امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

خبرنامه
اسلام
| بازدیدها: 1519

در این مطلب برخی از خواب هارا که با آیات قرآن کریم قابل تعبیر هستند ذکر می کنیم : download

ریسمان: دیدن آن را در خواب،به عهد و پیمان تعبیر نمایید؛به دلیل این آیه:﴿وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ﴾؛یعنی،(به ریسمان خداوند،پیمان خداوند،چنگ زنید).

کشتی: دیدن آن را درخواب،به نجات یافتن تعبیر نمایید؛به دلیل این آیه:﴿فَأَنجَیۡنَٰهُ وَأَصۡحَٰبَ ٱلسَّفِینَهِ﴾؛ یعنی،(او [نوح] و آنان را که در کشتی بودند؛نجات دادیم).

تخته: دیدن آن را در خواب،به نفاق تعبیر نمایید؛به دلیل این آیه:﴿کَأَنَّهُمۡ خُشُبٞ مُّسَنَّدَهٞۖ﴾؛یعنی،([منافقان] مانند تخته‌ای هستند که [بر دیوار] تکیه داده شده‌اند).

سنگ: دیدن آن را در خواب،به سنگدلی تعبیر نمایید؛به دلیل این آیه:﴿فَهِیَ کَٱلۡحِجَارَهِ أَوۡ أَشَدُّ قَسۡوَهٗۚ﴾؛یعنی،([دل‌های آنان] مانند سنگ یا سخت‌تر از آن است).

نوزاد شیرخوار: دیدن آن را در خواب،به دشمن تعبیر نمایید؛به دلیل این آیه:﴿فَٱلۡتَقَطَهُۥٓ ءَالُ فِرۡعَوۡنَ لِیَکُونَ لَهُمۡ عَدُوّٗا وَحَزَنًاۗ﴾؛یعنی،(پس خاندان فرعون،او ـ موسی که نوزادی شیرخوار بود ـ را از آب گرفتند تا دشمن آنان و مایه‌ی اندوهشان گردد).

خاکستر: دیدن آن را در خواب،به از بین رفتن اعمال تعبیر نمایید؛به دلیل این آیه:﴿مَّثَلُ ٱلَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِمۡۖ أَعۡمَٰلُهُمۡ کَرَمَادٍ ٱشۡتَدَّتۡ بِهِ ٱلرِّیحُ﴾؛یعنی، (مثل اعمال آنانی‌که به پروردگارشان کافر گشتند،همانند خاکستری است که باد آن را پراکنده نماید).

آب: دیدن آن را در خواب،به فتنه و آزمایش و آشوب تعبیر نمایید؛به دلیل این آیه:﴿لَأَسۡقَیۡنَٰهُم مَّآءً غَدَقٗا١۶ لِّنَفۡتِنَهُمۡ فِیهِۚ﴾؛یعنی،(آب زیاد بهرﮤ آنان می‌گردانیم تا بدان آنان را بیازماییم).

خوردن گوشت: دیدن آن را در خواب،به غیبت کردن از دیگران تعبیر نمایید؛به دلیل این آیه:﴿أَیُحِبُّ أَحَدُکُمۡ أَن یَأۡکُلَ لَحۡمَ أَخِیهِ مَیۡتٗا﴾؛یعنی،(آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مردﮤ خود را بخورد [غیبت برادر مسلمان نیز،چنین است).

سبزی،خیار،پیاز،سیر و عدس: دیدن و انتخاب آن‌ها در خواب،به تبدیل کردن چیزهای خوب،ازقبیل علم،دارایی،خانه،همسر و.. .به شکل‌های بد آنتعبیر نمایید؛به دلیل این آیه:﴿فَٱدۡعُ لَنَا رَبَّکَ یُخۡرِجۡ لَنَا مِمَّا تُنۢبِتُ ٱلۡأَرۡضُ مِنۢ بَقۡلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَاۖ قَالَ أَتَسۡتَبۡدِلُونَ ٱلَّذِی هُوَ أَدۡنَىٰ بِٱلَّذِی هُوَ خَیۡرٌۚ﴾؛یعنی،([بنی‌اسرائیل به موسی گفتند:] از پروردگارت بخواه که برای ما از روییدنی‌های زمین از قبیل سبزیجات،خیار،سیر،عدس و پیاز بیرون آورد.موسی گفت:’آیا آنچه را که پست است جایگزین آنچه که خوب است،می‌نمایید‘).

درخت نیکو و زیبا: دیدن آن رادر خواب، بهسخن زیبا و پاک، ودرخت زشت را به سخن زشت و ناپسندتعبیر نمایید؛ به دلیل آیه‌:﴿مَثَلٗا کَلِمَهٗ طَیِّبَهٗ کَشَجَرَهٖ طَیِّبَهٍ…﴾؛ یعنی، (مثل سخن سودمند و پاک، هماننددرختی پاک و میوه دار است…)

بوستان: دیدن آن را در خواب،به عمل انسانو سوختن آن را به باطل شدن اعمال نیک تعبیرنمایید؛ به دلیل آیه:﴿فَأَصَابَهَآ إِعۡصَارٞ فِیهِ نَارٞ فَٱحۡتَرَقَتۡۗ﴾؛یعنی، (گردبادی که در آن آتش باشد و بر باغ و بوستان برخورد کند و آن را بسوزاند. [از بین رفتن عمل نیک نیز چنین است])

تخم پرنده: دیدن تخم پرندگان رادرخواب، بهزن تعبیر نمایید؛زیرا خداوند حوریان بهشت را به تخم پرندگان تشبیه فرمودند:﴿کَأَنَّهُنَّ بَیۡضٞ مَّکۡنُونٞ۴٩﴾؛یعنی،(انگار تخم‌هایی هستند که [زیر پر و بال پرندگان] پنهان شده‌اند).

لباس و پوشاک: دیدن آن را در خواب،به زن تعبیر نمایید؛زیرا خداوند در مورد زنان می‌فرمایند:﴿هُنَّ لِبَاسٞ لَّکُمۡ﴾؛یعنی،(آنان لباس و پوشش شما هستند).

روشنایی و تاریکی: نور و روشنایی را به هدایت و تاریکی را به گمراهی تعبیر نمایید؛زیرا خداوند هدایت مردم و بیرون آوردن آنان را از گمراهی،توسط پیامبرص به خارج نمودن آنان از تاریکی به روشنایی تشبیه می‌کنند و می‌فرمایند:﴿یُخۡرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِۖ﴾؛یعنی،[پیامبرص] آنان را از تاریکی‌ها خارج نموده،به سمت نور رهنمون می‌سازد).

 تعبیرخواب براساس احادیث پیامبرص

کلاغ: دیدن آن را در خواب،به مردی فاسق تعبیر نمایید؛زیرا پیامبرص از کلاغ به نام فاسق نام برده است.

موش: دیدن آن را در خواب،به زنی فاسق تعبیر نمایید؛زیرا پیامبرص از آن به عنوان فاسق کوچک فوسیقه نام برده است.

ظرف شیشه‌ای نازک و ظریف: دیدن آن را در خواب،به زن تعبیر نمایید؛زیرا پیامبرص زنان را به آن تشبیه نموده است و به انجشه فرموده است:«و یحک انجشه رویداً سوقک بالقواریرن»؛یعنی،(چه می‌کنی‌ای انجشه،با ظرف‌های شیشه‌ای و نازک،ـ زنان ـ مدارا کن و با آنان با آرامی رفتار نما) ـروایت از بخاری و مسلم.«قواریر» جمع «قاروره» می‌باشد که ظرفی شیشه‌ای و نازک است و چون زود می‌شکند،زنان به آن تشبیه شده‌اند.

پیراهن: دیدن آن را در خواب،به ایمان و دیانت،تعبیر نمایید؛زیرا پیامبرص می‌فرمایند:«رأیت الناس عرضواً علی وعلیهم قمص منها ما یبلغ الثدی ومنها ما یبلغ ما دون ذلک وعرض علی عمر بن الخطاب وعلیه قمیص یجره.قالوا فما اولته یا رسول اللهص؟ قال:الدین»؛یعنی،(در خواب مردم را بر من عرضه نمودند و آن‌ها پیراهن‌هایی بر تن داشتند بعضی از پیراهن‌ها تا سینه‌ی افراد یاکمتر از آن می‌‌رسید؛اما عمربن خطاب،بر من عرضه شد در حالی‌که،پیراهنش به دنبالش کشیده می‌شد.اصحاب پرسیدند:‌ای رسول خدا،آن را به چه چیز تعبیر می‌نمایی؟ فرمود:دین).روایت از بخاری و مسلم

شیر و ماست: دیدن آن را در خواب،به دانش و آگاهی تعبیر نمایید؛ زیرا پیامبرص آن‌ها را این‌گونه،تعبیر نموده است.

زن سیاه با موهای ژولیده: دیدن آن را در خواب،به بیماری وبا تعبیر نمایید؛به دلیل حدیثی از پیامبرص که فرموده‌اند:«رأیت کأن امراه سوداء ثائره الرأس خرجت من المدینه حتی قامت بمهجه ـ وهی الجحنه ـ فأولت ان وباء المدینه نقل الیها»؛یعنی،(در خواب دیدم که زن سیاهی با موهای ژولیده از مدینه بیرون رفت تا اینکه به «مهجه» رسید و این خواب را این ‌گونه تعبیر می‌نمایم که وبای مدینه به مهجه نیز،برسد).روایت ازبخاری

ابر باران‌زای سودمند: دیدن آن را در خواب،به علم و هدایت تعبیر نمایید؛زیرا پیامبرص آن را این‌گونه تشبیه نموده و فرموده است:«مثل ما بعثنی الله به من الهدی والعلم کمثل غیث.. .»؛یعنی،(مثل آن هدایت و علمی که خداوند مرا باآن‌ها برانگیخت مانند ابری است که از آنبارانی سودمند ببارد).بخاری و مسلم

راه راست و دیوار: دیدن راه راست را در خواب،به دین اسلام تعبیر نمایید و دیوار و حدود را به حدودات الهی تعبیر نمایید.

در بسته: دیدن آن را در خواب،به آن چیزهایی که خداوند حرام نموده است تعبیر نمایید.چنین تعبیری از راه راست،دیوار و در بسته،به دلیل این روایت است که نواس از پیامبر خداص نقل نموده است:«ضرب الله مثلاً صراطاً مستقیماً وعلی جنبتی الصراط سوران فیهما ابواب مفتحه وعلی الابواب ستور مرخاه»؛یعنی،(خداوند مثلی آورده است از راه راستی که در دو طرف آن،دیوارهایی وجود داردودر آن‌ها درهای باز تعبیه شده است که با پرده‌هایی پوشیده شده‌اند)احمد،ترمذی و…

خانه: دیدن آن را در خواب،به بهشت تعبیر نمایید.

سفره: دیدن آن را در خواب،به دین اسلام تعبیر نمایید؛و کسی که دیگران را سر سفره دعوت می‌کند،دعوت‌کننده به سوی اسلام است؛پس هر‌کس در خواب دعوت را اجابت نماید و داخل خانه شود مژده‌ای است برای داخل شدن به بهشت (ان‌شاءالله).تعبیر خانه و

سفره آن‌گونه که بیان شد؛براساس حدیثی است که امام بخاری از پیامبرص روایت نموده است:«جائت الملائکه الی النبیصو هو نائم.. . وفیه مثله کمثل رجل بنی داراً وجعل فیها مأدبه وبعث داعیاً فمن اجاب الداعی دخل الدار واکل من المأدبه ومن لم یجیب الداعی لم یدخل الدار ولم یأکل من المأدبه»؛یعنی،هنگامی‌که پیامبرص خوابیده بودند،فرشتگان پیش ایشان آمدند…و در آن آمده است که مثل دین اسلام همانند مردی است که خانه‌ای ساخته و سفره‌ای را در آن گسترانیده و کسی را فرستاده است تا مردم را به آن خانه دعوت نماید،پس هرکس دعوت را اجابت نماید؛وارد خانه شده و از غذا نیز،بخورد و هرکس دعوت را اجابت ننماید؛وارد خانه نشده و از غذا نیز،نمی‌خورد.

شتر: دیدن آن را در خواب،به عزّت و توانایی تعبیر نمایید.

گوسفند: دیدن آن را در خواب،به برکت تعبیر نمایید.

اسب: دیدن آن را در خواب،به خیر و نیکی تعبیر نمایید.تعبیر دیدن شتر،گوسفند و اسب براساس حدیثی است که ابن ماجه از پیامبرص روایت نموده است:«الأبل عزلاهلها والغنم برکه والخیر معقود فی نواصی الخیل الی یوم القیامه»؛یعنی،(شتر برای صاحبش عزّت و گوسفند مایه‌ی برکت است،و خیر و نیکی تا روز قیامت به پیشانی اسب گره زده شده است).

سگی که استفراغ خود را بخورد: به مردی تعبیر می‌شود که هدیه‌ای به کسی می‌دهد،سپس آن را پس می‌گیرد؛به دلیل این حدیث که بخاری و مسلم آن را روایت نموده‌اند:«العاد فی هبته کالکلب یعود فی قیئه»؛یعنی،(کسی که هدیه‌اش را پس بگیرد،مانند کسی است که استفراغ خود را بخورد).

ترنج: به مؤمنی تعبیر شود که قرآن می‌خواند.

خرما: به مؤمنی تعبیر شود که قرآن نمی‌خواند.

ریحان: به منافقی تعبیر شود که قرآن می‌خواند.

حنظل (هندوانه‌ی ابوجهل): به منافقی تعبیر شود که قرآن نمی‌خواند.تعبیرات فوق،براساس حدیثی است که بخاری و مسلم از پیامبرص روایت نموده‌اند:«مثل المؤمن الذی یقرأ القرآن مثل الأترجه ریحها طیب وطعمها طیب ومثل المؤمن الذی لا یقرأ القرآن کمثل التره لا ریح لها وطعمها حلو، ومثل المنافق الذی یقرأ القرآن کمثل الریحانه ریحها طیب وطعمها مر ومثل المنافق الذی لا یقرأ القرآن کمثل حنظله لیس لها ریح وطعمها مر»؛یعنی،(مثل مؤمنی که قرآن می‌خواند،مانند ترنج (شمام) است؛که هم بویش مطبوع است هم طعمش،نیکو و مطلوب.

مثل مؤمنی که قرآن نمی‌خواند،مانند خرما است که بویی ندارد؛اما طعمش شیرین است.مثل منافقی که قرآن می‌خواند،مانند ریحانی است که بوی خوش دارد؛اما طعمش تلخ است و مثل منافقی که قرآن نمی‌خواند،مانند حنظل (هندوانه‌ی ابوجهل) است که بوی خوش ندارد و طعمش هم،تلخ است.

ستم و بخالت: ستم،به تاریکی و ناراحتی و بخالت،به هلاکت و خون‌ریزی تعبیر شود،زیرا پیامبرصمی‌فرمایند:«اتقوا الظلم فأن الظلم ظلمات یوم القیامه واتقو الشح فأن الشح اهلک من کان قبلکم حملهم ان یسفکوا دمائهم واستحلوا محارمهم»؛یعنی،(از ظلم و ستم به دیگران اجتناب ورزید؛زیرا ستم،تاریکی و ناگواری روز قیامت را به دنبال دارد،و از بخالت،دوری گزینید؛زیرا آن باعث هلاکت پیشینیان شما گشته است و آنان را به ریختن خون و هتک ناموس یکدیگر کشانده است).مسلم

درخت خرما: به انسان مؤمن تعبیر شود؛به دلیل این حدیث که ابن عمر از پیامبرص روایت نموده است:«ان من الشجره لا یسقط ورقها وانها مثل المسلم.حدثونی ما هی؟ قال ابن عمر فوقع الناس فی الشجر البوادی ووقع فی نفسی انها نخله ثم قالوا حدثنا ما هی یا رسول الله؟ قال هی النخله»؛یعنی،(در میان درختان،درختی است که برگ‌هایش نمی‌ریزد و مسلمان،مانند آن است.به من بگویید آن،چه درختی است؟

ابن عمر می‌گوید:افراد حاضر شروع به نام بردن از درختان بیابانی نمودند؛اما من در دل خود گفتم که آن باید درخت خرما باشد.در نهایت،از پیامبرص پرسیدند که‌ای پیامبر خدا،آن،چه درختی است؟ ایشان فرمودند:آن،درخت خرماست).بخاری و مسلم

عطرفروش و آهنگر: اولی به دوست خوب و نیکوکار و دومی به همنشین بد تعبیر شود به دلیل این حدیث پیامبرص:«مثل جلیلس الصالح وجلیس السوء.. .».(متفق علیه)

تعبیر خواب بر اساس تشبیه و قیاس

آتش: به فتنه و آشوب تعبیر شود؛زیرا آتش، هرچیزی را که نزدیکش باشد،می‌سوزاند و از بین می‌برد؛فتنه و آشوب نیز،چنین است.

ستاره: به عالم و دانشمند تعبیر شود؛زیرا مردم با ستاره‌ها،راه‌های خود را پیدا می‌کنند و علما نیز،راهنمای مردم هستند.

آهن یا هر نوع سلاح: به قدرت و پیروزی تعبیر شود.

بوی خوش: به سخنان زیبا،تمجید نمودن و کردار نیک تعبیر شود.

خروس:به مردی شجاع و بانفوذ تعبیر شود.

مار: به دشمن یا بدعت‌گر تعبیر شود؛زیرا زهرش کشنده است و دشمن و بدعت‌گر نیز،این‌گونه‌هستند.

بیرون رفتن مریض از خانه: اگر بدون سروصدا و حرف زدن از خانه بیرون رود،به مردنش تعبیر می‌شود و اگر با حرف زدن از خانه بیرون رود،به زنده ماندنش تعبیر می‌شود.

بیرون رفتن از در تنگ: به پیروزی و نجات تعبیر شود.

سفر کردن: مسافرت نمودن از جایی به جای دیگر به تغییر و تحول در شرایط و احوال فرد تعبیر شود.

مردن: به توبه نمودن و بازگشت به سوی خدا تعبیر شود؛زیرا مردن،بازگشت به سوی خداست.

زراعت و کاشتن: به کردار انسان تعبیر شود.

سگ:به مهمانداری نکردن و ورّاجی تعبیر شود.

شیر: به فردی قدرتمند و بانفوذ تعبیر شود.

روباه:به فردی پیمان‌شکن و نیرنگ‌باز تعبیر شود.

 اعضای اضافی بر روی بدن: اگر آن عضو اضافی،زیبا و متعادل باشد به خیر و نیکی و اگر نامتعادل و زشت باشد،به شر و بدی تعبیر شود.

هر نوع بالا رفتن و پایین آمدن: اولی به پیروزی و دومی به شکست تعبیر شود.

تعبیر خواب براساس اسامی و واژهشناسی

مثلاً،اگر در خواب فردی را ببینید که اسمش «راشد» است،می‌توان آن را به «هدایت و راهنمایی به راه راست» تعبیر نمود؛زیرا راشد؛یعنی،کسی که راه راست را در پیش گرفته است و بر همین اساس اگر اسم شخص «سالم» باشد به «سلامتی» و اگر «سعید» باشد به «خوشبختی» تعبیر شود.نام های:«عقبه» را به «عاقبت کار»،«نافع» را به «سود و منفعت»،«رافع» را به «بلندی و رفعت»،«احمد»را به سپاسگزاری و «صالح» را به «نیکوکاری» تعبیر نمایید.امام مسلم از انس،روایت می‌کند که پیامبر خداصفرمودند:«رأیت ذات لیله کأنا فی دار عقبه بن رافع،فأتینا برطب من رطب ابن طاب،فأوله الرفعه لنا فی الدنیا والعاقبه فی دیننا وان دیننا قد طاب»؛یعنی،(شبی در خواب دیدم که در خانه‌ی عقبۀ بن رافع هستم و مقداری خرمای پاک و رسیده را برایما آوردند.من این خواب را این‌گونه،تعبیر می‌نمایم که ما در دنیا به بلندی و رفعت دست می‌یابیم و در دین‌ نیز،عاقبت به خیر خواهیم شد؛زیرا دین‌ما،دین پاک و کاملی است).

خوانندۀ گرامی،اگر شما خوابی را دیدید،سعی نمایید براساس مطالبی که توضیح داده شدند،آن‌ها را تعبیر نمایید و اگر نتوانستید،خوابتان را با هیچ‌یک از موارد فوق،تعبیر نمایید؛از کتاب‌های تعبیر خواب،که مورد اطمینان هستند،استفاده نمایید.

اکنون،بعد از مشخص نمودن اصولی که خواب باید براساس آن‌ها تعبیر شود ـ قرآن،حدیث،قیاس و تشبیه و واژه‌شناسی ـ نمونه‌هایی را بیان می‌کنیم تا شما خوانندۀ عزیز،با توجه به آن‌ها و بررسی تعبیر آن‌ها،بتوانید تعبیر روشنی برای خواب‌های خود بیابید.این نمونه‌ها همگی تعابیری هستند که استاد تعبیر خواب،«ابن سیرین» آن‌ها ارائه داده است.

نمونه‌ی اول: «حجاح بن یوسف» در خواب دید که دو کنیز از آسمان پایین آمده‌اند و او یکی از آن‌ها را با خود برده و دیگری به آسمان برگشته است.تعبیر این خواب را از «ابن سیرین» پرسیدند و او نیز،خواب را این‌گونه،تعبیر نمود که آن «دو کنیز»،«دو فتنه»‌اند و «حجاج» فقط به یکی از آن‌ها گرفتار می‌شود.حقیقتاً این‌گونه شد؛آن دو فتنه،فتنه‌ی «ابن اشعث» و فتنه‌ی «ابن مهلب» بود که حجاج به فتنه‌ی «ابن اشعث» گرفتار شد،اما به دیگری نه.

در این خواب،دو نشانه‌ی عمده وجود داشت:اول،دو کنیز و دوم،بردن یکی از آن دو کنیز توسط حجاج و بازگشت دیگری.در تعبیر نشانه‌ی اول،«ابن سیرین» از اصل حدیث پیامبرص استفاده نمود و «زن» را «فتنه» تعبیر نمود؛زیرا پیامبرص می‌فرمایند:«ما ترکت بعدی فتنه اضر علی الرجال من النساء»؛یعنی،(بعد از رفتنم،هیچ فتنه‌ای را زیان بار‌تر از زنان برای مردان نمی‌یابم).بخاری و مسلم

برای تعبیر نشانه‌ی دوم نیز،از قیاس و فهم خود بهره برده و گرفتن کنیز را رسیدن به آن فتنه،تعبیر نموده و در حقیقت،تعبیر خواب نیز،همان‌گونه شد که او پیش‌بینی کرده بود.

نمونه‌ی دوم: مردی نزد ابن سیرین آمد و گفت:با زنی ازدواج نموده‌ام؛در خواب دیدم که سیاه و کوتاه‌قد شده است.ابن سیرین گفت:«سیاهی‌اش»نشانه‌ی «ثروت و مالداری» او و «کوتاه‌قد» بودنش دالّ بر «عمر کوتاه‌اش» است.در حقیقت،این خواب نیز،این‌گونه تحقق یافت؛بعد از مدتی،آن زن دار فانی را وداع گفت،و مَرد،صاحب میراث او شد.

در این خواب نیز،دو نشانه‌ی عمده وجود داشت:اول،سیاهی آن زن و دوم،کوتاه‌قد بودنش.در این مورد،ابن سیرین برای تعبیر نشانه‌ی اول از اصل واژه‌شناسی استفاده نمود؛زیرا در زبان عربی اگر یکی دارای پول و ثروت فراوان باشد،می‌گویند:«لفلان سواد»؛یعنی،فلانی سیاهی بسیار دارد.برای تعبیر نشانه‌ی دوم نیز،ابن سیرین از تشبیه و قیاس بهره برده و قد کوتاه زن را به عمر کوتاهش تشبیه کرده و در نهایت،با کنارهم گذاشتن این دو تعبیر،تعبیر فوق را مطرح کرده بود.

نمونه‌ی سوم: عبدالله بن مسلم می‌گوید:‌گاهی در مجلس ابن سیرین حاضر می‌شدم و بعد از برخاستن از مجلس او به مجلس «اباضیه»‌ها می‌رفتم [اباضیه،گروهی گمراه از خوارج بودند که رئیس آنان عبدالله بن اباض نام داشت] و با آنان نشست و برخاست می‌کردم.شبی در خواب دیدم که همراه با عدّه‌ای، جنازه‌ی پیامبرص را بر دوش خود حمل می‌کردم.نزد ابن سیرین آمده،خواب را برایش تعریف نمودم.ابن سیرین گفت:چرا با قومی نشست و برخاست می‌کنی که می‌خواهند آنچه را پیامبرص آورده است،دفنکنند.

در این خواب نیز،دو نشانه وجود دارد:اول،جنازه‌ی پیامبرص و دوم،حمل آن بر دوش و قصددفن آن.در تعبیر نشانه‌ی اول،ابن سیرین «جنازه‌ی پیامبرص» را به «آیین حقّی» که آن حضرت آورده است،و نشانه‌ی دوم را به دفن و از بین بردن آن آیین،قیاس نموده است.

نمونه‌ی چهارم: مردی نزد ابن سیرین آمد و گفت در خواب دیدم که تاجی از طلا بر سرم گذاشته‌ام.ابن سیرین گفت:از خدا بترس،پدرت در غربت چشمانش را از دست داده است و از تو‌ می‌خواهد که نزد او بروی.مرد به خانه برگشت و دید که نامه‌ای از پدرش رسیده که در آن،از کوری خود خبر داده و از پسرش خواسته است که نزد او برود.

در این خواب،سه نشانه وجود دارد:اول،سر؛دوم،تاج و سوم،طلا.برای تعبیر نشانه‌ی اول،ابن سیرین از اصل واژه‌شناسی،استفاده نموده است؛زیرا «سر» به معنی «ریاست و بزرگی» نیز،به کار می‌رود و رئیس و بزرگ هر شخصی،پدرش می‌باشد.«تاج» از پوشش‌های غیرعربی است و سرزمین غیرعرب نیز،برای اعراب،«سرزمین غربت» به حساب می‌آید و «طلا» نیز،دلیل بر «از دست دادن بینایی» می‌باشد.از تعبیر این سه نشانه،ابن سیرین تعبیری را ارائه داد که راست از آب درآمد.

آنچه که جای تأمل دارد این است که این خواب‌ها براساس تعبیری که ابن سیرین برای آن‌ها ارائه داده بود،به وقوع پیوستند؛زیرا خواب‌ها براساس تعبیر آن‌ها اتفاق می‌افتند.حاکم از انس بن مالک،روایت نموده است که پیامبرص فرمودند:«ان الرؤیا تقع علی ما تعبر ومثل ذلک مثل رجل رفع رجله فهو یتنظره متی یضعها فاذا رأی احدکم رؤیا فلا یحدث بها الا ناصحاً او عالماً»؛یعنی،(خواب آن‌گونه که تعبیر می‌شود،اتفاق می‌افتد و وقوع آن،مانند کسی است که پای خود را برداشته است و منتظر است تا ببیند که چه وقت آن را روی زمین بگذارد.پس هرگاه یکی از شما خوابی را دید،آن را جز نزد عالم یا ناصحی،بازگو ننماید). ابوداود،ترمذی،و ابن ماجه نیز،از ابورزین عقیلی روایت نموده‌اند که پیامبرص فرموده است:«الرؤیا علی رجل طائر مالم تعبره فأذا عبرت وقعت…»؛یعنی،(خواب اگر تعبیر نشود چونان پرنده‌ای پرواز می‌کند و به وقوع نمی‌پیوندد؛اما اگر تعبیر شود،واقع می‌شود…)

از این‌رو،شایسته است که خواب تا جایی که امکان دارد،بدون زیاده‌روی و عدول از حق،به خیر و شیوه‌ای پسندیده؛تعبیر شود و اگر این امکان وجود نداشت،تعبیر نکردن آن بهتر است.ابن وردی در این مورد،می‌گوید:

و هی علی جناح طائر اذا اولتها حلت ببشری او اذی خواب بر بال پرنده و در حال پرواز است؛اما اگر تعبیر شود،مژده‌آور یا زیان‌بارخواهد شد.

اگر بتوان،برای خواب دو تعبیر متفاوت مطرح کرد،باید دید که کدام یک بهتر و به اصول تعبیر خواب و تناسب واژه‌ها نزدیک‌تر است تا خواب همانگونه تعبیر شود.المناوی در شرح «الفیه‌ی وردیه» از عده‌ای از بزرگان نقل می‌کند که فرموده‌اند:ضروری است که معبّر خواب،آرام و باحوصله باشد تا تعبیرش،تعبیری درست و کامل باشد و باید به کیفیت واژه‌ها و کلمات به دقّت،توجه نماید تا بتواند امور درست و بامعنی را از مسایل بی‌معنی و پریشان،تشخیص دهد و به دلایل و اهداف آن خواب توجه کامل نماید،سپس قوانین تعبیر خواب را بر آن‌ها تطبیق نماید و اگر خواب دارای دو معنا بود،آن معنایی را انتخاب نماید که تناسب بیشتری [با شرایط و احوال] داشته باشد.

ممکن است تعبیر خواب،در مورد بیننده‌ی آن واقع نشود و برای افراد خانواده،برادر،دوست یا افراد نزدیک،تحقق یابد و این زمانی است که امکان وقوع،برای بیننده‌ی خواب وجود نداشته باشد.

پیامبرص در خواب،ابوجهل را دید که با وی بیعت نمود.در این مورد،ابوجهل به پسرش عکرمه تعبیر شد که در نهایت به پیامبرص ایمان آورد و پیامبرص فرمودند:این،تعبیر خوابی است که دیده بودم.پیامبرص در خواب دیدند که اسید بن عاص،والی مکه شده است و در نهایت،پسر اسید،والی مکه شد.

اگر تعبیر خوابی باعث برملا شدن عیب مسلمانی گردد که خداوند آن عیب را پنهان نموده است،باید از فاش نمودن و بیان آن تعبیر خودداری کنید؛در صورت بیان آن،باید از نام بردن فرد موردنظر اجتناب نمایید،زیرا در این صورت،دربارۀ برادر مسلمان خود غیبت نموده و دچار گناه شده‌اید.ابن وردی نیز،می‌گوید:اگر خوابت بیانگر عیب مردم بود،آن را پنهان دار و همواره آن وجه از تعبیر را انتخاب نمایید که بهتر و نیکوتر است.

بیان این مطلب،ضروری است که خواب باید متناسب با بیننده‌ی آن و مرتبه‌ی اجتماعی او،تعبیر شود.برای هر فرد،آن تعبیر متناسب است که با شرایط و احوالش سازگار باشد.ممکن است خوابی برای شخصی،رحمت و همان خواب برای دیگری،زحمت و عذاب باشد.گویند روزی،مردی از ابن سیرین سؤال نمود:در خواب دیدم که اذان می‌گویم،تعبیر آن چیست؟ ابن سیرین در جواب گفت:به زیارت خانه‌ی خدا می‌روی و فریضه‌ی حج به جا می‌آوری.بعد از مدتی،شخصی دیگر دقیقاً همان سؤال را از ابن سیرن پرسید و او نیز،در جواب آن مرد گفت:تو دزدی خواهی کرد و دستت را به خاطر آن،قطع خواهند کرد.آنان که شاهد آن دو ماجرا بودند از ابن سیرین پرسیدند:چگونه برای یک خواب دو تعبیر متفاوت نمودی؟ او نیز،در جواب گفت:اولی،مرد نیکوکار و خوبی بود و من نیز،براساس این آیه‌ی قرآن:

﴿وَأَذَٰنٞ مِّنَ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦٓ إِلَى ٱلنَّاسِ یَوۡمَ ٱلۡحَجِّٱلۡأَکۡبَرِ﴾[التوبه:۳].

«این اعلامی است از سوی خدا و پیامبرش به همه‌ی مردم در روز بزرگ‌ترین حج»

اذان را به حج،تعبیر نمودم،اما دومی مرد شرور و بدکرداری بود و براساس این آیه از قرآن:

﴿أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَیَّتُهَا ٱلۡعِیرُ إِنَّکُمۡ لَسَٰرِقُونَ٧٠﴾[یوسف:۷۰].

«ندادهنده‌ای فریاد زد‌ای کاروانیان شما دزدید»

اذان گفتنش را به دزدی،تعبیر نمودم.

اگر بچه‌ای کوچک،خواب ببیند،تعبیرش برای والدینش است و هم‌چنین،تعبیر خواب بَرده،برای اربابش و زن،برای شوهرش می‌باشد.

و همه‌ی این‌ها در صورتی است که تعبیر آن خواب،متناسب باشرایط آن‌ها نباشد.ابن وردی در این مورد،می‌گوید:

والعبد رؤیاه تخص المولی و ما تری المراه نال البعلا وانقل الی الوالد رؤیا الطفل ان کان هؤلاء غیر اهل

یعنی،(خواب بَرده از آن ارباب است و آنچه را زن در خواب می‌بیند به شوهرش می‌رسد.خواب بچه به والدینش برمی‌گردد و همه‌‌ی این‌ها در صورتی است که خود،شایسته‌ی [تعبیر آن خواب] آن نباشند).

المناوی در مورد کیفیت تعبیر چیزهایی عجیب و غریب و نامشخص،در شرح الفیه‌ی وردیه می‌گوید:اگر اول تا آخر خواب،برای شما معلوم باشد،تعبیر آن ساده است،اما اگر بخشی از خواب مشخص و بخشی دیگر نامشخص و پریشان باشد،ابتدا قسمت معلوم آن را تعبیر نمایید؛ سپسقسمت نامعلوم آن را بیشتر مورد بررسی و دقّت قرار دهید و در صورت امکان،آن بخش را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم نمایید و درصدد درک جداگانه‌ی آن‌ها باشید و در صورت درک آن‌ها،تعبیر مشخصی برای آن‌ها بیابید و از مجموع آن‌ها تعبیری کلی،برای خواب مطرح کنید.اگر درک و فهم خوابی برایتان امکان نداشت یا خواب از نوعی باشد که تاکنون دیده نشده باشد،بهتر است که تعبیر نشود تا اینکه خود،واقع شود.

سرانجام،اگر می‌خواهید که بر تعبیر خواب‌ها آگاه شوید،سعی کنید تابیشتر بر پایه‌های اساسی تعبیر،آگاهی یابید تا برای هر چیز بتوانید دلایل موجهی از قرآن و سنت،معانی واژگان و اسامی،قیاس و تشبیه بیابید و با کمک گرفتن از مجموع این موارد و با توجه به شرایط و احوال بیننده‌ی خواب،درصدد برآیید که برای خواب تعبیری درست پیدا کنید.

تعبیر خواب به ترتیب حروف الفبایی (از آ تا ز)

تعبیر خواب به ترتیب حروف الفبایی (از س تا ی)

———————————————————

نویسنده : خالد بن علی العنبری

مترجم : صلاح الدین توحیدی

ماخذ : کتاب تعبیر خواب در پرتو قرآن و سنت

منبع مطلب : وااسلاماه

| ۲۰ مهر ۱۳۹۵

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 23نفر
  • بازدید امروز 152790
  • بازدید دیروز 142529
  • بازید کل 56393324

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2208
  • کل نظرات 8735
  • کل اعضا 1575
  • جدیدترین عضو Ebrahim668

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com