توشه سفر به آخرت را کامل کن

اگر پادشاه جهانی بازهم گدای خدایی

دارایی دنیا دوستان همیشگی تو نیستند

در محضر خدا گناه نکن

با تزکیه و اصلاح نفس خود را آراسته بگردان

زندگی، یک امانت است در دست تو

امکانات کاربری
آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2285
  • کل نظرات 9464
  • کل اعضا 1651
  • جدیدترین عضو بهنام

پیام مدیر

از زمانی که بشر آفریده شده عبد وعبودیت برای آفریدگارش از ویژگی های بارز او بوده است اگر چنانچه خود را ازعبدیت خدا کنار بکشد با انواع بیماری های روحی از جمله تکبر و غرور مبتلا خواهد شد لذا عبدیت برای الله زینت بخش حیات بشرست

الخلیل
| بازدیدها: 1042

DSC00116یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ (۱) هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (۲) وَآخَرِینَ مِنْهُمْ لَمَّا یَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (۳) ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ (۴) شیخ التفسیر و الحدیث مولانا محمد عثمان در خطبه های نماز جمعه اهلسنت این هفته (۲۱فروردین۹۴) مسجد جامع شهرستان چابهار با تلاوت آیات ۱ الی ۴ سوره جمعه به موضوع این آیات پرداخت و فرمود: ابتدای آیه بیان تسبیح الله است ، همه آنهایی که در آسمان ها و زمین هستند پاکی او را بیان می کنند. او را در دل پاک بدانند و از زبان پاکی او را بیان کنند.

مولانا محمد عثمان افزود: الله تعالی ملائکه را اظهار کرد که من می خواهم آدم را خلق کنم ملائکه گفتند: ( نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ) ربا ما پاکی تو را بیان می کنیم و تو را در دل پاک می دانیم. اگر مقصد عبادت و منظور از پیدایش آدم عبادت و بندگی است ربا ما حاضریم.

الله تعالی در ذات پاک است یعنی ذاتی که واجب الوجود باشد، ذات ابدی و ذاتی که از ابتدا و انتها پاک باشد این خواسته الله تعالی است. کل کائنات و عالم موجود بعد از عدم هستند.آسمان ها ، بهشت و دوزخ را او خلق کرده و عرش ، سماوات ، جن ، ملک و انس را الله پیدا کرده است.

(وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِیزُ الْعَلِیمُ) اگر سوال کنید آسمان و زمین را چه کسی پیدا کرده است؟ همه می گویند آن ذاتی که عزیز و علیم است. لذا آدم ، جن و ملائکه را الله پیدا کرده ، ملائکه ، آسمان ، زمین  ، انسانیت و همه و همه موجود بعد از عدم اند و زمانی بر اینها گذشته که وجود نداشتند. همه را الله تعالی به وسیله قدرت کامله خود خلق نموده و به همه مخلوق گفته می شود.

هر آنچه که موجود بعد از عدم مخلوق است لایق و عبادت بندگی نیست. نه آسمان ها ، نه عرش ، کرسی و نه مخلوق نوری ، نه ناری و خاکی لایق عبادت نیست. لایق عبادت فقط ذاتی است که بر او عدم نیامده است.

(اللَّهُ الصَّمَدُ) صمد به ذاتی می گویند که بی نیاز از همه است و همه و همه به او نیازمند اند.

(یَسْأَلُهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ) تمام آنهایی که در آسمان ها هستند از او سوال می کنند و می طلبند، جبرئیل وقتی می خواهد بر زمین نزول کند و نزد پیغمبر بیاید از الله سوال می کرد که امروز اجازه دارم نزد رسول الله بروم یا خیر؟ آسمان ها به در او می روند ، زمینی ها و پیغمبران از او سوال می کنند. ابوبکر ، عمر ، عثمان ، علی و تمام صحابه رضی الله تعالی اجمعین از او سوال می کنند.

در سوره انقال آمده وقتی پیغمبر و صحابه در میدان بدر حاضر شدند در بدترین شرایط که از نظر نظامی با دشمنان برابر نبودند لشکر ابوجهل از سر گرفته تا ناخن مسلح بود اینجا رسول الله و صحابه که ۳۱۳ نفر و آنها ۱۰۰۰ نفر بودند، در اینجا رسول الله صلی الله علیه و سلم دست به دعا بلند می کند: خدایا این چند تن صحابه هستند که دین تو و کلمه لااله الاالله را می خوانند، خدایا اینها حاضر شدند در این میدان اگر تو امداد نکنی به دست کفار اینها کشته و شهید می شوند و کسی نام تو را به یگانگی روی زمین نمی گیرد. وقتی که رسول الله صلی الله علیه و سلم اشک می ریزد آسمان به لرزه و عرش به تکان در می آید ، رب العالمین جنود آسمانی را ماموریت می دهد و وارد میدان می کند. (یا ربا امروز هم دشمنان اسلام برای اسلام چشم طمع باز کردند خدایا تو هم جنود آسمانی را بفرست.)

رسول الله صلی الله علیه و سلم کمک طلب می کند که خدایا تو کمکم کن همینطور ابوبکر صدیق از خدا کمک می طلبد و آمین می گوید. چنان رسول الله دست مبارکش را به سوی آسمان بلند کرد تا اینکه سفیدی زیر بغل رسول الله آن شب مانند ماه ۱۴ و بدر می درخشید. صدیق اکبر گفت: ما کسانی هستیم که به دست رسول الله بیعت کرده ایم ما پشت به دشمن نمی کنیم و با پیغمبر تا آخرین قطره خون با دشمنان می جنگیم و همراهی رسول الله را می کنیم. این ویژگی امت است که پیغمبرش را تنها نمی گذارد و همراهی می کند.

(یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ) در ذات او بی نظیر و بی مانند است در صفات هم او واحد و لاشریک است. او شاهنشاه و توانای مطلق است. لشکر آسمان و زمین به فرمان اوست.

در سوره جمعه بیان وظیفه علما و مبلغین است.

در زمانی که جوانان اسلام سر به کفن گذاشتند اسلام بر عزت و سربلندی خود جلو می رود. در هر مکان و زمانی که اسلام وجود آنها را نیاز دارد آنها سرشان را تقدیم اسلام می کنند.

(إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُم بُنیَانٌ مَّرْصُوصٌ) الله ذوالجلال در کتاب خود این مطلب را به صراحت اعلام کرده که من کسانی را که می جنگند در راه الله برای کلمه الله دوست دارم. (رسول الله وقتی در میدان جنگ قرار می گرفتند سنت آنحضرت این بود که صف آرایی می کرد دونفر دونفر را کنار هم قرار می داد. در میدان بدر وقتی حضرت صف آرایی می کرد در اینجا دستیار عبدالرحمن بچه و کم سن سال بود ، که عبدالرحمن خیال می کرد این ضعیف و سست است در اینجا این  نوجوان سوال می کند که ابوجهل کیست؟ آنگاه او را نشان می دهد و این نوجوان گفت که من شنیده ام این دشمن سرسخت رسول الله است می خواهم امروز با این نبرد کنم و روبرو شوم ، عبدالرحمن می گوید من فکری داشتم تا اینکه فکرم عوض شد و دستیارم ضعیف نیست این با شهامت و شجاعت است.وقتی طبل جنگ زده شد و دو جماعت در میدان روبرو شدند ، مانند شاهین بسیار ورزیده این دو برادر پرواز کردند و با ابوجهل روبرو شدند یکی با شمشیر پاهاش را زخمی و دیگری گردنش را فرش زمین کرد.) صفی که مانند دیوار از سرب و آهن است آن صف برای نابودی کفر کمرمی بندد و در میدان می آید الله می فرماید: دوست دارم تا زمانی که در امت این گروه و جماعت موجود است، اسلام به شان و شوکت خود جلو می رود و هیچ قدرتی در مقابل اسلام و مسلمانان نمی آید.

گروه دوم مبلغین اند آنهایی که دعوت حق ، توحید و ندای الله اکبر را بلند می کنند.

گروه سوم اهل ثروت و مال اند هرگاه اسلام به سرمایه و مال نیاز داشته باشد آنها سرمایه را به میدان می آورند آنطور که حضرت عثمان ذی النورین رضی الله تعالی عنه زمان غزوه تبوک مجاهدین را تجهیز می کند با امکانات و نقدینه آستین خود را پر نمود و در دامن رسول الله صلی الله علیه و سلم خالی کرد، رسول الله فرمود: (ما ضرّ عثمان ما عمل بعد الیوم) عثمان را ضرر نمی دهد هر آنچه بعد از این کند عثمان خود را بیمه کرده است الله تعالی او را معاف کرده و او جنت را برای خود خرید. لذا کسانیکه درباره شان عثمان ذی النورین دهان کجی می کنند آنها با این گفتار پربار و پرمعنای محمد رسول الله صلی الله علیه وسلم روبرو می شوند.

(یَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَى الْمَدِینَهِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّهُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ) قضیه ای بین مهاجرین و انصار پیش آمد منافقین صدا بلند کردند، عبدالله بن ابی رئیس منافقین از فرصت سوء استفاده نمود و گفت اینها مهاجر بودند و از مکه به آب و خاک ما آمده اند الان به ما زور می گویند وقتی از سفر به مدینه برگشتیم همه مهاجرین را از شهر بیرون کنیم و بر اینها که تا حالا کمک مالی کرده ایم دیگر کمک نکنیم. الله به اهل ثروت می گوید: شما در راه اسلام خرج کنید تا دشمنان اسلام این طمع را نکنند که اگر ما این ها را کمک کنیم دین از بین می رود. لذا این خبر به رسول الله رسید که در این غزوه این چنین حرفهایی را علیه مسلمانان زده است ، رسول الله او را فراخواند و فرمود: تو همچنین چیزی گفته ای؟ این منافق شروع کرد به قسم خوردن که من درباره شما همچنین حرفی نزده ام ، در اینجا زید رضی الله تعالی عنه که شنیدار این حرف منافق بود گفت: پیغمبر عبدالله بن ابی را تصدیق و مرا تکذیب کرد. معلوم شد پیغمبر با آن مقام و شانی که داشت عالم الغیب نبود ، زید از سوی پیغمبر تکذیب و عبدالله بن ابی تصدیق شد.

الله ذوالجلال این سوره را نازل کرد( إِذَا جَاءکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ ) ای پیغمبر منافقین می آیند نزد تو می گویند ما گواهی می دهیم که تو رسول خدا هستی ، خدا هم گواهی می دهد تو رسول هستی اما الله گواهی می دهد که منافقین کاذب و دروغ گو هستند (زید صادق و بن ابی کاذب است) وقتی این آیه نازل شد قبل از شنیدن نزول آیه زید رفت یک گوشه ای و گفت ربا تو میدانی که من صادقم و عبدالله بن ابی کاذب است اما پیغمبر خبر ندارد. لذا از جانب الله آیه نازل شد حضرت پیغمبر فرمود: که زید را بخواهید بیاید و فرمود: ( إِنَّ اللَّهَ قَدْ صَدَّقَکَ یَا زَیْدُ) زید تو را آفرین مبارک باد ، رب کائنات تصدیق و صداقت تو را تایید کرد و کذب ، دروغ  بن ابی را برملا کرد. صحابه این طور اشخاصی بودند که الله تعالی صداقت آنها را از آسمان نازل فرمود و  الله تعالی همه حرفای او را در این سوره بیان نمود.

خلاصه اینکه تا این ۳ جماعت به وظیفه خود عامل اند اسلام به جلو می رود و اگر یکی از اینها وظیفه خود را عمل نکند در آنصورت خدا ناخواسته کشتی اسلام لنگ و جلو نمی رود. الله تعالی نوجوانان ، ملبغین و ثروت مندان ملت را توفیق دهد که به وظیفه خودشان عمل کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی الخلیل آنلاین

| ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید *

جستجو

آخرین مطالب

پیوندهای محبوب
آمار سایت

  • کاربران آنلاین 25نفر
  • بازدید امروز 55995
  • بازدید دیروز 153622
  • بازید کل 92035235

خبرنامه

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com