امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 37068

خطبه نهج البلاغه منسوب به حضرت علی درستایش از خلیفه دوم حضرت عمر و نظر بزرگان شیعه
«لله بلادُ فُلاَن، فَلَقَدْ قَوَّمَ الاْوَدَ، وَدَاوَى الْعَمَدَ، وَأَقَامَ السُّنَّهَ، وَخَلَّفَ الْفِتْنَهَ! ذَهَبَ نَقِی الثَّوْبِ، قَلِیلَ الْعَیبِ، أَصَابَ خَیرَهَا، وَسَبَقَ شَرَّهَا، أَدَّى إِلَى اللهِ طَاعَتَهُ، وَاتَّقَاهُ بِحَقِّهِ، رَحَلَ وَتَرَکَهُمْ فِی طُرُق مَتَشَعِّبَه، لاَ یهْتَدِی بِهَا الضَّالُّ، وَلاَ یسْتَیقِنُ الْمُهْتَدِی». «خداوند شهرهاى فلان را آباد دارد، یا به او خیر دهد که ناهمواریها را هموار و بیماریها را مداوا کرد، سنّت را بر پا داشت و فتنه را پشت سر گذاشت، با جامه پاک و کم عیب از دنیا رخت بر بست، نیکى خلافت را دریافت و پیش از رسیدن شرّ آن از دنیا رفت، وظیفه الهى خود را انجام داد و از نافرمانى او پرهیز کرد او خود رفت ولى مردم را در میان راههاى مختلف رها ساخت که گم گشته در آن راهى نمى‏یابد و راه یافته به یقین و باور نمى‏رسد.» (ترجمه از کتاب “ترجمه‏شرح‏نهج‏البلاغه(ابن‏میثم)” ج ۴ ص۱۷۷ ؛ نقل شد)
_________
 ابن ابی الحدید که یکی از شارحان نهج البلاغه است و به اعتراف شیخ عباس قمی(الکنی و الالقاب عباس قمی ج۱ ص ۱۸۵ ) و خوانساری (روضات الجنات خوانساری ج۵ ص ۲۰ –۲۱ ) و آغا بزرگ طهرانی (الذریعه الی تصانیف الشیعه، آغا بزرک الطهرانی ج ۴۱ ص۱۵۸) از علمای اهل تشیع است
ابن ابی الحدید می گوید:
«منظور از فلانی، در این خطبه، عمر بن خطاب می‌باشد؛ «وقد وجدت النسخه التی بخط الرضى أبى الحسن جامع ( نهج البلاغه ) وتحت ( فلان ) ( عمر )» = من، نسخه‌ی خطی نهج‌البلاغه را که به خط گردآوردنده‌ی آن یعنی رضی ابی الحسن نوشته شده بود، دیدم که ذیل کلمه‌ی فلانی، عمر نوشته بود.»
ابن‌ابی‌الحدید، همچنین می‌گوید: «در این‌باره از ابوجعفر یحیی بن ابی‌زید علوی پرسیدم؛ او، نیز به من گفت: «منظور، عمر بن خطاب است.» گفتم: «آیا امکان دارد که امیرالمؤمنین این‌گونه از عمر، تعریف کنند؟» ابوجعفر گفت: «آری»(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۱۲، ص ۳- ۴ وی حدود ۸۵ صفحه در شرح این خطبه نوشته است)
_________
 دکتر علی شریعتی نیز در مورد این خطبه می گویند:
«آفرین بر فلان (عمر)، کجی را راست کرد و درد را درمان نمود و سنت رسول را برپا داشت و فتنه را پشت سر گذاشت پاکدامن رفت اندک عیب، خیر خلافت را به چنگ آورد و از شرش  پیشی جست، طاعت خداوند را ادا کرد و بر حقش تقوی ورزید رحلت کرد و خلق را در راههای شعبه شعبه رها کرد، آنچنانکه گمراه در آن راه نمی یابد و انسان در راه استوار نمی ماند. »
(تشیع علوی و تشیع صفوی ص۸۵- ۸۶، شریعتی ؛چاپ دوم ۱۳۷۸ انتشارات چاپخش تهران و در ص۱۰۸ چاپ :سازمان انتشارات حسینیه ارشاد!)
_________
فؤاد فاروقی شیعی نیز در کتاب “۲۵ سال سکوت” این خطبه را در شأن حضرت عمر رضی الله عنه می داند و بسیار زیبا می نویسد:
«خدا شهرهای فلان _ عمر بن خطاب_ را برکت دهد و نگاهدارد که کجی را راست نمود (گمراهان را به راه آورد) و بیماری را معالجه کرد(مردم شهرهایی را به دین اسلام گرداند) و سنت را برپا داشت (احکام پیغمبر را اجرا نمود)و تبهکاری را پشت سر انداخت پاک جامه و کم عیب از دنیا رفت . نیکوئی خلافت را دریافت و از شر آن پیشی گرفت . طاعت خدا را به جا آورده از نافرمانی او پرهیز کرده، حقش را ادا نمود (ولیکن) از دنیا رفت در حالی که مردم را در راه های گوناگون انداخت (به طوری که) گمراه : در آن ها راه نمی یابد، و راه یافته بر یقین و باور نمی ماند!.» (۲۵سال سکوت،فؤاد فاروقی صص ۱۱۱؛ انتشارات عطائی _تهران _ ۱۳۷۹)
_________
محسن فارسی که او نیز مترجم نهج البلاغه است می نویسد: «چنانکه در شرح شیخ محمد عبده و ابن ابى الحدید و ابن میثم بحرانى آمده (فلان) در اینجا کنایه از خلیفه دوم عمر بن الخطاب است. »(پاورقی “نهج البلاغه در سخنان علی (ع)” ص ۳۲۱،محسن فارسی؛ انتشارات امیر کبیر _ تهران)
________
 همچنین بقیه بزرگان شیعی در کتاب های شان این مطلب را به صراحت نوشته اند مثل
ترجمه نهج البلاغه خطبۀ ۲۲۶، سید نبی الدین اولیائی ؛ انتشارات زرین _تهران)
(نهج البلاغه میراث درخشان امام علی‏(ع) ص ۸۴۶، محمد مقیمى ؛ انتشارات مهتاب _ تهران)
(نهج‏البلاغه‏پارسى ص ۳۲۸، سید جمال الدین دین پرور ؛ بنیاد نهج البلاغه _تهران)

_________

همچنین بعضی از محققین کتاب ” نهج البلاغه” را به صورت منظوم و در قالب شعر در آورده اند؛ یکی از آنان، “عباس ایران دوست” است که در مورد خطبه بالا می سراید:

بود این سخن هم از آن جان جان   …   که روشن کند دل ز پیر و جوان‏
که در باره یکتن از اهل دل‏  ….     بیان کرده این منطق مستدل‏
که آنهم بتعریف باشد عمر    …    همانا بتوصیف اهل خَبَر
خدا شهرهاى فلان را تمام‏  …        برکت دهد حفظ سازد مدام‏
که در وى کجى را همى راست کرد …. بواقع هر آن چیز مى‏خواست کرد
مرض را شفا داد و فوز علاج‏   …   جهان را بداد اعتدال مزاج‏
بهر شهر کافرنشین از و داد   …    بیارى حق رنگ اسلام داد
به پا داشت سنت ز دین مبین‏  …    همى‏کرد اجراء خود احکام دین‏
تبهکارى از هر جهت پشت سر  …  در انداخت آن مرد نیکو سیر
که در عصر وى همچنان در بلاد  …  چو خوش بنگرى فتنه رخ نداد
همانا برفت از جهان لا جرم   …   بیک جامه پاک و با عیب کم‏
نکوئى جاه خلافت درست‏  …      بدانست از روزگار نخست‏
ز شرش از آن روى پیشى گرفت  …. که کرد از هنر کارهاى شگفت‏
بعصرش خلافت گرفت اعتبار  …  ز لغزش جدا بود از هر کنار
اطاعت ز حق کرد و حقش ادا   …  همى‏کرد اندر جهان برملا
برفت از جهان در چنان وضع و حال …  که بگرفت رخسار گیتى ملال‏
که در گونه‏گون راه مردم تمام‏  …  همانا در انداخت از خاص و عام‏
بدانسان که گمراه در آن نه راه   … همى یابد اى رهرو دین پناه‏
دگر آنکه ره یافته بر یقین‏  …  نه باقى بماند درین سرزمین‏
(خورشید هدایت ج۲ ص ۱۰۳۹-۱۰۴۰، عباس ایراندوست ؛ انتشارات اسلامیه _ تهران

 
محمد حسین سلطانی نیز چنین نظمی ترتیب داده است و عنوان این نظم را زیبا انتخاب کرده و سروده است
نشانه شخصیت (عمر ابن خطاب)
چه شخص عجیبى بدى در مسیر    که رفتار وى بد همى دلپذیر
کجى‏ها زدود و مداوا نمود          به رفع معایب رهى برگشود 
بپاشد از او دین حىّ مبین          بُدى گر چه آشوبى اندر کمین‏
بُدى جامه پاک و نیالود تن‏         ز دنیا برفت و نبودش محن‏
ز خیرش به مردم بیامد پدید       بدینگونه عمرش بپایان رسید 
جدا بودى از شرّ نبودش نشان    مطیعى به امر خداى جهان‏ 
بجز این نبودش ره دیگرى       که بودش در این ره بسى برترى‏
براه حقیقت ورا بود گام           بدى دمبدم از پى انسجام‏ 
پراکنده شد ملت از رفتنش         نتیجه شد اینسان ز ره بردنش‏ 
نه گمره بیامد به راه درست      که بودى ز بیخ و ز بنیاد سست‏ 
نه آن کس که بودش به ره اعتقاد   به راهى بدینگونه پایى نهاد
 (نهج البلاغه منظوم  خطبه۲۲۱، محمد حسین سلطانی ؛ انتشارات به آفرین _ تهران)

موضوع:, شخصيتها
| ۲۶ آبان ۱۳۹۰
۷ پاسخ به “درسهائی از نهج البلاغه”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    یک says:

    مدیریت محترم، السلام علیکم
    لطفا عنوان مطلب را تغییر دهید زیرا این طور بر می آید که نهج البلاغه معتبر است!!!

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 29نفر
  • بازدید امروز 159836
  • بازدید دیروز 155387
  • بازید کل 63040852

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2219
  • کل نظرات 8843
  • کل اعضا 1595
  • جدیدترین عضو Omid

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com