پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 5649

سوال : آیا جایز است مردان فامیل به زنان و دختران فامیل و یا غیر فامیل دست بدهند ؟

پاسخ : دست دادن و نگاه کردن به نا محرم بدون ضرورت حرام می باشد .

دلایل و شرح پاسخ :

در صحیح مسلم از ابی سعید خدری رضی الله عنه روایت شده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إِنَّ الدُّنْیَا حُلْوَهٌ خَضِرَهٌ وَإِنَّ اللَّهَ مُسْتَخْلِفُکُمْ فِیهَا فَیَنْظُرُ کَیْفَ تَعْمَلُونَ فَاتَّقُوا الدُّنْیَا وَاتَّقُوا النِّسَاءَ فَإِنَّ أَوَّلَ فِتْنَهِ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَانَتْ فِی النِّسَاءِ» مسلم(۲۷۴۲).

یعنی: « دنیا شیرین و سرسبز است، و خداوند شما را در آن جانشین می کند و نگاه می کند که چگونه عمل می کنید، پس از دنیا بپرهیزید و از زنان بپرهیزید، همانا اولین فتنه بنی اسرائیل در زنان بود».

و اسامه ابن زید رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت می کند که فرمود: «مَا تَرَکْتُ بَعْدِی فِتْنَهً أَضَرَّ عَلَی الرِّجَالِ مِنْ النِّسَاءِ» بخاری (۵۰۶۹)، و مسلم (۲۷۴۰، ۲۷۴۱).

یعنی: «زیان بارترین فتنه برای مردان زنان هستند».

قطعا دست دادن یا لمس عمدی یک زن نامحرم، حرام و گناه است و موجب فتنه خواهد شد و دلایل زیادی بر حرمت این عمل وارد شده است:

خداوند سبحان می فرماید: «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ» (سوره احزاب قسمتی از آیه ۵۳).

یعنی: وهنگامی که چیزی از وسایل زندگی را به عنوان عاریه (امانت) از آنها (ازواج نبی) درخواست می کنید از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دلهای شما وآنها بهتر است.

قطعا این آیه برای تمامی زنان مومن نیز صدق می کند، پس اگر قرار باشد برای عاریت گرفتن چیزی از پشت پرده اقدام شود، قطعا دست دادن و لمس نمودن حکمش مشخص است؟!

و ابوهریره رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت می کند که فرمود: «العَیْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ، وَالأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الاسْتِمَاعُ، وَاللِّسَانُ زِناهُ الکَلاَمُ، وَالیَدُ زِنَاهَا البَطْشُ، وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الخُطَا». بخاری (۶۶۱۲،۶۲۴۳) مسلم (۲۶۵۷).

یعنی: چشم ها زنا می کنند و زنایشان نگاه کردن به نامحرم است، و زنای گوشها گوش دادن (به سخنان شهوت انگیز) است، و زنای زبان سخن گفتن (سخنان شهوت برانگیز) است، و زنای دست ها دست زدن (به نامحرم) است و زنای پاها رفتن (به سوی نامحرم به نیت سوء) است.

و در حدیث صحیح از پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت است که فرمود: « إِنِّی لَا أُصَافِحُ النِّسَاءَ» «من با زنان مصافحه نمی کنم» أحمد(۶/۳۵۷).

و عائشه رضی الله عنها می فرماید: « مَا مَسَّتْ یَدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَدَ امْرَأَهٍ قَطُّ غَیْرَ أَنَّهُ یُبَایِعُهُنَّ بِالْکَلَامِ» بخاری (۵۲۸۸)، و مسلم (۱۸۶۶).

یعنی: «رسول الله صلی الله علیه وسلم هرگز با زنی دست نداده، و از زنان به صورت زبانی بیعت گرفته است».

وقتی پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم – که برای تبلیغ دین او از نگاه کردن به زنان اجازه داده شده بود – با وجود این اجازه از جانب شارع حکیم، باز با آنها دست نمی داده حتی برای امر مهم بیعت؛ در آنصورت قطعا دست دادن با زنان برای غیر او به طریق اولی ممنوع است.

طبرانی در “المعجم الکبیر” از معقل ابن یسار رضی الله عنه روایت می کند که صلی الله علیه وسلم فرمود: «لأَنْ یُطْعَنَ فِی رَأْسِ أَحَدِکُمْ بِمِخْیَطٍ مِنْ حَدِیدٍ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ یَمَسَّ امْرَأَهً لا تَحِلُّ لَهُ» صحح ألبانی فی «الصحیحه» (۱/۴۴۷).

یعنی: «اگر در سر یکی از شما میخی آهنین فرو برده شود، بهتر است از آنکه زنی را لمس کنید که برایش حلال نیست».

باز طبرانی از ابی امامه رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت می کند که فرمود: «لَان یَزْحَمُ رَجُلٌ خِنْزِیرًا مُتَلَطِّخًا بِطِینٍ، أَوْ حَمْأَهٍ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ یَزْحَمَ مَنْکِبِهِ مَنْکِبَ امْرَأَهٍ لا تَحِلُّ لَهُ» «الترغیب و الترهیب»۳/۲۶(۲۹۳۸).

یعنی: «اگر بدن کسی به خوکی که آغشته به خاک و گل و لجن است بخورد، بهتر از آن است که شانه اش به شانه زنی بخورد که برایش حلال نیست».

و این دلایل برای کسی که خواهان هدایت است و از قلب سلیمی برخوردار باشد کفایت می کند.

و البته لازم به ذکر است علاوه بر حرام بودن دست دادن با زنان نامحرم، باید گفته که الله متعال به مردها و زنان چنین امر می کند:

«قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ * وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَی عَوْرَاتِ النِّسَاء» (سوره نور قسمتی از آیه۳۱).

یعنی: به مردان مؤمن بگو که چشمانشان را [از نگاه به نامحرم ] فرو پوشند و پاکدامنی ورزند این برایشان پاکیزه تر است. بی گمان خداوند از آنچه می کنند با خبر است. و به زنان ایمان دار بگو چشمای خود را از نگاه (نامحرمان) فرو گیرند و دامان خود را حفظ کنند وزینت خویش را- جزآن مقدار که نمایان است – آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود بیفکنند (تا علاوه بر موی سر، گردن وسینه شان نیز پوشیده باشد) وزینت خودرا آشکار نسازند جز آنکه برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدرشوهرانشان یا پشرانشان یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرشان یازنان هم کیششان ویا کنیزانشان یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‏اند.

منبع : islampp.com

| ۶ آذر ۱۳۹۲
۴ پاسخ به “چرا دست دادن به نا محرم حرام است ؟”

  1. سارا1 says:

    چرااجتهادمی کنید مگراجتهادحرام نیست؟


  2. sahar says:

    جزاکم الله خیرا،


  3. عبدالحق says:

    سلام وقتی من میگویم که در قران که کتاب اصلی مورد اتفاق مسلمانها است هیچ ایه ای در ان نیست که به صراحت امده باشد دست دادن زن ومرد نامحرم بدون شهوت ودید شهوانی حرام است


  4. عبدالحق says:

    سلام به نظر برخی از علمای اهل سنت دست دادن زن ومرد بدون شهوت درست است مثل جناب اقای یوسف قرضاوی
    برای دیدن نظر اقای قرضاوی کتاب حلال وحرام مراجعه کنید
    اما مثلا احادیثی که ذکر کردید:«العَیْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ، وَالأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الاسْتِمَاعُ، وَاللِّسَانُ زِناهُ الکَلاَمُ، وَالیَدُ زِنَاهَا البَطْشُ، وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الخُطَا». بخاری (۶۶۱۲،۶۲۴۳) مسلم (۲۶۵۷).
    اینجا کلمه مصافحه نیامده است زِنَاهَا البَطْشُ
    منظور این است که از طریق دست بدن نامحرم را برای ارضا شهوت جنسی لمس کند چون وقتی کلمه زنا می اید که همراه با ارضا جنسی باشد ویا مثلا
    و عائشه رضی الله عنها می فرماید: « مَا مَسَّتْ یَدُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَدَ امْرَأَهٍ قَطُّ غَیْرَ أَنَّهُ یُبَایِعُهُنَّ بِالْکَلَامِ» بخاری (۵۲۸۸)، و مسلم (۱۸۶۶).

    یعنی: «رسول الله صلی الله علیه وسلم هرگز با زنی دست نداده، و از زنان به صورت زبانی بیعت گرفته است».
    عدم انجام یک کار توسط پیامبر دلیل حرام بودن ان نیست
    در ضمن لطفا حتما کتاب حلال وحرام دکتر یوسف قرضاوی را بخوانید

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 12نفر
  • بازدید امروز 30776
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107629399

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com