پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

سامانه پرسش و پاسخ شرعی
تعداد سوالات: 1742
بازدیدها: 1498279
محمدصالح
| بازدیدها: 30

آیا تعظیم قبور بزرگان از علما ثابت شده است؟ 

سلام علیکم و رحمه الله

چندی پیش در جایی شنیدم که امام ابن حبان (صاحب صحیح ابن حبان) وقتی به زیارت قبر  می رفتند. به قبه ی ایشان تعظیم می نمودند، می خواستم بدانم آیا این مطلب صحت دارد؟

با تشکر
پاسخ :

تعظیم برای الله تعالی است چرا که فقط او دارای عظمت است از این رو او شایسته تعظیم کردن است خداوند نماز و هر عبادتی را برای تعظیم و یا مدح خودش واجب گردانیده است و هیچ جا نفرموده که فلان شخص را نیز عبادت و تعظیم کنید پس در نماز در حالیکه سر را به قصد تعظیم پروردگار خم می کنیم جملات تعظیمی بر زبان جاری می سازیم مانند «سبحان ربی العظیم» یعنی (پاک است پروردگار بزرگ من) ، و سایر انسان ها چه زنده و چه مرده عظمت خدایی ندارند و بلکه به تصریح قرآن ضعیف و عاجزند.

چنانچه قرآن فرموده است : وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا (نساء 28) و انسان، ضعيف و ناتوان آفريده شده است. (حتی پیامبران الهی) .

انسان ها بدون استثناء فقیر و نیازمند آفریده شده اند:

چنانچه قرآن کریم می فرماید : يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّـهِ ۖ وَاللَّـهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ (فاطر 15).

اي مردم ! شما (همگي) به خدا نيازمنديد، و (تنها) خداوند است که بي نياز ستوده است.

 

رسول الله صلی الله علیه و سلم در باره تعظیم نمودن اشخاص فرموده است : متن حدیث ، قَالَ رَجُلٌ : یَا رَسُولَ اللَّهِ، الرَّجُلُ مِنَّا یَلْقَی أَخَاهُ أَوْ صَدِیقَهُ أَیَنْحَنِی لَهُ؟ قَالَ: لَا. قَالَ: أَفَیَلْتَزِمُهُ وَیُقَبِّلُهُ؟ قَالَ: لَا. قَالَ: أَفَیَأْخُذُ بِیَدِهِ وَیُصَافِحُهُ؟ قَالَ: نَعَمْ (سنن ترمذی).

مردی گفت: ای رسول خدا! هرگاه مردی از ما برادر یا دوستش را ملاقات نمود آیا برای او خم شود؟ فرمود: خیر، آن مرد گفت: آیا دست در گردن او اندازد و وی را و ببوسد؟ فرمود: خیر، مرد پرسید: آیا دستش را بگیرد و با او مصافحه کند؟ فرمودند: بله .

همچنین فرموده است : لَوْ کُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ یَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا من أجل حقه علیها‏.‏ یا معاذ، إنه لا ینبغی السجود إلا لله‏.

 اگر قرار بود به کسی دستور به سجده مخلوقی بدهم، دستور می دادم که زنان برای همسران شان به خاطر حقی که به عهده دارند، سجده کنند، ای معاذ سجده جز برای خداوند شایسته نیست.

لذا به تصریح قرآن و سنت تعظیم مخصوص خداوند است ، و هرگاه در مسئله ای قرآن کریم و حضرت رسول صلی الله علیه و سلم تصرح بفرمایند برای دیگران هر چند که عالمی باشد مجالی برای نظردهی و تغییر در حکم الهی باقی نمی ماند و هیچ عالمی و امامی بر خلاف امر الله و رسول عمل نمی نماید و موردی که اشاره کرده اید صحت ندارد.

دقت داشته باشید ؛ احترام گذاشتن به افراد مباح است اما نبایستی با تعظیم ، خشوع و خضوع همراه باشد.

موضوع:عقیده ,
| ۱۱ آبان ۱۳۹۶

یک دیدگاه بگذارید

آخرین مطالب
پرسشهای شما

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com