امکانات کاربری

سامانه پرسش و پاسخ شرعی
تعداد سوالات: 1289
بازدیدها: 576258
محمد حسین
| بازدیدها: 1112

با سلام ببخشید آیا خلافت ابوبکر و عمر مشروع بود؟ اگر طبق احادیث شما مشروع بود لطفا سندش را بررسی کنید.- شما تمام صحابه را عادل می دانید،پس آن صحابه ای که به عایشه تهمت زد چه؟ اصلا چرا عایشه با امام علی جنگید بلاخره یکی حق بود و دیگری باطل نمی شود هر دو حق باشند-شما دست بسته نماز می خوانید آیا این واقعا سنت رسول خدا بود؟

پاسخ :

 

1_ آیا خلافت ابوبکر و عمر مشروع بود؟

پاسخ : 

هیچ دلیلی از قرآن کریم و یا هیچ حدیث صحیحی از رسول خدا صلی الله علیه وسلم که صراحتا گفته باشد ابوبکر صدیق رضی الله عنه جانشین پیامبر صلی الله علیه وسلم باشد وجود ندارد.

همینطور هیچ دلیلی از قرآن کریم (چه واضح و چه غیر صریح) و احادیث صحیح پیامبر صلی الله علیه وسلم وجود ندارد که گفته باشد علی رضی الله عنه یا عمر رضی الله عنه و یا هر شخص دیگری جانشین پیامبر صلی الله علیه وسلم باشد..

اما با این وجود، دلایل و قراینی وجود دارند که پیامبر صلی الله علیه وسلم به جانشینی ابوبکر صدیق رضی الله عنه تمایل داشتند.
از عایشه رضی الله عنها روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم در بیماری‌اش گفت: «ابوبکر را بگویید که پیش‌نماز مردم شود». بخاری کتاب الاذان باب اهل العلم والفضل أحق بالإمامه حدیث 646.

از جبیر بن مطعم روایت است که گفت: زنی نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم آمد و پیامبر به او گفت که دوباره برگرد، زن گفت: اگر آمدم و شما را نیافتم – گویا منظورش مرگ بود- پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: اگر مرا نیافتی پیش ابوبکر بیا. بخاری حدیث 3659 و مسلم حدیث 2386


از عایشه رضی الله عنها روایت است که گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم در بیماری‌اش به من گفت: «ابوبکر و برادرت را پیش من فرا بخوان تا نوشته‌ای بنویسم، زیرا من می‌ترسم که کسی آرزو کند و بگوید: من سزوارترم، و حال آن که خدا و مؤمنان کسی جز ابوبکر را نمی‌پذیرند». مسلم کتاب فضائل الصحابه حدیث 2387 و بخاری 5666


چنانکه در هنگام بیماری خویش، ابوبکر را بعنوان تنها فرد جایگزین خود بعنوان امام نمازگزاران تعیین نمود و چندین روز پی درپی ابوبکر را مسئول آن نمود که خود این عمل پیامبر صلی الله علیه وسلم اشاره ای مبنی بر صلاحیت ایشان بر امر رهبری و امامت مسلمین دارد.
در حالیکه اگر واقعا علی را در غدیر غم به عنوان جانشین خود تعیین کرده بودند می بایست علی رضی الله عنه را نیز بعنوان امام مسلمانان برای ادای نماز جماعت تعیین می کردند اللخصوص در اواخر عمر پیامبر صلی الله علیه وسلم که با تعیین علی صحه ای را بر غدیر غم می گذاشتند ولی اینطور نبود و پیامبر صلی الله علیه وسلم ابوبکر رضی الله عنه را بعنوان امام نمازگزاران قرار دادند و این در حالی بود همیشه مسلمانان پشت سر پیامبر نماز می خواندند تا اینکه بر بستر بیماری قرار گرفتند و ایشان کسی را جز ابوبکر جانشین امامت خود بر نمازگزاران قرار نداد.


همچنین آیه زیر خلافت و عملکرد ابوبکر صدیق (رضی الله عنه) را مورد تائید قرار میدهد:


بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه وسلم عده ای از قبایل تازه مسلمان شده همچون«غطفان» و «فزاره» و «بنی‌سلیم» مرتد شدند، و ابوبکر صدیق رضی الله عنه به جنگ با مرتدین شتافت و او کسی بود که اصرار داشت تا حتما با مرتدین جنگ کند، مشهور است که ابوبکر صدیق رضی الله عنه بود که به جنگ مرتدین رفت، و در آیه ای از قرآن به این مسئله اشاره دارد که: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» (مائده 54).

یعنی: ای‌مؤمنان‌! هر کس‌ از شما از دین‌ خود برگردد پس‌ به ‌زودی‌ خدا قومی‌ را به‌ عرصه‌ می‌آورد که‌ ایشان‌ را دوست‌ می‌دارد و ایشان‌ نیز او را دوست‌ می‌دارند» مراد از این‌ قوم‌ که‌خدای‌ سبحان‌ آوردنشان‌ را به‌ عرصه‌ وعده‌ داده‌ است‌، ابوبکر صدیق‌ رضی الله عنه و لشکرش‌ از صحابه‌ و تابعین‌اند که‌ بعد از رحلت‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم با اهل‌ رده ‌(مرتدان‌) جنگیدند. ایشان‌ خدای‌ عزوجل‌ را دوست‌ می‌دارند و او نیز دوست‌شان‌ می‌دارد و این‌ که‌آنان‌: «با مؤمنان‌ مهربان‌ و فروتن‌ و بر کافران‌ درشت‌طبع‌ و سخت‌گیرند» یعنی‌: در برابر مؤمنان‌ عاطفه‌ و شفقت‌ و فروتنی‌ و در برابر کفار، شدت‌ و غلظت‌ وگردن‌فرازی‌ را به ‌نمایش‌ می‌گذارند و چون‌ این‌ وصف‌ بزرگ‌ که‌: «در راه‌ الله جهاد می‌کنند و از ملامت‌ هیچ‌ ملامتگری‌ نمی‌ترسند» یعنی‌: آنان‌ به‌ حدی‌ در عقیده‌ و عمل‌ خویش‌ راسخ‌ و پایدار و سرسخت‌ هستند که‌ اصلا به‌ نیرنگ‌های‌ دشمنان‌ حق‌ و حزب‌ شیطان‌ که‌ به ‌انگیزه‌ حسد و بغض‌ و نفرت‌ از حق‌ و اهل‌ آن‌، مؤمنان‌ را مورد تحقیر و تمسخر قرارداده‌ و خوبی‌ها و زیبایی‌هایشان‌ را زشت‌ و کارنامه‌ها ومفاخرشان‌ را معیوب‌ جلوه‌گر می‌سازند، هیچ‌ ارزش‌ و اهمیتی‌ نمی‌دهند. «این» اوصافی‌ که‌ ذکر شد: «فضل‌ الهی‌ است‌ که‌ آن‌ را به‌ هرکه‌ بخواهد می‌دهد وخداوند گشایشگر داناست».

این آیه ی قرآن بطور ضمنی اشاره ای به حقانیت انتخاب ابوبکر صدیق رضی الله عنه دارد، چرا که خداوند متعال به تمجید آنکسانی می پردازد که به جنگ با مرتدین پس از وفات رسول خدا صلی الله علیه وسلم می پردازد.

2_ شما تمام صحابه را عادل می دانید ؟

پاسخ :

برای مطالعه متن کامل پاسخ که برگرفته از قرآن و سنت می باشد، اینجا کلیک کنید

3_ آن صحابه ای که به عایشه تهمت زد چه؟

پاسخ :

هیچ صحابه ای به ام المومنین عایشه (رضی الله عنها) تهمت نزده است بلکه منافقان تهمت زده اند برای مطالعه شرح پاسخ و اسناد آن اینجا کلیک کنید.

4_ چرا عایشه با امام علی جنگید بلاخره یکی حق بود و دیگری باطل نمی شود هر دو حق باشند ؟

پاسخ :

هر دو بر حق بودند، برای مطالعه شرح پاسخ و دلایل آن اینجا کلیک کنید .

5 _ شما دست بسته نماز می خوانید آیا این واقعا سنت رسول خدا بود؟

پاسخ :

بله از دیدگاه اهل سنت ، دست بستن در نماز سنت رسول خدا است ، برای مطالعه شرح پاسخ و دلایل آن اینجا کلیک بفرمائید .

موضوع:عقیده ,
| ۲۰ مهر ۱۳۹۵
۲ پاسخ به “چند سوال مهم از برادران اهل سنت، همراه با پاسخ سوالات”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    غفور می‌گه:

    باسلام
    ادرس را مطالعه بفرمایید
    بررسی سندی ومحتوایی حدیث ثقلین از کتب معتبر اهل سنت

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدیان می‌گه:

    سلام

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

آخرین مطالب

پرسشهای شما

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com