پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
سیداحمد هاشمی
| بازدیدها: 36789

بنظر شما آیا اصل بر این است که زنان باید در همه عرصه های اجتماعی و بخصوص در میادین اشتغال, دوشادوش مردان حضور فعال داشته باشند؟ یا اصل بر این است که زنان در خانه بنشینند و نقش مادری و همسری را ایفاء کنند؟از دیدگاه شما کدامیک اصل است و کدامیک فرع؟ شما هم حتما در این باره نظری دارید و نظرتان هم محترم است,ولی اگر دانستن این امر برایتان حائز اهمیت است, لطفا این نظر را هم مطالعه کنید.

شاید کمتر اتفاق بیفتد دو نفر مبتلا به سرما خوردگی به نزد پزشک حاذقی بروند و داروهای یکسانی را برای آنها تجویز کند, چرا که طبیعت افراد و نوع سرماخوردگی هر شخص با دیگری متفاوت است. حال چه برسد به اینکه بیماری متفاوت داشته باشند که در این صورت بعید است, پزشک حاذق داروهای یکسانی را برای آنان تجویز کند, مگر اینکه قلابی باشد که آن مقوله ی دیگری است.

این مسئله در جوامع انسانی هم صدق می کند, یعنی جوامع انسانی هم به تبع آداب ورسوم, سنتها, دین, مذهب, قوانین حاکم بر جامعه و…. نیازهای گوناگونی دارند که شاید با نیازهای جوامع دیگر کلاً یا جزءاً متفاوت باشند, بنابر این آنچه مثلاً در یک جامعه,ضرورت به حساب می آید, شاید در جامعه ی دیگر نه تنها ضرورت نباشد, بلکه سبب بروز مشکلاتی ناخواسته در آن جامعه گردد.

بحث بر سر حقوق و آزادی زنان و بویژه مسئله اشتغال زنان در عصر مدرن می باشد,که سازمانها و جنبشهای متعددی در سراسر جهان مدافع آن بوده و جنبش فیمینیسم در رأس این جنبشها قرار دارد.

فیمینیستها معتقدند باید بین جنس (sex) و جنسیت (gender) تمایز قائل ‌شد، آنها می گویند جنس منشأ زیست‌شناختی دارد، امّا رفتار جنسیتی, ساخته‌ی جامعه است. تفاوت جنسیتی، یک نظام وتفسیر مردانه است. مثلاً کار بیرون از منزل که ویژه‌ی مردان, و بارداری و تولید مثل و مراقبت از کودکان را که ویژه‌ی زنان است یک نظام جنسیتی می‌دانند, که مردها آن‌را ساخته‌اند و باید این بینش و نظام از بین برود، لذا آنان خواستار مساوات مطلق و بدون قید وشرط بین زن و مرد در تمام زمینه ها – حتی در بارداری- هستند (این خانمها گویا به آفرینش خدا هم اعتراض دارند!وگرنه تفاوت فیزیولوژیکی زن و مرد اگر دلیل بر تفاوت وظایف نباشد چه تفسیر دیگری می تواند داشته باشد؟),به عقیده آنان خانواده، یکی از مکان‌‌های عمده‌ی سرکوب زنان است،و چتری است که در زیر آن مرد بر زن اعمال سلطه می کند , تنها کسی ‌که از خانواده نفع اصلی می‌برد، مرد است؛ زیرا خانواده منشأ اصلی هویت زنان، یعنی هویت مادری زنان است که حقارت و زیر دستی را برای آن‌ها به دنبال دارد, پس مفهوم خانواده و مادربودن باید مجددا تعریف شود.

از آنجا که خداوند عالم, زن و مرد را برای وظایف ویژه ای آفریده است , لذا هم از لحاظ فیزیولوژیکی و هم از لحاظ روانی و عاطفی و هوشی آنان را متفاوت خلق نموده است, البته تفاوت‌های بین زن و مرد به معنی برتری ذاتی یکی بر دیگری نیست و هیچگاه نمی‌توان از تفاوت‌های فیزیولوژیکی، روانی و ذهنی آن دو، حقارت و برتری یکی از دیگری را استنباط نمود, و دقیقاً یکی از اشتباهات فاحش فمینیست‌‌ها همین نکته است که می‌خواهند با نفی تفاوت‌های طبیعی و زیست شناختی میان زن و مرد، تساوی و حتی تشابه وظایف و حقوق را اثبات کنند در حالی که منطقاً، چنین چیزی هیچ‌گاه ممکن نیست.

متأسفانه تعامل غرب با جنس زن در طول تاریخ یا تفریط گرایانه بوده بطوری که در یونان باستان که تمدن آن هنوز زبانزد است و مبنای تمدن کنونی مغرب زمین دانسته می‌شود، «شهروندی» و مزایای آن شامل «رعایا» و «زنان» نمی‌شد. افلاطون، فیلسوف نامدار یونان با آنکه از برابری مردان و زنان حمایت می‌کرد, امّا خداوند را بسیار سپاس می‌گفت که او را مرد آفریده است و نه زن!!( ویل دورانت- تاریخ تمدن) درانگلستان تا اوایل قرن نوزدهم یعنی تا سال ۱۸۰۵م شوهر قانوناً حق داشت همسر خود را بفروشد وقانون تنها در نرخ گذاری زن دخالت می کرد, اروپای لیبرال، تا ۱۸۵۹، مالکیت زن را مطلقاً، حتی بر اموال خویش نمی‌پذیرفت. زن پس از ازدواج مجبور بود که دارایی خود را به شوهرش منتقل کند.( ویل دورانت- تاریخ تمدن)و یا هم افراط گرایانه بوده؛ که جنبش فیمینیسم در عصر حاضر بهترین مصداق این افراط گری است, و متآسفانه در این گیر و دار تنها وتنها زن بوده که قربانی شده است.

اکنون غرب در حالی برای حقوق و آزادی زنان ما اشک تمساح می ریزد که خودش همه ی کشورهای اسلامی را به زندان بزرگی از مردان و زنان مسلمان تبدیل کرده است.

در اسلام به هیچ وجه جنسیت دراحقاق حقوق یا انجام تکالیف دخالتی ندارد,و تفاوتهایی که بین زن و مرد در برخی حقوق و وظایف در اسلام مشاهده می شود بخاطر جنسیت آنان نیست, بلکه بخاطر اعتبارات دیگریست.

یکی از شعارهایی که امروزه بطور گسترده ای توسط طرفداران حقوق زن تبلیغ می شود, و بعضی زنان ما هم طوطی وار آنرا تقلید می کنند حق زنان در کار کردن بیرون از منزل است,به عقیده اینان یکی از معیارهای سنجش سطح آزادی زنان در جوامع مختلف, درصد زنان شاغل آن جامعه است, هر چه این درصد بالاتر باشد, حقوق زنان آن جامعه بیشتر رعایت شده است. حال بیایید این قضیه را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

قبل از پرداختن به این موضوع یادآوری یک نکته لازم ایت که هدف از نگارش این مقاله صدور حکم تحریم یا بطلان برای اشتغال زنان نیست, بهر حال زن هم بنابه شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی , گاهی مجبور به کار کردن است, و گاهی هم جامعه به تخصص وی نیاز دارد, که در هر دو صورت(به اعتقاد نگارنده) اسلام از او سلب اختیار نمی کند, بحث بر سر این است که اشتغال زن به صورت یک اصل و قاعده ی کلی در آید, و عدم اشتغال زنان مساوی با نقض حقوق زن, و خانه داری و همسر داری نه فقط به عنوان فرع , بلکه به عنوان مانع و مزاحم در این مسیر تلقی گردد.

گفتیم هر جامعه ای شرایط خاص خود را دارد, و اگر راه حلی در فلان جامعه دم مسیحایی برای مردم آن جامعه بوده, دلیل نمی شود که در همه ی جوامع همین خاصیت را داشته باشد, حال چه رسد به اینکه آن راه حل برای خود آن جامعه هم کارساز نبوده, ومشکل ساز شده است.ما مدعی نیستیم که زنان در جوامع اسلامی وضعیت ایده آلی دارند, چرا که مدت مدیدی است که جهان اسلام، دچار انحطاط فرهنگی و تمدنی گشته، به همین دلیل، جهل به تعالیم اسلام، نابسامانی اقتصادی، استبداد سیاسی و در یک کلام توسعه نیافتگی، از سَر و روی جوامع اسلامی (البته با درجات متفاوت) می‌بارد و بسیار طبیعی است وقتی که حقوق کل انسانها پایمال می‌گردد، هر دو جنس زن و مرد مورد ظلم و خشونت قرار ‌گیرند. اگر زنان در «خانه» تحقیر می‌شوند، مردان نیز در «کارخانه‌»ها و ادارات و نهادهای دولتی مورد تحقیر و استثمار قرار می‌گیرند و البته باید اذعان نمود که ظلم و تحقیری که در حق زنان روا داشته می‌شود، به مراتب بیشتر از مردان است, ولی راه حل اصلاح این وضع هم این نیست که ما از نسخه ای که غربیان برای زنانشان پیچیده اند, استفاده کنیم, چون اولاً: ما شرایط و مشکلات خاص خود راداریم و ثانیاً:به اعتراف بسیاری از زنان غربی, این نسخه برای آنان سعادت به همراه نیاورده است, ومثلاً اخیراً در غرب بسیاری از زنان خواستار این هستند تا با خانه بازگردند. (نگاه کنید: http://www.mochamoms.org)

اشتغال زنان در جامعه ما به ظاهر مشکل ساز نیست, ولی اگر به عمق قضیه نگاه کنیم در می‌یابیم که:

اولاً: شرایط زنان در جامعه ما با شرایط زنان در غرب یکسان نیست, لذا اشتغال برای آنها شاید یک ضرورت باشد, اما برای اغلب زنان ما چنین نیست, بگذارید مقایسه ای کنیم بین شرایط زنان در غرب و جوامع ما:

شرایط زنان در غرب


شرایط زنان درجوامع اسلامی

غرب
۱- درغرب شوهر قانونا موظف به دادن نفقه(خرجی) به همسرش نیست, و زوجها غالبا مخارج زندگی را با هم شریک می شوند

اسلام
۱-در جوامع اسلامی به حکم اسلام مرد موظف به دادن خرجی به همسرش میباشد, ولو اینکه مرد فقیر و زن پولدار باشد.
غرب
۲- در غرب بنیاد خانواده به مفهوم ما, یا وجود ندارد ویا بسیار سست است, و بیشتر زوجها به صورت شریک جنسی یا(sexual partner)با هم زندگی می کنند.

اسلام
۲- در جوامع اسلامی خانواده هنوز انسجام و همبستگی خود را حفظ نموده, و همچنان بر اساس محکمی استوار است.

غرب
۳- در غرب دختر و پسر وقتی به سن قانونی(۱۸-۱۹ سالگی) رسیدند,قانوناً از قلمرو خانواده آزادند و فرزند دولت محسوب می شوند,وباید به فکر آینده خود باشند.

اسلام
۳- در جوامع اسلامی چتر پدر و مادر بر سر فرزندان بویژه دختران حتی بعد از ازدواج هم گسترده است, و طرفین نسبت به همدیگر احساس تعلق مادی و معنوی می کنند.

با توجه به مقایسه بالا, در جوامع غربی کار نکردن زن و ماندن او در خانه نه تنها غیر منطقی و بیهوده است, بلکه زن بحکم ضرورت (و نه احقاق یک حق) مجبور است برای گردش زندگی روزمره اش کار کند و گرنه حتی شوهرش هم به او رحم نخواهد کرد , در حالی که از دیگاه اسلام, ماندن زن در خانه و پرداختن به خانه داری و همسر داری و بچه داری, نه تنها یک کار بیهوده نیست, بلکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم از نیک شوهرداری به عنوان جهاد زن یاد فرموده است: (جهاد المرأه حسن التَبَعُّلِ لزوجها) زیرا زن با نیک شوهرداری کردن و نیک مادری کردن خدمتی به جامعه می کند که هیچکس قادر نیست جایگزینی برای آن پیدا کند.

ثانیا:اشتغال زنان چه در جوامع غربی و چه در جوامع اسلامی, غالبا به قیمت کمرنگ شدن مادر بودن و همسر بودن آنها تمام شده و ایندو اصل را تحت الشعاع قرار داده است, و همین مسئله زیانهای جبران ناپذیری را به جوامع بشری وارد نموده است, توضیحاً عرض کنم که:

وظیفه اصلی زن در اسلام به حکم ویژگیهای جسمانی, روانی و عاطفی اش, شوهرداری و خانه داری و در یک کلام انسان سازی است, به عبارت ساده تر وظیفه زن پرورش نسل است, وجایگاه اصلی ادای این رسالت حیاتی در کانون گرم خانواده است، به همین خاطرعجیب نیست که خداون متعال خطاب به زنان پیامبر می فرماید:) وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآتِینَ الزَّکَاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً [الأحزاب : ۳۳] (یعنی: و در خانه‌هایتان‌ بمانید و مانند زمان‌ جاهلیّت‌ گذشته‌ خودنمائی‌ نکنید و نماز را بر پای‌ دارید و زکات‌ بدهید و خدا و پیغمبرش‌ را اطاعت‌ کنید ‌ جز این‌ نیست‌ که‌ خدا خواسته‌ از شما اهل‌ بیت‌ (پیغمبر) پلیدی‌ را رفع‌ و دفع‌ کند و شما را کاملاً پاک‌ نماید. امام ابن کثیر در تفسیر این آیه می فرماید: (هذه آداب أمر الله تعالى بها نساء النبی صلى الله علیه وسلم ونساء الأمه تبع لهن فی ذلک) یعنی:این برخی آداب است که خداوند متعال به زنان پیامبر صلى الله علیه وسلم دستور داده و بقیه ی زنان امت در این مسئله تابع آنها هستند.

البته این بدان معنا نیست که دراسلام زن حق خروج از منزل را ندارد،شهید سید قطب در تفسیر فی ظلال القرآن می فرماید:)ولیس معنى هذا الأمر ملازمه البیوت فلا یبرحنها إطلاقاً، إنما هی إیماءه لطیفه إلى أن یکون البیت هو الأصل فی حیاتهن وهو المقر، وما عداه استثناء طارئاً، لا یثقلن فیه ولا یستقررن، إنما هی الحاجه تقضى وبقدرها، والبیت هو مثابه المرأه التی تجد فیها نفسها على حقیقتها کما أرادها الله تعالى( یعنی:(معنی این دستور این نیست که آنان همیشه در خانه بمانند و هرگز بیرون نروند، بلکه آیه اشاره لطیفی دارد به اینکه خانه در زندگی آنها اصل است, و مقر و پایگاه آنان محسوب می شود، و بیرون رفتن از خانه ، استثناء اضطراری است، که در آنجا نمی مانند،و تنها به اندازه نیاز، حاجت خود را در آنجا برآورده می کنند، خانه پناهگاهی است که زن حقیقت خود را، آنطور که خداوند خواسته است، در آنجا می یابد.) و بخاطر همین مهم, اسلام مرد را موظف به دادن خرجی به زن کرده است, تا زن با خیالی آسوده و بدون دغدغه مادی هر چه بهتربتواند نقش خود را ایفا کند.

شاید کسی بگوید:این مشکل اکنون با تأسیس شیرخوارگاها و مهد کودکها حل شده و نیازی نیست مادر وقت خود را پای تر و خشک کردن بچه تلف کند!!کارهایی واجب تر از این است !!

متأسفانه مشکل از همین جا آب می خورد, در جامعه ما بسیاری از خانمها تحت تأثیر افکار بیگانه, فقط نیمه ی خالی لیوان را میبینند, ومادر بودن را معادل کهنه شویی,ظرف شویی, آشپزی, جاروکشی و بچه داری قلمداد می کنند, در حال که اگر نیک بنگریم درخواهیم یافت که نه تنها خانه داری تلف کردن وقت نیست بلکه هیچ کاری مهمتر از این کار نیست,زیرا نقشی را که یک مادر در خانه ایفا می کند, هیچکس جز خود آن مادر قادر به ایفای آن نیست,نه مادر بزرگ نه معلم نه دایه نه زن بابا و نه هیچکس دیگری, اگر خلأ فقدان یک خانم کارمند در یک اداره یا مؤسسه, با هزاران مرد و زن پر میشود, خلأ فقدان همان خانم بعنوان مادر تنها بوسیله ی خود او پر میشود و بس.خلأ وجود مادر را نمی توان با دایه یا ماما یا هر کس دیکری پر کرد چون مادر را جایگزینی نیست.

البته شاید زنانی هم باشند که میتوانند ویا توانسته اند با برنامه ریزی و تدبیر, بین ایندو توازن برقرار کنند, ولی اولاً اینکار چیزی شبیه دو هندوانه با یک دست گرفتن است و ثانیاً همه قادر به این کار نیستند.

اثرات منفی شیوع این پدیده سه قشر را تحت الشعاع قرار می دهد:

۱-کودکان: نیاز کودک به مادر تنها منحصر به نیازهای مادی نیست که بتوان با شیر خشک و دایه و ماما آنرا جایگزین نمود, بلکه بسیار فراتر از نیاز مادی است, کودک به تمام وجود مادی و معنوی و عاطفی مادر نیاز دارد, کودک حتی به نفس کشیدن مادر حساس است, محروم نمودن کودک از هر کدام از این نیازها در دراز مدت اثرات منفی جبران ناپذیری را بر روحیه ی او بجا خواهد گذاشت.

۲-شوهران:یکی از اهداف مرد برای ازدواج وتشکیل خانواده, آرامش روحی و جسمی است, که این آرامش غالبا در سایه وجود زن در خانه تأمین می شود, وقتی مرد در خانه بقول معروف آبش سرد و نانش گرم و جایش نرم باشد, نیازهای روحی و جسمی زوجین تأمین می شود, و خانواده استقرار و استحکام پیدا می کند, ولی تصور بفرمایید که مرد و زن هر دو خسته از سر کار به خانه آمده اند,هردو خسته و نیازمند کسی که با لبخندی محبت آمیز به آنها خوشامد بگوید و خستگی کار را از وجودشان بزداید, شام و نهار حاضر نیست, اعصاب خردیهای سر کار هم جای خود را دارد, آیا چنین زن و شوهری خواهند توانست پاسخگوی نیازهای جسمی و روحی همدیگر باشند؟نیاز فرزندان چطور؟ مرد وقتی نیازش در کانون خانواده اشباع نشود, چشمش به بیرون از خانواده معطوف خواهد شد(بویژه اگر پشتوانه ایمانی اش ضعیف باشد), و آنوقت است که سروکله ی خیانتهای زناشویی پیدا می شود, و بنیان خانواده را سست و سست تر می کند.

۳- جامعه:وقتی ماشینی درست کار نمی کند, حتما بخشی از ماشین از کار افتاده و یا درست کار خود را انجام نمی دهد, جامعه هم همچون ماشین است,که وقتی بخشی از آن رسالت خود را درست انجام ندهد , کل جامعه دچار اختلال خواهد شد. وقتی مادری کار بیرون از منزل را بر مادر بودن و تربیت فرزندان ترجیح می دهد, و مادر بودن را اولویت دوم یا سوم خود قرار می دهد, مسلماً کودکی که در چنین شرایطی بزرگ می شود, و از مهر و محبت مادری و تربیت صحیح او محروم می ماند, نهایتا به شکل بچه های خیابانی ودختران فراری, ویا از باندهای قاچاق انسان و مواد مخدر و اعمال خلاف سر در می آورد.(چندی پیش به فیلمی را در باره ی دختران فراری نگاه می کردم, غالب آنها علت فرار خود را بی مهری و بی اعتنایی پدر و مادر به خاطر مشغولیت عنوان می کردند, لذا فرارکرده بودند تا دست محبت آمیزی را بر سر خود احساس کنند که سر از ناکجا آباد درآورده بودند.)

البته شاید کسی بگوید این مشکلات و پی آمدها، خاص زنان شاغل نیست, زنانی هم هستند که سال دوازده ماه در خانه اند ولی فرزندان نابابی را به جامعه تحویل داده اند؟!

البته این سخن کاملا درست است؛ گرچه حضور فیزیکی زن درخانه برای فرزندان لازم است اما کافی نیست, مادر علاوه برحضور فیزیکی باید حضور عاطفی و احساسی هم داشته باشد, تا بتواند با ایجاد ارتباط عاطفی با فرزندان در حسن تربیت آنها نقش داشته باشد.

فاکتور دیگری که در این میان برای مادر لازم است, آشنایی با فن تربیت است, اگر کسی بخواهد وارد عالم آشپزی شود مجبور است دوره ی آشپزی را بگذراند, تا صلاحیت ورود به آن مجال را پیدا کند, ولی متأسفانه در کشور ما و بسیار ی جوامع اسلامی چه بسا دختران و پسرانی زندگی مشترک را آغاز می کنند بدون اینکه کمترین آشنایی با فن زندگی زناشویی و شیوه تربیت فرزندان داشته باشند, در حالی که آشنایی با فوت وفن زناشویی و تربیت فرزندان به مراتب از فوت وفن آشپزی مهمتر است چون یک آشپز اگر به آشپزی وارد نباشد تنها غذا را خراب می کند اما والدین و بویژه مادر اگر به فن تربیت آشنا نباشند, یک خانواده و در نهایت یک نسل را به تباهی خواهند کشید.

یکی از پی آمدهای این وضع نابسامان درصد بالای آمار طلاق، بالا رفتن سن ازدواج، رویگردانی از ازدواج، و سست شدن بنیان خانواده هاست.

شاید کسی بگوید: زنی سالیان سال درس می خواند تا به مدارج بالای علمی میرسد، حال پس از این همه تلاش و زحمت در خانه بنشیند و خانه داری کند؟ پس این همه زحمت را برای چه متحمل شده است؟

برا ی این سؤال چند جواب عرض می کنم:

اولاً: همانطور که قبلاً هم عرض کردم منظور این نیست که هر زنی باید خانه داری کند، و بچه تربیت نماید، زنانی هم هستند که می توانند بین ایندو را جمع کنند. جان کلام این است که بدلایلی که قبلا عرض کردم، خانه داری و فرزند داری برای زن اولویت نخست دارد،و ما نباید ترتیب اولویتها را بهم بزنیم، چرا که عدم رعایت ترتیب اولیتها، منجر به ایجاد خلل در نظام اجتماعی ما می گردد.اگر قرار باشد اشتغال زنان باعث فروپاشی خانواده و ضایع شدن فرزندان گردد، قطعاً هیچ آدم عاقلی اولویت را به کار کردن نمی دهد، مگر نه این است که انسان برای خانواده و فرزندانش، زحمت می کشد و امرار معاش می کند؟ اگر قرار باشد اصل خانواده و فرزندان، فدای فرع کار کردن شود، دیگر فرع چه ارزشی دارد؟ آیا کار کردن آنقدر مقدس است که به خاطر آن باید هر چیزی را فدا کرد؟

ثانیاً: این سؤال از آنجا ناشی میشود که ما تحت تأثیر بمباران تبلیغاتی، خانه داری و تربیت فرزند را کاری بی ارزش و پیش پا اقتاده تلقی می کنیم، وبه آن به چشم حقارت نگاه می کنیم,در حالی که خانه داری و بچه داری نه تنها در اسلام مورد عنایت و توجه خاص قرار گرفته است بلکه امروزه حتی در بسیاری از کشورهای غربی نظیر آلمان و بریتانیا، بخاطر کاهش تدریجی رشد جمعیت، زنان را تشویق به بارداری میکنند و زن شاغلی که حاضر به بارداری گردد، از دو سال مرخصی با حقوق بهره مند می گردد، تا کودکی که از دیدگاه آنها سرمایه ملی محسوب می شود، بتواند در طول این دوسال از حضور فیزیکی و عاطفی مادر استفاده کند، در بریتانیا به این هم بسنده نکرده اند، بلکه چندی پیش در بی بی سی خواندم که قانونی را به تصویب رسانده اند که به موجب آن نه تنها مادر حق دو سال مرخصی دارد بلکه پدر هم حق دارد از شش ماه مرخصی بهره مند گردد تا بدین طریق هم زوجین را به تولید مثل تشویق نمایند و هم کودک از حضور فیزیکی و عاطفی پدر و مادر بی بهره نماند(این را مقایسه کنید با نظام نفقه(خرجی)در اسلام، که چگونه اسلام نیاز مادی زن را نه فقط برای دوسال، بلکه برای تمام عمربیمه نموده است ).

ثالثاً: بفرض اینکه یک خانم تحصیلکرده با مدارک بالای علمی،نخواهد کار کند و یا کاری که شایسته و در خور اوست پیدا نشود، به عقیده اینجانب هر گز زحماتش به هدر نرفته است، زیرا نتیجه این زحمات نه تنها در فرزندانش بلکه در نوع زندگی اش، شیوه ی شوهرداریش و تأثیر بر خویشاوندانش هویدا خواهد شد، آیا به نظر شما فرزندانی که در زیر دست و بال یک مادر تحصیلکرده و با فرهنگ تربیت شوند، مانند فرزندانی هستند که در زیر دست مادری بی سواد تربیت شوند؟ قطعاً چنین نیست؛ چرا که یک مادر تصیلکرده با تربیت صحیح فرزندان خود، چند تحصیلکرده ی مثل خود و یا بهتر ازخود را به جامعه تقدیم خواهد نمود، و به تعبیر قرآن کریم:)کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَهٍ مِّئَهُ حَبَّهٍ( [البقره : ۲۶۱] مانند دانه ای که هفت خوشه میرویاند ودر هر خوشه صد دانه است.آیا در این صورت باز هم میگوییم زحمات او به هدر رفته است؟

این نکته هم قابل ذکر است که انگیزه زنان برای اشتغال با هم متفاوت است، بعضی از زنان مانند بسیاری از بیوه زنان و زنان مطلقه و بی سرپرست، بنابر ضرورت و نیاز اقتصادی کار می کنند، بعضی هم مانند بسیاری از پزشکان و معلمان و.. به حکم نیاز جامعه به تخصص آنها، وارد بازار کار می شوند، بعضی هم انگیره شان، کسب درآمد بیشتر و زندگی بهتر و عقب نماندن از همقطاران و دوستان است، گرچه شاید به این درآمد نیاز چندان نداشته باشند، بعضی هم مانند فیمینیسم نماها، انگیزه شان از کار کردن صرفاً نوعی تفنن و سرگرمی است، تا بدین وسیله هم از محیط خانه آزاد شوند، و هم به مردان بفهمانند که ما چیزی از شما کمتر نداریم، و هم درآمدی داشته باشند.

روی سخن در اینجا بیشتر با گروه سوم و چهارم است، در مورد گروه اول و گروه دوم دو راهکار زیر را پیشنهاد می کنم،شاید مؤثر افتد :

۱- در مورد گروه اول از آنجا که پرورش نسل و تربیت فرزند خدمتی ملی است، ومادر با تقدیم یک فرزند شایسته به جامعه،نه تنها به شخص خود بلکه به کشور و ملت خدمت می کند، لذا شایسته است دولتمردان ما به زنان خانه دار و بی بضاعتی که نسل پروری می کنند، و از روی ناچاری و تأمین زندگی شرافتمندانه برای خود و خانواده، تن به کار کردن می دهند، به چشم کارمند نگاه کند،و برای آنان مستمری تعیین نماید، تا مجبور نباشند برای تهیه لقمه نانی به بازار کار کشانده شوند، و علاوه بر مشکلات خانه، با مشکلات محیط کار هم دست وپنجه نرم کنند.

۲- در مورد گروه دوم گر چه جامعه بشدت به تخصص آنها نیازمند است، ولی لازم است ترتیبی داده شود تا ساعات کاری این خانمها به حداقل ممکن تقلیل داده شود، بدون آنکه از حقوق و مزایای آنان کم گردد، تا اینکه بتوانند میان خدمت به جامعه و پرورش فرزند توازن لازم را ایجاد نمایند، و فرزندانشان فدای کار کردن آنها نشوند.

شاید کسی بگوید این همه ولخرجی برای چه؟

در جواب باید عرض کنم که اولاً: که دولتها در دنیا برای طرحهایی هزینه های کلان اختصاص می دهند که شاید هیچ نفع مستقیم و کوتاه مدت برای مملکت بدنبال نداشته باشد، مانند خرید بی رویه ی انواع و اقسام جنگ افزار های کشنده و سلاحهای مرگبار. در حالی که این طرح اولاً هزینه آن به پای هزینه های نظامی نمی رسد، وثانیاً نفع آن مستقیماً به خود شهروندان بر می گردد، چه نفعی بالاتر از اینکه فرزندان یک مملکت، که ارزشمند ترین سرمایه یک کشورند، با بهره مندی از نعمت مادی و معنوی مادر به تعادل روحی ، عاطفی و روانی دست یابند، و افراد مفیدی برای مملکت خود باشند؟

ثانیاً: بنده عقیده دارم، اگر زنان ما، برای فرزندان خود به معنای کلمه مادری کنند، و نقش خود را در تعلیم وتربیت نسلها، بنحو مطلوب ادا نمایند، کمتر به نیروی کاری زنان در جامعه نیاز خواهیم داشت، و آنوقت زنان مجبور نخواهند بود در رقابت تنگاتنگ اشتغال، عرصه را بر جوانان جویای کار تنگ نمایند، و دیگر ما در جامعه شاهد اینهمه جوان بیکار، و فرزندان محروم از مهر مادری نخواهیم بود.

وانگهی در عصر حاضر به برکت وسایل ارتباط جمعی و فناوری اطلاعات، فرصت های شغلی زیادی بویژه از طریق اینترنت برای مردم فراهم شده است، که فرد بدون خروج از منزل، و تنها با مثقالی تجربه و خردلی تلاش و پشتکار و خلاقیت می تواند، پول پارو کند.

متأسفانه در کشور ما علیرغم تعیین روزی به نام روز مادر ، و گرامیداشت این گوهر گرانبها، ولی در عمل به سمت کمرنگ کردن نقش مادر در جامعه مان پیش می رویم، و ای کاش این پدیده یک پدیده خود جوش و برخاسته از نیاز جامعه ما بود، ما راه رفتن دیگران را تقلید می کنیم در حالی که راه رفتن خود را فراموش کرده ایم.

نتیجه گیری:

فکر می کنم با این توضیحات به سؤالی که در اول این مقاله خدمتتان مطرح کردم جواب داده باشم، که خلاصه آنرا در پایان عرض میکنم: بنده را اعتقاد بر آنست که نظر به خصوصیات فیزیو لوژیکی و سایکولوژیکی زن، اصل بر این است که زن در خانه باشد، تا رسالت اصلی خود را که انسان سازی است به انجام برساند، خروج او نه اصل است ونه حرام، بلکه استثناء و ضرورت است.

به امید اینکه خداوند به همه ما بینشی دهد تا بتوانیم با آن حق را از باطل تشخیص دهیم.

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاما [الفرقان : ۷۴] پروردگار ما ! از همسرانمان‌ و فرزندانمان‌ روشنی‌چشمی‌ به‌ ما عنایت‌ کن‌ و ما را برای‌ متّقین‌ پیشوا قرار بده.آمین‌

منبع: نوار اسلام

| ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
۱۹ پاسخ به “نقش زنان از مادری تا اشتغال”

  1. Shani says:

    سلام و درود خدا بر موحدین و تمام مومنین خدا جو


  2. محمد 2 . says:

    یکی بود یکی نبود,
    سلام علیکم برادر
    با تشکر از یادآوری و نصیحت شما
    جزاکم الله خیرا


  3. یکی بود یکی نبود says:

    مثل این میمونه که مثلا یکی یهودی هست، بهش بگیم یهودی این کجاش تبعیض گونه هست؟
    ________________
    اگه با غیض و ناراحتی ودر حد توهین به او بگوییم یهودی این ضد قرآنی و شیطانی است
    در صورت تمایل به دلیل و گفتگو به وبلاگ من تشریف بیارید http://allahprst.blogfa.com/

    دوستان ورشنفکران عزیز ومسلمان ببخشید که وقتم کم است وبا عجله کمی برایتان می نویسم
    دوستان عزیز ومسلمان علما و روشنفکران عزیز
    ما نیامدیم جهان را به شرق وغرب تقسیم کنیم ما آمدیم تا مکارم اخلاق را به اتمام برسانیم ما نیامدیم که اگر محمد (ص) کشته
    شود ویا بمیرد حکم خداوند را بر زمین معطل بگذاریم
    ما نیامدیم خود را برتر از دیگران بدانیم
    شرق و غرب نداریم همه فرزندان حضرت آدم هستیم واز محصولات مادی ومعنوی یگدیگر باید بهره مند گردیم الان عصر علمو ارتباطات پیام رسانی است
    به یاد داشته باشیم مسجدی که در آن نماز می خوانیم سنگهای خراشیده شده که از دل کوه که برای ساخت و تزیین مسجد می بریم توسط دستگاههای ساخت همین غربی ها ساخته شده است
    مگر خداوند نمی گوید فاعبدالله وکن من الشاکرین

    ما برای آنها چکار کردیم آیا ماراهی برای آشنایی آنها با قرآن کشف و اختراع کرده ایم ویا هنوز برای خودمان هم چنین راهی پیدا نکرده ایم !کاری کردیم آنها را با عضمت قرآن آشنا کنیم یا فکر می کنیم آنها درک وشعور ندارند حرف مارا بفهمند چطور است درک وشعور دارند برای ما بولدزر بسازند تا خانه سازی ومسجد سازی کنیم چرا ما به خودمان شک نکنیم که شاید ماهم دچار اشتباهات عمیقی هستیم واز برنامه ریزی های
    خالق دوجهان غافل مانده ایم وبا بعضی از روایات و احادیث پوشالی برای خودمان خانه های خیالی سختیم وبرای از بین بردن اسلام مذهبها وگروههای شبه اسلامی به وجود آوردیم ما چرا نمی فهمیم واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا یعنی چه ماچرانمی فهمیم سرپیچی از دستور خداوند یعنی هم درجه شدن با شیطان پس چرا با اینهمه اختلافات پیکره اسلام را به آتش کشیده ایم………….. )

    دوستان علما وروشنفکران عزیز بازمانده گان اندیشه های محمد رسول الله

    مانیامدیم غرب را از خود برانیم ویا شرق را از خود نرانیم ما آمده ایم پیام مالک الملک الله را به بندگانش برسانیم ما آمدیم احکام الهی را جاری کنیم ما نیامدیم جسارت و قلدری کنیم مانیامدیم دیگران را به خیر وصلاح سفارش کنیم ونفس های خودمان را فراموش کنیم
    ما نیامده ایم دیگران را تکبر منع کنیم وخودمان جرثومه ای از تکبر باشیم

    ما آمده ایم نور آورده ایم ما نیامده ایم در دین افراط وتفریط کنیم آن چنان غرق در محبت غیر الله حتی احادیث رسول الله شویم واز افراط در محبت غیرالله حتی رسول الله کورو کر شویم
    به طوریکه حدیث حسن از غیر حسن !را تشخیص ندهیم وخود را از لذت دیدن نور قرآن نیز بی بهره کنیم
    وان شاءالله بی بهره نخواهیم ماند زیرا صاحب ما ومولای خداوند صاحب نور عظیم و ابدی بشارت می دهد که
    آنانکه جهاد می کنند در راه ما به سوی راههای ما راهنمایی وهدایت می شند


  4. محمد2 says:

    یکی بود یکی نبود,

    با سلام خدمت شما برادر محترم

    برادر محترم الفاظی همچون جوامع غربی و شرقی ربطی به تبعیض و ضد قرآن ندارد
    مثل این میمونه که مثلا یکی یهودی هست، بهش بگیم یهودی این کجاش تبعیض گونه هست؟


  5. هوای وصل says:

    خواهر با بصیرتم …

    اکنون که دشمن از اراده و غرور ایرانی من و تو ناامید شده و

    بجای آتش و خمپاره ، آتش شُبهات و هَجمات را برافروخته ،

    به گمان تو، کدام شبهه فضای فکری تو را غبارآلود می سازد؟

    کدام شبهه پل مستحکم دینداری تو را متزلزل می کند؟

    کدام شبهه در دلِ ایمانی تو، تردید می آفریند؟

    کدام شبهه ؟؟؟ … که پاسخگویی به آن، آبی باشد روی آتش شعله گرفته

    ((( لطفا ما را در جمع آوری شبهات ، کمک و یاری رسانید و به بقیه خواهران هم اطلاع رسانی نمایید. )))

    خواهشمندیم نظرات جمع آوری شده را به آدرس وبلاگ http://havaievasl.mihanblog.com ارسال نمایید. با تشکر


  6. احمد. says:

    یکی بود یکی نبود,
    علیکم السلام ورحمه الله
    ممنون از نظرات سازنده شما . امیدواریم همکاران گرامی و نویسندگان پایگاه وااسلاماه این تذکر شمارا خوانده و به آن عمل نمایند .

    و سپاس از تک تک عزیزانی که نظرات مفید شان را برای سایر بازدیدکنندگان خوب وااسلاماه میگزارند . خداوند همه اینهارا غرق سعادت دنیا و آخرت بگرداند . آمین


  7. یکی بود یکی نبود says:

    سلام علیکم برادر گرامی
    من فکر می کنم آموزش برای خانمها مهم تر از آقایون است چون هم آقایو وهم خانمها دست پرورده مادر هستند ولی اشتغال را برای بانوان ضروری نمی دانم
    به قول شاعر
    زنان را همین بس بود یک هنر
    نشینند وزایند وشیران نر
    اما در بعضی موارد بعضی از شغلهای فکر می کنم حضور زنان در عرصه الزامی است
    مثلا شغل پزشکی تا وقتی زن مسلمان مریض شد به مرد نامحرم مراجعه نکند
    ویا شغل معلمی تا دختران مسلمان با داشتن اساتیدبه درجات زن عالیه تحصیلی دست یابند و ریشه های سرطان جهل را از جامعه اسلامی ریشه کن کنند ان شاءالله
    http://allahprst.blogfa.com/

    در ضمن برادر گرامی لطفا الفاظی مانند جوامع غربی وشرقی که تبعیض گونه و ضد قرآنی هست تکرار نشود من فکر می کنم خداپسندانه تر است چون برتر ی انسان به شرقی ویا غربی بودن نیست بلکه برتری انسان فقط بتقوالله است
    در پناه حق موفق وپیروز باشید http://allahprst.blogfa.com/

    در ضمن برادر گرامی لطفا الفاظی مانند (جوامع )غربی وشرقی که تبعیض گونه و ضد قرآنی هست تکرار نشود من فکر می کنم خداپسندانه تر است چون برتر ی انسان به شرقی ویا غربی بودن نیست بلکه برتری انسان فقط بتقوالله است
    در پناه حق موفق وپیروز باشید http://allahprst.blogfa.com/


  8. محتاج دعا says:

    سلام
    به نظر من امروزه روز کار کردن خانمها بستگی به شرایط زندگی افراد دارد اگر خانمی این امکان را دارد که زندگیش تامین بشه وپشتوانه مالی دارد ودر آینده مشکلی نخواهد داشت بهتر است به همسر وفرزندان وخونواده برسه ولی در غیر این صورت باید کار کنه.
    از طرف دیگر شغلهایی هستن که باید توسط خانمها انجام بشه ولازم هست.مثل معلمی وپزشکی و…
    موفق باشید


  9. یکی بود یکی نبود says:

    سلام علیکم برادر گرامی
    من فکر می کنم آموزش برای خانمها مهم تر از آقایون است چون هم آقایو وهم خانمها دست پرورده مادر هستند ولی اشتغال را برای بانوان ضروری نمی دانم
    به قول شاعر
    زنان را همین بس بود یک هنر
    نشینند وزایند وشیران نر
    اما در بعضی موارد بعضی از شغلهای فکر می کنم حضور زنان در عرصه الزامی است
    مثلا شغل پزشکی تا وقتی زن مسلمان مریض شد به مرد مامحرم مراجعه نکند
    ویا شغل معلمی تا دختران مسلمان به درجات عالیه تحصیلی دست یابند و ریشه های سرطان جهل را از جامعه اسلامی ریشه کن کنند
    http://allahprst.blogfa.com/


  10. فائزه says:

    به نظر من زنا باید به خونه و زندگی برسن و وقتای دیگه به تفریح و گردش بپردازن.البته بعضیام دوست دارن کار کنن پولاشونو برا خودشون نگه دارن


  11. فاطي says:

    سلام به برادر م احمددددد
    ممنون از توجهت میشه بگی دقیقا کدوم جمله؟؟؟؟

    http://fatemehmf.blogfa.com/


  12. یکی بود یکی نبود says:

    سلام بر شما بازمانده گان محمد رسول الله
    با ادامه یک گفتگو آپم از همفکری وراهنمایی دریغ نکنید

    http://allahprst.blogfa.com/


  13. آزاد says:

    سلام
    متشکرم که به وبلاگم سر زدین . نظر دادین . سایت بسیار مفید و جامعی دارید . الله تعالی خیرتان دهد.
    راجع به تذکر شما باید بگویم که در دعوتی که برای کرده بودند صرفا نظر خودشان را درباره خلفا ذکر کرده بودند و اگر دعوتشان را تایید کردم بخاطر این بود که شاید دوستی برای با آنها اقدام کند . هر چند خودم به هیچ وجه با آنها را درست نمی دانم. بهر حال بخاطر تذکر شما آن نظر را حذف کردم و من بعد نیز جنین خواهم کرد .
    متشکرم از راهنماییتان


  14. aveen says:

    الام مدرسه اذا اعددتها

    اعددت شعبا طیب الاعراق


  15. فاطي says:

    ۹ohttp://fatemehmf.blogfa.com/

    █████████████████████████████
    █┼┼┼┼┼┼┼┼▄██▄┼┼┼▄██▄┼┼┼┼┼┼┼┼█
    █┼┼┼┼┼┼┼██████┼██████┼┼┼┼┼┼┼█ █┼┼┼┼┼┼┼█████████████┼┼┼┼┼┼┼█ █┼┼┼┼┼┼┼█████████████┼┼┼┼┼┼┼█ █┼┼┼┼┼┼┼┼███████████┼┼┼┼┼┼┼┼█ █┼┼┼┼┼┼┼┼┼█████████┼┼┼┼┼┼┼┼┼█ █┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼█████┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼█ █┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼███┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼█ █┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼█┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼█ █┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼█ █████████████████████████████

    آپــــــــــــــــم

    من که حالم از دوستی دخترو پسر به هم میخوره دوستیشون یعنی کشککککککک


  16. ن س says:

    بله ظرفیت و تحمل زن کمتر از مرده زن نمیتونه به اندازه مردا فشار جسمی روحی و حتی سر صدا رو بشنوه


  17. سلمه says:

    سلام
    مطلب خیلی خوب و جالبی بود، نظر منم اینه که اگه زن احتیاج به کار نداشته باشه یعنی اینکه از طرف مرد یا خانواده در آسایش و رفاه کامل باشه، خانه داری و تربیت فرزندان مطمئنا شغل زیباتری برای زنه، البته این نظر شخصیه منه چون خودم خونه نشینی رو ترجیح میدم برای اینکه کمتر عصبی میشم و در آرامش بیشتری هستم


  18. امیر حسین says:

    مادر اگر میخاهد در جامعه حضور داشته باشه باید هر دو وظایف رو باهم انجام بده
    و بنظر من اون موقع فشار بیشتری رو تحمل میکنه


  19. حسنا says:

    شب و روزم گذشت به هزار آرزو
    نه رسیدم به خویش، نه رسیدم به او

    نه سلامم سلام، نه قیامم قیام
    نه نمازم نماز، نه وضویم وضو

    دل اگر نشکند به چه ارزد نماز
    نه بریز اشک چشم، نه ببر آبرو

    نه به جانم شرر، نه به حالم نظر
    نه یکی حسب‌حال، نه یکی گفت‌وگو

    نه به خود آمدم، نه ز خود می‌روم
    نه شدم سربلند، نه شدم سرفرو
    همه جا زمزمه است، همه جا همهمه است
    همه جا «لاشریک… »، همه جا «وحده… »

    نبرد غیر اشک، دل ما را به راه
    نکند غیر آه، دل ما را رفو

    نشوی تا حزین هله با مِی نشین
    هله سر کن غزل، هله تر کن گلو

    باور کنید راست گفتم

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 36نفر
  • بازدید امروز 1433
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107600056

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com