امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 1411

احکام شرعی بانوان در احادیث رسول الله ص

 

خارج شدن زن از خانه باعث فتنه است
عبدالله بن مسعود –رضی الله عنه- از رسول الله – صلى الله علیه وسلم- روایت می‌کند که فرمودند:
 إنَّ المرأه عوره فإذا خرجت استشرفها الشیطان، وأقرب ما تکون من وجه ربها وهی فی مقر بیتها .
 زن عورت است، و هنگامی‌ که از خانه بیرون می‌رود شیطان او را زینت و آرایش می‌دهد، و نزدیکترین جا به خدایش درون خانه‌اش می‌باشد
استشرفها الشیطان: او را در چشم هاى مردان زینت و آرایش می‌دهد تا به او نگاه کنند، تا آنها را فاسد کند.

 

زن بایستی برای بیرون رفتن از شوهرش اجازه بگیرد، اگر اجازه نداد درست نیست بیرون برود
عبدالله بن عمر –رضی الله عنهما- روایت می‌کند که :
 کانت امرأه لعمر تشهد صلاه الصبح والعشاء فی الجماعه فی المسجد، فقیل لها: لِمَ تخرجین وقد تعلمین أنَّ عمر یکره ذلک ویغار؟ قالت : وما یمنعه أن ینهانی؟ قال: یمنعه قول رسول الله -صلى الله علیه وسلم-: لا تمنعوا إماء الله مساجد الله
یکى از زنان عمر –رضی الله عنه- نماز صبح و عشاء را در مسجد با جماعت ادا می‌ کرد(در جماعت حضور می‌ یافت)، پس به او گفته شد: چرا از خانه بیرون می‌روى (و نماز را با جماعت می‌خوانی) در حالیکه می‌دانى عمر از این کار خوشش نمی‌آید! در جواب گفت: چه چیز او را باز می‌ دارد که مرا از این کار نهى کند؟ در جواب به او گفته شد: قول رسول الله –صلى الله علیه وسلم- که می‌فرماید: کنیزان خدا (زنان) را از رفتن به مساجد منع مکنید


ممنوعیت آشکار نمودن زینت و آرایش هنگام بیرون رفتن
فضاله بن عبید –رضی الله عنه- از رسول الله –صلى الله علیه وسلم- روایت می‌کند که فرمودند:
ثلاثه لا تسأل عنهم: رجل فارق الجماعه وعصى إمامه فمات عاصیاً، وأمه أو عبد أبق من سیده ، وامرأه غاب عنها زوجها وقد کفاها مؤونه الدنیا فتبرجت بعده، فلا تسأل عنهم
از عذاب دردناک سه نفر سوال نکن  ……….. و سومی زنى که شوهرش حضور ندارد در حالیکه برای زنش از امکانات زندگی و رفاهی دنیا همه چیز فراهم کرده سپس با این حال آرایش و زینت خودرا برای مردان نا محرم آشکار میسازد   پس دیگر از اینها سؤال و پرسش مکن که عذابشان دردناک است.

 

ممنوعیت سفر زنان بدون محرم
عبدالله بن عباس –رضی الله عنهما- از رسول الله –صلى الله علیه وسلم- روایت می‌کند که فرمودند:
لا تسافر المرأه إلاَّ مع ذی محرم، ولا یدخل علیها رجل إلاَّ ومعها محرم، فقال رجل: یا رسول الله إنّی أرید أن أخرج فی جیش کذا وکذا، وامرأتی ترید الحج، فقال: اخرج معها
زن مسافرت نکند مگر اینکه همراه محرمی باشد وهیچ مردى بر او داخل نشود، مگر اینکه با او محرم باشد، یکى از صحابه گفت: اى رسول خدا! من می‌خواهم با جیش و لشکر فلانى براى جنگ بروم، و زنم می‌خواهد به حج برود، رسول الله صلى الله علیه وسلم- فرمود: با زن خود به حج برو

 

ممنوعیت وارد شدن مردان نا محرم بر زنان
عقبه بن عامر –رضی الله عنه- از رسول الله –صلى الله علیه وسلم- روایت می‌کند که فرمودند:

إیاکم والدخول على النساء، فقال رجل من الأنصار: یا رسول الله أفرأیت الحو؟ قال الحو الموت

واى بر شما که بر زنان داخل شوید ـ با زنان خلوت کنید ـ مردى از انصار گفت: اى رسول الله ما را از دخول حمو با خبر کن؟ آنحضرت –صلى الله علیه وسلم- فرمود: الحمو: الموت، یعنى مرگ است

حمو: یعنى مردى از نزدیکان شوهر

 

منع کردن زنان از دخول به استخر شنا و مانند آن
از أبو الملیح الهذلی روایت است که بعضى از زنان شهرحمص اجازه دخول به عایشه خواستند. عائشه گفت: ممکن است شما از کسانى باشید که به حمامهاى عمومی‌ (استخر شنا) داخل می‌شوند.
از رسول الله –صلى الله علیه وسلم- شنیدم که می‌فرمود: أیما امرأه وضعت ثیابها فی غیر بیت زوجها فقد هتکت ستر ما بینها وبین الله
هر زنى لباس خود را در غیر از خانه شوهرش بیرون آورد او ستر و پرده بین خود و بین خدا را پاره کرده است.


زن خودش را برهنه به زن دیگری نچسپاند زیرا پس از این برای شوهرش تعریف می کند گویا شوهرش می بیند آن زن را
عبدالله بن مسعود –رضی الله عنه- روایت می‌کند که رسول الله –صلى الله علیه وسلم- فرمودند: 

لا تباشر المرأه المرأه فتنعتها لزوجها، کأنَّه ینظر إلیها

 

هنگام مرگ کسی نوحه و واویلا گفتن حرام است اما گریه جایز

أم عطیه –رضی الله عنها- روایت می‌کند که:

أخذ علینا النبی – صلى الله علیه وسلم- عند البیعه أن لا ننوح، فما وفَّت منّا امرأه غیر خمس نسوه

رسول الله – صلى الله علیه وسلم- هنگام بیعت با او، عهد و پیمان بست که بر شخص مرده نیاحت نکنیم، و بجز پنج زن بقیه به این عهد و پیمان وفا نکردند.

النیاحه: گریه و زارى با صداى بلند، و آنچه که مشابه به آن باشد مثل زدن بر سر وصورت ، پاره کردن لباس و تراشیدن مو ، وامثال اینها

 

جایز بودن سلام مرد بر زن، وباالعکس به شرطی ‌که خطر فتنه نباشد
أسماء بنت أبی بکر –رضی الله عنما- روایت می‌کند که رسول الله –صلى الله علیه وسلم- بر جمعى از زنان که در مسجد نشسته بودند عبور کرد و با دست خود بطرف آنها اشاره به سلام نمود، و فرمود: إیاکن وکفران المنعمین، إیاکن وکفران المنعمین

بر حذر باشید از این که بر نعمت خدا کافر شوید، و آنرا دو بار تکرار نمودند
کفران: المنعمین: این که زن درباره شوهرش بگوید: بخدا سوگند یک ساعت هم از او خیرى ندیدم

 

هنگام نیاز جایز است زن با مرد نا محرم حرف بزند
  أنس –رضی الله عنه- روایت می‌کند که رسول الله –صلى الله علیه وسلم- بر زنى که بر قبرى ایستاده و گریه می‌کرد عبور کرد و فرمود: اتقی الله واصبری تقوا پیشه کرده و صبر کن

 

زن را نباید اجبارا در عقد کسی درآورد که نمی خواهد زیرا این عقد باطل است
عبدالله بن عباس –رضی الله عنهما- روایت می‌کند که: «أنَّ جاریه بکراً أتت النبی –صلى الله علیه وسلم- فذکرت أنَّ أباها زوجها وهی کارهه، فخیّرها النبی –صلى الله علیه وسلم
دخترى باکره نزد رسول الله – صلى الله علیه وسلم- آمد و گفت که پدرش او را به ازدواج کسى در آورده که او را نمی‌خواهد و خوشش نمی آید، رســول الله –صلى الله علیه وسلم  به او اختیار داد که در ازدواج با او بماند، و یا ترکش کند .

 

جایز نیست که زن هنگام ازدواج شرط بگذارد که بعد از مرگ شوهرش ازدواج نکند
أم بشرمیگوید: أنَّ النبی –صلى الله علیه وسلم- خطب امرأه البراء بن معرور، فقالت: إنّی شرطت لزوجی أن لا أتزوج بعده، فقال النبی –صلى الله علیه وسلم-: إنَّ هذا لا یصلح
رسول الله –صلى الله علیه وسلم- از زن براء بن معرور خواستگارى شد ، زن در جواب گفت: من با شوهرم شرط بسته ام که بعد از مرگ او با دیگرى ازدواج نکنم، رسول الله –صلى الله علیه وسلم- در جواب فرمود: این شرط جایز نیست

 

اگر زن بدون دلیل از شوهرش خلع یا طلاق بخواهد حرام است
ثوبان –رضی الله عنه- روایت می‌کند که رسول الله –صلى الله علیه وسلم- فرمودند: أیما امرأه سألت زوجها الطلاق فی غیر ما بأس، فحرام علیها رائحه الجنّه
هر زنى که بدون هیچ دلیلی از شوهرش طلاق بخواهد بوى بهشت بر او حرام خواهد بود، یعنى بهشت را نخواهد دید

 

حق شوهر بر زن زیاد است
از عبدالله بن أبی أوفى –رضی الله عنه- روایت است که رسول الله –صلى الله علیه وسلم- فرمودند: لو کنت آمراً أحداً أن یسجد لغیر الله، لأمرت المرأه أن تسجد لزوجها، والذی نفس محمد بیده لا تؤدی المرأه حق ربها حتى تؤدی حق زوجها، ولو سألها نفسها وهی على قنب لم تمنعه
اگر امر می‌کردم که شخصى براى غیر از خدا سجده کند، امر می‌کردم که زن براى شوهر خود سجده کند، سوگند به کسى که جانم در دست اوست، زن حق خدا را ادا نمی‌کند یعنى از او قبول نمی‌شود تا اینکه حق شوهرش را ادا نماید، اگر از زن خود چیزى بخواهد، گرچه بر زین شترى هم باشد او را اجابت کرده و امتناع نمی‌ورزد.

 

اگر زن در شب هنگام خواب رختواب شوهرش را ترک کند فرشتگان تا صبح اورا نفرین می کنند
أبوهریره –رضی الله عنه- از رسول الله –صلى الله علیه وسلم- روایت می‌کند که فرمودند: إذا باتت المرأه مهاجره فراش زوجها، لعنتها الملائکه حتى ترجع
اگر زن رختخواب شوهرش را ترک کند، فرشتگان همچنان او را لعنت می‌کنند تا اینکه به رختخوابش باز گردد.

 

تحریم نا فرمانی به شوهر
عبدالله بن عباس –رضی الله عنهما- روایت می‌کند که رسول الله –صلى الله علیه وسلم- فرمودند: أُریت النار، فإذا أکثر أهلها النساء، یکفرن قیل: أیکفرن بالله؟ قال: یکفرن العشیر، ویکفرن الإحسان، لو أحسنت إلى إحداهن الدهر ثم رأتْ منک شیئاً قالت: ما رأیت منک خیراً قط
آتش جهنم به من نشان داده شد، و دیدم که اکثریت ساکنین آن را زنان تشکیل می‌دهند، چون کفر می‌ورزند، پرسیده شد: به خدا کفر می‌ورزند؟ فرمود: به شوهر خود کفر می‌ورزد، و به نیکیهاى او کفر می‌ورزند، اگر به یکى از آنها یک دنیا نیکى و خوبى بکنى، و یک خطا و اشتباه و بدى از تو ببیند، می‌گوید: هرگز هیچ خیرى از تو ندیده‌ام.

اگرشوهرهمسرخود را به گناه دعوت نمود همسر اطاعت نکند
از عائشه –رضی الله عنها- روایت است که: أنَّ امرأه من الأنصار زوَّجت ابنتها، فتمعط شعر رأسها، فجاءت إلى النبی –صلى الله علیه وسلم- فذکرت ذلک له، فقالت: إنَّ زوجها أمرنی أن أصل فی شعرها، فقال: لا، إنَّه قد لُعن الموصلات
زنى از انصار دخترش را به ازدواج یکى بیرون آورد، و موهاى سرش افتاد، و به نزد پیامبر – صلى الله علیه وسلم- آمد و جریان را به او عرض نمود، و گفت: شوهرش به او امر کرده که براى او موهاى دیگرى (باروکه) بیاورم، آنحضرت –صلى الله علیه وسلم- فرمودند، خیر اینکار را مکن، چون کسانیکه مو را وصل می‌کنند، لعنت شده‌اند

 

زن نمی تواند از مال خودش بدون اجازه همسر هدیه دهد
رسول الله –صلى الله علیه وسلم- فرمودند: لا یجوز للمرأه أمر فی مالها إذا ملک زوجها عصمتها
جایز نیست زن وقتى شوهر کرد از مال خود هدیه کند مگر با اجازه شوهرش

 

خدمت به شوهر و کسانیکه تحت سرپرستی او هستند
جابر بن عبدالله –رضی الله عنه- گوید: هلک أبی وترک سبع بنات أو تسع، فتزوجت امرأه ثیباً فقال لی رسول الله –صلى الله علیه وسلم-: تزوجت یا جابر؟ فقلت: نعم، فقال: بکراً أم ثیباً؟ قلت: بل ثیباً، قال: فهلاّ جاریه تلاعبها وتلاعبک، وتضاحکها وتضاحکک؟ قال: فقلت له: إنَّ عبدالله هلک وترک بنات، وإنّی کرهت أن أجیئهن بمثلهن، فتزوجت امرأه تقوم علیهن وتصلحهن، فقال: بارک الله لک، أو خیراً
پدرم فوت کرد و هفت یا نه دختر بجا گذاشت، و من با زنى ثیبه (بیوه) ازدواج کردم، رسول الله –صلى الله علیه وسلم- به من گفت: اى جابر! آیا ازدواج کرده اى؟ گفتم: بلى، آنحضرت –صلى الله علیه وسلم- فرمود: باکره یا ثیبه(با دختر و یا با زن)؟ گفتم با ثیبه، فرمود: چرا با دخترى ازدواج نکردى که با او بازى کنى و او با تو بازى کند، و با او بخندى، و او با تو بخندد؟ جابر: به آنحضرت –صلى الله علیه وسلم- گفت: عبدالله (پدرم) فوت کرد و دخترها را بجا گذاشت، و کراهت داشتم که مانند آنها با دخترى ازدواج کنم، پس با زنى ازدواج کردم تا سرپرستى آنها را به عهده بگیرد، رسول الله –صلى الله علیه وسلم- فرمود: خدا به تو برکت دهد، یا فرمود: خوب کردى.

 

واجب بودن نفقه زن و فرزند بر شوهر
عائشه –رضی الله عنها- روایت می‌کند که: أنَّ هنداً بنت عتبه قالت: یا رسول الله إنَّ أبا سفیان رجل شحیح، ولیس یعطینی ما یکفینی وولدی إلاَّ ما أخذت منه وهو لا یعلم، فقال: خذی ما یکفیک وولدک بالمعروف
هند دختر عتبه گفت: اى رسول الله! أبوسفیان مرد خسیسی است، و به من چیزى که کفایت من و فرزندم را بکند نمی‌دهد، مگر آنچه که من بدون آگاهی او از او بردارم .
حضرت –صلى الله علیه وسلم- فرمود: آنچه که براى خود و فرزندت کفایت کند بطور معروف (عدم اسراف) از او بگیر، (و مهم نیست که او نداد.

 

تحریم تغییر خلقت خدا برای زیبا شدن
از عبدالله بن مسعود –رضی الله عنه- روایت است که گفت: لعن الله الواشمات والمستوشمات، والنامصات والمتنمصات، والمتفلجات للحسن المغیّرات خلق الله، ما لی لا ألعن من لعن النبی –صلى الله علیه وسلم-، وهو فی کتاب الله: )وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُو
خداوند خالکوب و خالکوب کننده و نامص(باریک کردن ابرو، و کسیکه براى دیگرى اینکار را انجام می‌دهد) و کسانیکه بین دندانهاى خود فاصله قرار می‌دهند، و می‌گشایند (براى زیبائى) و اینها همه از تغییر خلق و آفریده خداست، لعنت کرده است، پس چرا من کسانى که پیامبر آنها را لعنت کرده، لعنت نکنم، و آنهم در کتاب خداست که می‌فرماید: آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید) و آنچه نهی کرده خوداری نمائید، و از (مخالفت) خدا بپرهیزید

 

ممنوعیت پوشیدن لباس تنگ که بدن نمایان شود، و از لباسهای نازک که جسم را آشکار می‌نماید، و از لباسهای کوتاه که تمامی جسم را نمی‌پوشاند، و از جمع کردن مو بر بالای سر
أبوهریره –رضی الله عنه- روایت می‌کند که رسول الله –صلى الله علیه وسلم- فرمودند: صنفان من أهل النار لم أرهما: قوم معهم سیاط کأذناب البقر یضربون بها الناس، ونساء کاسیات عاریات ممیلات مائلات رؤوسهن کأسنمه البخت المائله، لا یدخلن الجنه ولا یجدن ریحها، وإنَّ ریحها لیوجد من مسیره کذا وکذا
دو گروه از اهل آتش جهنم هستند که آنها را ندیده ام، کسانی هستند که تازیانه دارند مانند دم گاو، با آن مردم را می‌زنند، و زنانى هستند برهنه و عریان که لباسهاى تنگ و شفاف و کوتاه بر تن می‌کنند، و از طاعت و فرمان خدا منحرف اند، و زنان دیگر را بطرف خود کشانده فاسد می‌کنند، و (موى) سرشان مانند کوهان شتر است که به اینطرف و آنطرف می‌رود، اینها به بهشت داخل نمی‌شوند، و بوى بهشت هم به مشامشان نمی‌رسد، در حالیکه بوى بهشت از مسافت چنین و چنان به مشام می‌رسد.

 

پوشدن کفش پاشنه بلند از عمل زنان یهود است
أبو سعید الخدری –رضی الله عنه- از رسول الله -صلى الله علیه وسلم- روایت می‌کند که فرمودند: کانت امرأه من بنی إسرائیل قصیره تمشی مع امرأتین طویلتین فاتخذت رجلین من خشب، وخاتماً من ذهب مُغلق مُطبِق ثم حشته مسکاً، وهو أطیب الطیب، فمرت بین امرأتین فلم یعرفوها، فقالت بیدها هکذا، ونفض شعبه (أحد الرواه) یده
زنى از زنان بنى اسرائیل کوتاه قد بود، و با دو زن بلند قد می‌رفت، این زن دو پاى تخته اى و یک انگشتر از طلا که بسته بود براى خود گرفت و آنرا پر از عطر مشک نمود، و مشک از بهترین عطرهاست، پس بین آن دو زن بلند قد رفت و آنها او را نشناختند، و زن با دست خود بطرف آنها اشاره کرد .

 

دوری جستن زنان از آشکار نمودن آرایش خود برای مردان نا محرم مانند طلا و لباس رنگین
از أبوهریره -رضی الله عنه- روایت است که پیامبر –صلى الله علیه وسلم- فرمودند: ویل للنساء من الأحمرین الذهب والمعصفر
وای بر زنانى (که دو چیز سرخ را براى مردان اجانب و نامحرم نمایان می‌کنند) طلا و لباس سرخ رنگ خود را .

 

تحریم تشابه زنان به مردان در لباس ، حرکت ، سخن گفتن و امثال اینها
عبدالله بن عباس –رضی الله عنهما- روایت می‌کند که: لعن رسول الله -صلى الله علیه وسلم- المتشبهن من الرجال بالنساء والمتشبهات من النساء بالرجال
پیامبر -صلى الله علیه وسلم- زنانى که خود را به مردان همانند می‌کنند، و مردانى که خود را به زنان همانند می‌کنند لعنت فرموده است

برگرفته از کتاب : محمد بن شاکر الشریف

| ۲۲ آذر ۱۳۹۰

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 29نفر
  • بازدید امروز 176758
  • بازدید دیروز 171847
  • بازید کل 55974220

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2203
  • کل نظرات 8726
  • کل اعضا 1574
  • جدیدترین عضو Sara

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com