پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

دعای حضرت رسول در غدیر

اللّٰهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ

خدایا! دوست داشته باش هر که را که او را دوست دارد

و دشمن بدار کسی را که با او دشمنی می‌کند

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2306
  • کل نظرات 9528
  • کل اعضا 1665
  • جدیدترین عضو فقط خدا
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 1667

ازدواج علی با فاطمه رضی الله عنها

۱ ذی الحجه سال ۲ هـ.ق.
فاطمه دختر امام متقیان، سردار فرزندان آدم و رسول خدا صلی الله علیه و سلم است. مادرش خدیجه دختر خویلد بود، کنیه‌اش ام ابیها:(۱) (مادر پدرش) است. در سن سی و پنج سالگی رسول الله صلی الله علیه و سلم و پیش از بعثت متولد شده ‌است.(۲) پیامبر صلی الله علیه و سلم در سال دوّم هجرت بعد از جنگ بدر او را به عقد ازدواج علی بن ابی طالب رضی الله عنه در آورد و خداوند سه فرزند به نامهای حسن و حسین و ام کلثوم به ‌او عنایت کرد.

۱ – مهریه و جهیزیه فاطمه رضی الله عنها
علی رضی الله عنه می‌گوید: از فاطمه دختر رسول الله صلی الله علیه و سلم خواستگاری کردم، یکی از کنیزهایم گفت: آیا خبر داری که به خواستگاری فاطمه دختر پیامبر رفته‌اند؟ گفتم: خیر. گفت: از او خواستگاری کرده‌اند، چرا به نزد پیامبر نمی‌روی تا او را به عقد (ازدواج) تو در آورد. گفتم: مگر من چیزی دارم که‌او را به همسری به من بدهد؟ گفت:‌یقین دارم اگر پیش پیامبر صلی الله علیه و سلم بروی و خواستگاری کنی، او را به نکاح تو در می‌آورد. گوید: سوگند به خدا، همواره مرا امیدوار می‌کرد تا آنکه به خدمت پیامبر رفتم، وقتی نشستم زبانم بند آمد و به خدا از هیبت او نتوانستم چیزی بگویم. پرسید: برای چه‌ ‌آمدی؟ نیازی داری؟ سکوت کردم، باز فرمود: «شاید آمدی از فاطمه خواستگاری کنی؟» گفتم: آری، فرمود: «آیا چیزی برای مهریه‌اش داری؟» گفتم: سوگند به خدا ای رسول خدا چیزی ندارم، فرمود: «زره را چکار کردی؟» آن زره با ارزش است و قیمتش چهارصد درهم است، گفتم: آن را دارم. فرمود: «آن را به عنوان مهریه بده، او را به نکاح تو در آوردم». به این ترتیب آن زره به عنوان مهریه دختر پیامبر صلی الله علیه و سلم تعیین شد.(۳)
رسول الله صلی الله علیه و سلم فاطمه را با پارچه‌ای مخملی، یک مُشک و یک بالش از پوست که داخل آن را با گیاه ‌اذخر پر کرده بودند، آماده فرمود. اینها جهیزیه سیده فاطمه بوده‌ است.(۴)
در روایات شیعه ‌آمده که علی گفته ‌است: زره‌ام را برداشتم و به بازار رفتم و آن را به چهارصد درهم به عثمان بن عفان (خلیفه سوم) فروختم، وقتی درهم‌ها را تحویل گرفتم و او زره را از من تحویل گرفت، گفت: ای اباالحسن آیا من بیش از تو سزاوار این زره نیستم و تو بیشتر سزاوار داشتن این درهم‌ها نیستی؟ گفتم: البته، گفت: حال که چنین است این زره‌ از طرف من هدیه‌ است و به تو تقدیم می‌کنم. لذا زره و درهم‌ها را گرفتم و آمدم آنها را جلوی پیامبر صلی الله علیه و سلم گذاشتم و ماجرا را برایش تعریف کردم، پیامبر برای عثمان دعای خیر کرد.(۵)

۲- زفاف سیده فاطمه رضی الله عنها
اسماء دختر عمیس گوید: من در آماده کردن فاطمه برای زفاف حضور داشتم، وقتی صبح شد رسول الله صلی الله علیه و سلم به در خانه ‌آمد و گفت: «ای ام ایمن برادرم را صدا کن. ام ایمن گفت: برادر توست و حال آنکه دخترت را به نکاحش درمی‌آوری؟ گفت: آری. ام ایمن گوید: علی را صدا زدیم و آمد – پیامبر صلی الله علیه و سلم رویش آب پاشید و برایش دعای خیر کرد. سپس گفت: فاطمه را برایم صدا کنید. اسما می‌گوید: فاطمه را صدا زدند در حالی که‌ از شدّت شرم و حیا آمدن برایش مشکل بود، خطاب به ‌او گفت: «سکوت کن که تو را به محبوب‌ترین اهل بیتم به نکاح دادم.» روی فاطمه هم آب پاشید و برایش دعای خیر کرد، پیامبر برگشت که برود که چشم مبارکش به خانمی‌ افتاد، گویا صورت خانم پوشیده بود – پرسید کیستی؟ گفتم: منم، گفت: أسمایی؟ گفتم: آری، گفت: دختر عمیس؟ گفتم: آری، گفت: آمدی به احترام دختر رسول الله صلی الله علیه و سلم او را برای زفاف آماده کنی، گفتم: آری و ایشان برایم دعای خیر کرد.(۶)

۳- ولیمه‌ی عروسی
از بریده رَضِیَ اَللهُ عَن‍‍ْهَا روایت است: وقتی علی از فاطمه خواستگاری کرد رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: «انه لابد للعرس من ولیمه»: (برای عروسی ولیمه لازم و اجتناب ناپذیر است)، وی می‌گوید: سعد گفت: یک قوچ به عهده‌ی من، گروهی از انصار برایش چند پیمانه ذرّت جمع‌آوری کردند، شب زفاف که فرا رسید رسول الله صلی الله علیه و سلم به علی فرمود: «تا وقتی که با من ملاقات می‌کنی چیزی نگو»، آن وقت رسول الله صلی الله علیه و سلم درخواست آب کرد، وضو گرفت و روی علی پاشید و این گونه دعا کرد: «اللّهمّ بارک فیهما و بارک علیهما و بارک فی شلبهما»([۷]) :(پروردگارا در زندگی این دو برکت بده و برکت نصیبشان کن و به فرزندانشان برکت عنایت فرما).

۴- شیوه زندگی علی و فاطمه رضی الله عنها
زندگی علی و فاطمه که مجبوبترین افراد در نزد رسول الله صلی الله علیه و سلم بودند، زندگی زاهدانه، سخت و همراه صبر و تحمّل سختیها بود. هناد از عطا روایت می‌کند که به من خبر داده‌اند علی گفته‌ است: روزهای متوالی بر ما می‌گذشت که نه در خانه‌ی ما و نه در خانه‌ی رسول الله صلی الله علیه و سلم چیزی برای خوردن‌یافت نمی‌شد. از خانه بیرون شدم، دیدم‌یک دینار سر راه ‌افتاده، لحظاتی صبر کردم، در تردید بودم که ‌آیا آن را بردارم‌یا نه و بالاخره تنگدستی شدید باعث شد که‌ آن را بردارم و با آن از حمّالها یا آرد فروش آرد خریدم و به خانه ‌آوردم و به فاطمه گفتم: خمیر کن و نان بپز، شروع به خمیر کردن نمود. امّا از شدّت گرسنگی نزدیک بود روی لبه تشت بیافتد، سپس نان پخت، من خدمت پیامبر صلی الله علیه و سلم رفتم. او را در جریان گذاشتم، فرمود: «کلوه فانه رزق رزقکموه‌الله عزوجل»(۸): (بخورید آن رزقی بوده که خداوند نصیب شما کرده‌است).
از شعبی روایت که علی می‌گفت: با فاطمه دختر محمّد صلی الله علیه و سلم ازدواج کردم در حالیکه من و او بستر و رختخوابی جر پوست قوچی که شب برای خواب نداشتیم، روز که می‌شد روی همان پوست برای شتر آبکش مان علف می‌دادیم و غیر از آن شتر کاری نداشتیم.(۹)
از مجاهد روایت است که علی می‌گفت:‌یک بار در مدینه بشدّت گرسنه شدم. لذا برای یافتن کار به اطراف مدینه رفتم. در آنجا با زنی برخوردم که مقداری خاک و کلوخ جمع کرده بود و می‌خواست گل درست کند، پیش آن زن رفتم و به توافق رسیدیم که‌از چاه برایش آب بکشم و در برابر هر سطل آب‌ یک خرما به من بدهد. شانزده سطل آب بالا کشیدم تا اینکه دستهایم تاول زد. پیش آن زن آمدم، برایم شانزده خرما شمرد. خرماها را گرفتم و خدمت پیامبر آمدم وماجرا را برایش تعریف کردم. پیامبر صلی الله علیه و سلم از همان خرماها با من خورد.(۱۰)
این روایت از شدّت تنگدستی امیر مؤمنان علی در مدینه حکایت دارد و از این روایت راه صحیح مقابله با مشکلات و سختیها را می‌آموزیم. چون علی برای مقابله با فقر و تنگدستی بدنبال کسب رزق حلال از راه مشروع بیرون می‌رود و به انتظار کمک و‌یاری نیکوکاران و اهل خیر ننشست. نکته دیگر این که علی در حالیکه ‌از شدّت گرسنگی رنج می‌برد، سختی طاقت فرسای کار را تحمل کرد. مورد دیگری که در این روایت قابل ملاحضه‌ است، ایثار و گذشتی است در این‌ که‌ امیرالمؤمنین مزد کارش را نگهداشت و علی رغم گرسنگی شدید باز هم تا خدمت پیامبر رسید صبر کرد و آن را با رسول ‎الله صلی الله علیه و سلم خورد.(۱۱)

۱-اسد الغابه ۵/۵۲۰ الاصابه ۴/۳۶۵٫
۲- الطبقات ابن سعد ۸/۲۶٫
۳- دلایل النبوه، بیهقی ۳/۱۶۰ اسناد آن حسن است.
۴- صحیح السیره‌النبویه /۶۶۷، مسند فاطمه‌الزهراء و آنچه در فضیلتش در روایات نقل شده‌است از سیوطی با تحقیق فؤاد احمد زمری/۱۸۹٫

۵- کشف الغمه‌اردبیلی ۱/۳۵۹ – بحار مجلسی/۳۹ به نقل از کتاب: «الشیعه و اهل البیت».
۶- فضایل الصحابه ۲/۹۵۵٫ ش/ ۳۴۲ اسناد آن صحیح است.
۷ – معجم الکبیر طبرانی ش۱۱۵۳،فضائل الصّحابه (۲/۸۵۸)با اسناد صحیح.
۸ – کنز العمال ۷/۳۲۸؛ المرتضی ندوی/۴۱٫
۹ – کنز العمال ۷/۱۳۳، المرتضی ۴۱٫
۱۰ – صفه‌الصفوه ۱/۳۲۰، الموسوعه الحدیثیه مسند احمد-/۱۱۳۵ – اسنادش به دلیل انقطاع ضعیف است.
۱۱- التاریخ الاسلامی، حمیدی ۱۹/۴۹-۵۰

| ۱ فروردین ۱۳۹۱
۸ پاسخ به “ازدواج حضرت علی با فاطمه رضی الله عنها”

  1. عاطفه..... says:

    سلام برادر چرند گو مشخص شد شما چرند می گین نه من هر چی از نظر تو راسته چرنده. متاسفم براتون

    پاسخ :
    خواهر محترم ؛ خودرا زیاد نگران نکنید زیرا ما در قبر خودمان قرار میگیریم و ما خود به تنهایی عذاب خودرا متحمل می شویم و شما که بهشت میروید پس شاد باشید !

    اگر در سخنان ما یک جمله چرند می بینید با مدرک صحیح و مستند بفرمائید تا اصلاح کنید .
    با تشکر


  2. عاطفه..... says:

    این اظهار نظر به دلیل چرندگوئی حذف گردید .
    چرند یا بیهوده گوئی آنست که فردی سخنانش را بر خلاف جهت قرآن و سنت پیامبر و غیر علمی و چه بسا غیر مودبانه بیان کند .


  3. حبیب عبد الغریب says:

    من معتقدم ابوبکر وعمر از پیامبر والا مقام تر اند زیرا هردوی آنها برای عدم تفرقه افکنی بین امت برای خود جانشینی تعیین کردند یکی به نص و دیگری به شورا ولی رسول الله این کار را انجام نداد و امت را به ورطه سر درگمی برد؟البته روایات ضعیفی هم وجود دارد که اشاره به نصب جانشین از سوی نبی مکرم دارد ب

    پاسخ :
    دوست گرامی ؛ اطلاعات شما ضعیف است هیچ کس از پیامبر بالاتر نیست وهیچ یک از خلفا برای خود جانشینی تعیین نکرده است . و از اینکه آنحضرت جانشینی تعیین نکرد تفرقه ای که شما در تصورش هستی بین امت پیش نیامد والان هم مشکلی وجود ندارد الحمدلله ، البته اگر کسی با قرآن آشنایی داشته نباشد زندگی او فقط مشکل ساز خواهد بود .


  4. فاطمه f says:

    برادر عزیز من غلو کننده نیستم قرآن خود دستور داده غلو نکنید.
    بله قرآن اشاره صریح اشاره نکرده ولی اشاره غیرمستقیم دارد آنهم در چندین آیه.
    اما در مورد اشاره پیامبر: چگونه چنین چیزی میگویید؟
    البته من هر چیزی بگم شما میگید نظر منه.حالا چی کار کنیم؟

    پاسخ :
    هر چه گفتم بر اساس یقین و سند معتبر گفتم .
    آیا شما تا چه حد بر باورتان یقین دارید ؟ از کجا می دانید باورتان واقعا صحیح است و هیچ ضعفی در آن نمی باشد ؟ در این باره زحمت به خرچ دادید تا علم شما تبدیل به یقین گردد ؟
    بطور مثال : حرفهای من برای شما یک علم است اما یقین نیست، چون از من هیچ دلیل و مدرک قوی دریافت نکردید . پس می توانید در گفته های بنده شک کنید . خوب با این حساب، من می توانم یک سخنران باشم، که آنچه را که من دوست دارم به شما تبلیغ کنم و چون شما یک مخاطب با قلب پاکی هستید، حرفهایم را بپذیرید . و یا من یاداشت هایم را به شما حالا به هر عنوانی تحویل دهم ، شما با توجه به اینکه نام بنده را شنیدید حرفهایم را باور کنید، اما احتمال دارد حرفهایم نا درست باشند و شما از ریشه آنها اطلاعی داشته نباشید .
    اما احتمال هم دارد شما یک متخصص دینی باشید که قدرت بررسی ریشه ای قرآن و سنت را دارا باشید، اگر شما این باشید که مشکل به آسانی حل شدنی است .
    نا گفته نماند، که نه بنده و نه شما در زمان هیچ یک از اصحاب و اهل بیت حضور نداشتیم و بر آنچه که به آن اعتقاد داریم خود ندیدیم اما آنچه که دیگران گفتند ما هم باور کردیم .با این علم (سماع) ما نمی توانیم گواه اعمال آنها باشیم، حتی شهادت ما در نزد قاضی هیچ اعتباری نخواهد داشت، و فقط شاهد عینی حرفش معتبراست که ما نیستیم . حالا اگر ما قسمم بخوریم قسم ما اعتباری ندارد . پس در این بین یک سری قاعده و قانونی هست که علم مارا به یقین تبدیل کند . و هر یک از ما با داشتن تخصص، دیگر نیازی به سخنرانان و سرایندگان نخواهد بود .


  5. فاطمه f says:

    امام علی مانند دیگر صحابه نیست افضل آنان است و برادر رسول خدا و جانشین بلافصل اوست.این نظر شخصی نیست حکم قرآن است و دستور صریح پیامبر عزیزمان .

    پاسخ فاطمه :
    خواهر گرامی ؛ غلو در دین اسلام جایگاهی ندارد . هر آن گاهی زبان خویش را در مدح پروردگار مشغول سازید که خالق همه خوبیهاست و هر نعمتی از لطف اوست و هیچ نعمتی بدون اراده او وجود ندارد . خداوند را باید بیش از این شاکر باشیم .
    در مورد خلافت حضرت علی رض هیج جا در قرآن حتی اشاره هم نشده است و نیز از زبان رسول خدا ص تصریح در این باره نشده است .
    خودرا با قرآن بیگانه نکنید، قرآن کتاب هدایت است .


  6. زينب says:

    سلام ببخشیدمتن قسمت پیام مدیرچه معنی میده؟


  7. احمد says:

    این سخنان شما غلو در دین است ، وغلو در دین از نظر قرآن محکوم است در مورد هیچ شخصیتی نباید غلو کرد قرآن با صراحت از غلو در دین منع کرده است . ( یا اهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم ) ای اهل کتاب در دین تان غلو نکنید
    حضرت علی هم یک شخصیتی مانند سایر یاران آنحضرت می باشد .


  8. دلسرخ says:

    از شان امیر المومنین علی (ع) به دور است که دیناری را از زمین بردارد در حالی که تردید دارد……
    این بزرگوار در اوج یقیتن بوده اند. تردید برایشان غیر قابل باور است.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 24نفر
  • بازدید امروز 31205
  • بازدید دیروز 53020
  • بازید کل 97548152

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com