پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
shina
| بازدیدها: 1822

الحَمْدُ لِلهِِ رَبِّ العَالمِینْ، وَالصَّلاَهُ وَالسَّلاَمُ عَلىَ نَبِینّا مُحَمّدٍ ¬¬- المَبعٌوثُ رَحْمَه لِلعَالمِین، وَعَلى آلِهِ وَأصْحَابهِ وَمَنْ دَعَا بِدَعْوَتِهِ إلىَ یَوْمِ الدِّیْن.

أمّا بعد:
دین اسلام در قدم اول خانواده را مسئول فطرت سلیم کودکان شمرده است و مصدر هرگونه انحراف و گمراهى را قبل از همه پدران و مادران و آنعده مربیانى که قائم مقام آنان هستند دانسته است، زیرا کودک با فطرت پاک و سلیم وارد این جهان میشود و این که می گوییم ( خانواده مسلمان ) بدیهى است که مقصود و مرام ما خانواده اى است که شریعت و قانون الهى و رضامندی او  را در همه ابعاد زندگی شان مراعات می نمایند پس طفلى که درچنین فضا بزرگ میشود بدون تردید مسلمان صالح و خیر اندیش ببار خواهد آمد چون از حرکات و سکنات پدر و مادر متأثر شده و آنان را تقلید می نماید. بناءً مسئولیت بزرگ بدوش والدین است تا جگر گوشه هایشان را از زیان و خسران و آتشی که در انتظار هر انسان بی ایمان است نگهدارند.
این مسئولیت در عصر حاضر اهمیت بیشتر دارد زیرا بعضى ازعناصر زندگی اجتماعی که خارج منزل و مسجد است اکثراً موافق و موازى با اهداف تربیه اسلامی نبوده نتیجه بد و ناگوار را ببار می آورد مانند: رادیو، تلفزیون، افلام، کانال های فضائی، سینما، مجله های هرزه و فاسد و قصه و حکایات دور از حیاء و گستاخانه و خیالى و بیهوده که شاید روزى در اختیار کودکان قرار گیرد. پس اگر پدران و مادران بیدار و هوشیار و آگاه ازاحوال فرزندان شان خارج از منزل نباشند، نمیتوانند فرزندان شان را از چنگال شیاطین انس و جن نجات دهند و روزى در ورطه گاهى قرارخواهند گرفتند که بیرون آوردن آنها کارى دشوار خواهد بود.
این مجموعه اى گرانبها از احادیث رسول اکرم ¬¬ را بعد از توفیق الله جمع آورى نموده تقدیم والدین عالیقدر میکنم تا سرمشق واندرزى برای خانواده ها باشد تا اطفال خویش را بسوى تربیه عالى و اخلاق نیک سوق داده، از آنها افراد سالم و سودمند که همه کردار آنان موافق با فرامین الله و پیامبرش وروش پیشگامان صدر اسلام باشد به جامعه تقدیم نمایند.
به آرزوى موفقیت خانواده ها در راه رضامندى و خوشنودى آفریدگار جهانیان
مدینۀ منوره ١۴٢٧ھ
بشارت دادن و مبارکباد گفتن طفل به والدینش
الله می فرماید:  یَا زَکَرِیَّا إنَّا نُبَشِِّرُکَ بِغُلامٍ اْسْمُهُ یَحْیَى
 اى زکریا! ما تو را به پسرى که نامش یحیى است مژده می دهیم.
همچنان می فرماید: إذْ قالتِ المَلائِکَهُ یا مَرْیَمُ إنَّ اللهَ یُبَشِّرُکِ بکلِمَهٍ مِنْهُ اْسْمُهُ المَسِیحُ عِیسَىْ بْن مَرْیَمْ 
 فرشتگان گفتند: اى مریم! الله تو را به کلمه اى از جانب خود بشارت مى دهد که نام او مسیح است عیسى فرزند مریم 
پس با تأسى به ملائکۀ الله که پیامبران علیهم السلام را بشارت فرزند داده اند باید به والدین بشارت و تهنئت مهمان جدید داده شود زیرا دین اسلام هیچ مناسبتى را نگذاشته است مگر اینکه پیروانش را به همدردى و همبستگى درهمه برنامه هاى خوشى وغم امر نکرده باشد تا بناى جامعه اسلامی قوی و پایدار باقی بماند.

آذان در گوش راست و اقامت گفتن درگوش چپ نوزاد
۱- عن أبی رافع عن أبیه قال:  رَأیتُ رَسولَ اللهِ  أذَّنَ فی أُذُن الحسن بن علی حِینَ وَلَدَتْهُ فاطِمَهُ بالصّلاه 
«از ابی رافع  روایت است که: هنگامیکه فاطمه رضی الله عنها حسن  را تولد کرد آنحضرت در گوشش آذان فرمودندقسمیکه براى نماز آذان گفته میشود».
وعمر بن عبدالعزیزرحمه الله علیه درگوش راست نوزاد آذان ودرچپش اقامت میگفت.
مالیدن خرماى جویده شده بکام کودک
٢- عن أبی موسى الأشعری  قال:وُلِدَ لِی غٌلامٌ فأتَیْتٌ بهِ النّبِیَّ  فَسَمّاهُ إبْراهِیم فَحَنّکَهُ بِتمْرَهٍ وَ دَعا لَهُ بِالبَرَکَهِ وَ دَفَعَهُ 
«ازابی موسى الأشعرى روایت است که فرمود: خداوند برایم فرزندى عطا نمود، او را نزد رسول الله بردم، نامش را ابراهیم نهادند سپس خرماى را جویدند و بر دهنش گذاشتند وبرایش دعاى خیر کرده و دوباره بدستم دادند».
تراشیدن موى سر نوزاد
٣- عن علی  قال:  عَقَّ رسولُ اللهِ  عَنْ الحَسَنِ بشاهٍ و قال یا فاطمهُ احْلِقِی رأسَهُ وَتَصَدّقِی بزِنَهِ شَعْرِهِ فِضّه قال فَوَزَنَتْهُ فَکانَ وَزْنُه دِرْهَمَاً أوْ بَعْضَ دِرْهَمْ 
«از على روایت است که فرمودند: رسول الله  از حسن گوسفندى را عقیقه دادند و فرمودند: اى فاطمه! سرش را بتراش و به اندازۂ وزن مویش نقره صدقه کن، علی فرمودند مویش را وزن نمودم که به اندازۂ درهم یا مقدارى از درهم وزن داشت».
۴- عن ابن عمررضی الله عنهما قال: نَهَى رسولُ اللهِ صلى الله علیه و سلم عَنْ القزَعْ
«از ابن عمر رضی الله عنهما روایت است که فرمود: رسول الله از قزع منع نموده اند». یعنی قسمتی از موی سر را تراشیدن و قسمتی را گذاشتن.
نامگذارى نوزاد
۵-  عن ابن عمر قال: قال : إنً أحبَ أسمائکُم إلى اللهِ عَبدُاللهِ و عَبدٌالرحمن
«از عبد الله بن عمر رضی الله عنهما روایت است که فرمودند: رسول الله  فرمودند: خوش آیندترین نامهاى تان نزد خداوند عبدالله و عبدالرحمن است».
۶- عن اْبن عَبَّاس قال: کانَ رسولُ اللهِ  یَتفاءَلُ ولا یَتطیَّرُ و یُعْجِبُهُ الاسمُ الحَسَن
«از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که فرمود: رسول الله  فال نیک می گرفتند و بد فالى(بدشگونی) نمیکردند و نام خوب را می پسندیدند».
٧ – عَنْ عَائِشَه رضی الله عنها:  أنَ النبیَّ  کانَ یُغَیِّرُ الاسم القبیح
«ازعائشه رضی الله عنها روایت است که فرمودند: آنحضرت  نام قبیح را به نام خوب عوض مینمودند».
دادن عقیقۀ نوزاد
٨- عن أم کرز الکعبیه رضی الله عنها أنها سألت رسولَ اللهِ صلى الله علیه وسلم عَن العقیقه، فقال عن الغلام شاتان و عن الأنثى واحده و لا یضرکم ذکراناً کن أم إناثا
«از ام کرز الکعبیه روایت است که او از رسول الله  در بارۀ عقیقه پرسید، فرمودند: از پسر دو گوسفند و از دختر یک گوسفند ذبح شود، نر باشد یا ماده زیانی به شما ندارد».
٩- عن سمره بن جندب  قال:قال رسول الله : الغلام مُرْتَهِنٌ بعَقِیقَتِهِ یُذبَحْ عَنْهُ یَوْمَ السّابع و یُسمّى ویُحْلقُ رأسُه
«از سمره بن جندب  روایت است که رسول الله  فرمودند: پسر گروگان ( ) عقیقۀ خود است در روز هفتم برایش ذبح شود و نامگذارى کنند و سرش تراش شود».

ختنه کردن نوزاد
١٠- عن أبی هریره  عن النبی  قال:  خمسٌ مِنَ الفِطْرهِ: الخِتانُ، والاستِحْدادُ، وتَقْلِیمُ الأظْفارِ، ونَتْفُ الإبْطِ، وقصَّ الشَّاربِ 
«از ابی هریره رضی الله عنه روایت شده که رسول الله  فرمودند: پنج خصلت است که از فطرت بشمار می رود: ختنه کردن، تراشیدن موى زیرناف، گرفتن ناخنها، کندن موى زیر بغل وکوتاه نمودن بروت».
اولین کلمۀ که باید به کودکان تعلیم داده شود
١١- عن عبدالله ابن عباس عن النبی  قال:افتحوا على صبیانِکم أوّلَ کلمهَ بلا إلهَ إلاّ الله، ولقِّنوهم عِندَ المَوْت لاإله إلا الله۲
«از عبدالله بن عباس رضی الله عنهما روایت شده که رسول الله فرمودند: ( اولین کلمه را که به کودکان تان تعلیم میدهید به لا إله إلاَ الله آغاز کنید و هنگام مردن لا إله إلا الله را به آنان تلقین کنید».
مسئولیت پدران و مادران در قبال بناى اعتقادى کودکان
١٢- عن أبی هریرهَ  قال: قالَ رسولُ اللهِ  ما مِنْ مَوْلودٍ إلا یُولَدُ على الفِطْرَهِ فأبَوّاهُ یُهَوِّدانِهِ أویُنَصِّرانِهِ أوْ یُمَجِّسَانِهِ
«از ابی هریره  روایت شده که رسول الله  فرمودند: هیچ نوزادى نیست مگراینکه برفطرت ( اسلام ) متولد میشود ولى پدر و مادرش او را یهودى یا نصرانى یا مجوسى می گردانند».
وجوب عدالت و مساوات میان فرزندان
١٣- و فی حدیث النُّعْمَانَ بْنَ بَشِیررضی الله عنهما: قال رسول الله :  فاتَّقوا الله واعْدِلو بَیْنَ أوْلادِکُم 
«به روایت ازنعمان بن بشیر رضی الله عنهما آمده است که رسول الله  فرمودند: از خداوند بترسید و میان فرزندان خود عدالت کنید».

مژده براى دختر داران
١۴- عن أبی سعیدٍ الخُدْرِیِّ رضیَ اللهُ عَنْهُ قال:قالَ رسولُ اللهِ : مَنْ کانَ لهُ ثلاثُ بَنَاتٍ أوْ ثلاثُ أخَوَاتٍ أوابْنَتَان أوْ أخْتَان فأحْسَنَ صُحْبَتَهُنَّ و اتَّقَى اللهَ فِیهِنَّ فَلَهُ الجَنَّه 
«از ابی سعید الخدرى روایت است که: رسول الله  فرمودند: کسى که سه دختر یا سه خواهر، یا دودختر یا دو خواهر داشته باشد( سرپرستى آنها را بدوش داشته باشد) سپس با آنها به خوبى رویه و برخورد نموده و برآنها صبر کرد و از خداوند در مورد آنها ترسید، وارد بهشت خواهد شد».
پاداش سر پرستى یتیم
١۵- عن سهلٍ رضیَ اللهُ عَنْهُ قالَ: قالَ رَسولُ اللهِ :أنَا وکافِلُ الیَتیم فِی الجَنّهِ هکذا و أشَارَ بالسَّبَّابَهِ والوُسْطى وفَرَّجَ بَیْنَهُمَ 
«از سهل رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند:( من وسرپرست یتیم، اینگونه در بهشت می باشیم و اشاره به انگشت شهادت و وسطى اش نموده آندورا از هم دور گرفتند».
امر کردن اطفال به نماز
الله  می فرماید:  وَأمُرْ أهْلکَ بِالصَّلاهِ وَاصْطَبرْعَلیْهَا
«وخانواده ات را به نماز فرمان ده و خود برآن شکیبا باش»
١۶- عن عَمْروبن شُعَیْبٍ عَنْ أبیهِ عَنْ جَدِّهِ قالَ:  قالَ رسولُ اللهِ  مُروا أوْلادَکُمْ بالصَّلاهِ وهُمْ أبْنَاءُ سَبْعِ سِنِینَ واضْربوهم علیْهَا وَهُمْ أبْنَاءُ عَشْرٍ وفَرِّقوا بَیْنَهُمْ فِی المَضَاجِعْ
«از عمرو بن شعیب از پدرش از جدش  روایت است که رسول الله  فرمودند:
( فرزندان تان را در هفت سالگى به نماز امر نمایید و در ده سالگى آنها را بخاطر ترک نماز بزنید و خوابگاه شان را جدا کنید».

آویزان کردن شلاق در منزل بخاطر تربیت و انضباط خانواده
١٧- عن ابن عباس رضی الله عنهما قال: قال رسولُ اللهِ  عَلِّقوا السَّوطَ حَیْثُ یَراهُ أهْلُ البَیْتِ، فَإِنَّهُ لَهُمْ أدَبٌ
«از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: شلاق را چنان آویزان کنید که همه اهل خانه آنرا ببینند زیرا اینکار براى آنان ادب است».
باید به ادب فرزندان توجه شود
١٨- عن جابر بن بن سمره قال  قال رسول الله لأنْ یُُّؤَدِّبَ الرَّجُلُ وَلدَهُ خَیْرٌ مِنْ أنْ یَتَصَدَّقَ بصَاع ۲
از جابر بن سمره روایت است که رسول الله فرموده اند: «تعلیم دادن مرد به فرزندش بهتر از این است که یک صاع(پیمانه) را صدقه دهد».
میانه روى در محبت فرزندان
الله تعالى می فرماید:  إِنَّمَا أمْوَالُکُمْ وَ أوْلادُکُمْ فِتنَه  التغابن۱۵
«جزاین نیست که اموال و اولاد تان فتنه اى براى شما هستند».
١٩- عَنْ أنَس رضی اللهُ عنه قالَ: قالَ النبیُّ   لا یُؤمِنُ أحَدُکُمْ حَتَّى أکُونَ أحَبَّ إلیْهِ مِنْ والِدِهِ و ولدِهِ وَالنَّاس أجْمَعِین
«ازانس  روایت شده که رسول الله  فرمودند: ایمان یکی از شما کامل نمیشود تا آنکه مرا بیشتر از پدر و فرزند و همه مردم دوست نداشته باشد».
شفقت بر کودکان
٢٠- عَنْ عائِشَه رَضِیَ اللهُ عَنْها قالتْ: قَدِمَ ناسٌ مِنَ الأعْرَابِ على رسولِ اللهِ  فقالوا: أتُقَبِّلونَ صِبْیَانَکُمْ؟! فقال: نَعَمْ. فقالوا: لکِنَّا وَاللهِ مَا نُقَبِّل! فقال رسولٌ اللهِ : أوَ أمْلِکُ إنْ کانَ اللهُ نَزَعَ مِنْ قلوبِکُمُ الرَّحْمَه!
«از عایشه رضی الله عنها روایت است که فرمودند: گروهى از مردمان بادیه نشین نزد رسول الله  آمده گفتند: آیا کودکان تان را بوسه می کنید؟ آنحضرت  فرمودند: بلى، آنها گفتند: لیکن ما والله نمى بوسیم، رسول الله  فرمودند: من چه کارى کرده میتوانم آنگاه که خداوند از دل شما رحمت را بیرون کرده باشد»
فرزندان را از همنشینان بد دور نگهدارید
٢١- عن أبی موسى الأشعری عَن النبیِّ  قال:  إنَّمَا مَثلُ الجَلِیسُ الصَّالِح والجلیس السّوءِ کحامِل المِسْکِ و نافِخُ الکِیر فحامِلُ المِسْکِ إمَّا أنْ یُحْذِیَکَ و إمَّا أنْ تَبْتَاعَ مِنْهُ وإمّا أنْ تجِدَ مِنْهُ رِیْحًا طیِّبَه ونافِخُ الکِیر إمّا أنْ یُحْرقَ ثِیَابَکَ وإمّا أنْ تَجِدَ ریْحًا خَبِیثه
«از ابى موسى الأشعرى روایت است که آنحضرت  فرمودند: مثال همنشین خوب و همنشین بد مانند صاحب مشک و کوره ﮔر(دمه گر، کسی که در کورۀ آهنگری می دمد) است، صاحب مشک یا برایت مشک میدهد و یا از وى خریدارى می کنی و یا اینکه از وی بوى خوش می یابى، اما کوره ﮔر یا لباست را می سوزاند و یا بوى بد او به مشامت می رسد».
خانه هاى تانرا وقایه کنید
٢٢- عن جابر عن رسول الله  أنه قال: غَطُّوا الإناءَ و أوْکوا السِّقاءَ وأغلِقوا البابَ وأطفِئوا السِّراجَ فإنَّ الشَّیْطانَ لا یَحُلُّ سِقاءً ولا یَفتَحُ بابًا ولا یَکشِفُ إناءً فإنْ لمْ یَجِد أحَدُکُمْ إلاّ أنْ یَعْرُضَ على إنائِهِ عُودًا و یَذکُرَ اْسْمَ اللهِ فلیَفعَلْ فإنَّ الفُوَیسِقه تُضْرِمُ على أهلِ البَیْتِ بَیْتَهُمْ 
« از جابر روایت شده که رسول الله  فرمودند: ظرف را بپوشید و دهن مشک آب را ببندید ودروازه را بسته کنید و چراغ را خاموش کنید، زیرا شیطان سرمشک آب را بازنمیکند و دروازه اى را باز نمیکند و سر ظرفى را باز نمى نماید و اگر کسى از شما-چیزى- نیافت که بر ظرفش بگذارد پس چوبی را گذاشته و اسم الله را-بسم الله- را یاد کرده این کار را حتما بکند، زیرا موش بر اهل خانه، خانۀ شان را آتش می زند».
حفاظت کود کان در شب
٢٣- عن جابر بن عبدالله  قال قال رسول الله  إذا کان جُنْحُ اللیْلِ أوْ أمْسَیْتُمْ فکُفُّوا صِبْیَانَکُمْ فإنَّ الشَّیاطِینَ تَنْتَشِرُ حِینَئِذٍ فإذا ذهَبَ ساعهٌ مِنَ اللیل فَخَلُّوهُم
« از جابر بن عبدالله رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر خدا صلى الله علیه وسلم فرمودند: هرگاه شب فرارسید کودکان تان را جلو گیرى کنید- با خود نگهدارید- زیرا شیاطین در آن وقت منتشر می شوند، و هرگاه مقدارى از شب گذشت آنها را بگذارید»
عادت دادن اطفال به روزه گرفتن
٢۴- عَنِ الرُّبَیِّعِ بنْتِ مُعَوِّذٍ رضی الله عنها قالتْ: أرْسَلَ النبیًَُ  غَداهَ عَاشُورَاءَ إلى قُرَى الأنْصار: مَنْ أصْبَحَ مُفْطِرًا فَلیُتِمَّ بَقِیَّه یَوْمِهِ ومَنْ أصْبَحَ صَائِمًا فلیَصُمْ. قالتْ: فکُنَّا نَصُومُهُ بَعْدُ و نُصَوِّمُ صِبْیَانَنَا ونَجْعَلُ لهُمُ الْلُّعْبَهَ مِنَ اْلعِهْن فإذا بَکىَ أحَدُهُمْ على الطَّعام أعْطَیْنَاهُ ذاکَ حَتَّى یَکُونَ عِنْدَ الإفْطار
«ازربیع بنت معوذ رضی الله عنها روایت است که فرمود: رسول الله  صبح روز عاشورا کسی را به قریه هاى انصار فرستادند که بگوید:
( کسی که صبح خورده است، باقیماندۀ روزش را روزه بگیرد، و کسی که به نیت روزه برخاسته است، روزه خودرا ادامه بدهد.
ربیع فرمود: بعد از این واقعه روز ( عاشورا ) را روزه می گرفتیم، و اطفال خود را هم به روزه گرفتن وا می داشتیم، و برآنها بازیچه هاى از پشم آماده کرده بودیم تا اگر کدامی از آنها به سبب طعام گریه می کرد با آن بازیچه تا هنگام افطار وى را مشغول میساختیم».
٭ این حدیث رد بر کسانی است که فرزندان شان را تا سن جوانی از روزه گرفتن باز میدارند به این گمان که درنموى آنها خلل وارد خواهد کرد در حالیکه همین کودکان صدراسلام بودند که درجوانی با بازوهاى آهنین شان اسلام را درشرق و غرب جهان پخش نمودند.
آموختن آداب طعام خوردن به کودکان
٢۵- عَنْ عُمَرَبْنَ أبی سَلَمَه  قال: کُنْتُ فی حَجْرِ رسولِ اللهِ  وکانَتْ یَدِی تَطِیشُ فی الصَّحْفَهِ فقالَ لی:  یا غُلامُ سَمِّ اللهَ و کُلْ بِیَمِینِکَ و کُلْ مِمَّا یَلِیک
از عمر بن ابى سلمه  روایت شده که فرمود: هنگام کودکى روزى بر زانوى رسول الله  بودم ( دروقت نان خوردن) دستم درگوشه هاى کاسه می گشت، رسول الله  به من فرمودند: اى پسر بسم الله بگو و با دست راست بخور و از پیشرویت بخور.
دروغ گفتن به کودکان آموختن دروغ به آنهاست
٢۶- عَنْ أبی هُرَیْرَهَ عَنْ رسولِ اللهِ  أنَّهُ قال: مَنْ قالَ لِصَبیٍٍٍّ تعالَ هاکَ ثُمَّ لمْ یُعْطِهِ فَهیَ کَذبَه
«از ابى هریره  روایت است که فرمود: رسول الله  فرمودند: کسیکه به کودکى بگوید بیا- این را بگیر- سپس چیزى به او نداد پس این دروغ است».
٢٧- عَنْ ابْن مَسْعُود  قال: قال رسول الله   إنَّ الصِّدْقَ یَهْدِی إلى البر وإن البِرَّ یَهْدِی إلى الجَنَّه وإنَّ الرَّجُلَ لیَصَدَقُ حتَّى یُکْتَبُ عِنْدَ اللهِ صِدِیقًا، وإنَّ الکَذِبَ یَهْدِی إلى الفُجُور وإنَّ الفُجورَ یَهْدِی إلى النَّار، و إنَّ الرّجُلَ لَیَکْذِبُ حتى یُکْتَبَ عِنْدَ الله کَذَّابًا 
«از ابن مسعود  روایت است که رسول الله  فرمودند راستى به سوى نیکى رهنمایى میکند و نیکویى بسوى بهشت، همانا شخص به راستگویى خود ادامه میدهد تا اینکه نزد خداوند متعال صدیق ( راستگو) نوشته میشود، و دروغ بسوى بدکارى رهبرى میکند و بدکارى بسوى دوزخ. و شخص تا جایى دروغ میگوید تا اینکه نزد خداوند کاذب و دروغگو نوشته میشود».
آداب اجازه خواستن
٢٨- عن أبی موسى الأشْعَریِّ  أنه قال: قال رسول الله  الإسْتِئذانُ ثلاثٌ: فإنْ اُذِنَ لکَ، و إلاّ فارْجِعْ
«از ابى موسى الأشعرى  روایت است که رسول الله فرمودند: اجازه خواستن تا سه بار جواز دارد پس اگر برایت اجازه داده شد، داخل شو ورنه باز گرد».
از جابر بن عبد الله  روایت است که فرمود: مرد بخاطر داخل شدن از پسر، برادر، خواهر، پدر و مادر خود اجازه می خواهد هر چند کهنسال باشد
آداب سلام دادن
٢٩- عن أبی هریره عن النبی  قال: یُسَلمُ الصَّغِیرُ على الکَبِیر و المارُّ على القاعِدِ و القَلِیلُ على الکثِیر متفق علیه
«از ابى هریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله  فرمودند: خورد سال بر بزرگ، رونده برنشسته و افراد کم بر بسیار سلام نمایند».
بر فرزندان تان دعاى بد نکنید
٣٠- عن أبی هریره رضی الله عنه قال: قال رسول الله   ثلاثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ، لا شَکَّ فِیهنَّ: دَعْوَهُ المَظْلوم، و دعوه المُسَافِر، ودعوه الوَالِدِ على ولدِهِ
«از ابى هریره رضی الله عنه روایت شده است که رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: سه دعا بدون شک قبول می شود: دعاى مظلوم، و دعاى مسافر، و دعاى پدر بر فرزندش».
۳۱- عن جابر بن عبد الله قال: قال رسول الله  لا تَدْعوا على أنْفُسِکُمْ ولا تدعوا على أوْلادِکُمْ و لا تَدعوا على أموالِکُم، لاتوافقوا مِنَ اللهِ ساعه یُسْألُ فِیهَا عَطاءٌ فَیَسْتَجیبُ لکم 
«از جابر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمودند: بر جان هاى تان و بر فرزندان و اموال تان دعاى بد نکنید تا نشود به ساعتى موافقت کند که خداوند در همان وقت چون از عطائى سوال شود براى شما اجابت کند».
یگانه یار و مددگار و مشکل گشا الله سبحانه و تعالى است.
٣٢- عنِ ابْنِ عَبَّاسٍ  قال: کنتُ خَلفَ رسولِ اللهِ  یومًا فقال: یا غُلامُ إنِّی أعَلِّمُکَ کَلِمَاتٍ- اِحْفَظِ اللهَ یَحْفَظْکَ، احفَظِ اللهَ تَجِدْهُ تُجَاهَکَ، إذا سَألتَ فَاسْألِ اللهَ، وَ إذا اْسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللهِ، وَاعْلمْ أنَّ الأمَّه لوِ اجْتَمَعَتْ على أنْ یَنْفَعُوکَ بشَیءٍ، لمْ یَنْفَعُوکَ إلا بشَیءٍ قدْ کَتَبَهُ اللهُ لک، ولوِ اجْتَمَعُوا على أنْ یَضُرُّوکَ بشَّیءٍ، لمْ یَضُرُّوکَ إلا بشَیءٍ قدْ کَتَبَهُ اللهُ عَلیْکَ، رُفِعَتِ الأقْلامُ و جَفَّتِ الصُّحُفُ
«از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که فرمود: روزى در عقب رسول الله صلى الله علیه وسلم بر مرکب شان سوار بودم که فرمودند: اى پسر! سخنان چند برایت می آموزم، الله را حفظ کن (ازاوامرش اطاعت کن) تا ترا حفظ کند، الله را بیاد داشته باش او تعالى را در مقابلت می یابی، اگر چیزى می خواهى پس از الله بخواه، و اگر یارى وکمک می خواستى از الله بخواه، و بدان که اگر همه مردم باهم جمع شوند تا به تو نفعى برسانند، نفع رسانده نمی توانند مگر آنچه را که الله جل جلاله برایت نوشته است واگر همه مردم یکجا شوند تا به تو ضررى برسانند ضررى رسانده نمى توانند مگر آنچه را که الله  برایت نوشته است(در تقدیرت) قلم ها برداشته شده و ورقها خشک گردیده است».
فرزندان باید از حقوق همسایگان آگاه شوند
٣٣- عن أبی هریره  أن النبی  قال: واللهِ لا یُؤْمِنُ والله لا یؤمن والله لا یؤمن قِیلَ: ومَنْ یا رسولَ الله؟ قال: الّذِی لا یَأمَنُ جارُهُ بَوَائِقَهُ
«از ابى هریره  روایت شده است که رسول الله  فرمودند: سوگند به الله مؤمن شمرده نمیشود، سوگند به الله مؤمن شمرده نمیشود، سوگند به الله مؤمن شمرده نمیشود. گفته شد چه کسى یا رسول الله ؟ فرمودند: کسى که همسایه اش از شر و اذیت او در امان نباشد».
همچنان رسول الله  می فرمایند: کسیکه ایمان به الله و روز آخرت دارد باید با همسایه اش نیکى کند صحیح مسلم
فضیلت نفقه و مصرف بر خانواده
عن أبی هریره  قال: قال رسولُ اللهِ  دِیْنَارٌ أنْفَقتَهُ فی سَبیل اللهِ ودِینارٌ أنفقته فی رَقَبَهٍ ودینار تَصَدَّقتَ بهِ على مِسْکِین و دینارٌ أنْفَقتَهٌ على أهْلِکَ أعْظمُهَا أجْرًا الذِی أنفقته على أهلک
«از ابی هریره  روایت است که رسول الله  فرمودند: دینارى است که در راه خدا مصرف می کنی، و دینارى را در آزادى برده اى صرف می کنى، و دینارى را بر مسکین صرف می کنی، و دینارى است که براى خانواده ات مصرف می کنى، ثواب و پاداش آنکه بر خانواده ات مصرف می کنى بزرگتر است».

کودکان را از خصلت هاى زشت بر حذر دارید
٣۵- عَنْ عَبْدِ اللهِ بْن عَمْرٍو أنَّ النَّبِیَّ  قال:أرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ کانَ مُنَافِقًا خَالِصًا ومَنْ کَانَتْ فِیهِ خَصْله مِنْهُنَّ کانت فیه خَصْلهٌ مِنَ النِّفَاق حَتَّى یَدَعَهَا إذا اؤْتُمِنَ خَانَ وإذا حَدَّثَ کَذَبَ وإذا عَاهَدَ غَدَرَ و إذَا خَاصَمَ فَجَرَ
«از عبد الله بن عَمْرٍو  روایت است که رسول الله  فرمودند: چهار خصلت است که اگردر شخصى یکجا شود او منافق خالص است و اگر یکى از این خصلت ها در وى موجود باشد در او صفتى از نفاق موجود است تا وقتیکه آنرا ترک نماید: اگر امانتى بوى سپرده شود خیانت می کند و چون سخن گوید دروغ میگوید و وقتى عهد و پیمان ببندد بى وفایى می کند و چون خصومت و جدال کند دشنام می دهد».
فضیلت صبر و شکیبایى در مردن فرزند
٣۶- عَنْ أبِی موسَى الأشْعَرِی أنَّ رَسُولَ اللهِ  قال: إذا مَاتَ وَلدُ العَبْدِ قال اللهُ لِمَلائِکَتِهِ: قَبَضْتُمْ وَلَدَ عَبْدِی؟ فَیَقولونَ نَعَمْ، فیَقولُ قبَضْتُمْ ثمَرَهَ فُؤَادِهِ؟ فیقولون نعم، فیقول مَاذَا قالَ عَبْدِی؟ فیقولون حَمِدَکَ وَاسْتَرْجَعَ. فیقولُ اللهُ ابْنُوا لِعَبْدِی بَیْتًا فِی الجَنَّه وَ سَمُّوهُ بَیْتَ الحَمْدِ
«از ابى موسى الأشعرى  روایت است که رسول الله  فرمودند: چون فرزند بنده بمیرد الله به فرشتگانش میفرماید: روح فرزند بندۂ مرا گرفتید؟ فرشتگان میگویند: بلى سپس میفرماید: میوۂ قلبش را گرفتید؟ میگویند: بلى سپس الله  میفرماید: پس بنده ام چه گفت؟ فرشتگان میگویند: ترا ثناء و ستایش نموده وگفت: (الحمد لله، إنا لله و إنا إلیه راجعون) یعنى ثنا سزاوار الله است و ما از آنِ خدائیم، و ما بسوى او باز گردانند گانیم. سپس الله جل جلاله میفرماید: براى بنده ام در بهشت خانه ای ساخته و آنرا خانۀ حَمْد بنامید».
هر مسلمان مسؤلیتى بدوش دارد
٣٧- عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنَ عُمَرَ یَقولُ: سَمِعْتُ رسولَ اللهِ یَقولُ: کُلُّکُمْ رَاعٍ وَکلکم مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ الإمَامُ رَاعٍ و مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیته وَالرَّجُلُ رَاع فِی أهْلِهِ وهُوَ مَسْئول عن رعیته وَالمَرْأهُ رَاعِیَهٌ فی بَیْتِ زَوْجِهَا و مَسْئولَهٌ عن رعِیَّتِهَا والخادِمُ راع فی مَالِ سَیِّدِهِ و مسئولٌ عن رعیته و کلکم راع و مسئول عن رعیته
«ازعبد الله ابن عمر  روایت است که فرمود: از رسول الله  شنیدم که می فرمودند: شما همه نگهبان هستید (چوپان) و همۀ شما مسئول رعیت خویش هستید امام (امیر) نگهبان است و مسئول رعیت خود است و مرد در خانوادۀ خود نگهبان است و مسئول رعیت خود است (افراد خانواده) زن درخانۀ شوهرش نگهبان است و مسئول رعیت خود است خادم در مال آقایش نگهبان است و مسئول رعیتش است پس همۀ شما نگهبانید (چوپانید) و مسئول رعیت خویش هستید.
فرزند نیک صدقۀ جاریه است
٣٨- عن ابی هریره رضی الله عنه أنَّ رسولَ الله  قال: إذا مَاتَ الإنْسَانُ انْقَطَعَ عَمَلهُ إلا مِنْ ثلاثٍ: صَدَقهٌ جَارِیَه، وعِلمٌ یُنْتَفَعُ بِهِ، وَوَلدٌ صَالِحٌ یَدْعُو لَهُ
«از ابى هریره رضی الله عنه روایت شده است که رسول الله صلى الله علیه و سلم فرمودند: هرگاه انسان بمیرد عمل او قطع میشود مگر از سه چیز: صدقۀ جاریه یا علمى که از آن بهره برده شود یا فرزند صالحى که براى او دعا کند».
پسران باید به مرد صفتى و بردبارى عادت داده شوند
الله  میفرماید:  أوَ مَنْ یُنَشّأ فی الْحِلیَهِ وَ هُوَ فی الْخِصَامِ غَیْرُ مُبِینٍ 
«آیا کسی که در زر و زیور پرورده میشود و او در صف خصومت و دشمنى ظاهر نمیگردد».
٣٩- عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَّ اللهُ عَنْهُمَا قال: لعَنَ رسولُ اللهِ  المُتَشَبِهِینَ مِنَ الرِّجَالِ بالنِّسَاءِ وَالمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَال
«از ابن عباس رضی الله عنهما روایت است که فرمود: رسول الله  مردانى را که خود را مانند زنها مى سازند، و زنانى را که خود را شبیه مردان مى سازند لعنت نموده است».

آگاه ساختن فرزندان از حقوق پدر و مادر
۴٠- عن أبی هریره  قال: جاءَ رجُلٌ إلى رسولِ اللهِ  فقالَ: یا رسولَ اللهِ مَنْ أحَقُّ النَّاس بِحُسْن صَحَابَتِی؟ قالَ: أمُّکَ، قال: ثُمَّ مَنْ؟ قال: ثم أمک. قال ثم من؟ قال: ثُم أمک. قال ثم من؟ قال ثم أبوک
و فی روایه: یا رسول الله من أحق الناس بحسن الصحبه؟ قال: أمک ثم أمک ثم أمک ثم أبوک ثم أدناک أدناک
«از ابى هریره  روایت است که فرمود: مردى نزد رسول الله  آمده گفت: یارسول الله! شایسته ترین شخصى که با او خوش رفتارى و احسان کنم کیست؟ آنحضرت  فرمودند: مادرت. گفت: بعد از آن؟ فرمودند بعد از آن هم مادرت. گفت باز کدام؟ فرمودند: مادرت، گفت بعد از آن کیست؟ فرمودند: بعد از آن پدرت.
و در روایت دیگر آمده است که آن مرد گفت: یا رسول الله! چه کسی شایستۀ آن است که برایش احسان و نیکى کنم؟ آنحضرت  فرمودند: مادرت، باز مادرت، باز مادرت، باز پدرت بعد از آن کسیکه نزدیکتر و نزدیکتر به توست».
و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین

تهـیه و ترتـیب قریب الله مطیع

موضوع:, قرآن و حديث
| ۱۸ مهر ۱۳۹۰
برچسب ها :
۲ پاسخ به “چهل حدیث”

  1. a says:

    خداوند مقتدرومهربان اجرتان دهد واشاالله عاقبت بخیر شوید آمین


  2. boardaaa says:

    مومنین از بدگمانی، غیبت، بدگوئی و تجسس دوری می کنند .

    یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً [۲]
    ترجمه . ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید دوری گزینید از بعضی گمان‌های (بد)، که آن گمانها گناه است، و تجسس در عیوب دیگران نکنید (از چیزهائی که از بدی ایشان بر شما پنهان است) و غیبت و بدگوئی از یگدیگر نکنید.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 38نفر
  • بازدید امروز 82957
  • بازدید دیروز 137987
  • بازید کل 107569166

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com