پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2331
  • کل نظرات 9702
  • کل اعضا 1697
  • جدیدترین عضو majidhami
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 735

حضرت سیدالمرسلین -صلى الله علیه وسلم- بامداد روز دوشنبه نهم ربیع‌الاول، سال عام‌الفیل، چهلمین سال فرمانروایی خسرو انوشیروان، برابر با بیستم یا بیست و دوم آوریل ۵۷۱ میلادی[۱]، بنابر تحقیقات دانشمند بزرگ، محمد سلیمان منصور پوری (رحمه الله)، در شعب بنی‌هاشم، در شهر مکه، به دنیا آمد[۲].

ابن سعد روایت کرده است که مادر رسول خدا -صلى الله علیه وسلم- فرمود: به هنگام زادن وی، از دهانهٔ رحم من نوری برآمد که قصرهای شام در پرتو آن نمایان گردید. امام احمد و دارمی و دیگران نیز قریب به همین مضمون را روایت کرده‌اند [۳].

آورده‌اند، همزمان با میلاد نبی‌اکرم -صلى الله علیه وسلم- شواهدی گویا از بعثت آن حضرت را همگان مشاهده کردند: چهارده کنگره از ایوان مدائن فرو ریخت؛ آتشکدهٔ فارس، پرستشگاه مجوس، خاموش شد؛ آب دریاچهٔ ساوه فرو کشید؛ و کنشت‌های اطراف آن دریاچه همه ویران گردید. این مضامین را طبری و بیهقی و دیگران نقل کرده‌‌اند؛[۴] اما، سند محکمی ندارند، و تاریخ ملت‌هایی که این حوادث در سرزمین ایشان روی داده است، صحت آنها را گواهی نکرده‌‌اند؛ در حالی که معمولاً چنین وقایعی اگر اتفاق افتاده بودند، انگیزه‌های نیرومندی برای ثبت و ضبط آنها وجود می‌داشت.

مادر رسول خدا -صلى الله علیه وسلم- وقتی آن حضرت را به دنیا آورد، نزد نیای ایشان عبدالمطلب فرستاد، و ولادت نواده‌اش را به وی مژده داد. عبدالمطلب خندان و شادمان آمد، و قنداقهٔ نوزاد را با خود به درون کعبه برد، و به نیایش و شکرانه پرداخت[۵] و برای او نام «محمد» (یعنی پیوسته و همواره ستوده و پسندیده) را برگزید. این نام، پیش از آن نزد قوم عرب بی‌سابقه بود. در روز هفتم ولادت، چنانکه میان قوم عرب مرسوم بود، نوزاد را ختنه کردند [۶].

منبع: خورشید نبوت؛ ترجمه فارسی «الرحیق المختوم» تالیف: شیخ صفی الرحمن مبارکفوری، ترجمه: محمد علی لسانی فشارکی، نشر احسان ۱۳۸۸

[۱]- ۲۰ آوریل، برحسب تقویم میلادی قدیم، و ۲۲ آوریل میلادی جدید، برای تفصیل مطلب، نکـ: رحمه اللعالمین، ج ۱، ص ۳۸-۳۹، ج ۲، ص ۳۶۰-۳۶۱٫

[۲]- ن ک: نتائج الافهام فی تقویم العرب قبل الاسلام، محمود پاشا فلکی، چاپ بیروت، ص ۲۸-۳۵٫

[۳]- مسند احمد، ج ۴، ص ۱۲۷-۱۲۸، ۱۸۵، ح ۵، ص ۲۶۲؛ سنن الدارمی، ج ۱، ص ۹؛ طبقات ابن سعد، ج ۱؛ ص ۱۰۲٫

[۴]- نکـ: دلائل النبوه، بیهقی، ج ۱، ص ۱۲۶-۱۲۷؛ تاریخ الطبری, ج ۲، ص ۱۶۶، ۱۶۷؛ البدایه و النهایه، ج ۲، ص ۲۶۸-۲۶۹٫

[۵]- سیرهٔ ابن‌هشام، ج ۱، ص ۱۵۹-۱۶۰؛ تاریخ الطبری، ج ۲، ص ۱۵۶-۱۵۷؛ طبقات ابن سعد، ج ۱، ص ۱۰۳٫

[۶]- گویند: آن حضرت ختنه کرده به دنیا آمده بودند؛ نکـ: تلقیح فهوم اهل الاثر، ص ۴٫ ابن قیم گوید: حدیثی در این باب به ثبوت نرسیده است؛ نک: زادالمعاد، ج ۱، ص ۱۸٫

| ۱ فروردین ۱۳۹۱
یک پاسخ به “ولادت و نامگذاری پیامبر (صلی الله علیه وسلم)”

  1. کایل بلبلبل says:

    جناب جاهل محب!
    شما از کجا کلمه دهانه رحم را ترجمه کردید ومعادل کدام عبارت بود؟"از دهانهٔ رحم من نوری برآمد" این متن روایت: "لما ولدته خرج منی نور أضاء له قصور الشأم" ویا "رأت أمی حین وضعتنی سطع منها نور أضاءت له قصور بصرى"ج۱۰۲/۱ "منّی" به این معناست؟به معنای دهانه رحم است؟دقت کنید لطفا چیزهایی که در شأن پیامبر نیست را ذکر نفرماید.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 40نفر
  • بازدید امروز 107562
  • بازدید دیروز 141237
  • بازید کل 104762915

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com