امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 36638

آیا هنگام شنیدن نام پیامبر از رادیو و تلویزیون خواندن درود لازم است
سؤال: آیا هنگام شنیدن نام پیامبر اکرم، صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم،‌ از رادیو و تلویزیون درود فرستادن بر آن‌حضرت،‌ و یا در هنگام شنیدن اذان حرمین شریفین جواب دادن به اذان، لازم است یا خیر؟ البته خورشید در مکّه مکرّمه دیرتر غروب می‌کند و شخص، اذان مغرب آن‌جا را در وقت نماز عشای شهر خود می‌شنود.
جواب: اگر شخصی نام مبارک رسول‌اکرم، صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم،‌ و یا اذان را از رادیو و تلویزیون به‌صورت پخش مستقیم بشنود، خواندن درود و  جواب‌دادن به اذان بر او لازم است، اما اگر پخش غیرمستقیم باشد لازم نیست.

حکم خریدوفروش از طریق تلفن و اینترنت
سؤال: معامله‌ای که از طریق تماس‌های تلفنی و اینترنت انجام می‌گیرد و مشتری جنس را ندیده و تحویل نگرفته است پول را حواله می‌کند، آیا این معامله جایز است یا خیر؟
جواب: معامله‌ای که از طریق تماس‌های تلفنی و اینترنت انجام می‌گیرد جایز است به‌شرطی‌که ایجاب و قبول در یک وقت انجام بگیرد، البته مشتری هنگام دیدن کالا خیار رؤیت(۱) دارد.(۲)

حکم ختم قرآن به‌صورت دسته‌جمعی و ایصال ثواب آن به اموات
سؤال: معمولاً در جلسات تعزیه و پرسه، افراد جزء‌های قرآنی را در میان یکدیگر تقسیم می‌کنند و بعد از لحظاتی یک نفر دعای ختم این جلسه را با صدای بلند می‌خواند، حکم این عمل چیست؟
جواب: تلاوت قرآن و اهدای ثواب آن به اموات جایز است مشروط بر این‌که: ۱٫ بدون اجرت باشد؛ ۲٫ به دور از رسم و رواج باشد؛ ۳٫ لازمی قرار داده نشود. بنابراین اگر چند نفر جمع شوند و خالصاًلله قرآن بخوانند و در پایان برای میت دعا کنند اشکالی ندارد، ولی بهترین صورت برای ایصال ثواب این است که هر فردی جداگانه قرآن بخواند و به روح میت اهدا کند تا این‌که رسم نشود.(۳)

آیا با گفتن این جمله: من از زندگی کردن با این زن بیزارم، زن طلاق می‌شود
سؤال: چون همسرم با من در کارها کمک نمی‌کرد به دخترم که کنار من بود گفتم: من از زندگی کردن با این زن بیزارم و این جمله را سه بار تکرار کردم. بعد از مدتی به دخترم گفتم: شما را بدبخت کردم، شاید با تکرار این کلمات طلاق واقع شود. هنگام گفتن این جمله نیت طلاق نداشتم و از عصبانیت آن‌ها را گفتم. لطفا حکم شرع را در این‌باره بنویسید.
جواب: چون شوهر هنگام گفتن این کلمات نیت طلاق نداشته است، لذا بر همسر وی طلاقی واقع نمی‌شود و آن دو می‌توانند به زندگی مشترک‌شان ادامه دهند.(۴)

فاصله شرعی بین چاه‌‌ فاضلاب و چاه ‌آب
سؤال: فاصله شرعی بین چاه ‌فاضلاب و چاهی ‌که از آب آن برای نوشیدن استفاده می‌‌شود، چه اندازه است؟
جواب: فاصله بین چاه‌ فاضلاب و چاه ‌آب به اندازه‌ای باشد که اثر نجاست در چاه‌ آب ظاهر نشود و اندازه‌اش به نرمی و سختی زمین بستگی دارد، لذا با تشخیص کارشناس و کسی که در این زمینه تجربه دارد، می‌توان مقدار فاصله را تعیین کرد.(۵)

آیا اذان مساجد محل برای نماز با جماعت در نمازخانه کافیست
سؤال: ما دسته‌‌ای از تجار بازار جهت اقامه نماز عصر و مغرب نمازخانه موقتی ساخته‌ایم، در ضمن چهار طرف محل و بازار مساجدی وجود دارد که صدای اذان از آن‌جا شنیده می‌شود؛ لطفاً بفرمایید بر ما اذان گفتن لازم است یا همان اذان مساجد دیگر کفایت می‌‌کند؟
جواب: برای نمازخانه مذکور اذان مساجد دیگر کفایت می‌کند، البته اگر اذان گفته شود بهتر است.(۶)

آیا مُحرم می‌تواند کفش دوخته‌ بپوشد
سؤال: پوشیدن کفش دوخته‌ برای مُحرم جایز است یا خیر؟ آیا ممانعت «لبس مخیط» شامل کفش هم می‌شود؟
جواب: ۱٫ کفش مخصوص حج گرچه دوخته هم باشد برای مُحرم اشکالی ندارد.
۲٫ لبس مخیط شامل کفش نمی‌شود. (۷)

چه اندازه تأخیر بین اذان و نماز مغرب مطلوب است
سؤال: آیا نماز مغرب باید متصل بعد از اذان اقامه گردد یا گنجایش دارد  کمی بین اذان و اقامه نماز فاصله ایجاد شود؟ با توجّه به اختلاف‌نظری که وجود دارد حکم شرعی را بیان کنید.
جواب: از مجموع دلایل و عبارات فقها چنین معلوم می‌شود که مقداری تأخیر بین اذان مغرب و آغاز نماز مطلوب است و این تأخیر فواید زیر را در بر دارد:
۱٫ چون وقت نماز مغرب ثابت نیست و اعلام وقت فقط با اذان می‌شود، افرادی ‌که از مسجد فاصله دارند می‌توانند به تکبیر اولی برسند؛
۲٫ کسانی‌که وضو ندارند، می‌توانند وضو بگیرند و جماعت را دریابند؛
۳٫ روزه‌داران می‌توانند بدون این‌که نماز جماعت‌شان فوت شود، افطار کنند؛
۴٫ رعایت حال پیروان بعضی از ‌مذاهب فقهی اهل‌سنّت می‌شود که بعد از اذان و قبل از اقامه نماز، خواندن دو رکعت را مستحب می‌دانند. ناگفته نماند که خواندن دو رکعت بین اذان و اقامه نماز نزد بعضی از فقها مستحب است، ولی برخی دیگر قائل به استحباب آن نیستند، در عین حال آن را مکروه نمی‌دانند.

پی‌نوشت:
۱٫ منظور از خیار رؤیت این است اگر کالا دارای ویژگی‌هایی نبود که قبلاً بین فروشنده و خریدار تعیین شده در این صورت خریدار می‌تواند جنس را قبول نکند.
۲٫ و فی‌‌فقه‌النوازل: إجراء التعاقد بالآلات الحدیثه: إن المشارکین قرروا مایلی المراد من المجلس الحال الّتی یشتغل فیها العاقدان بإجراء التعاقد و القصد من إتحاد المجلس أن یتصل الإیجاب بالقبول فی وقت واحد. «أ»، یصح الإیجاب و القبول فی البیع عن طریق الهاتف و مؤتمر الفیدیو، و إذا کان العاقدان علی الإینترنت فی وقت واحد و یظهر الطریق الآخر قبوله بعد الایجاب بالفور فینعقد البیع و یعتبر مجلس العاقدان فی هذه الصوره متحداً. «ب»، إذ‌ أجاب أحد فی البیع فی‌ الإینترنت و لم‌یکن طرف الآخر متواجداً علی الإینترنت فی وقت واحد و بعد وقت استلم الإیجاب یلزمه اظهار بالقبول فی حینه. فقه‌النوازل: ۳/۱۰۶، دار ابن‌الجوزه.
۳٫ ردالمحتار: ۵/۳۹٫     ۴٫ هندیه: ۱/۳۸۳٫ تاتارخانیه:۱/۳۸۷، ماجدیه.
۵٫ الدرالمختار: ۱/۴۲۳، طبع دارالمعرفه.
۶٫ و فی الهندیه: ۱/۵۴، و إن کان فی کرم أو ضیعه یکتفی بأذان القریه و إن أذنوا کان أولی.
۷٫ ترمذی۲۶۲/۸۳۴ . حاشیه ابن‌عابدین۷/۳۷ـ ۳۸، طبع دارالثقافه و التراث. حاشیه ابن‌عابدن ۷/۳۷ـ۳۸، طبع دارالثقافه و التراث.

عبدالقادر عارفی
دارالافتاء دارالعلوم زاهدان

موضوع:, فقه و احکام
| -۱۰۹۳ فروردین ۱۴۲
۷ پاسخ به “آیا هنگام شنیدن نام پیامبر از رادیو و تلویزیون خواندن درود لازم است”

  1. Samira says:

    سلام،اگر میشه لطف کنید دعاهاى قنوت در نماز وتر را بگذارید با معنى؟ممنون.

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب
آمار سایت

  • کاربران آنلاین 10نفر
  • بازدید امروز 41441
  • بازدید دیروز 172467
  • بازید کل 62604334

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2218
  • کل نظرات 8836
  • کل اعضا 1594
  • جدیدترین عضو hamedsh

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com