پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 2760

از ابی سعید الخدری روایت است که رسول الله ص فرمودند : هیچ نبیی نیست مگر اینکه برای او دو وزیر از اهل آسمان و دو وزیر از اهل زمین وجود داشته باشد . پس دو وزیر من از اهل آسمان جبریل و میکائیل هستند و اما دو وزیر من از اهل زمین ابوبکر و عمر می باشند .
متن عربی با سند
حَدّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ الأشَجّ حدثنا تَلِیدُ بنُ سُلَیْمَانَ عَن أبی الْجحّافِ عَن عَطِیّهَ عَن أَبی سَعِیدٍ الْخُدْرِیّ قالَ: قالَ رسُولُ اللّهِ صلى الله علیه وسلم: “مَا مِنْ نَبِیَ إلاّ وَلَهُ وَزِیرَانِ مِنْ أهْلِ السّماءِ، وَوَزِیرَانِ مِنْ أَهْلِ الأرْضِ، فَأَمّا وَزِیرَایَ مِنْ أهْلِ السّمَاءِ فَجِبْرِیلُ وَمِیکَائِیلُ، وأَمّا وَزِیرَایَ مِنْ أَهْلِ الأرْضِ فَأَبُو بَکْرٍ وعُمَرُ”.
  منبع  ( سنن الترمذی : کتاب المَنَاقِبِ عَنْ رَسُولِ الله صلى الله علیه وسلم : باب فی مناقب أبی بکر وعمر رضی الله عنهما)

از عایشه روایت است که گفت : ابا بکر بر رسول الله ص وارد شدند که ایشان فرمودند : تو آزاد شده الله هستی از آتش . پس از آن روز ابوبکر عتیق نام گرفت . (در واقع حدیث  بشارتی است برای بهشتی بودن  ابوبکر صدیق )

متن عربی با سند
حَدّثَنَا الأنْصَارِیّ حدثنا مَعْنٌ حدثنا إِسْحَاقُ بنُ یَحْیَـى بنِ طَلْحَهَ عَن عَمّهِ إسْحَاقَ بنِ طَلْحَهَ عَن عائِشَهَ: “أَنّ أبَا بَکْرٍ دَخَلَ عَلَى رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه وسلم فقالَ أنْتَ عَتِیقُ اللّهِ مِنَ النّارِ فَیَوْمَئِذٍ سُمّیَ عَتِیقاً”.

منبع ( سنن الترمذی : کتاب المَنَاقِبِ عَنْ رَسُولِ الله صلى الله علیه وسلم : باب فی مناقب أبی بکر وعمر رضی الله عنهما)

 

از عایشه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم به مسدود کردن ابواب ( به مسجد ) امر کردند مگر باب ابی بکر ( که بسته نشد ) . ( سنن الترمذی : کتاب المَنَاقِبِ عَنْ رَسُولِ الله صلى الله علیه وسلم : باب فی مناقب أبی بکر وعمر رضی الله عنهما کلیهما ) .

متن عربی با سند
حَدّثَنَا مُحمّدُ بنُ حُمَیْدٍ حدثنا إِبْرَاهِیمُ بنُ المُخْتَارِ عَن إسْحَاقَ بنِ رَاشِدٍ عَن الزّهْرِیّ عَن عُرْوَهَ عَن عَائِشَهَ: “أنّ النّبیّ صلى الله علیه وسلم أَمَرَ بِسَدّ الأبْوَابِ إلاّ بَابَ أبی بَکْرٍ”.
منبع  ( سنن الترمذی : کتاب المَنَاقِبِ عَنْ رَسُولِ الله صلى الله علیه وسلم : باب فی مناقب أبی بکر وعمر رضی الله عنهما کلیهما ) .

از عمر بن الخطاب روایت است که گفت : رسول الله ص ما را به دادن صدقه امر نمودند و اتفاقا نزد من در آن هنگام مالی بود پس با خود گفتم : امروز از ابوبکر سبقت می گیرم و اگر قرار باشد سبقت بگیرم امروز همان روز است و با نصف مال خود آمدم که رسول الله ص فرمودند : چقدر برای خانواده خودت باقی گذاشتی ؟ گفتم : به همین مقدار . و ابوبکر با همه مالش آمد و رسول الله ص فرمودند : ای ابابکر تو چقدر برای خانوادت باقی گذاشتی ؟ او گفت : الله و رسولش را نزد آنها باقی گذاشتم . با خود گفتم : والله دیگر نخواهم توانست تا ابد در چیزی از ابوبکر سبقت گیرم .

متن عربی با سند
حَدّثَنَا هَارُونَ بنُ عبْدِ اللّهِ البَزّازُ البَغْدَادِیّ، حدثنا الفَضْلُ بنُ دُکَیْنٍ، حدثنا هِشَامُ بنُ سَعْدٍ عَن زَیْدِ بنِ أسْلَمَ عَنْ أبیهِ قالَ سَمِعْتُ عُمَرَ بنَ الْخطّابِ یقُولُ: “أمَرَنَا رسُولُ اللّهِ صلى الله علیه وسلم أنْ نَتَصَدّقُ وَوَافَقَ ذَلِکَ عِنْدِی مَالاً فَقُلْتُ الیَوْمَ أسْبِقُ أَبَا بَکْرٍ إنْ سَبَقْتُهُ یَوْماً، قالَ فَجِئْتُ بِنِصْفِ مَالِی فقالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله علیه وسلم مَا أَبْقْیْتَ لأهْلِکَ؟ قُلْتُ مِثْلَهُ، وَأَتى أَبُو بَکْرٍ بِکُلّ مَا عِنْدَهُ، فقالَ: یا أبَا بَکْرٍ مَا أَبْقَیْتَ لأهْلِکَ؟ فقالَ أَبْقَیْتُ لَهُمُ اللّهَ وَرَسُولَهُ، قُلْتُ والله لاَ أَسْبِقُهُ إِلى شَیْءٍ أَبَداً”.
منبع ( سنن الترمذی : کتاب المَنَاقِبِ عَنْ رَسُولِ الله صلى الله علیه وسلم ، باب فی مناقب أبی بکر وعمر رضی الله عنهما  )

از جبیر بن مطعم روایت است که گفت : زنی نزد رسول الله ص آمد و در مورد مطلبی با ایشان صحبت نمود که رسول الله ص به ایشان امری فرمودند که او گفت : یا رسول الله اگر شما را نیافتم چه کنم ؟ رسول الله  فرمودند : اگر مرا نیافتی نزد ابوبکر برو . ( نشون میدهد که معتمد ترین وافضل ترین بعد از من ابوبکراست )

( در صحیح بخاری آمده است منظور زن این بود که « اگر برای بار دوم آمدم و شما وفات کرده بودید آنگاه نزد چه کسی روم » که رسول الله ص به او امر می کند که نزد ابوبکر صدیق رضی الله عنه برود ) . ( یعنی اگر من وفات کردم بعد از من افضلترین ابوبکرصدیق هستند و شما نزد ایشان بروید)

توضیح : همیچنین هنگامیگه رسولخدا در مرض وفات بودند واز شرکت در نماز جماعت عاجز شدند دستور دادند که به ابوبکر بگوئید نماز جماعت را برگزار کند ( مروابابکر فلیصل باالناس ) عایشه عرض کرد یا رسوالله ابوبکر قلب رقیقی دارد وجای خالی شمارا ببینید شاید نتواند جماعت را برگزار کند رسولخدا با عصبانیت تکرار کردند که به ابوبکر بگوئید نماز جماعت را بجای من برگزار کند .

متن عربی با سند

حَدّثَنَا عبْدُ بنُ حُمَیْدٍ، حدثنا یعْقُوبُ بنُ إبْرَاهِیمَ بنِ سَعْدٍ قال: حدثنا أبِی، عَن أَبیهِ قالَ: أخبرنی مُحَمّدُ بنُ جُبَیْرِ بنِ مُطْعمٍ عن أبیه جُبَیْر بنَ مُطْعمٍ أخْبَرَهُ “أنّ امْرَأهً أتَتْ رَسُولَ اللّهَ صلى الله علیه وسلم فَکَلّمَتْهُ فِی شَیْءٍ فَأمَرَهَا بِأَمْرٍ فَقالَتْ أَرَأیْتَ یا رَسُولَ اللّهِ إِنْ لَمْ أَجِدْکَ؟ قالَ: إنْ لَمْ تَجِدِینی فأْتِ أَبَا بَکْرٍ”.

منبع ( سنن الترمذی : کتاب المَنَاقِبِ عَنْ رَسُولِ الله صلى الله علیه وسلم : باب فی مناقب أبی بکر وعمر رضی الله عنهما)

ولو کنت متخذا من الناس خلیلا لاتخذت أبا بکر خلیلا ولکن خله الإسلام أفضل سدوا عنی کل خوخه فی هذا المسجد غیر خوخه أبی بکر
( حم خ – عن ابن عباس ) ( أخرجه البخاری کتاب الصلاه باب الخوخه والممر فی المسجد ( ۱ / ۱۲۶ ) ص )
اگر من از بین مردم دوستی انتخاب میکردم حتما ابوبکر را انتخاب میکردم اما دوستی اسلامی بهتر است همه دروازه های بطرف مسجد را ببندید بجز دروازه ابوبکر. (  امیتازابوبکر بر سایر)

ولو کنت متخذا من أمتی خلیلا دون ربی لاتخذت أبا بکر خلیلا ولکن أخی وصاحبی
( حم خ ( أخرجه البخاری کتاب فضائل الصحابه باب قول النبی صلى الله علیه و سلم لو کنت ( ۵ / ۵ ) ص ) – عن ابن الزبیر خ – عن ابن عباس )
اگر من از امت خودم دوستی انتخاب میکردم بجز خدایم حتما ابوبکر را انتخاب میکردم ولیکن او برادر و صحابه من است .

– أنت صاحبی على الحوض وصاحبی فی الغار – قاله لأبی بکر –
( ت ( أخرجه الترمذی کتاب المناقب باب مناقب أبی بکر رقم ( ۳۶۷۹ ) وقال غریب ورقم ( ۳۶۷۰ ) وقال حسن صحیح غریب ص ) – عن ابن عمر )
( ای ابوبکر) تو رفیق من بر حوض کوثری و رفیق من درغاربودی .

یا أبا بکر ما ظنک باثنین الله ثالثهما
( حم ق ( أخرجه البخاری کتاب التفسیر تفسیر سوره براءه ( ۶ / ۸۳ ) ص ) ت – عن أبی بکر )

ای ابوبکر چه گمان می کنی در مورد دو نفری که الله سومی آنهاست .

توضیح :‌ این جمله مربوط است به زمانی که این دو بزرگوار در غار پناه برده بودند و ابوبکرنگران پیامبر بود، ورسولخدا برای تسلی ابوبکر این جمله را ایراد فرمود .

 من أراد أن ینظر إلى عتیق من النار فلینظر إلى أبی بکر
( طب وأبو نعیم فی المعرفه – عن عائشه وضعف )
کسی میخواهد به آزاده از آتش جهنم نگاه کند پس به ابوبکر نگاه کند .

أتانی جبریل فأخذ بیدی فأرانی باب الجنه الذی تدخل منه أمتی قال أبو بکر : وددت أنی کنت معک حتى أنظر إلیه قال : أما إنک یا أبا بکر أول من یدخل الجنه من أمتی
( د ک عن أبی هریره ) ( أخرجه أبو داود کتاب السنه باب فی باب الخلفاء رقم ( ۴۶۳۰ ) ص )
جبرائیل نزد من آمد و گرفت دست مرا پس نشان داد دروازه بهشت را که امت من از آن وارد می شوند ، ابوبکر گفت ( ای سولخدا) دوست داشتم منم با تو بودم و آن دروازه را میدیدم ، فرمود ای ابوبکر همانا توازامت من  اولین کسی هستی که وارد بهشت می شوی .

 الله الله فی أصحابی لا تتخذوهم غرضا بعدی فمن أحبهم فبحبی أحبهم ومن أبغضهم فببغضی أبغضهم ومن آذاهم فقد آذانی ومن آذانی فقد آذى الله ومن آذى الله یوشک أن یأخذه
( حم خ فی تاریخه غریب حل هب – عن عبد الله ) .

 از خدا در مورد اصحاب من به ترسید وآنها را بعد از من نشانه نگیرید، پس کسی که خواست دوست شان بدارد با دوستی که با من دارد دوست شان دارد ، و کسی که بعض شان دارد پس با بغضی که با من دارد بغض شان داشته باشد ، کسی که آنها را اذیت کند مرا اذیت کرده و کسی که مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده و نزدیک است مورد عذاب خدا واقع گردد .

آیات در فضیلت ابوبکرصدیق

اصحاب صفه انسان‌های فقیری بودند، پیامبر ابوبکر را تشویق کرد که به آنان غذا دهد. پس او سه نفر را با خود به خانه برد و پیامبر ده نفر را با خود به خانه برد . ابوبکر صدیق مخارج و نفقه مسطح بن أثاثه که از خویشاوندان دورش بود، تأمین می‌کرد. مسطح یکی از کسانی بود که در ماجرای افک دست داشت ؛ از این‌رو ابوبکر سوگند خورد که دیگر مخارج و نفقه او را تأمین نکند.

به همین خاطر خداوند متعال این آیه را نازل فرمود:

(وَلَا یَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنکُمْ وَالسَّعَهِ أَن یُؤْتُوا أُوْلِی الْقُرْبَى وَالْمَسَاکِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ )
 (نور: ۲۲)

«کسانی که از شما اهل فضیلت و فراخی نعمت‌اند، نباید سوگند بخورند … تا آنجا که می‌فرماید: و خدا آمرزگار و مهربان است (پس خویشتن را متأدب و متصف به آداب و اوصاف آفریدگارتان سازید)».

آنگاه ابوبکر گفت: چرا، به خدا قسم، دوست دارم که خداوند مرا ببخشد. از این‌رو تأمین مخارج و نفقه مسطح را از سر گرفت. حدیثی که در این باره وارد شده، در صحیح بخاری و مسلم وجود دارد.

آیات دیگر نیز در فضیلت ابوبکر صدیق  موجود است و همچنین فضیلت ابوبکر از زبان علی ابن ابی طالب ، که بخاطر اختصار مقاله از درج آنها خود داری می کنم .

موضوع:, قرآن و حديث
| ۷ آذر ۱۳۹۰
۵ پاسخ به “ابوبکر در کلام رسول الله”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    محسن says:

    تا آنجا که در تاریخ ثبت شده پیامبر دستور داد به غیر از درب خانه علی علیه السلام بقیه درها را به مسجد ببندند


  2. سید حسن says:

    سلام علیکم.متاسفانه تقریبا همه احادیثی که شما به آنها برای فضیلت ابوبکر استناد کرده اید ضعیف و نامعتبر هستند.برای مثال من به چند نمونه از آنها اشاره میکنم:
    حدیث اول:حَدّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ الأشَجّ حدثنا تَلِیدُ بنُ سُلَیْمَانَ عَن أبی الْجحّافِ عَن عَطِیّهَ عَن أَبی سَعِیدٍ الْخُدْرِیّ قالَ: قالَ رسُولُ اللّهِ صلى الله علیه وسلم: "مَا مِنْ نَبِیَ إلاّ وَلَهُ وَزِیرَانِ مِنْ أهْلِ السّماءِ، وَوَزِیرَانِ مِنْ أَهْلِ الأرْضِ، فَأَمّا وَزِیرَایَ مِنْ أهْلِ السّمَاءِ فَجِبْرِیلُ وَمِیکَائِیلُ، وأَمّا وَزِیرَایَ مِنْ أَهْلِ الأرْضِ فَأَبُو بَکْرٍ وعُمَرُ".

    در سند این روایت شخصی به نام تلید بن سلیمان وجود دارد که شخصی دروغگو و کذاب است:
    ابن حجر عسقلانی درباره او میگوید:رافضی ضعیف
    الدارقطنی:ضعیف لم یکن بالقوی فی الحدیث
    الذهبی:ضعیف
    یحیى بن معین: لیس بشیء، ومره: کذاب یشتم عثمان
    زکریا بن یحیى الساجی:کذاب
    محمد بن عبید الکندی:ضعیف
    یعقوب بن سفیان الفسوی:رافضی خبیث
    این تنها بخشی از اقوال علمای شما درباره تلید بن سلیمان بود.با این وجود این حدیث ضعیف است و استناد به آن هیچ ارزشی ندارد

    حدیث دوم:حَدّثَنَا الأنْصَارِیّ حدثنا مَعْنٌ حدثنا إِسْحَاقُ بنُ یَحْیَـى بنِ طَلْحَهَ عَن عَمّهِ إسْحَاقَ بنِ طَلْحَهَ عَن عائِشَهَ: "أَنّ أبَا بَکْرٍ دَخَلَ عَلَى رَسُولِ اللّهِ صلى الله علیه وسلم فقالَ أنْتَ عَتِیقُ اللّهِ مِنَ النّارِ فَیَوْمَئِذٍ سُمّیَ عَتِیقاً"

    در سند این روایت هم شخصی به نام اسحاق بن یحیی بن طلحظ وجود دارد که ضعیف و متروک الحدیث بوده و حدیثش در نزد علمای اهل سنت هیچ ارزشی ندارد.برای مثال:

    وقال صالح بْن أحمد بْن حنبل ، عَن أبیه : منکر الحدیث ، لیس بشیء
    وقال عَبْد الله بْن أحمد بْن حنبل ، عَن أبیه : متروک الحدیث
    وقال معاویه بْن صالح ، عَن یحیى بْن معین : ضعیف
    وقال عمرو بْن علی : متروک الحدیث ، منکر الحدیث
    وقال النسائی : لیس بثقه ، وقال فی موضع آخر : متروک الحدیث
    وقال أبو زرعه : واهی الحدیث
    وقال أبو حاتم : ضعیف الحدیث ، لیس بقوی
    http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=1857&pid=643811

    در نتیجه سند این روایت هم ضعیف خواهد بود.هر چند این روایت اشکال های دیگری هم داشت ولی ما فقط به همین یک مورد بسنده کردیم

    حدیث سوم:حَدّثَنَا مُحمّدُ بنُ حُمَیْدٍ حدثنا إِبْرَاهِیمُ بنُ المُخْتَارِ عَن إسْحَاقَ بنِ رَاشِدٍ عَن الزّهْرِیّ عَن عُرْوَهَ عَن عَائِشَهَ:
    در سند این روایت هم اشکالاتی وجود دارد.ازجمله محمد بن حمید:
    البخاری ، فقال : فی حدیثه نظر
    وقال صالح بن محمد : کنا نتهم ابن حمید
    قال أبو أحمد العسال : سمعت فضلک ، یقول : دخلت على ابن حمید ، وهو یُرَکِّب الأسانید على المتون
    قلت : آفتُه هذا الفعل ؛ وإلا فما أعتقد فیه أنه یضعُ متنًا . وهذا معنى قولهم : فلان سرق الحدیث
    قال أبو إسحاق الجَوزجانی : هو غیر ثقه
    وقال النسائی : لیس بثقه
    قال یعقوب بن إسحاق الفقیه : سمعت صالح بن محمد الأسدی ، یقول : ما رأیت أحذق بالکذب من سلیمان الشاذکونی ، ومحمد بن حمید الرازی
    ترجمه آخری یعنی کسی را در دروغ گویی ماهر تر از محمد بن حمید ندیدم
    http://library.islamweb.net/newlibrary/showalam.php?ids=16949


  3. boardaaa says:

    مومن آنچه را که برای خودش می پسندد برای برادرش نیز می پسندد .
    لایمومن احدکم حتی یحب لاخیه ما یحب لنفسه .


  4. dearalison says:

    سلام و درود خدا بر شما باد

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 34نفر
  • بازدید امروز 46306
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107727306

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com