توشه سفر به آخرت را کامل کن

اگر پادشاه جهانی بازهم گدای خدایی

دارایی دنیا دوستان همیشگی تو نیستند

در محضر خدا گناه نکن

با تزکیه و اصلاح نفس خود را آراسته بگردان

زندگی، یک امانت است در دست تو

امکانات کاربری
پیام مدیر

آنهایی که اسباب گناه را برای بندگان خداوند مهیا می سازند دشمن هستند و آنهایی که راه بهشت را مخلصانه به مردم نشان می دهند بهترین دوستان آنها هستند، تعداد دوستان بسیار اندک است

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2258
  • کل نظرات 9163
  • کل اعضا 1633
  • جدیدترین عضو ariyan masoumi

خبرنامه
اسلام
| بازدیدها: 5417

اریتره: اداب، رسوم و فرهنگ مردم اریتره از فرهنگ اسلامی و مسیحیت نشأت گرفته است.

وجود مذهب و فرهنگ در اریتره مانع از درگیری اقوام و قبایل مختلف با یکدیگر شده است و میتوان گفت که همزیستی و معاشرت مردم این بخش از قاره آفریقا که در ارتباط نزدیک با ملل متمدن همانند ایران و مردان خدا جو همچون اصحاب پیروان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) که به این سرزمین مهاجرت کرده بودند، همچنین تحت تأثیر دعوت به اسلام کسانی که تبلیغ دین میکردند(دعاه) موجب ایجاد یک روحیه همزیستی مسالمت آمیز در آنها شده است.

مسیحیان این منطقه در مواقع سفر و حضر، اموال خود را به امانت نزد مسلمانان میگذاشتند و مسلمانان نیز سعی مینمودند درامانتداری و جلب اعتماد و اطمینان، نهایت دقت را به عمل آورند تا مبادا حیثیت جامعه مسلمانان لکه دار گردد.

در بسیاری از شهرها، در مراکز خرید و فروش و کشاورزی، مسلمانان و مسیحیان به طور مشترک مشغول کار هستند.

نزدیکی و قرابت بین این دو به اندازهای است که در بعضی از نقاط، ازدواج مسلمان با مسیحی یک امر عادی به شمار میرود.

اتریش

مردم اتریش از غنی و فقیر هدفشان لذت بیشتر از زندگی است. استفاده از اپرا، کنسرت و شرکت در مجالس رقص و شادی و مهمتر از همه التداذ از دوستی و رفاقت برای مردم کوهپایههای تیرول و ورالبرگ و استیریا تا مردم وین، به یک اندازه اهمیت دارد. آواز و موسیقی بیشترین سهم را در زندگی مردم اتریش به ویژه در وین دارد. به عبارت دیگر به نحو تنگاتنگی با زندگی روزمره آنان عجین شده است.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی اتریش ـ ص۹۳

یمن

مردم یمن خون گرم و زود جوش هستند و روابط عاطفی بسیار خوبی دارند؛ اما زمانی که با یکدیگر اختلاف پیدا میکنند، گاهی منجر به کشت و کشتار و انتقام جویی میگردد که به دلیل حمل اسلحه سرد و یا گرم در صورت تشدید اختلافات کار به کشتار میکشد. جامعه قبیلهای یمن به علت بافت قبیلهای دارای بعضی آداب و رسوم خاصی است. لباس مردان این کشور با سایر کشورها عرب تفاوتهای محسوسی دارد. زنان، کاملاً محجبه بوده و شبیه ایرانیان چادر سر میکنند.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی یمن ـ ص ۴۲

ترکیه

ترکیستهای این زمان با هدف رها کردن تمدن شرق و پذیرش کامل تمدن غرب در صحنه فرهنگ ترکیه وارد گردیدند و چنین دیدگاههای فکری منجر به اقداماتی مانند: جدا کردن دین از سیاست، تغییر الفبای زبان ترکی، تصیفه شدید در لغات زبان ترکی از واژههای بیگانه، تغییر اساسی و پوشش مردم، تغییر آداب و اخلاق اجتماعی، وارد نمودن زبان به صحنه اجتماع، تغییر در نظام آموزشی و … گردید

تغییر نظام آموزشی از قالب دینی به غیردینی تحول اساسی دیگری بود که زمینهساز تحولات اجتماعی، اقتصادی بسیار گردید.

در دوران عثمان، زنان بدون برخورداری از هر گونه هویت اجتماعی و درگیری با انواع محدودیتهایی که جامعه بر آنان روا میداشت روزگار سختی را سپری میکردند. آنان حق حضور در جامعه، بهرهمندی از سواد و امکان تحصیل یا اشتغال را نداشتند و در واقع در این دوران آنچه بهایی نداشت موجودیت انسانی زن بود.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی اریتره ـ ص ۳۵، ۳۸

زلاندنو

در زلاندنو مسئله نوشابههای الکلی موضوع بسیار بزرگی را در زمینه تندرستی همگانی پدید آورده است

نوشیدن نوشابههای الکلی نه تنها دامنگیر افراد الکلی است، بلکه شامل کسانی نیز میشود که در اثر نوشیدن اینگونه نوشابهها مایه دردسر برای خود و دیگران هم میشوند. این دردسرها نابسامانی مانند بیماری، تصادف و دشواریهای مالی، خشونت و یا از هم پاشیدن شدن خانواده را به بار میآورند.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی زلاندنو ـ ص ۳۵

نامیبا

در نامیبیا هر روز تعداد زنانی که قربانی خشونت و تجاوز می شوند افزایش پیدا میکنند و آمار نشان میدهد که در هر یک ساعت یک مورد تجاوز صورت میگیرد. این امر ناشی از فقر، بیکاری و دیگر مشکلات اجتماعی، مصرف مشروبات الکلی است که روز به روز بیشتر میشود.

حمایتهای بین المللی:

الف) باید سریعاً قوانین تبعیض جنسی لغو شده و زنان بتوانند برای خود کسب درآمد کنند و قوانین ازدواج و طلاق اصلاح شود

ب) وضعیت بی سوادی زنان بخصوص زنان روستایی باید اصلاح شده و دختران درس مدرسه امکان شروع و ادامه تحصیل داشته باشند.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی نامیبیا ـ ص ۴۲

نروژ

برخی از مشکلات و معضلات این کشور عبارتند از بیکاری، دزدی، اعتیاد، مشروبات الکلی، خودکشی و ایدز میباشد

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی نروژ ـ ص ۶۰

آفریقای جنوبی

ازدواج در این قبیلهها براساس چند زنی میباشد و بطور سنتی و عرف موجود در قبیله یک مرد با بیش از یک زن ازدواج میکنند.

درگیری بین افراد نیز از طریق ریش سفیدان حل و فصل میگردد و دادگاهها نقش بسیار اندکی در این قضیه بازی میکنند.

وقتی یک پسر ازدواج میکند میبایست در خانه پدرش زندگی کند. این پسر میبایست از والدینش که پیر میشوند پرستاری و نگهداری نماید. طلاق در بین هندیان مقیم این کشور رو به افزایش است.

دیپا والی، آغاز سال در تقویم هندو، جشن سنتی همه هندوهاست، در آن روز جوامع فرهنگی برای فقرا غذا، لباس و هدیه میبرند.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی آفریقای جنوبی ـ ص ۳۳

هلند

لاف و گزاف در اجتماع هلند، هیچ جایگاهی ندارد.

لاف و گزاف در اجتماع هلند، هیچ جایگاهی ندارد.

فنلاند

مردم فنلاند، خوشگذران و پایبند زندگی مادی هستند. استفاده از مشروبات الکلی فراگیر می باشد.

اکثر جرایم جنایی فنلاند ریشه در مصرف الکل دارد. زنان و مردان جوان کمتر خود را مقید به خانواده مینمایند. زندگی تنها، از خصوصیات فنلاندیهاست که یکی از علل خودکشی زیاد در فنلاند محسوب میگردد و آمار خودکشی به تناسب جمعیت فنلاند، در جهان رتبه اول را نشان میدهد.

از مراسم های فولکواریک فنلاندیها، میتوان از رقص و آواز وموسیقی محلی آنان نام برد. فرهنگ حاکم بر کشور، کاملاً مادی است و مردم فنلاند همچون دیگر کشورها اسکاندیناوی از مذهب گریزانند.

زندگی در جامعه فنلاند کاملاً خصوصی شده و عواطف خانوادگی، پدر، مادر، فرزند، وضعیت جامعه، روند سیاسی و هر پدیده انسانی دیگر به عنوان کارکرد نگریسته میشود.

کودکان فنلاند، وقتی به سن ۱۵ میرسند باید از لحاظ مذهب وضعیت خود را مشخص نمایند؛ یعنی یا متعلق به یکی از کلیساها شوند و یا خود را بی دین ثبت نام مینمایند.

بهداشت و نظم در زندگی، کار و محیط اجتماعی چشمگیر میباشد. مردمانی مؤدب و مهربان، خندان و خجالتی نیز به نظر میرسند.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی فلاند ـ ص ۳۷

مکزیک

مردم مکزیک به آداب و سنتهای فرهنگی خود بسیار پایبند میباشند و انجام مراسم فرهنگی مذهبی در این کشور فراوان یافت میشود. مردم مزیک از لحاظ خصوصیات اجتماعی , مردمی خونگرم محسوب شده و پایبندی خاصی به روابط خانوادگی و تعلقات درون فامیلی دارند به طوری که سنتهای خانوادگی در این کشور بسیارقوی می باشد. جوانان زود تشکیل خانواده می دهند و معمولا به ازدواجهای خود پایبند بوده و تلاش می نمایند با افزایش رفت و آمدهای خانوادگی بنیان خانواده را تحکیم بخشند. هر چند این مهم نیز تحت تأثیر سایر فرهنگهای وارداتی قرار گرفته و نفوذ این نوع فرهنگ ها در روند آن به خوبی مشهود میباشد.

بر طبق قانون اساسی، تدوین و پیشبینی برنامهها و تسهیلات آموزشی از وظایف مشترک دولت فدرال و ایالتها و شهرداریها بود و باید بر اساس توسعه و پرورش افراد مکزیکی و در جهت تقویت روحیه وطن پرستی و اعتقاد به وحدت مکزیک و عدالت گسترش یابد. آموزش در مؤسسات آموزشی دولتی رایگان و اجباری است. آموزش دوران ابتدایی عبارتند از ۶ سال دوران ابتدایی که از شش سالگی آغاز شود.

از سال ۱۹۷۹ پیشنهاد شد که این دوران به ۱۰ سال افزایش یابد و ۳ سال از دوران متوسطه که غیر اجباری بود به آن اضافه شود.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی مکزیک ـ ص ۳۸

تانزانیا

برخی از ویژگیهای فرهنگی این مردم:

به موسیقی غربی علاقهای شدید نشان میدهند.

مردم تانزانیا از جنبه معیشت، اعتقادی به دیروز و فردا ندارند.

دارای روحیهای مسالمت جو میباشد و اعتراض و مخالفت در آنها کمتر دیده میشود.

علاقه به زندگی و لذت آن بسیار مشهود است و البته زندگی در هر شرایطی مطلوب آنان است.

در مقابل عقاید مخالف دارای روحیه تسامح و در دفاع از عقیده خود حساسیت زیادی ندارند.

وضعیت زنان بدلیل فقیر، و الزام به فعالیت و کار در همه شئون زندگی و عدم برخورداری از مواهب فرهنگی و اجتماعی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

خونسردی، آرامش، زندگی توأم با خوشگذرانی و رقص و خنده از خصوصیات مردم تانزانیاست. مردمی شاد و همیشه خندان و متبسم و اهل مزاح میباشند. ظاهراً غم و اندوه برای آنها معنی ندارد. خنده یکی از عادات اجتماعی مردم است.

در قاره آفریقا بطور کلی با فرهنگی به همراه ویژگیهای زیر روبرو هستیم.

الف) فرهنگ آفریقا مذهبی است. آفریقایی ها برای پدیدههای پیرامون خود روح و قدرت تأثیر در سرنوشت انسانها قائل است. وقتی او به ادیان دیگر میگرود عناصر سنتی اعتقاد خود را نیز رها نمیکند.

ب) در آفریقا و تانزانیا افراد مسن از احترام زیادی برخوردارند. بیشتر از این اعتقاد نشأت میگیرد که مرگ، بیماری، صاعقه و سایر بلایای طبیعی از خشم خدایان نتیجه میشود و کسی که عمر طولانی دارد مغضوب خدایان نیست. پس چون پاک و مورد توجه ارواح و خدایان است احترام و اطاعتش واجب میشود.

ج) آفریقا چون به سلطه روح اشیاء اعتقاد دارد در هنر معمولاً گرایشی به کلاسیسم ندارد. او وقتی پدیدهای را نقاشی میکند نمیتواند آنچه میبیند ترسیم کند. بلکه آنچه را در ذهن خود از او میسازد تصویر میکند یا میتراشند.

د) از دیگر ویژگیهای فرهنگ بومیان، جامعهگرایی است.

در این کشور فقر مهمترین عامل تعیین کننده چگونگی فرهنگ است.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی تانزانیا ـ ص ۴۰، ۴۲و۴۳٫

قطر

مهمترین معضل فرهنگی و اجتماعی که تقریباً در سالهای اخیر پیدا شده است مربوط به استخدام خدمه خارجی و سپردن فرزندان خردسال به دایههای فیلیپینی، هندی و بنگلادشی و نیز پیدایش پدیده جدیدی به نام ماهواره میباشد.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی قطر ـ ص ۲۲

گینه

فولانیها به طور خانوادگی خود را همواره حساس به اسلام دانسته و لحظهای از تعلیم فقه مالکی خودداری نمیورزیدند. اینها احساسی از جهان شمولی اسلامی دارند که هرگونه انحرافی از آن، گناه محسوب میشود. «مردین هسکیت» معتقد است فولانیها هنگام سفر حج، با آن احساس و شناختی که از جهان شمولی اسلام داشتند، خود را بیشتر با قدرت احساس میکردند.

عامل مهم نیروی نظامی و جهاد آنگونه که متعاقب رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام به عنوان رکن اصلی بسط قلمرو ارض اسلام در میان مسلمین مطرح بود، در کشاندن تمامی منطقه به حیطه اسلام نقش اساسی ایفا نموده. مسلمانان فولا شدیداً معتقد بودند که کشتن کفار، فوز عظیم است و نباید درنگ کرد. لذا در نبردها شرکت نموده و هزینههای آنها را تأمین میکردند.

عامل مهم نیروی نظامی و جهاد آنگونه که متعاقب رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام به عنوان رکن اصلی بسط قلمرو ارض اسلام در میان مسلمین مطرح بود، در کشاندن تمامی منطقه به حیطه اسلام نقش اساسی ایفا نموده. مسلمانان فولا شدیداً معتقد بودند که کشتن کفار، فوز عظیم است و نباید درنگ کرد. لذا در نبردها شرکت نموده و هزینههای آنها را تأمین میکردند.

پیدایش اشعار مذهبی و سرودهای اسلامی از همین مقطع به بعد، نقش مهمی در جذب قلوب مردم به سوی درک اسلام ایفا کرده است.

اسلام در تار و پود جامعه حضور دارد. مردم مسلمان گینه و بویژه اقوام فولا و مالینکه وابستگی عجیبی به اعتقادات اسلامی دارند. در تمامی کوی و برزن هنگام برگزاری نمازهای یومیه و بویژه روزهای جمعه، صفوف طویل نمازگزاران حتی در سطح خیابانها و کوچهها تشکیل میشود.

مردم گینه در مقابل پذیرش حق، بسیار رام هستند و چنانچه در یک فضای استدلالی برای آنان مفاهیم اصیل اسلام مطرح شود، به راحتی میپذیرند و کمتر لجاجت به خرج میدهند. به خاطر همین وابستگی به اسلام است که معمولاً «گینه» و بالاخص «فوتاجلو» را به منزلهی قلب اسلام در آفریقا میشناسند.

وضعیت اعتقادی مردم به گونهای است که حکومت نیز سعی دارد به هر گونه خود را به آن انطباق دهد. معمولاً در روزهای جمعه ریاست جمهوری و کلیه اعضای کابینه، در مراسم نماز حضور دارند. برپایی مسابقات قرآن(قرائت)، اعم از سراسری، دانشجویی و دانشآموزی، از پدیدههای معمولی تحرک سیاسی مسلمین میباشد. مساجد، فعالیت وسیعی دارند.

در نیمه اول سال ۱۹۹۳ کنفرانسی به نام اولین کنفرانس سراسری امامان جمعه و جماعات در کوناکری برگزار شد. طی این کنفرانس امامان همواره خواهان مبارزه با مفاسد اجتماعی، اجرای دستورات اسلامی در امور جامعه و … بودند و همه این واقعیات، نشانههایی صریح و روشن از عمومیت و حقیقت وجود ایمان اسلامی قومی در جامعه گینه است.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی گینه ـ ص ۳۷، ۳۹و۴۳

ویتنام

آداب و رسوم مردم بسیار جالب و با اهمیت میباشد اما متأسفانه در سالهای أخیر با ورود بعضی از فیلمهای سینمایی و ویدئویی, این فرهنگ غنی تحت تأثیر دستآوردهای غریبه گردیده و نه تنها مبلغی پول از جامعه گرفته شده و به جیب خارجیها ریخته شده بلکه آثار سوئی بر فرهنگ و آداب و سنتهای مردم گذاشته است و لذا حزب به دولت توصیه نموده که در این مورد توجه کافی مبذول نموده تا با سرمایهگذاری و دادن امکانات به هنرمندان ویتنامی، مشکلات فرهنگی موجود را رفع و کوشش گردد تا فرهنگ ویتنام توسعه و گسترش یابد.

مردم میکوشند تا برای زندگی بهتر بعد از مرگ هر چه بیشتر پرهیزگار شوند. یکی از بهترین شیوهها برای پرهیزگار شدن، کمک به دیگران است و انتظار است که رهبران، بیش از هر کس پرهیزگار باشند.

هر کس که ادعای قدرت داشته باشد باید نسبت به ملاحظات ظاهری حساس باشد و عکسالعمل فوری در قبال بیحرمتی به آن نشان دهد. یکی از اشکال عکسالعمل، فاصله گرفتن از کسی است که بیاحترامی میکنند.

در ویتنام هیچ فرد خائن مشخصی وجود ندارد. زیرا که همه افراد اعم از میانسال و یا کهنسال، مربوط به همه طرفهای متقابل و همه موضوعات سیاسی بوده اند.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی ویتنام ـ ص ۳۰، ۳۳ و۳۵

برزیل

در این کشور که همیشه زیر سلطه سفید پوستان بوده است، تعیین سهم سرخ پوستان و سیاه پوستان در فرهنگ امروز آن بسیار مشکل است. سهم آنان در این فرهنگ با توجه به تاریخ هر منطقه و ساختار موجود در روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی متفاوت است. به همین دلیل تأثیر سرخ پوستان در ناحیه آمازون، به مراتب از سایر نواحی بیشتر و نفوذ فرهنگی سیاهان در سراسر ساحل، بویژه در ایالتهای ریودوژانیرو، بامبیا، میناس ژرایس، نیرومند و فعال است.

نباید فراموش کرد که سرخ پوستان و سیاهان، همواره بعنوان بردگان و رعایای محروم از حقوق انسانی در حیات برزیل سهیم بوده اند ولی به رغم همه این بیعدالتیها شجاعت کافی برای پیکار و مقاومت داشته اند.

از جمله رسوم و معتقدات که از سرخ پوستان و آفریقاییها به ارث مانده و در میان طبقات متوسط زنان برزیلی متداول است عادت پوشیدن لباس قرمز رنگ است. «خاصه در نواحی شمال شرق و آمازون». این حسن انتخاب در نواحی سبز و خرم و یا در مناطق خشک و ریگزار زمینه گیرا و مهیجی فراهم نموده و جذابیت خاصی به زنان میدهد.

سیاهان برزیلی و آمریکایی به موسیقی علاقه زیادی دارند و موسیقی جاز مؤید این أمر است. لیکن سیاهان آمریکایی بیشتر به نغمه و آواز میپردازند در حالی که سیاهان برزیلی بیشتر متوجه رقص و حرکات بدنی هستند.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی برزیل ـ ۴۶-۴۳
انگلستان

انگلیسیها نسبت به اظهارات کلی و بدون پایه و اساس بیاعتمادند. آنها بیش از دیگران نسبت به آنچه دقیقاًَ قول دادهاند، عمل میکنند. بنابراین، میخواهند دقیقاً بدانند که خود را به چیز متعهد میکنند.

فرانسویها اعتقاد دارند، وقتی که با یک انگلیسی مشغول بحث هستند به هیچوجه نباید باوی چانه زد، زیرا در آن صورت، انگلیسی فرد چانه زننده را به چشم یک خرده سوداگر و یا فروشنده دوره گرد، پنداشته و ارزشی برای وی قائل نخواهند شد، بلکه برای موفقیت در برخورد با یک فرد انگلیسی باید وضع خود را نشان داد و برگفته خود تأکید کرد بدون آنکه لازم باشد علتی برای آن ذکر گردد و این ثبات قدم، ارزش طرف مقابل را در برابر فرد انگلیسی افزایش خواهد داد.

فرانسویان در مورد همسایههای انگلیسی خود، اعتقاد دارند که ایشان در طول تاریخ به خوبی توانستهاند شراب نو را در جام کهنه بریزند و در مقایسه بین خود و انگلیسیها معتقدند که یک فرانسوی یعنی یک مرد عاقل؛ دو فرانسوی یعنی بحث و گفتگو؛ سه فرانسوی یعنی بینظمی و آشوب. و یک انگلیسی یعنی یک ابله، دو انگلیسی یعنی باشگاه ورزشی و سه انگلیسی یعنی امپراطوری بریتانیا.

مباحث کشورها و سازمانهای بینالمللی انگلستان ـ ص ۵۵

اندونزی

موضوع تعدد زوجات در اندونزی رواج نداشته و برای کارمندان دولت یا پرسنل این امر منع قانونی دارد.

مقامات اندونزی معتقدند که جامعه هنوز به بلوغ کافی برای تحمل بسیاری از آزادیهای سیاسی و…

| ۱۸ دی ۱۳۹۰

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

تبلیغات

تغییر باور ها

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 28نفر
  • بازدید امروز 11045
  • بازدید دیروز 298528
  • بازید کل 82763233

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com