پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
aveen
| بازدیدها: 1159

۱- نماز پنجگانه، و نماز جمعه: «الصلوات الخمس والجمعه إلى الجمعه مکفرات لما بینهن إذا اجتنبت الکبائر، ما من امریء مسلم تحضره صلاه مکتوبه فیحسن وضوءَها وخشوعها ورکوعها إلاَّ کانت کفاره لما قبلها من الذنوب ما لم یؤتَ کبیره وذلک الدهر کله». (مسلم).
رسول الله (ص) می‌فرماید: ادای نمازهای پنجگانه و نماز جمعه تا جمعه بعد، کفاره گناهان (صغیره) فاصله بین خود می‌باشند بشرطیکه از گناهان کبیره پرهیز شود. هر مسلمانی که به هنگام آمدن وقت نماز مرتب و کامل وضو بگیرد، و رکوع و سجود را نیکو بجا آورد، و خاشع و خاضع باشد. بشرطیکه بسوی گناهان کبیره نرود نمازهایش برای همیشه کفاره گناهان گذشته او خواهد بود.
۲- انجام دادن دو رکعت با خشوع: «مَنْ تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِی هَذَا ثُمَّ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ لا یُحَدِّث فِیهِمَا نَفْسَهُ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى).
رسول الله (ص) فرموده است: «هرکس، مانند این وضوى من، وضو بگیرد و با اخلاص، دو رکعت نماز بخواند، خداوند تمام گناهان گذشته‌اش را مورد عفو قرار خواهد داد».
۳- روزه: «فِتْنَهُ الرَّجُلِ فِی أَهْلِهِ وَمَالِهِ وَوَلَدِهِ وَجَارِهِ تُکَفِّرُهَا الصَّلاهُ وَالصَّوْمُ وَالصَّدَقَهُ وَالأَمْرُ وَالنَّهْیُ». (بخارى).
فتنه‏ هایى که دامنگیر مرد از ناحیه زن، فرزند، ثروت و همسایه می شود به وسیله نماز، روزه، صدقه، و امر به معروف و نهی از منکر از بین خواهند رفت.
۴- روزه ماه رمضان: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى).
رسول الله (ص) فرمود: «کسی که ماه رمضان را از روی ایمان و برای حصول اجر و پاداش، روزه بگیرد، گناهان گذشته‌اش، آمرزیده می شوند».
۵- قیام رمضان «تروایح»: «مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى).
پیامبر (ص) می‌فرماید: «هر کس، ماه مبارک رمضان را بقصد حصول ثواب، در عبادت بگذراند، تمام گناهان گذشته‌اش، مورد عفو قرار خواهند گرفت».
۶- بیداری و بر پاداشتن شبهای قدر: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ  قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «مَنْ یَقُمْ لَیْلَهَ الْقَدْرِ إِیمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى).
از ابو هریره  روایت است که رسول الله (ص) فرمود: «هر کس، شب قدر را بقصد ثواب، زنده نگاه دارد، (یعنی آن شب را در عبادت و بندگی بسر برد)، همه گناهان گذشته‌اش، مورد عفو قرار خواهند گرفت».
۷- صدقه:«یَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ، فَإِنِّی أُرِیتُکُنَّ أَکْثَرَ أَهْلِ النَّارِ». (بخارى). «اى گروه زنان ! صدقه دهید. زیرا شما را بیشترین اهل دوزخ دیدم».
۸- امر بمعروف و نهی از منکر: «فِتْنَهُ الرَّجُلِ فِی أَهْلِهِ وَمَالِهِ وَوَلَدِهِ وَجَارِهِ تُکَفِّرُهَا الصَّلاهُ وَالصَّوْمُ وَالصَّدَقَهُ وَالأَمْرُ وَالنَّهی». (بخارى).
فتنه‏ هایی که دامنگیر مرد از ناحیه زن، فرزند، ثروت و همسایه میشود به وسیله نماز، روزه، صدقه، و امر به معروف و نهی از منکر از بین خواهند رفت.
۹- آمین گفتن: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ : أَنَّ النَّبِیَّ (ص) قَالَ: «إِذَا أَمَّنَ الإِمَامُ فَأَمِّنُوا، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ تَأْمِینُهُ تَأْمِینَ الْمَلائِکَهِ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى).
ابوهریره  می‏گوید: رسول‏ الله (ص) فرمود: «هنگامی که امام آمین گفت، شما نیز آمین بگویید. زیرا آمین هر کس که همزمان با آمین فرشتگان باشد، تمام گناهان گذشته‌اش، آمرزیده می‌شود». (گفتنی است که بعد از آمین امام، فرشتگان نیز آمین می‏گویند).
۱۰- گفتن این ذکر: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ  أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ: «إِذَا قَالَ الإِمَامُ: سَمِعَ اللَّـهُ لِمَنْ حَمِدَهُ فَقُولُوا: اللَّـهُمَّ رَبَّنَا لَکَ الْحَمْدُ، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ قَوْلُهُ قَوْلَ الْمَلائِکَهِ، غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ». (بخارى).
ابوهریره  می‏گوید: رسول‏ الله (ص) فرمود: «هنگامی که امام (سَمِعَ اللَّـهُ لِمَنْ حَمِدَهُ) می‏گوید، شما (اللَّـهُمَّ رَبَّنَا لَکَ الْحَمد) بگویید. اگر این گفته شما همزمان با (اللَّـهُمَّ رَبَّنَا لَکَ الْحَمْدُ) ملائکه ادا شود، تمام گناهان گذشته شما مورد عفو قرار خواهند گرفت».
۱۱- حج مبرور و مقبول: عن أَبَی هُرَیْرَهَ  قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِیَّ (ص) یَقُولُ: «مَنْ حَجَّ لِلَّهِ، فَلَمْ یَرْفُثْ، وَلَمْ یَفْسُقْ، رَجَعَ کَیَوْمِ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ». (بخارى).
ابوهریره  میگوید: شنیدم که رسول ‏الله (ص) فرمود: «هرکس، بخاطر (رضای) خدا حج نماید و از مقاربت جنسی و مقدمات آن، (در زمان حج) پرهیز نماید و مرتکب معصیت نشود، چنان از گناه پاک می شود که گویی تازه از مادر، متولد شده است».
«الْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَیْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلاَّ الْجَنَّهُ». (بخارى).«حج مقبول  پاداشی جز بهشت ندارد».
۱۲- اندوه و گرفتاری: «مَا مِنْ مُسْلِمٍ یُصِیبُهُ أَذًى إِلاَّ حَاتَّ اللَّـهُ عَنْهُ خَطَایَاهُ، کَمَا تَحَاتُّ وَرَقُ الشَّجَرِ». (بخارى).
«هر مسلمانی که به مصیبتی، گرفتار آید، خداوند گناهانش را می ریزد همانگونه که برگ درختان، می ریزند».
عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ وَأَبِی هُرَیْرَهَ عَنِ النَّبِیِّ (ص) قَالَ: «مَا یُصِیبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلا وَصَبٍ، وَلا هَمٍّ وَلا حُزْنٍ، وَلا أَذًى وَلا غَمٍّ، حَتَّى الشَّوْکَهِ یُشَاکُهَا، إِلاَّ کَفَّرَ اللَّـهُ بِهَا مِنْ خَطَایَاهُ». (بخارى).
ابوسعید خدری و ابو هریره  می گویند: نبی اکرم (ص) فرمود: «مسلمان، دچار هیچگونه خستگی، بیماری، نگرانی، ناراحتی، گرفتاری و غمی نمی شود مگر اینکه خداوند به وسیلی آنها، گناهانش را می بخشد. حتی خاری که به پایش می خلد» (باعث کفاره گناهانش می شود).
۱۳- تب: «لا تسبی الحَمی فإنَّها تذهب خطایا بنی آدم کما یذهب الکیر خبث الحدید». (مسلم).
رسول الله (ص) می‌فرماید: تب را دشنام ندهید چون بیماری تب بسان کوره آهنگری که زنگ آهن را می‌زداید، گناهان را محو می‌کند.
۱۴- عمره: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ  أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ: الْعُمْرَهُ إِلَى الْعُمْرَهِ کَفَّارَهٌ لِمَا بَیْنَهُمَا وَالْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَیْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلاَّ الْجَنَّهُ». (بخارى).
از ابوهریره  روایت است که رسول ‏الله (ص) فرمود: «یک عمره تا عمره دیگر، موجب بخشش و کفاره گناهانی می‏شود که میان آن دو عمره، انجام گرفته‌اند. و حج مقبول پاداشی جز بهشت ندارد».
۱۵- شهادت در راه خدا: «یُغفر للشهید کلّ ذنب إلاَّ الدَّیْن». (مسلم).
رسول اکرم (ص) می‌فرماید: همه گناهان کسی که در راه خدا شهید می‌شود بجز بدهی و قرض آمرزیده می‌شود.
۱۶- گفتن این ذکر هنگام خواب: عَنِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ  قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ (ص): «إِذَا أَتَیْتَ مَضْجَعَکَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَکَ لِلصَّلاهِ، ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّکَ الأَیْمَنِ، ثُمَّ قُلِ: اللَّـهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِی إِلَیْکَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِی إِلَیْکَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِی إِلَیْکَ، رَغْبَهً وَرَهْبَهً إِلَیْکَ لا مَلْجَأَ وَلا مَنْجَا مِنْکَ إِلا إِلَیْکَ، اللَّـهُمَّ آمَنْتُ بِکِتَابِکَ الَّذِی أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِیِّکَ الَّذِی أَرْسَلْتَ، فَإِنْ مُتَّ مِنْ لَیْلَتِکَ فَأَنْتَ عَلَى الْفِطْرَهِ، وَاجْعَلْهُنَّ آخِرَ مَا تَتَکَلَّمُ بِهِ»، قَالَ: فَرَدَّدْتُهَا عَلَى النَّبِیِّ (ص) فَلَمَّا بَلَغْتُ: اللَّـهُمَّ آمَنْتُ بِکِتَابِکَ الَّذِی أَنْزَلْتَ، قُلْتُ: وَرَسُولِکَ، قَالَ: «لا، وَنَبِیِّکَ الَّذِی أَرْسَلْتَ». (بخارى).
از براء ابن عازب  روایت است که نبی اکرم (ص) فرمود: قبل از رفتن به رختخواب، وضوی کامل بگیر و بر پهلوی راست بخواب و این دعا را بخوان: «اللَّـهُمَّ أَسْلَمْتُ وَجْهِی إِلَیْکَ، وَفَوَّضْتُ أَمْرِی إِلَیْکَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِی إِلَیْکَ، رَغْبَهً وَرَهْبَهً إِلَیْکَ لا مَلْجَأَ وَلا مَنْجَا مِنْکَ إِلا إِلَیْکَ، اللَّـهُمَّ آمَنْتُ بِکِتَابِکَ الَّذِی أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِیِّکَ الَّذِی أَرْسَلْتَ». (پروردگارا! با خوف و رجاء، چهره ‏ام را بسوی تو برمی‏گردانم و تمام امورم را به تو می‏سپارم و تو را پشت و پناه خود می‏دانم. و یقین دارم که هنگام خشم و غضبت، پناهی جز تو ندارم. پروردگارا! به کتابی که نازل فرمودی و پیامبری که مبعوث نمودی، ایمان آوردم). اگر در همان شب بمیری، بر فطرت (با ایمان) از دنیا رفته ای. این جملات را آخرین کلام خود قرار بده».
راوی(براء) می‏گوید: این دعا را نزد رسول اکرم (ص) خواندم. وقتی گفتم: آمَنْتُ بِرَسُوْلِکَ، آنحضرت (ص) فرمود: «بگو: آمَنْتُ بِـنَـبِیِّکَ». یعنی بجای لفظ رسول، کلمه نبی را بکار ببر.
۱۷- یاد خدا و تسبیح «سبحان الله گفتن: «مَنْ قَالَ سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ فی یَومٍ مِأئهُ مَرَهٍ حَاطَتْ خَطَایَاهُ وَإنْ کَانَ مِثلُ زَبَدِ البَحْر». (بخارى).
پیامبر (ص) می‌فرماید: کسی که در روز صد بار بگوید: سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ یعنی پاکی و بی‌عیبی و ستایش خدای را. گناهانش آمرزیده می‌شود اگر چه به کثرت کف دریا باشد.
«أَیَعْجَزُ أَحَدُکُم أنْ یَکْسِبَ کُلَّ یَومٍ أَلّفَ حَسَنَهٍ. یُسَبِّحُ مِأَئهُ تَسْبیحَهٍ فَیُکْتَبُ لَهُ أَلفَ حَسَنَهٍ وَیُحَطُ عَنْهُ أَلَفَ خَطِیْئَهٍ». (مسلم).
پیامبر (ص) می‌فرماید آیا یکى از شما ناتوان است که هر روز هزار حسنه کسب کند؟ پس در هر روز صد بار بگوید: سبحان الله، صد حسنه را کسب، و صد گناه از او کاسته می‌شود.
۱۸- نماز جماعت: «من تَوَضَّأ للصلاه فأسبغ الوضوء ثم مشی إلى الصلاه المکتوبه فصَلاها مع الناس أو مع الجماعه أو فی المسجد غَفَرَ اللهُ لَهُ ذنوبه». (مسلم). پیامبر (ص) فرموده است: هر کس وضوء کاملی بگیرد بعداً برای ادای نماز واجب براه افتد آن را با مردم یا با جماعت و یا در مسجد بخواند خداوند گناهانش را عفو می‌نماید .
۱۹- وضوء زیبا و کامل: «من توضأ فأحسن الوضوء خرجت خطایاه من جسده حتی تخرج من تحت أظفاره». (مسلم). پیامبر (ص) فرمود: هر کس وضوء بگیرد و وضوءش کامل و زیبا باشد خداوند گناهان او را محو می‌نماید. «گناهانش از تن او حتی از زیر ناخنهایش خارج می‌شود».
۲۰- وضوء کامل به هنگام سختی‌ها، رفت و آمد مسجد و انتظار نماز: «أَلا أدلُّکم علی ما یَمحُو الله به الخطایا ویرفع به الدرجات؟ قالوا بلی یا رسولَ الله، قال: إسباغ الوضوء علی المکاره، وکثره الخَطا إلى المَساجد، وانتظار الصلاه بعد الصلاه، فذلکم الرّباط، فذلکم الرباط». (مسلم). رسول (ص) اکرم فرمود: آیا به شما به چیزی راهنمایى کنم که گناهان را پاک و منزلت و درجات انسان را بالا می‌برد؟ عرض کردند آری ای رسول خدا، فرمود: وضو گرفتن به هنگام سختی‌ها(شدت سرما، و…)، رفت و آمد زیاد به مسجد، و انتظار نماز دیگر پس از نماز فعلی. اینها هستند ریسمان برای چنگ زدن (رباط یعنی ربط دهنده).
۲۱- گفتن این ذکر بعد از اذان: «من قال حین یسمع المؤذن: أشهد أن لا إله إلاَّ الله وَحدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَداً عبده ورسوله رضیت بالله رباً وبمحمد رسولاً وبالاسلام دیناً غُفِرَ لَهُ ذنبه». (مسلم). پیامبر (ص) می‌فرماید: کسی که به هنگام شنیدن أذان ذکر فوق را بگوید، گناهانش آمرزیده می‌شود.
معنی ذکر: من هم گواهی می‌دهم که خدا یکتا و بی‌نیاز است و محمد بنده و فرستاده اوست و راضیم به اینکه الله پروردگار من و محمد (ص) پیامبر، و اسلام دین من است).
۲۲- گفتن و خواندن این ذکر بعد از نمازهای واجب: «من سبَّح الله فی دبر کل صلاه ثلاثاً وثلاثین. وحمد الله ثلاثاً وثلاثین. وکبر الله ثلاثاً وثلاثین. فتلک تسعه وتسعون. وقال، تمام المائه: لا إله إلا الله وحده لا شریک له. له الملک، وله الحمد، وهو على کل شیء قدیر، غفرت خطایاه وإن کانت مثل زبد البحر». (متفق علیه).
رسول الله (ص) می‌فرماید: هر کس پس از هر نماز (۳۳) بار بگوید سبحان الله، و(۳۳) بار بگوید الحمد لله، و(۳۳) بار بگوید الله اکبر که جمعاً می‌شود (۹۹) و برای اینکه صد را تمام کند «ذکر را به صد مرتبه برساند» در آخر این (۹۹) بگوید: لا إله إلا الله وحده لا شریک له. له الملک، وله الحمد، وهو على کل شیء قدیر، یعنی هیچ خدایی بحق جز او نیست تنها و بی‌نیاز است. عظمت و ستایش لایق اوست و بر هر چیزی قادر است. گناهانش اگر به مانند کف دریا هم زیاد باشد آمرزیده می‌شود.

۲۳- مجالس ذکر: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ  قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «إِنَّ لِلَّهِ مَلائکَهً یَطُوفُونَ فِی الطُّرُقِ، یَلْتَمِسُونَ أَهْلَ الذِّکْرِ، فَإِذَا وَجَدُوا قَوْمًا یَذْکُرُونَ اللَّهَ، تَنَادَوْا: هَلُمُّوا إِلَى حَاجَتِکُمْ، قَالَ: فَیَحُفُّونَهُمْ بِأَجْنِحَتِهِمْ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْیَا، قَالَ: فَیَسْأَلُهُمْ رَبُّهُمْ ـ وَهُوَ أَعْلَمُ مِنْهُمْ ـ: مَا یَقُولُ عِبَادِی؟ قَالَ: یَقُولُونَ: یُسَبِّحُونَکَ، وَیُکَبِّرُونَکَ، وَیَحْمَدُونَکَ، وَیُمَجِّدُونَکَ، قَالَ: فَیَقُولُ: هَلْ رَأَوْنِی؟ قَالَ: فَیَقُولُونَ: لاَ، وَاللَّهِ مَا رَأَوْکَ. قَالَ: فَیَقُولُ: وَکَیْفَ لَوْ رَأَوْنِی؟ قَالَ: یَقُولُونَ: لَوْ رَأَوْکَ کَانُوا أَشَدَّ لَکَ عِبَادَهً، وَأَشَدَّ لَکَ تَمْجِیدًا وَتَحْمِیدًا، وَأَکْثَرَ لَکَ تَسْبِیحًا. قَالَ: یَقُولُ: فَمَا یَسْأَلُونِی؟ قَالَ: یَسْأَلُونَکَ الْجَنَّهَ، قَالَ: یَقُولُ: وَهَلْ رَأَوْهَا؟ قَالَ: یَقُولُونَ: لاَ، وَاللَّهِ یَا رَبِّ مَا رَأَوْهَا. قَالَ: یَقُولُ: فَکَیْفَ لَوْ أَنَّهُمْ رَأَوْهَا؟ قَالَ: یَقُولُونَ: لَوْ أَنَّهُمْ رَأَوْهَا، کَانُوا أَشَدَّ عَلَیْهَا حِرْصًا، وَأَشَدَّ لَهَا طَلَبًا، وَأَعْظَمَ فِیهَا رَغْبَهً. قَالَ: فَمِمَّ یَتَعَوَّذُونَ؟ قَالَ: یَقُولُونَ: مِنَ النَّارِ. قَالَ: یَقُولُ: وَهَلْ رَأَوْهَا؟ قَالَ: یَقُولُونَ: لاَ، وَاللَّهِ یَا رَبِّ مَا رَأَوْهَا. قَالَ: یَقُولُ: فَکَیْفَ لَوْ رَأَوْهَا؟ قَالَ: یَقُولُونَ: لَوْ رَأَوْهَا کَانُوا أَشَدَّ مِنْهَا فِرَارًا، وَأَشَدَّ لَهَا مَخَافَهً. قَالَ: فَیَقُولُ: فَأُشْهِدُکُمْ أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُمْ. قَالَ: یَقُولُ مَلَکٌ مِنَ الْمَلاَئِکَهِ: فِیهِمْ فُلانٌ لَیْسَ مِنْهُمْ، إِنَّمَا جَاءَ لِحَاجَهٍ. قَالَ: هُمُ الْجُلَسَاءُ لا یَشْقَى بِهِمْ جَلِیسُهُمْ». (بخارى).
ابوهریره  می گوید: رسول الله (ص) فرمود: «خداوند، فرشتگانی دارد که در راهها مشغول گشت زنی هستند و بدنبال ذاکران می گردند. هرگاه، گروهی را ببینند که به یاد خدا مشغول‌اند، یکدیگر را صدا می زنند و می گویند: به هدف خود رسیدیم. آنگاه، ذاکران را تا آسمان دنیا زیر بالهایشان می گیرند. سپس خداوند که حال بندگانش را بهتر می داند از فرشتگان می پرسد که بندگانم چه می گویند؟ فرشتگان می گویند: پاکی و بزرگی تو را بیان می کنند و تو را تعریف و تمجید می نمایند. خداوند می فرماید: آیا مرا دیده‌اند؟ جواب می دهند: خیر، سوگند به خدا که تو را ندیده‌اند. خداوند می فرماید: اگر مرا می دیدند، چکار می کردند؟ می گویند: اگر تو را می دیدند، بیشتر عبادت می کردند و بیشتر حمد و ثنا و پاکی ات را بیان می نمودند. آنگاه خداوند می فرماید: از من چه می خواهند؟ فرشتگان می گویند: از تو بهشت می طلبند. خداوند می فرماید: آیا آن را دیده‌اند؟ می گویند: ای پروردگار! نه، سوگند به خدا که آن را ندیده‌اند. می فرماید: اگر آن را می دیدند، چکار می کردند؟ فرشتگان می گویند: اگر آن را می دیدند، بیشتر به آن علاقه مند می شدند، بیشتر به دنبال آن می رفتند و بیشتر به آن، تمایل نشان می دادند. خداوند می فرماید: از چه چیزی پناه می خواهند؟ می گویند: از جهنم. خداوند می فرماید: آیا آن را دیده‌اند؟ می گویند: ای پروردگار! نه، سوگند به خدا که آن را ندیده‌اند. خداوند می فرماید: اگرآن را می دیدند، چکار می کردند؟ می گویند: اگر آن را می دیدند، بیشتر از آن، دوری می کردند و بیشتر می ترسیدند. سرانجام، خداوند می فرماید: شما گواه باشید که من آنان را بخشیدم. یکی از فرشتگان می گوید: در میان آنان، فلانی وجود دارد که جزو آنان نیست بلکه برای انجام کاری آمده است. خداوند می فرماید: آنها کسانی هستند که همنشینشان هم بدبخت نمی شود».
۲۴- کنار زدن اشیاء مزاحم بر سر راه مردم: «بینما رجل یمشی بطریق وجد غصن شوک علی الطریق فأخره فشکرَ اللهَ لَه فَغُفِرَ له».
(مسلم). یکبار مردی در راه عبور می‌کرد، برگ خاری را بر سر راه یافت آن را کنار زد، خداوند او را سپاس گفت و او را آمرزید.

۲۵- خواندن این ذکر عظیم: عَنْ عُبَادَهَ بْنِ الصَّامِتِ  عَنِ النَّبِیِّ (ص) قَالَ: «مَنْ تَعَارَّ مِنَ اللَّیْلِ فَقَالَ: لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّـهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ، الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَلا إِلَهَ إِلاَّ اللَّـهُ وَاللَّـهُ أَکْبَرُ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ، ثُمَّ قَالَ: اللَّـهُمَّ اغْفِرْ لِی أَوْ دَعَا اسْتُجِیبَ لَهُ، فَإِنْ تَوَضَّأَ وَصَلَّى قُبِلَتْ صَلاتُهُ». (بخارى).
عباده بن صامت می‏گوید: نبی اکرم (ص) فرمود: «هرکس که در شب بیدار شود و این دعا، یعنی: (لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّـهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ، الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَلا إِلَهَ إِلاَّ اللَّـهُ وَاللَّـهُ أَکْبَرُ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ إِلاَّ بِاللَّهِ) را بخواند و سپس، بگوید: خدایا! مرا مغفرت کن. یا دعای دیگری نماید، خداوند، اجابت می‏کند. و اگر (بلند شود و) وضو بگیرد و نماز بخواند، این نماز (بیشتر) به درگاه خدا پذیرفته می‏شود».
۲۶- استغفار «طلب آمرزش از خدا»: «والذی نفسی بیده لو لم ‌تذنبوا لذهب الله بکم ولَجَاءَ بقوم یذنبون فیستغفرون الله، فیغفر لهم». (مسلم).
رسول الله (ص) می‏فرماید: قسم به کسی که نفس من در دست اوست اگر گناه نکنید خداوند شما را از بین می‌برد و بجای شما قومی را می‌آفریند که گناه کنند و سپس استغفار نمایند و خداوند گناهانشان بیامرزد. (در این حدیث اثبات صفت دست براى خداوند است که به جلال و کمال او لایق است و با هیچ چیز تشابه ندارد).
۲۷- توبه کردن: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ . (الزمر: ۵۳).
«بگو: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».
أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَهَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ. (التوبه: ١٠۴).
«آیا نمى ‏دانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش مى‏پذیرد، و صدقات را مى‏ گیرد، و خداوند توبه ‏پذیر و مهربان است؟!».
و قال (ص): «من تاب قبل أن تطلع الشمس من مغربها، تاب الله علیه». (مسلم).
و پیامبر (ص) فرموده است کسی که توبه کند قبل از بر پائی قیامت «قبل اینکه خورشید از طرف مغرب طلوع کند» خداوند توبه او را قبول می‌کند.
۲۸- آب دادن تشنگان: «بیْنَما رَجُلٌ یَمْشِی بِطَریقٍ اشْتَدَ عَلَیِه العَطَشُ فَوَجَدَ بِئْراً فَنَزَلَ فِیهَا فَشَرِبَ ثُمَ خَرَجَ فَإِذَا کَلْبٌ یَلْهَثُ یَأْکُلُ الثَّرَی مِنَ العَطَش، فَقَالَ الرّجلُ لقَدْ بَلَغَ هَذا الکَلْبُ مِنَ العَطَشِ مِثْلَ الذَی کَانَ بَلَغَ مِنَی، فَنَزَلَ البِئْرَ فَمَلأ خُفَّهُ مَاءً ثُمَ أَمْسَکَهُ بِفِیهِ حَتیَ رَقَی فَسَقی الکَلْبَ فَشَکَرَ اللهُ لَهُ فَغُفِرَ لَهُ: قالوا یا رسول الله وَإنَّ لَنا فِی هَذِهِ البَهَائِمِ لَأجْرَا؟ فَقَالَ فِی کُلِّ کَبِدٍ رَطْبَهٍ أَجْرٌ». (مسلم).
یک روز مردی راهی را طی می‌کرد، در راه تشنگی بر او چیره شد و سپس چاه آبی را در راه یافت، وارد آن شد و از آب آن نوشید و از چاه بیرون آمد، سپس سگی را دید که از فرط تشنگی زبان بر خاک می‌مالید. آن مرد گفت این سگ به همان تشنگی من دچار گشته، وارد چاه شد و موزه (پاپوش) خود را پر از آب کرد و آن را بدهان گرفت و از چاه بیرون آمد و آب را به سگ داد، خداوند او را سپاس گفت بخاطر همین کار نیک گناهانش آمرزید. به پیامبر عرض کردند ای رسول خدا آیا در رابطه با این حیوانات نیز اجر داریم؟ پیامبر (ص) فرمود: در ترحم به هر حیوانی که جگر دارد اجر و پاداش وجود دارد.
۲۹- خواندن این ذکر: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قَالَ: «مَنْ قَالَ: لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّـهُ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ، فِی یَوْمٍ مِائهَ مَرَّهٍ، کَانَتْ لَهُ عَدْلَ عَشْرِ رِقَابٍ، وَکُتِبَ لَهُ مِائهُ حَسَنَهٍ، وَمُحِیَتْ عَنْهُ مِائهُ سَیِّئهٍ، وَکَانَتْ لَهُ حِرْزًا مِنَ الشَّیْطَانِ یَوْمَهُ ذَلِکَ حَتَّى یُمْسِیَ، وَلَمْ یَأْتِ أَحَدٌ بِأَفْضَلَ مِمَّا جَاءَ إِلاَّ رَجُلٌ عَمِلَ أَکْثَرَ مِنْهُ». (بخارى).
ابوهریره  میر گوید: رسول الله (ص) فرمود: «هرکس، روزانه صد بار لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّـهُ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، وَهُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ  بگوید، به او به اندازه آزاد ساختن ده برده، ثواب می رسد. و همچنین صد نیکی برایش نوشته می شود و صد گناه از گناهانش، پاک می گردد و آنروز تا شب از شیطان، حفاظت می شود. و هیچ کس (در روز قیامت) عملی بهتر از آن نمی آورد مگر فردی که عمل بیشتری انجام دهد». یعنی همین کلمه را بیشتر بگوید و یا به طور کلی، اعمال بیشتری انجام داده باشد.

۳۰- انجام یک خصلت آدمی را وارد بهشت می‌نماید: عَنْ عَبْداللَّهِ بْنَ عَمْرٍو  یَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «أَرْبَعُونَ خَصْلَهً أَعْلاهُنَّ مَنِیحَهُ الْعَنْزِ، مَا مِنْ عَامِلٍ یَعْمَلُ بِخَصْلَهٍ مِنْهَا رَجَاءَ ثَوَابِهَا وَتَصْدِیقَ مَوْعُودِهَا إِلاَّ أَدْخَلَهُ اللَّه بِهَا الْجَنَّهَ». (بخارى).
عبد الله بن عمرو  می‏گوید: رسول الله (ص) فرمود: «چهل خصلت (نیکو) وجود دارد که اعلاترین آنها، عاریت دادن بز شیر دِه است. هر کس، یکى از این خصلت‏ها را بقصد ثواب و رسیدن به پاداش موعود، انجام دهد، خداوند او را وارد بهشت خواهد کرد».
۳۱- همکاری و کمک به فقرا و بیوه زنان: عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ  قَالَ: قَالَ النَّبِیُّ (ص): «السَّاعِی عَلَى الأَرْمَلَهِ وَالْمِسْکِینِ، کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، أَوِ الْقَائِمِ اللَّیْلَ الصَّائِمِ النَّهَارَ».(بخارى).
ابوهریره  مى گوید: نبی اکرم (ص) فرمود: «کسی که در جهت تأمین نیازهای زنان بیوه و مساکین، تلاش میکند، مانند کسی است که در راه خدا، جهاد مى نماید، و یا مانند کسى است که شب‌ها را در عبادت بسر مى برد، و روزها را روزه می گیرد
…………………………………………………….
برگرفته از کتاب:سیزده مقاله سودمند
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه.

| ۱۷ دی ۱۳۹۴

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 19نفر
  • بازدید امروز 25574
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107706574

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com