توشه سفر به آخرت را کامل کن

اگر پادشاه جهانی بازهم گدای خدایی

دارایی دنیا دوستان همیشگی تو نیستند

در محضر خدا گناه نکن

با تزکیه و اصلاح نفس خود را آراسته بگردان

زندگی، یک امانت است در دست تو

امکانات کاربری
پیام مدیر

آنهایی که اسباب گناه را برای بندگان خداوند مهیا می سازند دشمن هستند و آنهایی که راه بهشت را مخلصانه به مردم نشان می دهند بهترین دوستان آنها هستند، تعداد دوستان بسیار اندک است

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2258
  • کل نظرات 9162
  • کل اعضا 1632
  • جدیدترین عضو مریم

خبرنامه
aveen
| بازدیدها: 815

ابن القیم  می‌فرماید: اینک به بیان قواعد سودمندی می‌ پردازیم که قطعاً با استفاده از آن‌ها انسان می‌تواند با ابلیس مقابله نماید و از شر او در امان بماند و از آن پرهیز کند.
آن‌ها قواعد، اسباب و سنگرهای دهگانه‌ای هستند که عبارتند از:

سنگر یکم: استعاذه و پناه‌ بردن به خداوند

سنگر دوم: قرائت دو سوره «الفلق» و «الناس»
زیرا قرائت، فهم و عمل به آن دو سوره برای رفع شر شیاطین و در امان‌ماندن از مکاید آن‌ها بسیار مؤثرند.

سنگر سوم: خواندن آیه الکرسی:

سنگر چهارم: قرائت و فهم و عمل به سوره «بقره»
زیرا در حدیثی صحیح از سهل بن عبدالله  و او از ابوهریره نقل نموده که رسول خدا (ص) فرموده اند:
«لاَ تَجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قُبُورًا إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْفِرُ مِنَ الْبَیْتِ الَّذِی تُقْرَأُ فِیهِ سُورَهُ الْبَقَرَهِ» (مسلم).
«خانه‌های خود را به صورت قبرستان درنیاورید، به راستی شیطان به خانه‌هایی که سوره بقره در آن‌ها خوانده می‌شود، فرارمیکند».


سنگر پنجم: آیات پایانی سوره البقره:
زیرا در حدیثی صحیح از ابوموسی انصاری  روایت شده که رسول خدا (ص) فرموده اند:الآیَتَانِ مِنْ آخِرِ سُورَهِ البَقَرَهِ ، مَنْ قَرَأَهُمَا فِی لَیْلَهٍ کَفَتَاهُ «هرکس شبی دو ایه آخر سوره بقره را بخواند، او را کفایت می‌کند» (بخاری ومسلم ).


سنگر ششم: گفتن، فهمیدن و عمل به معنای «لا إله إلا الله:«لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»
زیرا در صحیحین حدیثی از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که رسول خدا(ص) فرموده اند:
«مَنْ قَالَ: لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ، وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَىْءٍ قَدِیرٌ. فِى یَوْمٍ مِائَهَ مَرَّهٍ، کَانَتْ لَهُ عَدْلَ عَشْرِ رِقَابٍ، وَکُتِبَتْ لَهُ مِائَهُ حَسَنَهٍ، وَمُحِیَتْ عَنْهُ مِائَهُ سَیِّئَهٍ، وَکَانَتْ لَهُ حِذرا مِنَ الشَّیْطَانِ یَوْمَهُ ذَلِکَ حَتَّى یُمْسِىَ، وَلَمْ یَأْتِ أَحَدٌ بِأَفْضَلَ مِمَّا جَاءَ بِهِ، إِلاَّ رجل عَمِلَ أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ» (متفق علیه ).
«هرکس صد بار بگوید: «هیچ معبود و مستعانی به غیر از خداوند نیست. و هیچ شریکی ندارد، و مالک از آن اوست و حمد و ستایش او را سزاست، و او بر هر چیزی قدرت و تسلط دارد». به اندازه آزادکردن ده برده پاداش دارد، صد حسنه به حساب او نوشته شده و صد گناهش پاک می‌گردند. و آن روز تا شب از شر شیطان در امان می‌ماند، و هیچکس دست‌آوردی بهتر از او را ندارد، مگر کسی که بیشتر از او این را گفته باشد».

سنگر هفتم: ذکر و یاد خداوند:
که بیش از دیگر موارد از اهمیت برخوردار است، و آن ذکر بسیار خداوند است.در صحیح ترمذی حدیثی از حارث اشعری روایت شده که رسول خدا (ص) فرمده است:« خداوند به یحیی پسر زکریا به عمل به پنج جمله امر فرموده و به او امر فرمود که به بنی اسرائیل هم بگوید که به آنها عمل کنند.ودر ادامه می فرماید:همچنین خداوند به شما دستور فرموده که خداوند را ذکر و یاد کنید. ذکر خداوند همچون آن است که دشمن شخصی او را تعقیب نماید، و او به سرعت خود را به قلعه و پناهگاهی حفاظت شده و محکم برساند، و خود را از ایشان محفوظ کند. انسان نیز به همین صورت است و تنها با ذکر و یاد خداوند می‌تواند نفس خویش را در برابر شیطان مورد محافظت قرار بدهد.

سنگر هشتم: وضو و نماز:
وضو و نماز که از مهمترین و اساسی‌ترین پناهگاه‌ هایی هستند که می‌توان خود را در آن‌ها از وسوسه‌های شیطان مصون نمود. به ویژه زمانی که خشم و شهوت همچون آتش در وجود انسان شعله‌ور شوند، هیچ راهی به اندازه وضو و نماز نمی‌توانند آن‌ها را خاموش کنند.

سنگر نهم: خودداری از افراط و تفریط:
خودداری از افراط در نگاه‌کردن، سخن‌گفتن، خورد و خوراک و در آمیختن غیر ضروری با دیگران، زیرا شیطان از این راه‌هاست که به قلب و روح انسان نفوذ می‌نماید و بر او چیره می‌شود.

خلاصه سخن:
هر آدم خردمندی می‌داند که شیطان تنها از سه جهت می‌تواند بر او راه پیدا کند:
اول: زیاده‌طلبی و اسراف‌کاری، و این که در هرچیزی بیش از حد نیاز اقدام نماید، همین زیاده‌طلبی به صورت زمینه‌ای برای نفوذ شیطان بر قلب درمی‌آید، و راه رویارویی با آن فرصت‌ندادن به نفس برای دست‌یابی به علاقمندی بیش از حد به خواب و خوراک و لذت و راحت‌طلبی است، هرگاه این در را بر روی نفس خویش بست، در واقع در را بر روی دشمن سرسخت خویش بسته است.
دوم: غفلت، زیرا اهل ذکر در پناه قلعه مستحکم ذکر قرار می‌گیرند، اما هرگاه دچار غفلت شوند، درهای آن قلعه گشوده می‌شوند و دشمن به آن راه پیدا می‌کند، و در این حالت بیرون‌راندن آن بر آنان بسیار مشکل خواهد بود.
سوم: توجه و بهره‌گرفتن و عملی‌نمودن کردار و گفتارها و چیزهای بیهوده که او را برای تقویت علم و ایمان و عمل نیک و خیر و مصلحت خود و دیگران یاری نمی‌دهند.
………………………………………
برگرفته از کتاب: آسیب شناسی شخصیتی انسان . مؤلف: امام ابن قیم جوزی . ترجمه: عبدالعزیز سلیمی
منبع: پایگاه وااسلاماه.

| ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

تبلیغات

تغییر باور ها

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 54نفر
  • بازدید امروز 194101
  • بازدید دیروز 368170
  • بازید کل 82647761

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com