توشه سفر به آخرت را کامل کن

اگر پادشاه جهانی بازهم گدای خدایی

دارایی دنیا دوستان همیشگی تو نیستند

در محضر خدا گناه نکن

با تزکیه و اصلاح نفس خود را آراسته بگردان

زندگی، یک امانت است در دست تو

امکانات کاربری
پیام مدیر

آنهایی که اسباب گناه را برای بندگان خداوند مهیا می سازند دشمن هستند و آنهایی که راه بهشت را مخلصانه به مردم نشان می دهند بهترین دوستان آنها هستند، تعداد دوستان بسیار اندک است

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2256
  • کل نظرات 9140
  • کل اعضا 1631
  • جدیدترین عضو mamostaabbas

خبرنامه
اسلام
| بازدیدها: 5134

ما در پایین برخی از آداب غذا خوردن را با استناد به سنت نبوی ذکر می کنیم:نتیجه تصویری برای خورشت

۱- از جمله آداب غذا خوردن این است که شکم خود را به سه بخش تقسیم کنی: یک سوم برای غذا، یک سوم برای نوشیدنی و یک سوم برای نفس‌کشیدن. چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «آدمی چیزهای بدتر از شکمش پر نمی‌کند، چون لقمه‌ای چند که پشت انسان را راست نگه بدارد برای او کافی است، و اگر بدین قناعت نکند، پس یک سوم شکم را برای طعام، و یک سوم برای نوشیدنی، و یک سوم برای نفس کشیدن نگه دارد».

و این از جمله چیزهایی است که پیامبر صلی الله علیه وسلم به امت خود آموخته است تا آنها را از بیماریهای خوردنیها و نوشیدنها با خبر سازد، و فرموده که خوردن زیاد یا کم مکروه است چون باعث ضعف جسم می‌شود.

– در خوردن نباید افراط کرد، چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «مؤمن در یک روده غذا می‌ریزد، ولی کافر در هفت روده غذا می‌ریزد».( بخاری ومسلم)

– در نوع و گونه غذا نباید اسراف کرد، و بعضی از بزرگان حنفیه گفته‌اند: از جمله اسراف این است که چند برابر نیاز نان بر سر سفره قرار بدهد. و اسراف این است که غذاهای رنگارنگ بر سر سفره بگذارد.

– شایسته است که فرد مسلمان آداب غذا خوردن را آموخته و به دیگران نیز بیاموزد. در حدیث عمر بن ابیسلمه رضی الله عنه آمده است و میگوید: «من غلامی بودم که رسول خدا سرپرست من بود، و من دستم را در صینی غذا این طرف و آنطرف میبردم، که رسول الله صلی الله علیه وسلم به من گفت: «ای غلام ابتدا بسم الله بگو، و با دست راستت بخور، و از جلو خودت غذا بخور». و این حدیث صحیح میباشد.( به روایت بخاری و مسلم و لفظ از بخاری است.)

– نباید در مجلسی که فضلا و بزرگترها وجود دارند قبل از آنها شروع به غذاخوردن کرد چون نوعی از بیادبی است.

– با حالت تکیهدادن غذا خوردن مکروه است. چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «من با حالت تکیه دادن غذا نمیخورم».( بخاری ). و حالتهای تکیهدادن این گونه است:( زاد المعاد)

۱-     تکیهدادن بر پهلو.

۲-     چهار زانو نشستن.

۳-     تکیهدادن بر یکی از دستها و با دست دیگری خوردن.

۴-     تکیهدادن بر پشتی یا بالش و مانند ظالم و ستمگران نشستن.

صفت تکیه‌دادن؛ این است که بر هر صفتی از صفت‌های بالا برای غذاخوردن بنشیند. و نیز گفته‌اند بدنش را به یک طرف بیاندازد، نیز تکیه محسوب می‌شود. و همچنین پیامبر صلی الله علیه وسلم نهی کرده است از اینکه: «با حالت دمر و درازکش بر روی زمین غذا بخورد».( به روایت ابوداود و آلبانی آن را صحیح دانسته است.)

– وقتی غذا حاضر باشد باید آن را بر نماز مقدم داشت. چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «وقتی غذای یکی از شما آماده باشد و نماز نیز اقامه شده باشد، غذاخوردن را شروع کند و عجله نکند تا از خوردن فارغ ‌شود».بخاری و مسلم 

– وقتی شخصی جنب باشد، مستحب است که برای غذاخوردن وضو بگیرد. به خاطر حدیث: «وقتی پیامبر صلی الله علیه وسلم جنب می‌شد و می‌خواست که غذا بخورد یا بخوابد، مثل وضوی نماز وضو می‌گرفت». بخاری و مسلم

 

– با دست راست بخورد و بیاشامد، و از خوردن و نوشیدن با دست چپ نهی شده است. چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «با دست چپ غذا نخورید و نیاشامید چون شیطان با دست چپ می‌خورد». مسلم .

– از منبع و سرچشمه غذا سوال نکند. چون در حدیث آمده است که: «وقتی یکی از شما بر سفره برادر مسلمان خود حاضر شد و او تعارف کرد که باید از آن غذا بخورد، از منبع آن سوال نکند و اگر نوشیدنی به او تعارف کرد نیز همین طور است». امام احمد فی مسنده 

– مستحب است که غذاخوردن را از کناره بشقاب شروع کرد نه از وسط و بالای آن. چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «در سینی‌های بزرگ غذا، از کناره‌های آن غذا بخورید و از وسط آن غذا نخورید. چون برکت غذا را کاهش می‌دهد». ابوداود 

 پیامبر صلی الله علیه وسلم برکت را به وسط غذا اختصاص داده است، چون بهترین قسمت غذا وسط آن است.

– در غذاخوردن مستحب است که با سه انگشت (سه انگشتی که برای خوردن به کار می‌روند عبارتند از: انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت میانی و در کتاب: المدخل ابن حاج نیز همین مطلب آمده و گفته فقط در غذای ترید و امثال آن باید از پنج انگشت دست راست استفاده کند و ابن قیم(رحمه الله) گفته است که بهتر آن است که با سه انگشت بخورد چون متکبران با یک انگشت و آزمندان با پنج انگشت می‌خورند.) بخورد و بعد آنها را بلیسد.( صفت لیسیدن: اول از انگشت میانی شروع کند و بعد انگشت اشاره و بالاخره انگشت شست. حدیث را طبرانی در معجم الاوسط ذکر کرده و گفته آنها دستمال نداشتند که با آن دستشان را تمییز کنند. (زاد المعاد – ۱/۳۸).)

 به خاطر حدیثی که کعب بن مالک از پدرش روایت کرده است که می‌گوید: «پیامبر صلی الله علیه وسلم با سه انگشت غذا می‌خورد و قبل از آن که دستش را تمیز کند، آنها را می‌لیسید». مسلم .

 حکمت لیسیدن انگشتان این است که پیامبر «به لیسیدن انگشتان و بشقاب غذا امر کرده است و فرموده که شما نمی‌دانید در کدام یک از آنها برکت وجود دارد». مسلم 

البانی رحمه الله گفته است: «جای بسی تعجب است که بعضی‌ها از خوردن با قاشق وحشت دارند، به گمان اینکه بر خلاف سنت است. در حالی که این امور عادی و طبیعی است».( السلسله الضعیفه (۱۲۰۲).)

– وقتی لقمه‌ای از دست کسی افتاد، مستحب است که لقمه را برداشته و آن را پاک کرده و بخورد. چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است: «وقتی یکی از شما هنگام غذاخوردن، لقمه‌اش افتاد، آن را بردارد و پاک کند و بخورد و آن را برای شیطان رها نکند». السلسله الصحیح .

بوسیدن نان امری مشروع نیست. همچنان که شیخ‌الاسلام ابن تیمیه بر آن قطعیت نهاده است.

– از عیب‌گرفتن و تحقیر غذاها نهی کند چون «پیامبر صلی الله علیه وسلم هیچ‌گاه از غذایی عیب نمی‌‌گرفت. اگر آن غذا را دوست می‌داشت، آن را می‌خورد، و اگر از آن خوشش نمی‌آمد، آن را نمی‌خورد». بخاری 

 و نووی رحمه الله گفته است که از آداب موکد غذاخوردن این است که بر آن عیب نگیرد. مثل اینکه بگوید، شور و ترش است. فتح الباری، ابن حجر (۹/۵۴۸).

– بعد ازخوردن و نوشیدن یکی از دعاهای وارده را بخواند.

 از جمله: «الحمد لله کثیراً طیباً مبارکاً غیر مکفی ولا مودع ولا مستغنی عنه ربنا» بخاری .

و یا بگوید: «الحمد لله الذی کفانا وآوانا غیر مکفی ولا مکفور» صحیح الجامع .

 و یا «الحمدلله الذی أطعمنی هذا ورزقینه من غیر حول منی ولا قوه»  «شکر وسپاس خدایی که این روزی را به من داد بدون اینکه در پدیدآوردن آن نیرو و کوششی از طرف من به عمل بیاید». ترمذی .

 

بعضی از شرایط زشت غذاخوردن:

۱-      المتشاوف: یعنی کسی که قبل از آوردن غذا گرسنگی خود را حفظ کرده و چشمانش را به در اتاق دوخته و هر کسی را که وارد اتاق می‌شود، می‌نگرد به گمان اینکه غذا در دست او است.

۲-      الرشاف: یعنی کسی که لقمه غذا را در دهانش گذاشته و می‌بلعد که صدای بلعیدن آن حسی را برای هم‌نشینانش ایجاد می‌کند که او از آن لذت می‌برد.

۳-              النفاض: یعنی کسی که لقمه را در دهانش گذاشته و با انگشتانش را در غذا تکان می‌دهد.

۴-              القسام: یعنی کسی که نصف لقمه‌اش را می‌خورد بعد نصف آن را دوباره داخل غذا می‌کند و می‌خورد.

۵-              المرنخ: کسی که لقمه را در آبگوشت خرد کرده است و هنوز لقمه اول را نخورده، لقمه دوم را حاضر می‌کند.

۶-              المرشش: کسی که بدون مهارت غذایی مثل مرغ را قطعه‌قطعه می‌کند و آن را به روی هم‌نشینانش می‌پاشد.

۷-              الصباغ: کسی که غذا را از ظرفی به ظرف دیگر می‌ریزد تا آن را خنک کند.

۸-              المنشف: کسی که دستش را با نان پاک می‌کند و سپس آن را می‌خورد.

۹-              النفاخ: کسی که به غذا فوت می‌کند.

۱۰-    المهندس: کسی که به آشپز بگوید: این چیز را اینجا و این را آن جا قرار بده. و بالاخره چیزهایی را که دوست دارد جلو خودش قرار بدهد. و یا گفته‌اند: کسی است که کناره لقمه را با دندانش گاز زده و بعد آن را در خورش می‌کند.

۱۱-    الخردبان: کسی که نان را از ترس اینکه دیگری آن را بخورد، به سوی خودش می‌کشد و در طرف چپ خود می‌گذارد و خود از سمت راست می‌خورد.

۱۲     المعلق: کسی که لقمه در دستش است و قبل از آنکه آن را قورت بدهد و با این حال چشمش به لقمه دیگری است.( از کتاب (آداب الاکل والشرب فی الفقه الاسلامی) اثر حامد بن مده بن حمیدان الجدعانی (ص۸۳) نقل شده است.)

| ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
۲ پاسخ به “بعضی از آداب غذا خوردن در اسلام”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    بسم الله

    سلام علیکم

    با توجه به اینکه از انواع تکیه دادن، چهار زانو نشستن را ذکر فرمودید و معنی آن از لغت نامه دهخدا این می باشد:
    نوعی از نشستن است . مربعنشینی . قرار گرفتن روی زمین به کیفیتی که هر دو ساق پا به جانب داخل خم و با یکدیگر متقاطع گردند و سر زانوان به جانب بیرون متمایل باشند و کف پا در زیر آن واقع شود.

    لذا اگر منظور این است اکثر مردم سر سفره ها به صورت چهارزانو می نشنیند پس جاگزین این روش و کیفیت صحیح نشستن از سنت رسول الله چیست؟ سوال بعدی اینکه آیا روی صندلی ناهارخوری نشستن نوعی از تکیه دادن به حساب میی آید و جایز است یا خیر؟

    با تشکر از سایت خوبتان
    جزاکم الله خیرا

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

تبلیغات

تغییر باور ها

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 13نفر
  • بازدید امروز 56911
  • بازدید دیروز 145693
  • بازید کل 81812082

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com