پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

دعای حضرت رسول در غدیر

اللّٰهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ

خدایا! دوست داشته باش هر که را که او را دوست دارد

و دشمن بدار کسی را که با او دشمنی می‌کند

سامانه پرسش و پاسخ شرعی
تعداد سوالات: 1670
بازدیدها: 1364091
| بازدیدها: 855

با عرض سلام و آرزوی توفیق روزافزون برای شما.خواهشمندم درباره ی حدیث “خلفای اثناعشر” که در کتاب های مهمی مانند سنن امام ترمذی . و فراید السمطین امام الحرمین جوینی وارد شده توضیح بفرمایید.برخی از فرق اسلامی آنرا دلیل بر حقانیت خود می دانند. نظر شما در این رابطه چیست؟ باتشکر

پاسخ :

سلام و رحمت الله بر شما باد.

ما این احادیث را در زیر نقل کردیم در هیچ کدام از این احادیث فرموده نشده است که این دوزاده خلیفه از بنی هاشم هستند بلکه مطلقا گفته شده از قریش هستند.

از دیدگاه اهل سنت به دلایل مختلفی این احادیث بر دوازده نفری که عزیزان به آن اعتقاد دارند انطباق پیدا نمی کند، مثلا یکی از این دلایل این است که روایات تصریح می کنند که این دوزاده نفر حکومت می کنند و اسلام توسط آنها تقویت می شود در صورتی که این دوازده نفر هیچ کدام حکومتی نداشتند که اسلام توسط آنها تقویت شود جز حضرت علی و حضرت حسن بن علی رضی الله عنهما پس احادیث نمی توانند شامل کسانی شود که تطابقی با روایات و پیش گویی پیامبر اسلام ص ندارند.

یکی از این روایات این است : لایزال هذا الدین عزیزاً مینعاً الی اثنی عشر کلهم من قریش. / صحیح مسلم کتاب الامارة 

ترجمه : این دین همچنان غالب و مستحکم است تا دوازده خلیفه بیایند وهمه آنهارا قریش اند.

روایت دوملایزال الدین قائمأ حتی تقوم الساعة او یکون علیکم اثناعشر خلیفة کلهم من قریش/ صحیح مسلم کتاب الامارة

ترجمه:دین همچنان پابر جاست تا قیامت برپا شود یابر شمادوازده خلیفه بیایند که همه شان از قریش است.

روایت سوم : لایزال امر الناس ما ضیاً ما ولیهم اثناعشر رجلاً کلهم من قریش

ترجمه : امرمردم همچنان ادامه دارد تا دوازده مرد که همگی از قریش اند حکومت نمایند.

همانطور که روشن شد در هیچ یک از این روایت فرموده نشده که آنها همگی از بنی هاشم هستند بلکه گفته شده آنها از قریش هستند و همچنین حکومت کردن برای آنها تصریح شده است ، این روایات بر خلفای راشدین صدق می کنند که هم حکومت کردند و هم مطابق پیش گویی رسول الله صلی الله علیه و سلم اسلام توسط آنها تقویت شد ، چنانچه برای همه روشن است که خلفای رسول الله پس از رحلت آنحضرت اسلام را به اکثر نقاط دنیا رساندند و جهانی را با نام جهان اسلام بوجود آوردند.

در بین عزیزان همه اثناعشری نیستند مانند زیدی ها ، بعضی دیگر امامت حضرت علی ، حضرت حسن ، حسین و محمد بن علی را قبول دارند و توقف می کنند و بعضی دیگر تا حضرت جعفر صادق امامت را قبول دارند و توقف می کنند.

از طرفی حضرت حسن عسکری فرزندی نداشتند لذا 12 نفر کامل نمی شود.

همچنین مشخص نشده است که این دوازده خلیفه چه زمانی می آیند و ممکن است در قرن های بعدی بیایند و اسلام را تقویت کنند.

امت اسلامی اشتراکات زیادی دارند که می توانند با حفظ دوراندیشی و با تکیه به اشتراکات قوی به زندگی مسالمت آمیز و همدلی   در کنار هم ادامه دهند و اسلام را نجات دهند اختلاف عقاید خصومت نیست بلکه روشنگرانه زیستن است که حق انسانی می باشد ، حذف اختلاف درعقاید در هیچ نقطه ای از جهان ممکن نیست همانطور که در یک خانواده ممکن نیست، اما جهالت خصومت ساز است باید با جهالت مبارزه شود.

موضوع:قرآن و حدیث ,
| ۲۲ آبان ۱۳۹۴
برچسب ها :

دیدگاه بسته است.

آخرین مطالب
پرسشهای شما

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com