امکانات کاربری
پیام مدیر

اگر مردم، منکر را ببینند و آن را تغییر ندهند، به زودی خداوند آنها را دچار عذابی فراگیر و همگانی خواهد کرد. نبی معظم اسلام . ص

خبرنامه
خواهرمسلمان
| بازدیدها: 2283

وااسلاماه+52zb8k.png امام مسلم وغیره از ائمۀ حدیث – رحمت ‌الله علیهم اجمعین – از ابوایوب انصاری – رضی‌الله عنه – روایت کرده‌اند که رسول‌الله – صلی‌الله علیه وسلم – فرموده است: «من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال کان کصیام الدهر». (هرکه ماه رمضان را روزه بگیرد، سپس در پی آن شش روز از ماه شوال را روزه بگیرد؛ همچون روزه داشتن همۀ سال می‌بوده باشد). صحیح مسلم .
و امام نسائی و غیره از حدیث ثوبان – رضی الله عنه – روایت کردند که رسول الله – صلی الله علیه وسلم – فرمود: «جعل الله الحسنه بعشر أمالها فشهر بعشره أشهر وصیام سته أیام بعد الفطر تمام السنه» (الله متعال یک حسنه را به ده برابر گردانیده است، بناءً یک ماه (ماه رمضان) برابر به ده ماه بوده، وشش روز بعد از فطر را روزه گرفتن یک سال را پُره می‌سازد). صحیح الترغیب والترهیب 
و در لفظی چنین آمده است: «صیام شهر رمضان بعشره أشهر، وصیام سته أیام بشهرین فذلک صیام السنه» (روزه داشتن ماه رمضان برابر به ده ماه بوده، وروزه داشتن شش روز برابر به دو ماه می‌باشد، اینست روزه گرفتن همۀ سال). [همان مرجع سابق].
فضیلت روزه گرفتن شش روز ازشوال:
۱- چنانچه گذشت او روزۀ یک ساله را تمام می‌سازد.
۲- نشانۀ محبت و رغبت در طاعت است، چون انسان مسلمان بعد از آنکه یک ماه رمضان را روزه گرفت؛ آنچه بر او فرض بود ادا شد و از عهدۀ او بیرون شد، باز هم او بالای آن شش روز دیگر را – که روزه گرفتن آن بر او واجب نیست – به اختیار و رغبت خود بخاطر رضای الله و بدست آوردن اجر و ثواب؛ روزه می گیرد.
۳- روزه گرفتن شش روز از شوال مانند سنن رواتب نمازها است، که کمبودی فرض را پُره می‌سازد، و همه می‌دانیم که در روزۀ ما در ماه رمضان حتمًا چیزی از کوتاهی و خلل وارد شده است که نیاز به تکمیل کردن دارد.
۴- نشانۀ قبولیت و پذیرفتن روزۀ ماه رمضان است، چون یکی از نشانه‌های قبول آن است که در پی طاعت، طاعت دیگری انجام دهد.
۵- یک نوع شکر و سپاسگزاری است آن ذات بلند و والا را که بندۀ خود را کمک ویاری بخشید تا اینکه یک ماه رمضان را کاملاً روزه گرفت، واگر لطف و مهربانی اوتعالی نمی‌بود، هرگز این بندۀ ضعیف و بیچاره نمی‌توانست که یک روز را روزه بگیرد، چه رسد که یک ماه را روزه بگیرد.
این شش روز از چه وقت آغاز گردیده و چه وقت به پایان می‌رسد؟
این شش روز از روز دوم شوال آغاز گردیده و تا آخرین روز شوال دوام دارد. چون روز اول شوال عید فطر است که آن روز را روزه گرفتن جایز نیست، و در حدیث ثوبان – رضی الله عنه – گذشت که «وصیام سته أیام بعد الفطر».
آیا لازم است که این شش روز را پیاپی روزه گرفت؟
خیر، می‌تواند این شش روز را پیاپی روزه گرفت و می‌تواند آنها را جدا جدا روزه گرفت، چون مقصود آنست که از ماه شوال شش روز را روزه گرفته شود، برابر است که از اول ماه باشد یا از میان و یا از آخر آن، چه پیاپی باشد و چه جدا جدا، به اینگونه که یک روز روزه بگیرد و یک روز بخورد، یا اینکه دو و یا سه روز روزه بگیرد باز چند روز بخورد باز باقی ایام آن شش روز را روزه بگیرد. مهم آنست که شش روز را پُره کند.
بهتر چیست؟
بهتر آنست که این شش روز را هرچه زودتر بعد از روز عید و پیاپی روزه بگیرد، چون در شتابیدن به روزه گرفتن این روزها انسان مسلمان خیر بیشتری را حاصل می‌کند، مثلاً:
۱- سبقت و پیشی گرفتن به کارهای نیک، که الله متعال بندگان خود را به سوی آن فراخوانده است: «فاستبقوا الخیرات» (به سوی نیکیها بشتابید و در انواع خیرات بر یکدیگر سبقت بگیرید). و همچنان پیشوای ما جناب رسول‌الله – صلی الله علیه وسلم – امتیان خود را بر آن تشویق کرده فرموده است: «بَادِرُوا بِالأَعْمَالِ فِتَنًا کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ یُصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَیُمْسِى کَافِرًا أَوْ یُمْسِى مُؤْمِنًا وَیُصْبِحُ کَافِرًا یَبِیعُ دِینَهُ بِعَرَضٍ مِنَ الدُّنْیَا» [صحیح مسلم (۱/۷۶ شماره: ۳۲۸]. (بشتابید به انجام اعمال (صالحه) پیش از آنکه فتنه‌هایی ظاهر شود مانند پاره‌های شب تاریک، که یک انسان صبح می‌کند در حالی‌که مؤمن است و بهنگام شام کافر می‌شود، و شب را مؤمن می‌گذراند و صبح کافر می‌گردد، دین خود را در برابر متاع کمی از دنیا می‌فروشد).
۲– از گرو «تسویف» و پس انداختن کارهای نیک رهایی می‌یابد، چون یکی از اسلحۀ بزرگ شیطان در برابر انسان مؤمن و محروم ساختن وی از خیر همانا «تسویف» است، یعنی اینکه انسان مؤمن وقتی که بخواهد بر کار خیری اقدام کند؛ شیطان برای او می‌گوید: حالا لازم نیست، فردا یا دیگر فردا آنرا انجام خواهی داد، باش روز دوشنبه بیاید، باش مهمانی‌ها خلاص شود، باش هوا سرد شود،،،، تا اینکه ماه شوال به پایان می‌رسـد و او هنوز روزه نگرفته است، و یا اینکه او گرفتار چیزی می‌شود که این فرصت را از او فوت می‌کند، از اینجاست که پیامبرمان – صلی الله علیه وسلم – فرموده است: «اغتنم خمسا قبل خمس: شبابک قبل هرمک، و صحتک قبل سقمک، و غناک قبل فقرک، و فراغک قبل شغلک، و حیاتک قبل موتک». (پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت دان: جوانی‌ات را پیش از پیری‌ات، جانجوری‌ات را پیش از بیماری‌ات، و دارائی‌ات را پیش از بینوائی‌ات، و بیکاری‌ات را پیش از مشغولیتت، و زندگی‌ات را پیش از مرگت) [مستدرک حاکم (۴/۳۴۱) و نگاه: صحیح الترغیب والترهیب (۳/۱۶۸ شماره: ۳۳۵۵)].
۳- اگر به آن بشتابد و آنرا پیاپی روزه بگیرد؛ صادق‌تر و نزدیکتر به فرمودۀ پیامبر – صلی الله علیه وسلم – می‌باشد که: «ثم أتبعه ستـًّا من شوال» (سپس در پی ماه رمضان شش روز از ماه شوال را روزه بگیرد).
در حالی‌که بر انسان چند روز از ماه رمضان باقی مانده باشد، آیا می‌تواند این شش روز را پیش از قضا آوردن آن روزها روزه بگیرد،

چون وقت این شش روز مقید به ماه شوال است و قضا آوردن ماه رمضان وقتش موسَّع است؟
بعضی از علماء گفتند: باکی ندارد اینکه روزۀ این شش روز را بر قضای رمضان مقدَّم سازد، ولی بهتر آنست که اول قضای روزهای رمضان را بجا آورد.
و برخی دیگری از علماء گفتند: این درست است که انسان پیش از قضای رمضان روزۀ نفلی بگیرد، ولی در خصوص روزۀ این روزهای ششگانه نباید آنرا بر قضای رمضان مقدَّم داشت، چراکه رسول الله – صلی الله علیه وسلم – اجر و پاداش آنرا مقید به این گردانیده است که بعد از روزۀ ماه رمضان صورت بگیرد، چون فرموده است: «من صام رمضان ثم أتبعه ستًّا من شوال». (هرکه ماه رمضان را روزه بگیرد، سپس در پی آن شش روز از ماه شوال را روزه بگیرد). و کسی که بر عهده‌اش چند روز از ماه رمضان باقی مانده باشد؛ در حق او گفته نمی‌شود که ماه رمضان را روزه گرفته است، بناءً باید در ابتدا ماه رمضان را کامل کند بعدًا این شش روز را روزه بگیرد تا کار او موافق فرمودۀ رسول الله – صلی الله علیه وسلم – باشد، و همچنان قضای رمضان واجب بوده و روزۀ این شش روز سنت است، و واجب بر سنت مقدَّم است.
و چنانکه می‌بینی این قول دوم راجح‌تر است.
اگر فرض کنیم که یک شخص همۀ ماه رمضان را روزه گرفته نتوانست به سبب بیماری و یا عذر شرعی؛ و حال اگر بخواهد بعد از رمضان در ابتدا قضای رمضان را بجا آورد، وقت این شش روز فوت می‌شود، در این صورت چه باید کرد؟
باید در ابتدا قضای ماه رمضان را بیاورد، و اگر از عادتش آن بود که هر سال این شش روز از شوال را روزه می‌گرفت؛ الله متعال اجر و ثواب روزه گرفتن آن شش روز را برایش به فضل و کرم خود عطا می‌فرماید، گویا که آن روزها را روزه گرفته باشد، امام بخاری در صحیح خود (۲۸۳۴) روایت کردند که رسول الله – صلی الله علیه وسلم – فرموده است: «إذا مرض العبد أو سافر کتب الله له ما کان یعمل مقیماً صحیحاً» (اگر بنده بیمار شود و یا این که مسافر شود (و از برخی از کارهای خیر که همواره آنرا انجام می‌داد، عاجز ماند)؛ الله متعال آنچه را که در جانجوری و اقامت خود انجام می‌داد، برایش می‌نویسد).
اگر از عادتش روزه گرفتن این روزها نبود و بخواهد آنها را بعد از قضا آوردن ماه رمضان و فوت شدن ماه شوال روزه بگیرد، آیا این اجر و پاداش را کمایی کرده می‌تواند؟
بله، گرچه بعض علماء گفته‌اند: که اگر ماه شوال فوت شد؛ وقت آن فوت می‌شود، و کسی نمی‌تواند به نیت شش روز از شوال روزه بگیرد، چون این یک سنتی است که محل و وقت آن درگذشته است.
لیکن گروه دیگری از علماء گفته‌اند: در این مسئله تفصیلی وجود دارد، و آن هم از این قرار است که اگر این شخصی که ماه شوال از نزد وی فوت شده است، اگر معذور نبود و سبب فوت شدن این روزها کوتاهی و بی‌اعتنائی وی بود؛ در این صورت برای وی قضا آوردن آن روزها مشروع نیست، و برایش گفته می‌شود: محل و وقت این سنت در حق تو فوت شده است. اما اگر او معذور بود و به سبب عذری که داشت نتوانست این شش روز را روزه بگیرد؛ پس می‌تواند آنها را قضا بیاورد و ان‌شاء الله برایش همان اجر وپاداشی که در حدیث آمده است، داده می‌شود، قیاساً بر سنت راتبه اگر به سبب عذری وقت آن فوت شود؛ در غیر وقتش می‌تواند آنرا قضا بیاورد.
اگر کسی بخواهد هم روزهای قضایی خود را و هم شش روز از شوال را یکجا نیت کرده روزه بگیرد، به این معنی که او یکی از آنها را ضمن دیگر داخل کند، آیا درست می‌گردد یا خیر؟
خیر، داخل کردن روزۀ شش روز از شوال ضمن روزۀ قضایی رمضان درست نیست، چراکه هریک از خود نیت خاص دارد، و یکی در دیگری داخل نمی‌شود، وهمچنان – قراری که گذشت – روزۀ شش روز از شوال مقید به آنست که بعد از روزه گرفتن ماه رمضان کاملاً صورت بگیرد، وکسی که بر وی قضایی رمضان باشد؛ هنوز وقت روزۀ شش روز از شوال در حق وی شروع نگردیده است، اضافه بر آن، روزۀ قضایی واجبی است که باید آنرا به نیت کامل ساختن ماه رمضان روزه گرفت، و روزۀ شش روز از شوال نفلی است که آنرا باید به نیت نفلی و حاصل کردن اجر و پاداشش روزه گرفت.
به هرحال نباید یکی از این دو در دیگری داخل کرده شود.

آیا زن مسلمان می‌تواند این شش روز را بدون اجازۀ شوهرش روزه بگیرد؟
زن مسلمان بدون اجازۀ شوهرش نمی‌تواند روزۀ نفلی بگیرد، برابر است که روزۀ شش روز از شوال باشد و یا غیره از روزه‌های نفلی، مگر در حالی که: شوهرش مسافر باشد و یا اینکه نیازی به او نداشته باشد وروزۀ او باعث کوتاهی و سستی در خدمت وی نمی‌شده باشد، چون خدمت شوهر واطاعت از او در غیر معصیت؛ واجب است و واجب را بخاطر نفل ترک کردن جایز نیست.
امام بخاری و مسلم و غیرهما از ابوهریره – رضی الله عنه – روایت کردند که جناب رسول الله – صلی الله علیه وسلم – فرموده است: «لا یحل للمرأه أن تصوم وزوجها شاهد إلا بإذنه ولا تأذن فی بیته إلا بإذنه». و در روایتی نزد امام احمد و غیره آمده است: «إلا رمضان» (برای زن حلال نیست اینکه روزه بگیرد در حالی که شوهرش حاضر بوده باشد مگر به اجازه شوهرش – جز در ماه رمضان -، و نه اینکه در خانۀ شوهرش کسی را اجازه بدهد مگر به اجازه شوهرش).  صحیح بخاری و مسند امام احمد .
و اگر زنی بدون اجازۀ شوهرش روزه گرفت باز شوهرش از او خواست که روزه‌اش را بخورد، باید از وی اطاعت کند.
والله تعالی اعلم، و صلی الله علی نبینا محمد و علی آله وصحبه اجمعین.

موضوع:, فقه و احکام
| ۱۰ تیر ۱۳۹۵
۴ پاسخ به “فضیلت واحکام روزه ی شش روز از شوال”

  1. خواهرمسلمان می‌گه:

    سلام علیکم
    براستی این سنت موکده با وجود فضایل بسیارش جزء سنت های از یاد رفته است اگر به هردلیلی در ادای چنین سنتی سهل انگاری کردیم بباییم فرصت باقی مانده را فرصت ربانی بدانیم و همانند میلیون ها موحد روزه دار روزه باشیم.
    چه زیباست زمانی که اسامی روزه داران ماه شوال به نزد خداوند متعال برده میشود نام یکایک مان در آن لیست بدرخشد.


  2. عبدالرحمن می‌گه:

    و علیکم السلام و رحمه الله و برکاته
    خیر شما نمی توانید به جای قرض روزه هایتان ۶ روز شوال را روزه بگیرید و هر کدام از رمضان و شوال جای خودش را دارد شما بایستی روزه هایی که از دست دادید را قضا کرده ومی توانید ۶ روز شوال را نیز روزه بگیرید پس روزه شوال سنت بوده اما قرض رمضان بر شما واجب است که آن را دوباره روزه بگیرید و این قضای رمضان جدای از آن ۶ روز سنت شوال است و باید جداگانه انجام شود.

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    مینا می‌گه:

    سلام .تشکر از سایت خوبتون
    ببخشید سوال داشتم
    این شش روز روزه ماه شوال رو میتونیم بجای قرض ماه مبارک رمضان روزه بگیریم یا نه ؟

  4. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد اکبر می‌گه:

    جزاکم اللهخیراکثیرا

یک دیدگاه بگذارید

پاسخ کد امنیتی را در فیلد خالی تایپ کنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

جستجو

آخرین مطالب

آمار سایت

  • کاربران آنلاین 16نفر
  • بازدید امروز 39803
  • بازدید دیروز 156813
  • بازید کل 55482993

آمار کلی سایت

  • کل مطالب 2205
  • کل نظرات 8719
  • کل اعضا 1574
  • جدیدترین عضو Sara

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه با ذکر منبع بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com