امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 3095

الحمد لله رب العالمین، والصلاه والسلام على أشرف الأنبیاء، والمرسلین نبینا محمد، وعلى آله وصحبه أجمعین،و اما بعد؛ السلام علیکم ورحمهالله وبرکاته

مشروعیت نماز تراویح:

نماز تراویح مخصوص شبهای ماه مبارک رمضان است و جزو نماز شب محسوب می شود.و برای زنان و مردان سنت موکده است.چرا که رسول خدا صلی الله علیه وسلم می فرمایند:«مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى۲۰۰۹)

ترجمه:رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «هر کس، ماه مبارک رمضان را بقصد حصول ثواب، در عبادت بگذراند، تمام گناهان گذشته اش، مورد عفو قرار خواهند گرفت».

برگزاری نماز تراویح بصورت جماعت:

مستحب است که نماز تراویح در مساجد و بصورت جماعت برگزار گردد.هرچند اگر بصورت تنها در منزل و در مسجد نیز خوانده شود،مشروع و جایز است.در اوایل پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز تراویح را در مسجد و بصورت جماعت با اصحاب خود رضی الله عنهم برگزار می نمود ولی بعدا اصحاب  نماز را بصورت تنها و فرادا در مسجد برگزار می کردند.زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم می ترسیدند که با ادامه این روند یعنی برگزار نمودن منظم جماعات تراویح ،این امر برای اصحابشان پیش بیاید که نماز تراویح فرض است در حالیکه نماز تراویح فرض نیست و سنت است.لذا پیامبر صلی الله علیه وسلم بعضی از شبها را جماعت می خواند و بعضی دیگر در منزل می خواندند و به مسجد نمی رفتند و جماعت برگزار نمی شد و هرکدام از اصحاب تنهایی نماز تراویح را می خواندند.

چنانچه حدیثی از عایشه رضی الله عنها روایت است که در آن اشاره دارد به اینکه پیامبر صلی الله علیه وسلم دو شب در مسجد با اصحابشان نماز تراویح را بصورت جماعت خواندند و لی در شب سوم رسول الله صلی الله علیه وسلم به مسجد تشریف نیاوردند، صبح از ایشان در مورد غیابشان سوال می شود و ایشان صلی الله علیه وسلم می فرمایند:« رأیت صنیعکم فلم یمنعنی من الخروج الیکم الا إِنِّی خَشِیتُ أَنْ تُفرض عَلَیْکُمْ »یعنی:«گرد آمدن شما را دیدم ولی چیزی مانع آن نشد که برای نماز جماعت به سوی شما بیایم مگر آنکه ترسیدم که نماز تراویح بر شما فرض گردد».(بخاری ۱۱۲۹).

بنابراین جماعت برگزار کردن تروایح سنت است و نه واجب،بعدها که بافوت پیامبر صلی الله عله وسلم و در نتیجه آن پایان تشریع در دین اسلام ،ترس از اینکه نماز تراویح برای مردم واجب گردد ،باقی نماند،اصحاب تصمیم گرفتند که نماز تراویح را بصورت جماعت و در مسجد بخوانند (به اقتدا به پیامبر که اوایل تشریع نماز تراویح چنین می کردند).چنانکه در حدیثی دیگر از ام المومنین عایشه رضی الله عنها ،بعد از اینکه حدیث فوق الذکر را روایت می کنند آمده است که :« فتوفی رسول الله صلی الله علیه وسلم والامر علی ذلک،ثم کان فی خلافه ابی بکر و صدر من خلافه عمر،حتی جمعهم عمر بن الخطاب علی  ابی بن کعب،فقام بهم فی رمضان،وکان ذلک اول اجتماع الناس علی القاری واحد فی رمضان»(بخاری – ۹۲۴)

یعنی:« و پیامبر صلی الله علیه وسلم فوت کردند و روال بر همین بود،سپس در زمان خلافت ابوبکر و همینطور در اوایل خلافت عمر نیز همان گونه بود،تا اینکه عمر مردم را برای نماز تراویح به امامت ابی بن کعب جمع نمود ،و نماز تراویح را به آنها در رمضان اقامه نمود،و این اولین جماعت مردم بر یک قاری و امام واحد بود».

کسانیکه می گویند جماعت خواندن نماز تراویح بدعتی بود که عمرابن خطاب رضی الله عنه ایجاد نمود،به خطا رفته اند زیرا همانطور که قبلا آمد در زمان خود رسول الله صلی الله علیه وسلم بعضی از شبها جماعت برگزار می شد و دلیل ترک جماعت تراویح از سوی پیامبر ،فقط ترس از فرض دانستن مردم بود.

تعداد رکعات نماز تراویح:

چون هیچ حدیثی از شخص رسول الله صلی الله علیه وسلم در مورد تعداد مشخص رکعات نماز تراویح وجود ندارد و آنچه که به آن استناد می شود فقط قول و عمل اصحاب رضی الله عنهم است،لذا علما در تعداد رکعات تراویح اختلاف دارند ،از جمله گفته اند که:

         نماز تروایح یازده رکعت است.

         بیست رکعت بدون نماز وتر.( امام شافعی و ابن مبارک و روایتی از عمر و علی رضی الله عنهما)

         سی و شش رکعت تراویح و سه رکعت وتر.( امام مالک).

         چهل رکعت نماز تراویح و هفت رکعت وتر.

و اقوال متعدد دیگری که هیچ کدام برای اثبات ادعای خود حدیثی از خود پیامبر صلی الله علیه وسلم ذکر نکرده اند الا قول و فعل صحابی،البته هر چند که در بین مسلمانان یازده رکعت بیشتر رواج دارد و بعضی کوشیده اند تا آنرا اثبات کنند چنانکه عمر ابن خطاب رضی الله عنه به ابی بن کعب رضی الله عنه امر نمود که یازده رکعت برای مردم امامت کند و همینطور حدیثی از عایشه رضی الله عنها که می گوید پیامبر صلی الله علیه وسلم از یازده رکعت بیشتر نخوانده اند (در بخاری ۱۱۴۷)– ولی با توجه به اینکه بیشتر از این مقدار هم خوانده شده است،بستگی به طاقت شخص  هر چقدر که توانست بصورت دورکعت دورکعت بخواند ،و این قول امام احمد حنبل و ابن تیمیه رحمهم الله است.(کشاف القناع ۱/۴۲۵ و مجموع الفتاوی ابن تیمیه ۲۲/۲۷۲).

ابن تیمیه  در منبع فوق می نویسد:”بنابراین کسانیکه گمان می برند که نمازتراویح در شبهای رمضان مقدار مشخصی داشته که نه کم می شود و نه زیاد،دچار اشتباه شده اند”.

استراحت در نماز تراویح:

علما اتفاق دارند که بعد از هر دوبار دو رکعتی یعنی چهار رکعت می توان استراحت نمود چرا که سلف صالح نیز چنان کرده اند،آنها نماز طویلی داشته اند و بعد از هر چهار رکعت برای استراحت مقداری می نشستند.دلیل این امر را هم می توان به این روایت از عایشه رضی الله عنه ربط داد: عَنْ عَائِشَهَ رَضِیَ اللَّه عَنْهَا: أَنَّهَا سُئِلَتْ عَنْ صَلاتِهِ صلی الله علیه وسلم فِی رَمَضَانَ، فَقَالَتْ: مَا کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم یَزِیدُ فِی رَمَضَانَ وَلا فِی غَیْرِهِ عَلَى إِحْدَى عَشْرَهَ رَکْعَهً، یُصَلِّی أَرْبَعًا، فَلا تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ، ثُمَّ یُصَلِّی أَرْبَعًا، فَلا تَسَلْ عَنْ حُسْنِهِنَّ وَطُولِهِنَّ، ثُمَّ یُصَلِّی ثَلاثًا…». (بخارى:۱۱۴۷)

ترجمه: از عایشه رضی‏ الله‏ عنها درباره نماز شب رسول الله صلی الله علیه وسلم در رمضان، سؤال شد.  فرمود: رسول الله صلی الله علیه وسلم در رمضان و غیر رمضان، بیشتر از یازده رکعت، نمی خواند. ابتدا چهار رکعت می خواند و آنها را بسیار زیبا و طولانی می  نمود. سپس، چهار رکعت دیگر میخواند. و آنها را نیز بهمان زیبائی رکعات اول، ادا می کرد. و در پایان، سه رکعت دیگر می‏خواند. (البته فراموش نشود که ذکر این یازده رکعت یکی از استنادات علما به تعداد رکعات تراویح است)

 چنانچه ملاحضه می شود ،حدیث اشاره به چهار رکعت چهار رکعت دارد و این را می رساند که پس از هر چهار رکعت که در واقع بصورت دو بار دو رکعتی است استراحتی صورت گرفته است.

 

اذکار در نماز تراویح:

هیچ ذکر و اوراد مشخص و معینی در این استراحتها وجود ندارد و تشریع نشده است چنانکه بعضی از جاهلان در بین این استراحتها به خواندن بعضی از اوراد و اذکار بدعی می پردازند.

 

مقدار قرائت قرآن در نماز تراویح:

در این مورد هم مقدار مشخصی برای خواندن قرآن در سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم وجود ندارد.آنچه که وجود دارد آنست که پیامبر صلی الله علیه وسلم نماز شب را طولانی نموده اند.بنابراین بستگی به طاقت نمازگزاران تا هرجایی که توانایی داشتند نماز را طولانی کنند.و بعضی از حنابله و حنفیه ختم قرآن را مستحب دانسته اند- البته در طول ماه رمضان-.(فتح القدیر ۱/۳۳۵ و المغنی ابن قدامه ۲/۱۶۹).

 

در انتها برای خود و تمامی شما برادران و خواهران موحد ،دعای بهره مند شدن از فضائل و برکات این ماه مبارک را از خداوند متعال خواستاریم.

وصلی الله علی سیدنا محمد و علی آله و صحبه وسلم

عبدالطیف

| ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
۳ پاسخ به “نماز تراویح یکی از عبادتهای ماه رمضان است”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    Mohammad می‌گه:

    ماشاءالله
    الله جل جلاله ازشما راضى باشد

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدي می‌گه:

    سلام. سوالی که با توجه به دو حدیث ذیل برایم پیش آمده این است که بهتر نیست این نماز را همانگونه که پیامبر برای ما باقی گذاشته اند انجام دهیم؟
    حمد بن اسماعیل بخارى در صحیح خود مى‌نویسد:
    ۱۹۰۵ حدثنا عبد اللَّهِ بن یُوسُفَ أخبرنا مَالِکٌ عن بن شِهَابٍ عن حُمَیْدِ بن عبد الرحمن عن أبی هُرَیْرَهَ رضی الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم قال من قام رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ له ما تَقَدَّمَ من ذَنْبِهِ قال بن شِهَابٍ فَتُوُفِّیَ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم وَالْأَمْرُ على ذلک ثُمَّ کان الْأَمْرُ على ذلک فی خِلَافَهِ أبی بَکْرٍ وَصَدْرًا من خِلَافَهِ عُمَرَ رضی الله عنهما.
    ابوهریره از رسول خدا (ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: هرکس (نافله ماه) رمضان را با ایمان و قربه الى الله بخواند، خداوند گناهان گذشته او را مى‌بخشد. ابن شهاب گفته: رسول خدا (ص) از دنیا رفت و وضعیت به همین صورت بود (نماز تراویح را بدون جماعت مى‌خواندند) در زمان خلافت ابوبکر و اوائل خلافت عمر نیز به همین صورت بود .
    ابن حجر عسقلانى در شرح جمله «والأمر على ذلک» می‌نویسد:
    والأمر على ذلک أی على ترک الجماعه فی التراویح.
    منظور از : «والأمر على ذلک»، ترک خواندن نماز تراویح به جماعت است.
    العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفای۸۵۲ هـ)، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج ۴ �ص ۲۵۲، تحقیق: محب الدین الخطیب، ناشر: دار المعرفه – بیروت.


  3. sahar می‌گه:

    الحمدلله.مطلب بسیار زیبایی بود.الله این ماه پربرکت را مایه ی سعادت هردو دنیا و راهی برای نجات از هوی و گناهان و زنده شدن توحید و نابودی شرک و کفر و بت پرستی و نابودی ظلم و ظالم گرداند.یاالله تنها چشم امیدمان به رحمت بی کران توست.یا رحمان یا رحیم یا معز یا مذل.یاالله.

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 21نفر
  • بازدید امروز 39771
  • بازدید دیروز 156813
  • بازید کل 55482961

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2205
  • کل نظرات 8719
  • کل اعضا 1574
  • جدیدترین عضو Sara

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com