پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 37422

 امروزه عده ای از دوستان نا آگاه و کم تجربه خود را با اختلافات فقهی ائمه چهارگانه اهل سنت سرگرم می کنند، گویا مشغله دیگری برای شان فراهم نشده است، بر این اساس رفتارهای نا شایست و غیر معقولی از خود نشان میدهند ، و بنابر در خواست دوستان لازم دانستم در این باره حد و مرز آرای فقهی ائمه اربعه را مورد بررسی قرار دهم .

ابتدا باید ببینیم که سرچشمه نظرات فقهی و عقاید امامان اهل سنت از کجاست ، دوستان گرامی؛ امامان اهل سنت به اتفاق همه علما چه در گذشته و چه در عصر حاضراز کتاب الله و سنت رسول الله پیروی کردند ، و این چهار مذهب همگی جزو اهل سنت و جماعت هستند و هیچ فرقی از لحاظ عقیده و اصول دین با هم ندارند، یعنی همگی در اعتقاد همانند هم فکر می کنند. اما از لحاظ فقهی گاها (نه همیشه) با هم اختلاف نظر دارند. عقاید و نظرات شان بر گرفته از این دو منبع دین مبین اسلام می باشد، بسیار جای خوشبختی و خوشحالی است که هیچ یک از بزرگان دینی در این خصوصی نظری غیر از این ندارد .

کتاب الله و سنت رسول الله منبع اصلی دین مبین اسلام هستند که علما باز اتفاق نظر دارند که اگر عقاید و نظرات کسی موافق با این دو منبع بود آن را می پذیریم وبرای آن احترام قائلیم ، و اگر نظر دینی کسی مخالف با کتاب الله و سنت رسول الله ص بود آن را هرگز نخواهیم پذیرفت ، و از اعتبار خارج و مردود می باشد .

و دلیل مقبولیت امامان اربعه نزد جمهور اهل سنت این است که آنها بر منهج کتاب الله و سنت رسول الله بودند ، هیچ یک از پیروان امام اعظم ابوحنیفه ، امام شافعی ، امام مالک و امام احمدبن حنبل، چشم بسته از این شخصیتهای علمی و دینی تقلید نکردند . این از خصوصیات بارز اینها بود که بطور یقین، فقه شان را با قرآن و سنت اساس گزاری کردند .

همچنین در سایت فتاوای اهل سنت چنین ذکر شده : علت اختلاف در مذاهب چهارگانه اهل سنت عقیده نیست، بلکه در فقه و اصول فقهی آنها است و گرنه ائمه اربعه استاد و تلامیذ یکدیگر بوده اند، و بر یکدیگر دعاء خیر میکرده اند و هر یک مذهب دیگری را در حالت استدلال صحیح بر مذهب خود ترجیح میداده اند.

و با این توضیحات رد می کنیم گفتار آنهایی را که می گویند شما دین تان را از ابوحنیفه و شافعی گرفتید ، و یا می گویند دین تان را از حضرت امیر الومنین عمررض گرفتید ، خیر دوستان ما دین مان را از صاحبش گرفتیم یعنی از رسول الله صلی الله علیه و سلم و دین ما دست اول است نه دست دوم . اگر در آرای فقهی یکی از ائمه تعارضی با سنت پیامبر مشاهده گردد به اتفاق همه علمای اهل سنت آن نظر فقهی رد است . در واقع ائمه اهل سنت کار تفکیک بین سنتهارا انجام دادند و سایر اهل سنت به هر دسته ای که متمایل باشد تمسک می جوید ، و پیروی از هر یک از امامان به معنی پیروی از سنت رسول الله ص است .

این است معنی «اهل سنت» بودن ، و عمل کردن به این فرموده خدای بزرگ که می‌فرماید: « وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا » «حشر/۷»

(آنچه را که پیامبر صلی الله علیه وسلم آورد، بگیرید (اجراکنید) و ازآن چه نهی کرد، پرهیز کنید).

و در جای دیگر می‌فرماید

» یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیلا (۵۹)» (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید الله را و اطاعت کنید پیامبر صلی الله علیه وسلم را و اولوالامرتان را و هر گاه در چیزی نزاع داشتید آن را به الله و رسول بازگردانید [از آن‌ها داوری بطلبید] اگر به الله و روز رستاخیز ایمان دارید این [کار] برای شما بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است). «نساء/۵۹»

و می‌فرماید: « وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ ذَلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (۱۵۳)» «انعام/۱۵۳» (این راه مستقیم من است از آن پیروی کنید و از راه‌های پراکنده (اغراض) پیروی نکنید، که شما را از راه حق، دور می‌سازد، این چیزی است که الله شما را به آن سفارش می‌کند، تا تقوا پیشه کند)

آیا مذهب پنجمی بنام سلفی وجود دارد ؟

سلفیه فرقه یا مذهب خاصی نیست، بلکه منظور از این اصطلاح یعنی: کسانی که بر راه و روش سلف صالح امت قرار گرفته اند. و سلف صالح امت که عبارتند از: پیامبر صلی الله علیه وسلم و اصحاب رضی الله عنهم و تابعین و ائمه ی اربعه رحمهم الله تعالی بنابراین سلفی هم همان اهل سنت و جماعت هستند که در اصول فقه تابع امامان چهارگانه هستند و با آنها هیچ تضاد عقیدتی ندارند و مذهب فقهی جداگانه ای هم ندارند

کتاب الله و سنت رسول الله کدام هستند؟

منظور از کتاب الله که منبع اول دین مبین اسلام است ، قرآن کریم می باشد که دارای ۱۱۴ سوره و بیش از ۶۰۰۰ آیه می باشد و هیچ گونه خطا و لغزشی در آن وجود ندارد ، زیرا کلام خدا از صفات خداوند است و مانند خداوند پاک از هر عیبی است، و کسی که عقیده وجود اشتباه در قرآن را داشته باشد از حیطه اسلام خارج می گردد .

و منظور از سنت رسول الله (ص) احادیث و روایاتی هستند که رسول الله صلی الله علیه و سلم در طول ۲۳ سال، و به مرور زمان به شاگردان خویش، بصورت آموزشی بیان می فرمود، چرا که آنها قبل از پذیرش اسلام هیچ اطلاعی از اسلام نداشتند و آنحضرت آنهارا پس از گرویدن به اسلام آموزش می داد، بطور مثال : روش نماز خواندن، تعداد رکعات، روش وضو گرفتن، روش غسل کردن، احکام مربوط به بانوان، احکام مربوط به جهاد، زکات، روزه رمضان و غیره، حج بیت الله الحرام، آداب غذا خوردن، آداب خوابیدن، آداب برخورد کردن و خلاصه کل آداب زندگی را به اصحاب وفادارش آموزش داد، در اثر آموزش رسول ص خدا بود که بعضی از آنها عالم دین و فقیه در دین گشتند مانند حضرات ابوهریره رض، عبدالله بن مسعود، عبدالله بن عباس و بسیاری دیگر رضی الله عنهم ، در حالکه آنها قبل از اسلام در جهل بودند هیچ اطلاعی از دین اسلام نداشتند و اگر رسول خدا آنها را آموزش نمیداد آنها نمی توانستند عامل بر دین باشند و خوبان امت و شایسته گان ما قرار گیرند .

عمده این روایات و احادیثی که آنحضرت بصورت آموزشی بیان کردند در صحاح سته ( یعنی شش کتاب صحیح حدیث ) گردآوری شده اند، و تعدادی هم در کتابهای دیگر موجودند . ائمه اربعه اهل سنت با استفاده از این شش کتاب صحیح فقه شان را اساس گزاری کردند. برهر مسلمانی واجب است هر آنچه که در قرآن و سنت ذکر شده است پیروی کند تا رستگار شود .

چه لزومی داشت که مذاهب چهارگانه به وجود بیایند ؟

حال سوال پیش می آید که آیا همان کتاب الله و احادیث کافی نبودند که این مذاهب را تاسیس کردند ؟

پاسخ : اولا این را بدانیم، تاسیس چهار مذهب به معنی چهار دین نیست، و همچنین چهارمذهب جدا از هم هم نیست ، زیرا در اصول دین و عقاید که برگرفته از قرآن کریم است هیچ اختلاف نظری بین چهار امام وجود ندارد، اختلاف شان بسیار اندک و جزیی و معقول است که هر انسان عاقلی آن را می پذیرد، و آن در سنت است و نه در همه روایات ، بلکه در آن دسته از روایاتی که در مورد استحباب عملی دو حدیث وارد شده است و از آنجایی که هر دو حدیث صحیح هستند، لذا هر یک از ائمه یکی از آن را برای فقه خودش انتخاب نموده است .

خلاصه کلام : هیچ اختلاف نظری بین ائمه اهل سنت در عقاید و اصول دین وجود ندارد وهمچنین در عمده روایات و سنت پیامبر اختلافی وجود ندارد، و فقط درمواردی که دو یا سه حدیث متفاوت از پیامبر نقل شده ، امامان یکی از آن دو یا یکی از آن سه را برگزیده است ، که بسیار معقول و جالب است و جالب ترش این است که هیچ یک ادعا نکرده که روایت من از دیگری بهتر است .

آیا جایز است که به نظر امام دیگری تمسک جوییم؟

علمای اهل سنت ، امامان حدیث و متخصصین در حدیث ، هیچ مذهبی را بر دیگری ترجیح نمیدهند و همه معتقدند که این امامان از سنت رسول الله (ص) پیروی کردند و هیچ یک نظری خارج از کلام خدا وسنت پیامبر نداشته است ، و اگر نظر ضعیفی در آرای قفهی امامی مشاهده گردد به شرطی که فرد متخصص در علوم دینی باشد برای او جایز نیست که نظر قوی را کنار بگزارد و نظر ضعیف را انتخاب نماید. بنابر این اهل سنت فقط یک مذهب دارد که مبتنی بر کتاب الله و سنت رسول الله می باشد، حال مهم نیست که فردی به کدام یک از احادیث و یا به رای کدام یک از امامان تمسک جسته است ، مهم این است که از کتاب خدا و سنت پیامبر خارج نگردد و تا زمانی که از این دو منبع خارج نگشته است ما نام اورا سنی میگزاریم .

از طرفی این بزرگواران و دیگر علماء که در زمان شان زندگی کردند سلف صالح ما هستند، و در تقوا و سیرت هر یک الگوی تمام مسلمانان می باشند ، آنها در دورانی پاک و با پاکی زندگی کردند، اخلاص و تقوای آنها در جهان کنونی نظیر ندارد و شایسته است که هر مسلمانی برای کسب هدایت از علمای صالح خویش الگو بگیرد.

چرا بعضی ها اختلافات فقهی را بزرگ نمائی می کنند ؟  

علمای صالح و شایستگان اهل سنت، مانند سلف صالح خویش با هم دیگربا مودت رفتار می کنند و حقایق را همانگونه که هست نشان میدهند ، اما یک عده دانش آموز و بی تجربه که افکار کودکانه دارند نظرات فقهی را اختلاف می دانند صرف نظر از اینکه برای هر دو نظر دلیل از سنت موجود است و هر دو صحیح می باشند، و اوقات شان را با این حرف های بیهوده تلف می کنند ، چرا که شایستگی دیگری ندارند که بتوانند برای جامعه مفید باشند ، از کلام خدا و سنت های آنحضرت نا آگاه هستند و با این تصورغلط که اکنون بلد شده اند در برخی موارد ادب را هم فراموش می کنند ، و یا چه بسا بزرگترهایی را دیدند که حرفی زده و این ها تحریک شده و احساسی برخورد می کنند، چنانچه عرض شد شایستگان اهل سنت ازاین افراد فاصله زیادی دارند . و اگر چنانچه در حاشیه ها، شخصیت مذهبی خود را با اختلافات به شیوه ی تحریک آمیزی مشغول می سازد، برای او سزاوار است عمامه اش را بر زمین بگذارد و اسباب بازی کودکان را به دست بگیرد، این بهتر از این است که با افکار کودکانه با دین و احساس مردم بازی کند ، چنین افراد نا امیدی بجای حفظ حرمت خویش بارها به دیگران بی حرمتی کرده تا محبوبیت کسب کنند، و به گروه های دینی مانند «جماعت تبلیغ» که جمهور اهل سنت آن را تائید می کنند می تازند، مطمئنا هیچگاه نه محبوب خدا خواهند شد و نه محبوب مردم ، چرا که کسب محبوبیت راه دیگری دارد و آن ایمان و شایستگی نزد خداوند است ، چنانچه الله تعالی می فرماید : إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا/ سوره مریم یعنی ، خدای رحمان کسانی را که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند ،، محبوب همه گرداند

برخی از اقوال امامان 

ائمه اربعه خودشان مخالف اختلافات مذهبی بوده اند، بطوریکه به پیروانشان نصیحت میکرده اند که اختلاف نکنند و فقط قول حق را بگیرند هر کجا و از هر کسی که بشنوند. بطور خلاصه اقوال این ائمه در مورد مذهبشان بشرح زیر میباشد:

اولین این ائمه امام ابو حنیفه بوده است که بعضی از اقوالش عبارتند از: ۱- “إذا صح الحدیث فهو مذهبی” (روایت ابن عابدین در ” الحاشیه ” ۱/۳ ) یعنی: “اگر حدیثی صحیح واقع شد مذهب من همان میباشد.” ۲- “لا یحل لأحد أن یأخذ بقولنا ما لم یعلم من أین أخذناه” (روایت ابن عابدین در حاشیه کتاب “البحر الرائق ” ۶/۲۹۳) یعنی: “حلال نمیباشد برای کسی که قول ما را بگیرد ولی نداند که آنرا از کجا (و چه منبعی) گرفته ایم”، و در روایتی دیگر میگوید: “حرام علی من لم یعرف دلیلی أن یفتی بکلامی” یعنی: “حرام است بر کسی که دلیل مرا نداند و با اقوال من فتوی بدهد”. ۳- “إذا قلت قولا یخالف کتاب الله تعالی وخبر الرسول صلی الله علیه وسلم فاترکوا قولی” (روایت فلاَّنی در “الإیقاظ” ص ۵۰) یعنی: “اگر حرفی بزنم که مخالف کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و سلم باشد پس قول مرا رها کنید”.

دومین امام، امام مالک بودند که میگفت: ۱ – “إنما أنا بشر أخطئ وأصیب فانظروا فی رأیی فکل ما وافق الکتاب والسنه فخذوه وکل ما لم یوافق الکتاب والسنه فاترکوه” (روایت ابن عبد البر در “الجامع” ۲/۳۲) یعنی: “همانا من بشر هستم و (در مسائل فقهی) خطا میکنم و یا صحیح میگویم، پس در رأی من بنگرید، و هر مسئله ای که با قرآن و سنت موافقت داشت بگیرید و اگر مخالف بود آنرا ترک کنید” ۲- ” لیس أحد بعد النبی صلی الله علیه وسلم إلا ویؤخذ من قوله ویترک إلا النبی صلی الله علیه وسلم” (روایت ابن عبد البر در “الجامع” ۲/۹۱) یعنی: “هیچکس بعد از پیامبر صلی الله علیه و سلم نیست که گفتارش قبول شود و یا نشود مگر پیامبر صلی الله علیه و سلم (که گفتارش هیچوقت نباید ترک شود و همه اش باید قبول شود)”

سومین امام، امام شافعی بودند که میگفت: ۱- “إذا صح الحدیث فهو مذهبی” (النووی ۱/۶۳) یعنی: “اگر حدیثی صحیح در آمد پس مذهب من همان است”. ۲- “إذا رأیتمونی أقول قولا وقد صح عن النبی صلی الله علیه وسلم خلافه فاعلموا أن عقلی قد ذهب” ( ابن عساکر بسند صحیح ۱۵/۱۰/۱ ) یعنی: “اگر حرفی بزنم در حالیکه از پیامبر صلی الله علیه و سلم حدیث صحیحی خلاف قول من وارد شده باشد پس بفهمید که عقلم را از دست داده ام” ۳- “کل حدیث عن النبی صلی الله علیه وسلم فهو قولی وإن لم تسمعوه منی” (ابن أبی حاتم ۹۳ – ۹۴) یعنی: “هر حدیثی را که از پیامبر صلی الله علیه و سلم بشنوید قول من نیز میباشد، گرچه از من نیز نشنیده باشید”

چهارمین امام، امام احمد بن حنبل بودند که میگفت: ۱- ” لا تقلدنی ولا تقلد مالکا ولا الشافعی ولا الأوزاعی ولا الثوری وخذ من حیث أخذوا” (ابن القیم در “إعلام الموقعین” ۲/۳۰۲) یعنی: “از من و مالک و شافعی و اوزاعی و ثوری تقلید نکنید و بگیرید از جاییکه که آنها گرفته اند (یعنی از قرآن و سنت). ۲ – ” رأی الأوزاعی ورأی مالک ورأی أبی حنیفه کله رأی وهو عندی سواء وإنما الحجه فی الآثار” ( ابن عبد البر در “الجامع” ۲/۱۴۹) یعنی: ” رأی اوزاعی و مالک و ابو حنیفه همه اش رأی هست و نزد من همه اش یکسان است، ولی برهان و دلیل و حجت باید از اثر (یعنی حدیث پیامبر) باشد”. ۳- ” من رد حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم فهو علی شفا هلکه” (ابن الجوزی در “المناقب” ( ص ۱۸۲) یعنی: “کسی که حدیث پیامبر صلی الله علیه و سلم را رد کند پس او نزدیک است که هلاک شود”. این بود بعضی از اقوال ائمه اربعه که چطور پیروانشان را از تقلید کورکورانه بر حذر میداشند و همیشه آنها را یاداوری میکردند که با دلیل و استناد از قرآن و سنت اقوالشان را مطابقت دهند و و اگر موافقت داشت قبول کنند و اگر مخالفت داشت رأی کسی دیگر که صحیحتر باشد را بگیرند. . امام احمد رضی الله عنه امام ابوحنیفه را به خوبی یاد می کرد و از خداوند برای او طلب رحمت می نمود .

 تبلیغ دین گشودن باب اختلافات نیست

اختلاف افکنی و جدال راه انداختن نه تنها تبلیغ نیست بلکه خارج ازچهارچوب عقل و بصیرت است ، علم اگر وسیله مجادله باشد علم نافع نخواهد بود بلکه وسیله هلاکت آن شخص عالم نما است . چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «من طلب العلم؛ لیجاری به العلماء، أو لیماری به السفهاء، أو یصرف به وجوه الناس إلیه؛ أدخله الله النار». ترمذی ‎ ‎ یعنی: کسی که علم بیاموزد تا با آن با علما مناقشه کند یا بر افراد ساده و سفیه‌ بتازد، یا آنرا وسیله جلب نظر مردم به خویش قرار دهد، خدای تعالی او را به آتش دوزخ داخل می‌کند . لذا علم باید وسیله هدایت و نور باشد . هیثم بن جمیل گوید: «قلت لمالک رحمه الله یا أبا عبد الله الرجل یکون عالماً بالسنن ‏یجادل عنها ؟ قال: لا، ولکن یخبر بالسنه فإن قبلت منه وإلا سکت» “جامع العلوم والحکم” (ص : ۱۰۲)‏. یعنی: « به مالک بن انس رحمه الله گفتم: ای ابا عبدالله اگر مردی به سنت آگاه باشد بوسیله آن با مردم مجادله می کند؟ فرمود: خیر، بلکه سنت را به مردم می رساند، اگر قبول کرد چه بهتر وگرنه ساکت شود» و عبدالله بن وهب فرمود: «سمعت مالکاً رحمه الله یقول : المراء فی العلم یقسی القلب، ‏ویورث الضغن» “جامع العلوم والحکم” (ص : ۱۰۲)‏ یعنی: «شنیدم که امام مالک رحمه الله می فرمود: مجادله در علم موجب قساوت قلب و ایجاد کینه می شود» پس میراث سلف صالح ما تبلیغ دین بدون مجادله و بدون وارد کردن تهمت به دیگران است .

تاختن به عقاید دیگران تبلیغ دین نیست !

خداوند مسلمانان را از اختلاف افکنی و نزاع برحذر داشته است ، چنانچه می فرماید : وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ وَاصْبِرُواْ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ/ سوره مبارکه انفال یعنی ، و از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با هم نزاع مکنید که سُست شوید و مهابت شما از بین برود، و صبر کنید که خدا با شکیبایان است ، پس نزاع نکردن اطاعت از خدا و اطاعت از رسول الله ص است و نزاع کردن ترک اطاعت از خدا و رسول است ، معنی «واصبروا» این است که اگر شما نیاز به نزاع پیدا کردید بجای نزاع کردن صبر را پیشه کنید ، و خداوند با کسی است که به اطاعت از او صبر را اختیار نموده است نه با کسی که اهل نزاع و جدال باشد . بدون شک کسانی که به دنبال نزاع هستند وبه دیگران می تازند، شرٌ و بدان این امت هستند، چه بسا انسانی به ظاهر خوب اما بد این امت باشد .

کلا چهار گروه از علما نمی توانند در جامعه مفید باشند

اول ، عالمی که دور اندیش نباشد نمی تواند در جامعه مفید باشد و بلکه ضررش از نفعش بیشتر است

دوم ، عالمی که محبت دنیا دارد، این دسته بخاطر کسب متاع دنیا دست به هر رفتاری درست یا نادرست دست می زند ، محبت دنیا برای همه انسانها خطرناک است اما برای علما خطرش بیشتر است

سوم ، کسی که تکبر و غرور داشته باشد ، چراکه تکبر و غرور باعث خودخواهی و خودبینی می شود این گروه نمی توا ند دور اندیش باشد .

چهارم ، کسی ریا کار باشد، کسانی که اهل ریا و تظاهر هستند نمی توانند محبت الهی را در دل داشته باشند ، چراکه ریاکار برای کسب موقعیت و محبوبیت خود تلاش می کنند . همین چهار گروه افراد خطرناکی هستند ، خداوند از شرشان امت مسلمان را در پناه خویش حفظ بفرماید ، در شرایط فعلی که جهان اسلام با توطئه از سوی استکبار جهانی مواجه است ، حفظ وحدت بر همه مسلمانان در سرتا سر جهان واجب است .

| ۲ مرداد ۱۳۹۳
۱۳ پاسخ به “پدیده شوم فرقه گرایی”

  1. رامین says:

    بسیار عالی بود ..اطلاعات جامع و مفیدی بود باتشکر فراوان.


  2. فرشته خالقی says:

    باسلام ودرودبی پایان بررسول الله صلی الله علیه وسلم اصحاب ویارانش وامامان اربعه بسیارعالی ومفیدبوداستفاده بردم جزاکم الله خیر


  3. مجتبی says:

    سلام.این حرفا واسه افراد بی سوادی که خبری از اصول عقاید اهل سنت ندارن خوبه…خب اگه اینجور که شما گفتید باشه پس چرا هیچ حنفی راضی نیست مالکی بشه یا باالعکس؟؟؟؟ مثل اینکه نزاع های بین فرقه های اهل سنت تو قرون اولیه هجری بر سر مذهبشون رو تو تاریخ نخوندین که این حرفای خنده دار که پیش اهل فن هیچ ارزشی نداره رو میزنید؟؟؟؟؟؟؟چه تکفیر ها که نشد و اخر سر هم نزاع رو کنار گذاشتن و بعدش همه توجهشون رو به شیعیان متمرکز کردند و شروع به تکفیر و قتل و کشتار اونا کردن…بنده خودم با اهل سنت در ارتباطم و میدونم چه اختلافاتی دارن که بخاطرش فرقشون رو حاضر نیستن عوض کنن و سخت به فرقه خودشون پایبندن…البته ما امامیه هم از نظر ارای فقهی و اصولی اختلافاتی داریم ولی این باعث نشده که مثل شما اهل سنت فرقه فرقه بشیم و حاضر نباشیم فرقمونو عوض کنیم …پس یادتون باشه که اگه اختلافات اهل سنت جدی نبود مثل ما امامیه همه یه اسم داشتن نه اینکه حنفی و مالکی و…باشن…والسلام علی من اتبع الهدی.

    پاسخ :
    برادر بزرگوار این مطلب بیانگر مسئله مذهبی و داخلی اهل سنت است و به خود اهل سنت مربوط می باشد .


  4. الهام says:

    ۞ *•.¸.•* بِسْمِ اللهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِیمِ •¸*•*۞
    .*•
    ۞ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ۞ اللَّهُ الصَّمَدُ ۞ لَمْ * • ۞

    ۞ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ۞ وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ * • ۞

    ۞•.¸.•**•*•.¸*•*•.¸* *•.¸**•.¸**•.¸*۞


  5. nahnofedak_yarasulallah says:

    خدایا یاریمان کن تا قلبی صاف وپرامید در راه اعتلائ اسلام عزیز داشته باشیم خدایا مارا از تفرقه واختلاف دور کن تو فرمودی اگر تفرقه واختلاف بکنید ابرویتان می رود بخدا همین شدیم چند روز پیش توا ینترنت دیدم کاریکاتوری حقیقی ازمسلمانی که مضمونش این بود که مسلمانان با اجر همدیگر را می زدند وان اجر بدست اسرائیل میفتاد وخانه میساخت بله ما تفرقه کنیم بسود اسرائیل وهمه دشمنان واقعی اسلام است خداوند اهدایتمان کن ازجانب خودت تا برادری کنیم از برادری لذت ببریم بخدا قسم همه مسلمانان برادرند پیرو قران وسنت رسول الله حتی انان که سنی نیستند هم قران واحادیث حقیقی رسوال الله را صمیمانه قبول دارند خداوند نفاق را ازمیان مسلمین بردار ومسلین را درهرکجا یاری کن بخصوص ملت مظلوم فلسطین عزیز را یاری ونصرت عطا بفرما


  6. mm says:

    الحمدلله کثیرا علی نعمه الاسلام خدارا ثنای بی پایان که مسلمانم خدا را دوست دارم پیامبرش را دوست دارم قلبی پر از ایمان و محبت دارم


  7. فرشته خالقی says:

    السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته باقبولی طاعات وعبادت تان دراین ماه مبارک ازالله تبارک وتعالی هدایت همه مسلمین به سنت واحدکه همانا سنت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم است را دارم بسیارعالی ومفیدبودجزاکم الله خیر
    متاسفانه فرقه گرایی واحزاب انقدرزیادشده که یک عده مسلمان را به جای هدایت گمراه کرده وعقایدشخصی شان راوارددین کردندالله جل جلاله ازامامان اربعه راضی باد


  8. نازی says:

    جزاکم الله
    من شبه ای در دل داشتم که با خواندن این مطالب بسیار مفید شبه ام برطرف شد خدا حفظتون کنه


  9. sodes says:

    ممنون از مدیر سایت بابت گذاشتن این مطلب خیلی مهم و مفید متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات در اهل سنت همین فرقه گرایی است که باید راهکار هایی انجام داد که این فرقه گرایی در اهل سنت ان شاالله تمام شود و به اصطلاع باید با این مشکل مبارزه کرد.


  10. محمد says:

    برادرم از افکار هوشمندانه شما بسیار خوشحالم متاسفانه اکثرا درک ندارند اهل سنت والجماعت همه یکی هستند و یک مذهب دارند قران خدا وسنت پیامبرش مذهب ماست و افتخار ماست احسنت برادرم .


  11. خواهرمسلمان says:

    به‏ ‏موضوع‏ ‏بسیار‏ ‏‏ مهمی‏ ‏اشاره‏ ‏کردید‏ …
    ‏چهار‏ ‏مذهب‏ ‏اهل‏ ‏سنت‏ ‏‎همانند‏ پرتو‏ ‏های‏ ‏نور‏ ‏‏خورشید‏ هستند‏ ‏‏درست‏ ‏هست‏ ‏که‏ پرتوها‏ ‏از‏ هم‏ ‏جدا‏ ‏هستند‏ ‏اما‏ ‏منبع‏ ‏تمامی‏ ‏آنها‏ ‏یکیست.
    متاسفانه‏ ‏امروزه‏ ‏شاهد‏ فرقه‏ ‏های‏ ‏باطل‏‏(بسیار‏ ‏‏سخت‏ ‏گیر‏ ‏وبسیار‏ ‏آسان‏ ‏گیر‏)‏‏ ‏در‏‏ ‏بین‏ ‏مسلمین‏ ‏هستیم‏ ‏که‏ ‏هرکدام‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏برترمی‏ ‏دانند‏‏ ‏غافل‏ ‏از‏ ‏اینکه‏ ‏هیچ‏ ‏کدام‏ ‏در‏ ‏چهارچوب‏ ‏قوانین‏ ‏اسلام‏ ‏نیستند.
    *خداوند‏ ‏تمام‏ ‏مسلمانان‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏تفرقه‏ ‏و‏ ‏فرقه‏ ‏گرایی‏ ‏محفوظ‏ ‏بدارد*‏ ‏


  12. Banoo says:

    بسیار عالی.پیروز باشید ان شالله.
    یا الله ریشه ی اختلاف و فرقه گرایی و کینه و نفرت را از میان مسلمانان بر کن.یا الله ما را به قرآن و سنت بازگردان تا بیش ازین بازیچه ی دست دشمنان و منافقان نگردیم.یا الله ما را از این فتنه و آشوب و ظلم و ستم برهان.یاالله بر مردم مظلوم فلسطین رحم بفرما و آنان را از چنگ منفعت طلبان و دشمنان برهان.یاالله یاریگرمان باش.


  13. aveen says:

    احسنت وجزاک الله خیر الجزاء

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 11نفر
  • بازدید امروز 27300
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107708300

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com