پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2320
  • کل نظرات 9617
  • کل اعضا 1683
  • جدیدترین عضو علی
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 35856

نویسنده:طه صبری دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.  

آیا انکیزیسیون در اسلام مبنایی دارد؟

اسلام دین فطرت است وبرنامه ی انسان ،اسلام دینی سازگارباعقل واندیشه است،اسلام دین وسط ومعتدلی است که جسم وروح رادرنظر گرفته وحق وحقوق هردورا با هم مراعات کرده، وهیچ کدام راقربانی دیگری ننموده است،اسلام تنها حافظ ونگهبان مصلحت های دینی ودنیوی می باشد،اسلام دین عقل وحکمت است،وبرپایه ی دلیل وبرهان شکل گرفته است،اسلام با تقلید کورکورانه وتعصب بی جا وجاهلانه سردعوا وستیز دارد. پس زیبنده نیست کسانی که دوستداردینند،اما شناخت کافی ازدین ندارند وبیگانه بامفاهیم قرآنی هستند، ازباب محبت با قرآن وسنت درآیند ،وبخواهند باابزارهای قرون وسطایی حامی دینی باشند که اساسش برعقل وحکمت نهاده شده است،کسانی که دینداری را فقط درورای پرده های سیاه وتاریک می بینند،وهمیشه وحشت داشته اند ازاینکه مبادا همگان همه چیزرابدانند وآنها قادربه جوابگویی نباشند،نگرانی این نوع ازآدم ها درست نقطه ی مقابل نگرانی است که مکتب شکل گرفته ازقرآن دارد،چون وحشت این دسته از عادت کردگان به ظاهر دین وکسانی که نان دین رامی خورند وکاردنیارا انجام می دهند، ازدانستن است درحالی که قرآن فاصله ی بین کسی که می داند وکسی که نمی داند را با استفهام انکاری مطرح می کند،استفهامی که نیاز به جواب دادن ندارد وهرکسی که کم ترین درک وشعورراداشته باشد متوجه این نکته می شود،که فاصله ی بین این دوتا زمین تا آسمان است. « وَلَوْ شَاء رَبُّکَ لآمَنَ مَن فِی الأَرْضِ کُلُّهُمْ جَمِیعاً أَفَأَنتَ تُکْرِهُ النَّاسَ حَتَّى یَکُونُواْ مُؤْمِنِینَ» ترجمه : اگر پروردگارت می خواست ، تمام مردمان کره زمین جملگی ( به صورت اضطرار و اجبار ) ایمان می آوردند ( امّا ایمان اضطراری و اجباری به درد نمی خورد ) . آیا تو ( ای پیغمبر ! ) می خواهی مردمان را مجبور سازی که ایمان بیاورند ؟ ( این کار نه صحیح و سودمند است و نه از دست تو ساخته است ) . (سوره یونس آیه ۹۹) «قُلِ انظُرُواْ مَاذَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا تُغْنِی الآیَاتُ وَالنُّذُرُ عَن قَوْمٍ لاَّ یُؤْمِنُونَ» ترجمه : بگو : بنگرید ( و چشم برون و درون را باز کنید و ببینید ) در آسمانها و زمین چه چیزهائی است ؟ ! ( خواندنی کتابهای آسمانی ، از جمله قرآن ، و دیدنی جهان هستی ) و بیم دهندگان ( پیغمبر نام ، و اندرزها و انذارها هیچ کدام ) به حال کسانی سودمند نمی افتد که نمی خواهند ایمان بیاورند . ( سوره یونس آیه ۱۰۱) خلاصه ی این آیات این را به ما می گوید،زمانی عقل وخرد بشرودرنهایت نفس وشکل آنهاهمه باهم متفاوت است آن هم نه براساس اتفاق وپیش آمد،بلکه براساس سنت وتقدیرخداوندی که تبدیل وتغییر درآن جایی ندارد،پس طبیعی به نظر می رسد که رویکرد آنها نسبت به قضیه ی ایمان وکفر هم متفاوت وجدای ازیک دیگر باشد. دست پیداکردن به دین مبین اسلام مرهون تفکر واندیشه است،کسانی که عقل خودرا ازقیدو بندهاوعوامل خارجی رها کرده اند وبا فکر واندیشه ای آزاد به پیرامون خود می نگرند این ها سدّ ومانعی رادرجهت رسیدن به حقیقت دین احساس نمی کنند،این ها مبدأ ومعاد واخلاقی راکه اساس دین راشکل می دهد درک می کنند وبه آن دست پیدا می کنند،اما کسانی که عقل وخردشان اسیر عادات جاهلی وباوردوستان ونزدیکانشان می باشد ومدام تحت تأثیر عوامل محیطی می باشند این طیف ازآدم ها استقلال فکری ندارند وهرگز نمی توانند که فرق بین هدایت دین وگمراهی کفر وشرک رادریابند. پس ای پیامبر واجب و وظیفه ی تو نیست که مردم رابازور وازراه رعب ووحشت واداربه تصدیق دین وایمان کنید.بلکه تنها راه توبرای دعوت به دین آن است که مردم را باتعالیم اسلام آشنا کنید وبه تفکر وتدبردرآیات هستی وادارید،به طور خلاصه وظیفه ی تودردرجه ی اول تذکیر ویادآوری است ودرمرحله ی دوم دعوت به تفکر واندیشیدن: « فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ»ترجمه : تو پند و اندرز بده و ( مردمان را به وظائفشان ) یادآوری کن . چرا که تو تنها پند دهنده و یادآوری کننده ای و بس . (سوره غاشیه آیه ی ۲۱) «لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ»ترجمه : تو بر آنان چیره و مسلّط نیستی ( تا ایشان را به ایمان واداری ) .(سوره غاشیه آیه ی ۲۲) پس مردم را برچیزی که بدان دعوت می کنید مجبور نکن،همچنان که نباید آرزوی تواین باشد که تمامی بشریت به توایمان آورند حتی کسانی که قلب ودل شان مهر خورده است،وغرور آنها مانع ازاقرار به ایمانی گشته که مورد قبول درون واقع گشته است:« وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْماً وَعُلُوّاً فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُفْسِدِینَ»( سوره نمل آیه ۱۴) ترجمه : ستمگرانه و مستکبرانه معجزات را انکار کردند ، هر چند که در دل بدانها یقین و اطمینان داشتند . بنگر سرانجام و سرنوشت تباهکاران چگونه شد ؟ ( مگر در دریا غرق نشدند و به دوزخ واصل نگشتند ؟ ) .پس طبیعی به نظر می رسد دینی که بشررا به سوی آرامش ابدی وهمه جانبه دعوت می کند راهش مبتنی برتعقل وتفکر باشد نه به رزور واکراه. برای همین است که می بینیم قرآن به هنگام دعوت به هریک ازاصول دین مردم رابه تفکر وتدبرحواله می کند،وآیاتی راکه متعلق ومربوط به توحید،معاد واخلاق هستند با جمله های«آیانمی اندیشید؟»«آیا یاد آور نمی گردید؟»ومانند این ها ختم می کند،اما کلیسا هنگام دعوت مردم به خرافه ی تثلیث می گوید «چشمت راببند ودنبالم بیا»یا اینکه می گوید«چراغ عقلت راخاموش کن وازمن تبعیت کن »،برعکس قرآن که مؤمنین رابه صاحبان خرد واندیشه وصف وتمجید می کند.« إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لآیَاتٍ لِّأُوْلِی الألْبَابِ،الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللّهَ قِیَاماً وَقُعُوداً وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»(آل عمران۱۹۰-۱۹۱) مسلّماً در آفرینش ( عجیب و غریب و منظّم و مرتّب ) آسمانها و زمین ، و آمد و رفت ( پیاپی ، و تاریکی و روشنی ، و کوتاهی و درازی ) شب و روز ، نشانه ها و دلائلی ( آشکار برای شناخت آفریدگار و کمال و دانش و قدرت او ) برای خردمندان است . کسانی که خدا را ایستاده و نشسته و بر پهلوهایشان افتاده ( و در همه اوضاع و احوال خود ) یاد می کنند و درباره آفرینش ( شگفت انگیز و دلهره انگیز و اسرارآمیز ) آسمانها و زمین می اندیشند ( و نقشه دلربا و ساختار حیرت زای آن ، شور و غوغائی در آنان برمی انگیزد ، و به زبان حال و قال می گویند : ) پروردگارا ! این ( دستگاه شگفت کائنات ) را بیهوده و عبث نیافریده ای ؛ تو منزّه و پاکی ( از دست یازیدن به کار باطل ! ) ، پس ما را ( با توفیق بر انجام کارهای شایسته و بایسته ) از عذاب آتش ( دوزخ ) محفوظ دار . بدون شک دوری ازقرآن ودرنتیجه ی آن حاکم شدن جزم اندیشی باعث شده که تنگ نظری وکوته بینی،تفرقه وچند دسته گی جایگزین اتحادوهمبستگی درمیان مسلمانان شود،تفرقه وچند دستگی که قرآن باآیات صریح وروان خود مؤمنین رااز آن بر حذر می دارد،وبه همبستگی واتحاد ویک دلی دعوت می نماید،آن جاکه درسوره ی آل عمران آیه ۱۰۳می فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَهٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ».و همگی به رشته ( ناگسستنی قرآن ) خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود به یاد آورید که بدان گاه که ( برای همدیگر ) دشمنانی بودید و خدا میان دلهایتان ( انس و الفت برقرار و آنها را به هم ) پیوند داد ، پس ( در پرتو نعمت او برای هم ) برادرانی شدید ، و ( همچنین شما با بت پرستی و شرکی که داشتید ) بر لبه گودالی از آتش ( دوزخ ) بودید ( و هر آن با فرا رسیدن مرگتان بیم فرو افتادنتان در آن می رفت ) ولی شما را از آن رهانید ( و به ساحل ایمان رسانید ) ، خداوند این چنین برایتان آیات خود را آشکار می سازد ، شاید که هدایت شوید .درآیه ی دیگربراهمیت اتحادوهمبستگی میان امت اسلامی تأکید دوباره می کند ومی فرماید: سوره نساء آیه ۵۹« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلاً»ای کسانی که ایمان آورده اید ! از خدا ( با پیروی از قرآن ) و از پیغمبر ( خدا محمّد مصطفی با تمسّک به سنّت او ) اطاعت کنید ، و از کارداران و فرماندهان مسلمان خود فرمانبرداری نمائید ( مادام که دادگر و حقّ گرا بوده و مجری احکام شریعت اسلام باشند ) و اگر در چیزی اختلاف داشتید ( و در امری از امور کشمکش پیدا کردید ) آن را به خدا ( با عرضه به قرآن ) و پیغمبر او ( با رجوع به سنّت نبوی ) برگردانید ( تا در پرتو قرآن و سنّت ، حکم آن را بدانید . چرا که خدا قرآن را نازل ، و پیغمبر آن را بیان و روشن داشته است . باید چنین عمل کنید ) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید . این کار ( یعنی رجوع به قرآن و سنّت ) برای شما بهتر و خوش فرجام تر است .این محتوای آیات قرآنی همچنانکه مارابه نمازوروزه فرامی خواند باهمین شیوه مؤمنین به قرآن رابه اتحاد وهمبستگی فرامی خواند،وازفضولی وتجسس درحق همدیگر منع می کند آن جاکه می فرماید(«وَلَا تَجَسَّسُوا»و جاسوسی و پرده دری نکنید.)پس متوجه می شویم که اسلام دخالت کردن دراموردیگران راحرام می شماردباهرانگیزه ونیتی که باشد،پس نیازی نیست که عده ای به بهانه ی دفاع ازدین انکیزیسیون رادرقالبی دیگروبه این بهانه که کار کلیسا به این خاطر نادرست بوده چون این کاررابرای دینی انحرافی انجام داده،اما اگرهمین شیوه ووسیله درراه دیگروهدفی دیگربه کارگرفته شود،جدای ازاین که گناه محسوب نمی شود بلکه اجروثواب هم دارد،چون دردید این ظاهربینان هدف است که وسیله راتوجیه می کند،وبرای رسیدن به هدف مانعی رادرجلوی چشمان خود احساس نمی کنند،امّا ما اگرازسرحکمت واندیشه وارد کارزار شویم نباید خودرا تسلیم احساسات وعواطفی گردانیم که درآیین الهی جایگاهی ندارند،آیاشایسته نیست زمانی که ما به عنوان یک الگوی دینی پاپیش می گذاریم ومردم رابه سمت وسوی حوزه ی دین فرامی خوانیم این هنروآمادگی راداشته باشیم که افکاروایده های طرف ومقابل خودراتحمل کنیم ورفتاری رادرپیش گیریم که رسول خدا بامخالفان خوددربرگرفته است،آیاهنوز هم به این نتیجه وفرآیند دست پیدانکرده ایم که درباب مسائل فکری زورمداری وشایعه پراکنی جواب نمی دهد، وچیزی که باید جایگزین آن شود براساس سفارشات قرآنی شنیدن وجوابی درخوردادن است،همچنان که قرآن می فرماید؛ «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ»آن کسانی که به همه سخنان گوش فرا می دهند و از نیکوترین و زیباترین آنها پیروی می کنند . آنان کسانیند که خدا هدایتشان بخشیده است ، و ایشان واقعاً خردمندند .همچنان که ازآیات قرآنی برمی آید خداوند مارابه شرح صدردعوت می کند نه به تنگ نظری،زمانی که خداوند متعال حضرت موسی را مأمورمی کند که بافرعون وارد گفتگو شود،حضرت ازخداوند ابزارجنگی وقدرت ونیروی نظامی را نمی خواهد بلکه روبه خدامی کند ومی گوید؛« قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی» ( موسی خاشعانه به دعا پرداخت و ) گفت : پروردگارا ! سینه ام را فراخ و گشاده دار ( تا در پرتو شرح صدر ، خشم و کین از دل برخیزد ، و با آرامش تمام رسالت آسمانی را به جای آورم ) .چون دینداری وقتی ارزش خودراپیدامی یابد که همراه باقناعت وآسودگی روحی وروانی شکل بگیرد،نه ازراه اکراه واجبار،پس برماست که دراجتماع ومخصوصا درمدارس خود مدیریتی رابه راه اندازیم که مورد پسند خدا است،نه مدیریتی برگرفته ازدوران قرون وسطایی که بشریت ازحاکمیت کلیسا رنج می برد،کلیسای که ازروشنایی وحشت داشت چون ساختارش برنفی دیگران شکل گرفته بود.دراین جا به حکم اشاره به حاکمیت کلیسا برخودلازم وضروری دانستم که به طور مختصرهم که شده است اشاره ای داشته باشیم به بزرگ ترین وزشت ترین چیزی که کلیسا برای حفظ ونگهداری ازخودبه میدان آورد،دست آوردی که ازبدوتولّدش تابه امروزبه غیرازبدبختی وسیه روزی چیزدیگری برای بشریت به ارمغان نیاورده است،واین عاقبت درافتادن باآزادی واختیاری است که خداوند به عنوان بزرگ ترین بخشش آن رابه بشریت هدیه داده است. اگربادقت درقرآن نظر کنیم می فهمیم که اساس دعوت قرآنی متمرکز برعقل وخرد انسان ها است،دین اسلام به جای اینکه مانند ادیان تحریف شده به دنبال عوامل اکراه واجبارباشد اختیار وانتخاب رابه بشرواگذار کرده،وازنظر اسلام باانتخاب است که انسان هویت وشخصیت خودراپیدا می کند.پس برای روشن شدن بیشتر مطلب برخودلازم دانستم که کمی بیشتر ازحدمعمول یک مقاله به کالبد شکافتی این پدیده ی شوم بپردازم تا این خواننده ی محترم بیشتر بااین واقعیت آشنایی پیدا کند ودرجریان آن قرارگیرد. انکیزیسیون ازریشه ی لاتین Inquisitio به مفهوم «جستجو»،«کاوش»،«استنطاق»،و«کنکاش»گرفته شده است ومعمولا این جستجو و «کاوش»،استنطاق وکنکاش جهت بازنمایی افکار وعقاید صورت می گرفت،به ویژه درقرون وسطی،همراه بامجازات سهمگین نسبت به مخالفان آراء کلیسایی(کلیسای کاتولیک)بوده است. درقرون وسطی ،سازمان ها وتشکیلات وسیع(علنی ومخفی)،به منظورتفتیش عقاید وآراء مردم،دراروپا به وجود آمده بودند. این سازمان ها وتشکیلات (کلیسای کاتولیک رم)،زیرنظرپاپ واسقف ها،درجهت جلوگیری ازنضج،نشوونمای هرفکرواندیشه ی تازه وجدیدتاسیس یافتند.حتی کار به جایی رسید که فهرست کتاب های ممنوعه نشریافت.به نظرکلیسا،جلوگیری ازنشرفکروکتاب مغایربا اخلاق وایمان منبعث ازدیانت مسیح،وظیفۀ آنها بوده است.مأموران ومفتشان عقاید وآراء درانتظارروشدن وپدید آمدن فکرورأی نونمی ماندند،بلکه سعی داشتند تاریشه ونطفه ی پدیداری این قبیل فکرواندیشه رابیابند وازمیان بردارند که یکی ازجنبه های مهم آن سانسور است که به معنی تقبیح انتشارات می باشد.سانسورازریشه ی لاتین سانسورا(عمل بازرسی وارزشیابی)آمده است که پس ازاختراع چاپ،بیش ازگذشته توسط قدرت های سیاسی ودینی معمول گردید وازآن برای جلوگیری ازنشرتبادل آراء وجلوگیری ازبیان واقعیات استفاده شد.لذامجازات هایی برای نوآوران فکری وعقیدتی درنظر گرفته بودند؛ازقبیل:محرومیت ازحقوق مدنی،تبعید،مصادره ی اموال،سوزاندن وشقه شقه کردن وبالأخره تکفیر. سازمان های تفتیش وکاوش عقاید،بسیار قدرتمند بودند؛یک مأمورتفتیش،دستیاران ومأموران متعدد دراختیارداشت. دراروپا،دوبینش متضاد ساری وجاری بود.یکی درشمال اروپا وانگلیس وکشورهای اسکاندیناوی که عقیده داشتند:انسان ذاتا وفطرتا پاک وسالم است مگرخلاف آن ثابت شود ودیگردرجنوب اروپا،یعنی مراکزقدرتمندی فزونتر کلیسای کاتولیک که معتقد بودند:انسان ذاتا خطاپذیر ومجرم است تاخلاف آن به اثبات رسد.پس دراین مناطق سیستم کاوش،استنطاق وتفتیش بسیارفعال بود. البته مسئله کتاب سوزاندن،ریشه ی قدیم دارد.درزمان ژول سزار(۴۴-۱۰۱ق.م) امپراطور روم،به دستورشخص او،کتابخانه هابه آتش کشیده شد. درقرون وسطی یاسده های میانه (از۳۹۴تاآغازرنسانس یانوزایش۱۴۵۳میلادی)کلیسا،شعار«کتاب هارانابود کنیدونویسندگان رامجازات نمایید.»راسرلوحه ی برنامه ی خودقرارداده بود.» درقرن ۱۵میلادی،بااختراع چاپ،پاپ(۱۴۸۷٫م)دستورداد،بدون اجازه ی وی،نباید کتابی چاپ شود ودرسال۱۵۶۴فهرست کتاب های ضاله وممنوعه رامنتشرکرد.اما این دستورمقارن بود باریزش ساختارهای کلیسایی وضعف آن.معذالک در۱۶۱۶کنگرۀ اندکس،مجددا فهرست کتاب های گمراه کننده رانشرداد.کتاب کوپرنیک(۱۵۴۳-۱۴۷۳٫م)عالم نجوم،تحت عنوان «گردش افلاک آسمانی» ازجمله کتاب های ممنوعه بود. سرانجام دربرابرپاپ،جان کالون ومارتین لوتر ازآزادی وجدان وانسان سخن گفتند ورنسانس سریعا قدبرافراشت. در۱۶۴۴جان میلتون رساله ی گفتاردرآزادی(چاپ بدون اجازه)رامنتشرکرد وزبان های تفتیش وکاوش عقاید رابازگونمود وبه آزادی دانش پژوهی وبیان ارج نهاد. اوج خشونت کلیسای کاتولیک نسبت به نوآوری ها،درکشتار سن بارتلمی(از۲۴اوت تا۲۶اوت۱۵۷۳،درسه روز)ظاهرگردید که درآن سه روز،هزاران پروتستان(اعتراض کننده)کشته شدند وحتی اطفال وکودکانشان ازدم تیغ گذشتند. درعصرتفتیش وکاوش عقاید،حدود پنج میلیون نفررابه جرم دارا بودن فکرواندیشه ی نوبه دار آویختند.ازسال۱۴۸۱تا۱۴۹۹میلادی (هیجده سال)۱۰۲۲۰(ده هزارودویست بیست نفر)راسوزاندند،۶۸۶۰(شش هزارهشتصدوشصت نفر)راشقه کردند،۹۷۰۲۳(نودوهفت هزاروبیست وسه نفر)راباشکنجه ازمیان برداشتند. کندرسه(۱۷۹۴-۱۷۴۳٫م)ریاضی دان وفیلسوف فرانسوی معتقد بود که اختراع چاپ درانقلاب کبیر فرانسه (۱۷۸۹)اثرداشته است.درباره ی کتاب سوزان،درطی تاریخ فجایع بسیار درهمه جا صورت گرفته است؛این اعمال غالبا جنبه ی انکیزیسیون وتفتیش عقاید ونظرات داشته است.سوزاندن کتاب خانه ی عظیم اسکندریه وبسیاری دیگر،درایران کتاب سوزانی سلطان محمود غزنوی که به تحریک اهل تعصب صورت گرفت وکتاب خانه ی عظیم صاحب بن عباد درشهرری(یک صدوهفده هزار جلد کتاب نفیس ودست نویس که فقط ده مجلد برای فهرست بندی کتاب ها اختصاص داشت)راسوزاندن وخاکسترکرد(در۴۷۹هجری)ویاسوزاندن کتاب خانه ی دارالعلم شاپوربن اردشیر(ده هزارجلد دست نویس)دربغداد به دست طغرل سلجوقی(در۴۴۷هجری). درپایان ضروری است که به این نقطه اشاره ای هرچند کوتاه هم که شده داشته باشیم،که دین دوستی برای کاردحوزه ی دین کفایت نمی کند،چون مصیبتی که دوست نادان به بارمی آورد به مراتب بدترازسیه روزی است که دشمن دانا به بار می آورد،درنتیجه متوجه این نکته می شویم که نه فقط درحوزه ی دین بلکه بلکه درهرمیدانی آن لازم وضروری است درمرحله ی نخست شناخت کافی بعداً خدمت واصلاح،زیرا درغیر این صورت کارماباشکست جبران ناپذیر مواجه می شود،وبه جای این که تعمیر وبازسازی باشد تخریب وتفرقه افکنی خواهد بود که به غیرازتنفروتعصب بی جا چیزدیگری رابه بار نخواهد آورد. فهرست منابعی که در نوشتن مقاله مورداستفاده قرار گرفته اند؛ (۱)کلید فهم قرآن تألیف مرحوم علامه شریعت سنگلجی (١٨٩٠-١٩۴٣ م) (١٣۶٢–١٣٠٨ه)چاپ پنجم. (۲)د.خرم دل،مصطفی،تفسیرنور،چاپ سوم،تهران نشراحسان. (۳)د.الزحیلی،وهبه،التفسیرالوجیز،چاپ اول،بیروت دارالفکر،۱۹۹۷م. (۴)ابن کثیر،تفسیرابن کثیر،چاپ سوم،بیروت دارالکتب العلمیه،۲۰۰۳م. (۵)قطب،سید،فی ظلال القرآن،چاپ پانزدهم،بیروت دارالشروق،۱۹۸۸م. (۶)علی بابائی،غلام رضا،فرهنگ سیاسی آرش،چاپ اول ،نشرآشیان۱۳۸۲٫

| ۱۵ آذر ۱۳۹۲

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 31نفر
  • بازدید امروز 112124
  • بازدید دیروز 114256
  • بازید کل 100470811

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com