امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

خبرنامه
خواهرمسلمان
| بازدیدها: 2270

در آغاز دعا می‌کنم که الله متعال نماز، روزه، دعا، تلاوت وسایر طاعات و عباداتت را قبول فرماید.
سپس باید دانست که در پایان این‌ماه مبارک (ماه رمضان) الله عزوجل بر بندگان خود یک عبادتی بزرگی را فرض گردانیده که همانا زکات فطر است، و بنده کوشش می‌کنم در بارۀ آن توضیحات لازم را خدمت برادران و خواهران مسلمان ارائه کنم .

بب
زکات فطر یعنی چه؟
زکات فطر یعنی: پرداخت مقدار معینی از قوت (طعام و غذای) که بیشتر میان مردم رواج دارد، به عنوان واجب شرعی که به مستحق داده می‌شود.
حکم آن چیست؟
زکات فطر واجب است، بناءً کسی آنرا با وجود توانائی پرداخت نکند گناهکار می‌شود.
بر کدام کس واجب است؟
بر هر مسلمان – اعم از مرد، زن، پیر، جوان، بالغ، نابالغ، نوزاد، آزاد، برده، غنی، فقیر، مسکین – که تا غروب آفتاب آخرین روز رمضان زنده بوده، و علاوه از قوت و نیاز ضروری یک شبانه روز خود وفرزندانش چیزی اضافه داشته باشد.
و بر شخص واجب است که زکات فطر خود و کسانی را که نفقۀ آنها بر عهده او است مانند همسر وفرزندان و خدمتکارش – اگر مسلمان باشند – بپردازد.
از ابن عمر روایت است: «أمر رسول الله صلی الله علیه وسلم بصدقه الفطر عن الصغیر والکبیر والحر والعبد ممن تمونون». ترجمه: {پیامبر – صلی الله علیه وسلم- به دادن زکات فطر از کوچک و بزرگ و آزاد و برده، و کسانی که نفقۀ آنها بر عهده شما است امر فرموده است». حدیث صحیح: نگاه ارواء الغلیل (۸۳۵).
حکمت از مشروعیت آن چیست؟
فایده و حکمت عملی پرداخت زکات فطر، طهارت و پاکیزگی روزه‌دار است که خلل و نقصان روزه را جبران می‌کند. همانند سجدۀ سهو که نقصان نماز را جبران می‌کند، اما فایدۀ اجتماعی زکات فطر، تعاون وهمکاری در تأمین غذای بینوایان در روز عید و رمز فراموش نکردن فقرا و نیازمندان است، که به شکل عمومی و تکلیف شرعی واجب شده است.
از ابن عباس روایت است : «فرض رسول الله – صلی الله علیه وسلم – زکاه الفطر طهره للصائم من اللغو و الرفث، و طعمه للمساکین فمن أداها قبل الصلاه فهی زکاه مقبوله، و من أداها بعد الصلاه فهی صدقه من الصدقات». ترجمه: {پیامبر – صلی الله علیه وسلم – زکات فطر را به عنوان پاک کنندۀ روزه‌دار از سخنان بیهوده و دشنام، و بعنوان رزق و خوراکی برای مساکین واجب کرده است. پس هر کس آنرا قبل از نماز (عید) بدهد، آن زکاتی است مقبول، و هر کس آنرا بعد از نماز عید پرداخت کند صدقه‌ای همچون (سایر) صدقات است (به عنوان زکات فطر محسوب نمی‌شود}. حدیث حسن است: روایت امام ابو داود (۱۶۰۹) و ابن ماجه (۱۸۲۷).
آنرا از چه چیز و چه مقدار داده می‌شود؟
آنرا یک صاع از غذا و قوتی داده می‌شود که مصرف آن در میان مردم بیشتر رواج دارد، همچون برنج وگندم و خرما و غیره.
از ابو سعید خدری – رضی الله عنه – روایت است که گفت: «کُنَّا نُخْرِجُ فِی عَهْدِ رَسُولِ الله – صلی الله علیه وسلم – یَوْمَ الْفِطْرِ صَاعًا مِنْ طَعَامٍ، وَکَانَ طَعَامَنَا الشَّعِیرُ وَالزَّبِیبُ وَالأَقِطُ وَالتَّمْرُ». (بخاری:۱۵۱۰) ترجمه: {ما در زمان رسول ‏الله- صلی الله علیه وسلم – یک صاع از طعام را صدقه فطر می‌دادیم. و طعام ما در آن دوران: جو، کشمش، کشک و خرما بود}.
صاع: پیمانۀ نبوی است که برابر چهار مشت مرد میانه می‌باشد، که با وزن گرمها تقریباً دو کیلو و چهار صد گرم می‌باشد.
آیا پرداخت قیمت آن جایز است؟
خلافی نیست که افضل و بهتر آنست که فطریه را از خوراک داده شود؛ زیرا پیامبر – صلی الله علیه وسلم – از خوراک دادند، و در بیان حکمت آن نیز چنین فرمودند: «طعمه للمساکین» یعنی: طعام و خوراکی است برای بی‌نوایان، وکسی آنرا از طعام می‌دهد هیچ عالمی در صحت عمل او خلاف ندارد، ولی کسی‌که قیمت آنرا می‌پردازد (از بجای طعام پول می‌دهد) علماء در صحت عمل او خلاف دارند.
اکثر علماء از جمله امام مالک و امام شافعی و امام احمد – رحمت الله علیهم – پرداخت قیمت را جایز نمی‌دانند، و می‌گویند: این‌کار خلاف سنت رسول الله – صلی الله علیه وسلم – است؛ زیرا حضرتشان از طعام پرداخت نمودند در حالی‌که در زمانشان پول هم وجود داشت، و اگر این‌ کار جایز می‌بود حتماً بیان می‌نمودند.
ولی امام حنیفه – رحمت الله علیه – پرداخت قیمت را جایز می‌داند، ومی‌گوید: غرض از آن دفع حاجت مساکین و بی‌نوایان است، و این غرض به پول هم انجام می‌گیرد، بلکه گاه به پول زیادتر نیاز می‌داشته باشد.
چه وقت باید آنرا پرداخت کرد؟
بهترین وقت برای پرداخت آن روز عید پیش از نماز عید است، و اگر یک یا دو روز پیشتر هم پرداخت کند جایز است، ولی جایز نیست که آنرا بدون عذر تا بعد از نماز عید به‌تأخیر انداخت.
از ابن عمر – رضی الله عنهما – روایت است : «أمر رسول الله – صلی الله علیه وسلم – بزکاه الفطر أن تودی قبل خروج الناس إلی الصلاه» ترجمه: {پیامبر – صلی الله علیه وسلم – دستور داد تا زکات فطر قبل از خروج مردم برای نماز عید، پرداخت شود}. متفق علیه.
و از نافع – رحمت الله علیه – روایت است : «کان ابن عمر – رضی الله عنهما –یعطیها الذین یقبلونها، و کانوا یعطون قبل الفطر بیوم أو یومین» ترجمه: {ابن عمر زکات فطر را به کسانی که آنرا قبول می‌کردند می‌داد و به آنان یک یا دو روز قبل از عید داده می‌شد}. روایت بخاری.
و در حدیث ابن عباس – رضی الله عنهما – گذشت که آنحضرت – صلی الله علیه وسلم – فرمودند: «فمن أداها قبل الصلاه فهی زکاه مقبوله، و من أداها بعد الصلاه فهی صدقه من الصدقات». ترجمه: {هر کس آنرا قبل از نماز (عید) بدهد، آن زکاتی است مقبول و هر کس آنرا بعد از نماز عید پرداخت کند صدقه‌ای همچون (سایر) صدقات است (به عنوان زکات فطر محسوب نمی‌شود)}.
برای کدام کس آنرا داده می‌شود (مستحقان آن کدام کسانند)؟
زکات فطر برای مساکین وبی‌نوایان داده می‌شود؛ به دلیل فرمودۀ پیامبر – صلی الله علیه وسلم – در حدیث ابن عباس – رضی الله عنهما – : «وطعمه للمساکین» یعنی: {زکات فطر رزق وخوراکی است برای مساکین}.
فقیری که زکات فطر را می‌گیرد، آیا می‌تواند آنرا از تن خود برای فقیر دیگری به‌عنوان فطریه بدهد؟
آری! می‌تواند آنرا برای فقیر دیگری به‌عنوان فطریه بدهد، چون فقیر زکات فطر را گرفت ملک او می‌شود سپس می‌تواند در آن هرگونه تصرف کند: بخورد، یا بفروشد، یا صدقه دهد، و یا هدیه کند …
آیا لازم است هر کس خودش شخصاً فطریه را به فقیر دهد، یا اینکه می‌تواند کسی دیگر را وکیل سازد؟
لازم نیست، بلکه می‌تواند کسی دیگر را وکیل سازد، مگر باید کسی را که وکیل می‌سازد مسلمان و امین باشد، تا آنرا برای مساکین در وقت محددش برساند.
فطریه را باید در جای بود وباش خود ادا کند، یا جایز است که آنرا به دیگر کشورها بفرستد؟
اصل اینست که آنرا در جای بود وباش خود ادا کند، و به کشورهای دیگر نمی‌فرستد مگر در صورتی‌که در جای بود وباش وی محتاجین نباشد، یا مردم کشور دیگر سخت محتاج باشند.
اگر قیمت فطریه را برای مؤسسه‌های خیری بدهد، تا ایشان خودشان فطریه را خریده و به مستحقین برسانند، آیا این‌کار جایز است؟
اگر این‌مؤسسه‌ها مأمون و معتمد باشند، و فطریه را برای مستحقینش در وقت محددش می‌رسانیده باشند، باکی ندارد که آنها را توکیل کند.
اگر شخصی از داخل شدن روز عید خبر نداشت، بناءً زکات فطر را پیش از نماز عید ادا کرده نتوانست،

آیا می‌تواند آنرا بعد از نماز عید ادا کند؟
آری! می‌تواند آنرا بعد از نماز عید ادا کند، زیرا او در این صورت معذور می‌باشد.
آیا از بجای طفلان خردسال هم فطریه داده می‌شود؟ و از طفلی‌که هنوز تولد نشده است نیز داده می‌شود؟
بله! واجب است که از بجای طفلان خردسال نیز فطریه داده شود، اما طفلی‌که هنوز تولد نشده است واجب نیست که از بجای او فطریه داده شود، ولی اگر بدهد خوب است؛ زیرا پیشوای ما حضرت عثمان – رضی الله عنه – از تن طفلی‌که هنوز تولد نشده بود فطریه می‌دادند.
کسی‌که پیش از عید وفات کند آیا از بجای او فطریه داده می‌شود؟
اگر پیش از غروب آفتاب آخرین روز رمضان وفات کند بر وی زکات فطر نیست، اما اگر شب عید وفات کرده باشد بر وی زکات فطر است، و ولی وی از بجایش فطریه می‌دهد.
در پایان دعا می‌کنم که الله متعال همۀ ما را به آنچه دوست دارد و باعث خوشنودی‌اش می‌شود توفیق دهد.
و الله اعلم و صلی الله علی نبینا محمد و علی آله و صحبه وسلم.

 

موضوع:, فقه و احکام
| ۳ تیر ۱۳۹۴
یک پاسخ به “سوال و جواب در باره صدقه فطر”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    حمزه says:

    سلام بر مجاهدان راه حق و تشکر از مطالب زیبای تون موفق باشید

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب
آمار سایت

  • کاربران آنلاین 15نفر
  • بازدید امروز 49645
  • بازدید دیروز 183733
  • بازید کل 62440071

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2218
  • کل نظرات 8836
  • کل اعضا 1592
  • جدیدترین عضو hekim

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com