امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2242
  • کل نظرات 8983
  • کل اعضا 1608
  • جدیدترین عضو اسدی

خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 1825

2014-635264838198129470-812_Inner_630x371

قرآن کریم روز قیامت را با نامھایی مختلفی نامگذاری کرده است؛ از جمله : روز جزا، روز حساب، روز خروج، روز زنده شدن، روز حسرت، روز جدایی و روز تغابن (زیانمند گشتن گروھی و سودمند شدن گروھی دیگر). 

ایمان به زنده شدن پس از مرگ رکنی از ارکان عقیده ی اسلامی و انکار آن کفری آشکار است ، و اگر شخصی به زنده شدن و حساب و کتاب و ثواب و عقاب و بھشت و جھنم اعتقاد نداشته باشد، ایمان او به طور کامل از میان میرود. خداوند فرموده است :

کَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِیدُهُ وَعْدًا عَلَیْنَا إِنَّا کُنَّا فَاعِلِینَ/ انبیاء آیه۱۰۴

ترجمه : همان گونه که بار نخست آفرینش را آغاز کردیم دوباره آن را بازمى‏گردانیم وعده ه‏اى است بر عهده ما که ما انجام ‏دهنده آن هستیم .

آیه بعد فرموده است : زَعَمَ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَن لَّن یُبْعَثُواْ قُلْ بَلَی وَرَبِّی لَتُبْعَثُنَّ ثُمَّ لَتُنَبَّؤُنَّ بِمَا عَمِلْتُمْ وَذَ لِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ.

ترجمه : کسانی که کفر ورزیدند، گمان کردند که هرگز مبعوث نخواهند شد. بگو: آری، به پروردگارم سوگند که همه شما مبعوث خواهید شد، سپس به آنچه عمل کرده اید، قطعاً خبر داده خواهید شد و این بر خداوند آسان است.

بدون شک اجرای عبادات اسلامی، اخلاق دینی و شرایع الھی که بندگان مکلف به انجام آن ھستند وابسته به وجود پاداش و مجازات در روز حساب و کتاب است، در غیر این صورت مؤمنان و کافران، فرمانبرداران و نافرمانان، نیکوکاران و اشرار ھمه مساوی خواھند بود و دین تأثیری در رھنمود انسان به سوی خیر و معرفت نخواھد داشت. قرآن به شیوهای بسیار نیکو اعتقاد به زنده شدن یا ھمان ایمان به روز قیامت را بیان نموده و با تصاویری واضح و شگفت انگیز، صحنه ھا و مناظر قیامت را به تصویر کشیده است به گونه ای که در ھیچ یک از آثار وحی الھی باقیمانده قبل از قرآن یا ادبیات بشر در طول تاریخ چنین شیوهای نمی بینیم. این تصویر پردازی ھم مربوط به دوران برزخ است و ھم روز حشر و حساب و کتاب و حوض و صراط و میزان و ھم مربوط به توصیف بھشت و جھنم. بیان قرآن در این مورد به گونه ای است که ھم عظمت خالق و قدرت او را روشن میسازد و ھم ما را نسبت به اھمیت تقوا و ترس از خدا ھوشیار میکند.

ابوهریره رض روایت می کند که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند : روز قیامت خداوند زمین را میگیرد و با دست راست خود آسمان را در ھم میپیچد، سپس میفرماید: من پادشاه ھستم ، کجایند پادشاھان زمین ؟ / بخاری و مسلم

قرآن کریم با رد نمودن دیدگاه منکران وجود خدا ، و دیدگاه یهود و نصارا که معتقد بودند اگر جهنمی در کار باشد چند روزی بیش نیست و ما که پسران خدا و عزیزان او هستیم ، گفتار مومنین نسبت به قیامت را اینطور بیان می فرماید : رَبَّنَا إِنَّکَ جَامِعُ النَّاسِ لِیَوْمٍ لاَّ رَیْبَ فِیهِ إِنَّ اللّهَ لاَ یُخْلِفُ الْمِیعَادَ .آل عمران آیه ۹ .

ترجمه : ای پروردگار ما ، تو مردم را در آن روزی که هیچ شکی در آن نیست ، گرد می آوری به یقین که تو وعده خلافی نمی کنی .

تاریخ برپایی قیامت چه زمانی است ؟

لحظه ی برپایی قیامت را فقط الله تعالی میداند و این از جمله دانش ویژه اوست که هیچ دانشمندی قادر نیست به آن دست یابد .

حکمت در این چیست ؟ اینکه زمان وقوع قیامت جزو اسرار باقی مانده است باعث شده که مردم برای توبه کردن و انجام عبادتھا، امروز و فردا نکنند و برای آباد ساختن دنیا از زراعت و صنعت و تجارت غافل نمانند. البته قرآن برخی نشانه ھا و علایم را که قبل از بر پا شدن قیامت روی میدھند بیان کرده و رسول خدا نیز جزئیات آن را در احادیث خود توضیح داده است.

نشانه های قیامت چیست ؟

پیامبر فرمودند : قیامت برپا نخواھد شد تا زمانی که خورشید از مغرب طلوع کند، ھنگامی که مردم طلوع خورشید از مغرب را میبینند ھمه ی آنھا ایمان می آورند ، اما این ایمان هیچ نفعی برای آنها ندارد/ صحیح بخاری .

قرآن دست و پاچگی گنهکاران را در لحظه ی برپایی قیامت اینگونه توصیف می فرماید :

روزی که قیامت برپا میشود گناھکاران سوگند یاد میکنند که جز ساعتی در (دنیا و جھان برزخ) ماندگار نبوده اند این چنین آنان (در دنیا توسط شیاطین و شیاطین صفتان از درک حقیقت و راه درست) باز داشته شده اند (و ھم اینک گرفتار عذاب ابدی گشته اند بد به حالشان / سوره روم آیه ۵۵

و در آیه ۴۸ سوره ابراهیم احضارشان را وعده میدهد :

«در آن روزی که زمین به زمین دیگری و آسمانھا به آسمان دیگری تبدیل میشوند و آنان در پیشگاه خداوند یگانه مسلط (بر ھمه چیزو ھمه کس)، حضور به ھم میرسانند».

قرآن کریم در جایی دیگر برای برطرف نمودن تردید زندگی پس از مرگ چنین دستور میدهد :

قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ یُنشِئُ النَّشْأَهَ الْآخِرَهَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ / عنکبوت آیه ۲۰

ترجمه : بگو در زمین بنگرید و بنگرید که خدا چگونه در آغاز ، موجودات را پدید آورده است و ( چه رنگ و بو و سیما و ویژگیھایی به ھر یک داده است و چه اسراری در آنھا به ودیعت نھاده است تا از مشاھده اشیاء به راز و رمز آنھا پیببرید و در برابر قدرت مافوق تصور آفریدگارشان سر تسلیم فرود آورید و بدانید که او کسی است که جھان را از نیستی به ھستی آورده است ) بعدا ھم جھان دیگر را پدیدار میکند چراکه خدا بر ھرچیز تواناست .

 از قبر برخواسته می شوند

وَنُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَىٰ رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ/ یس آیه ۵۱

(برای بار دوم) در صور دمیده میشود و به ناگاه ھمه آنان از گور بیرون آمده و به سوی (دادگاه حساب و کتاب)  پروردگارشان شتابان رھسپار میگردند .

مردم ھنگام زنده شدن براساس صالح بودن و فاسد بودن برانگیخته میشوند و انسانھای فاسد خلقتی ناقص خواھند داشت، خداوند فرموده است .

وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمی/طه آیه ۱۲۴ . ترجمه : و روز قیامت او را نابینا محشور مى کنیم تا به بهشت راه نیابد .

یک دلیل محکم برای زنده شدن اموات

وَ مِنْ آیاتِهِ أَنَّکَ تَرَی الْأَرْضَ خاشِعَهً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ الَّذی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتی‏ إِنَّهُ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ/ فصلت آیه ۳۹

ترجمه : و از نشانه ھای (قدرت) خدا این است که تو زمین را خشک و برھوت میبینی اما ھنگامی که (قطره ھای حیات بخش) آب بر آن فرو میفرستیم به جنبش در می آید و آماسیده میگردد (و بعدھا به صورت گل و گیاه و سبزه موج میزند) آن کسی که این زمین خشک و برھوت را زنده میکند ھم او مردگان را نیز (در قیامت) زنده میگرداند چرا که او بر ھرچیزی تواناست.

همچنین می فرماید : 

لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَکْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ/ غافر آیه ۵۷ ، ترجمه :  قطعاً آفرینش آسمان ها و زمین از آفرینش این مردم بزرگ تر است و جهان هستى با تمام عظمتش در اختیار خداست، تا چه رسد به انسان که جزئى از این هستى است، ولى بیشتر مردم نمى دانند و با جدال و نیرنگ هرگز نمى توان خدا را عاجز کرد.

نمونه ای از زنده کردن مرده در این دنیا

آن گاه که ابراھیم خلیل الله به پروردگار گفت : نشانم بده که چگونه مردگان را زنده میگردانی . خداوند در پاسخ او فرمود : قالَ فَخُذْ أَرْبَعَهً مِنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْکَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلی‏ کُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتینَکَ سَعْیاً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌبقره آیه ۲۶۰ .

فرمود: چهار پرنده از این پرندگان را بگیر، سپس آنها را در حالى که با خود مأنوس ساخته اى بکُش و قطعه قطعه کن، آن گاه بر هر کوهى بخشى از آنها را قرار ده، سپس آنها را فراخوان که شتابان به سوى تو مى آیند، و بدان که خداوند مقتدرى است که هیچ چیز از او پنهان نیست و حکیمى است که همه کارهایش براساس حکمت است.

حضرت ابراهیم علیه السلام بندھای پرندگان را از ھم گسست و با ھمدیگر قاطی نمود و آنھا را از ھم جدا کرد و ھرکدام را بر قله ی کوھی گذاشت، خداوند ھمه ی آن اجزاء را باھم جمع کرد و پیش روی ابراھیم حیاتی دوباره بخشید. و مثال دوم این قضیه برای یکی از پیامبران یھود روی داد، به شیوه که خداوند جسدش را پس از مرگ زنده کرد و پیش روی او به الاغش زندگی دوباره بخشید و غذا و نوشیدنی او را برایش تازه کرد. قرآن داستانش را در آیه ۲۵۹ سوره مبارکه بقره بیان فرموده است.

اثبات زندگی در عالم برزخ و عذاب قبر

قرآن وجود حیات برزخی را اثبات میکند، این دوره پس از مرگ آغاز شده و با شروع قیامت پایان می یابد، در حقیقت روح انسان در این دوره و پس از مرگ بر حسب ایمان و عمل او در دنیا، عذاب می بیند و درد میکشد یا استراحت میکند و آرامش می یابد. الله تعالی فرموده است:

سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ یُرَدُّونَ إِلَی عَذَابٍ عَظِیمٍ/توبه ۱۰۱ ، ترجمه : دو بار آنها را عذاب می دهیم سپس آنها به عذابی بزرگ بازگردانیده می‌شوند.

مجاهد در تفسیر این آیه می گوید: بالجوع و عذاب القبر، قال: ثم یردون إلی عذاب عظیم یوم القیامه ، منظور از دو بار عذاب دادن، گرسنگی و عذاب قبر است و منظور از اینکه سپس به عذابی بزرگ باز گردانیده می شوند، قیامت است. قتاده می گوید: عذاب الدنیا وعذاب القبر ثم یردون إلی عذاب عظیم . منظور از دو عذاب، عذاب دنیا و عذاب قبر است سپس به سوی عذابی بزرگ برگردانیده می شوند.

الله تعالی تصریح فرموده ، زمانی که زندگی برزخی انسان فرا می رسد پشیمان می شود.

حَتَّی إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِلَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکْتُ کَلاَّ إِنَّها کَلِمَهٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ/مومنون ۹۹ و ۱۰۰ .

ترجمه : کافران به راه غلط خود ادامه میدھند) و زمانی که مرگ یکی از آنان فرا میرسد میگوید: پروردگارا! مرا (به دنیا) باز گردانید تا این که کار شایسته ای بکنم و فرصتھایی را که از دست داده ام جبران نمایم نه! (ھرگز راه بازگشتی وجود ندارد) این سخنی است که او بر زبان میراند (و اگر به فرض به زندگی دنیا برگردد باز به ھمان برنامه و روش خود ادامه میدھد) و در پیش روی ایشان جھان برزخ است تا روزی که برانگیخته میشوند.

و همانگونه که خداوند به آل فرعون وعده داده ، آتش جهنم صبح و شام به آنها در عالم برزخ عرضه می گردد .

مردی پیش عامر شعبی، که جزو بزرگان تابعین است، گفت: خدا فلانی را رحمت کند، او اھل آخرت شد، عامر گفت: خیر او ھنوز جزو اھل آخرت نگشته است بلکه . اکنون اھل برزخ است، او نه از دنیاست و نه از آخرت»

احادیث در تایید عذاب قبر 

۱_ در حدیث صحیح آمده است که پیامبر فرمود: «ھرکدام از شما که بمیرد، جایگاه اش در ابتدای روز و اول شب به او نشان داده میشود، اگر بھشتی باشد جایگاه اش در میان اھل بھشت و اگر جھنمی باشد جایگاه اش در میان اھل آتش است و به او گفته میشود: این جایگاه توست تا زمانی که خداوند در قیامت تو را زنده میگرداند.

 ۲_ همچنین روایت شده است که ھرگاه رسول الله صلی الله علیه وسلم از دفن یک میت فارغ میشد کنار قبر او می ایستاد و می فرمود: برای برادر خود طلب بخشش کنید و از خدا بخواھید که او را ثابت قدم بدارد زیرا اکنون از او سؤال میشود/ ابوداود .

۳_ صحابی بزرگوار عبدالله بن مسعود فرموده است: زندگی تنگ و سخت ھمان عذاب قبر است/ در تفسیرآیه ۱۲۴ سوره طه این را فرموده.

۴_ از عایشه رضی الله عنها نقل شده که زنی یهودی نزد او رفت پس ایشان برای او از عذاب قبر گفت و برای او دعا کرد که ، خداوند تو را از عذاب قبر نجات دھد. عایشه رض در مورد عذاب قبر از رسول خدا ص سؤال کرد. ایشان فرمود: آری، عذاب قبر… یعنی آری عذاب قبر برای کسانی که جبار و متکبر و سخن چین و ھمکار ظالمانند و از مردم عیب جویی میکنند و کسانی که کاھنان و طالع بینان و فالگیران را تصدیق کنند وجود دارد. لوامع الانوار، ج۲ ،ص ۱.

۵_ در صحیح مسلم از زید بن ثاقب رضی الله عنه، روایت شده است که گفت: پیامبر صلی الله علیه وسلم بر مادیان خود سوار بود و ما ھم ھمراه ایشان در یکی از باغھای قبیله «بنی نجار» بودیم، ناگھان مادیان ایشان رم کرد و نزدیک بود که اورا پایین بیندازد. در ھمین ھنگام متوجه چند قبر (شش یا پنج یا چھار قبر) شدیم. پیامبر (ص) فرمود: چه کسی صاحبان این قبرھا را میشناسد؟ مردی گفت: من میشناسم. پیامبر ج پرسید: اینان چه وقت مرده اند؟ گفت: در دوران شرک و بت پرستی مرده اند. پیامبر ج فرمود: اگر پنھان نمیشدید و فرار نمیکردید، از خداوند میخواستم که صداھایی را که من از عذاب قبر میشنوم به شما ھم بشنواند. آن گاه پیامبر (ص) رو به ما کرد و فرمود: از عذاب قبر به خدا پناه ببرید. ما ھم گفتیم: «نعوذ باالله من عذاب القبر» مسلم، الصحیح، ج۴ ،ص ۲۲۰۰ ،حدیث شماره ۲۸۶۷.

۶_ ھنگامی که عمرو بن عاص رض در بستر مرگ بود چنین وصیت کرد: « نوحه و زاری نکنید و بر سر قبرم آتش روشن ننمایید، آن گاه که مرا دفن کردید خاک من بریزید و ھمان اندازه که یک شتر آماده قربانی، ذبح میگردد و گوشت آن تقسیم میشود کنار قبرم بمانید تا آرام بگیرم و وحشتم بر طرف شود و ببینم که به فرستادگان پروردگارم چه جوابی بدھم/ مسلم، الصحیح، ج۱ ،ص ۱۱۲ ،حدیث شماره ۱۲۱.

عذاب قبر چگونه است جسمی یا روحی ؟

نعمتها و عذاب قبر برای جسم و روح با هم است. چون که روح وقتی که متنعم یا معذب می شود به بدن متصل است پس نعمت و عذاب برای هر دوی آنهاست همانگونه که روح گاه گاهی که از بدن جدا می شود و متنعم یا معذب می گردد(شامل هر دو می‌گردد). پس نعمت و عذاب برای روح از بدن جدا نیست. و دلیل بر این گفته کتاب و سنت است و اهل سنت و جماعت بر آن اتفاق دارند بر خلاف کسانی که گمان می کنند نعمت و عذاب قبر در هر حال تنها برای روح است و به بدن تعلق ندارد.

آیا روح و نفس آدم ها دو شیء مختلف هستند؟

ابن تیمیه می‌فرماید: روحی که درجسم تدبر می‌کند همان روحی است که با مرگ انسان از جسد بیرون می‌رود و هنگام حیات در درون وی دمیده شده ، همان نفسی است که در آخرین رمق جان به پرواز در می‌آید. رساله العقل و الروح. مجموعه الرسایل المینریه: ۲/۳۶٫

آیا روح انسانها پس از مردن به آسمانها می رود یا در عالم برزخ می ماند؟

در این مورد تنها حدیث طولانی از براء بن عازب رضی الله عنه که امام احمد، ابوداود، حاکم و دیگران بصورت مرفوع از پیامبر صلی الله علیه وسلم  روایت کرده اند که ایشان بعد از ذکر خروج روح از بدن مؤمن، و اینکه روح او به سوی آسمان بالا می رود وجود دارد که می فرماید: فَتُعَادُ رُوحُهُ فِی جَسَدِهِ فَیَأْتِیهِ مَلَکَانِ فَیُجْلِسَانِهِ فَیَقُولَانِ لَهُ مَنْ رَبُّکَ/ مسند إمام أحمد۴/۲۸۷

ترجمه : روحش در جسمش برگردانیده می شود پس دو ملائکه می آیند و او را می نشانند. به او می گویند: پرورگارت کیست؟

از این حدیث چنین استنباط می شود که روح مؤمن پس از وفاتش ابتدا به سوی آسمانها عروج می کند و سپس به قبرش بازگشته و مورد سوال قرار می گیرد و وارد عالم برزخ می شود.

آیا در عالم برزخ دوستان خودرا می بینیم ؟

در چند حدیث صحیح از پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت شده است که ارواح مومنان در دنیای برزخ باهم ملاقات کرده و همدیگر را می بینند. مثلا از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:

اذَا حُضِرَ الْمُؤْمِنُ أَتَتْهُ مَلائِکَهُ الرَّحْمَهِ بِحَرِیرَهٍ بَیْضَاءَ فَیَقُولُونَ اخْرُجِی رَاضِیَهً مَرْضِیًّا عَنْکِ إِلَی رَوْحِ اللَّهِ وَرَیْحَانٍ وَرَبٍّ غَیْرِ غَضْبَانَ فَتَخْرُجُ کَأَطْیَبِ رِیحِ الْمِسْکِ حَتَّی أَنَّهُ لَیُنَاوِلُهُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا حَتَّی یَأْتُونَ بِهِ بَابَ السَّمَاءِ فَیَقُولُونَ مَا أَطْیَبَ هَذِهِ الرِّیحَ الَّتِی جَاءَتْکُمْ مِنْ الأَرْضِ فَیَأْتُونَ بِهِ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِینَ فَلَهُمْ أَشَدُّ فَرَحًا بِهِ مِنْ أَحَدِکُمْ بِغَائِبِهِ یَقْدَمُ عَلَیْهِ فَیَسْأَلُونَهُ مَاذَا فَعَلَ فُلانٌ مَاذَا فَعَلَ فُلانٌ فَیَقُولُونَ: دَعُوهُ فَإِنَّهُ کَانَ فِی غَمِّ الدُّنْیَا. فَإِذَا قَالَ: أَمَا أَتَاکُمْ ؟ قَالُوا: ذُهِبَ بِهِ إِلَی أُمِّهِ الْهَاوِیَهِ... نسائی 

یعنی: هرگاه اجل مومنی فرا رسد، ملائکه رحمت با ابریشمی سفید نزد او می آیند (تا روح وی را با آن بپیچند) و (به روحش) می گویند: خارج شو ای‌ روح‌ خشنود و آرام‌! به سوی خدا و ریحان، و پروردگاری که او نیز از تو خشنود است و خشمگین نیست، پس روح او مانند بوی پاک مسک خارج می گردد تا جائیکه او را دست به دست به هم می سپارند تا به درب آسمان می برند، و می گویند: چه روح پاک و خوش بویی از زمین به سوی شما می آید، و سپس روح او را نزد ارواح مومنان می برند، که آنها هم از ورود او بسیار خوشحال تر از کسانی میشوند که یک مسافر به اهلش برگردد هستند، و از او (درباره احوال زنده گان در دنیا) می پرسند: فلانی (در دنیا) چکار کرد؟ و فلانی چکار کرد؟ (بعضی از مؤمنان) به (سؤال کننده ها) می گویند: وی را رها کنید (تا استراحت کند) چرا که او (بخاطر اهل و عیالش) در غم دنیاست. او نیز (در پاسخ سؤالشان) به آنها می گوید: (او فوت کرد) آیا نزد شما نیامد؟ (او کجاست؟ احوال او اکنون چگونه است؟)، (آنها هم بیاد می آورند و) به او می گویند: (خیر، او را نزد ما نیاوردند) او را به دوزخ بردند.

همچنین در حدیث دیگری از ابوهریره رضی الله عنه آمده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: ‏إن المؤمن یُصعد بروحه إلی السماء فتأتیه أرواح المؤمنین فتستخبره عن معارفهم من أهل ‏الأرض، إذا قال: ترکت فلاناً فی الأرض، أعجبهم ذلک وإذا قال: إن فلاناً قد مات، قالوا: ما جیء ‏به إلینا أین؟ إلی أمه الهاویه حدیث حسن.‏

یعنی: روح مومن را به سوی آسمان بالا می برند و ارواح مومنان نزد او می آیند و از او درباره زندگان کسب خبر می کنند، و هرگاه او (به ارواح مومنان) گفت: فلانی را در زمین ترک کردم، آنها تعجب می کنند، و هنگامی که به آنها می گوید: فلانی فوت کرد، می گویند: او را نزد ما نیاوردند، او کجاست؟ (وی را) به سوی دوزخ بردند.

بنابراین ارواح مؤمنان در عالم برزخ همدیگر را ملاقات می کنند و از همدیگر سوال می کنند و از دنیا و اهل آن یادآوری می کنند.

مردگان چه سودی پس از مرگ می توانند داشته باشند ؟

 در دوران برزخ فرصتی برای توبه یا عمل صالح وجود ندارد و فرصت انجام ھمه ی این اعمال با مرگ انسان پایان می یابد. اما اگر در طول زندگی کار نیکی کرده باشد و منفعت آن ھنوز در میان مردم جاری باشد، پاداش آن به او میرسد، ھمانگونه که درحدیث صحیح بیان شده است: ھرگاه انسانی بمیرد، راه عمل بر او بسته میگردد مگر از سه طریق: ۱_ از طریق صدقه جاریه، ۲_علمی که برای مردم سودمند است ۳_ فرزند صالحی که برای او دعا کند. مسلم، الصحیح، ج۳ ،ص ۱۲۵۵ ،حدیث شماره ۱۶۳۱.

خداوند فرموده است: وَ لَیْسَتِ التَّوْبَهُ لِلَّذینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ حَتَّی إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّی تُبْتُ الْآنَ وَ لاَ الَّذینَ یَمُوتُونَ وَ هُمْ کُفَّارٌ أُولئِکَ أَعْتَدْنا لَهُمْ عَذاباً أَلیماً/ نساء آیه ۱۸٫

ترجمه :  پذیرش توبه براى کسانى نیست که پیوسته مرتکب گناهان مى شوند تا هرگاه که مرگ به سراغ یکی شان بیاید ( آثار آن را مشاهده کند. )، بگوید: اکنون توبه کردم، و نیز براى کسانى نیست که در حال کفر مى میرند. آنانند که عذابى دردناک برای شان آماده کرده ایم.

پس فقط دنیا جای توبه و عمل است و انسان باھوش، کسی است که نفس خود را ِ پست شمارد و برای زندگی پس از مرگ عمل نماید، اما عاجز و ناتوان کسی است که از ھواھای نفسانی پیروی میکند ھمانگونه که رسول اکرم (ص) فرموده است-. انسان عاقل قبل از این که از طرف کسی دیگر مورد محاسبه قرار گیرد خود را محاسبه میکند و قبل از این که اعمالش توسط دیگران وزن شود، خود آن را وزن میکند و خود را برای مرگ آماده میکند و در دنیا برای سعادت آخرت احتیاط مینماید، زیرا دنیا ھر اندازه طول بکشد بازھم فانی است و زندگی جاوید و باقی در آخرت است، نعمتھای دنیا مانند یک چشم برھم زدن میگذرند و نعمت واقعی آن است که خداوند برای بندگان صالحش مھیا فرموده است.

عمر بن خطاب رضی الله عنه فرمود: اگر دنیا از اول تا آخر به کسی داده شود سپس آن شخص بمیرد مانند آن است که شخصی در خواب چیزی ببیند که مایه خوشحالی اوست، سپس بیدار میشود و میبیند که در دست او چیزی نیست. –ابن قیم، مدراج السالکین، ج۳ ،ص ۹۳.

پس اگر حال کسی که تمام دنیا در اختیار او باشد مانند یک رؤیای گذرا است، وای به حال کسی که مقداری اندک از دنیا بھره برده است و بسیاری از آنان که لذتی از دنیا برده اند از این دسته اند و بدتر حال آن کسی است که سھمی بسیار اندک برده یا به ھیچ سھمی از دنیا نرسیده و برده وار و درمانده و گرسنه در دنیا زندگی میکند، که بسیاری از انسانھای بیچاره و بدبخت از این گروه اند.

————

برگرفته از کتاب ؛ تربیت روحی و اجتماعی در اسلام با اضافات و ویرایش

نویسنده : دکتر اکرم ضیاء العمری

مترجم : محمد آزاد شافعی

نویسنده مطلب : مهدی گرگیج

منبع مطلب : پایگاه وااسلاماه

images

| ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
۲ پاسخ به “انسانها در عالم برزخ چگونه زندگی می کنند ؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    مصطفی says:

    سلام و درود بر شما بسیار زیباست الحق که زندگی که در اون خدا نباشه پشیمونی داره زندگی برزخ در انتظار همه ست و ما هم در انتظار برزخیم پول و مقام دنیا هیچ دردی دوا نمی کنه خدا به حال همه رحم کنه .


  2. خواهرمسلمان says:

    به یقین که روهای سخت از جمله قبر وحساب وکتاب در پیش داریم امید است که الله متعال همگیمان را با پیشگامان اسلام محشور ومتکئین علیها متقابلین در جنت قرار دهد.
    مطلب بسیار مفید و جامعی بود..

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

تغییر باور ها

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 16نفر
  • بازدید امروز 88207
  • بازدید دیروز 117347
  • بازید کل 72463083

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com

طراحی سایت