پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
سامانه پرسش و پاسخ شرعی
تعداد سوالات: 1749
بازدیدها: 1539425
| بازدیدها: 1679

با سلام

در چه صورتی مهریه زکات دارد؟

پاسخ :

مهریه ی زن در حقیقت مالی است که متعلق به زن می باشد؛ بنابراین هرگاه مقدار آن برابر حدنصاب (85گرم طلای 24 عیار) یا بیشتر شد و سپس یکسال کامل قمری بر آن سپری گشت، بر مالک واجب است که خود زکات مالش را بدهد، بنابراین دادن زکات بر شوهر واجب نیست هرچند شوهر اگر بخواهد و همسرش به وی اجازه دهد می تواند از باب هدیه بجای زنش زکات مهریه یا طلاهایش را بدهد ولی بر او واجب نشده است زیرا او صاحب مال نیست.

اما اگر زن هنوز مهریه ی خود را نگرفته و به اصطلاح بعنوان قرضی در گردن شوهرش باقی مانده؛ در اینصورت زکات آن مشابه پرداخت زکات دیون و قرض است؛ بر اساس حکم زکات مال قرض، اگر شخصی به کسی قرض بدهد، در صورتیکه شخص مقروض (که در اینجا مقروض شوهر است) قدرت توانایی پرداخت قرض خود را در حال حاضر نداشته باشد، زکاتش بر گردن طلبکار (که زن است) نیست البته تا وقتیکه آن قرض را پس بگیرد، و در آینده هنگام پس گرفتن آن پول فقط زکات یکسال آنرا پرداخت میکند، اگر چه مدت زمان 20 سال نیز از آن گذشته باشد، ولی اگر شخص مقروض آنقدر دارایی داشت و قدرت توانایی پرداخت قرض را در هر لحظه داشته باشد و مماطله و اذیت در پرداخت آن به طلبکار نکند، در اینصورت شخص طلبکار (یعنی زن) مکلف است که هر سال زکات آنرا پرداخت کند، زیرا مانند آن است که مالش در ملک و تصرف خودش هست، زیرا هر وقت بخواهد میتواند آنرا از بدهکارش پس بگیرد چون بدهکارش غنی است و توانایی بازپرداخت قرضش را دارد پس اگر اراده کند می تواند قرضش را بدهد، لذا زکات آن مال قرضی هر سال بر طلبکار و صاحب اصلی مال واجب است و باید هرسال زکات آنرا بدهد؛ یا می تواند هرگاه قرضش را پس گرفت؛ زکات تمامی سالهایی که در دست بدهکارش بوده را یکجا و یکباره بدهد(البته همانطور که گفته شد این در صورتی است که شخص بدهکار توانایی مالی بازپرداخت قرضش را دارد هرچند در دادن آن کوتاهی کند وگرنه اگر چنین توانایی ندارد کافیست تا هروقت طلبکار مالش را پس گرفت فقط زکات یکسال را بدهد هرچند که چندین سال در دست بدهکار بوده باشد)

موضوع:زکات ,
| ۴ خرداد ۱۳۹۴
برچسب ها :

دیدگاه بسته است.

آخرین مطالب
پرسشهای شما

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com