توشه سفر به آخرت را کامل کن

اگر پادشاه جهانی بازهم گدای خدایی

دارایی دنیا دوستان همیشگی تو نیستند

در محضر خدا گناه نکن

با تزکیه و اصلاح نفس خود را آراسته بگردان

زندگی، یک امانت است در دست تو

امکانات کاربری
پیام مدیر

آنهایی که اسباب گناه را برای بندگان خداوند مهیا می سازند دشمن هستند و آنهایی که راه بهشت را مخلصانه به مردم نشان می دهند بهترین دوستان آنها هستند، تعداد دوستان بسیار اندک است

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2256
  • کل نظرات 9139
  • کل اعضا 1629
  • جدیدترین عضو nazari

خبرنامه
الخلیل
| بازدیدها: 35554

DSC00374إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (۱۰) شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان (حفظه الله تعالی) در خطبه های نماز جمعه این هفته (۱۶ آبان ۹۳) مسجد جامع الخلیل خاش با تلاوت آیه ۱۰ سوره حجرات بیان داشتند:

در دور خلافت سیدنا علی مرتضی رضی الله تعالی عنه بین صحابه و مسلمانان جنگ جمل و صفین رخ داد. علت این دو جنگ در رابطه به قصاص قاتلان خلیفه سوم حضرت عثمان ذی النورین رضی الله عنه که مظلوماً در خانه اش در حال تلاوت قرآن عظیم الشان به شهادت رسید است.

مولانا محمد عثمان در ادامه بیان داشت: ام المومنین عایشه صدیقه رضی الله تعالی عنها  در سفر حج بودند که حضرت عثمان رضی الله تعالی عنه به شهادت رسید. این خبر به ام المومنین رضی الله تعالی عنها در مکه رسید و  از این امر بسیار دردناک شد. حضرت عایشه رضی الله تعالی عنها از مکه مکرمه به سوی بصره سفر نمود. حضرت طلحه و زیبر رضی الله تعالی عنهما همراه ایشان به آنجا رسیدند و درخواست نمودندکه قاتلان شهید مظلوم (خلیفه سوم) مجازات و قصاص شوند. سیدنا علی رضی الله تعالی عنه از مدینه منوره حرکت کردند صحابه کبار و شخصیت های نزدیک ایشان برای خروج  از مدینه منوره موافق نبودند. حضرت عبدالله بن سلام رضی الله تعالی عنه مانع شدند وفرمودند: شما از مدینه منوره بیرون نروید که بعنوان خلیفه به مدینه بر نمی گردید.

ایشان در ادامه تشریح کردند: حضرت حسن رضی الله تعالی عنه مانع رفتن پدرش شد و فرمود: ای پدر من به این سفر شما موافق نیستم. لذا همراهانی که با حضرت علی رضی الله عنه و گروه دومی که خواهان رسیدگی به خون حضرت عثمان رضی الله تعالی عنه بودند ناخواسته جنگ  بین آنها راه افتاد و طبق نویسندگان و مورخین این مسئله بدون اینکه از طریفین صحابه کبار که خواسته جنگ باشد جنگ رخ داد و تعدادی زیادی از دو لشکر که مسلمان بودند در این میدان کشته شدند. حضرت علی رضی الله تعالی عنه درباره مقتولین دو گروه فرمودند: همه مقتولین در جنت هستند. چراکه همه و همه به دیدگاه و نظر شرعی به این میدان آمدند.

وی در ادامه گفت: در روایات و کتب این مسئله به تصریح آمده است. همچنین در روایت دیگری حضرت علی رضی الله عنه می فرماید: ما در ایمان از آنها جلوتر و مقدم نیستیم و آنها هم در ایمان از ما مقدم و جلوتر نیستند. این مسئله بر دیدگاه و نظری که داشته ایم رخ داد. حضرت علی در رابطه با حضرت عایشه رضی الله تعالی عنها کلمات بسیار با احترام و عزتی را فرمودند لذا از مقام ، مرتبه ای که فریقین در میان امت داشتند هیچ نوع کمی ، کاستی احساس نشده و به زبان نیامده است. حضرت علی رضی الله تعالی عنه در مورد قاتل حضرت زیبر رضی الله عنه فرمود: که من از زبان رسول الله صلی الله علیه و سلم شنیده ام که فرمود: ای علی قاتل فرزند صفیه را به آتش جهنم خبر بده. لذا دیری نگذشت که( ابن جرمز) خود را به قتل رسانده است. صحابه گفتند: محمد رسول الله صلی الله علیه و سلم راست گفت که قاتل حضرت زیبر جهنمی است.

خطیب جمعه مسجد جامع الخلیل خاش اظهار نمود: علامه انصاری در کتابی آورده است خطا و گناهی که به صحابه نسبت داده شود جایز نیست چراکه همه آنها در تمام امور اجتهاد کرده اند و رضای الله عزوجل را در اجتهادشان قصد نمودند. لذا تمام صحابه امام بودند و همه امت مکلف هستند درباره مشاجره ای که در بین آنها پیش آمده است دهان و قلم خود را ببندند. از نظر شرعی و دیدگاه اسلام باید صحابه را به نیکی و خوبی تعریف کنیم چراکه این گروه و جماعت در نزد الله محترم هستند. همچنین آن حضرت صلی الله علیه و سلم فرموده است: بعد از من صحابه را بد نگویید.

ایشان در ادامه  بیان نمودند: الله تعالی در قرآن عظیم الشان در جاهای مختلفی می فرماید: (مِنْهُم مَّغْفِرَهً وَأَجْراً عَظِیماً) برای آنها مغفرت و اجر عظیم است.آنحضرت صلی الله علیه و سلم فرمود: طلحه شهید است که بر روی زمین راه می آورد. صحابه در مسئله ای که رخ داد نافرمان و گناهکار نبودند. مشاجره ای بین صحابه در جنگ صفین پیش آمد آن هم در این رابطه که حضرت معاویه رضی الله عنه می فرمود: قاتلان حضرت عثمان رضی الله عنه باید قصاص شوند و حضرت علی رضی الله عنه فرمود: قاتلان ریشه زدند و گروه بزرگی دارند صبر کنید تا از نظر نیروی نظامی قوی شویم و سپس آنها را مجازات خواهیم کرد. شبانگاه آشوبگران و فتنه گران به دو دسته تقسیم شدند و عده ای در گروه حضرت علی و عده ای هم در لشکر حضرت معاویه رضی الله عنه داخل شدند و از دو طرف علیه همدیگر شعار دادند و جنگ راه انداختند.

مدیر مدرسه علوم دینی مدینه العلوم خاش در بخشی از سخنان نماز جمعه اظهار نمود: امروز دشمنان شایعه هایی مطرح می کنند و مسلمانان را به جان هم می اندازند و در آن زمان هم فتنه گران شعار ناحق و دروغین بلند می کردند و دو طائفه امت را به جان هم می انداختند. لذا دیدگاه امت اسلام این است که تمام صحابه بر اجتهاد بودند. از ائمه مسلمین درباره خون هایی که در این موضوع ریخته شد سوال شد: اینها خون هایی هستند که الله تعالی دست مرا از آنها پاک کرده و من به آن خون ها زبان خود را رنگین نمی کنم اگر یکی از این دو گروه را بد گویم گویا که زبان خود را خون آلود کرده ام.

ایشان افزودند: جنگی که در بین صحابه رخ داد مانند مسئله ای است که در میان برادران حضرت یوسف پیش آمد. برادران حضرت یوسف او را در چاه انداختند و فروختند. اما الله تعالی آنها را از مقام نبوت و صلاحیت نیانداخت. همینطور این مسئله سبب سقوط درجه آنها نمی باشد بلکه به آن مقامی که در نزد الله تعالی داشتند باقی ماندند و هر یکی در اجتهاد خود طالب رضای خدا و حق بودند.

وی در آخر بیان نمود: صحابه در حدی نیستند که امروز درباره آنها حکم دهیم و اظهار نظر کنیم ، یکی را حاکم و دیگری را محکوم کنیم. چراکه آنها ائمه امت اسلام بودند و مقام آنها بالاتر است. لذا همه امت باید به تمام صحابه احترام بگذارند و به نیکی آنها را یاد کنند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی الخلیل آنلاین

| ۱۷ آبان ۱۳۹۳

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

تبلیغات

تغییر باور ها

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 14نفر
  • بازدید امروز 49833
  • بازدید دیروز 119276
  • بازید کل 81659311

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com