پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 
آمار کلی سایت
  • کل مطالب
  • کل نظرات
  • کل اعضا
  • جدیدترین عضو AMIR
وااسلاماه
| بازدیدها: 716

کاربری می پرسد :

با سلام می خواستم آگاه شوم که چه چیزهایی یک معامله داشته باشد حرام است و چه چیزهایی لازمه حلال بودن یک کسب است (یعنی اگر نداشته باشد حرام می شود)؟

پاسخ :

اصل در معاملات اشیاء و کالاها جایز بودن است مگر اینکه دلیل شرعی بر تحریم خرید و فروش آنها وجود داشته باشد. چرا که الله تعالی فرموده است (واحل الله البیع و حرم الربا) و خداوند خرید و فروش را حلال قرار داد و ربا را حرام.

«بیع» که در اصطلاحات فقهی و عربی واژه شناخته شده ایست در لغت به معنی ، گرفتن چیزی و دادن چیزی دیگر است.

و در اصطلاح : مبادله مالی با مالی دیگر با هدف به ملکیت در آوردن است.

در این مبحث ما بیع را خرید و فروش ، یا داد و ستد کردن و یا معامله عنوان می کنیم، و برای درک بهتر ، مطلب بصورت سوال و جواب نگاشته شده است.

س) حکم بیع چیست ؟

ج) چنانچه ذکر شد جایز می باشد

س) حکمت در جواز بیع چیست؟

ج) برآورده سازی نیازات مردم و کمک به به امور زندگی شان است.

س) ارکان عقد بیع یا قرار داد معامله چیست ؟

ج) ارکان بیع عبارتند از:

۱_ وجود فروشنده و خریدار که در اصطلاح فقهی و عربی به آنها بائع و مشتری گفته می شود.

۲_ وجود آنچه که عقد بیع بر آن منعقد می گردد که در یک طرف قیمت است و در طرف دیگر کالا.

۳_  جاری ساختن صیغه عقد لفظا و یا عملا .

س) شرط های بیع چیست ؟

شرط های بیع که بدون آنها خرید و فروش جایز نمی باشد عبارتند از :

۱_ رضایت فروشنده و خریدار.

۲_ هر کدام از فروشنده وخریدار در حدی از رشد عقلی و سنی رسیده باشند که حق تصرف در اموال را داشته باشند، مانند شخص عاقل و بالغ. بنابر این خرید و فروش بچه و دیوانه جایز نمی باشد.

۳_ کالای مورد معامله ازنوع حلال باشد، بنابر این فروش مشروب جایز نمی باشد.

۴_ عهده دار خرید و فروش صاحب مال باشد یا جانشین او ، مانند وکیل و یا ولی کودک و ولی شخص مجنون. بنابر این کسی که عهده دار مال نیست، وکیل و ولی هم نیست نمی تواند فروش و یا خرید کند.

۵_ کالای مورد معامله جهت تحویل به خریدار مقدور باشد، پس صحیح نیست فروش آنچه که امکان تحویلش به مشتری نیست مانند ماشین گم شده .

۶_ کالای مورد معامله مشخص باشد ، لذا صحیح نیست فروش شیئی که مجهول است. مانند اینکه به مشتری بگوید می فروشم کالایی را که در کیسه دارم درحالی که مشتری نمی داند در کیسه چیست .

۷_ قیمت کالا مشخص باشد، پس صحیح نیست فروش چیزی که قیمت آن مجهول است.

س) چه زمانی بیع اجباری که فروشنده رضایت ندارد تنفیذ می گردد؟

ج) بیع اجباری زمانی جایز می شود که شخصی بدهکار باشد و قاضی او را مجبوربه فروش اموالش کند تا بدهی های بدهکاران را پرداخت نماید، چنین بیعی جایز می باشد و در غیر آن جایز نیست.

س) چه زمانی  خرید و فروش کودک و شخص نادان جایز خواهد بود ؟

ج)  بیع یا خرید و فروش کودک و شخص نادان زمانی جایز خواهد بود که اشیای مورد معامله بسیار ناچیز باشند مانند شکلات و امثال آن.

و یا اینکه ولی آنها اجازه خرید و فروش را به آنها داده باشد.

نکته : کودکان شاگرد مغازه از همین نوع می باشند که مالک به آنها اجازه فروش را داده است و فروش توسط آنها جایز می باشد.

واگر چنانچه کودک و یا شخص نادان کالای گران قیمتی را بدون اذن ولی و مالک، بفروش برسانند ولی آنها مختار است که معامله را تایید یا رد نموده و فسخ کند.

س) آیا فروش اشیایی که هنوز به دست مشتری نرسیده جایز است یا خیر؟

ج) خیر جایز نمی باشد.

س) تحویل گرفتن کالای مورد معامله به چه صورت است ؟

ج) مطابق عرف و متناسب با کالای مورد معامله تحویل گرفتن آن حاصل می شود ، مثلا تحویل گرفتن طلا و نقره این است که با دست برداشته شوند و تحویل گرفتن ماشین انتقال او به مکانی است که مشتری می خواهد و تحویل خانه با تخلیه اوست .

س) چه نوع معاملاتی شرعا ممنوع هستند ؟

۱_ دخالت در فروش برادر مسلمان ، به این صورت که شخصی کالای خود را به مشتری فروخته شخصی دیگر می گوید از من بخر ارزان تر حساب می کنم.

۲_ دخالت در خرید برادر مسلمان، به این صورت که شخصی کالایی را خریده شخص دیگری می آید که به من بفروش من با قیمت بالاتر می خرم.

۳_ خرید و فروش در مسجد.

۴_ دلالی کردن، به این صورت که شخص قصد خرید ندارد اما قیمت کالایی را بالا می برد تا دیگران فریب خورده و آن را بخرند.

۵_ فروش کالایی که یقین دارد شخص خریدار توسط آن مرتکب عمل حرامی می شود.

۶_ خرید و فروش پس از اذان دوم نماز جمعه.

توجه : دخالت در خرید و فروش دیگران حرام و حکم فروش در مساجد نا جایز بودن و حکم فروش پس از اذان دوم نماز جمعه و دلالی کردن نیز حرام می باشند .

س) آیا فروشنده و مشتری می توانند از انعقاد معامله پشیمان شده و آن را فسخ نمایند ؟

ج) بله سه نوع پشیمانی می توانند داشته باشند و از انجام معامله انصراف دهند که در اصطلاح فقهی به آنها می گویند :

۱_ خیار المجلس . یعنی تا زمانی فروشنده و خریدار از هم جدا نشده اند این اختیار را دارند که معامله را فسخ نمایند .

۲_ خیار الشرط . طرفین با رضایت هم شرط قرار می دهند که به مدت مشخصی اگر راضی نشدند یا نشد بتوانند معامله را فسخ نمایند ، و با گذشت مدت این اختیار باطل می شود.

۳_ خیار العیب . با دیدن عیبی در کالا می تواند آن را به مالک قبلی اش بازگرداند و پشیمان شود.

پس در صورت مشاهده عیبی در کالا مشتری هم می تواند کالا را به صاحبش بازگردانده و کل قیمت را از او بگیرد و همچنین می تواند فقط قیمت عیب را گرفته تا جبران شود.

منبع پایگاه وااسلاماه

در این باره بیشتر بخوانید:

حکم سرمایه گذاری در بورس

آیا معاملات اینترنتی جایز است؟ (فتوای اهل سنت)

بطور کامل، سوالات تجارت و معاملات را اینجا ببینید

images

موضوع:, فقه و احکام
| ۳ مرداد ۱۳۹۶

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین نفر
  • بازدید امروز
  • بازدید دیروز
  • بازید کل
خبرنامه

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com