پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2331
  • کل نظرات 9702
  • کل اعضا 1697
  • جدیدترین عضو majidhami
خبرنامه
خواهرمسلمان
| بازدیدها: 40070

ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- در شهر مکه به سال چهارم بعثت دیده به جهان گشود و در سن ۷ سالگی پیامبر اسلام-صلی الله علیه وسلم- ایشان را به نکاح خود درآورده و در

رد شبهاتی پیرامون ازدواج پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با ام‌المؤمنین عایشه‌ی صدیقه-رضی الله عنها-

مدینه در ماه شوال سال دوم هجری و در سن ۹سالگی زندگی زناشویی را با ام‌المؤمنین شروع فرمودند. 

ام‌المؤمنین-رضی الله عنها- نامشان (عایشه دختر ابی‌بکر پسر ابی‌قحافه تیمیه) دختر اولین صحابی و جانشین و محبوب‌ترین یار پیامبر (ابوبکر صدیق-رضی الله عنه-) می‌باشد و مادرشان «ام رمان» دختر عامر نام دارند. 

پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با درخواست و آرزوی خودشان ام‌المؤمنین را انتخاب نکرداند، بلکه چندین مرتبه تصویر عایشه-رضی الله عنها- را در خواب به ایشان نشان داده‌اند که در آینده همسر پیامبر-صلی الله علیه وسلم- خواهد شد. 

 در این مورد پیامبر-صلی الله علیه وسلم- می‌فرماید: دوبار در خواب تو را به من نشان دادند که در دو لایه از ابریشم پیچیده شده بودید، ملائکه‌ای که تو را به من نشان می‌داد، می‌گفت: این همسر شماست، هنگامی که ابریشم را باز کرده تو را می‌دیدم می‌گفتم: اگر از طرف خدا باشد این کار انجام می‌گیرد. [صحیح بخاری، ج۳، ص۱۴۱۵، حدیث: ۳۶۸۲؛ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۳۴، حدیث: ۶۴۳۶] 

هر چند ام‌المؤمنین از پیامبر-صلی الله علیه وسلم- فرزندی نداشته اما پیامبر-صلی الله علیه وسلم- به خاطر محبت عبدالله خواهرزاده‌ی ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها-، به ایشان کُنیه‌ی (ام عبدالله) داده بودند. 

عبدالله اولین بچه‌ای بودند که بعد از هجرت در مدینه متولد شدند. 

در میان همسران پیامبر-صلی الله علیه وسلم- خداوند به ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- فضایل و ویژگی‌های خاصی عطا فرموده بودند. 

ایشان در این مورد می‌فرمایند: الله تعالی به من ۹فضلیت و ویژگی داده‌اند که بعد از مریم بنت عمران آن را به کسی دیگر عطا نفرموده‌اند. 

۱) جبریل نازل شده و روی کف دستانش تصویر من را به پیامبر-صلی الله علیه وسلم- نشان داده‌اند و حتی به پیامبر-صلی الله علیه وسلم- دستور فرموده‌اند که مرا به همسری خود درآورند. 

۲) پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با من درحالی‌که دختری باکره بودم ازدواج کرده‌اند، حال هیچ یک از همسران دیگر ایشان باکره نبوده‌اند. 

۳) هنگام وفات پیامبر-صلی الله علیه وسلم- سر مبارک ایشان روی بغل و سینه‌ی من قرار داشتند. 

۴) جنازه‌ی مبارک ایشان در حجره و اطاق من دفن شده است. 

۵) ملایکه خداوند اطراف منزل مرا گرفته‌اند. 

 ۶) بعضی اوقات که وحی برایشان نازل می‌شد با من زیر یک لحاف بوده‌اند. 

۷) من دختر اولین صحابی و جانشین و اولین کسی هستم که به پیامبر-صلی الله علیه وسلم- ایمان آورده است. 

۸) الله تعالی مرا تبرئه کرده‌اند و در مورد پاکی من شهادت داده و از آسمان در مورد پاکی من آیاتی از قرآن نازل فرموده‌اند. 

۹) پاک و بی‌آلایش و در خانواده‌ای پاک متولد و پرورش یافته‌ام و خداوند بزرگوار وعده‌ی مغفرت و روزیی کریم به من داده‌اند. [مسند ابویعلی، ج۸، ص۹۰، حدیث: ۴۶۲۶؛ مجمع الزوائد و منبع الموائد، ج۹، ص۱۹۰، حدیث: ۱۵۳۰۷؛ تحفه الاحوذی بشرح جامع الترمذی، ج۱۰، ص۲۵۶، باب۲۴ فضل عایشه-رضی الله عنها-] 

غیر از مسایلی که خود ام‌المؤمنین-رضی الله عنها- اشاره فرموده‌اند، می‌توان به خصوصیات دیگری از ایشان ذکر کرد. 

الف: پیامبر بیشتر از همه ایشان را دوست داشته‌اند، عمربن عاص-رضی الله عنها- روایت می‌کند، می‌فرماید: از پیامبر-صلی الله علیه وسلم- سؤال کردم چه کسی را از همه بیشتر دوست داری؟ فرمودند: عایشه، گفتم از مردان؟ فرمودند: پدر عایشه. [صحیح بخاری، ج۳، ص۱۳۹۳، حدیث: ۳۴۶۲؛ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۰۹، حدیث: ۶۳۲۸] 

ب: جبریل امین به وسیله‌ی پیامبر-صلی الله علیه وسلم- سلام خصوصی به ایشان فرستاده‌اند. در این مورد ام‌المؤمنین-رضی الله عنها- می‌فرمایند: روزی پیامبر-صلی الله علیه وسلم- به من گفت: ‌‌ای عایشه این جبریل است که سلامت را می‌رساند. [صحیح بخاری، ج۳، ص۱۳۷۴، حدیث: ۳۵۵۷؛ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۰۹، حدیث: ۶۳۲۸؛ سنن النسائی الکبری، ج۵، ص۱۰۲، حدیث: ۸۳۸۳] 

پ: یکی از عالمان و فقیهان در میان همسران و یاران پیامبر-صلی الله علیه وسلم- بوده، هر وقت میان صحابه بر سر مسأله‌ای اختلاف می‌افتاد به ایشان مراجعه می‌کردند تا آن مسأله را برایشان حل نمایند. در طول زندگی پربار خودشان با پیامبر-صلی الله علیه وسلم- حدود ۲۲۱۰حدیث را از ایشان حفظ و روایت کرده‌اند. 

ابن‌کثیر در مورد ام‌المؤمنین-رضی الله عنها- می‌فرماید: در میان هیچ قومی زنی به تیزهوشی و سخنوری عایشه-رضی الله عنها- رشد نکرده است. [بدایه النهایه، ج۳، ص۱۲۹] 

امام ذهبی در مورد ایشان می‌فرماید: هوشیار‌ترین و عالم‌ترین زن در میان امت است، نه در میان امت محمد و نه در میان هیچ قوم دیگری مثل ایشان سراغ ندارم. [سیر اعلام النبلاء، ج۳، ص۱۱۹] 

حتی بعضی از عالمان می‌فرمایند: که یک چهارم همه احکام شرعی از ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- گرفته شده است و ایشان منبع و مرجع این احکام می‌باشند. [مسند امام احمد، ج۴۲، ص۴۴۰] 

ام‌المؤمنین از آن زنانی است که به شرم و حیا و خداپرستی مشهور بوده و حتی از مرده هم شرم داشته‌اند، در این مورد می‌فرمایند: هنگامی که به اطاق خودم که جنازه‌ی پیامبر-صلی الله علیه وسلم- و پدرم در آن دفن بودند، می‌رفتم، لباس‌هایم را درمی‌آوردم و می‌گفتم ایشان شوهرم هستند و آن یکی پدرم، اما هنگامی که جنازه‌ی عمر-رضی الله عنه- را نزدشان به خاک سپردند، به خدا قسم هیچگاه به آنجا نرفته‌ام مگر روسری و لباس‌هایم را به خاطر شرم از عمر-رضی الله عنه- محکم به خود پیچانده‌ام. [تحفه الاحوذی بشرح جامع ترمذی، ج۱۰، ص۲۵۵] 

در مورد بخشندگی و مهربانی ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها-، «ام دره» روایت می‌کند که: نزدیک به ۱۰۰هزار درهم برای ایشان فرستادند، ایشان روزه بودند، نشستند و شروع به تقسیم پول‌ها کردند، تا مغرب هیچ پولی نزدشان باقی نماند، بعد که خواست افطار کند، فقط نان و روغن داشتند تا با آن افطار نمایند، «ام دره» می‌گوید: به ایشان گفتم: نمی‌توانستی از این همه پول یک تیکه گوشت می‌خریدی تا با آن افطار کنی؟ فرمودند: عصبانی نشو اگر زود‌تر می‌گفتی به حرفت گوش می‌کردم. 

سرانجام ام‌المؤمنین عایشه صدیقه-رضی الله عنها- به سال۵۸ هجری، شب سه‌شنبه هفدهم رمضان، در شهر مدینه‌ی منوره درگذشتند و وصیت کردند که ابوهریره-رضی الله عنه- آن صحابی بزرگوار پیامبر-صلی الله علیه وسلم- نماز جنازه‌ی ایشان را ادا کنند، جناره‌ی مبارک ایشان در گورستان بقیع دفن شده است. 

بعد از توضیح مختصری درباره‌ی زندگی و خصوصیات آن بزرگوار، اکنون به بررسی و رد شبهاتی پیرامون ازدواج پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- می‌پردازیم؛ زیرا ازدواج ایشان مورد نقد مغرضانه‌ی دشمنان پیامبر-صلی الله علیه وسلم- و اسلام قرار گرفته و ایرادات و شبهاتی را مطرح می‌کنند که برای بعضی از دوستداران هم گمان‌هایی به وجود می‌آورد، حال با توکل و استعانت از الله سبحان به چرایی و چگونگی این ازدواج می‌پردازیم. 

برای سنجش اختلاف سِنی میان پیامبر-صلی الله علیه وسلم- و ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها-، که آیا منطقی و اصولی بوده است یا خیر؟ چند معیار و میزان وجود دارد که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانیم در این باره حکم صادر کنیم. 

این معیار‌ها عبارتند از: معیار و میزان شرعی، معیار قانونی، معیار علمی و پزشکی، معیار آداب و رسوم اجتماعی. 

یکم: در مورد معیار شرعی از دو جنبه می‌توان به آن بپردازیم: 

به طور عموم ما مسلمانان باور و یقین داریم هر کاری که پیامبر-صلی الله علیه وسلم- انجام داده از دو طریق انجام پذیرفته است. 

یکم: اینکه خداوند برای انجام آن کار به ایشان وحی فرموده و دستور به انجام این کار داده‌اند. 

دوم: پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با اجتهاد خود آن کار را انجام داده است، حال اگر اجتهادشان درست بوده باشد و بر انجام آن پابند و استمرار داشته‌اند، مؤمنین نیز به آن عمل کرده و به عنوان یک سنت در آمده و به آن عمل می‌شود. 

اما اگر در اجتهادشان به خطا رفته باشند، قطعاً خداوند در مقابل آن سکوت نکرده و از طریق وحی رفتارشان را تصحیح کرده‌اند و راه درست را به ایشان، نشان داده‌اند. 

در نتیجه در هر دو حالت، کاری که پیامبر-صلی الله علیه وسلم- انجام داده، فرمان و دستور خداوند بر انجامش وجود داشته و به آن راضی بوده است، لذا در این باره خداوند به طور عموم نسبت به تمام کارهای پیامبر-صلی الله علیه وسلم- می‌فرمایند: (وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ) [نجم: ۳-۴] یعنی پیامبر-صلی الله علیه وسلم- هیچ چیزی از خود نمی‌گوید بلکه آنچه می‌گوید وحی و پیامی است که به آن فرمان داده شده است. 

باز می‌فرمایند: (… وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا…) [حشر: ۷] یعنی هر آنچه پیامبر-صلی الله علیه وسلم- می‌گوید و رفتار می‌کند از نظر شرعی مثل آیین و سنت بگیرید و به فرمانش لبیک بگویید و هرآنچه ایشان نهی می‌کنند در این مورد انجام ندهید و از آن دوری جویید. 

بنابراین با این معیار عمومی یقین داریم، که اگر ازدواج پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- کوچک‌ترین مشکل و ایرادی به همراه می‌داشت، خداوند متعال در مورد آن سکوت نمی‌کردند و از انجام آن نهی می‌فرمودند. 

علاوه بر این در چندین فرموده و حدیث، با اسناد صحیح آمده که ازدواجشان با آرزو و خواست پیامبر-صلی الله علیه وسلم- همراه نبوده، بلکه خداوند از طریق وحی به ایشان دستور ازدواج داده‌اند و جبریل چندبار تصویر ام‌المؤمنین عایشه -صلی الله علیه وسلم- را به پیامبر-صلی الله علیه وسلم- نشان داده‌اند و به ایشان ابلاغ کرده‌اند که این زن در آینده همسرش خواهد شد و باید با ایشان ازدواج کند. [قبلاً احادیث مربوطه را ذکر کرده‌ایم] 

بنابراین از نگاه شرع بر این کار پیامبر-صلی الله علیه وسلم- هیچ‌گونه اعتراضی وارد نیست، لذا هرکس از این ازدواج ایرادی بگیرد و یا آن را غیرمنطقی بداند، خواسته یا ناخواسته به فرمان و دستور خداوند ایراد وارد نموده و به‌طور یقین چنین باور و نظری به ایمانش خدشه وارد خواهد نمود. 

 جنبه دوم: پیش همه نمایان و آشکار است که مسؤولیت تبیین و تفسیر فرموده‌ها و آیات قرآن و احکام شرعی بر عهده‌ی پیامبر-صلی الله علیه وسلم- بوده است، خداوند در این باره می‌فرمایند: (… وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ) [نحل: ۴۴] یعنی ما ذکر را بر تو نازل کرده‌ایم تا آنچه برای مردم نازل شده است را تبیین و توضیح دهید. منظور از «ذکر» در این آیه‌ی مبارک سنت پیامبر و احادیث شریفشان است و منظور از (مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ) آیات قرآن می‌باشد. (پیامبر با سنت و عمل و اقوال خود آیات قرآن را برای مردم تبیین و توضیح دهند) 

پس به دلیل این آیه مبارک، فرمایشات و احادیث پیامبر-صلی الله علیه وسلم- نیز، وحی محسوب شده و از طرف خداوند مورد تأیید قرار گرفته‌اند. 

 لذا بیشتر احادیث پیامبر-صلی الله علیه وسلم- در چهارچوب تفسیر و توضیح احکام شرعی قرار می‌گیرند، به همین خاطر خیلی اوقات می‌بینیم برای تبیین حکمی از احکام شرعی پیامبر-صلی الله علیه وسلم- شخصاً دست به اقدام عملی زده‌اند، تا برای مردم روشن نمایند که چهارچوب و عملکرد آن‌ها در مورد آن عمل و دستور چگونه و تا چه میزان باید باشد. 

در مورد قضیه‌ی ازدواج پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- هم،‌‌ همان مقصود به چشم می‌خورد و پیامبر-صلی الله علیه وسلم- خواسته تا مبدأ و سرآغاز سن مقبول ازدواج را برای مؤمنین نمایان کنند که سن ۷سالگی است. (البته تعیین این سن به معنای جواز این کار است آن هم با مهیا شدن شرایط فیزیکی، اقلیمی و دیگر جوانب آن) لذا سرآغاز سن ازدواج برای مسلمانان می‌تواند سن ۷سالگی باشد و زوجین می‌توانند با رضایت اولیاء و سرپرست خود و با رسیدن به سن بلوغ، زندگی زناشویی خودشان را شروع کنند و معلوم است که در مناطق گرمسیر دختران در سن ۹سالگی بالغ خواهند شد، بنابراین از دید انسان مؤمن این عمل پیامبر-صلی الله علیه وسلم- هم باید مثل سایر مسؤولیت‌های دیگر ایشان نگاه شود نه مثل خواست و آرزوی شخصی. 

ب: معیار و میزان قانونی

اگر از نظرگاه قانونی به قضیه‌ی ازدواج پیامبر-صلی الله علیه وسلم- و ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- نگاهی بیندازیم و بخواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت: 

ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- هنگامی که به نکاح پیامبر-صلی الله علیه وسلم- درآمده‌اند، سنشان ۷سال بوده و به لحاظ قانونی انسان در این سن «اهلیهالاداء الناقصه» را دارد یعنی انسان قانوناً اجازه و توان آن را دارد که بعضی مسؤولیت‌ها و کارهای قانونی که به ایشان محول خواهد شد را در حد توان بر عهده گرفته و به انجام برساند. 

 (هرچند از لحاظ قانونی سن تکلیف را ۱۵سال قلمداد کرده‌اند اما از نظر علمی و شرعی اشتباه است؛ چرا که انسان در سن ۱۵سالگی بالغ خواهد شد و تمام وظایف و احکام شرعی را شامل می‌شود، پس هرگز نباید به چشم یک بچه به او نگاه شود.) 

به‌طور عموم تکالیف و کارهایی که انسان در این سن (۷سالگی) انجام می‌دهد به سه بخش تقسیم می‌شود. 

یک: اگر عملی که انجام می‌دهد به غیر از ضرر هیچ سودی در برنداشته باشد، از لحاظ قانونی چنین کاری مردود است و هیچ‌کس حق ندارد اجازه‌ی چنین عملی را به او بدهد. 

دوم: اگر عملی که انجام می‌دهد به غیر سود هیچ‌گونه ضرری در پی نداشته باشد، این کار از نظر قانونی مستقیماً قابل اجرا بوده و لازم به اجازه هیچ‌کس نیست. 

سوم: اما اگر عملی که انجام می‌دهد احتمال سود و زیان، هر دو را داشته باشد، در این مورد از پدر یا هر کس دیگری که سرپرستی او را به عهده دارد، اجازه خواسته می‌شود اگر اجازه داد به مانند بند دوم حالت قانونی پیدا می‌کند و می‌تواند آن را انجام دهد، اما اگر پدر یا ولی اجازه چنین عملی را نداد، به مانند بند اول کارش مردود بوده و اجازه عمل به آن را پیدا نخواهد کرد. 

حال مسأله نکاح شامل بند سوم خواهد شد، یعنی احتمال سود و زیان هر دو را داراست و برای انجام آن اجازه پدر و ولی لازم دارد. ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- که در سن ۷سالگی به نکاح پیامبر-صلی الله علیه وسلم- درآمده‌اند، با اجازه و خواست پدرش این نکاح انجام گرفته است، پس از لحاظ قانونی هم، هیچ‌گونه مشکلی ندارد و یک ازدواج کاملاً درست و صحیح به شمار می‌رود. 

با وجود اینکه این ازدواج همه‌ی شرایط ازدواج صحیح را دارا می‌باشد باید گفت: که هنگام رفتن ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- به خانه پیامبر، سن ایشان ۹سال بوده و به سن بلوغ رسیده و خودشان با این ازدواج موافق بوده‌اند و دختر بالغ حق دارد با اجازه ولی و سرپرست خود ازدواج کرده و هیچ‌کس حق ندارد از این کار او را باز دارد و یا ایرادی بر کارش وارد سازد. 

ج: معیار و میزان علمی و پزشکی

از نظر علمی هم ثابت شده است که دختران در مناطق گرمسیر به نسبت دختران مناطق سردسیر زود‌تر بالغ می‌شوند. برای نمونه در بیشتر مناطق خلیجی دختران در سن ۸تا ۹سالگی بالغ می‌شوند، اما در مناطق سردسیر بین ۱۳تا ۱۴سال بالغ خواهند شد. 

ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- هم در مناطق گرمسیر زیسته به خاطر همین عالمان اسلامی اجماع دارند بر اینکه هنگام رفتن ایشان به منزل پیامبر ۹ سال داشته‌اند؛ یعنی به سن بلوغ رسیده بودند. البته در مورد قضیه‌ی سن ازدواج ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- اختلاف نظراتی وجود دارد که علمای محقق سن ازدواج ایشان را با دلایل موثق تاریخی بیشتر از این سن -۹سالگی- می‌دانند. 

سؤالی که مطرح می‌شود این است، ازدواجی که در این سن انجام می‌گیرد تا چه اندازه احتمال سود یا زیانی به همراه دارد؟ 

 معلوم است که نمی‌توان گفت: احتمال هیچ‌گونه زیانی وجود ندارد، چون این ادعا از حقیقت و راستی به دور است. اما اگر هم ادعا شود که هیچ‌گونه نفعی به همراه ندارد، همچنان‌که بعضی چنین تبلیغات و ادعاهایی را ترویج می‌دهند، باز باید گفت: چنین ادعایی از صحت و درستی به دور است؛ چون این کار مانند سایر کارهای آدمی احتمال سود و زیان را به همراه دارد. 

حال در این نوشته ما فقط به منافع و سودهایی که در پی دارد می‌پردازیم؛ چون در مورد زیان آن، خیلی صحبت شده حتی گاهی با اغراق و دروغ‌پردازی نیز همراه بوده است. 

در مورد ازدواج در این سنین، دانشمندان می‌گویند: مهم‌ترین منافع و سود اینگونه ازدواج این است که: به میزان قابل ملاحظه‌ای آمار دچار شدن به سرطان پستان و رحم و تخمدان را کاهش داده و پایین می‌آورد، که متأسفانه امروزه به یکی از مشکلات شایع در میان زنان تبدیل شده است، در این سن احتمال بچه‌دار شدن خیلی بیشتر و احتمال سقط جنین به صورت انگشت‌شمار، در مقایسه با سنین دیگر مشاهده خواهد شد. 

همچنین ازدواج در این سن منافع زیاد دیگری دارد از جمله: احتمال لغزش و انحراف را در جوانان به حداقل می‌رساند، احساس مسؤولیت در زوجین را تقویت می‌کند، قضیه‌ی مشکل بی‌همسری و مجردی و رسیدن به سن می‌انسالی را در جوانان ریشه‌کن می‌کند، که امروزه چنین مشکلی نیز در اکثر جوامع رو به افزایش است و لازم است که مسؤولین در این زمینه احسال وظیفه کرده و برای کاهش و رفع این معظل اقداماتی انجام دهند. 

بنابراین منافع و سود اینگونه ازدواج خیلی بیشتر از زیان آن است و اجازه دادن و جایز شمردن خداوند و عملکرد پیامبر-صلی الله علیه وسلم- نیز، دو دلیل آشکار دیگر برای انجام این ازدواج می‌باشند. 

ت: معیار و میزان آداب و رسوم اجتماعی

قبل از هر چیز وقتی که می‌خواهیم در مورد عملی که در گذشته انجام پذیرفته حکمی صادر کنیم، که این کار انجام شده، از لحاظ آداب و رسوم، صحیح بوده یا غلط؟ باید مقتضیات زمانی و آداب و سنن اجتماعی زمان و مکان عمل انجام شده را در نظر بگیریم و آن را فراموش نکنیم در غیر این صورت حکم صادره ظالمانه و ناقص خواهد بود. 

ازدواج پیامبر-صلی الله علیه وسلم- نیز با ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- بیشتر از ۱۴۳۰سال قبل، انجام گرفته به همین خاطر نمی‌توان با دیدگاه سده‌ی۲۱ و آداب و سنن دنیای معاصر حکم به درستی و نادرستی آن بدهیم، بلکه باید به زمان و مکانی که این ازدواج روی داده است، برگردیم. 

 چون آن زمان در میان قوم عرب به طور عموم و به طور خاص در میان قریش و مردم مکه، قضیه‌ی سن ازدواج، چیزی نبوده که به آن توجه کرده و آن را ملاک و معیاری برای ازدواج قرار دهند. به همین خاطر چنین ازدواج‌هایی خیلی مرسوم بوده است. 

باید گفت: قبل ازدواج پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها-، پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با دو زن دیگر، که سن هر کدام ۱۵سال بیشتر از سن خودشان بوده، ازدواج کرده‌اند، درحالی‌که هر دو بیوه‌زن بودند. 

بعداً که پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با ام‌المؤمنین عایشه-رضی الله عنها- ازدواج می‌کنند، چنین کاری هم کاملاً عادی بوده و کسی آن را به عنوان ایرادی علیه پیامبر-صلی الله علیه وسلم- مطرح نکرده است. در‌حالی‌که مخالفین زمان پیامبر-صلی الله علیه وسلم- هر لحظه دنبال ایراد و بهانه‌ای بوده‌اند که از ایشان گرفته و کارشان را زشت شمارند. 

نمونه‌ی چنین ازدواجی نیز در آن زمان خیلی مرسوم بوده است، که اگر پیامبر-صلی الله علیه وسلم- هم مثل انسان‌های عادی بودند و تاریخ لحظه به لحظه‌ی زندگی ایشان را ثبت نمی‌کرد، این ازدواج هم مثل صد‌ها و هزاران نمونه‌ی مثل خودش اصلاً به چشم نمی‌خورد و تاریخ هم به آسانی از کنارش می‌گذشت. 

برای نمونه باید گفت: عبدالمطلب پدر بزرگ پیامبر-صلی الله علیه وسلم- در زمان خود با «هاله» عموزاده و هم سن و سال آمنه مادر پیامبر-صلی الله علیه وسلم- ازدواج کرده‌اند، که بعداً آمنه را به ازدواج پسرش عبدالله، پدر پیامبر-صلی الله علیه وسلم- درآورده است. 

همچنین امام عمر-رضی الله عنه- با ام‌کلثوم دختر امام علی-رضی الله عنه- ازدواج کرده‌اند، که سن امام عمر از امام علی-رضی الله عنهما- بیشتر بوده است. 

حال این آداب و رسوم اجتماعی که در زمان خود مرسوم بوده، تا چه حد با آداب و رسوم دنیای ما همخوانی و مطابقت دارد و موردپسند است، یا خیر؟ مسأله‌ی دیگریست. 

لذا اختلاف زمانی بین آداب و رسوم به خودی خود، هرگز نمی‌تواند معیار و برتری یکی بر دیگری باشد، بلکه میزان و معیار برتری هر کدام، میزان و ترازوی شرع است که در این مورد قضاوت نموده و ثابت می‌کند کدام یکی بهتر و صحیح‌ترند. 

حتی از لحاظ حکم شرعی، آداب و رسومی موردپسند و معیار قرار می‌گیرند، که با چهارچوب شرع هماهنگ و همسو باشند وگرنه هیچ بها و ارزشی ندارد و لازم است که از بین برود، حال این آداب و رسوم هرچه بوده و در هر زمان و مکانی هم که روی داده باشد، مهم نیست. 

پس به همین خاطر نمی‌توان گفت: چون این آداب و رسوم در مکه و بین قوم عرب مرسوم بوده، به بهانه‌ی اینکه با آداب و رسوم زمان ما مطابقت ندارد، نادرست بوده و باید از بین برود و حکم به نادرستی چنین عملی دهیم. 

از طرف دیگر باید گفت: در زمان ما متأسفانه با آن همه ترقی و پیشرفت از لحاظ مادی و تکنولوژی، اعمال و رفتارهایی در میان بعضی اقوام و جوامع معاصر مشاهده می‌شود که نه تنها اقوام گذشته آن را انجام نداده‌اند، بلکه به فکرشان هم خطور نکرده، و حتی در میان حیوانات هم چنین عملی به چشم نمی‌خورد. 

بنابراین با توجه به تمام آن معیار‌ها و میزان‌هایی که ملاک و اصل و پایه‌ی هر حکمی قرار می‌گیرند، ازدواج پیامبر-صلی الله علیه وسلم- با ام‌المؤمنین عایشه صدیقه-رضی الله عنها-، ازدواجی صححیح بوده و هیچ‌گونه نقد و ایرادی بر آن وارد نخواهد آمد.

دکتر خالد محمد صالح

ترجمه: یونس سلیمان‌زاده

| ۲۲ آذر ۱۳۹۲
۳۵ پاسخ به “رد شبهاتی پیرامون ازدواج پیامبرص با ام‌المؤمنین عایشه‌ صدیقه رض”

  1. هانیه says:

    شیعه پاسخ گو باشد????????????

    ▪الحرالعاملی عالم شیعه درتفسی?ر(وَلاَ تٌمسِکُوا بِعصَمِ الکَوَافِرِ)?
    ?ممتحنه :۱۰?

    ⭕بازنان ﻛﺎﻓﺮ ازدواج ﻧﻜﻨﻴﺪ .»

    ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ: ﻫﺮ ﻛﺲ زن ﻛﺎﻓﺮی داﺷﺖ ، اﺳﻼم را ﺑﻪ او ﻋﺮﺿﻪ ﻛﻨﺪ ، اﮔﺮ
    اﺳﻼم را ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ زن اوﺳﺖ واﮔﺮﻧﻪ او از آن زن ﺑﻴﺰار اﺳﺖ، و ﺧﺪاوﻧﺪ از
    ﻧﮕﺎه داﺷﺘﻦ آن زن ﻧﻬﻲ ﻛﺮده اﺳﺖ»(وسائل الشیعه ۲۰/۵۴۳
    (

    .
    ?ﭘﺲ اﮔﺮ ام اﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﺎﻳﺸﻪ ﭼﻨﺎن ﻛﻪ ﺷﻴﻌﻪ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﺎﻓﺮ و ﻣﺮﺗﺪ
    ﻣﻲﺑﻮد، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﻃﺒﻖ دﺳﺘﻮر ﻛﺘﺎب ﺧﺪا او را ﻃﻼق ﻣﻲداد؛ ﻣﮕﺮ آن ﻛﻪ
    ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ص) ﻧﻤﻲداﻧﺴﺖ ﻛﻪ او ﻣﻨﺎﻓﻖ اﺳﺖ و ﻣﺮﺗﺪ ﻣﻲ و !ﺷﻮد
    ﺷﻴﻌﻪ ﻓﻘﻂ اﻳﻦ را داﻧﺴﺘﻪ و ﺑﻪ آن ﭘﻲ ﺑﺮده اند?


  2. هومن says:

    همه میدانند بدون شک و تردید بعد از وفات خدیجه،و تا پایان عمر حضرت محمد،عایشه محبوبترین همسر رسول الله بود..من خود شیعه ام اما همانطور که علی و فاطمه را دوست دارم،به صحابه رسول اکرم نیز علاقه مندم..ووقلبا ابوبکر و عمربن خطاب را دوست دارم و اینها یاران راستین و باوفای حضرت بوده اند شکی در آن نیست ….اما …اما…شمارابخدا شمانیز دست از لجاجت با حضرت علی بردارید..

    پاسخ :
    مسلمانی که محبت خدا و رسول ص را در قلبش دارد لجاجت در قلبش جای نمیگیرد دوست گرامی .


  3. علی صالحی says:

    سلم بر مادر مومنین عایشه اینایی که دارن به همسر پیامبر ما توهین میکنن کم دارند در روایات …………….. که یکی از اونها پروا نداشتن ازفحاشی وابرو بردن دیگرانه وبرعکس شمایی که اسمتو محمد زدی به دروغ بویی از مسلمونی نبردی حرفای بد به همسرپیامبرما میزنی .


  4. latghnatoo says:

    بزرگوارانی که خود را مدعی پیرو امامان می دانند و سعی بر این دارند همانند انها رفتار کنند و نامهای برای فرزندانشان انتخاب کنند که نام فرزندان این عزیزان باشد من برخی از امامان که نام فرزندانشان را به احترام عایشه ی صدیقه نام گذاری کرده اند را نام می برم البته براساس کتب معتبر اهل تشیع:
    ۱)عایشه دختر زین العابدین(علی بن الحسین) ادرس:کتاب کشف الغمه ج۲ ص۳۳۴
    ۲)عایشه دختر علی الهادی ادرس:کتاب الاشادص ۳۳۴
    ۳)عایشه دختر جعفر بن علی بن موسی الرضا ادرس:تواریخ اانجا والال ص۱۲۸/کتاب الغمه الاربی(۶۹۳ه)ج۳ ص۳۶۳
    ۴)عایشه دختر جعفربن موسی کاظم ادرس:کتاب سرا سلسله العلویه ص ۶۳
    ۵)عایشه دختر موسی کاظم ادرس:کتاب الانوار الغانیه ج۱ ص۳۰۸/کتاب توایخ النبی والال ص۱۲۵
    ۶)عایشه دختر جعفر صادق و خواهر موسی کاظم ادرس:سراسلسله العلویه ص ۶۳
    باشد که بر اساس رفتار وکردار انها رفتار کنید درغیر اینصورت شماها پیرو شیطان و شیطان صفتان هستید.
    مادرم عایشه دوستت دارم…


  5. معین . says:

    از نظر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله لعن بزرگان اهل سنت حرام است.


  6. ramin says:

    خیلی مطلبه مفیدی بود


  7. پیرو محمد و ال محمد says:

    سلام به همه
    اقایون و خانمایی که فحاشی میکنید،قران میگه همانا زنان پیامبر مادران مومنان هستند،به همین دلیل هست که برادران اهل تسنن و ما شیعیان بهشون ام المومنین میگیم
    پس اگر شما مومن هستید که دارید به مادر خودتون توهین میکنید
    اگر هم مومن نیستید که دارید به مادر ما توهین میکنید
    پس از مدیر سایت خواهش میکنم این نظرات را حذف کنن و با تشکر

    با سلام
    کدام ایه در مورد پاکی ام المومنین ایشه هست؟با تشکر

    همون جور که توی متن هم اشاره شد بعضی از محققین ثابت کردند سن ام المومنین ایشه بالا تر از ۹ سال بوده مثلا اقای رایفی پور با این وجود چرا خیلی ها هنوز اصرار دارند که ایشون ۹ سالشون بوده؟
    تچی این ویدیو که گفتم اقای رایفی پور ثابت کردند که سن ایشون بین ۱۸ تا ۲۷ سال بوده موقع ازدواجشون
    و سندااشونم بیشتر ار صحیحن هست مستدرک حاکم
    با تشکر

    یا سلام
    برادران اسلام ما دشمن زیاد داره از خیلی از یهودیا بگیر تا اکثر قریب به اتفاق بهایی ها
    یکی از این بهایی ها که تازه مسلمان شده بود میگفت بیت العدل به ما دستور داده که تو ماشین بی حجاب بشین!وقتی کسی شما رو ببینه که نمیدونه بهایی هستین یا مسلمون و با این کار باعث تضعیف حجاب میشید!
    این شبهات و اختلاف افکنی ها هم اکثرا کار همیناست!میدونید اسراییل چنتا فارسی زبان داره؟
    اینایی که میان تو بالاترین مینویسن اکثرن همین فارسی زبونای اسراییلند!

    با سلام باکرگی چه فضیلتی هست؟خوب ازدواج پاک و طلاق مگه گناهه که باکرگی فضیلت حساب میشه؟

    پاسخ :
    باکره بودن برتری دارد که بیوه ندارد ، از جمله آن حدیثی آنحضرت خطاب به حضرت جابر است که فرمود چرا با دختر باکره ازدواج نکردید (تلاعبک و تلاعبها) با همدیگر بازی می کردید _ بیوه با عادات و خصلتهای شوهر اولی خود پرورش می یابد و همیشه اورا در ذهن دارد _ باکره جوان تر است و باعث شادی همسر میشود _ خداوند از خوبی زنان بهشت باکره بودن را یاد می کند، می فرماید آنها باکره هستند، پس طبق قول الله باکره بودن فضیلت بزرگی است .
    —————–
    کسانی که از صحیحین مبنی بر ۱۸ ساله بودن ام المومنین استدلال می کنند کذب محض است .


  8. حميد د says:

    چی بگم واقعا نمی دونم چی بگم ای کاش مسلمانان با مطالعه دقیق تاریخ به حقایق نهفته در آن دست پیدا کنند


  9. محمد ب.. says:

    شک نکن می ری جهنم.احمق .امام زمان می یاد همه رو شیعه می کنه .

    پاسخ :
    خداوند همه جاهلان را هدایت نصیب کند .


  10. مجتبی says:

    این اظهار نظر به دلیل دشمنی آشکار با خاندان نبوت حذف گردید .


  11. یک مسلمان says:

    در مورد این فرد فحاش
    خدمت تون عرض کنم که این فرد مشکلش و نا نجابتش به خانواده اش بر میگردد و به نظرم هیچ ربطی به مذهب نداره متاسفانه بسیاری خانواده ها چنین هستند و از نعمت عفت کلام محروم اند فرزندانی که در دامن پدر ومادر فحاشی رشد کنند عاقبتش وجود فرزندان فحاش وبی تربیت خواهد بود . باز خدارو شکر اکثر مردم از این جور آدما بیزارند


  12. latghnatoo says:
    سخن من خطاب به کسانی هست که مادرمومنان عایشه ی صدیقه را لعن و به او تهمت ناروا می زنند.
    خداوند برای اثبات پاکی حضرت مریم از سخنان زهرآگین مردم , حضرت عیسی را به عنوان گواه و شاهد ایشان قرار داد و ایشان را ازهرگونه ناپاکی مبرا کرد وبرای حضرت یوسف نیز توسط کودکی ازاقوام زلیخا برای اثبات پاکی ایشان گواه فرستاد وایشان نیز مبرا شدند واما برای اثبات پاکی مادر مومنان عایشه ی صدیقه خود شاهد پاکی ایشان شد و برای ایشان ایه نازل کرد. شمایی که خواهان حب اسلام و پیروی از خدا و رسولش می باشید. ایا سخن خداوند را قبول ندارید؟!
    شمایی که دشمنتان عایشه است اگر زمانی به مدینه مشرف شدید برای ادای احترام به زیارت ارامگاه پیامبر نروید زیرا خانه ی مادرمان عایشه است. آیا با خود اندیشده اید حکمت اینکه پیامبر درآخرین لحظات عمرش درخانه وآغوش مادرمان عایشه بود جه بوده است؟! این خود از جانب خداوند گواهی براثبات حب عایشه در دل پیامبر می باشد و میدانیم که هرکسی را پیامبر دوست بدارد بدون شک خداوند نیز او را دوست میدارد.
    از شما بزرگواران خواهان تاملی بدور از تعصب هستیم.

  13. محمد ب. says:

    …………احمق ………. جهنمی …………. کور دل


  14. احمدخاني says:

    عایشه ….. رنج ……..، عایشه……… واژه رکیک …….. ننت …… ننت …….. حرومزاده ……. واژه رکیک …….. جرجر ……..واژه رکیک …… سیخ سیخ ……. هه هه هه هه

    پاسخ :
    خوب این نظر یکی از فحاشان جامعه ما بود که نظرش را در قالب فحاشی به ناموس رسول الله صلی الله علیه وسلم بیان کرد.
    قضاوت با عاقلان و مسلمانان شیعه و سنی .


  15. maede says:

    سلام:شمایی که خیلی راحت داری به دوست و هم صحبت و شریک زندگی پیامبر(ص) فحش می دی و از طرفی هم اسم خودتو مسلمون میذاری،به نظرت این حرف ها به اسلام ضربه نمی زنه؟یعنی پیامبر همچین شخصیتی بود که خیلی راحت برای منافع خودش از مردمش و به خصوص از یه زن استفاده کنه؟(پس این چطور پیامبریه که ابزارش امتشه و بهش میگن دلسوز امت؟؟در واقع غیر مستقیم به اشرف مخلوقات توهین می کنی.)پیامبر ما که اینطور نبود!شاید سوتفاهم شده و منظورتون شخصیت دیگه ایه،درسته؟؟؟؟!


  16. sadegh adel says:

    سلام

    نپرسیدم بوده یا نبوده، پرسیدم حکمش چیست؟

    پاسخ :
    سوال در مورد چیزی که وجود نداشته است بیهوده گوئی است .
    بجای بیهوده گویی بهتر است چیزهایی را یاد بگیری که الان برای منفعت دینی و ایمانی خود به آنها نیاز شدید داری .


  17. sadegh adel says:

    سلام
    حکم فردی که بر علیه خلیفه ی مسلمین قیام کند چسیت؟

    پاسخ :
    چنین فردی وجود نداشته است .


  18. سر در گم says:

    با سلام
    از قرار دادن مطلب شما بسیار سپاسگذارم
    ولی یکی از کاربران زیبا نوشته بودند که اولین مرد تا جایی که ما شنیده ایم و تاریخ خوانده ایم مگر امیر المومنین نبوده است؟
    دوم اینکه:
    من برایم جای سوال است که عایشه مگر همسر پیامبر نبودند پس چرا در سوار بر شتر شدند و مثل طلحه و زبیر در مقابل امیر المومنین قرار گرفتند؟ مگر ام المومنین از منزلت امیر المونین با خبر نبودند؟
    سوم :
    اگر ما عایشه را ام المومنین خطاب میکنیم روایتی را از ایشان در کتاب صحیح مسلم در رابطه با اینکه بر سر قبر برادرشان عبدالله می رفتند دیدم پس چرا ما به زیارت قبور نمی رویم؟

    پاسخ اول :
    از مردان اولین نفر ابوبکر بود و از نوجوانان علی بود، رضی الله عنهم
    پاسخ دوم :
    منظور شما از منزلت نمی دانم چیست !
    داشتن منزلت به معنی سلب آزادی بیان از دیگران نیست
    خروج عایشه برای دفع فتنه بوده است نه اینکه در مقابل علی قرار بگیرد . رضی الله عنهم اجمعین
    پاسخ سوم :
    شبهه سوم شما گنگ و مبهم است .


  19. عبدالحق says:

    این متن به دلیل بیهوده گویی حذف گردید .


  20. الهام says:

    سلام الله برشما


  21. الهام says:

    أم المؤمنین در ماه رمضان سال ۵۸ هجری مریض شد، و وقتی بیماری ایشان شدت گرفت عبدالله ابن عباس ب اجازه ورود نزد ایشان را خواست، آنگاه برادرزاده اش عبدالله بن عبدالرحمن نزد او آمد وگفت: این ابن عباس است اجازه ورود می‌خواهد، گفت: رهایم کن از ابن عباس و تأیید و تزکیه اش، او گفت: مادرم ابن عباس از فرزندان صالح توست به تو سلام می‌کند و تو را خداحافظی می‌نماید، گفت: اگر می‌خواهی به او اجازه بده، عبدالله می‌گوید: ابن عباس را داخل خانه آوردم، وقتی ابن عباس نشست گفت: مژده باد تو را، عایشه گفت: به چه چیزی، گفت: به اینکه فاصله شما با ملاقات محمد ص و دوستان فقط همین است که روحتان از جسد خارج شود، تو محبوب‌ترین زنان پیامبر برای ایشان بودی، و پیامبر جز تو چیز خوب را دوست نمی‌داشت، و گردن بندت شب أبواء افتاد و پیامبر آن شب را در همان جا صبح کرد و مردم همراه او تا صبح ماندند و با خودشان آب نداشتند، آنگاه آیه تیمم نازل شد، پس این را خداوند به سبب تو نازل فرمود، و خداوند پاکی تو را از بالای هفت آسمان نازل فرمود و جبرئیل آن را آورد، و دیگر هیچ مسجدی نیست مگر آنکه شب و روز این آیات درآن تلاوت می‌شوند، گفت: ابن عباس بگذار، سوگند به کسی که جانم در دست اوست دوست داشتم اصلا وجود نمی‌داشتم و نمی بودم.و او در شب هفدهم رمضان وفات یافت و همان شب بعد از نماز وتر دفن شد، و او درآن روز ۶۶ ساله بود، ابوهریره س برجنازه ایشان نماز خواند، و مردم جمع شدند و اهالی روستاهای اطراف آمدند وحاضرشدند و در هیچ شبی آن قدر مردم جمع نشده بودند،

    ای کسی که به أم المؤمنین زبان درازی می‌کنی!

    شاید بهتر باشد برای تکمیل سخن، بعضی از اقوال علماء را در مورد کسی که به أم المؤمنین عایشه فحش و ناسزا می‌گوید یا او را متهم می‌کند، برایتان بگویم.ابوالحسن صقلی روایت می‌کند که قاضی ابابکرالطیب گفت:

    خداوند وقتی در قرآن آنچه را مشرکین به او نسبت داده اند بیان می‌کند خودش تسبیح و پاکی خود را از آنچه آنها می‌گویند بیان می‌کند، چنان که می‌فرماید: (انبیاء: ۲۶). «و (یهودیان و مسیحیان و مشرکان) می‌گویند:

    خدا فرزندی برای خویش برگزیده است، او پاک و منزه است (از چنین ناشایستها و نارواها)» و خداوند آنچه را منافقان به عایشه نسبت داده اند بیان نموده و می‌فرماید: ™(نور: ۱۶). «چرا نمی‌بایستی وقتی که آن را می‌شنیدید، می‌گفتید:

    ما را نسزد که زبان بدین تهمت بگشاییم، سبحان الله!» خداوند خودش را تسبیح می‌گوید در بری بودن عایشه از بدی و زشتی

    همان طورکه در بری بودن و پاک بودنش از بدی تسبیح خود را می‌گوید، ولله المثل الأعلی.و این قول مالک را تأیید می‌کند که می‌گوید: (خداوند در مورد عایشه می‌گوید: (نور: ۱۷)

    «خداوند نصیحت تان می‌کند، این که اگر مؤمنید، نکند هرگز چنین کاری را تکرارکنید»


  22. حلیا says:

    این متن به دلیل اهانت حذف گردید .
    ۶۵٫۴۹٫۲٫۱۸۶


  23. عبدالحق says:

    سلام ازدواج ام المومنین عایشه با پیامبر اسلام در ۹سالگی دروغ محض است


  24. رهگذر says:

    ازدواج پیامبر با او تنها برای مصلحت اسلام بود…قبایل عرب رسم داشتند که از داماد خود در همه ی زمینه ها حمایت کنند پیامبربا عایشه ازدواج کرد تا از حضرت برای تبلیغ و گسترش اسلام حمایت کنند واز جنگ با مسلمانان پرهیز کنند…

    پاسخ :
    واقعا بازیچه قرار دادن تاریخ اسلام در شان یک مسلمان نیست !


  25. محمد ر says:

    احمق ……….

    احمق ……. غلطی نمی کرد. ………… جهنمی ……..

    …… احمق……………. حرام زاده ……. فاسق ………کافر …….. ابوبکر و عمر و عائشه کافر را لعن می کنم ……

    پاسخ :
    خوب این نظر یکی از فحاشان حرفه ای جامعه بود .


  26. مومن says:

    هزاران درود خدا و ملائکه بر مومنین و مومنات


  27. راکعون says:

    آیا صحیح است که می گویند:عائشه قبل از ازدواج با پیامبر اکرم، شوهر کرده، و نام همسرش جبیر بود. و ابوبکر او را باز پس گرفته و پس از گرفتن طلاق، او را به عقد پیامبر اکرم(ص) درآورده است. علت تأکید فراوان عائشه بر اینکه من بِکر بودم، شاید دفع این احتمال باشد.

    پاسخ :
    واقعا خدای مهربان شما را از این جهالت که در مسیر شیطان قرار دارید هدایت کند > ام المومنین عایشه ۷ ساله و ۹ ساله کجا و دو ازدواج کجا !!
    واین آتش کینه را که از جانب او در سینه دارید تبدیل به قوت ایمان بگرداند .
    و شما را بجای شر توفیق خیر دهد تا از نعمت اعمال صالحه محروم نمانید .


  28. محمد ب says:

    این متن به دلیل اهانت به اهل سنت حذف گردید .
    ۹۴٫۱۸۳٫۱۸۱٫۱۱۸


  29. محمدصادق عادل مهربان says:

    سلام و رحمت الله

    لطفا اگر امکان دارد واقعه ی را به صورت مختصر بیان فرمایید.

    با تشکر


  30. محب علی says:

    کسی که از دوران قبل از تکلیف قلبش منور به نور ایمان بوده فضیلت بیشتری دارد یا کسی که سالیان متمادی کافر بوده وسپس بنا به مصالحی اظهار اسلام نموده است ؟!

    پاسخ :
    اولا؛ این سوال چه ربطی به این موضوع دارد ؟ ثانیا یاد بگیرید که حرف را در محلش بزنید و خودرا از این گونه اشتباهات کودکانه برهانید .
    ثانیا، ما فردی که بنابر مصالحی اظهار اسلام کند نداریم جز گروه ابی بن سلول که رئیس و بنیان گزار منافقین بود .
    ثالثا؛ اینکه کدام یک نزد خداوند گرامی تر و درجه اش بیشتر است خود خدا میداند (هواعلم بمن اتقی)


  31. فرزند مادر عایشه says:

    اینایی که اهانت می کنند یک عده ای هستند که دینی غیر از اسلام دارند یا مسیحی اند یا زرتشتی من در انترنت دیدم به پیامبر خدا بی ادبی کردند خودشون از نظر اخلاقی زیر صفرند اما ایرانی هستن چون به زبان فارسی تسلط دارند اخیرا فعالیت کلیمی ها در ایران زیاد شده شایدم از این جماعت باشن.


  32. احمد says:

    محب,
    خداوند قبول کند انشاءالله که دخترتان عایشه زمان گردد و در این زمان پر فتنه و فساد، از مادرمومنان ایمان، نجابت و پاکی را به ارث ببرد .


  33. محب says:

    بله درست و صحیح است عایشه پاک بوده است و افتخار بنده این است نام دختر آینده خود را عایشه بگذارم.


  34. احمد says:

    م ب,
    از مردان اولین نفر ابوبکر صدیق بود از زنان حضرت خدیجه بود و از بچه ها حضرت علی رضی الله عنهم بودند .


  35. م ب says:

    با سلام
    ابوکر صدیق اولین مسلمان نبودند
    بلکه اولین کسانیکه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و سم ایمان آوردند و مسلمان شدند امیرامومنیین علی علیه السلام و خدیجه کبری سلام الله علیه بودند.
    لطفا در کلماتی که به کار می برید دقت کافی و وافی را مبذول فرمایید تا موجبات سو استفاده توسط دیگران نشود.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 37نفر
  • بازدید امروز 106576
  • بازدید دیروز 141237
  • بازید کل 104761929

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com