پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

ای انسان خودت را برای عبادت من فارغ گردان، درونت را پر از بی نیازی می گردانم، حدیث قدسی

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کسی که خداوند را ذکر می کند و کسی که او را ذکر نمی‌کند همچون زنده و مرده‌اند

زبانت همیشه از یاد خداوند تر و تازه است

خدا را به کثرت ثنا بگویید زیرا خدا حامدون را دوست میدارد

به زمانه ناسزا نگویید که موجب ناراضگی الله می شود

سامانه پرسش و پاسخ شرعی
تعداد سوالات: 1682
بازدیدها: 1370773
| بازدیدها: 3923

با سلام بر دوستان موحد و سوال مهمی داشتم؟چرا اهل سنت مرجع تقلید ندارند؟مگر سوالات شرعی شان را در همین سایت مطرح نمی کنند؟. حالا اگر اسم مرجع تقلید را برداریم شما هم دقیقا همین کار رو میکنید؟مگر اهل سنت سوالات مربوط به روزه زکات … از که میبرسند؟در ضمن شنیدم که آیه ۱۲۲ سوره توبه به مراجع تقلید مربوط است که توصیه کرده باید مردم مرجع داشته باشند.لطفا رای و تفسیر خود را از این آیه بفرماییید .

پاسخ :

اهل سنت و جماعت مرجع تقلید دارد که فقط تقلید از آن شخص را واجب می داند نه اشخاص دیگر، و او نیز کسی نیست بجز شخص پیامبر صلی الله علیه وسلم ، و دلیل این امر را دستور الله تعالی بر انسانها می داند که می فرماید:

« قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» (آل عمران 31)

یعنی: (ای پیامبر) بگو: «اگر خدا را دوست می‏دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.»

و می فرماید: « مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»(حشر 7)

یعنی: آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید؛ و از (مخالفت) خدا بپرهیزید که خداوند کیفرش شدید است!

و باز می فرماید: « مَّنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ وَمَن تَوَلَّی فَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا»(نساء 80)

یعنی: کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده؛ و کسی که سرباز زند، تو را نگهبان (و مراقب) او نفرستادیم (و در برابر او، مسؤول نیستی).
پس مرجع تقلید اهل سنت کتاب الله و سنت رسول الله هستند یعنی قرآن و سنت نبوی .
 با این دلایل قرآنی، اطاعت از رسول الله صلی الله علیه و سلم بر ما بطور مطلق واجب می باشد بدون هیچگونه تردیدی ، و دیدگاه ها و فتواهای سایر علما و حتی امامان زمانی پذیرفته می شود که بر اساس قرآن و سنت باشد و اگر معارض با کتاب خدا و سنت نبوی باشند فاقد اعتبار خواهند بود .

ما سوالات را بر اساس قرآن و سنت پاسخ میدهیم نیز از دیدگاه های فقهی که با توجه به قرآن و سنت صادر شده است ، مثلا در مورد حدیثی هر یک از علما و امامان برداشت خودش را دارد،  ما رای صحیح تر و قوی تر را در نظر میگیریم و مهم این است که فتوا و دیدگاه فقهی طبق حدیثی صادر شده است و نه طبق رای شخصی .

بطور خلاصه احکام شرعی به صورت زیر صادر می شوند :

حکم شرعی اول از کتاب الله صادر می شود .

اگر نبود از سنت رسول الله صادر می شود .

و اگر آیه و حدیث صریحی وجود نداشت با توجه به آیات و احادیثی که در مورد آن اشاره و دلالت دارند صادر می شوند ، حال فرقی نمی کند این صدور توسط خلفای راشدین صورت گرفته باشد ، ائمه اهل سنت و یا علمای عصر حاضر. فقط مهم این است که از کتاب خدا و سنت رسول الله خارج نباشد  .


آیه 122 سوره توبه این است : وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ.
این آیه را قمشه ای اینطور ترجمه کرده است :
 و ( هنگامی که رسول فرمان خروج برای جنگ دهد ) نباید مؤمنان همگی بیرون روند ( و رسول را تنها گذارند ) پس چرا از هر طایفه ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند ، باشد که ( از نافرمانی خدا ) حذر کنند.
توضیح : 
آیه دستور میدهد که گروهی از شما یعنی از مومنین برای آموختن علم دین بروند و پس فراغت به انذار مردم بپردازند . 
انذار چیست : انذار یعنی ترس از عذاب الهی در روز قیامت ، انذار در مقابل تبشیر می باشد ، تبشیر یعنی بشارت دادن ، مژده دادن ، بشارت به نعمت های بهشت می باشد ، پس بشیر و نذیربودن وظیفه هر عالم دین میباشد همچنانکه الله تعالی حضرت رسول را بشیر و نذیر فرستاد ، بشیر و نذیر بودن با تبلیغ دین خدا به مردم متحقق می شود و حضرت رسول همین کار را انجام میداد، و این حکمت پروردگار است که مردم هم انذار از جهنم شوند و هم تبشیر به بهشت شوند و به این صورت هدایت به آنها باز می گردد، یعنی وظیفه ای که امروزه از آن غفلت شده است ، و در پایان آیه این نکته را روشن می سازد با جمله ( لعلهم یحذرون ) تا شاید مردم از نا فرمانی خدا بر حذر کنند .

نکته : مردمی که از علما سوال دینی می پرسند طیف متقی و مومن جامعه هستند که بدون تبلیغ ما بر واجبات دینی پایند هستند اما عموم مردم که در غفلت از خدا بسر می برند وظیفه علماست نزد آنها رفته و آنها را بسوی خدا و بازگشت از گناهان تبشیر و انذار نمایند با این کار علما به ظیفه شان می رسند . 

موضوع:عقیده ,
| ۶ مرداد ۱۳۹۴
برچسب ها :

یک دیدگاه بگذارید

آخرین مطالب
پرسشهای شما

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com