پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

دوستان گرامی، وااسلاماه شدیدا به کمک مالی شما خیرین محترم نیازمند است با کمک به سایت در فعالیت های آن سهیم شوید کمک های خود را می توانید از طریق لینک زیر پرداخت نمایید http://vaislamah.com/donate ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2320
  • کل نظرات 9617
  • کل اعضا 1683
  • جدیدترین عضو علی
خبرنامه
اسلام
| بازدیدها: 1378

قبل از اینکه بنده سخنی از خود مرقوم نمایم سخنی از امام الانبیاء حضرت رسول الله صلی الله علیه و سلم مرقوم می دارم ایشان فرمودند: خَیْرُ أُمَّتِى الْقَرْنُ الَّذِینَ بُعِثْتُ فِیهِمْ ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِینَ یَلُونَهُمْ . بهترین امت من در دوره ای قرار دارند که من در آن مبعوث شده ام، سپس کسانی که بعد از اینها می آیند و سپس بعد از آنها می آیند همینطور پیش برود .
این حدیث را روایت کرده اند (بخاری، مسلم، ترمذی، نسایی، ابوداود و امام احمد).
برای اهل دانش در این فرموده پیامبر گرامی اسلام ص سجنش لازم است . شرح حدیث این است : از زمان حیات طیبه رسول معظم اسلام تا برپایی قیامت هزاران امت آمده و یا خواهند آمد آنحضرت تصریح فرموده که از بین این مجموعه امت ها بهترین شان کسانی هستند که در اطراف من زندگی می کنند چرا که آنها یاران حضرت پیامبر ص بودند که در کنار آنحضرت برای دین اسلام جان نثاری نمودند دارای ایمان قوی بودند که نظیر آن را تاریخ هرگز نخواهد دید و دوره آن ایمان هیچگاه تکرار نخواهد شد، هر چه که زمان به جلو برود از آثار نیک آنها کاسته می شود و آثار گناه و معاصی بجای آن افزون می گردد دقیقا مطابق اشاره آنحضرت در حدیث بالا .
در حدیث دیگری رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده اند : سوگند به کسی که جانم در دست اوست اگر یکی از شما به اندازه کوه احد طلا انفاق کند به یک مد (مشت) یا نصف آن مقدار که اصحاب من انفاق کرده‌اند، نمی‌رسد.
قرآن کریم در سوره مبارکه حدید آیه ۱۰ فرموده است: لَا یَسۡتَوِی مِنکُم مَّنۡ أَنفَقَ مِن قَبۡلِ ٱلۡفَتۡحِ وَقَٰتَلَۚ أُوْلَٰٓئِکَ أَعۡظَمُ دَرَجَهٗ مِّنَ ٱلَّذِینَ أَنفَقُواْ مِنۢ بَعۡدُ وَقَٰتَلُواْۚ وَکُلّٗا وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلۡحُسۡنَىٰۚ.
کسانی از شما که پیش از فتح از اموال خود بخشیده‌اند و در راه خدا جنگیده‌اند، با دیگران برابر و یکسان نیستند. آنان درجه و مقامشان فراتر و برتر از درجه و مقام کسانی است که بعد از فتح بذل و بخشش نموده و جنگیده‌اند. و خداوند به همه وعده نیکو داده است.
منظور از فتح، صلح حدیبیه است که در آن ماجرا هزارو چهارصد نفر اصحاب وفادار محمد رسول الله با رسول شان زیر درخت (همان درختی که درسوره فتح از آن نام برده شده است) بیعت نمودند و تمام بزرگان صحابه در این جمع حضور داشتند.
فضیلت آن یاران پیامبر(شرکت کنندگان در بیعت رضوان) علاوه بر آیه فوق، در آیه و حدیث زیر از جانب الله و رسول چنین بیان شده اند :
لَقَدْ رَضِیَ اللَّـهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَهِ فَعَلِمَ مَا فِی قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّکِینَهَ عَلَیْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِیبًا ﴿الفتح آیه۱۸).
به راستی خداوند از مؤمنان ـ هنگامی که زیر درخت با تو بیعت کردند ـ خشنود شد پس آنچه که در درون دلهایشان بود دانست, لذا آرامش را بر آنها نازل کرد و پیروزی (وفتحی) نزدیک را به آنها پاداش داد.
خداوند آنها را «مومن» یاد می فرماید معنی فرمایش الله تعالی این است که آنها مومنین راستین بودند و نه شبیه ما ، و فرموده الله با گذشت چندین سال بازگشت ندارد چون الله تعالی از آینده آنها اطلاع داشته است که آنها را در کلام خودش مومنین راستین خوانده است .
انعام دوم برای آنها از سوی خداوند اعلان «رضایت» از آن مومنین است، معنی این تکه از فرمایش الهی این است که سرنوشت آنها با رضایت همیشگی خداوند رقم خورد که این هم باز گشت ندارد. در حالیکه همه مسلمانان آرزوی این دو رستگاری را دارند اما از سرانجام هیچکدام خبری نیست و اصحاب رسول الله ص از آن دو انعام و رستگاری بزرگ توسط خدا و رسولش بهره مند گشتند .
همچنین رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است : لاَ یَدْخُلُ النَّارَ أَحَدٌ مِمَّنْ بَایَعَ تَحْتَ الشَّجَرَهِ. هیچ یک از کسانی که زیر درخت با من بیعت کرده اند, وارد دوزخ نمی شوند.
این حدیث را روایت کرده اند
(مسند احمد ۳/۳۵۰ وصحیح مسلم ۲۴۹۶ وابو داود ۴۶۵۳)
موارد یاد شده با اندکی اضافات برگرفته از کتاب (قدر اصحاب رسول الله را بدانید) می باشند، شما می توانید این کتاب را در پایان این مطلب دانلود فرمایید.
عناوین مورد بحث در این کتاب عبارتند از :
۱_ مراتب و درجات اصحاب رسول الله ص
۲_ خصوصیات ویژه و ممتاز ابوبکر صدیقس
۳_ اسلام عمرو بن عاص و جریان نفاق
۴_ آیا ابوبکر و عمر منافقی را در کار حکومتی بکار گماشتند؟
۵_ آیا گناه، اعمال خوب را نابود و ایمان را زایل می‌گرداند؟
۶_ اهل سنت به عصمت غیر انبیاء قائل نیستند
۷_ اجتهاد
۸_ ظهور گروه‌های افراطی در خلافت علی و ارشادات رسول اکرم ص
۹_ آیا معاویه ادعای خلافت داشته است؟
۱۰_ حدیث عمار
۱۱_ تقسیم‌بندی مربوط به اهل بغی
۱۲_ آیا با قاتل عمار باید جنگید؟
۱۳_ عقیدۀ قاعدین در جنگ و همراهی نکردنشان با گروه‌های متخاصم

برای دانلود پی دی اف کتاب کلیک نمایید

images

۴ پاسخ به “چرا باید قدرشناس اصحاب رسول باشیم ؟”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    کریم شهیاد says:

    باسلام شما چه کسانی راصحابه میدانید؟بطور کامل صحابه راتعریف بفرمائید متشکرم

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    کریم شهیاد says:

    باسلام از امروز بحث اصحاب را شروع میکنیم انشاالله سوال اول صحابه رسول الله(ص)چند نفربودند؟ واز چند نفرانها حدیث نقل شده؟ وهرکدامشان چند حدیث نقل کرده اند؟ ایا همه روایت کنندگان حدیث ثقه بودند؟۲_تابعین چند نفر بودند وچند نفرانها حدیث از صحابه وحودشان حدیث نقل کرده اند؟ایا تمام تابعین ثقه بودند؟۳_تابعین تابعین چند نفرشان حدیث از تابعین (چون دیگر تمام صحابه از دنیا رفته بودند)نقل حدیث کرده اند؟ باز ایا تمام انها ثقه بودند؟۴_ چرا تا ان زمان حدیث نوشته نشده بودوچه کسانی از کتابت احادیث جلوگیری کرده ومیکردند؟تا عمر بن عبدالعزیز دستور کتابت حدیث را دادند اگر جواب این سوالات داده شود وارد گفتکو میشویم

    • وضعیت کاربر : مهمان
      محمد says:

      این سوال بی مورد یعنی چه مگه تعداد صحابه رکعات نمازه که همه باید بدانند؟
      رفتی پای شبکه هتاک نشستی حرف آخوند ابوالقاسمی رو شنیدی این سوالات رو این آقا طرح کردند جنابعالی هم تحریک شدی خیال کردی دیگه شدی عالم و میتونی مردم رو به صراط مستقیم هدایت کنی تعداد صحابه رو بپرسی مردم میرن بهشت چون ابوالقاسمی پرسیده ، فساد هم از جامعه ایران رخت سفر می بنده؟!
      شما که مریدش هستی اول به این آقای مرشد خودت یاد بده که ادب رو یاد بگیرند در تبلیغ دین به هیچ کسی اهانت نکنند تبلیغ اسلام رو بدون بد زبانی به مردم بگویند واقعا برای مخ پوکیده شماها باید گریه کرد خیلی پرت هستین پیامبر اهل بیت و صحابه اهانتگر نبودند .
      ما با برادران شیعه خود وحدت داریم و برادریم و هیچ مشکلی بین شیعه و سنی وجود نداره و همدیگه رو دوست داریم و به حرف بزرگتر و علمای خود راجع به وحدت گوش میدیم و از کنار شماها که دشمن وحدت ما مسلمانان هستید رد میشیم و کلا حساب تفرقه افکن ها که در جامعه ایران نفرت رو تبلیغ می کنند چون نمی فهمند رو جدا میدونیم.
      صحابه اگه متقی و عادل نبودند اسلام به دنیا گسترش پیدا نمی کرد مگه مرتد و کافر میتونه دنیا رو مسلمان کنه ؟! لطفا قل اینکه به جوش بیایی به مرشد خودت خیلی چیزا که نمی فهمد یاد بدین .ممنون

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدي says:

    سلام
    امام ابن جوزی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب الموضوعات روایتی را می اورد و در آخر میگوید این روایت از دروغگویی های عبدالرحمن بن عدیس است!!!
    ابن جوزی می اورد:
    «فَصَعَدَ ابْنُ عُدَیْسٍ مِنْبَرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ أَلا إِنَّ عبد الله بْنَ مَسْعُودٍ حَدَّثَنِی أَنَّهُ سَمِعَ رَسُول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: ” أَلا إِنَّ عُثْمَانَ أضلّ من عَیبه
    … هَذَا حَدِیث لَا نشک فِی أَنه کذب ولسنا نحتاج إِلَى الطعْن فِی الروَاه وَإِنَّمَا هُوَ من تخرص ابْن عدیس[۶۷].»(با اجازه معنی فارسیشو نیاوردم و فقط آخرش رو که ابن جوزی گفته رو نوشتم)
    …این حدیث شکی نداریم که دروغ است و نیاز نیست به راویان این حدیث ایراد وارد کنیم بلکه این از دروغگویی های ابن عدیس است!!!»
    ابن جوزی صریحا میگوید ابن عدیس دروغ می گوید و این حدیث را به دروغ به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نسبت میدهد.
    این در حالی است که در صحیح بخاری امده است هرکسی سخن دروغی را به رسول الله صلی الله علیه و آله نسبت بدهد وارد جهنم خواهد شد!!!
    در صحیح بخاری امده است:

    « حدثنا علی بن الجعد، قال: أخبرنا شعبه، قال: أخبرنی منصور، قال: سمعت ربعی بن حراش، یقول: سمعت علیا، یقول: قال النبی صلى الله علیه وسلم: «لا تکذبوا علی، فإنه من کذب علی فلیلج النار[۶۸]»

    «رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:بر من دروغ نبندید پس هر کسی بر من دروغ بست وارد جهنم خواهد شد.»
    بنابراین طبق سخن امام ابن جوزی که میگوید این صحابی بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دروغ بسته است اهل جهنم خواهد بود.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 23نفر
  • بازدید امروز 33122
  • بازدید دیروز 114256
  • بازید کل 100391809

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com