توشه سفر به آخرت را کامل کن

اگر پادشاه جهانی بازهم گدای خدایی

دارایی دنیا دوستان همیشگی تو نیستند

در محضر خدا گناه نکن

با تزکیه و اصلاح نفس خود را آراسته بگردان

زندگی، یک امانت است در دست تو

امکانات کاربری
پیام مدیر

آنهایی که اسباب گناه را برای بندگان خداوند مهیا می سازند دشمن هستند و آنهایی که راه بهشت را مخلصانه به مردم نشان می دهند بهترین دوستان آنها هستند، تعداد دوستان بسیار اندک است

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2258
  • کل نظرات 9170
  • کل اعضا 1633
  • جدیدترین عضو ariyan

خبرنامه
الخلیل
| بازدیدها: 544

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ (۱) الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (۲) الرَّحْمـنِ الرَّحِیمِ (۳) مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ (۵) اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ (۶) صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ (۷)

فاتحه به معنای آغاز کننده چراکه آغاز قرآن و نماز با سوره فاتحه می باشد.

اولین سوره ای که کاملاً نازل شده سوره فاتحه است لذا به این دلیل یکی از نام های این سوره به نام فاتحه نامگذاری شده و نام دوم آن ام القرآن می باشد (ام) به معنای خلاصه و چکیده می باشد لذا سوره فاتحه خلاصه قرآن عظیم الشان است.

مفسرین کرام برای فهمیدن این معنا دو توجیج آورده اند:

توجیح اول : علامه شبیر احمد عثمانی رحمه الله یکی از علمای بزرگ دیوبند است در تفسیر عثمانی خود شش موضوع را در قرآن بیان کرده است: ۱- توحید ۲- رسالت پیامبر صلی الله علیه و سلم ۳- ثبوت قیامت ۴- احکام ۵- احوال مومنین ۶- احوال منکرین

این شش موضوع به طور مفصل در قرآن عظیم الشان و به طور مجمل و خلاصه در سوره فاتحه آمده است.

(الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (۲) الرَّحْمـنِ الرَّحِیمِ) بیان توحید ، یعنی تمام تعریف ها برای الله تعالی لایق و شایسته هستند ،(مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ) بیان ثبوت قیامت ، (إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ) بیان احکام و انواع عبادات ، (اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ ) بیان احکام ، (صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ) دو موضوع را این آیه بیان می کند: ۱- ثبوت رسالت ۲- احوال قبول کننده گان حکم نامه یعنی احوال مومنین ، (غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ) بیان منکرین یعنی آنهایی که حکم نامه را قبول نمی کنند و مورد عذاب خداوند قرار می گیرند.

توجیح دوم: حضرت شیخ حسین علی رحمه الله از امام ربانی ، مجدد الف ثانی رحمه الله و ایشان از حضرت علی رضی الله عنه نقل می کند که قرآن خلاصه جمیع علوم سماوی می باشد.

به هیچ یکی از امت ها جز امت محمد رسول الله صلی الله علیه و سلم چنین امتیاز و نعمت بی نظیری نصیب نشده است یعنی در کتاب تورات احکام بیان شد ، انجیل حکمت ها و زبور اذکار و تسبیحات بیان شد اما در قرآن عظیم الشان جمیع علوم سماوی بیان شده است لذا الله تعالی تمام علوم سماوی را در قرآن و کل قرآن را در سوره فاتحه خلاصه نموده است.

کل قرآن چهار حصه یا قسمت دارد و هر چهار حصه آن با (الْحَمْدُ للّهِ) آغاز شده است.

آخرین جمله و سخن در هر مجلس (وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ) است یعنی تمام تعریف ها برای الله تعالی که خالق تمام جهانیان است می باشد.

حصه اول قرآن از سوره فاتحه تا سوره مائده است که بیان خالقیت می شود یعنی خالق شما و تمام کائنات الله تعالی است ،حصه دوم از سوره انعام تا آخر سوره بنی اسرائیل بیان ربوبیت است.

 (الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ) الله تعالی بعد از خلق نمودن مخلوق همینطور بلاتکلیف آنها را رها نکرده بلکه بند ، بست و رزق ، روزی آنان را هم تعیین کرده است.

حصه سوم از سوره کهف تا آخر سوره احزاب است (الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْکِتَابَ وَلَمْ یَجْعَل لَّهُ عِوَجَا) تمام تعریف ها برای آن ذاتی است که این کتاب بی نظیر را نازل کرده و در این کتاب ذره ای شک و ایرادی وجود ندارد و محکم و مضبوط است.

الله می فرماید: (قَیِّماً لِّیُنذِرَ بَأْساً شَدِیداً مِن لَّدُنْهُ وَیُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِینَ) بر تخت شاهی من خود ایستادم و اختیارات ، تصرفات مخلوق را به دست گرفتم و به هیچ مخلوقی نسپردم.

حصه چهارم از سوره سباء تا سوره ناس می باشد که بیان این است : فردای قیامت امر و معامله تمام مخلوق و مالک روز سزا و جزا الله تعالی است.

مالک روز سزا و جزا اوست و هر کسی را بخواهد بهشت ببرد می برد و کسی نیست که از او سوال کند و همچنین هر مجرمی را که ببخشد می بخشد و به جنت می فرستد و کسی نیست که از او سوال کند و هر مشرک و کافری که در دنیا صاحب مقام بوده در جهنم می فرستد.

الله تعالی می فرماید: خوشحال باشید که قرآن از آن شما امت محمد رسول خدا شده و این قرآن از آن ثروت های دنیا بهتر است.

ز آنگه که من خبر یافتم ز ملک نیمه شب /// ملک نیم روز را به یک جو نمی خرم

قرآن رفیق سفر دنیا و آخرت است

در روایات آمده شخصی خطاکار بود اما قرآن خوانده بوده ، روز قیامت وقتی او را به جهنم می بردند قرآن شفاعت او را می کند و می فرماید: پروردگارا این رفیق من بوده و قرآن را خوانده است لذا الله تعالی او را می بخشاید.

پروردگارا همین که قرآن را به ما عطا کردی ما را بس است فقط استقامت بده تا یاری و رفاقت این قرآن تا زندگی ، عالم برزخ و محشر باشد ،آنهایی که با آن یاری گرفته اند موفق اند چراکه این یاری نیست که یار را تنها بگذارد.

قرآن می فرماید: وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعاً مِّنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ [الحجر : ۸۷] قرآن بزرگ سوره فاتحه است یعنی در تمام قرآن چهار موضوع بیان شد و این چهار موضوع در سوره فاتحه آمده است.

کل قرآن در سه آیه الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (۲) الرَّحْمـنِ الرَّحِیمِ (۳) مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (۴) آمده یعنی حصه اول در (الْحَمْدُ للّهِ) خالقیت و حصه دوم (رَبِّ الْعَالَمِینَ) ربوبیت و حصه سوم (الرَّحْمـنِ) تعریف الله تعالی و حصه چهارم (مَالِکِ یَوْمِ الدِّینِ) مالک روز قیامت.

توجیح سوم: علامه ابن کثیر دمشقی رحمه الله آورده که الفاتحه سرالقرآن یعنی رمز و مغز قرآن سوره فاتحه است و رمز سوره فاتحه کلمه (إِیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ) می باشد.

ابن عباس فرموده است: هر چیزی خلاصه ای دارد خلاصه قرآن حوامیم می باشد و مبدأ حوامیم سوره زمر و اولین سوره حوامیم سوره مومن است در مبدأ حوامیم  بیان توحید فی العبادت می باشد و در اینجا هم (إِیَّاکَ نَعْبُدُ) آمده است.

خوشحال کننده است که کل قرآن در سوره فاتحه خلاصه شده و سوره فاتحه در (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ) خلاصه شده است، حصه اول بیان خالقیت بود یعنی (بِسْمِ اللهِ) و حصه دوم ،وقتی خالق اوست روزی دهنده هم اوست و همینطور مخلوق را رها نکرد لذا آسمان و زمین را دستور داد تا رزق و روزی مخلوق را فراهم کند و در حصه سوم آمده که بر تخت شاهی الله تعالی ایستاده است (الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ) و وقتی الله تعالی در این دنیا اختیارات و تصرفات مخلوق را در دست دارد در آخرت هم در دست دارد لذا دو حصه قرآن صراحتاً آمد و دو حصه ضمناً لذا تمام قرآن در (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ) ختم شده است.

و خوشحال کننده تر این است که (بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ) در حرف (بِ) خلاصه شده دلیل این است که حرف (بِ) کسره دارد و تواضع را اختیار کرده و الله تعالی این شرف را به این حرف (بِ) عنایت نمود که نامش استعانت می باشد.

ترجمه و تفسیر: حضرت شیخ التفسیر مولانا محمد عثمان حفظه الله تعالی

بیست و نهمین دوره ترجمه و تفسیر سال ۱۳۹۵ جامعه مدینه العلوم خاش

منبع: الخلیل آنلاین www.alkhalilonline.com/?p=2915

| ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

تبلیغات

تغییر باور ها

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 19نفر
  • بازدید امروز 74393
  • بازدید دیروز 260853
  • بازید کل 83087434

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com