پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 2345

رکن دوم
ایمان به فرشتگان
۱- تعریف آن:
ایمان به فرشتگان، اعتقاد محکم به این امر است که خداوند فرشتگان را از نور آفریده که فطرتاً برای طاعت و پرستش آفریده شده اند.

(لا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ [۳۵])

«ملائکه هر چه خداوند به آنها امر میکند نافرمانی نمی کنند و هر چه امر می شوند انجام می دهند».

شب و روز به ذکر و تسبیح خداوند مشغولند و هیچگاه خسته و ملول نمی شوند. تعدادشان را جز پروردگار کسی نمی داند، و خداوند آنانرا به اعمال و وظایف مختلفی مکلف فرموده است. در رابطه با ایمان به فرشتگان خداوند متعال می فرماید:

(ولَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِوَالْمَلائِکَهِ[۳۶] )

«بلکه نیکو کار کسی است که به خدا و روز قیامت و فرشتگان ایمان آورد».

و می فرماید:

(آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ [۳۷])

«رسول (خدا) به آنچه از (سوی) پروردگارش بر او فرو فرستاده شده، ایمان آورده است و مؤمنان (هم). هر یک به خداوند و فرشتگانش وکتابهایش و فرستادگانش ایمان آورده اند».

و در حدیث مشهور آمده که جبریل علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم درباره ایمان و اسلام و احسان پرسید که حضرتش صلی الله علیه وآله وسلم درباره ایمان فرمودند: اینکه به خدا و فرشتگانش و کتابهایش و پیامبرانش و روز رستاخیز و به تقدیر اعم از خوب و بد آن ایمان و باور داشته باشی.

ایمان به فرشتگان:

ایمان به فرشتگان دومین رکن از ارکان ششگانه ایمان است که به غیر آن نه ایمان کسی کامل، و نه قبول می گردد. مسلمانان در وجوب ایمان به فرشتگان اجماع کرده اند. پس اگر کسی از وجود آنان یا وجود بعضی از آنان که خداوند آنرا ذکر فرموده منکر شود بدون شک کافر گردیده و با قرآن و سنت و اجماع امت مخالفت کرده است. که در این زمینه خداوند متعال می فرماید:

(وَمَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا بَعِیدا[۳۸])

«هر کس به خدا و فرشتگانش و کتابهایش و فرستادگانش و روز قیامت کافر شود بداند که به گمراهی دور و درازی گرفتار آمده است».

۲- چگونگی ایمان به فرشتگان:

ایمان به فرشتگان هم مجمل و هم مفصل است. ایمان مجمل چند چیز را در بر می گیرد از جمله:

اول: اقرار به وجود آنان، و اینکه آنان مخلوقی از مخلوقات خداوند هستند که آنانرا برای پرستش خود آفریده و اینکه وجود آنان حقیقی است، و اینکه ما آنانرا نمی بینیم دلیل نیست که آنها وجود نداشته باشند، چقدر بسیارند مخلوقات کوچکی که حقیقتا در جهان وجود دارند ولی ما آنها را نمی بینیم.

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم دو مرتبه حضرت جبریل علیه السلام را به شکل حقیقیش دیده اند، و بعضی صحابه رضی الله عنهم بعضی فرشتگان را به شکل انسان دیده اند.

امام احمد در مسند از عبدالله بن مسعود رضی الله عنهما روایت می کند که فرمود:

(رَأَی رَسُول الله صلی الله علیه وآله وسلم جبریل فی صُورَتِهِ وَ لَهُ ستمأئه جَناح و کُل جناح منها قَد سَدَّ الأُفُق)

«رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم جبریل علیه السلام را به شکل اصلی اش دیده اند که ششصد بال داشت و هر بال آن افق را پوشیده بود».

و در حدیث مشهور جبریل که مسلم روایت کرده است ثابت شده که جبریل علیه السلام به شکل مردی آمد که لباسهایش بشدت سفید و موهایش به شدت سیاه بود هیچ اثری از آثار سفر بر او دیده نمی شد و هیچ کدام از صحابه او را نمی شناخت.

دوم: همان مقام و منزلتی را به آنان دادن، که خداوند به آنها داده است، یعنی اینکه آنان بندگان مأموری از جانب خدایند، که خداوند به آنان عزت بخشیده و درجاتشان را بلند فرموده و آنها را به خودش نزدیک فرموده است، و اینکه بعضی از آنان پیام آور وحی الهی و بعضی دیگر مسؤلیت های دیگری دارند، و جز کاری که خداوند توانایی انجام دادن آنرا به آنان بخشیده توانایی هیچ کار دیگری را ندارند،‌ آنان با این وجود بدون اجازه خدا نه برای خودشان و نه برای دیگران مالک هیچگونه نفع و ضرری نیستند، لذا به هیچ عنوان نه تنها هیچ صفتی از صفات ربوبیت را چنانکه نصاری درباره روح القدس (جبریل علیه السلام) اعتقاد داشته به آنان نسبت دادن درست نیست، که حتی انجام دادن ذره ای از انواع عبادت برای آنان، هرگز جایز نیست. خداوند متعال می فرماید:

(وقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُکْرَمُونَ، لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ [۳۹])

«گفتند خداوند فرزندی برگرفته است، او پاک (ومنزه) است. بلکه (آن فرشتگان) بندگانی گرامی اند. در هیچ سخنی بر او پیشی نمی گیرند و آنان به فرمان او کار می کنند».

و می فرماید:

(لایَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ [۴۰])

«خداوند را در آنچه به آنان فرمان دهد، نافرمانی نکنند. و آنچه را که فرمان می یابند، انجام می دهند».

اینقدر ایمان (درباره فرشتگان) بر هر مرد و زن مسلمان واجب است که هم بیاموزند و هم به آن معتقد باشند و هیچ کس در این باره معذور شناخته نمی شود.

اما ایمان مفصل به فرشتگان چند نکته را در بر می گیرد از جمله:

۱-ماده آفرینش

خداوند متعال چنانکه جنیان را از آتش و آدم را از خاک آفریده، فرشتگان را از نور آفریده است و آفرینش فرشتگان قبل از آفرینش آدم علیه السلام بوده است. در حدیث آمده است که:

(خُلَقَتِ المَلائِکَه مِنْ نُور وخٌلَقَ الجَانُّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ وخُلِقَ آدَم ممَّا وُصِفَ لَکُم[۴۱] )

یعنی «فرشتگان از نور و جنیان از آتش شعله ور و آدم از آنچه برایتان توصیف گردید آفریده شده اند».

۲- تعداد فرشتگان

فرشتگان مخلوقی هستند که از بس زیادند جز خداوند متعال هیچ کسی نمی تواند تعداد آنانرا بشمارد، در آسمان جای چهار انگشت خالی نیست مگر اینکه فرشته ای ایستاده یا در حال سجده است، چنانکه هر روز هفتاد هزار فرشته به بیت المعمور در آسمان هفتم داخل می شوند و دیگر تا قیامت نوبت به آنان نمی رسد، و در روز قیامت جهنم در حالی احضار می شود که هفتاد هزار لجام دارد و هر لجام آنرا هفتاد هزار فرشته می کشند. شاید درک حقایق جز برای مؤمنان واقعی مشکل باشد لذا خداوند متعال می فرماید :

(وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ [۴۲])

«(وشمار) سپاهیان پروردگارت را جز او (کسی) نمی داند».

و در حدیث صحیح آمده است حضرتش صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:

(أَطَّتِ السَّماءُ وَحُقَّ أَنْ تَئُطَّ، مَا فیها مَوضِع قَدَم إِلا وَ فیه مَلَک سَاجِدٌ اَو رَاکِعٌ[۴۳])

«آسمان به ناله درآمد و حق داشت که بنالد، در همه جای آن قدمگایی هم خالی نیست مگر اینکه فرشته ای در حال سجده یا رکوع است».

و درباره بیت المعمور فرمودند:

(یَدْخُلُهُ فِی کُل یَوْمٍ سَبْعُونَ أَلف مَلَکٍ لا یَعُودُونَ إلَیه[۴۴] )

«هر روز هفتاد هزار فرشته در آن داخل می شود و دیگر نوبت به آنان نمی رسد».

همچنین می فرمایند:

(یُؤتی بِجَهَنَّم یَوْمَئِذ لَهَا سَبْعُونَ ألف زمَام، مَعَ کُلِّ زمام سبعونَ ألف مَلَک[۴۵])

«در آن روز جهنم در حالی احضار میشود که هفتاد هزار لجام دارد، که هر لجامی را هفتاد هزار فرشته میکشد».

از اینجا عدد سرسام آور فرشتگان آشکار می شود، مثلاً تعداد این فرشتگان به(۴۹۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) چهار هزار و نهصد میلیون فرشته می رسد، پس بقیه فرشتگان چقدر خواهند بود؟ پاک است پروردگاری که آنان را آفریده و شمرده و بکار گماشته است.

۳- اسمهای فرشتگان

واجب است که به فرشتگانی که خداوند در قرآن کریم و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در سنت از آنان نام برده اند، ایمان داشته باشیم، بزرگترین آنان سه تا هستند.

اول: جبریل (علیه السلام) که جبرائیل نیز نامیده می شود، او همان روح القدس است که به پیامبران علیهم السلام وحی را می رساند، وحیی که دلها با آن زنده می شود.

دوم: میکائیل (علیه السلام) میکال نیز نامیده می شود، وی مأمور باران است، که هر جایی خداوند به او دستور دهد می باراند، بارانی که زمین با آن زنده می شود.

سوم: اسرافیل (علیه السلام ) او مأمور دمیدن در صور است که بوسیله آن پایان زندگی دنیا و آغاز زندگی آخرت اعلان می شود، دمیدنی که با آن جسمها زنده می شود.

۴- صفات فرشتگان:

فرشتگان مخلوقاتی واقعی هستند که اجسام حقیقی دارند و صفات خُلقی و خَلقی خاص به خود را دارند. از جمله:

الف: جثه و توانایی

از نظر آفرینش بسیار بزرگ و از نظر ضخامت بسیار تنومندند، خداوند متعال فرشتگان را به اشکال بزرگ و نیرومندی آفریده است که با مسؤلیتهای مهمی که خداوند آنان را بدان مکلف نموده سازگاری دارد.

ب: شکل و قیافه

فرشتگان بال دارند. خداوند متعال بــرای فرشتگان از یک تـا صدها بال آفریده که جز خداوند متعال کسی تعداد دقیق آنها را نمیداند، چنانکه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم جبریل علیه السلام را با چهره حقیقی آن دیدند که ششصد بال داشت و تمام اُفق را پوشیده بود.

در این خصوص خداوند متعال می فرماید :

(الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلائِکَهِ رُسُلاً أُولِی أَجْنِحَهٍ مَثْنَى وَثُلاثَ وَرُبَاعَ یَزِیدُ فِی الْخَلْقِ مَا یَشَاء [۴۶] )

«ستایش خدای را است، پدید آورنده آسمانها و زمین، (کسی که) فرشتگان را پیام آوران دارای بالهای دوگانه و سه گانه و چهارگانه گرداند، هر چه بخواهد در آفرینش می افزاید».

ج: نیازها

فرشتگان به آب وغذا نیاز ندارند. خداوند متعال فرشتگان را طوری آفریده که به آب و غذا محتاج نیستند، و نه ازدواج می کنند و نه فرزند می آورند.

د: درک و شعور

فرشتگان عاقل و دارای قلب هستند، با خداوند سخن گفته اند و خداوند نیز با آنها سخن گفته است، و با حضرت آدم و دیگر پیامبران (علیهم السلام) نیز سخن گفته اند.

هـ : قدرت هنر نمایی

فرشتگان توانائی دارند که جز شکل اصلی، خود را به هر شکل دیگری در آورند؛ خداوند به فرشتگان قدرت داده که خود را به شکل مرد در آورند، در این امر ردِّ بر بت پرستان است که مدعی بودند که فرشتگان دختران خدایند. ما نمی دانیم که آنان چگونه نقش انسان را بازی می کنند اما بقدری دقیق عمل می کنند که مشکل است فرق آنان با انسان تشخیص داده شود.

و : سر انجام، مرگ

همه فرشتگان از جمله ملک الموت در روز قیامت می میرند، سپس برانگیخته می شوند تا اعمالی که خداوند آنان را بدان مأمور ساخته انجام دهند.

ز : عبادت و پرستش

فرشتگان نیز خداوند را می پرستند و پرستش آنان عبارت است از: نماز، دعا، ذکر، رکوع، سجده، ترس و محبت وغیره.

از چگونگی عبادت فرشتگان می توان حالات ذیل را نام برد:

۱- دوام و استمرار و عدم خستگی.

۲- اخلاص و یکسویی برای خداوند متعال.

۳- طاعت مستمر و پاکی از گناه، زیرا از گناه و نافرمانی معصومند.

۴-کثرت عبادت همراه با تواضع و شکستگی در برابر خدا. چنانکه خداوند متعال می فرماید :

(یُسَبِّحُونَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ لا یَفْتُرُونَ[۴۷])

«شب و روز تسبیح می گویند، سستی نمی ورزند».

۵-مسؤلیت فرشتگان

خداوند مسئولیتهای فراوانی به دوش آنان گذاشته است، از جمله به بعضی از این مسئولیتها اشاره می کنیم:

۱- حاملان عرش.

۲- مأمور به انزال وحی بر پیامبران علیه السلام.

۳- نگهبانان بهشت و دوزخ.

۴- مأمور بر ابر و باران و گیاه.

۵- مأمور بر کنترل کوهها.

۶- مأمور بر دمیدن در صور.

۷- مأمور نوشتن اعمال انسانها.

۸- مأمور حفاظت انسانها، ولی هر گاه خداوند امری را درباره کسی مقدر کرده باشد آنها رهایش می کنند و آن امر واقع می شود.

۹- مأمور به همراهی انسان و دعوت وی به کارهای خیر.

۱۰- مأمور به نطفه در رحم مادر، و دمیدن روح در انسان، و نوشتن روزی و عمل، و اینکه فلان انسان بدبخت است یا خوشبخت.

۱۱- مأمور به قبض روح انسان در هنگام مردن.

۱۲ـ مأمور بازجویی در قبر و آنچه که از نعیم یا عذاب بر آن مترتب می شود.

۱۳- فرشتگانی که مأمور رساندن سلام امت به رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم هستند.

لذا بنده مسلمان برای سلام کردن خدمت رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم لازم نیست که حتماً سفرکند و خدمت ایشان برسد، بلکه از هر جایی که درود وسلام بفرستد فرشتگان سلام او را به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می رسانند. و سفر به مدینه منوره اساساً به نیت نماز در مسجد حضرتش صلی الله علیه وآله وسلم است.

فرشتگان مسؤلیت های بسیار دیگری نیز دارند که آنچه ذکر کردیم مشهور ترین آنها است. دلیل آنچه عرض کردیم این آیات کریمه است که خداوند متعال می فرماید :

(الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا [۴۸])

«کسانی که عرش را حمل می کنند و آنان که پیرامون آن (عرش) هستند با ستایش پروردگارشان تسبیح می گویند و به او ایمان دارند و برای مؤمنان آمرزش می خواهند».

و نیز میفرماید:

(قُلْ مَنْ کَانَ عَدُوّاً لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِکَ بِإذْنِ اللَّهِ[۴۹])

«بگو هر کس دشمن جبرئیل باشد (چه باک) او آن (قرآن) را به حکم خدا بر تو نازل کرده است».

و میفرماید:

(وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِی غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلائِکَهُ بَاسِطُوا أَیْدِیهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسکم [۵۰] )

«و چون ببینی، آنگاه که ستمکاران در سکرات مرگ اند و فرشتگان دستان خود را گشاده اند (و می گویند:) جانهایتان را بیرون آورید (شگفت زده می شوی)».

۶- حق فرشتگان بر انسانها:

أ : ایمان آوردن به آنان.

ب : محبت و تعظیم و ذکر فضائل آنان.

د : دوری از آنچه که فرشتگان ناپسند می دارند، چون از هر چه که انسانها ناراحت می شوند آنها نیز ناراحت می شوند.

ثمره ایمان به فرشتگان:

أ : تحقق ایمان، زیرا ایمان جز با، باور داشتن به فرشتگان کامل نمی شود.

ب : با قدرت و عظمت پروردگار متعال آشنا شدن، زیرا عظمت مخلوق دلیل بر عظمت خالق است.

ج : رشد و تقویت ایمان در قلب بنده مسلمان، زیرا آشنایی با حالات و صفات و مسؤلیات آنان ایمان را زیاد می کند.

د: احساس اطمینان و آرامش، زیرا که مؤمن وقتی بداند که خداوند فرشتگانی را برای حفاظت او مکلف فرموده، احساس آرامش می کند.

هـ : محبت با فرشتگان، چون وقتی انسان مؤمن بفهمد که فرشتگان به کامل ترین وجه پروردگار متعال را می پرستند و برای مؤمنین طلب آمرزش می کنند، طبیعی است با آنها محبت پیدا می کنند.

و : ناپسند داشتن کارهای زشت و ناپسند، و گناهان.

ز : و شکر خداوند سبحان بر این همه لطف و عنایتی که به بندگانش فرموده، که این همه فرشته را مأمور کرده که از او حفاظت کنند، اعمالش را بنویسند و مشکلات عدیده دیگر او را برطرف کنند
ادامه دارد…

[۳۵] – تحریم: ۶

[۳۶] – بقره: ۱۷۷

[۳۷]- بقره:۲۸۵

[۳۸] – نساء: ۱۳۶

[۳۹]- انبیاء:۲۶- ۲۷

[۴۰] – تحریم: ۶

[۴۱] – صحیح مسلم

[۴۳] – مسند احمد-۲۱۱۳۳ترمذی- ۲۳۴۹

[۴۴] – صحیح بخاری و صحیح مسلم

[۴۵] – صحیح مسلم

[۴۶] – فاطر: ۱

[۴۷] – انبیاء: ۲۰

[۴۸] – غافر: ۷

[۴۹] – بقره : ۹۷

[۵۰] – انعام: ۹۳

| ۴ شهریور ۱۳۹۱
۳ پاسخ به “ارکان ایمان-رکن دوم”ایمان به فرشتگان””
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    سحر says:

    جزائکم الله خیر
    ممنونم که آگاهم کردید

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    سحر says:

    ابن رو توی نظرات یکی از همین سایتها دیدم

    “مرسی شمیم جونی منمی خوام دائم به فرشته ها نامه بنویسم خیلی کمک میکنندو تا وسیلم گم شده بود به شمیوئل نامه نوشتم یک یا دو روز بعد پیدا شدن”

    از این باب نظرات خیلیییی نوشتن

    ممنون میشم هر چه سریعتر حکمش رو مشخص کنید.

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    سحر says:

    سلام و رحمت خدا بر شما باد
    سوالی داشتم
    توی خیلی از سایت ها… و کتابهای خارجی
    دیدم که میگن ما انسانها میتونیم با نامه نوشتن به فرشته ها ازشون درخواست کنیم برامون کاری انجام بدن

    مثلا فردی همچین متنی رو چند روز مدووم مینویسه

    گابریل (جبرئیل) عزیز،

    از تو تقاضا می کنم مرا یاری دهی تا قدرتم برای به انجام رساندن رسالت زندگی ام افزایش یابد. لطفاً انرژی قدرتمند خودت را برای کمک به من بفرست تا با شهامت و عشق به خویشتن و نیز عشق به دیگران زندگی کنم. با راهنمایی تو قادر خواهم بود هدف زندگی ام را به انجام برسانم و نیز یاری گر دیگران در مسیر زندگیشان باشم. آمین

    و بعد ب خواستش میرسه

    ایا همچین چیزی شرک نیست؟

    شنیدم ک بعضی گفتند که حتی به فرشته ی نگهبانشون نامه دادند و ازش خواستن کمکشون کنه وسیله ای که گم کردن رو پیدا کنه و اونها بعد از دو سه روز وسیله رو پیدا کردن

    یا کسی بیماری ای داشته و به فرشته ی شفا نامه داده و بعد از مدت کمی بهبود یافته

    ایا این درخواستها
    شرک نیست؟
    از مادرم پرسیدم
    ایشون گفتن که درخواست فقط از خداوند و انسان زنده مجازه
    و در غیر اینصورت شرک محسوب میشه
    و اشاره کردن به ایه ی “ادعونی فاستجیب لکم”

    توی خود سایت های
    گفته بودن این درخواست ها شرک نیست
    و استفاده از وسیله های خداست
    مثل این میمونه که نری دکتر و انتظار داشته باشی ففط با دعا کردن بیماریت خوب شه

    ممنون میشم بدونم که حکم این کار(نامه دادن به فرشته ها) چیه.

    پاسخ :

    علیکم السلام و رحمت الله
    سایتها و کتابهای خارجی سند دینی ما نیستند سند دینی ما اهل سنت قرآن خدا و سنت نبوی هستند ، ما در این دو منبع معصوم هیچ دلیلی و روایت و اشاره ای نداریم که به فرشتگان نامه نگاری کنیم و از آنها استعانت جوئیم و در هر دو منبع با صراحت داریم که از الله استعانت و مدد بجوئیم مدد جستن از غیر خدا و از فرشتگان از دیدگاه اهل سنت و براساس رهنمودهای قرآنی شرک می باشد.
    اینهایی که چنین خرافاتی را تبلیغ می کنند هم خود و هم دیگران را در گناه می اندازند هیچ کس حق ندارد بدون مدرک صحیح و قوی از قرآن و سنت امری را مشروع نماید و یا به آن رنگ دینی و اسلامی بدهد.
    اینکه نوشتید فرشتگان به آنها کمک کردند متن عربی فتوای زیر پاسخ آنهاست :
    ومن تلبیس الشیطان على العباد : أن یظن أحدهم أنه إذا استعان بالملائکه ، ودعاهم ، وطلب الحاجات منهم ؛ فأُعین ، وقضیت حاجته : أن یظن الملائکه هی التی أعانته ، وهذا من تلبیس الشیطان ومکره وکیده ؛ فالملائکه لا تعین على الشرک بالله ، وإنما أعانه شیطانه ، لیلبس علیه أمر دینه.
    معنی :
    از نیرنگهای شیطان این است، به کسانی که از فرشتگان کمک می طلبند و دعای شان می کنند و حاجات می خواهند، آنها را کمک نموده و حاجات شان را برآورده می سازند تا گمان کنند فرشته ها آنها را کمک کرده اند ، و این از نیرنگ وپنهان کاری های شیطان و از مکر و کید اوست تا بر مسلمان اموردینش را بپوشاند.
    رسول الله ص فرموده اند: ( إِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ ) وقتی کمک خواستی از الله طلب کمک نما .
    قرآن هم فرموده است : ( إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ) خدایا فقط ترا پرستش می کنیم و فقط از تو کمک می طلبیم . وقتی کلمه (فقط) ذکر می شود معنی اش این می شود که از غیر تو کمک نمی طلبیم .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 8نفر
  • بازدید امروز 27182
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107708182

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com