امکانات کاربری

سامانه پرسش و پاسخ شرعی
تعداد سوالات: 1287
بازدیدها: 574298
احمد ماهر
| بازدیدها: 221

سلام علیکم ورحمت الله وبرکاته 
کسی گفت که نعوذ بالله من ذالک الله ظالم است (استغفرالله لاحول ولاقوه الا بالله) به دلیل اینکه چرا از من مادر را گرفت. پشت در این و آن بزرگ شدم و یا چرا عمرو پول دار است و زید بی پول و چرا بکر شاه است نصر گدا وچرا این سیاه پوست است وآن سفید پوست.
با اینکه تا حد معلوماتم دلیل گفتم اما نپزیرفت امید که بیشتر توضیح دهید.
تشکر

 

پاسخ :

اعطای نعمت و سلب نعمت روال عادی خداوند هستند جایی برای اعتراض و شبهه وجود ندارد و برای همه پیش می آید، باید دانست که عطایای الهی از نعمتهای فنا شده ی او به مراتب بیشترند.

خداوند جهان را با تمام نعمتهایش فقط بخاطر کسب منفعت انسان آفرید ، خود وجود بشر با تمام اعضایش احسانی است از جانب الله تعالی که هیچگاه نمی توان این نعمتهارا برشمرد . هر کدام از اعضا و جوارح انسان نعمتهای بلا عوض پروردگارهستند ، تا کنون هیچ متخصصی موفق به ساخت آنها نشده است و استفاده از نعمتهای الهی ثانیه ای هستند مثلا هر ثانیه نفس کشیدن، حرکت دست، پا، قلب و قوت درک و عقل وو.. بشر همانگونه که قادر به شمارش نعمتها نیست قادر به سپاسگزاری در قبال آنها نیست، می توانیم بگوئیم همانگونه که توانائی تشکر را نداری حق اعتراض در قابل کاستی هارا هم نداری. این در حالی است که اگر انسانی بخواهد احسانی به ارزش و لو یک هزار تومانی در حق کسی داشته باشد انتظار تشکر را دارد و تشکر از خداوند در انجام عبادات امکان پذیر است عبادات ، فقط بجا آوردن فرائض و واجبات نیستند بلکه در کنار آن ترک معاصی نیز هستند که مسلمانان در آن ضعف و عقب ماندگی دارند .

 حال اگر بخواهیم کم یا زیاد بودن نعمتهارا با سایر انسانها مقایسه نمائیم عدل الهی زیر سوال نمی رود چرا که انسانها بطور مجموع متفاوت آفریده شده اند یکی نعمتش فراوان و یکی کم است یکی حاکم یک مملکت است ، یک ثروت جهانی دارد و یکی عقل و شهرت جهانی و این تفاوت می تواند در بین فرزندان یک خانواده و یک پدر نیز باشد و برای همه روشن است که هر فرزندی از لحاظ دارا بودن نعمت با دیگری تفاوت دارد، چگونه معقول است بگوئیم چرا خداوند این تفاوتهارا به وجود می آورد.

و اما کسانی که نعمتی از او سلب شده است نیز از رحمتهای الهی است و نمی توان آن را جفا خواند! خداوند از این القاب منزه است .کسی که در این عالم نعمتی را از دست بدهد و در قبال آن بردباری نشان دهد خداوند عوض بهتری به او در این دنیا یا در آن دنیا خواهد داد.

کار خداوند بدون حکمت نیست:

در آیه 216 سوره مبارکه بقره می فرماید :

 وَعَسَی أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَی أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

 چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می‏داند، و شما نمی‏دانید.

نتیجه :

راضی شدن به قضای الهی از ایمان یک مسلمان است و این مومن است که از گفتار کفرآمیز اجتناب می ورزد. الله تعالی صاحب ملک است، هرگونه بخواهد در ملکش تصرف میکند هیچکس نمیتواند در کارهای او مداخله نماید. لازمه عدل الهی این نیست که در این دنیا همه چیز وفق مراد هر شخص باشند بلکه آزمایش های الهی همیشه هستند و باعث خیرکثیر در دنیا و آخرت می شوند مگر اینکه بنده کفر ورزد و ناسپاسی نماید .

شرح بیشتر را اینجا و اینجا بخوانید

موضوع:عقیده ,
| ۱۱ آبان ۱۳۹۵

دیدگاه بسته است.

آخرین مطالب

پرسشهای شما

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com