پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2319
  • کل نظرات 9617
  • کل اعضا 1683
  • جدیدترین عضو علی
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 2679

رکن سوم
ایمان به کتابهای آسمانی
دستور زندگی:
ایمان به کتابهای الهی که بر پیامبرانش ـ علیهم السلام ـ نازل فرموده رکن سوم از ارکان ایمان است، زیرا خداوند متعال از لطف و رحمتی که بر مخلوقاتش دارد جهت هدایت آنان پیامبرانش را با معجزاتی فرستاده و بر آنان کتابهایی نازل فرموده تا اینکه سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت برایشان متحقق گردد، و تا اینکه منهج و برنامه و دستور العملی باشد که انسانها درصورت اختلاف بدان رجوع کنند. چنانکه خداوند متعال می فرماید:

(لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ[۵۱])

«به راستی که رسولانمان را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان نازل کردیم تا با مردم به داد رفتار کنند».

و می فرماید :

(کَانَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ[۵۲])

«مردم یک امت (گروه) بودند، آنگاه خدا پیامبران را مژده آور و بیم دهنده بر انگیخت و با آنان کتاب (آسمانی) را به راستی فرو فرستاد تا در آنچه در آن اختلاف دارند میان مردم حکم کنند».

ایمان به کتابهای آسمانی

(۱) حقیقت آن:

ایمان به کتب آسمانی تصدیق جازم به این امر است که خداوند متعال کتابهایی دارد که بر پیامبرانش علیهم السلام نازل فرموده، که این کتابها کلام حقیقی خداوند و نور و هدایت است، و اینکه مطالب آنان حق و صدق و عین عدالت است که پیروی از آن و عمل بدان واجب است، و تعداد آنها را جز خداوند کسی نمی داند. در تأئید اینکه خداوند کلام دارد.

می فرماید:

(وَکَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَکلِیماً [۵۳])

«وخداوند (بدون واسطه) با موسی صحبت کرد».

و می فرماید :

( وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ کَلامَ اللَّه[۵۴])

«و اگر کسی از مشرکان از تو امان خواست به او امان ده تا کلام خدا را بشنود».

(۲) حکم آن:

ایمان به همه کتابهایی که خداوند متعال بر پیامبرانش علیهم السلام نازل فرموده واجب است و با این باور که خداوند حقیقتاً بدانها سخن گفته و اینکه آنها از سوی خداوند فرود آمده اند و مخلوق نیستند، کسی که کتب آسمانی یا از بخشی از آنها را انکار کند کافر می شود. خداوند متعال می فرماید:

( یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا بَعِیداً [۵۵])

« ای مؤمنان! به خداوند ورسولش وآن کتابی که بر رسولش فرو فرستاده و آن کتابی که پیش از این نازل کرده است ایمان آورید. وهر کسی که به خدا وفرشتگانش وکتابهایش و فرستادگانش و روز قیامت کافر شود (بداندکه) به گمراهی دور و درازی گرفتار آمده است».

(۳) نیاز انسان به کتاب

فواید بسیاری می توان برای ایمان به کتابهای آسمانی نام برد، از جمله اینکه:

الف: تا کتاب نازل شده بر پیامبر اساس و مرجع امت باشد که جهت شناخت دینشان به آن رجوع کنند.

ب: تا کتاب نازل شده بر پیامبر داور عادلی باشد که امت در صورت بروز هر گونه اختلاف بدان رجوع کنند.

ج: تا پس از وفات پیامبر در هر زمان و مکانی کتاب دین الهی را حفاظت و نگهداری کند، چنانکه در دعوت پیامبر بزرگوار صلی الله علیه وآله و سلم چنین حالی پیش آمد.

د: وتا اینکه این کتابها حجت خدا بر مردم باشد، که قدرت مخالفت با آن و خروج از دائره آنرا نداشته باشند.

(کَانَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ[۵۶] )

« مردم یک امت(گروه) بودند، آنگاه خدا پیامبران را مژده آور و بیم دهنده بر انگیخت و با آنان کتاب (آسمانی) را به راستی فرو فرستاد تا در آنچه در آن اختلاف دارند میان مردم حکم کند».

(۴) چگونگی ایمان به کتب آسمانی

ایمان به کتب آسمانی دو گونه است اجمالی و تفصیلی:

ایمان مجمل: این است که باور داشته باشی که خداوند متعال کتابهایی را بر پیامبرانش علیهم الصلاه و السلام نازل فرموده است.

و ایمان مفصل: اینکه به همه کتابهایی که خداوند متعال در قرآن کریم از آنها نام برده است ایمان و باور داشته باشی، مانند قرآن و تورات و انجیل و زبور و صحف ابراهیم و موسی، و همچنین ایمان داشته باشی که خداوند متعال علاوه از این نیز، کتابهایی بر پیامبرانش علیهم السلام نازل فرموده که نامها و تعداد آنها را جز آنکه نازل فرموده کسی نمی داند.

همه این کتابها آمده است تا اینکه توحید تحقق یابد یعنی خداوند به یکتایی پرستیده شود و اعمال نیکو انجام گیرد، و از شرک و فساد در روی زمین جلوگیری بعمل آید. اصولاً دعوت تمام انبیاء علیهم السلام یکی است گرچه در شرائع و احکام متفاوت باشند. ایمان به کتابهای آسمانی اقرار به نزول آنها بر پیامبران گذشته است. و ایمان به قرآن، اقرار به آن و پیروی از دستورات آن است. خداوند متعال می فرماید:

(آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ[۵۷])

«رسول( خدا) بر آنچه از (سوی) پروردگارش فرو فرستاده شده ایمان آورده است و مؤمنان (هم) هر یک به خداوند و فرشتگانش و کتابهایش و فرستادگانش ایمان آورده اند».

و می فرماید:

(اتَّبِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ وَلا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ قَلِیلا مَا تَذَکَّرُون[۵۸])

«از آنچه از سوی پروردگارتان به سوی شما فرو فرستاده شده است پیروی کنید و به جای او از دوستان (و سروران دیگر) پیروی مکنید چه اندک پند می پذیرید».

ویژگیهای قرآن

قرآن کریم نسبت به کتابهای آسمانی گذشته چندین امتیاز و برتری دارد، از جمله:

۱- قرآن کریم با لفظ و معنا و تمام حقایق کونی و علمی ای که در آن وجود دارد معجزه است.

۲- قرآن آخرین کتاب آسمانی است که خداوند بوسیله آن به نزول کتابهایش پایان داده، همچنانکه با پیامبرمان صلی الله علیه وآله وسلم به بعثت پیامبرانش پایان داده است.

۳- خداوند بر خلاف کتابهای دیگر که در آنها تحریف شد مسؤلیت حفاظت قرآن کریم از هر گونه تحریف و تبدیل را خود به عهده گرفته است.

۴- قرآن کریم تصدیق کننده کتابهای پیش از خود و غالب بر آنها است.

۵- کما اینکه قرآن کریم ناسخ تمام کتابهای آسمانی گذشته است.

خداوند متعال می فرماید:

(مَا کَانَ حَدِیثاً یُفْتَرَى وَ لَکِنْ تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَتَفْصِیلَ کُلِّ شَیْءٍ وَهُدىً وَرَحْمَهً لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ[۵۹])

«(قرآن) سخنی نبود که (به دروغ) بربافته شده باشد. بلکه تصدیق کننده کتابی است که پیش از آن است و بیانگر هر چیزی، و برای گروهی که ایمان می آورند )مایه) هدایت و رحمت است».

(۵) مطالب کتابهای گذشته:

یقین و باور داریم که آنچه در کتب گذشته خداوند متعال به پیامبرانش عیلهم السلام نازل فرموده حق است و هیچ شک و شبهه ای در آن نیست. ولی معنایش این نیست که آنچه اکنون در این کتابها درج است و در اختیار اهل کتاب قرار دارد بپذیریم، زیرا این کتابها تحریف شده و به آن حالت اصلی ای که خداوند متعال به پیامبرانش علیهم السلام نازل فرموده باقی نمانده است.

آنچه یقیناً می دانیم که خداوند متعال نازل فرموده همانست که در کتاب عزیزش از آن خبر داده است. چنانکه می فرماید:

(أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِمَا فِی صُحُفِ مُوسَى، وَإِبْرَاهِیمَ الَّذِی وَفَّى، أَلَّا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَى، وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى، وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى، ثُمَّ یُجْزَاهُ الْجَزَاء الاَوْفَى[۶۰])

«آیا به آنچه که در: صحیفه های موسی بود، خبر داده نشده؟ (و نیز در صحیفه های) ابراهیمی که وفا گذارد؟ (بااین پیام:) که هیچ بردارنده ای بارِ گناه دیگری را بر نمی دارد. و آنکه انسان جز آنچه کرده است، ندارد. و آنکه (حاصل ) تلاشش دیده خواهد شد. آنگاه به آن (تلاش) جزایی هر چه تمامتر به او خواهند داد».

و می فرماید:

(بَلْ تؤثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا، وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى، إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى، صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی[۶۱])

«حق این است که زندگی دنیا را بر می گزینید و آخرت بهتر و ماندگارتر است بی گمان این (گفته) در صحیفه های نخستین (هم) بود صحیفه های ابراهیم و موسی».

عمل به کتابهای گذشته

آنچه در قرآن کریم آمده تعبدی و عمل کردن به آن الزامی است، و اما آنچه در کتب آسمانی گذشته آمده اگر مخالف با شریعت ما باشد خود به خود متروک است نه به دلیل اینکه باطل بوده، ممکن است در زمان خودش حق بوده باشد، لیکن ما مکلف به آن نیستیم، زیرا که با شریعت ما منسوخ شده است، و اگر موافق شریعت ما باشد مسلماً حقی است که شریعت اسلام بر درستی آن دلالت کرده است.

فهرست کتابهای آسمانی

کتابهای آسمانی که در قرآن و سنت از آنها نام برده شده است عبارت اند از:

۱ـ قرآن کریم:

قرآن کریم کلام خداوند است که خداوند متعال آنرا بر خاتم انبیاء و رسولمان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم نازل فرموده است، وی آخرین کتاب نازل شده آسمانی است که خداوند حفاظت آنرا از هر گونه دستبرد و تحریف، خود به عهده گرفته و آنرا ناسخ تمام کتب آسمانی دیگر قرار داده است. لذا می فرماید:

(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ[۶۲])

«بی گمان ما قرآن را فرو فرستاده ایم و به راستی ما نگهبان آن هستیم».

و می فرماید:

(وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتَابِ وَمُهَیْمِناً عَلَیْهِ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّه) [۶۳]

« و (این) کتاب را به راستی (و) تصدیق کننده کتابی که پیش از آن است و بر آن حاکم است به تو نازل کردیم، پس در میان آنان به آنچه خداوند نازل کرده است، حکم کن».

۲ـ تورات:

تورات کتابی است که خداوند بر حضرت موسی علیه السلام نازل فرموده و آنرا نور و سبب هدایت قرار داده که پیامبران و علماء بنی اسرائیل بر اساس آن حکم می کرده اند.

توراتی که ایمان آوردن به آن واجب است همان کتابی است که خداوند بر موسی علیه السلام نازل فرموده و نه تورات تحریف شده ای که امروز در اختیار اهل کتاب قرار دارد. خداوند متعال می فرماید:

(إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاهَ فِیهَا هُدىً وَنُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هَادُوا وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَکَانُوا عَلَیْهِ شُهَدَاءَ [۶۴])

«ما تورات را که هدایت و نور در خود دارد، نازل کردیم. پیامبرانی که (در برابر احکام الهی) تسلیمند، برای یهود و (همچنین) عالمان ربانی و احبار به آنچه ازکتاب خدا حافظ گردانده شده اند و بر آن گواه بودند، به آن حکم می کنند».

۳ـ انجیل:

انجیل کتابی است که خداوند متعال بر حضرت عیسی علیه السلام نازل فرموده، و کتاب های آسمانی پیش از خود را حق دانسته و تصدیق کرده است.

و انجیلی که ایمان آوردن به آن واجب است همان کتابی است که خداوند آنرا با اصول صحیحش بر حضرت عیسی علیه السلام نازل فرموده و نه انجیل های تحریف شده ای که امروزه در نزد اهل کتاب قرار دارد. در همین رابطه خداوند متعال می فرماید:

(وَقَفَّیْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاهِ وَآتَیْنَاهُ الْأِنْجِیلَ فِیهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاهِ وَهُدىً وَمَوْعِظَهً لِلْمُتَّقِینَ[۶۵])

«و در پی آن عیسی فرزند مریم را، تصدیق کننده آنچه پیش از او بود ـ که تورات است ـ فرستادیم و به او انجیل را که هدایت و نور در خود داشت وتصدیق کننده آنچه پیش از آن بود که تورات است و هدایت و پند برای پرهیزگاران، به او دادیم».

از جمله مطالبی که تورات و انجیل در بر داشته اند بشارت به رسالت پیامبر عزیزمان حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم است که خداوند متعال می فرماید:

( الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْرَاهِ وَالْأِنْجِیلِ یَأْمُرُهُمْ بالمعروف وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیهم الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِم[۶۶] )

«کسانی که از رسولی پیروی می کنند که پیامبر درس ناخوانده ای است که او را نزد خویش در تورات و انجیل نوشته می یابند. آنان را به (کارهای) پسندیده فرمان می دهد و آنان را از (کارهای) ناپسند باز می دارد، و پاکیزه ها را برای آنان حلال می گرداند و نا پاکیزه ها را برای آنان حرام می شمارد و بار گرانشان و قید (وبند) هایی را که بر (عهده) آنان بود، از (دوش) شان بر می دارد».

۴ ـ زبور:

زبور کتابی است که خداوند متعال آنرا بر داود علیه السلام نازل فرموده است. و زبوری که ایمان بدان واجب است همان کتابی است که خداوند متعال بر داود علیه السلام نازل فرموده و نه تحریفاتی که توسط یهود در آن بعمل آمده است. خداوند متعال می فرماید :

(وَآتَیْنَا دَاوُدَ زَبُوراً [۶۷])

«و به داود زبور دادیم».

۵ ـ صحیفه ها:

منظور صحیفه هایی است که خداوند متعال به حضرت ابراهیم و حضرت موسی علیهما السلام عنایت فرموده و اینک این صحیفه ها ناپدید هستند و هیچ اثری از آنها در دست نیست، جز اینکه در قرآن کریم و سنت مطهره از آنها یاد شده است. چنانکه خداوند متعال می فرماید:

( أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِمَا فِی صُحُفِ مُوسَى، وَإِبْرَاهِیمَ الَّذِی وَفَّى، أَلَّا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَى، وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى، وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى، ثُمَّ یُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى [۶۸] )

«آیا به آنچه که در صحیفه های موسی بود، خبر داده نشد‍‌‍؟ (یا از آنچه در صحف ابراهیم بوده است، با خبرش نکردنده اند؟) ابراهیمی که (وظیفه خود را) به بهترین وجه ادا کرده است.(در صحف ایشان آمده است) که هیچکس بار گناهان دیگری را بر دوش نمیکشد. واینکه برای انسان پاداش و بهره ای نیست جز آنچه خود کرده است و برای آن تلاش نموده است. و آنکه (حاصل) تلاشش دیده خواهد شد. آنگاه به آن (تلاش) جزایی هر چه تمامتر به او خواهند داد».

و می فرماید:

(قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى،وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى، بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا، وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ وَأَبْقَى، إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولَى، صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى [۶۹])

«به راستی هر که پاک گشت، رستگار شد و نام پروردگارش را یاد کرد، و نماز گزارد. حق این است که زندگی دنیا را بر می گزینید و آخرت بهتر و ماندگارتر است. بی گمان این (گفته) در صحیفه های نخستین (هم) بود. صحیفه های ابراهیم و موسی».

ادامه دارد…

[۵۱] – حدید: ۲۵

[۵۲] -بقره: ۲۱۳

[۵۳] – نساء: ۱۶۴

[۵۴] – توبه: ۶

[۵۵] – نساء: ۱۳۶

[۵۶] – بقره ۲۱۳

[۵۷] – بقره : ۲۸۵

[۵۸] – إ عراف : ۳

[۵۹] – یوسف : ۱۱۱

[۶۰] – نجم: ۳۶ – ۴۱

[۶۱] – أعلی: ۱۶ – ۱۹

[۶۲] – حجر : ۹

[۶۳] – مائده : ۴۸

[۶۴] – مائده : ۴۴

[۶۵] – مائده : ۴۶

[۶۶] – أعراف: ۱۵۷

[۶۷] – نساء: ۱۶۳

[۶۸] – نجم: ۳۶ – ۴۱

[۶۹] – اعلی : ۱۴-۱۹

| ۴ شهریور ۱۳۹۱
یک پاسخ به “ارکان ایمان-رکن سوم”ایمان به کتابهای آسمانی””

  1. پاشايي says:

    ممنون استفاده کردیم

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 28نفر
  • بازدید امروز 101542
  • بازدید دیروز 123256
  • بازید کل 100345973

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com