پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

سامانه پرسش و پاسخ شرعی
تعداد سوالات: 1749
بازدیدها: 1537243
| بازدیدها: 4630

سلام

من فردی هستم که همیشه ماده ای سفید و غلیظ از بدنم خارج می شود و کنترل ندارم نمی دانم حکم نمازم. چیست و وارد شدن به مسجد. و آیا فرد حائض می تواند وارد نماز خانه شود.

جزاکم الله خیرا

 

پاسخ:

سه نوع مایع از بدن انسان خارج می شود ۱_ ودی. ۲_ مذی. ۳_ منی. که در ذیل با تعریف و احکام هر یک آشنا خواهید شد.

‌وَدِی 
ودی آب سفید غلیظی است‌ که بعد از ادرار، خارج می‌شود و این آب بدون خلاف پلید است. عایشه -‌رضی الله عنها گفته است‌: “‌ودی بعد از ادرار می‌آید، ‌که باید آلت و هر اندامی‌ که به آن آلوده شود شسته‌ گردد، و آنوقت وضو گرفت نه غسل‌“‌ یعنی موجب جنابت نیست‌. ابن المنذر این حدیث را روایت ‌کرده است‌. و از ابن عباس روایت شده است‌که‌: المنی والودی والمذی، أما المنی ففیه الغسل، وأما المذی والودی فیهما إسباغ الطهور) [منی‌، موجب غسل جنابت است‌، و برای مذی و ودی تمیز شستن و وضوی‌ کامل ‌کافی است‌]‌‌. اثرم و بیهقی این حدیث را نقل ‌کرده‌اند و متن حدیث را بیهقی بدینصورت نقل ‌کرده است‌: (وأما الودی والمذی فقال: اغسل ذکرک أو مذاکیرک وتوضأ وضوءک فی الصلاه) [اگر مذی و ودی را بخود دیدی آلت و جای آن را بشوی و آنوقت همانطوری ‌که برای نماز وضو می‌گیری‌، وضو بگیر]‌‌.
مذی :
مذی آبی است سفید رنگ و لزج و چسبناک ‌که بوقت تفکر درباره‌‌ی جماع و همبستری‌، یا بوقت شوخی و ملاعبت با زن‌، از آلت تناسلی مرد یا زن خارج می‌شود و گاهی انسان خروج آنرا احساس نمی‌کند، زن و مرد هر دو آن را دارند لیکن زنان بیشتر دارند، این آب باتفاق علما نجس و ناپاک است‌، هر گاه به بدن اصابت نماید، شستن آن واجب است‌، ولی اگر به لباس اصابت ‌کند پاشیدن آب بر آن‌ کافی است‌، زیرا این نجاستی است‌ ‌که پرهیز از آن برای جوانان مجرد، دشوار است و رخصت برای آن‌، شایسته‌تر است‌، تا ادرار کودک‌. از علی‌ رضی الله عنه نقل شده است که‌: (کنت رجلا مذاء فأمرت رجلا أن یسأل النبی صلی الله علیه وسلم، لمکان ابنته فسأل، فقال: توضأ واغسل ذکرک) [من مردی بودم‌ که بسیار مذی به خود می‌دیدم‌، خودم بخاطر دختر پیامبر شرم داشتم‌، از او سوال کنم‌، لذا مردی را فرستادم که از او سوال کند، ایشان فرمودند: وضو بگیر و آلت خود را بشوی‌]‌‌. بخاری و دیگران این حدیث را روایت کرده‌اند. و از سهل بن حنیف رضی الله عنه نقل شده که‌ گفته است‌: “‌‌من از کثرت مذی بتنگ آمده بودم و بعلت وجود آن‌، فراوان غسل می‌کردم‌، تا اینکه آنرا با پیامبر صلی الله علیه و سلم درمیان گذاشتم‌، فرمودند: (إنما یجزیک من ذلک الوضوء) [تنها وضو گرفتن برایت‌ کافی است و غسل لازم نیست‌] ‌‌گفتم‌: اگر به لباسم اصابت‌ کند چطور؟ فرمودند: (یکفیک أن تأخذ کفا من ماء فتنضح به ثوبک حیث أنه قد أصاب منه) [کافی است‌ که یک‌ کف دست را پر از آب نموده و بر آنجا از جامه‌ات ‌که بدان اصابت کرده است بپاشی‌]‌‌. ابوداود و ابن ماجه و ترمذی این حدیث را روایت کرده‌اند و ترمذی گفته است‌ که حدیثی است “‌‌حسن‌“‌ و “‌‌صحیح‌“‌ و در میان این حدیث محمد بن اسحاق وجود دارد و او هر وقت بطور معنعن روایت ‌کند “‌‌ضعیف‌“‌ است چون “‌‌مدلس‌“‌ است‌، ولی در این حدیث بشیوه “‌حدثنی فلان‌” روایت‌ کرده است‌. و “‌‌اثرم‌“ ‌‌عطف متن حدیث را چنین روایت کرده‌: (کنت ألقی من المذی عناء فأتیت النبی صلی الله علیه وسلم فذکرت له ذلک. فقال: یجزئک أن تأخذ حفنه من ماء فترش علیه.) [‌از مذی در رنج بودم لذا به خدمت پیامبر صلی الله علیه و سلم رفتم و آنرا با وی در میان گذاشتم‌، فرمود: یک مشتِ پُر آب بگیرید و بر آن بپاشید،‌ کافی است‌]‌‌.
‌منی: 
بعضی از دانشمندان فقه‌، به ناپاکی و پلیدی منی رای داده‌اند، ولی چنان به نظر می‌رسد،‌ که پاک باشد، لیکن مستحب است‌ که اگر تر باشد آنرا بشویند و اگر خشک شده باشد، بر آن دست بمالند و پاکش‌ کنند. حضرت عایشه -‌رضی الله عنها -گفته است‌: (کنت أفرک المنی من ثوب رسول الله صلی الله علیه وسلم إذا کان یابسا وأغسله إذا کان رطبا) [هرگاه منی روی لباس پیامبر خشک می‌شد آنرا با دست می‌مالیدم و پاکش می‌کردم و هرگاه تر و نمناک می‌بود، آنرا می‌شستم‌]‌‌. دارقطنی و ابوعوانه و بزار آنرا روایت کرده‌اند. از ابن عباس – رضی الله عنهما -‌روایت شده است‌ که‌: “‌‌از پیامبر صلی الله علیه و سلم سوال شد درباره‌ی منی ‌که به لباس اصابت‌ کند، فرمود: (إنما هو بمنزله المخاط والبصاق، وإنما یکفیک أن تمسحه بخرقه أو بإذخره) [‌منی درست مانند آب بینی و آب دهان است‌، کافی است‌، ‌که آنرا با کهنه یا علفی پاک نمود]‌‌. دارقطنی و بیهقی و طحاوی این حدیث را روایت‌ کرده‌اند، در “‌‌رفع‌“‌ و “‌‌وقف‌“‌ آن اختلاف است‌.
بنابر این یا مذی است و شما محل آلودگی را بشویید چه در لباس و چه در بدنتان.ولی منی همراه با لذت از بدن خارج می شود.
حائض می تواند وارد نماز خانه بشود .
| ۶ شهریور ۱۳۹۴
۹ پاسخ به “منی، مذی و ودی چه هستند؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    میلاد says:

    سلام
    یه سوال از خدمتتون داشتم
    شخص وقتی از خواب بیدار می شود مذی یا همون ماده شفاف دید غسل واجب است یا نه
    ممنون از شما

    پاسخ:
    علیکم السلام، مذی غسل ندارد.

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    بنده الله says:

    با عرض سلام وخسته نباشید.می خواستم بدونم مذی فقط و فقط هنگام همبستری وشوخی وملاعبت با زن رخ می ده؟چون من نماز می خونم فقط و فقط یاد اون کسی که دوستش دارم می افتم؟یعنی من باید همش وضو بگیرم چون نا خدا گاه به ذهنم میاد سر نماز .الله به شما جزای خیر دهد

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    ذاکر says:

    سلام علیکم.
    من قبل از اینکه بخوابم نظرات کاربران برنامه ای رو خواندم
    که در آن فحش های جنسی موجود بود وقتی این نظرات رو خوندم کمی تحریک شده و کمی دچار جهندگی(بالا و پایین شدن) آلت شدم ولی منی خارج نشد
    و خوابیدم.وقتی بیدار شدم خواب احتلام به یادم نیامد وبر آلت اثر منی یافت نمیشد و فقط شلوار مرطوب بود که به گمانم به خاطر گرمی هوا بود.
    (این خیسی یا رطوبت هیچ لکه ای در شلوار ایجاد نکرد و نمی‌تواند خیسی منی یا مذی بوده باشد.)
    وقتی رفتم دستشویی دیدم پس از ادرار دراثر فشار دست مایع سفید وغلیظی خارج میشود(فکر کنم منی بوده)
    که احتمال میدهم باتوجه به اینکه خوابی بیاد ندارم و اثر خیسی منی در شلوار دیده نمی شود به خاطر اون نظرات حاوی فحش کاربران اون برنامه بود.
    آیا بر من غسل واجب شده است؟

  4. وضعیت کاربر : مهمان
    ذاکر says:

    سلام علیکم.برای وجوب غسل در خواب لازم است که خروج منی واثرش در لباس ثابت گردد.
    حال اگر شخصی پس از بیداری بخواهد که ببیند آیا در شلوارش اثر منی هست یانه از کجا بداند که لکه موجود اثر منی است یا مذی یا ودی؟!
    چون شاید قبل از خواب مذی خارج شده باشد واو متوجه نباشد.
    «به طور خلاصه لکه یا اثر حاصل از منی،مذی و ودی از نظر ظاهر ورنگ چه تفاوتی دارند؟»

    پاسخ :
    سه روش دارد . ۱_ خواب احتلام ۲_ اثر خیسی منی ۳_ لکه روی لباس .
    توضیح ؛ اگر خواب را بیاد دارد و لباسش خیس است در هر صورت باید غسل کند .
    خیسی منی ؛ اگر چنانچه منی خارج شود خیسی آن خیلی زیاد است ولی مذی نه چند قطره و اندک است و در اندک زمانی خشک می شود و بوی آن نیز کم است .
    لکه روی لباس ؛ منی غلظت دارد و اگر روی لباس بریزد با توجه به زیاد بودن و غلظت آن مشخص می شود ولی مذی خشک شود ممکن است هیچ تغییری در ظاهر لباس ایجاد نکند چون شفاف است رنگ و غلظتی ندارد .

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    ذاکر says:

    این حالت برایم همیشه اتفاق افتاده بعضی وقتها به نیت بد ومرتکب شدن گناه نگاه به عکس مبتذل وبعضی وقتها به نیت خیر مثلا کتابی می خوانم راجع به ترشحات یا سوالات مخاطبین رو می خوانم.
    میخواهم اطلاعاتم رو بیفزایم و کتابهای اینچنینی بخوانم ولی…
    مثلا وقتی مطلبی رو درباره منی یا آداب همبستری می خوانم حالتی پیش می آید که می ترسم اگر ادامه دهم منی خارج شود به همین سبب از خواندن ادامه مطلب صرفنظر میکنم.حال
    یکی دو ساعت بعد در توالت متوجه میشوم بعد از ادرار مقداری منی خارج میشود.
    نمیدانم این اصلا منی هست یانه اما ظاهرش سفید رنگ و غلیظ و چسبنده است.
    واگر منی است غسل را واجب میکندیا نه؟
    از بیان این مطلب ازاین شفاف تر عاجزم ببخشید.

  6. وضعیت کاربر : مهمان
    ذاکر says:

    سلام علیکم وحفظکم الله لنا.
    منظورم از خروج منی بعد از ادرار این است:
    در یک لحظه تحریک وجود دارد وفرد احساس میکند که اگر تحریک را پایان ندهد منی خارج میشود به همین سبب محرک را پایان میدهد.
    (در آن لحظه تحریک به اندازه ای نبوده که همزمان با آن منی خارج شود)
    فرد پس از رجوع به بیت الخلأ متوجه میشود بعداز ادرار کمی منی نیز خارج میشود به خاطر اتفاق قبلی اما همزمان با خروج منی خواهش وجهندگی وجود ندارد.
    حال غسل بر او واجب میشود؟!
    این معمای بزرگی برایم است وهرگز به طور شفاف به جواب نرسیدم.لطفا شما این لطف را در حقم بکنید و مرا از این سردرگمی در بیارید.
    الله متعال خیر دنیا و آخرت را نصیبان گرداند.

    پاسخ :
    برای اینکه پاسخ مورد نظر خود را دریافت نمایید لازم است سوال خود را دقیق و روشن بیان فرمایید . سوالی که الان مطرح کردید متفاوت از قبل است ، این سوال نیز قبلا پاسخ داده شده است ، جهت یاد آوری شما : اگر کسی دست به خود ارضایی زد و در حین خود ارضایی مقداری منی خارج شد (بدون خروج کامل منی) و دست کشید این یک مسئله ، اگر کسی دست به خود ارضایی زد اما با دست مانع خروج منی شد و سپس راه رفت و منی خارج شد و یا در هنگام قضای حاجت منی خارج شد در هر دو صورت فرد جنب شده و غسل بر او واجب گشته است .

  7. وضعیت کاربر : مهمان
    ذاکر says:

    سلام علیکم.من از یک مفتی پرسیدم که اگر بعد از ادرار منی بیرون آید غسل واجب میشود گفتند نه.
    نظر شما چیست؟

    پاسخ :
    علیکم السلام ، منی بعد از ادرار خارج نمی شود منی آن است که خروج آن همراه با شهوت ، جهندگی و سپس سستی باشد . آنچه که بعداز ادرار خارج می شود بدون شهوت وو.. است و ودی نام دارد.
    خروج منی بدون شهوت مثلا خروج منی به دلیل بیماری، غسل را واجب نمی کند .

  8. وضعیت کاربر : مهمان
    ذاکر says:

    سلام.این نشانه ها برایم واضح نیست!
    لطفا بگویید آیا منی ومذی و ودی هرسه سفید رنگند؟
    از نظر غلظت وچسبندگی یکسان اند؟
    هنگام مشاهده عکس تحریک کننده … و از آلت مایعی خارج شود منی است؟
    جزاکم الله خیرا

    پاسخ :
    خیر یکسان نیستند منی غلیظ است ، مذی رقیق است آنچه شما تعریف می کنید مذی است . لطف مطالب غیر اخلاقی مطالعه و مشاهده نفرمایید برای شما گناه نوشته می شود.

  9. وضعیت کاربر : مهمان
    امیر says:

    سلام.میخواستم طریقه ی درست شستشوی آلت پس از ادرار رو بدونم.ممنون

یک دیدگاه بگذارید

آخرین مطالب
پرسشهای شما

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com