امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

خبرنامه
aveen
| بازدیدها: 37198

 حیاء شرم داشتن از ارتکاب اعمال زشت و گفتار زشت و اندیشه زشت است. و یکی از مهم ترین صفاتی است که تأثیر فراوانی در مراحل مختلف زندگی اخلاقی ما دارد. لذا حیاء سبب می شود که انسان از ارتکاب بسیاری از منکرات و امور زشت باز آید، ونقش بزرگی در شکل دهی چگونگی ارتباط انسان با خدا و مردم دارد و سایر شعبه های دین را نیز تنظیم می کند. اگر حیا در زندگی فرد حاکم گردد، دیگر جایی برای دروغ گفتن، غیبت نمودن، نافرمانی والدین، ترک نماز و سایر احکام دین باقی نخواهند ماند. دعوت به داشتن حیا و پاسداری از آن، در واقع فراخوانی به ترک تمام معاصی و گناهان است.

ازآنجائیکه حیاء فضایل زیادی دارد شریعت اسلام امر به این خلق پسندیده کرده و به آن تشویق نموده است. بلکه بعنوان یکی از نشانه های ایمان وملازم ایمان دانسته شده است، مانند دو چیزی که با یک ریسمان بسته شده اند. این دو در بود و نبود تابع یکدیگرند.پس هرگاه  یکی از ان دو رفت دیگری نیز میرود.

حیا در گفتار پیامبر*ص*

در صحیح مسلم آمده که پیامبر *ص* فرمودند: الحیاء شعبه من الایمان. «حیا جزئی از ایمان است».

بنابراین، حیا ثمره ایمان است. هر چه ایمان انسان قوی تر باشد، حیائش بیش تر می شود و از ارتکاب کارهای زشت بیشتر احساس شرمندگی می کند . در مقابل هر چه ایمان انسان ضعیف تر باشد، گستاخی اش برای انجام گناه بیش تر خواهد شد.

و راز دانستن حیا از ایمان این است که  هر یک از آنها انسان را به خیر دعوت میکنند و ازکارهایى بد و زشت انسان را دور میکنند ، واگر در انسانها جرات فحش وناسزاگویی موجود باشد دلیلش نبودن حیاست .چون پیامبر *ص*میفرماید:

«إن مما أدرک الناس من کلام النبوه الاولی: إذا لم تستح فاصنع ما شئت»(البخاری)« آنچه مردم از کلام انبیای پیش از من دریافته اند این است که اگر حیا نکردی هر چه می خواهی بکن».

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم به یک انصاری که از حیای برادرش ناراحت بود و او را سرزنش می کرد، چنین فرمودند: «دعه فإن الحیاء من الایمان» (متفق علیه) او را به حالش رها کن زیرا حیا جزیی از ایمان است.

در روایت عمران بن حصین به نقل از آن حضرت صلی الله علیه وسلم چنین آمده است: «الحیاء لایأتی إلاّ بخیر» حیا فقط خیر و خوبی را به ارمغان می آورد.

برداشت نادرست از حیاء

متأسفانه برداشت غلط از حیا سبب شده که بعضی آن را با کم رویی که یک مرض روحی و روانی است یکی به حساب می آورند، و به تحسین و تمجید از اشخاص کم رو  می پردازند و عملاً راه اصلاح و درمان را به روی آنان  می بندند. بعضی از آدمها از کارهای خیر واز گفتن حق و امر کردن به کارهای خیر و نهی از کارهای منکر جلوگیری میکنند به زعم حیاء، واین بدون شک یک برداشت اشتباهی است از حیاء.

افضلترین همه خلایق حضرت محمد*ص*بیشتر از همه انسانها حیاء داشت.اما از گفتن حق منع ننمود.وامر به معروف و نهی از منکر کرد و حتی از پایمال شدن حق ناراحت می شد.

کسی که چیزی را نمی داند عقلا وشرعا لازم است که به دنبال فراگیری آن برود، اگر دچار شرم و خجالت شود و نپرسد، مبتلا به حیای جهل است. بنابراین کوتاهی در دستیابی به علم و اطلاعات پذیرفته نیست، و چه بسا به جهت این سستی، در عالم آخرت مورد مؤاخذه و مجازات قرار گیرد.حیا، از انجام معصیت و یا هر عمل زشتی، فضیلت است اما حیا، در فراگیری احکام دینی رذیلت است.

انواع حیا:

۱-حیا از خدا

۲-حیا از ملائکه

۳-حیا از مردم

۴-حیا از نفس 

اولا:حیا از خدا: این نوع حیا بالاترین درجه حیاست.هر وقت در نفس بنده ثابت شد که خدا اورا می بیند و خداوند با او همراه است هر جا که باشد، در این صورت از کوتاهی از فرمان الهی حیاء می کند.واگر گناهی را انجام دهد.خداوند میفرماید: الم یعلم بان الله یری.(العلق:۱۴)مگر ندانسته است که خدا میبیند؟ ومیفرماید: ولقد خلقنا الانسان ونعلم ماتوسوس به نفسه  ونحن اقرب الیه من حبل الورید.(ق:۱۶)ما انسان را آفریدیم و وسواسهاى نفس او را مى‏دانیم، و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم!وآیات دیگر که در مورد اطلاع خداوند از کارها و احوال بندگانش هست . واینکه خداوند مراقب بندگانش هست .

یک روز مردی با یک زنی خلوت کرد و اورا به فحشاء دعوت داد، بهش گفت فقط ستاره ها مارا میبینند، زن گفت پس خالق ستاره ها کجاست؟

دوم:حیا از ملائکه: بعضی از اصحاب میگویند: کسانی با شما هستند که هرگز شمارا ترک نمیکنند، از آنان حیا کنید و با آنها محترم باشید . وخداوند هم در این مورد هشدار داده ومیفرماید: وان علیکم لحافظین.کراما کاتبین یعلمون ما تفعلون.(الانفطار۱۰-۱۲)

سوم:حیا از مردم: حفظ حقوق مردم نشانه حیاست. حیا از مردم آن است که انسان حقوق مردم را بشناسد و سلسله مراتب میان افراد را رعایت کند. از حذیفه بن یمان روایت شده که میفرماید:هیچ خیری در کسی نیست که از مردم حیا نمیکند.

چهارم: حیا از نفس: هرکس از مردم حیا کرد و از خودش حیا نکرد، نفس خودش را کمتر از دیگران دانسته است. اگر انسان در خلوت چیزی را انجام داد که در آشکارا هرگز نمیتواند آن کار را انجام دهد این شخص هیچ ارزشی برای خودش قائل نشده است.

……………………………………………………..

منبع: موقع اسلام ویب مع کتاب ریاض الصالحین للامام النووی رحمه الله

ترجمه: aveen

| ۳۰ فروردین ۱۳۹۲
۱۰ پاسخ به “نقش حیاء در جلوگیری از گناه”

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 36نفر
  • بازدید امروز 9401
  • بازدید دیروز 146571
  • بازید کل 55128829

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2203
  • کل نظرات 8713
  • کل اعضا 1574
  • جدیدترین عضو Sara

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com