امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2242
  • کل نظرات 8992
  • کل اعضا 1612
  • جدیدترین عضو nabiullah

خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 4802

سبحان می پرسد : مگرطبق عقیده ما ام المومنین عایشه وعلی رضی الله عنهما جزءاهل بیت پیامبر و طبق آیه تطهیر پاک محسوب نمی شوند،پس چرا در جنگ جمل دربرابر هم ایستادند؟

سوالی که بسیاری ها می پرسند .       th (1)

پاسخ :
اولا: هیچ انسانی بجز انبیای الهی معصوم نیستند، حال چه آن شخص صحابه باشد یا خلیفه راشده باشد یا همسران و یا فرزندان پیامبر صلی الله علیه وسلم باشند.
دوما: آیه تطهیر که در مورد زنان پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد شده، دلیل بر عصمت آنها نیست و دلیل بر عصمت هیچ یک از اهل بیت نیست.بنابراین عایشه رضی الله عنها و سایر ازواج پیامبر رضی الله عنهن معصوم نبودند، همانگونه که فاطمه و علی و فرزندانش رضی الله عنهم معصوم نبودند. 
آیه تطهیر در مورد چه کسانی نازل شده ؟
برای آنکه پی ببریم که آیه تطهیر در مورد چه کسانی نازل شده، کافیست تا به قرآن مراجعه نمائیم وخیلی راحت و آسان برای هر انسان عاقلی فهمیده می شود که منظور از آیه تطهیر در باره چه کسانی است:

«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاهَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا (۲۸) وَإِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآَخِرَهَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا (۲۹) یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفَاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ یُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ وَکَانَ ذَلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرًا (۳۰) وَمَنْ یَقْنُتْ مِنْکُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَیْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا کَرِیمًا (۳۱) یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا (۳۲) وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَی وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآَتِینَ الزَّکَاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا(۳۳) وَاذْکُرْنَ مَا یُتْلَی فِی بُیُوتِکُنَّ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ وَالْحِکْمَهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ لَطِیفًا خَبِیرًا (۳۴) إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا» (احزاب ۲۸-۳۵).یعنی: ای پیامبر! به همسرانت بگو: «اگر شما زندگی دنیا و زرق و برق آن را می‏خواهید بیایید با هدیه‏ای شما را بهره‏مند سازم و شما را بطرز نیکویی رها سازم! و اگر شما خدا و پیامبرش و سرای آخرت را می‏خواهید، خداوند برای نیکوکاران شما پاداش عظیمی آماده ساخته است.»ای همسران پیامبر! هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود؛ و این برای خدا آسان است. و هر کس از شما برای خدا و پیامبرش خضوع کند و عمل صالح انجام دهد، پاداش او را دو چندان خواهیم ساخت، و روزی پرارزشی برای او آماده کرده‏ایم.ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‏ای هوس‏انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!و در خانه‏ های خود بمانید، و همچون دوران جاهلیّت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید چراکه خداوند می‏خواهد (دوست دارد) پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و شما را پاک سازد. آنچه را در خانه‏ های شما از آیات خداوند و حکمت و دانش خوانده می‏شود یاد کنید؛ خداوند لطیف و خبیر است!به یقین، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه‏دار و زنان روزه‏دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا می‏کنند، خداوند برای همه آنان مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است.اگر یک مسلمان منصف و فهیم به آین آیات نظر کند – و نخواهد که آیات قبل و بعد آنرا قیچی نماید – بروشنی درمی یابد که این آیات همگی در مورد ازواج رسول خدا صلی الله علیه وسلم نازل شده اند، و اینکه می فرماید: « إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» یعنی: چراکه خداوند می‏خواهد (دوست دارد) پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و شما را پاک سازد.هدف الله تعالی در اینجا این نبوده که اظهار دارد ازواج نبی صلی الله علیه وسلم معصوم هستند! بلکه الله تعالی بیان داشته اند که (دوست دارم که شما پاک شوید و از گناه دور شوید) یعنی در اینجا اراده ی الله تعالی اراده ی شرعیه بوده، همانگونه که خدای متعال می فرمایند بعد از ذکر نحوه وضو گرفتن خطاب به مومنان می فرماید: «مَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ»مائده آیه (۶).یعنی: خداوند نمی‏خواهد مشکلی برای شما (مومنان) ایجاد کند؛ بلکه می‏خواهد شما را پاک سازد و نعمتش را بر شما تمام نماید؛ شاید شکر او را بجا آورید!بنابراین الله تعالی در این آیات می خواهد این مطلب را یاداور شود که چه چیزی را می پسندند؟ برای ازواج نبی صلی الله علیه وسلم چنین اراده و پسندیده اند که بیشتر از دیگر زنان مومنه مراقب باشند و از گناه دور شوند تا از آن پاک شوند، نه اینکه آنها را بصورت مادرزادی معصوم کرده باشند!خلاصه اینکه آیه مشهور به تطهیر ربطی به عصمت عایشه رضی الله عنها یا همسران پیامبر صلی الله علیه وسلم یا اهل بیت رضی الله عنهم ندارد.چهارم: اگر علی رضی الله عنه و عایشه رضی الله عنها در معرکه جمل با هم پیکار کردند؛ برای این بود چون کسانی که عثمان رضی الله عنه را به قتل رساندند نمی خواستند عایشه و علی رضی الله عنه با هم متحد شوند و آنها را قصاص کنند لذا آنها را با یک توطئه به جان هم انداختند.در ابتدا باید گفت که رویارویی عایشه و علی رضی الله عنهما فقط بخاطر اجتهاد و نحوه برداشت دو طرف بر سر چگونگی قصاص قاتلین عثمان رضی الله عنه بود نه بر سر عقیده یا اصول ایمان یا کینه و دشمنی و یا ریاست ومال و قدرت..

بعد از آنکه عایشه رضی الله عنها آگاه شد که عده ای شورشی از اهالی بصره و کوفه به مدینه یورش برده و خلیفه را شهید کردند، او خواستار قصاص شد، اما علی رضی الله عنه به دلیل شرایط پیچیده و اوضاع حاکم بر مدینه قدرت کافی برای قصاص نداشت زیرا قاتلین لشکر بزرگی بودند که در سپاه علی رضی الله عنه رخنه کرده بودند، از اینرو علی رضی الله عنه چنین باور داشت که تا تثبیت قدرت نباید قصاص کند تا مبادا آشوبگران و شورشیان بخواهند بیشتر از این آشوب بپا کنند، اما عایشه و طلحه و زبیر رضی الله عنهم چنین می پنداشتند قبل از هر چیز ابتدا قاتلین عثمان قصاص شوند تا مبادا شورشیان جسور شوند و بخواهند آزادانه هر وقت خواستند خلیفه را بردارند یا بکشند.

لذا عایشه و طلحه و زبیر رضی الله عنهم تصمیم گرفتند خود تنهایی اقدام به قصاص کنند و لذا به سمت بصره رفته و شورشیان زیادی را که مدینه را اشغال کرده بودند را به سزای اعمالشان رسانیدند، علی رضی الله عنه با مشاهده این وضعیت ناچار شد خود به سمت بصره برود ولی حسن رضی الله عنه با پدرش مخالف بود چرا که حسن رضی الله عنه چنین باور داشت که حرکت علی رضی الله عنه به سمت بصره اوضاع را پیچیده تر خواهد نمود، ولی علی رضی الله عنه به نظر حسن رضی الله عنه توجه نکرد و تا نزدیکی اردوی عایشه رضی الله عنه آمد، آنگاه علی رضی الله عنه چند نماینده را نزد عایشه فرستاد و به آنها گفت که دست بردارند و بعدا همه آن قاتلین را قصاص خواهیم کرد، عایشه و طلحه و زبیر با این تضمین علی رضی الله عنه قانع شدند و تصمیم گرفتند به منازل خود بازگردند، اما شورشیانی که در سپاه علی رضی الله عنه رخنه کرده بودند از این توافق طرفین هراسان شدند و ترسیدند این اتحاد به زیان آنها بیانجامد، لذا با یک توطئه، شبانه به سمت لشکر دو طرف تیراندازی کردند تا سربازان دو طرف گمان کنند که طرف مقابل جنگ را شروع کرده، بدین ترتیب آتش جنگ شعله ور شد و از کنترل همه خارج گشت و حتی عایشه رضی الله عنها بارها خواست تا همه را از ادامه جنگ بازدارد ولی به دلیل همهمه و پیچیدگی اوضاع موفق نشد و همینطور در صف مقابل علی رضی الله عنه بارها تلاش نمود ولی کسی صدایش را نشنید!

بدین ترتیب معرکه جمل ناخواسته روی داد، درحالیکه هیچ کینه و دشمنی با هم نداشتند و تنها اختلافات و سلایق شخصی موجب این رویداد گردید، همانگونه که امروزه گاها در کشوری بین دو جناح – که هردو همسو و هم عقیده هستند – بخاطر نحوه اداره کشور گاها اختلافاتی بین آنها ایجاد می گردد، ولی با این وجود همه یک عقیده و منهج رادارند..

بنابراین، این یک کینه و دشمنی یا اختلاف در اصول عقاید دو طرف نبود که موجب این معرکه شد، بلکه اولا اختلاف برداشت و سلیقه بود، دوما دستهای دشمنان و شورشیان درکار بود..

و بعدها هر دو طرف هم علی رضی الله عنه و هم عایشه رضی الله عنها پشیمان و نادم بودند و از این اتفاق و مصیبت بزرگ افسوس می خوردند، حتی زبیر رضی الله عنه در وسط میدان از کار خود پشیمان گشت و از جنگ دست کشید و میدان را رها کرد ولی یک شخص او را تعقیب نمود و به شهادت رسانید که بعدها علی رضی الله عنه به آن قاتل وعده جهنم داد.

آیا توجیه حدیثی که فرموده قاتل و مقتول در جهنم هستند چیست ؟

امام قرطبی رحمه الله در مورد این حدیث میگوید: «علما می‏گویند: این حدیث در مورد صحابه رسول خدا- که در این جنگ فتنه شرکت کردند- نیست، زیرا خدای متعال میفرماید:

«وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَی الْأُخْرَی فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّی تَفِیءَ إِلَی أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ * إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ» (حجرات ۹-۱۰).

 ترجمه : هرگاه دو گروه از مؤمنان با هم به جنگ پرداختند، در میان آنان صلح برقرار سازید. اگر یکی از آنان در حق دیگری ستم کند و تعدی ورزد (و صلح را پذیرا نشود) با آن دسته‌ای که ستم می‌کند و تعدی می‌ورزد بجنگید تا زمانی که به سوی اطاعت از فرمان خدا برمی‌گردد و حکم او را پذیرا می‌شود. هرگاه بازگشت و فرمان خدا را پذیرا شد، در میان ایشان دادگرانه صلح برقرار سازید و (در اجرای مواد و انجام شرائط آن) عدالت بکار برید، چرا که خدا عادلان را دوست دارد.‏ فقط مؤمنان برادران همدیگرند، پس میان برادران خود صلح و صفا برقرار کنید و از خدا ترس و پروا داشته باشید، تا به شما رحم شود .

این آیه کریمه دو طرف درگیر را مومن خوانده و سپس آنهارا مومن و برادر اعلام فرموده است و سپس فرموده تقوا اختیار نمایید تا مورد ترحم الهی قرار گیرید . این قضاوت الهی در مورد دو گروه درگیر مسلمان بود .

و حدیث مذکور مشمول حال کسانی می شوند که بدون تاویل جائز، و بلکه بخاطر دنیا و هوی و هوس و یا امورات دنیوی و عصبیت اقدام به کشتن هم نمایند، یعنی بعنوان مثال دو نفر را در نظر بگیرید که به دلیل عداوت در یک معامله درگیر شوند و برهمدیگر شمشیر بکشند و یکی دیگری به قتل برساند، ولی آیا صحابه رضی الله عنهم بدلیل مسائل دنیایی خود و منافع آن با هم درگیر شدند یا به دلیل دینشان؟ قطعا معلوم است که آنها بخاطر دینشان بود که با هم اختلاف پیدا کردند، و هر یک از طرفین چنین اجتهاد و تاویل کرده بودند که این خود اوست که بر راه حق و مسیری قرار گرفته اند که خدا نیز آنرا می پسندد و دیگری در حال بغی است، و لذا با این دید و اجتهاد بود که با هم درگیر شدند

اکنون وظیفه ما چیست ؟

قرآن وظیفه مسلمانان را مشخص نموده است ، چنانکه خداند عزوجل ما مومنان را اینگونه آموزش می دهد که: « وَالَّذِینَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ»(حش ۱۰)

یعنی: (همچنین) کسانی که بعد از آنها آمدند و می‏گویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینه‏ای نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمی!»

پس ما نیز برای آنها دعا کرده و امید داریم که خدای متعال از اشتباهات طرفین بگذرد، چرا که او خود وعده داده است که از گناهان مومنان برای هرکس که شایستگی داشته باشد درخواهد گذشت:

« إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاء» (نساء ۴۸).

یعنی: خداوند (هرگز) شرک را نمی‏بخشد! ولی پایین‏تر از آن را برای هر کس (بخواهد و شایسته بداند) می‏بخشد.

در خصوص شخصیت ام المومنین عایشه رض بیشتر بخوانید:

سن دقیق حضرت عایشه هنگام ازدواج با پیامبر ص براساس روایات صحیح

ای قلم بنویس! از مادرمان حضرت عایشه رضی الله تعالی عنها

افتخارات منحصر به فرد حضرت عایشه

رحلت حضرت عایشه رضی الله عنها

رد شبهاتی پیرامون ازدواج پیامبرص با ام‌المؤمنین عایشه‌ صدیقه رض

دانلود کتاب در باره مادر مومنان عایشه صدیقه

| ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
۲۴ پاسخ به “چرا حضرت علی و عایشه دربرابر هم ایستادند مگر هردو اهل حق نبودند؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    عبدالوهاب says:

    سلام برادران (مسلمان) ((الله)) از آدم تا خاتم الانبیا را فرستاد تا ((الله))را بشناسیم و بگه همه شما از آدم (خاک سرخ) هستید و انسان بودن مهمه
    همه آدمند انسان باش
    اون قدر درگیر ریزه کاریا شدیم که یواش یواش اصل را فراموش میکنیم

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    عبدالوهاب says:

    هردو گروه خجالت بکشید من و تو کی هستیم که در مورد خانواده پیامبر نظر بدیم نمی ترسید از عذاب الهی
    عزیزان اصل الله است و راه رسیدن به او کلام الله است
    چند تا بیکار اومدن از صبح تا شب از فکر های درست و غلط خودشون طرف داری میکنن تو را خدا دست برداریم

    • وضعیت کاربر : مهمان
      طه says:

      از آنچه (عقل و شعور) که خداوند مرا به آن امر فرموده پروا کنم؟ تعقل نکنم و استدلال مبین نیاورم که هر که از راه رسید بی غصه بر دین خدا افترا ببندد و چنین جهالت ها را در دین وارد کند؟ که هر بیگانه ای ببیند به ریش مان بخندد که دین مبین چنین عاجز از فرقان حق و باطل است؟

      پروا کنم که حق را در نا حق مخلوط رها کنم تا لگدمال شود؟
      طبیعی هم هست به این طرز تفکری که در مورد دینتان دارید مروان بن حکم (ملعون ترین مخلوق) را هم رسول الله بچسبانید. آری سرتان را هم بالا بگیرید و به دینتان ببالید.
      همین دیگر! دینتان دین نیست که با استدلال به این روشنی که کودک هم آنرا می فهمد فرو می ریزد. کورید؟ کرید؟ گنگید؟ چه مرگتان است که نفهم شده آید و تا حدی که با پررویی می گویید اصلا عقل از ریشه باید بساطش جمع شود. بله برای شیادان و دروغگویان عقل و اندیشه یک دشمن است.

      من ترجیح می دهم از رسول خدا خجالت بکشم و بترسم تا اینکه از دشمنش خجالت بکشم از خجالت آنان از گفتن حق لال شوم.

      مروان ملعون را به رسول خدا چسباندن که دیگر جن و انس بر فساد او یقین دارند، هیچ گناه نیست خیالتان راحت باشد. معاویه همین و یزید همین و ابوسفیان همین و بشمارم؟؟

      • وضعیت کاربر : مهمان
        عبدالوهاب says:

        این تعقل عزیز شما دین اسلام و سنت نبوی را به ده ها رشته تقسیم کرده این تعقل عزیز شما همه را کودک می بینه یه کودک رو لیتوگرافی و غیره می بینه مذهب شیعه چند دسته شده
        مذهب سنی چند دسته شده
        با عقل عزیزتان همه رو جمع کن و
        یه نوع دین جدید اختراع کنید کودکها سر در گم نشن
        و……

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    محسن says:

    وقتی کسی بخواهد راست و دروغ را با هم جمع کن دیگر از منطق کاری بر نمی آبد و باید به دنبال صفسطه بود و در این مطلب نیز همین کار صورت گرفته یا در جنگ حضرت علی و معاویه
    یا در باب کشتن حجر بن عدی و چندین روایت دیگر
    یکم منطقی صحت کنید علی و معویه جنگیدن و هر دو بر حق بودن مگه میشه
    حضرت علی با طلحه و زبیر و عایشه در جنگ جمل جنگید با هر دو گروه بر حق بودن و یک عده شورشی جنگ را شروع کردن مگر رهبران این دو گروه بی منطق بودن که راحت گول بخورن
    و صدها نمونه دیگر
    هرجایی کم میارید مثل فوتبال امتیاز میدهید در جنگ علی و معاویه چون معاویه اشتباه کرد یک امتیاز و علی چون اجتهاد درست داشت ۲ امیتاز
    به هر بچه بگویی مبخنده چه برسه به آدم عاقل
    د راینجا هم که دوباره شروع کردید نتونستید ضمیر کم را تحلیل کنید و به همسران پیامبر بچسبانید گفت که بین زنان مذکر هم وجود داشته که حرف شما درست در بیاد.
    شما علی را به عنوان خلیفه قبول دارید چرا از صلوات کلمه آل را حذف می کنید. مگر نه اینکه این آیه تطیر در وصف آل پیامبر آمده است. وقتی که پای آل میاد وسط صحابه هم باید بیایند یعنب آل پیامبر و صحابه در یک ردیف هستند که چنین نبوده نیست و نخواهد بود
    چرا در پایان قران و در صدق الله علی عظیم بازم واژه علی را حذف میکنید
    دلیلی برای این حذف دارید. بیان کنید.
    میدانم که این مطلب را چاپ نمی کنید حداقل جواب سوالات من را بگذارید

    • وضعیت کاربر : مهمان
      پاسخ محسن says:

      جناب محسن عزیز مطمئن باشید که دروغ نخواهیم گفت چرا که دروغ از صفات مومنان نیست و مطمئن باشید که از منطق خارج نخواهیم شد و منطق ما سنت پیامبر ماست ما هر انچه از سنت خارج باشد منطق نمی دانیم بلکه سفسطه میدانیم پس دیدگاه ما بایستی مورد تائید یا قرآن باشد یا سنت نبوی و لذا می توان گفت که ریشه منطق خود اسلام است . ما مثل جنابعالی مسائل را با عقل نمی سنجیم عقل زمانی اعتبار دارد که قرآن و سنت نباشد و زمانی که کلام خدا و کلام پیامبرش باشد عقل کاربرد ندارد . در هر زمانی مسلمانان باهم جنگیدند و در حال حاضر نیز می جنگند و هیچ کس و هیچ عالم بزرگواری دیگری را تکفیر نمی کند و یا جهنمی نمی خواند و شما رخدادها و حوادث روز را کاملا شاهد هستید و مستقیم سراغ صحابه رسول الله می روید و آنهارا یا از اسلام خارج میدانید و یا جهنمی ، این انگیزه شما از دشمنی و کینه با صحابه نشاءت میگیرد ، جز این نیست که به قرآن رجوع نمی کنی تا مشکلت را با خودت حل کنی و چسبیدی به روایاتی که خودت هم خبر نداری صحیح اند یا نادرست .

      ثانیا بر فرض اینکه ما راه مان نادرست است و شما مومنین واقعی هستید پس لابد رفتار مومنامه بیشتری نشان دهید تا دل ما هم خوش شود مثلا دست از کینه بردارید مثل یک مومن پاک که دارای قلبی پاک است زندگی کنید

      • وضعیت کاربر : مهمان
        خراسانی says:

        دروغ میدونی چیه؟
        دروغ اینه که بگی پیامبر خلیفه تعیین نکرده
        بعد بگیم فلانی خلیفه پیامبر هست.

        • وضعیت کاربر : مهمان
          پاسخ خراسانی says:

          وقتی می گوئیم پیامبر خلیفه تعیین نکرد چون هیچ دلیلی از قرآن و سنت برای این ادعا وجود ندارد آنچه که ذکر می کنند روایات نادرست و ضعیف هستند.
          به هر حال بجای ناراحت شدن بهتره بگوئیم خداوند همه مارا به صراط مستقیم هدایت بفرماید. آمین

        • وضعیت کاربر : مهمان
          خراسانی says:

          خب منم حرفم همینه عزیزم تو که میگی نه از قرآن و نه سنت دلیلی مبنی بر تعیین خلیفه وجود نداره چرا میگیم فلانی خلیفه پیامبر هست؟

        • وضعیت کاربر : مهمان
          عبدالوهاب says:

          فکر کنم فلانی یه اسم داره اگه زحمت بکشی

  4. وضعیت کاربر : مهمان
    حسین says:

    شما کاملا بدون دلیل میفرمایید اهل بیت چه کسانی هستند یا نیستند لطفا دلیل و مدرک صحیح از قول ازواج النبی بیاورید که آنها خود را از اهل بیت شمرده باشند؟

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدي says:

    . سلام. سوالی از براددران اهل سنت دارم. اگر در آن زمان بودید و جنگ شروع می شد در کدام جبهه می جنگیدید؟ با تشکر

  6. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    با سلام
    اگر لازم هست متن عربی رو میتونم بزارم.
    با تشکر از حوصله و پاسختون که باعث نشر معارف دین خاتم النبیین می شوید.

  7. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    صحیح مسلم ـ به نقل از عایشه ـ :
    پیامبر صلى الله علیه و آله بامدادان [از اتاقش] بیرون رفت ، در حالى که پوشش پشمى نقشدارى از موى سیاه ، بر تن داشت . پس حسن بن على آمد و پیامبر صلى الله علیه و آله او را در زیر آن جاى داد . به دنبال او ، حسین آمد که پیامبر صلى الله علیه و آله او را نیز در زیر آن جاى داد . در پى او فاطمه آمد که پیامبر صلى الله علیه و آله او را نیز در زیر پوشش خود جاى داد و سرانجام، على آمد که پیامبر صلى الله علیه و آله او را نیز در زیر پوشش خود جا داد و سپس فرمود : «خداوند، خواسته است پلیدى را تنها از شما اهل بیت بزداید و شما را کاملاً پاکیزه گرداند» .

    صحیح مسلم : ج ۴ ص ۱۸۸۳ ح ۲۴۲۴ ، المستدرک على الصحیحین : ج ۳ ص ۱۵۹ ح ۴۷۰۷ نحوه ، السنن الکبرى : ج ۲ ص ۲۱۲ ح ۲۸۵۸ ، الإقبال : ج ۲ ص ۳۵۰ ، الطرائف : ص ۱۲۳ ح ۱۸۷ ، بحار الأنوار : ج ۲۱ ص ۲۸۱ .

    پاسخ :
    راوی حدیث یاد شده حضرت عایشه رضی الله عنها است یعنی حدیث فضل حضرت علی رضی الله عنه و خانواده اش را عایشه صدیقه روایت می کند و این می تواند ردی باشد بر پندار آنانی که می گویند بین علی و عایشه محبت نبود بغض بود! پاسخ شما در لینک زیر شرح داده شده است برای ورود لطفا روی آن کلیک نمایید.
    حدیث کسا، و آیه تطهیر

  8. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    با سلام
    یک سوال داشتم
    اگر آیه تطهیر اختصاصی به حضرت فاطمه سلام الله علیها و علی علیه سلام و حسنین سلام الله علیهم ندارد پس حدیث ۲۴۲۴ صحیح مسلم که راوی آن ام المومنین عایشه رضی الله عنها هستند چه می شود؟

    پاسخ :
    متن حدیث را ارسال بفرمایید .
    با سپاس

  9. وضعیت کاربر : مهمان
    حمید says:

    برادر گرامی بیایم حقایق رو بیان کنیم..خود شمام میدونی که آیه تظهیر در مورد چکسانی هست..حتی احادیث مختلفی هست که راویانش خود زنان پیامبرند..

    حتی بقول علامه طباطبایی احادیثی که در کتب اهل سنت هست که نشون دهنده شان نزول آیه هست ئر کتب اهل سنت بیشتر از شیعه هست.

    مفرداً‌ و به تنهایی نازل شده است.از روایاتی که نقل شده فهمیده میشود که آیه/ 

    حتی یک حدیث صحیح..دوستان دقت کنند حتی یک حدیث صحیح که نشون بده آیه شامل زنان پیامبر بشه نیست..اگر بود خواهشا اطلاع  بدین.. ن ..درثانی تنها دلیل اهل سنت اینست که آیات قبلش در مورد زنان پیامبره.. 

    در صورتی که همه میدونن ترتیب و تنظیم آیات در زمان پیامبر اینگونه نبوده و بعدها این ترتیب قرار گرفته..

    نظرات پاک نشه لطفا

  10. وضعیت کاربر : مهمان
    یاس says:

    باشه من دوباره دلایلم رو میفرستم

    ۱اولا که این یطهرکم تطهیرا در مورد همسران پیامبرص نمیتونه باشه به چنددلیل یکی این که توهمین ایه درمورد زنان پیامبرص ضمیر کن باید به کاربرده میشد مثل وقرن فی بیوتکن امادراینجا ضمیرکم رو بکارمیبره

    پاسخ :

    خوب طبق قرار قبلی هر دفعه بایستی یک سوال باشد تا پرسش و پاسخ بطور صحیح انجام شود و دیگران در فهم آن دچار خستگی نشوند .

    و اما پاسخ ؛ اینکه نوشتید همسران رسول الله صلی الله علیه وسلم نمی توانند شامل آیه ( انما یریدالله لیطهرکم) باشند، این مسئله را خود قرآن روشن ساخته است و هرگاه مسئله ای با قرآن حل شود دیگر جای شبهه باقی نمی ماند .
    چطوری قرآن روشن ساخته است ؟
    در قرآن همه می بینند که آیات آن شماره گذاری شده اند به این معنی است که بعد از هر شماره ای، آیه جدید شروع می شود و سخن جدید، و هر چقدر که طولانی باشد ادامه همان آیه است که بعد از شماره قبلی شروع شده است و نه موضوع جدید . حالا شما قرآن را باز کنید و آیه ( انما یریدالله لیطهرکم) را رویت نمایید که آیا یک آیه مستقل است ویا جزیی از آیه ما قبل ؟
    ما این آیه را بطور کامل ذکر می کنیم : وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّهِ الْأُولَی وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآَتِینَ الزَّکَاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا (۳۳) سوره احزاب
    ترجمه : و در خانه‌های خود بمانید (و جز برای کارهائی که خدا بیرون رفتن برای انجام آنها را اجازه داده است، از خانه‌ها بیرون نروید) و همچون جاهلیّت پیشین در میان مردم ظاهر نشوید و خودنمائی نکنید (واندام و وسائل زینت خود را در معرض تماشای دیگران قرار ندهید) و نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و از خدا و پیغمبرش اطاعت نمائید. خداوند قطعاً می‌خواهد پلیدی را از شما اهل بیت (پیغمبر) دور کند و شما را کاملاً پاک سازد.

    همانطور که می بینیم ( انما یریدالله لیطهرکم) آیه مستقلی نیست و جزیی از آیه ۳۳ سوره احزاب است و ابتدای آیه همسران پیامبر را خطاب قرار داده است و در توضیح یا ادامه آن خطاب به همسران پیامبر فرموده ( انما یریدالله لیطهرکم) چطوری می توانیم ابتدای آیه را قطع کنیم تا بتوانیم تکه ای بعدی را به روش دیگر ترجمه کنیم !

    و بسیار زیباست که آیه بعدی یعنی آیه ۳۴ نیز همسران پیامبر را خطاب قرار داده است ، آیه ۳۴ را مشاهده بفرمایید : وَاذْکُرْنَ مَا یُتْلَی فِی بُیُوتِکُنَّ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ وَالْحِکْمَهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ لَطِیفًا خَبِیرًا (۳۴)
    ترجمه : آنچه را در خانه‏ های شما از آیات خداوند و حکمت و دانش خوانده می‏شود یاد کنید؛ خداوند لطیف و خبیر است!

    مشاهده نمودید که آیه ۳۳ و آیه ۳۴ همسران پیامبر را خطاب قرار داده است ما این دو آیه را بپذیریم که برای همسران آنحضرت می باشند و چطور ممکن است یک تکه ای از آیه که در واقع توضیح یا ادامه آیه است برای همسران نباشد؟! مگر روش سخن گفتن خداوند همین است در حالیکه همه اعتقاد داریم که کلام الهی فصیح ترین کلام است .

    نه فقط آیه ۳۳ و ۳۴ سوره احزاب بلکه از آیه ۲۸ تا ۳۵ سوره احزاب خداوند همسران پیامبر را خطاب قرار داده است و شما نیز قبول دارید ، پس امکان ندارد که هفت آیه برای همسران باشد و یک تکته ای از آیه برای همسران نباشد ! اگر چنین شود معنی آیه نادرست در می آید .

    چرا ضمیر (کم) یعنی ضمیر مذکر ذکر شده است ؟

    چون در اهل بیت پیامبر هم مذکر وجود دارد و هم مونث و هر گاه مذکر و مونث باهم جمع شوند طبق قانون زبان عربی مذکر بر مونث غالب می آید و استفاده از ضمیر مذکر شامل مذکر و مونث می شود .

    منتظر سوال بعدی تان هستیم .

    • وضعیت کاربر : مهمان
      یاس says:

      خب پس شمامیگید چون پیامبرباونا بوده پس ضمیرکم رو اورده خب ی سوال؟ایاپیامبران معصوم اند؟که طبق این متنی که شما گذاشتین گفتین فقط پیامبران معصومند وزنان پیامبر معصوم نیستن اینا مطالبی هست که شما خودتون گفتین پس این ایه عصمت رو اثبات میکنه درحالی که یاباید زنان پیامبرهم مثل پیامبرمعصوم باشن که طبق گفته خودتون زنان ایشان معصوم نیستن ویانه اینکه پیامبرهم مثل همسرانش معصوم نباشن که باز مامیدونیم پیامبران معصومند…کدومش روقبول میکنید؟؟!؟؟

      پاسخ :
      سلام علیکم
      خیر، ما این را نمی گوئیم که چون رسول الله صلی الله علیه وسلم با آنها بوده ضمیر کم ذکر شده است ، ما این را می گوئیم که اهل البیت به خانواده هر شخصی اطلاق می گردد، و خانواده عرفا شامل همسران، پسران ، دختران و نوه ها می شود پس همسران پیامبر اهل بیت هستند دختران و بچه های شان چه مذکر و چه مونث اهل بیت او هستند یعنی جزو افراد خانواده او هستند و چون در بین نوه ها مذکر وجود دارد ضمیر مذکر ذکر شده تا شامل همه افراد خانواده شود.

      طبعا زمانی که دختر جزو خانواده باشد مادرش نیز جزو خانواده محسوب می گردد .

      مسئله بعدی : شما ظاهرا این آیه را که همسران و فرزندان پیامبر را خطاب قرار داده است دلیلی برا عصمت می دانید . پاسخ ما این است که آیه برای عصمت کسی نمی باشد نه همسران و نه فرزندان ، و از دیدگاه ما فقط پیامبران الهی همه معصوم اند نه بخاطر این آیه بلکه بخاطر اینکه آنها پیامبرند، مامور ابلاغ دین خداوند به مردم و در خصوص تبلیغ دین به مردم از هر نوع خطا پاک هستند و این از حکمت های عظیم رب جهانیان است تا به این صورت دینی صحیح و سالمی تحویل مردم در هر زمان و مکان دهد .
      اما نه این آیه و نه هیچ آیه دیگری در کلام الهی برای عصمت فردی یا افرادی جز انبیا نیامده است و نیازی هم نمی باشد .

  11. وضعیت کاربر : مهمان
    یاس says:

    مدیرمحترم!!من دیشب ی نظرگذاشتم درجواب این مطلبتون اما انگارحق رو برشمااشکارکردم وشما نتونستید اون توسایتت بذاری خوشحالم چون ازاینجا حقانیت مذهب من مشخص شد..حداقل تویکی فهمیدی!

    کسانی که انچه ازکتاب اسمانی نازل کرده است کتمان می کنندوآنرا ذبه بهای ناچیز می فروشندجزآتش به شکم های خودفرونمی برندوخداوندروزقیامت باانهاسخن نمی گوید وپاکشان نسازدوایشان راعذابی دردناک است

    پاسخ :
    کاربر گرامی؛ از این که حقانیت مذهب تان را ثابت کردید مارا به جهنم فرستادید و خودرا به بهشت ، این که جای دعوا و ناراحتی ندارد ! ما هم این بهشت رفتن را به جنابعالی تبریک می گوئیم و خوشحالم هستیم که الله مهربان این عنایت عظیم را شامل حال شما گردانید .
    .
    البته این مطلب ربطی به جهنمی یا بهشتی بودن کسی ندارد چه موافقین باشند و چه مخالفین ، بلکه یک مسئله تاریخی است که در راستای تفرقه زدایی بین امت اسلامی گذاشته است . بهشتی بودن انسانها اول به ایمان او و سپس به اعمال صالحه او بستگی دارد .
    خواهشمند است سوال تان را بسیار کوتاه مجددا بفرستید و سعی کنید در هر بار فقط یک سوال باشد تا صفحه طولانی نشود .
    خداوند خیرتان دهد . آمین

  12. وضعیت کاربر : مهمان
    عثمان says:

    با سلام

    وقتی این تحلیلات را می خوانم برای خودمان تأسف می خورم،  واقعاً مذهب شیعه دلایل عقلی و منطقی خوبی دارد خوش به حال آنها. طبیعی است که از افکار ما القاعده و وهابیت و داعش و حتی چیزهای دیگر هم به وجود بیاید. این که همه صحابه خوب باشند با اعمال و رفتار آنها نمی خواند.

    پاسخ :
    زندگی با تاسف لازمه چنین رفتاری است ، تاسف از کینه تراشی ها ایجاد می گردد و از کینه تراشی ها تندروها به وجود می آیند ، و ما برای برطرف ساختن مصیبتهای ناشی از کینه تراشی شما به کینه زدایی می پردازیم . و به جنابعالی توصیه می کنیم که اگر دلسوز خود و دیگران هستید خودرا از این وضعیت تغییر دهید ، رویکرد جنگ طلبی و عداوت طلبی کارساز نیست.
    عداوت طلبی را از نام اسلام باید حذف کرد .
    شما دو کامنت در سایت گذاشته اید یک جا نام عثمان را برگزیده اید و یک جا دو نام ابوبکر و عمر رضی الله عنهم را !
    هیچ عاقلی از هیچ مذهبی رفتار شمارا تایید نمی کند .

  13. وضعیت کاربر : مهمان
    ابراهیم says:

    این اظهار نظر به دلیل فحاشی حذف گردید .

  14. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    سلام بسیار عالی  گویا و مستدل و قوی بود اجرکم عندالله خداوند همه رو به راه راست هدایت کند و بازگشت به قرآن نصیب بفرماید

  15. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدی says:

    سلام

    واقعاً این تحلیل تان از وقایع تاریخی یک تحلیل آبدوغ خیاری ودر حقیقت تحریف تاریخ است . آخه تا چه حد میخواهیم هم خدا راداشته باشیم هم خرما را . اره همه صحابه خوبند و اهل بهشت . معاویه و علی هر دو صحابه اند وهر دو اهل بهشت  فقط مسئله  مسلمان کشی چگونه تحلیل کنیم که درهر دوجبهه اهل بهشت وجود دارد . بابا یه کم منطقی فکر کنید 

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

تغییر باور ها

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 31نفر
  • بازدید امروز 101365
  • بازدید دیروز 205585
  • بازید کل 73357057

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com

طراحی سایت