پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2321
  • کل نظرات 9622
  • کل اعضا 1684
  • جدیدترین عضو اسحق
خبرنامه
aveen
| بازدیدها: 4595

چنانچه کسى قصد زیارت قبور مردگان خود، یا کسانى دیگر از دوستان، آشنایان و یا صالحان را دارد، باید ببیند طریقه و روش زیارت قبور براساس قرآن و سنت پیامبر(ص) چگونه است؟!.

اگر قصد زیارت را نموده، باید تأمل نماید که آیا اجازه زیارت دارد یا نه، اگر دارد، طریقه احسن آن چگونه است؟ ببیند روش پیامبر(ص) و صحابه کرام چگونه و به چه طریق بوده است، تا بداند موقع رفتن برسر قبر کسى چگونه آنرا زیارت کند؟ آیا اجازه طواف دارد یا نه؟ آیا اجازه نشستن بر روى قبر دارد یا نه؟ مقصد از رفتن بر سر قبر چه است؟ آیا باید جزع و فزع (داد و فریاد) کرد، یا باید حالات پس از مرگ و عذابى که بعد از مرگ به سراغ هر انسان گناهکارى مى ‌آید یاد آورى کند، یا اینکه صبر و شکیبایى بکند! بنابراین چنانچه کسى قصد زیارت قبری را دارد، باید بیاندیشد و طریقه و روش زیارت را بداند و بهمان طریقه و روش زیارت عمل کند، تا خداوند از بنده زائر راضى و پاداش آن را در آخرت نصیب او گرداند. ان شاءالله!.

اجازه زیارت:

رسول خدا(ص) فرمود: «کُنتُ نهیتُکم عَنْ زیارهِ القُبُورِ، فَزُورُوْهَا» «که شما را از زیارت قبر باز داشته ام پس آن را زیارت کنید» که علت نهى این بود که دَرِ پرستش قبرها، باز نگردد، پس وقتى که اصول اسلامى استقرار یافت و نفوس بر تحریم عبادت غیرالله اطمینان نمود اجازه به زیارت قبرستان رسید و علت تجویز اینست که زیارت فایده بسیار خوبی را در بر دارد و آن اینست که مرگ را به یاد می‌آورد و آن سبب نیکویی، برای پند پذیرى است که دنیا محل گذر است.

از بریده روایت است که: پیامبر اکرم(ص) به یاران خود یاد مى داد، که هرگاه به زیارت قبور رفتند چنین بگویند: «السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الدِّیَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُسْلِمِینَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِکُمْ لَلاَحِقُونَ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَنَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ فَنَسْأَلُ اللَّهَ لَنَا وَلَکُمُ الْعَافِیَهَ»(مسلم).

یعنی: «درود بر شما اى مؤمنان و مسلمانان ساکن این دیار (سرزمین)، بیگمان ما نیز ان شاءالله به شما مى ‌پیوندیم شماپیشروان ما هستید و ما هم به شما خواهیم پیوست، و از خداوند براى خود و شما در امان بودن از عذاب را مسئلت داریم».

از حضرت عایشه روایت است که: هرشب که پیامبر در حجره من بود. پیامبر(ص) آخر شب به گورستان بقیع مى ‌رفت و مى ‌گفت: «السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ دَارَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ وَأَتَاکُمْ مَا تُوعَدُونَ غَدًا مُؤَجَّلُونَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِکُمْ لاَحِقُونَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لأَهْلِ بَقِیعِ الْغَرْقَدِ»(مسلم-نسائی).

یعنى: «درود بر شما اى خانه قوم مؤمنان آنچه که به شما وعده داده شده بود که فردا به شما مى ‌رسد اینک به شما رسیده است و بیگمان ما هم به خواست خدا به شما ملحق مى شویم خداوندا مردگان گورستان بقیع را بیامرز».

در قبرستان نباید جزع و فزع کرد

امام بخارى و مسلم از انس روایت مى ‌کنند: پیامبر(ص) زنى را مشاهده کرد که در کنار قبرى گریه مى کند فرمود: «‌اتقِی اللهَ واصْبِرِی»
تقوى و صبر داشته باش، زن که پیامبر خدا را نشناخته بود پاسخ داد، به تو مصیبتی مانند مصیبت من نرسیده است، و بعد از رفتن پیامبر(ص) به زن گفته شد که ایشان پیامبر خدا بودند، زن به منزل پیامبر(ص) رفت و عرض کرد: شما را نشناختم. پیامبر(ص) فرمود:

«إنّما الصبر عِندَ الصّدمه الْاُولى»(البخاری ومسلم)«صبر، همان است که در آغاز مصیبت، باشد».

نهی و منع رسول الله از داد و فریاد (جزع و فزع):

عن عائشه قالت: لَمَّا جَاءَ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَتْلُ ابْنِ حَارِثَهَ وَجَعْفَرِ بْنِ أَبِى طَالِبٍ وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ رَوَاحَهَ جَلَسَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) یُعْرَفُ فِیهِ الْحُزْنُ قَالَتْ: وَأَنَا أَنْظُرُ مِنْ صَائِرِ الْبَابِ – شَقِّ الْبَابِ – فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! إِنَّ نِسَاءَ جَعْفَرٍ وَذَکَرَ بُکَاءَهُنَّ فَأَمَرَهُ أَنْ یَذْهَبَ فَیَنْهَاهُنَّ فَذَهَبَ فَأَتَاهُ فَذَکَرَ أَنَّهُنَّ لَمْ یُطِعْنَهُ فَأَمَرَهُ الثَّانِیَهَ أَنْ یَذْهَبَ فَیَنْهَاهُنَّ فَذَهَبَ ثُمَّ أَتَاهُ فَقَالَ: وَاللَّهِ لَقَدْ غَلَبْنَنَا یَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَتْ: فَزَعَمَتْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) قَالَ: «اذْهَبْ فَاحْثُ فِى أَفْوَاهِهِنَّ مِنَ التُّرَابِ»(بخارى ومسلم).

یعنی: «عایشه مى ‌فرماید: هنگامى که خبر شهادت زید بن حارثه، جعفر بن أبی طالب و عبدالله بن رواحه به رسول الله (ص) رسید ایشان در مسجد نشست و آثار غم و اندوه، از چهره اش نمایان بود. عایشه مى ‌گوید: من از شکاف در، نگاه کردم شخصى نزد رسول الله آمد و از گریه و فغان (ناله) زنهاى خانه جعفر خبر داد، رسول الله(ص) به او امر کرد تا آنها را از گریستن باز دارد آن شخص رفت اما دیرى نگذشت که دوباره آمد و گفت: آنان به حرف من گوش نمى کنند رسول الله(ص) بار دیگر فرمود: آنان را منع کن. آن شخص رفت و بار سوم برگشت و گفت: اى رسول خدا! آنان بر ما غلبه کردند. رسول الله(ص) فرمودند: در دهانشان خاک بریز» (یعنى به هر صورت که شده است آنان را از این کار بازدار )فتح الباری.

کسى که بر سر و صورت خود بزند، از ما نیست:

عَنْ عبدالله  قالَ: قالَ النَّبیُّ(ص): «لیسَ مِنَّا مَنْ لَطَمَ الْخُدودَ، وشَقَّ الْجُیوبَ، ودَعا بدَعْوَى الْجَاهِلِیَّهِ» (بخاری،مسلم).

 یعنی: «عبدالله بن مسعود روایت مى ‌کند که رسول الله فرمود: کسى که هنگام مصیبت به سر و صورت خود بزند و گریبانش را پاره کند و سخن جاهلى بر زبان آورد، از ما نیست».

ممنوعیت کَندن مو هنگام مصیبت:

«عن أَبی مُوسَى أنه وَجِعَ وَجَعًا شَدیدًا فَغُشِی عَلَیْهِ وَرَأْسُهُ فی حَجْرِ امْرَأَهٍ مِنْ أَهْلِهِ، فَلَمْ یَسْتَطِعْ أَنْ یَرُدَّ عَلَیْها شَیْئًا؛ فَلَمَّا أَفاقَ قَالَ أَنا بَرِیءٌ مِمَّنْ بَرئَ رَسُولُ اللهِ(ص) إِنَّ رَسُولَ اللهِ(ص) بَرِئَ مِنَ الصَّالِقَهِ وَالْحالِقَهِ وَالشَّاقَّهِ»(بخاری).

یعنی: «از ابوموسى روایت است که او بیمار شد و از شدت بیماری بیهوش گشت در حالى که سرش، روی زانوی همسرش، قرار داشت و همسرش با صدای بلند گریه می‌کرد. ابوموسی نتوانست جلوی گریه او را بگیرد. اما هنگامی که به هوش آمد، گفت: من بیزارم از کسانی که رسول خداص از آنها بیزاری کرده است.

پیامبر خدا(ص) از زنانی که (هنگام مصیبت) با صدای بلند گریه میکنند و گریبان چاک (پاره می کنند) می دهند و موهای سرش را می کَنَند، اعلام برائت (دوری و بیزاری) نمود».

از ساختن مسجد و درست کردن بنا، بر قبرها نهی و منع شده است

به مقتضاى احادیث صحیح و صریح بناى مساجد بر گورها و روشن کردن شمع و چراغ بر آنها حرام مى باشد.

رسول اکرم(ص) به حضرت على دستور فرمودند: و ایشان نیز به ابوهیاج اسدى گفتند:

«ألَا أبْعَثُکَ عَلَى ما بَعَثَنِی عَلَیه رَسُولُ اللهِ اَنْ لَا تَدَعَ تِمثَالاً إلَّا طَمَستَهُ وَلَا قَبْراً مُشْرِفاً إلَّا سَوَّیَتُه»(رواه مسلم).

«آیا تو را برآنچه پیامبر(ص) مرا برآن فرستاده، بفرستم و آن این که هر مجسمه‌اى را دیدى آنرا از بین ببر، و هر قبر بلند شده‌اى دیدى باخاک یکسان کن(مسلم)». و رسول خدا(ص) از اینکه قبر گچکارى بشود، یا بنایى روى آن ساخته بشود، یا کسی روى آن بنشیند نهى فرمود:

امام بخارى از حضرت عایشه روایت کرده اند که، ام‌حبیبه و ام‌سلمه براى پیامبر(ص) از کلیسایى سخن گفتند که آن را در حبشه دیده و در آن تصاویرى زده شده بود. پیامبر(ص) گفت:«إِنَّ أُولَئِکَ إِذَا کَانَ فِیهِمُ الرَّجُلُ الصَّالِحُ فَمَاتَ بَنَوْا عَلَى قَبْرِهِ مَسْجِدًا، وَصَوَّرُوا فِیهِ تِلْکَ الصُّوَرَ، فَأُولَئِکَ شِرَارُ الْخَلْقِ عِنْدَ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ».

یعنی: «بى گمان آنان هرگاه مرد صالحى در میانشان مى مرد بر قبر او مسجد و عبادتگاهى مى ساختند و اینگونه تصاویر را در آنجا مى کشیدند، اینان روز قیامت نزد خداوند بدترین مردم هستند».

حکم نماز خواندن به سوى قبر:

رسول الله(ص) از خواندن نماز به سوى قبور، منع کرده و فرموده اند: «لَا تُصَلّوا إلى القبور ولَا تَجلِسوا عَلَیها». (روایت امام بخاری ومسلم).

ودر حدیث دیگر میفرماید:«لا تُصلّوا إلى القُبُورِ ولَا تَجِلسْوا علیها» (مسلم) یعنی: «به سوى قبرها نماز نخوانید و روی آنها ننشینید». و در روایتى دیگر «لَا تَجْلِسُوا على القبور ولا تُصلوا إلیها»(مسلم).

زیرا این وسیله‌اى است که مردم قبرها را معبود قرار مى دهند، و در به جاى آوردن تعظیم آنها بیجا افراط مى ‌کنند، پس بدین شکل در دین خود تحریف به وجود خواهند آورد، همچنانکه اهل کتاب چنین کردند، که آن حضرت(ص) نسبت به آنها فرمود: «لَعَنَ اللهُ الیهود والنّصارى اِتَخَذُوا قُبُور أَنبیائِهِمْ مَساجِدَ»(بخارى ومسلم).یعنی: «خداوند نفرین و لعنت کند یهود و نصاری را که قبور انبیاء خود را به صورت مسجد (پرستشگاه) در آوردند و آن را عبادتگاه ساختند».

باز رسول الله فرمودند: «قاتَل اللهُ الیهودَ اتَّخَذُوا قبورَ أَنبیائِهِم مَساجِدَ» (بخارى ومسلم).

یعنی: «مرگ بر یهود و از (رحمت خدا) بدور باشند که قبور پیامبران خود را عبادتگاه و مسجد ساختند».

…………………………………………………………

برگرفته از کتاب:زیارات مسنون در کتابخانه عقیده/نویسنده:صادق رجبیان تمک
منبع:پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

| ۴ دی ۱۳۹۲
برچسب ها :
۱۵ پاسخ به “آداب زیارت قبور”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    محب آل االرسول says:

    إیضاح حدیث أبی هیاج قی هنا سوَال وهو انّ مقتضى هذه الاَدله وإن کان هو جواز البناء على القبور لکن الحدیث العلویّ یمنعنا عنه وهو ما أخرجه مسلم فی صحیحه عن أبی هیاج الاَسدی، قال: قال لی علی بن أبی طالب: ألا أبعثک على ما بعثنی علیه رسول اللّه (صلى الله علیه وآله وسلم) أن لا تدع تمثالاً إلاّ طمسته ولا قبراً مشرفاً إلاّسویته.(۱)
    والجواب: انّ الحدیث یدل على لزوم تسطیح القبور مقابل تسنیمها ولا صله له ببناء القبور أو البناء علیه وذلک انّ لفظه «التسویه» تستعمل فی معنیین:
    تطلق ویراد منها مساواه شیء بشیء فعندئذٍ تتعدى إلى المفعول الثانی بحرف التعدیه کالباء قال سبحانه: (إِذْ نُسَوِّیکُمْ بِرَبِّ الْعالَمین) .(۲)
    وقال سبحانه حاکیاً عن حال الکافرین یوم القیامه: (یَومَئِذٍ

    ____________
    صحیح مسلم:۳|۶۰،باب الاَمر بتسویه القبر؛ و السنن للترمذی:۲|۲۵۶، باب ما جاء فی تسویه القبور.
    ـ الشعراء|۹۸٫

    ( ۷۹ )

    یَوَدُّالَّذینَ کَفَرُوا وَعَصَوُا الرَّسُول لَو تُسَوّى بِِِهِمُ الاََرْضُ وَلا یَکْتُمُونَ اللّهَ حَدیثاً) (۱) أی یودّون أن یکونوا تراباً أو أمواتاً تحت الاَرض.

     2. تطلق ویراد منها ما هو وصف لنفس الشیء لا بمقایسته إلى شیء آخر، فعندئذٍ تکتفی بمفعول واحد.

     قال سبحانه: (الَّذی خَلَقَ فَسَوّى) .(۲)

     وقال سبحانه: (بَلى قادِرینَ عَلى أَنْ نُسَوِّیَ بَنانَهُ) .(۳)

     ففی هذین الموردین تقع التسویه وصفاً للشیء لا باضافته إلى غیره. 

     إذا عرفت ذلک فلنرجع إلى تفسیر الحدیث فنقول:

     لو أراد من قوله: سویته هو مساواه القبر بالاَرض ـ کمساواه شیء بشیء ـ یلزم أن یتّخذ مفعولاً ثانیاً بحرف الجر کأن یقول سویته بالاَرض أی جعلتهما متساویین والمفروض انّه اقتصر بمفعول واحد دون الثانی.

     فتعین انّ المراد هو الثانی أی کون المساواه وصفاً لنفس الشیء وهو القبر ومعناه عندئذٍ تسطیح القبر فی مقابل تسنیمه، 

    ____________

      1 ـ النساء|۴۲٫

     2 ـ الاَعلى|۲٫

     3 ـ القیامه|۴٫

    ( ۸۰ )

    وبسطه فی مقابل اعوجاجه، وهذا هو الذی فهمه شراح الحدیث، وبما انّ السنّه هی التسطیح، والتسنیم طرأ بعد ذلک، أمر علیّ (علیه السلام) بأن یکافح البدعه ویسطح کلّ قبر مسنم.

     وممّا یوَید انّ المراد هو تسطیح القبر انّ مسلم فی صحیحه عنون الباب هکذا «باب الاَمر بتسویه القبر» ثمّ نقل روایه عن ثمامه انّه قال: کنّا مع فضاله بن عبید فی أرض الروم، فتوفی صاحب لنا، فأمر فضاله بن عبید بقبره فسوّی. قال: سمعت رسول اللّه (صلى الله علیه وآله وسلم) یأمر بتسویته ثمّ أورد بعده حدیث أبی الهیاج المتقدم.(۱)

     وقد فسره أیضاً بما ذکرنا الفقیه القرطبی حیث قال: قال علماوَنا ظاهر حدیث أبی الهیاج منع تسنیم القبور ورفعها.(۲) 

    ____________

      1 ـ صحیح مسلم: ۳|۶۱، باب الاَمر بتسویه القبر.

     2 ـ تفسیر القرطبی: ۱۰|۳۸۰٫

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    محب آل االرسول says:

    واین چیزی که ابن عبد البر  سنی  فهمیده ؛ او بعد از نقل روایتهایشان درباب تحریم قرار دادن قبور به عنوان مسجد میگوید:

    فی هذا الحدیث إباحه الدعاء على أهل الکفر وتحریم السجود على قبور الأنبیاء، وفی معنى هذا أنه لا یحل السجود لغیر الله عز وجل، ویحتمل الحدیث أن لا تُّجعل قبور الأنبیاء قبله یصلى إلیها (…) وقد زعم قوم أن فی هذا الحدیث ما یدل على کراهیه الصلاه فی المقبره وإلى القبور؛ ولیس فی ذلک عندی حجه

    . (التمهید لابن عبد البر ج۶ ص۳۸۳).

    در این حدیث مباح بودن دعا بر اهل کفر است و حرام بودن سجده بر قبور انبیا و با این معنی سجده برای غیر الله حلال نیست و حدیث اینگونه حمل میشود:  قبور انبیا را قبله قرار ندهدید که به سمتش نماز بخوانید …. بعضی گمان کرده اند که  این حدیث  دلالت بر مکروه بودن نماز در مقبره و به سمت قبور است و برای من حجت نیست.

    پس نتیجه میگیریم که اذن فالمانع السجودالی القبوربحیث یجعل القبرقبله للصلوه کمافعل الیهودوالنصاری وامااذالم یصل الی القبورفلامانع من الصلوه عندالقبروتؤیده الآیه الکریمه ۲۱منسوره الکهف

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    محب آل االرسول says:

    باسلام  رسول الله ص  فرمود:" قبر مرا قبله و مسجد نگیرید چراکه خداوند یهود و نصارا را زمانیکه قبور پیامبرانشان را مسجد گرفتند ، لعن کرد"

    و معلوم است که مسجد همان محل سجده است از نظر لغت پس این نهی به معنی نهی از سجده یا نماز  بر قبر است. و معنی عدم ساخت مسجد را در کنار قبر نمیدهد ؛ چون در قرآن در باره اصحاب کهف آمده:

    ”قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِدًا“ (الکهف: ۲۱)

     آنها که از رازشان آگاهى یافتند (و آن را دلیلى بر رستاخیز دیدند) گفتند: «ما مسجدى در کنار (مدفن) آنها مى‏سازیم (تا خاطره آنان فراموش نشود.)

    یعنی مکانی که در آن الله تعالی پرستیده شود درحالیکه قبور آنها در کنار آن بود. نه نماز بر آنها و سجده برآنها ؛ به این معنی حرام است همانطوری که نزد یهود و نصاری است.

    بنابراین هی از گرفتن قبر به عنوان مسجد به معنی این است که قبر محلی برای سجده برای تعظیم آن نباشد یا به سمت آن نماز خواندن و آن را قبله قرار دادن؛

    اما اینکه کنار قبر نماز خوانده شود و کنار آن برای خدا سجده شود ، اینکار جایز وحتی مستحب است (صاحب قبر از اولیا خداوند  یا انبیا  باشد ارحج است)


  4. همشهری says:

    به نظر من حرف پیرو محمد وآل محمد منطقی است و دلیل محکمی بر امکان درخواست کمک و دعا از کسانی که در راه اسلام شهید شده اند داره و با آیات ظاهری قرآن هم منافاتی نداره..
    بهتره انسان حرف حق رو بشنوه و قبول کنه حتی از دشمن چه برسه به یک مسلمان

    پاسخ :
    بهتر است قرآن کریم را بیشتر بفهمید تا نظر غیر علمی در مورد آن ندهید .


    • همشهری says:

      چی شده شما نه ظاهر قرآن رو قبول دارید و نه تفسیر آنرا…
      به وضوح اگر چشمان خود را باز کنید
      حدیث هایی که ارائه کرده ای از کسی است که بر علیه امام و خلیفه وقت خود خروج کرده و جنگ جمل را به وجود آورده و ایشان از درجه صداقت خارج گردیده..
      الباقی کذا………


    • م says:

      اگر قرار باشد کسی بخاطر شرکت در جنگی از درجه صداقت خارج شود همه صحابه از جمله علی رض نیز از آنها خواهد بود .
      کسی که قرآن را قبول نداشته باشد کافر است .


  5. ramin says:

    پیرو محمد وآل محمد
    میدونید مشکل کجاست؟؟؟؟ اینجاست که شما تفسیر کسانیو میخونید که قبل از خوندن اون تفسیر حرفشو باور داشتید!!!! سعی کنید از علم و دانسته های خودتون استفاده کنید و وارد بحث بشید چون همه ی حرفاییکه به ماها دیکته میشند لزومأ صحیح نیستند


  6. پیرو محمد و ال محد says:

    با سلام
    اخه برادر درد منم اینه که اینا خلافه حرف رسول خدا نیست!اینها رو اولین بار ابن تیمیه تو قرن ۷ هجری بیان کرد و از چندتا حدیث با سند ضعیف استفاده کرده.
    تا قبل از قرن ۷ هجری هیچ کس این رو حرام نمیدونست.

    پاسخ :
    همیشه سعی کنید در حد خودتان اظهار نظر کنی، آیا شما می دانید حدیث ضعیف به چه حدیثی می گویند ؟ و کدام حدیث ضعیف در این باره گفته شده است، لطفا با مدرک صحیح حرف تان را اثبات کنید ؟!


  7. پیرو محمد و ال محمد says:

    با سلام
    واقعیتش تفاسیر رو هم یه نگاهی کردم ، ولی چیزی نظرم رو عوض نکرد.
    ببینید اونجا بحث بوده، یه عده(که مخالف معاد بودند) میگفتند "بنایى بر آنان بسازید (تا براى همیشه از نظر پنهان شوند و از آنها سخن نگویید که) پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است"
    و یه عده هم که ( توی تفسیر اومده :
    مسلمانان می‌گفتند ما سزاوارتریم چون آنها از موحدان بودند و پس در این مکان مسجدی بنا کرده و در آن عبادت می‌کنیم. این مطلب در تفسیر جامع‌البیان جلد ۱۵ صفحه ۲۷۸ ذکر شده است.
    زمخشری نیز در تفسیر کشاف جلد ۲ صفحه ۴۷۷ ذیل این آیه آورده است که مؤمنان گفتند بر درب غار مسجدی بنا می‌کنیم که مسلمانان در آنجا نماز خوانده و به محل دفن اصحاب کهف تبرک بجویید و حتی به لفظ تبرک‌جستن در این نقل تصریح شده است.
    )
    گفتند باید اونجا مسجد بسازیم
    حالا شما اگر دوست داری به عربی ما ایراد بگیری بگیر،چون من واقعا عربیم ضعیفه ولی برادر، من خودم ترجمه نکرم و از ترجمه دیگران استفاده کردم
    شما فرمودید :
    "{وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (۱۶۹)یعنی: هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.در جای که خداوند می فرماید:(عند ربهم) یعنی نزد پروردگارشان( چگونگی زندگی و نوع خوراک ایشان را خدا می‌داند و بس)."
    دقیقا درسته!!منم منظورم همینه!!!که اونا نزد خدا هستند!!و به خدا نزدیک تر هستند (البته خدا به همه ما نزدیک تر از رگ گردنه ولی بعضی از ما بخاطر گناهانمون از راه راست و از خدا دور هستیم)و خدا حرف اونها رو بهتر قبول میکنه(چون اونا بهش نزدیکترن)،همانطور که دعای پیامبر زودتر از هر کس دیگه تو زمان زنده بودنش میگرفته (چون پیغمبر تو زمان خودش از همه انسان ها به خدا نزدیک تر بود)پس الان هم (اگه پیامبر زنده باشه) دعاش بهتر استجاب میشه !و ما هم از کسی که دعاش زودتر مستجاب میشه و زنده هم هست میخوایم که واسه ما دعا کنه که ما هم حاجت بگیریم و دعامون مستجاب بشه!(حالا این کجاش کفره ، کجاش بده ، کجاش ایراد داره شما بگید چون من اصلا ایرادی نمیبینم و تا اونجا که من میدونم از زنده خواستن که واست دعا کنه هیچ جا مورد نداشته و نداره و خود شما هم واسه خیلی ها دعا کردید که خدا شفاشون بده) و ما هم داریم از مثلا امام حسین(ع) که شهید شده و زنده هست و عند ربهم هست میخایم که واسه ما هم دعا کنه!
    اگه هم میفرمایید که نمیشنوه ، من یاد اون حدیثی میوفتم که بعد از جنگ بدر پیامبر شروع کرد با کشته های مشرکین حرف زد و به پیامبر گفتند که اینها مردند و نمیشنوند و ایشان فرمودند که این کشته ها از همه شما شنوا ترند

    پاسخ :
    خلاصه پاسخ شما
    رسول خدا ص اسوه مسلمانان هستند واین توجیهاتی که ذکر کردید هیچ کدام با سنت نبوی وفق ندارند ، روش اهل بیت و اصحاب نیز همان سنت نبوی بوده است .
    این ها توجیهات و برداشت های شخصی هستند .


  8. الدين نصيحه says:

    پیرو محمد و آل محمد,
    وعلیکم السلام

    شما به ایه های قران استدلال میکنید.اما متاسفانه معنی وتفسیر ان ایات را بلد نیستید:{وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتًا بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ (۱۶۹)یعنی: هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شدند مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.در جای که خداوند می فرماید:(عند ربهم) یعنی نزد پروردگارشان( چگونگی زندگی و نوع خوراک ایشان را خدا می‌داند و بس).

    وهمچنین ایه "الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ "را نیز اشتباه معنی کرده اید.(غلب در زبان عربى یعنى:انتصر-فاز).مثلا الله متعال در قران کریم مى فرماید:﴿کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره﴾ [البقره/۲۴۹]چه بسا گروه اندکی که به توفیق خدا بر گروه بسیاری پیروز شدند.

    نصیحت من به شما اینکه اول برید زبان عربى را خوب یاد بگیرید.بعد بیاید با ما گفتگو کنید


  9. پیرو محمد و آل محمد says:

    مسلم,
    الدین نصیحه,
    با سلام خدمت دوستان و برادران عزیز
    اول یک سوال داشتم،شما برادران اهل سنت فکر میکنید که ما شیعیان رو به سمت قبر ها نماز میخوانیم؟
    در جواب الدین نصیحه ، که دین خدا اسلام است و طبق ایات سوره بقره دین های قبل از حضرت محمد هم اسلام بود،انجا که خدا میفرماید(متاسفانه ادرس دقیق ایه در خاطرم نیست):ایراهیم و اسماییل و اسحاق و یعقوب و اسباط همه مسلمان بودن!و این یهود و نصارا بودند که اختلاف کردند و مردم را از راه صحیح ،منحرف کردند،
    اگر قرار بود خدا کار مسجد سازی انها را نهی کند باید همینجا نهی میکرد !در صورتی که اوردن این موضوع خود تایید ماجراست(چون خدا ان کسانی را که مسجد ساختن افراد اگاه قوم میداند و به انها میگوید "الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ ")
    در ضمن در پاسخ مسلم باید گفت پرستیدن قبر کار احمقانه ای است که مطمئنا …. هیچ وقت قبر پرست نبوده است! بلکه از صاحب قبر درخواست شفاعت پیش خدا کرده است، و در قران هم داریم که: هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‏اند مرده مپندار بلکه زنده‏اند که نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند، آل عمران ۱۶۹


  10. مسلم says:

    با تشکر از پاسخ ** الدین نصیحه – در جهت تکمیل گفته های شما بگویم که روایات زیادی در خود کتب معتبر اهل تشیع هست مبنی بر نهی از ساختن قبور و گچ کاری و تزئین کردن و …… ضمنا نمیدانم چرا عده ای اصل را رها و بدنبال مناقشات فرعیات هستند * مرده ای که خود هنگام فوتش برای کفن و دفن و غسلش محتاج به زنده ها بود حالا با ساخت بارگاه بر قبرش شده روا کننده حاجات !!!!!!!!!!!!!!!!!!


  11. الدين نصيحه says:

    محمدرضا۴۰۴,

    وعلیکم السلام ورحمه الله وبرکاته
    خداوند در قران کریم در شان اصحاب الکهف مى فرماید:إِذْ یَتَنَازَعُونَ بَیْنَهُمْ أَمْرَ‌هُمْ ۖ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَیْهِم بُنْیَانًا ۖ رَّ‌بُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ ۚ قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِ‌هِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا ﴿٢١﴾
    ترجمه:هنگامی که [کاشفانِ غار] میان خودشان در کار آنان نزاع و ستیز داشتند، پس [یک گروه] گفتند: ساختمانی به روی [جایگاه] آنان بنا کنید [تا از دیده ها پنهان بمانند] البته پروردگارشان به آنان داناتر است. ولی آنان که بر کارشان [نسبت به اصحاب کهف] پیروز شدند، گفتند: به یقین مسجدی بر روی [جایگاه] آنان بنا خواهیم کرد. (۲۱)
    در اینجا خداوند در قران فقط اخبار ان گروهایی قبل از اسلام را براى ما نقل میکند که در مورد ان جوانانی که در غار پناه گرفتنه بودند میان خودشان نزاع داشتن.و در این ایه از کارشان مدح و اقرار نکرده است. فقط براى بیان افکار وعقایدشان بوده است وشریعت و ادیان قبل از اسلام شریعت ما نمى باشد.چون خداوند در قران مى فرماید:*ان الدین عند الله الاسلام* وبا امدن دین اسلام همه ادیان وشرایع قبل از اسلام منسوخ شدند.
    مثلا خداوند در جایى دیگردر قران مى فرماید:وَرَ‌فَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْ‌شِ وَخَرُّ‌وا لَهُ سُجَّدًا ۖ
    در اینجا خداوند در مورد حضرت یوسف مى فرماید: که پدر و مادر و برادرانش براش سجده کردند.ایا ما میتوانیم بر طبق نص این ایه به مخلوقات و انسان ها سجده کنیم؟یقینا نا چون در شریعت اسلام چنین چیزی وجود ندارد.

    ما مکلفیم انچه در دین و شریعت اسلام امده است عمل کنیم خداوند به رسول الله میگوید:(قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله)
    ……………………………..

    مهدیار,

    ساختن قبه بر قبر رسول الله*ص* نه در زمان خلفاى راشدین بوده است و نه صحابه ها رضی الله عنهم اجمعین
    در زمان حکمرانى امراى اتراک بوده است در قرون متاخره در اسلام.
    ورسول الله*ص*مى فرماید:علیکم بسنتی و سنه الخلفاء الراشدین المهدیین من بعدی.
    میتونید تاریخ مراحل توسعه دادن مسجد رسول الله *ص*در ابتداى سال ۸۸ هجری مطالعه کنید


  12. مهدیار says:

    آیا قبه رسول الله د مدینه منوره را اهل سنت ساخته اند یا شیعیان؟
    اگر ساختن بنا و مسجد روی قبرها حرام است خوب است تصاویر قبور بزرگان اهل سنت از قبیل ابوحنیفه (در بغداد) بخاری،شافعی ، خالدبن ولید و … را ببینید.آیا روی قبور اهل سنت هم شیعیان بنا ساخته اند؟


  13. محمدرضا404 says:

    سلام علیکم.آیااینکه میگویید پیامبر(ص)ازساختن بناءبرقبور نهی کرده اندمنافاتی با آیه ولنتخذن علیهم مسجدا ندارد؟

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 38نفر
  • بازدید امروز 137248
  • بازدید دیروز 110002
  • بازید کل 100846842

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com