پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

ای انسان خودت را برای عبادت من فارغ گردان، درونت را پر از بی نیازی می گردانم، حدیث قدسی

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کسی که خداوند را ذکر می کند و کسی که او را ذکر نمی‌کند همچون زنده و مرده‌اند

زبانت همیشه از یاد خداوند تر و تازه است

خدا را به کثرت ثنا بگویید زیرا خدا حامدون را دوست میدارد

به زمانه ناسزا نگویید که موجب ناراضگی الله می شود

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2308
  • کل نظرات 9537
  • کل اعضا 1669
  • جدیدترین عضو isaac
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 2705

مفسدات نماز بر اساس فقه حنفی :praying

۱_ سخن گفتن در نماز ، نماز را باطل می کند حتی اگر از روی فراموشی باشد.

۲_ در نماز درخواست نمودن چیزی از خداوند که درخواست آن از مردم ممکن باشد، مانند اینکه بگوید خدایا به من ماشین بده .

۳_ آه و ناله کردن در نماز.

۴_ گریه کردن در نماز به علت درد و مصیبت.

توضیح : اگر گریه کردن به دلیل عذاب آخرت و یاد نعمتهای بهشت باشد نماز باطل نمی گردد.

۵_ گلو صاف کردن در صورتی که بدون عذر باشد.

توضیح : اگر امام در حال قرائت نیاز به گلو صاف کردن داشت ایرادی ندارد گلو صاف نماید.

۶_ جواب کسی را در نماز دادن ، حتی اگر با گفتن (الحمدلله) باشد.

۷_ خوردن و نوشیدن در نماز.

۸_ انجام عمل کثیر در نماز، عمل کثیر آن است که ببیننده تصور کند وی در حال نماز خواندن نیست. مانند حرکتهای غیر عادی در نماز، گرفتن کمر با هر دو دست می تواند یک نمونه ای آن باشد و غیره .

۹_ سجده کردن بر روی نجاست .

۱۰_ خوردن غذایی که در لای دندان ها وجود دارد در صورتی که در حد یک نخود باشد نماز باطل و اگر کمتر باشد باطل نمی گردد.

۱۱_ درحین خواندن نمازنگاه کردن به متنی و تلفظ آن با زبان .

توضیح : اگر بدون تلفظ با زبان ، مفهوم آن متن را فهمید نماز باطل نمی گردد.

۱۲_ خندیدن با صدای بلند نماز را باطل می کند.

توضیح : اگر خندیدن با صدای خفیفی باشد نماز مکروه می باشد، و اگر در حد لبخند باشد ایرادی ندارد.

مفسدات نماز بر اساس فقه شافعی :

۱_ عمدا در نماز سخن بگوید حتی اگر مربوط به خود نماز باشد مثلا به کسی بگوید رکوع کن یا بلند شو.

توضیح : اگر کسی از رو فراموشی سخن گفت نمازش باطل نمی گردد.

توضیح : گلو صاف کردن نزد ایشان نماز را باطل نمی سازد چون اگر گلو صاف نشود نمی تواند سوره حمد را به خوبی تلاوت نماید اما اگر گلو صاف کردن به نیت جهر خواندن قرائت باشد در این حالت فرد معذور به حساب نمی آید و جایز نیست .

همچنین عطسه کردن و سرفه کردن مانعی برای نماز نیستند .

۲_ حرکات زیاد و پی در پی نماز را باطل می سازد، و اگر حرکات زیاد نباشد و یا پی درپی نباشد یعنی پس ازاطمینان باشد نماز باطل نمی گردد.

توضیح : در نماز می تواند با دراز نمودن دست خود مانع عبور عابر از محل سجده اش شود ، در نماز می تواند عقربی را بکشد.

همچنین حرکات بزرگ که با نظم نماز منافات دارد نماز را باطل می سازد ، و اگر کسی سه بار بدنش را با دست بخارد نماز باطل می گردد مگر اینکه بیماری گری داشته باشد که تحملش دشوار باشد.

۳_ در نماز بی وضو گردد نماز باطل می شود .

۴_ بدن نجس شود ، لباس نجس شود و یا مکان نجس شود نماز باطل شده است .

توضیح : اگر چیز ناپاکی روی لباس و محل نماز افتاد و فورا آن را دور نمود نماز باطل نمی گردد.

۵_ در نماز کشف عورت گردد نماز باطل می شود.

توضیح : اگر باد عورتش را کشف نمود و فورا خودرا با لباس پوشانید نماز باطل نمی گردد.

۶_ تغییر دادن نیت نماز موجب بطلان آن می شود ، چون شرط نیت این است که تا پایان نماز باقی بماند پس اگر نیت نماز را به نماز دیگر منتقل نمود نماز باطل می گردد همینطور اگر تصمیم گرفت نماز را قطع نماید نماز باطل می شود زیرا که شرط بود نیت تا پایان باقی بماند و حال نیت تغییر کرد.

۷_ از قبله منحرف شدن موجب بطلان نماز می گردد چرا که قبله از شرایط نماز است .

۸_ خوردن و نوشیدن نماز را باطل می سازد.

۹_ قهقهه اگر عمدی باشد نماز را باطل می کند.

توضیح : اگر کسی مغلوب خنده شد و بدون اختیار خندید نماز او باطل نمی شود و خلاصه خندیدن زمانی نماز را باطل می سازد که دو حرف از آن ظاهر شود .

۱۰_ مرتد شدن نماز را باطل می کند مثلا کسی در نماز برای بتی سجده کند .

توجه :

همانطوری که ملاحظه می فرمایید دیدگاه این دو امام بزرگوار تفاوت چندانی ندارد و مهمترین تفاوت شان در گلو صاف کردن است که نزد احناف حساسیت آن بیشتر است و نزد شوافع تسامح وجود دارد، اولا اینکه نزد هر دو جایز نیست اما نزد شوافع برای مقتدی در صورت نیاز اجازه است گلو صاف نماید و نزد احناف برای مقتدی اجازه نیست ، فقط برای امام که در حال قرائت باشد و نیاز داشته باشد اجازه ست گلو صاف نماید .

images

BjbJDsLCAAAlqO4

برای آموزش نماز اهل سنت اینجا کلیک کنید

برای آموزش مفسدات وضو اینجا کلیک نمایید

منبع : پایگاه وااسلاماه

موضوع:, فقه و احکام
| ۲۰ تیر ۱۳۹۵

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 15نفر
  • بازدید امروز 64921
  • بازدید دیروز 52601
  • بازید کل 97827829

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com