پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9753
  • کل اعضا 1706
  • جدیدترین عضو امیر
خبرنامه
aveen
| بازدیدها: 38989

دشنام دادن به صحابه رسول الله(ص) با نص صریح قرآن حرام است‌، و این چیزی است که فرقه نجات یافته این امت بدان معتقد است.
دلالت قرآن بر تحریم سبّ صحابه رضی الله عنهم:
در بیشتر از یک آیه از قرآن به تحریم دشنام به صحابه اشاراتی شده است‌، از جمله‌:
۱-آیه‌:﴿وَٱلسَّٰبِقُونَ ٱلۡأَوَّلُونَ مِنَ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ وَٱلۡأَنصَارِ وَٱلَّذِینَ ٱتَّبَعُوهُم بِإِحۡسَٰنٖ رَّضِیَ ٱللَّهُ عَنۡهُمۡ وَرَضُواْ عَنۡهُ﴾ [التوبه: ۱۰۰].
یعنی: «و پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی پیرویشان کردند‌، خدا از ایشان خشنود و آنها از او خشنودند».
وجه دلالت‌: خداوند متعال به طور مطلق از آنها راضی شده است و از پیشتازان‌، بدون شرط قراردادن إحسان راضی شده است ولی از تابعین راضی نشده مگر اینکه به احسان و نیکی از سابقین تبعیت کنند و رضایت از جانب خدا یک صفت قدیم است و از عبدی راضی نمی‌شود مگر اینکه دانسته است که موجبات رضایت او را فراهم می‌کند و کسی که خدا از او راضی شده باشد هرگز بر او خشم نخواهد گرفت.
۲-﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یُؤۡذُونَ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ لَعَنَهُمُ ٱللَّهُ فِی ٱلدُّنۡیَا وَٱلۡأٓخِرَهِ وَأَعَدَّ لَهُمۡ عَذَابٗا مُّهِینٗا ۵٧﴾ [الأحزاب: ۵۷].

یعنی: «بی‌گمان کسانی که خدا و پیامبر او را می‌آزارند‌، خدا آنها را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذابی خفت بار آماده کرده است».
وجه دلالت‌: آزار دادن رسول خدا(ص) شامل هرگونه آزار قولی یا عملی می‌شود از دشنام دادن و توهین و یا بی‌اعتبار کردن او یا دینش‌، یا چیزی که به اذیت او برمی گردد. و از جمله چیزهایی که ایشان را می‌آزارد؛ توهین به اصحاب اوست و پیامبرص اعلام کرده است که آزار دادن آنها آزار دادن اوست و هرکسی او را بیازارد خدا را آزرده است .
۳-﴿وَٱلَّذِینَ یُؤۡذُونَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ وَٱلۡمُؤۡمِنَٰتِ بِغَیۡرِ مَا ٱکۡتَسَبُواْ فَقَدِ ٱحۡتَمَلُواْ بُهۡتَٰنٗا وَإِثۡمٗا مُّبِینٗا ۵٨﴾ [الأحزاب: ۵۸].

یعنی: «و کسانی که مردان و زنان موءمن را با (نسبت دادن) گناهی که نکرده‌اند آزار می‌دهند‌، قطعاً تهمت و گناه آشکاری را به گردن گرفته‌اند».
وجه دلالت: از توهین به مردان و زنان مومن نهی شده است به چیزی که به آنها نسبت داده می‌شود درحالی که آنها از آن بری هستند و آن را انجام نداده‌اند‌، و صحابه رضی الله عنهم در صدر مؤمنین قرار دارند‌، و در هر آیه‌ای که با ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا﴾ شروع می‌شود در ابتدا آنها مورد خطاب هستند. و آیات بسیاری دیگر از این قبیل.

دلالت سنت بر تحریم دشنام دادن صحابه رضی الله عنهم:
به تحقیق سنت نبوی بر تحریم دشنام دادن صحابه و تعرض به آنان با چیزی که در آن نقص هست‌، دلالت کرده است و پیامبر(ص) از افتادن در چنین گمراهی هشدار داده است‌، چون خداوند متعال آن‌ها را بر هم صحبتی پیامبرش و نشر دین و بالا بردن اعتبار آن برگزیده است‌، و در محبت به پیامبر(ص) به بالاترین درجه رسیدند‌، و وزرا و یاران او شدند که از او دفاع می‌کردند و با جهاد و دفاع برای تمکین دین در زمین خدا تا جائیکه به نقاط مختلف جهان رسید و به طور کامل و بدون نقص به دست نسل‌های پیرو و متابع رسید. از احادیثی که دلالت می‌کنند بر تحریم دشنام دادن حدیثی است که شیخین در صحیح خود از ابو سعید خدری روایت کرده‌اند که گفت‌: «قالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)  لاَ تَسُبُّوا أَصْحَابِى ألخ». این حدیث مشتمل بر نهی و پرهیز از توهین به صحابه است‌، و صراحتاً دلالت می‌کند بر تحریم دشنام آنها‌، و حتی بعضی از علما توهین به صحابه را معصیت و جزو گناهان کبیره به

……………………………………
برگرفته از کتاب مفهوم عدالت صحابه
نویسنده: ابو عبد الله ال‍ذهبی:ترجمه:اسحاق دبیری
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه.

| ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
۸ پاسخ به “دلایل قرآن و سنت برتحریم دشنام به صحابه‌(رض)”

  1. محمد علی says:

    بسیار عالی بود حتما دوستان سریال حضرت عمر(رضی عنه) را ببینند .


  2. عمر عیسی الرنتیسی says:

    این اظهار نظر به دلیل چرند گوئی حذف گردید ، در اسلام چرندگوئی جایگاهی ندارد، ما اسلام پاک را با حرفهای نا سالم آلوده نخواهیم کرد .


    • امیر says:

      سلام علیکم
      دشنام دادن به صحابه و زنان پیامبر کار صحیحی نیست و فتوای مقام معظم رهبری نیز در حرمت این کار صادر شده است.
      واما یک سوال
      آیا حضرت فاطمه زهرا که دختر پیامبر بود از صحابه بود یا نه؟ آیا پیامبر در مورد او نفرمود هرکس فاطمه را بیازارد من را آزرده است …
      آیا حضرت فاطمه زهرا به چه علت فوت کرد؟ در اثر آزار بعضی از اصحاب بود یا در اثر مرگ طبیعی؟ اگر در اثر مرگ طبیعی فوت کرد چرا قبرش پنهان است؟ آیا وصیت به پنهان کردن قبرش به عنوان اعتراض به کسانی بود که موجب آزار او شدند؟

      علیکم السلام و رحمه الله
      پاسخ اولی : بله فاطمه زهرا رض صحابه و اهل بیت بود
      پاسخ دومی : جمله ای که هرکس فاطمه را بیازارد مرا آزرده است، این جمله رسول خدا علیه السلام پیشین گوئی از اتفاقی نبود که قراراست در آینده بیفتد، بلکه این واکنش آنحضرت بود برای اتفاقی که در حیات شان رخ داد ، و آن قصد ازدواج حضرت علی با دختر ابوجهل بود که فاطمه ناراض شد و به پدرش شکایت کرد و آنحضرت با گفتن این جمله واکنش به علی نشان داد و حضرت علی منصرف شد.
      توضیح : این جمله را شما از صحیح بخاری همیشه نقل می کنید در حالیکه صحیح بخاری هر دو قسمت روایت را ذکر کرده و شما قسمتی را که به نفع تان نیست نگاه هم نمی کنید ! در ذیل این روایت برای بازدید کنندگان ذکر می گردد .
      پاسخ سومی : آیا هر کسی که فوت کند باید علت داشته باشد و آیا انسان ها همه در اثر علتی میمیرند ؟ و خود رسول اکر ص که فوت کردند علت داشت ؟
      پاسخ چهارمی : اگر قبر کسی پنهان باشد پس دلیل است بر اینکه آن شخص با مرگ طبیعی نمرده است !؟ و بسیاری از پیامبران الهی که قبرشان پنهان است دلیل است بر اینکه با مرگ طبیعی نمردند و همچنین قبر بسیاری از صحابه پنهان است .
      پاسخ پنجمی : وصیت به پنهان کردن قبر اعتراض به کسانی که موجب آزار او شدند یعنی چه ! مگه مردم آن زمان با قبر دشمنی یا دوستی برقرار می کردند که پنهان کردنش آنهارا تنبیه کند .

      این متن کامل حدیث
      حَدَّثَنَا أَبُو الْیَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَیْبٌ عَنْ الزُّهْرِیِّ قَالَ حَدَّثَنِی عَلِیُّ بْنُ حُسَیْنٍ أَنَّ الْمِسْوَرَ بْنَ مَخْرَمَهَ قَالَ
      إِنَّ عَلِیًّا خَطَبَ بِنْتَ أَبِی جَهْلٍ فَسَمِعَتْ بِذَلِکَ فَاطِمَهُ فَأَتَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ یَزْعُمُ قَوْمُکَ أَنَّکَ لَا تَغْضَبُ لِبَنَاتِکَ وَهَذَا عَلِیٌّ نَاکِحٌ بِنْتَ أَبِی جَهْلٍ فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعْتُهُ حِینَ تَشَهَّدَ یَقُولُ أَمَّا بَعْدُ أَنْکَحْتُ أَبَا الْعَاصِ بْنَ الرَّبِیعِ فَحَدَّثَنِی وَصَدَقَنِی وَإِنَّ فَاطِمَهَ بَضْعَهٌ مِنِّی وَإِنِّی أَکْرَهُ أَنْ یَسُوءَهَا وَاللَّهِ لَا تَجْتَمِعُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَبِنْتُ عَدُوِّ اللَّهِ عِنْدَ رَجُلٍ وَاحِدٍ فَتَرَکَ عَلِیٌّ الْخِطْبَهَ

    • وضعیت کاربر : مهمان
      وحید says:

      به طور کلی انسان از اشتباه مصون نیست و همچنین به داشتن خصلت (مداوم) اشتباه جواز ندارد و کسی نمیتواند به یکباره جهنمی شود و یا به یکباره بهشتی شوددمگر اینکه مقدمات آن را از قبل فراهم آورد قلب و ذهنی که راست بگوید راستی را در می یابد —تلک امه قد خلت لها ما کسبت و لکم ما کسبتم —ادعا دروغ ظلم به خود است چه بسا که بد آن دوران از خوب دوران ما بهتر باشند چه زیباست که اصلاح را از خودمان شروع کنیم


  3. کمال فرج پور says:

    کسانی که به اصحاب پیامبر توهین می کننددرواقع به خودپیامبر(ص)توهین می کنند.خدایاماراباحب اهلبیت واصحاب رسول الله(ص)بمیران ومحشوربفرما…اللهم آمین


  4. سینا says:

    این اظهار نظر به دلیل بیهوده گویی حذف گردید .


  5. ابوبکر says:

    چه احادیث خوب و محکمی آورده ای من خیلی از اینها را نمیدانستم. خدا لعنت کند کسانی را که صحابه پیامبر را سب میکنند.
    …………………………..


  6. sahar says:

    افراد ضعیف و بی سواد و بی منطق که قرآن و وحدانیت الله را قبول نداشته باشند کارس جز فحاشی و توهین بلد نیستند.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 35نفر
  • بازدید امروز 73022
  • بازدید دیروز 124304
  • بازید کل 107421244

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com