پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
سامانه پرسش و پاسخ شرعی
تعداد سوالات: 1720
بازدیدها: 1430309
ربي
| بازدیدها: 324

سلام

‎در سوال شماره ٧٢۵ شما متوجه شدم که گفته اید اگر کسی به زن اجنبی بگوید تو مانند خواهرم هستی نکاح با او حرام نیست. اما اگر بگوید با هر زنی عروسی کردم او طلاق باشد و یا مانند خواهر و مادرم باشد و آن زن با ازدواج نزد حنفی طلاق میشود .معنی این گپ (سخن) را درست درک نکردم و خیلی نگران هستم که آیا با هر کی ازدواج کنی طلاق میشود؟  اگر کسی اینگونه بگوید پس راه حل چی است لطفا جواب بدهید (فقه حنفی)

تشکر

پاسخ :

اگر شخصی قسم بخورد که با هر زنی ازدواج کنم او طلاق باشد پس با هر زنی که ازدواج کند او طلاق می شود. 

س). راه حل چیست ؟

ج). دو راه حل وجود دارد.

الف: حالف (شخصی که قسم یاد کرده) شخصی را که از این نوع مسائل اطلاع داشته باشد بگوید که من چنین حرفی گفته‌ام و الان می‌خواهم فلان دختر فرزند فلانی را نکاح ‌کنم ولی بخاطر سوگندی که خورده‌ام نه خودم می‌توانم نکاح ‌کنم و نه ‌کسی دیگر را می‌توانم از طرف خود وکیل قرار دهم.

سپس‌ شـخص مذکور عقد نکاح ‌حالف را با همان ‌‌دختر معینه ‌انجام ‌دهد و بعد از آن ‌هنگامی که‌ حالف ‌خبر شد، ‌با زبان ‌چیزی ‌نگوید بلکه ‌‌تمام ‌مـهر یا قسمتی ‌از آن ‌را بفرستد و نیز در صورت تبریک مردم اگر سکوت ‌نماید و بر زبان چیزی جاری نکند حانث نمی‌شود زیرا همین سکوت، ‌خود یک‌ نوع ‌اجازه ‌است.

خلاصه اجازه لفظی ندهد بلکه اجازه عملی دهد مثلا با ارسال مهریه و لباس و غیره .

وفی الدر:

«حلف لا يتزوّج فزوجه فضولي فأجاز بالقول حنث وبالفِعْل ومنه الكتابة خلافاً لابن سماعة لايحنث، به يفتى. خانية».

قال ابن عابدین الشامی:

«قوله: «فأجاز بالقول» كرضيت وقبلت: «نهر». وفي «حاوي الزهدي»: لو هناه الناس بنكاح الفضولي فسكت فهو (أی بعد سكو ته اجازة كالا جازة بالفعل فلا یحنث.كذا في الخیریة للرملي)» [الفتاوی الخیریة بهامش تنقیح الفتاوی الحامدیة: ۱/۴۶]. «قوله: «وبالفعل» كبعث المَهْر أو بعضه بشرط أن يصل إليها، وقيل الوصول ليس بشرط. «نهر». قوله: «ومنه الكتابة» أي من الفعل ما لو أجاز بالكتابة» [رد المحتار: ۳/۱۵۰].

ب: زنی را که یک مرتبه نکاح ‌کند یک طلاق ‌واقع می‌شود و چونکه زن غیر مدخول بها است، لذا عدت ندارد و طلاق دوم و سوم واقع نمی‏گردد و اگر مجدداً همان زن را نکاح ‌کـند اشکالی‌ ندارد.

البته اگر زن دیگری را نکاح ‌کند باز هم ‌در مرتبه اول یک‌ طلاق ‌واقع می‌شود و او را دو مرتبه که مجدداً نکاح ‌کند طلاق واقع نمی‏گردد.

این پاسخ بر اساس فقه حنفی می باشد .

شافعیه و حنابله می گویند با گفتن جمله فوق ، زنی که بعدا با او ازدواج می کند طلاق نمی شود حتی اگر زن معینی را نام برده باشد . چرا که طلاق پیش از ازدواج بی اثر است .

دلیل امام شافعی و امام احمدبن حنبل این حدیث است :  ( لَا نَذْرَ لِابْنِ آدَمَ فِیمَا لَا یَمْلِکُ , وَلَا عِتْقَ لَهُ فِیمَا لَا یَمْلِکُ , وَلَا طَلَاقَ لَهُ فِیمَا لَا یَمْلِکُ )، صححه الألبانی فی صحیح الترمذی

رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده اند : بنی‌آدم  نمی‌تواند  چیزی  را  نذرکند که  مالک  آن  نیست و نمی‌ تواند کسی را آزاد کند که مالک او نیست و نمی‌تواند  زنی  را طلاق  دهد که هنوز در عقد  نکاح او در نیامده است و مالک او نیست‌.

امام  مالک‌گوید: اگر عموم  زنان را گفته باشد، طلاقش  واقع  نمی‌شود و اگر زن معینی را گفته  باشد، طلاق او واقع  می‌شود. مثال عموم مثل اینکه  بگوید:

 "‌هرگاه با هر زنی ازدواج‌ کردم او طلاق است"‌

و مثال برای زن معین: هرگاه با فلانی ازدواج کردم، او مطلقه است.

images

| ۱۴ مرداد ۱۳۹۶

یک دیدگاه بگذارید

آخرین مطالب
پرسشهای شما

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com