پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

دعای حضرت رسول در غدیر

اللّٰهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ

خدایا! دوست داشته باش هر که را که او را دوست دارد

و دشمن بدار کسی را که با او دشمنی می‌کند

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2307
  • کل نظرات 9529
  • کل اعضا 1665
  • جدیدترین عضو فقط خدا
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 38111

مطلب زیر سخنرانی شیخ محمد ضیایی در یکی از شب های رمضان سال ۱۴۱۴ هـ قـ – ۱۳۷۲ هـ.شـ می باشد که از روی نوار پیاده شده است و به همین علت کمی از نظر دستوری با یک مقاله متفاوت می باشد.

الحمد لله و الصلاه و السلام علی رسول الله صلی الله علیه و سلم

اما بعد:

سوال: چرا در مذهب اهل سنت وفات و تولد بزرگان و ائمه را جشن نمی گیرند و برای آنها نوحه خوانی و سینه زنی نمی کنند؟

جواب: در کلیه مذاهب اهل سنت بلا استثنا فقط احترام بزرگان مرحوم شده به سه چیز است:

۱- نام آنها را به خوبی یاد کنیم : حضرت سیدنا علی کرم الله وجهه، حضرت سیدنا عمر رضی الله عنه، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و سلم …

۲- از خدا برای آن بزرگان درود و رحمت بخواهیم. اگر صحابه کرام است می گوییم: رضی الله عنه (خدا از او خشنود باد) اگر از پیامبران هستند بگوییم: علیه السلام (بر او سلام) اگر شخص رسول اکرم را نام بردید می گوییم: صلی الله علیه و سلم. اگر بعد از صحابه کرام از بزرگان نام بردید می گوییم: رحمه الله علیه.

۳- گفتار و کردار آنها را مورد توجه قرار می دهیم و سعی می کنیم دنباله رو مخلص آنها باشیم.

جز این سه چیز در مذهب اهل سنت چیزی بنام احترام شخص مرده وجود ندارد. خوب نیست! در مذهب وجود ندارد، مراسمی بنام سینه زنی و عزاداری در مذهب [اهل سنت] نداریم. نمی شود چیزی به مذهب چسبانید. می شود از خانه بیرون رفت [اما] نمی شود زمین، اتاق، و دیوار خانه را عوض کرد.

این مطلب خیلی جالب است، خوب در مذهب وجود ندارد، حتی قول ضعیفی هم نیست، هیچ قولی وجود ندارد. این را برای ادای امانت عرض می کنم چون روز حساب ما مسئول گفتار خودمان هستیم. کار ما گویندگان مذهبی خیلی مشکلتر از کار عوام است.

هر مذهبی در جامعه مسلمین یک خصوصیت و رنگ و شکل خاصی دارد. این خصوصیت و رنگ و ویژگی مذهبی [را] هیچ وقت نمی توان عوض کرد. در طول ۱۴۰۰ سال از زمانیکه فرق مختلف در اسلام به وجود آمدند، فِرَقی که بنام اهل سنت هستند چند خصوصیت داشته اند:

۱- سواد اعظم امت اسلام بوده اند. در طول تاریخ ۹۰درصد بنام اهل سنت بوده اند.

۲- نسبت به جهان خارج، سخنگوی جهان اسلام بوده اند. این حکومت های اهل سنت بوده اند که چه ظالم چه غیر ظالم، جزیه می گرفتند. این حکومت های اهل سنت بوده اند که بخارا و سمرقند را فتح کرده اند، فلسطین را از اول فتح کرده اند و بعد هم از صلیبی ها باز گرفتند. امپراطور چین فرستاده حکام اهل سنت را می پذیرفت. دربار واتیکان هم از سفرای خلفا استقبال می کرد، همان خلفای به اصطلاح ظالم.

۳- از خصوصیت اهل سنت این است که هرگز در برابر مخالفان خود خشونت نشان نمی دهند. فحش را به فحش جواب نمی دهند. بدی را به بدی تلافی نمی کنند، تندی را با تندی پاسخ نمی گویند، خشونت را با خشونت جواب نمی دهند. این از ویژگی های اهل سنت بوده است در طول ۱۴۰۰ سال و این خصوصیت [را] نمی توان تغییرش داد.

تا شما خود را سنی می دانید، نمی توانید در مقابل مخالفان خشونت نشان بدهید. این در مذهب نیست، خلاف مذهب است. به این دلیل در جامعه بزرگ امت محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم در هر صد سال احزاب و گروه های مختلفی تند رفته اند، حرکت کرده اند، به آسمان ها پریده اند و یواش به زمین غلطیده اند، ولی اهل سنت [نه] به کهکشان ها پریده اند و [نه] در گودال ها فرو رفته اند. این شیوه اهل سنت است. ما اجازه نداریم در مقابل مخالفانمان پرخاش کنیم. چنین چیزی امکان ندارد، چون خلاف مذهب است.

۴- اهل سنت همیشه عادت دارد حق و عقیده ی خود را، بدون تعرض به مسائل دیگران خیلی فشرده و خیلی واضح و صریح بیان می کند. اگر حق مذهب خود را درست یاد بگیرید؛ نیاز به این ندارید که به دیگران پرخاش کنید و یا پاسخ فحش بدهید. اصلا نیاز به این پیدا نمی کنید. شما آنچه به نظر خودتان حق است درست یاد بگیرید کافی است.

۵- در خاتمه عرایضم یک مثال [می آورم]: موضع گیری اهل سنت در مقابل برادران و در مقابل امت اسلامی، در مقابل فرقه های اسلامی که زیر پرچم اسلام با اهل سنت یکی هستند چنین است: امت اسلام حکم تشکل یک خانواده دارد که بعد از فوت پدر خانواده ، وارثان بر سر تقسیم میراث اختلاف پیدا کرده اند.

زنان، دختران و پدران امت مرحوم شده اند و این اختلاف را نتوانسته اند حل کنند تا [نوبت] به فرزندزادگان رسید. پسر زاده ها دو دسته شده اند: اکثریت می گویند: پدرانمان بر سر میراث اختلاف کرده اند حالا درست نیست آن اختلاف را بر ملا کنیم، همسایه ها را خبر دهیم، امت را هم خبر دهیم. خوب این اختلاف [را] داشته اند دیگر. خدا همه را ببخشد. این موضع گیری اهل سنت است.

اما در داخل همین خانواده افرادی از نوادگان از پسران و دختران همان پدر مرحوم معتقدند خیر ما باید حق را بگوییم. باید این چیز را که می گوییم به همه اعلام کنیم که این خانواده مقدس نبوده و اکثریت نادرست و ظالم و خائن بوده اند! حالا این اختلاف بین اهل سنت است با دیگران. موضع گیری اهل سنت واضح است می گویند چون بر ملا کردن اختلاف ها، برملا کردن مسائلی که در صدر اسلام بوده، بعد از رحلت رسول الله بوده، موشکافی [آنها] بدی ها را چند برابر نشان می دهد این به نفع نیست.

خلاصه مطلب:

تکرار فحش، فحش است. یک وقت در مدینه منوره بودیم حدود ۳۲ سال قبل. کتابی به مرحوم شیخ عبدالرحیم انصاری رحمه الله ارائه دادند – آن مرحوم ۶ یا ۷ سال قبل در مدینه منوره درگذشتند و در بقیع دفن شدند، او از علمای بزرگ اهل سنت بندرعباس است. او در آغاز کشف حجاب هجرت کرد رفت، چون نتوانست بی حجابی را تحمل کند هجرت کرد رفت به مدینه – در محضر ایشان بودیم کتابی آوردند که خیلی بد و بیراه گفته بود به خلفای ثلاثه و از مسلمانان اهل سنت خواسته بود که در مقابل دلایلش دلیل بیاورند. گفته بود اگر اهل سنت جوابی دارند جواب بدهند.

شیخ رحمه الله علیه کتاب را گرفت و گفت سبحان الله اهل سنت کی به فحش جواب داده اند. هرگز! ما اجازه نداریم جواب فحش بدهیم. ما آنچه در کتاب هایمان است مخلصانه بیان می کنیم. فضایل حضرت علی علیه السلام، فضایل حضرت عمر، فضایل بزرگان را بیان می کنیم. تاسف می خوریم به حال آن خواهران و برادرانی که تندرو هستند، گستاخانه و بدون توجه به مصلحت امت اختلافات را برملا می کنند.* ما جز اینکه دعا کنیم خدا هدایتشان کند، جز اینکه تاسف بخوریم چیز دیگری نداریم. و این موضع گیری صحیح اهل سنت است در دنیا. در قدیم هم همینطور بوده است حتی در مسائل خانوادگی.

می گویند شخصی به حضور حسن بصری – از شاگردان حضرت علی و از علمای قرن اول هجری و از راویان معتبر حدیث  – آمد به او گفت: فلان کس به تو فحش می داد. حسن به او گفت: خب! چه گفت؟ او فحش های خیلی علنی و صریح به حسن داد و گفت: او این طور می گفت. حسن گفت: خدا او را ببخشد، او پشت سر می گفت، تو که روبروی من فحش می دهی! او خیلی گناهانش از تو کمتر است. لا اقل لطفش در باره من از تو بیشتر است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

——————————————————————————–

* البته اختلافات یا مسائلی که احیانا میان نسل اول روی می داده است مسائلی گاه اجتناب ناپذیر و استثنایی بوده و فضای غالب در میان آنها دوستی و محبت بوده است. به زیر ذره بین بردن چنین مسائلی هرگز به نفع امت مسلمان نیست و بیشتر جریان سکولار و بی دین از این مسائل سود می برد. تاریخ اسلام با وجود اشتباهات و مسائل خیلی ریز در میان تاریخ تمام جنبشها و ادیان سفیدترین و روشن ترین آنهاست. البته حساب روایات جعلی و دروغین از اینگونه مسائل جداست.

بیشتر بخوانید عقیده اهل سنت پیرامون عزاداری محرم از زبان برخی علمای اهل سنت

منبع: بیداری اسلامی

images

| ۱۲ آبان ۱۳۹۳
۱۰ پاسخ به “چرا در مذهب اهل سنت وفات و تولد بزرگان و ائمه را جشن نمی‌گیرند؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    عزاداری says:

    حکم عزاداری از زبان امامان اهل بیت علیهم السلام :

    روایت اول :
    أنّ الإمام الحسین(علیه السلام) قال لزینب(علیها السلام): “یا أختاه إنی أقسمت علیک فأبری قسمی، إذا أنا قتلت فلا تشقی علیَّ جیبا، ولا تخمشی علیَّ وجهاً، ولا تدعی علیَّ بالویل والثبور .
    ترجمه :
    امام حسین علیه السلام شب عاشورا به خواهرش زینب علیها السلام فرمود: ای خواهرم تو را به الله قسم می دهم پس قسمم را عمل کن، اگر من شهید شدم گریبان را برای من پاره نکن و بر سر و صورت خود نزن و برای من عزاداری نکن. آدرس:
    الإرشاد: ۲۳۲، مستدرک الوسائل ۱ /۱۴۴، اعلام الورى باعلام الهدى الجزء۱صفحه۴۵۷٫

    ” روایت دوم:
    قال الرسول صلی الله علیه و آله و سلم : “النیاحه من عمل الجاهلیه ”
    ترجمه :
    رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نوحه خوانی از اعمال جاهلیت است.
    آدرس:
    من لا یحضره الفقیه ۴/۲۷۱ – ۲۷۲ کما رواه الحر العاملی فی وسائل الشیعه ۲/۹۱۵ بحار الأنوار
    ۸۲/۱۰۳
    روایت سوم :
    قال: إن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لفاطمه علیها السلام: إذا أنا مُـت فـلا تخمشی علیّ وجها ولا ترخی علیّ شعرا ولا تنادی بالویل ولا تقیمن علیّ نائحه.
    ترجمه :
    پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به حضرت فاطمه علیها السلام فرمود : (ای فاطمه) اگر من وفات نمودم چهره را نخراش، موی سر خود را نکش، فریاد نزن و نوحه خوانی برگذار نکن.آدرس:وسائل الشیعه ۲/۹۱۵-۹۱۶، مستدرک الوسائل ۱/۱۴۴، الکافی للکلینی (۳۲۹ هـ) الجزء۵ صفحه
    ۵۲۷
    روایت چهارم:
    قال الإمام الباقر علیه السلام: ” أشد الجزع الصراخ بالویل والعویل، ولطم الوجه والصدر، وجز الشعر من النواصی، ومن أقام النواحه فقد ترک الصبر، وأخذ فی غیر طریقه”
    ترجمه :
    امام باقر علیه السلام فرمودند : شدیدترین نوع بی تابی فریاد زدن و بر سینه و صورت زدن و کشیدن موی سر است و هر کسی نوحه خوانی را بر پا کند صبر را رها کرده است و گمراهی را در پیش گرفته است.آدرس: (الکافی ۳/۲۲۲-۲۲۳، وسائل الشیعه ۲/۹۱۵، بحار الأنوار ۸۲/۸۹) .

    روایت پنجم :
    عن الصادق علیه السلام: “من ضرب یده على فخذه عند المصیبه حبط أجره”.
    ترجمه :
    امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر کسی در هنگام مصیبت بر رانش بزند اعمال خوبش از بین می رود.آدرس : (الکافی ۳/۲۲۵).

    روایت ششم:
    عن الرسول صلى الله علیه وآله وسلم: ” لیس منا من ضرب الخدود وشق الجیوب”
    ترجمه :
    پیامبر خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند: هر کسی ( در هنگام مصیبت) بر صورت خود بزند و گریبان را پاره کند از ما ( مسلمانان) نیست.
    آدرس : مستدرک الوسائل ۱/۱۴۴ .

    روایت هفتم :
    ما رواه جعفر بن محمد عن آبائه (ع) عن النبی صلى الله علیه وآله فی حدیث المناهی أنه نهى عن الرنه عند المصیبه ونهى عن النیاحه والاستماع إلیها ونهى عن تصفیق الوجه.
    ترجمه :
    امام جعفر صادق علیه السلام از پدرانش علیهم السلام نقل کرده است که پیامبر اسلام از شنیدن صدای شیپور در هنگام مصیبت و نوحه خوانی و گوش دادن به آن را نهی فرمودند و همچنین از زدن به صورت نیز مسلمانان را باز داشتند.
    آدرس: من لا یحضره الفقیه ۴/۳

    روایت اول: ((قال امیر المومنین (ع): لاتلبسوا السواد فانه لباس فرعون))
    ترجمه : لباس سیاه نپوشید زیرا لباس فرعون است. ..

    روایت دوم : عن آبی عبدالله (ع) لا تصلّ فیها فإنّها لباس أهل النار ))
    ترجمه : (( ابی عبدالله علبه السلام فرمود در لباس سیاه نماز نخوان زیرا لباس اهل جهنم است)).

    آدرس دقیق روایات از کتب معتبر عزیزان شیعه :من لایحضره الفقیه ج/۱ ص:۲۵۱…علل الشرائع ج/۲ ص: ۳۴۶….الخصال : ص: ۶۱۵ …کافی ج/۲ ص: ۴۴۹…عیون اخبار الرضا ج/۲ ص: ۲۳

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    مجید says:

    به جای عزاداری برای نوه پیامبر(ص).بهتر است یک سخن او را عمل کنیم:نماز……نماز….نماز


  3. معاونت دفتر حضرت مولانا ایت الله العظمی السید الحسینی قزوینی says:

    در مورد این عزاداری باید بدانید در هنگام مرگ عثمان خود مردم مدینه عزاداری کردند ……………. یکی از شبهاتی که پیرامون عزاداری امام حسین که این ایام توسط آقایان سنی و وهابی خیلی بازارش داغ بود ، قضیه سیاه پوشی برای عزاداری امام حسین علیه السلام بود که می‌گفتند از بدعتهای شیعیان است و اصلا در اسلام نبوده است. حال سوال این است که آیا واقعا در صدر اسلام حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در مرگ یا شهادت صحابه سوگواری می‌کردند یا نه؟ یا اصلا خود صحابه در رحلت حضرت رسول آیا سیاه پوشیدند؟ نپوشیدند؟ اینها را لطف کنید بیان کنید که مشخص بشود که آیا سیاه پوشی ما درست است یا نیست؟
    استاد حسینی قزوینی:

    پاسخ :
    معاونت محترم دفتر آیت الله قزوینی سلام علیکم؛ خدمت حضرتعالی عرض می شود با توجه به طولانی بودن نظر تان امکان تائید نبود ، وفقکم الله تعالی .


  4. عبدالله says:

    انسانهای جاهل هم در میان اهل سنت و هم در شیعه وجود دارد ما نباید گرفتار آنان شویم.حتی شخص رهبر انقلاب توهین به ام المومنین عایشه و نمادهای اهل سنت ترا حرانم دانسته اند


  5. ramin says:

    خیلی جملاته زیبایی بود،من به تازگی شنیدم که دوستانه شیعه مراسمی دارند به عنوانه جشن عمر ،عید فاطمه زهرا که تواین جشنشون به خلیفه ها بد میگن و لعنتشون میکنند ،ای کاش علمایه شیعه هم در مورده اهانت همچین نظری داشتن.و از اینگونهمراسمات جلوگیری میکردند…..


  6. سالم says:

    به دوستان عزیز پیشنهاد میکنم بیشتر در مورد سنت پیامبر اکرم علیه مطالعه بفرمایند ببینند ایشان چگونه برخورد کرده اندمانند جریان شهادت جعفربن ابی طالب و حمزه علیهما رحمه وجریان وفات فرزند رسول اکرم علیه سلام و… سه جمله ای که ایشان فرموده اند نیکوست واز اهداف عزاداری میباشد ولی بسیار یک بعدی است بهتر است به علل عزاداری و…که امین شیعه ها بیان می کنند بیشتر توجه کنیم واقعا بزرگان ما باید دقت بیشتری کنند منصفانه وعالمانه تر صحبت کنند یک سایت دارن اسمش ه یه سایت هم دارن به عنوان مذاهب اسلامی بد نیس نگاهی بهشون بشه باعرض معذرت یکی از دوست دار هدایت ای طالبان راه مطالعه مطالعه مطالعه تفکر تفکر


  7. maede says:

    خدا رحمتشون کنه چقدر شیوا و رسا سخنرانی کردند.
    با تشکر فراوان از مدیریت محترم وصبور سایت


  8. مسلمان says:

    درود خداوند بر روح شیخ بزرگوار که در حیات خود دستگیر و حامی تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی بود.خدایش بیامرزد و ما را نیز مقام شهادت قسمت کند.الهی آمین. و تشکر و قدردانی می کنم از مدیر محترم سایت از مطالب زیبا و مفید


  9. احمدخاني says:

    ……. احمقها…… نادان ……… نوکر ………….. کذابی ………

    پاسخ :
    خدمت عزیزان عرض کنم مسلمانان فحاش نیستند زیرا اسلام دین فحاشی نیست .
    از برادران و خواهران مسلمان شیعه و سنی عذر می خواهیم که این کلمات را تائید کردیم .


  10. قادر says:

    این اظهار نظر به دلیل نا مرتبط بودن با مطلب و حفظ وحدت حذف گردید .

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 14نفر
  • بازدید امروز 10274
  • بازدید دیروز 46120
  • بازید کل 97573341

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com