پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 35984

بردگی ریشه درکجا دارد وموضع اسلام درمقابل یک چنین پدیده که مایه ی ننگ بشریت است ازقدیم الایام تابه امروز چیست،آیا اسلام ازکنرآن گذشته ویامهر تأییدی برآن گذاشته است همچنانکه بعضی درپی این هستند،حالا باتوجه به نشانه ها ودلایلی که دردست داریم دراین مقاله مابه دنبال این نکته هستیم که بادلایل قاطع که جای برای شک وگمان باقی نمی گذارند اثبات کنیم که آزادی ورهایی بردگان است که یک مشروع وبرنامه ی اسلامی والهی است نه به بندگی وبردگی کشیدن انسان برای انسان.زیرا خداوند باکلام شیوای خود رهایی بندگان اززیردست ظالمان به عنوان یکی ازاساسی ترین مسئولیت های پیامبر(ص)قرار می دهد آن جا که می فرماید:  وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.اعراف./ ۱۵۷و فرو می اندازد بند و زنجیر ( احکام طاقت فرسای همچون قطع مکان نجاست به منظور طهارت ، و خودکشی به عنوان توبه ) را از ( دست و پا و گردن ) ایشان به در می آورد ( و از غُل استعمار و استثمارشان می رهاند ) . پس کسانی که به او ایمان بیاورند و از او حمایت کنند و وی را یاری دهند ، و از نوری پیروی کنند که ( قرآن نام است و همسان نور مایه هدایت مردمان است و ) به همراه او نازل شده است ، بیگمان آنان رستگارند.

شاید دروهله ی اول کسی باور نکند که قانون برده وبرده داری ساخته وپرداخته ی انسان متمدن است، ودرعصرهای اولیه که بشرمایحتاج ونیازمندی های خودرابااسباب ووسایل ساده ازقبیل شکارحیوانات وغیره به دست می آورد خبری ازیک چنین پدیده ی زشت اجتماعی نبود،بلکه آنچه درمیان انسان اولیه حاکم بود روح همکاری واعتماد به یک دیگر ورقابتی سالم برای بدست آوردن نیازهای اولیه ی زندگیشان.

اما زمانی که انسان توانست حیوانات رابرای کار وتهیه ی غذای بیشتر وبهتر مسخر وفرمانبدار خود کند آن وقت به این فکر افتاد که ضعیفی را که تا دیروززود اورا به قتل می رساند تا این هزینه وتکالیفش رابردوش نکشدباتغییر ابزار کار به این فکر افتاد که اورانگه دارد واستفاده ی ابزاری ازآن بنماید وازبهره کشی کند بدون این برده دارای کوچک ترین حق وحقوقی باشد،پس متوجه شدیم که دراین عصر ودوران بود که بردگی جایگزین قتل وازبین بردن شد شاید بعضی این طور فکر کنند که دگرگونی نقطه ی عطفی هم درتاریخ بشریت باشد وآن رادرزمره ی تکامل بشری هم به حساب آورند!

باپیدایش کشاورزی بشر مکان وموقعیتی ثابت برای خود پیداکرد وشهرنشینی وملکیت فردی وخانواده درپس آن پابه عرصه ی وجود نهادند،کارنهادینه شد ودولت مدنی به وجود آمد که ازبرخورد شهرها اسیرانی رابه چنگ می آورد که آنهارا به عنوان کارگران بدون بهره وهزینه به کارهای اجباری وادار می کردند،شاهدیم که تمام آثارباقیمانده که به طاغوتیان ثبت وضبط شده است حاصل تلاش اجباری کسانی بوده که برپیشانی آنها بارسم الخط طاغوتیان نوشته شده بود که شما حق زیستن راندارید ونباید که باشید.

موضع فلسفه درمقابل بردگی: 

ریشه ای ترین موضع فلسفه را درمقابل برده داری می توان دردونظریه ی ارسطو وافلاطون جویا شد که تفاوت چندانی هم بایک دیگر ندارند زیرا ارسطو هم به مانند افلاطون براین باوراست که بردگی یک پدیده ی طبیعی است،همچنان که درتمییز وفرق قایل شدن بین یونانی وغیر یونانی هم باهمدیگر هم سو وهم نظر هستند.

به همین خاطر است که می بینیم ارسطو اعتراض دارد نسبت به این که یونانی یونانی رابه عنوان برده ی خود درآورد چون اوبردگی را درذات آدم ها می بیند که فرد یونانی ازاین قاعده مستثنی می باشد.

کمترین فرقی که دربین دونظریه(ارسطو،افلاطون)وجود دارد این است که ارسطو برخلاف افلاطون معتقد است بردگی ارتباطی تنگاتنگ وناگسستنی با نظام سیاسی دارد،درحالی که افلاطون باورش براین است که بردگی پیوندی ریشه ای با اقتصاد دارد،افلاطون می گوید که مالکیت سبب ووسیله ی معیشت می باشد وبرده هم مملوکی زنده می باشد ووسیله ی کار،اگر برده نباشد تمام وسایل بی روح معطل می مانند واز کار می افتند چون کمان به تنهایی این توان را ندارد که تیرپرتاب کند ولازم است که کسی در پشت آن قرار گیرد،پس درنتیجه نظام عالمی نیاز به این دارد که باید آزادگانی باشند که رهبری کنند وبردگانی هم باشند که به کار وتلاش بپردازند.

کلیسا هم به نوبه ی خودمهر تأییدی برنظام برده داری زد وآن برای یک عمربیمه کرد وبانظام افلاطونی دراین نقطه به هم رسیدند که نظام برده داری یک نظام طبیعی است،واگردرحوزه ی حاکمیت کلیسا  دفاعی ازبردگان هم صورت گرفته باشد گزینشی بوده ودرچهارچوب دفاع ازانسان ورهانیدن اوازقیدوبندهای بشری نبوده است ،چون شکل گیری تفتیش عقاید خود گواهی براین مدعا است که کلیسا خودمانعی بزرگ درمقابل رشد وشکوفایی بشر بوده است واگرامروز مردم اروپا ازحاکمیت دینی وحشت دارند نشان ازتاریخ ننگین وسیاهی است که کلیسا ازخود به جای گذاشته است.

درآخر برخود لازم می دانم که موضع اسلام رادرقبال بردگی کمی بازتر کنم تااین که مخاطب بامقایسه ای بین این سه موضع (فلسفه،کلیسا،اسلام)خود نتیجه بگیرد که آیا اسلام درصدد برچیدن یک چنین پدیده ای بوده یا این ساختار آن رابه مانند فلسفه وکلیسا نهادینه کرده است.

همچنان که می بینیم یکی ازاهداف وشعایراصلی حکومت اسلامی نجات مستضعفان عالم بوده است بدون این که توجهی به رنگ ونژاد داشته باشد،ما درچند جای قرآن عبارت های «فکّ رقبه»و«تحریررقبه» که حاکی ازآزادنمودن بردگان وتوصیه ی أکید قرآن بررهایی آنها رامشاهده می کنیم ومی بینیم که قرآن نه تنها نظام برده داری را قبول ندارد بلکه درجهت عکس آن تلاش می کند ودرصدد برآمده درهمان آغازین که با یک مبارزه ی فرهنگی ونهادینه شده به جنگ این پدیده شوم گام بردارد پس سخن ماکه گفتیم بردگی یک مشروع جاهلی است نه اسلامی وآنچه اسلام به دنبالش است رهانیدن بردگان است سخن گزافی نیست بلکه می توان برآن ده ها دلیل ازقرآن وسنت نبوی آورد،عزت بشریت درگروتمسک کردن آنها به این دومنبع است همچنانکه ذلت بشریت درپشت پازدن به این دومنبع است. اما ازقدیم الایام گفته اند که نیکوترین کلام مختصرترین آنها می باشد.

—————————

برگرفته ازکتاب «الرق بین ماضیه وحاضره» تألیف عبدالسلام ترمامینی

منبع : پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

| ۱۹ دی ۱۳۹۲

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 28نفر
  • بازدید امروز 41273
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107639896

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com