پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
اسلام
| بازدیدها: 3339

مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ خواف، با اشاره به واقعۀ غدیر خم، تصریح کرد Captureواقعۀ مذکور هیچ اشاره و ارتباطی به موضوع جانشینی و خلافت بلافصل حضرت علی رضی‌الله‌عنه ندارد.
مولوی ابراهیم باهیئت، مدرس حوزه علمیه احناف خواف، در بخشی از سخنان خود در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت شهرستان خواف، که پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه علمیه احناف خواف آن را منتشر کرده است، ابتدا به بیان مختصری از حجه‌الوداع و واقعه غدیر خم پرداخت و گفت: رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم در ۲۵ ذو‌القعده سال ۱۰ هجری با جمع کثیری از صحابه برای ادای حج فرض به مکه رفتند، که از آن به‌عنوان «حجه‌الوداع» یاد می‌شود.
مولوی ابراهیم در ادامه اظهار داشت: حضرت علی رضی‌الله‌عنه که در این ایام برای یک ماموریت جنگی به یمن فرستاده شده بود، فردی را به جای خود بر لشکریان گماشت، چند قربانی برای حج پیامبر برداشت و به رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وسلم ملحق شد. لشکریان غیبت ایشان را مغتنم شمرده و بخشی از غنائم از قبیل شتر و لباس‌ها را بین خودشان تقسیم کردند. وقتی حضرت علی رضی‌الله‌عنه پس از ادای مراسم حج به یمن بازگشت و لشکریان را در آن حالت دید، به‌شدت برآشفته شد و آنها را به‌خاطر اینکه بدون اجازه از غنائم جنگی استفاده کرده‌اند توبیخ کرد و دستور داد تا جامه‌ها را از تن درآورند.
خطیب مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامۀ تشریح این واقعه اظهار داشت: لشکریان که از این اقدام حضرت علی آزرده‌خاطر شده بودند، خدمت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم شکایت کردند. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم برای فرونشاندن فتنه و زدودن کینه و کدورت، در منطقه غدیر خم که تقریبا ۱۹۰ کیلومتر با مکه فاصله دارد، مردم را متوقف کرد و خطبه‌ای ایراد کردند. در بخشی از این خطبه آمده است: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه. اللهم وال من والاه و عاد من عاداه»؛ (هر کس من دوست او هستم پس علی هم دوست اوست؛ پروردگارا! دوست بدار کسی که علی را دوست دارد و دشمن باش با کسی که با علی دشمن است.)
مدرس حوزه علمیه احناف خواف سپس به برداشت اهل‌سنت از این حدیث اشاره کرد و گفت: اهل‌سنت معتقدند این حدیث و تاکید پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم فقط برای رفع کدورت‌ها و برگرداندن الفت و محبت برخی از صحابه با حضرت علی رضی‌الله‌عنه و معرفی جایگاه عظیم ایشان است و هیچ اشاره‌ و ارتباطی به خلافت بلافصل حضرت علی رضی‌الله‌عنه [و مسألۀ جانشینی] ندارد.
سپس مولوی باهیئت به برخی دلایل در تایید برداشت اهل‌سنت از حدیث غدیر اشاره کرد و گفت:
۱- کلمه «مولی» که در حدیث مذکور به‌کار رفته است، دارای معانی متعددی است. به‌عنوان نمونه در جلد ۲ “فرهنگ لاروس” برای این کلمه ۲۵ معنا ذکر شده است؛ و ذکر کلمه‌ای با این گستردگی برای موضوع مهم خلافت و امامت- که نیاز به صراحت دارد- از جانب رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بعید است.
۲- در این حدیث «مولی» به معنای دوست است، نه خلیفه. چنان‌که کلمۀ مذکور در آیات زیادی از قرآن مجید به همین معنا آمده است. خداوند متعال می‌فرماید: «ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّـهَ مَوْلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَأَنَّ الْکَافِرِ‌ینَ لَا مَوْلَىٰ لَهُمْ» [محمد:١١]؛ (و این بدان خاطر است که خداوند دوست و کارساز مسلمانان است و برای کافران دوستی نیست.) همچنین در آیۀ ۴ سوره تحریم می‌فرماید: «فَإِنَّ اللَّـهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَ جِبْرِ‌یلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِینَ» (همانا خداوند و جبرئیل و مومنانِ شایسته، یاور او هستند.)
۳- اگر کلمه «مولی» به معنای امام و رهبر باشد، لازم می‌آید که در یک زمان [در حیات آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم] دو امام (پیامبر و حضرت علی) وجود داشته باشد و این محال است.
۴ـ اگر حدیث غدیر بر خلافت بلافصل حضرت علی رضی‌الله‌عنه تصریح دارد، چرا حضرت علی رضی‌الله‌عنه هیچ‌گاه برای استحقاق خلافت خویش به این حدیث استناد نفرمودند؛ بلکه در علت تاخیرشان برای بیعت عذرهای دیگری بیان نمودند.
۵- اگر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم سیدنا علی رضی‌الله‌عنه را به‌عنوان جانشین بعد از خود برمی‌گزیدند، در سقیفه بنی‌ساعده که صحابه برای انتخاب خلیفه تجمع کرده بودند، حداقل یک نفر بلند می‌شد و می‌گفت که آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در غدیر خم حضرت علی رضی‌الله‌عنه را به‌عنوان خلیفه و جانشین خود انتخاب کردند.
۶- اگر نزد حضرت علی رضی‌الله‌عنه وصیت یا نصی بر خلافت وجود می‌داشت، حتما آن را به اصحاب عرضه می‌کرد و به آن استدلال می‌فرمود.
۷ـ اگر واقعا حضرت علی در واقعه غدیر به‌عنوان جانشین پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم انتخاب شده است و حدیث غدیر بر این موضوع تصریح دارد، چرا زمانی‌که صحابه بعد از شهادت حضرت عثمان رضی‌الله‌عنه برای پیشنهاد خلافت خدمت سیدنا علی رفتند ایشان در جواب آنها فرمود: «مرا واگذارید و دیگری را طلب کنید. اگر امیری برای خود انتخاب کنید و من به عنوان وزیر برای شما باشم بهتر است تا امیر و خلیفه شما باشم.» [نهج‌البلاغه- خطبه۹۲]
۸- اگر سیدنا علی رضی‌الله‌عنه خلیفه بلافصل آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم بود، چرا در نامه‌ای که به حضرت معاویه رضی‌الله‌عنه نوشت، چنین فرمود: «با من کسانی بیعت کردند که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کرده‌اند. پس آن‌که در بیعت حضور داشت نمی‌تواند خلیفه‌ای دیگر انتخاب کند و آن‌کس که غایب بود نمی‌تواند بیعت مردم را نپذیرد. همانا شورای مسلمین از آنِ مهاجرین و انصار است. پس اگر برای امامتِ کسی گرد آمدند و او را امام خود خواندند، خشنودی خدا هم در آن است.» [نهج‌البلاغه، ص: ۳۴۶]
۹- اگر حضرت علی رضی‌الله‌عنه واقعا خلیفه بلافصل می‌بود، حق خود را به زور شمشیر می‌گرفت. چراکه خود ایشان می‌فرمایند: «من با دو کس سر جنگ دارم: اول: کسی که خواهان چیزی است که به او تعلق ندارد، و دوم: کسی که از ادای وظیفه‌اش شانه خالی می‌کند.»
مدرس حوزه علمیه احناف خواف در پایان سخنانش تاکید کرد: با توجه به دلایل فوق، اگر امامت و خلافت بلافصل حضرت علی از جانب خداوند متعال و پیامبرش اعلام شده بود، برای ایشان این اختیار وجود نداشت که از پذیرش آن شانه خالی کند.
برای شرح بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید
نگاهی به حدیث غدیر از دیدگاه اهل سنت
۲۲ پاسخ به “واقعه غدیر خم هیچ اشاره‌ای به خلافت بلافصل حضرت علی ندارد”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    Zahra says:

    با سلام خواهران و برادران اهل سنت بابت تعدادی افراد خشک مذهب شیعه واقعا متاثریم شیعیان واقعی را شما امام خمینی که به صدام گفتند آقای صدام با آن که دشمن بود و امام خامنه ای را در نظر بگیرید که چه قدر به این نکته که شیعه و سنی با هم وحدت داشته باشند اشاره دارد ما شیعیان واقعی هم پیرو ایشان هستیم با تشکر

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    پارسافر says:

    در ضمن در قیامت و روز محشر،این علی و فاطمه و فرزندان معصومش هستند که شیعیانشان را شفاعت می کنند نه ابوبکر و عمر و عثمان.

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    پارسافر says:

    مدیر محترم سایت! انصاف نیست توهین های زننده ای که از طرف افراد معلوم الحال ارسال میشه به اسم شیعه منتشر کنید.شیعه ی علی هرگز فحش نمیده.اینها دنبال تخریب شیعه هستند.در ضمن اگر این استاد شما فقط یک بار کتاب الغدیر علامه امینی را مطالعه میفرمود هرگز این حرفها رو نمیزد.به خدا این عوامفریبی است.مگر میشود دوست داشتن کسی اینقدر مهم باشه که این همه آدم در بیابان معطل کرد و قبلش آیه نازل بشه؟

  4. وضعیت کاربر : مهمان
    دوستدار says:

    اللهم العن اعداء امیر المومنین علی بن ابیطالب علیهما السلام

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    abolfazl says:

    سلام من به عنوان شیعه از برادران اهل سنت بابت توهین های عده جاهل معزرت میخوام

  6. وضعیت کاربر : مهمان
    علی says:

    لعنت خدا بر ابوبکر گوساله و عمر حرامزاده و عثمان الاغ
    فقط عشق است مولایم علی ابن ابیطالب صلوات الله علیه

    • وضعیت کاربر : مهمان
      مهدی says:

      سلام. برادران گرامی چرا این نظرات توهین آمیز را حذف نمی کنید؟ اینجا سایت مخصوص مباحث علمی است نه محلی برای مطالب توهین آمیز و تفرقه افکنانه. از کجا معلوم افرادی در داخل یا خارج کشور برای تفرقه این حرف ها را نزنند؟ نگذارید این توهین ها سبب بروز تعصب ها و دشمنی ها شود که نتیجه اش تفرقه است. لطفا فقط مطالب علمی را تایید کنید؟ خدا لعنت کند کسانی را که در خطوط مسلمانان و در جامعه اسلامی تفرقه می افکنند. استدعا دارم ین مطالب تایید نگردد. با تشکر از زحمات شما

    • وضعیت کاربر : مهمان
      فاطمه says:

      اینم یکی مثل اون داعشی ها که به اسم اسلام دارن چکارها که نمی کننداینکه این فحش ها روداده و ادعای ولایت امیرالمومنینش میشه نباید از مولاش پیروی کنه؟!!! مگر حضرت علی علیه السلام این جملات رو درباره خلفا به کار بردن؟!مگرامیر المومنین علی علیه السلام جز خیر خواهی برای خلفا کار دیگه ای کردن همیشه یارو یاور حکومت بودن وازتفرقه جلوگیری کردن

    • وضعیت کاربر : مهمان
      بنده خدا says:

      لعنت خدابرتو تمام وجودت بدبخت بیچاره خاک عالم برسرت نادان جاهل روزگاری بی خانواده لعنت خدابرتوباد

    • وضعیت کاربر : مهمان
      MohammadReza says:

      گوساله پدر توئه.که هیچ بویی از آدمیت نبردی
      اندازه گوساله نمیفهمی که داری مفاحشه راه میندازی…
      کِی فاتح خیبر(علیه السلام)همچین توهین هایی رو به خلفا کردن


  7. هانیه says:

    ﺻﺎﺣﺐ ﻧﻬﺞ اﻟﺒﻼﻏﻪ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از ﻛﺘﺎبﻫﺎی ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺷﻴﻌﻴﺎن اﺳﺖ
    ﻧﻘﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ اﺑﻮﺑﻜﺮ و ﻋﻤﺮ (رضی الله عنه )را ﺳﺘﻮده اﺳﺖ؛

    ﭼﻨﺎن ﻛﻪ از ﻋﻠﻲ
    ﻧﻘﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ درﺑﺎره اﺑﻮﺑﻜﺮ ﮔﻔﺖ: او ﭘﺎک در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻋﻴﺐ اﻧﺪک داﺷﺖ
    از دﻧﻴﺎ رﻓﺖ، ﺧﻴﺮ دﻧﻴﺎ را ﺑﻪ دﺳﺖ آورد و ﭘﻴﺶ از آن ﺑﻪ ﺷﺮّ آن ﮔﺮﻓﺘﺎر ﺷﻮد

    دﻧﻴﺎ رﻓﺖ، اﻃﺎﻋﺖ اﻟﻬﻲ را ﺑﻪ ﺟﺎ آورد و ﺑﮕﻮﻧﻪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﻘﻮای اﻟﻬﻲ را
    رﻋﺎﻳﺖ ﻛﺮد(نهج البلاغه ص ۳۵۰ تحقیق صبحی الصالح)
    .
    .
    ﺷﻴﻌﻴﺎن وﻗﺘﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ اﺑﻮﺑﻜﺮ را ﻣﻲﺳﺘﺎﻳﺪ
    ﺣﻴﺮان و ﮔﻴﺞ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ

    زﻳﺮا آﻧﭽﻪ ﻋﻠﻲ ﻣﻲ ﻳﮔﻮ ﺪ ﺑﺎ ﻋﻘﻴﺪهای ﻛﻪ ﺷﻴﻌﻴﺎن
    درﺑﺎره اﺻﺤﺎب دارﻧﺪ ﻣﺨﺎﻟﻒ اﺳﺖ زﻳﺮا ﻋﻘﻴﺪه ﺷﻴﻌﻴﺎن در اﺻﺤﺎب ﺑﺎﻳﺪ
    ﻋﻴﺐﺟﻮﻳﻲ ﺑﺸﻮﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺳﺨﻨﺎن اﻣﺎم ﻋﻠﻲ را ﺑﺮ ﺗﻘﻴﻪ ﺣﻤﻞ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ!! و
    ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن دل ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﺤﺖ
    ﺧﻼﻓﺖ ﺷﻴﺨﻴﻦ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮدﻧﺪ ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺖ،

    ?ﻳﻌﻨﻲ ﻋﻠﻲ ﻣﻲﺧﻮاﺳﺖ ﻳﺎراﻧﺶ
    را ﻓﺮﻳﺐ دﻫﺪ!
    ?ﭘﺲ ﺷﻴﻌﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﻣﻨﺎﻓﻖ و ﺑﺰدل ﺑﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ
    ﺑﺮ ﺧﻼف آﻧﭽﻪ در دﻟﺶ ﺑﻮده ، ﭼﻴﺰی دﻳﮕﺮ اﻇﻬﺎر ﻣﻲﻛﺮده اﺳﺖ، در
    ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ ﺷﺠﺎع ﺑﻮد و ﺳﺨﻦ ﺣﻖ را ﻣﻲﮔﻔﺖ.

    ???????

    • وضعیت کاربر : مهمان
      مهدي says:

      سلام. اولا اینجا بحث راجع به ماجرای غدیر خم است. در ثانی لطفا متن عربی آن بیان حضرت علی را بیاورید که صراحتا اسم خلیفه اول برده شده است.

  8. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    با سلام خدمت دوستان . نه پیامبر و نه خلیفه اول و دوم هیچ کدام کسی را برای جانشینی تعیین نکردند و مشکلی هم پیش نیومد و اسلام به خوبی پیش رفت و در جهان گسترش پیدا کرد . مشکلات را شما افراد قرن اخیر میسازید .
    برای تعیین نشدن حضرت علی بعنوان خلیفه دو دلیل قوی وجود ندارد و آن این است که یک آیه یا حدیث هم تصریح نکرده که علی جانشین پیامبراست !
    دلیل دوم این است که حضرت علی هیچگاه ادعا نکرد که من جانشینم !
    این چیزایی که گفته میشه حتی با نام کتاب های اهل سنت همه حرف های ساختگی اند، برای اطمینان خود دوستان می تونن این کتاب هارو ببینند اون وقت متوجه می شوند که واقعیتی ندارد.
    امیدوارم مسلمین در فکر مشکلات کنونی جهان اسلام باشن تا تاریخی که فرصت حل آن منقضی شده است و البته مشکلی وجود هم نداشته است و من الله التوفیق

    • وضعیت کاربر : مهمان
      مهدي says:

      سلام. لطفا بفرمائیید خلیفه دوم و سوم چطور انتخاب شدند؟ طبق منابع اهل سنت بفرمایید. و آدرس دقیق هم بدهید و راویان را بیان کنید. لطفا

    • وضعیت کاربر : مهمان
      مهدي says:

      بن ابی‌عاصم شیبانی یکی از علمای بزرگ اهل سنت متوفای اواخر قرن سوم هجری، این روایت را در کتاب «السنه» با سند معتبر ذیل نقل کرده است:

      (۹۸۶)- [۱۱۸۸] ثنا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى، حَدَّثَنَا یَحْیَى بْنُ حَمَّادٍ، عَنْ أَبِی عَوَانَهَ، عَنْ یَحْیَى بْنِ سُلَیْمٍ أَبِی بَلْجٍ، عَنْ عَمْرِو بْنِ مَیْمُونٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم لِعَلِیٍّ: ” أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى، إِلا أَنَّکَ لَسْتَ نَبِیًّا، إِنَّهُ لا یَنْبَغِی أَنْ أَذْهَبَ إِلا وَأَنْتَ خَلِیفَتِی فِی کُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِی “.

      ابن عباس می‌گوید: رسول خدا صلی الله علیه وسلم برای علی فرمود: تو برای من، همانند هارون نسبت به موسی هستی؛ جز این‌که تو پیامبر نیستی. همانا سزاوار نیست که من از میان شما برده شوم، مگر این‌که تو جانشین من در میان تمام مؤمنان بعد از من هستی.

      الشیبانی، عمرو بن أبی عاصم الضحاک (متوفاى۲۸۷هـ)، السنه، ج۲، ص۵۶۵، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی، ناشر: المکتب الإسلامی – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۰هـ.
      تصحیح روایت از سوی البانی

      البانی وهابی‌ روایات کتاب «السنه» ابن ابی‌عاصم را تحقیق کرده و نام آن را «ظلال الجنه فی تخریج السنه»‌ گذاشته است.

      وی در ذیل این روایت می‌نویسد:

      ۱۱۸۸٫ اسناده حسن. ورجاله ثقات رجال الشیخین غیر ابی بلج واسمه یحیی بن سلیم بن بلج. قال الحافظ: «صدوق ربما اخطأ».

      سند روایت حسن و رجال سند همه موثق و رجال آن از راویان بخاری ومسلم هستند، جز ابی بلج (که از راویان بخاری و مسلم نیست)، و نام ابی‌بلج،‌ یحیی بن سلیم بن بلج است. حافظ (ابن حجر عسقلانی) گفته است: او راستگو است.

      الشیبانی، عمرو بن أبی عاصم الضحاک (متوفاى۲۸۷هـ)، السنه، ج۲، ص۵۶۵، تحقیق: محمد ناصر الدین الألبانی، ناشر: المکتب الإسلامی – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۰هـ.

  9. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدی says:

    با سلام. دو تاسوال برام پش اومده. ۱_ یا خلفای اول و دوم از پیامبر عاقل تر بودند و آن حضرت جانشین تعیین نکرد و آن دو تعیین کردند. ۲. یا اینکه خلفا در تربیت مردم کوتاهی کردند و مردم نمی توانستند خود تصمیم بگیرند و خلفا برایشان تعیین کردند یا این کار را به خواص سپردند. حالا کدوم یکی درسته شما بگید. مگر آن که بدعتی اتفاق افتاده باشد. اگر حالت دیگری هست منتظرم بشنوم


  10. شیعه علی says:

    ۲٫وجود دو امام در یک زمان واحد نمی تواند باشد مگر نور یکی از ان دو خاموش شود شود مانند امام حسن و امام حسین علیه السلام که با وجود امام حسن امام حسین در خدمت ان حضرت بودند


  11. شیعه علی says:

    رد ادله مولوی ابراهیم:
    ۱٫یکی از معانی ولی سرپرست می باشد همانطور که ابن اثیر لغت شناس عرب وسنی می نویسد
    : «ولیّ یعنی، یاور. و هر کس امری را بر عهده گیرد، «مولی و ولیّ آن است». سپس خودش می‏گوید: «و از همین قبیل است حدیث « من کنت مولاه فعلی مولاه ». و سخن عمر که به علی (ع) گفت: «تو مولای هر مؤمنی شدی» یعنی، «ولی مؤمنان گشتی». النهایه، لابن اثیر، ج ۵، ص ۲۲۷
    ۲٫در خطبه غدیر ولی به معنای سرپرست می باشد و قرائن داخلی این حدیث بر معنای مذکور دلالت دارد: مانند صدر حدیث که حضرت رسول فرمود: الست اولی بکم من انفسکم.
    و هم چنین در ذیل روایت حضرت می‏فرماید: « الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمه » و مردم را به بیعت با حضرت علی دعوت می‏کند و مردم با آن حضرت بیعت کرده به او تبریک می‏گویند.
    و بدیهی است که معنای «دوستی» و «دوست داشتن» با این ذیل سازگار نیست، زیرا معنایش این است که مردم به علی (ع) چنین تبریک می‏گویند: «به تو تبریک می‏گوییم که محبوب همه مومنان هستی».
    و همچنین اشعار شعرای آن زمان که این حدیث را به نظم کشیده‏اند بر همین معنا مبتنی است.
    فلذا جناب مولوی کمی تامل بکنید به این معنا پی می برید که هنچی بعید هم نیست.


  12. شیعه علی says:

    با سلام و تبریک و تهنیت
    مگه می شود حضرت رسول یک جامعه را که اینقدر برای آن زحمت کشیده بدون جانشین و راهنما و سرپرست رها کرده و تکلیف مردم را برای بعد از خود تعیین ننموده باشد.

    • وضعیت کاربر : مهمان
      هانیه says:

      ﺒﺘﻪ اﻳﻦ ﺳﻮال ﭘﺎﺳﺨﻬﺎی ﺑﺴﻴﺎری دارد و ﻓﻘﻂ ﺑﻄﻮر ﺧﻼﺻﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻴﻢ: اﻣﺖ اﺳﻼﻣﻲ و ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﻣﻲ
      ﺑﺎﻳﺴﺖ ﺑﺎﻻﺧﺮه روزی ﺧﻮدﺷﺎن روی ﭘﺎﻫﺎﻳﺸﺎن ﺑﺎﻳﺴﺘﻨﺪ و ﻣﺜﻞ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺨﻮاﻫﻴﺪ ﻛﻮدﻛﻲ را
      ﺗﺎ اﺑﺪ و ﺗﺎ ﻛﻬﻨﺴﺎﻟﻲ ﭘﺮﺳﺘﺎری ﻛﻨﻴﺪ!! و ﺣﺘﻲ ﺣﻴﻮاﻧﺎت ﻧﻴﺰ ﺗﺎ زﻣﺎن ﻣﺸﺨﺼﻲ از ﺑﭽﻪ ﻫﺎی ﺧﻮد
      ﻧﮕﻬﺪاری ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و اﺻﻮل ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻧﻴﺰ در ﻫﻤﻴﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﺧﻮدﺷﺎن ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ اﺳﻼم را
      ﻋﻤﻠﻲ و اﺟﺮا ﻛﻨﻨﺪ، ﻧﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﻫﻤﭽﻮن ﮔﻮﺳﻔﻨﺪاﻧﻲ ﺗﺎ اﺑﺪ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و اﻳﻦ ﻋﻘﻞ ﻧﺎﻗﺺ
      ﺷﻤﺎ ﺑﻮده ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺣﻜﻤﻲ داده ﻧﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﺷﺮع اﺳﻼم ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. وﻇﻴﻔﻪ رﺳﻮل ﺗﻨﻬﺎ اﺑﻼغ و
      رﺳﺎﻧﺪن دﻳﻦ و دﺳﺘﻮرات آن و ﺗﻜﻤﻴﻞ آن(آﻳﻪ اﻛﻤﺎل) اﺳﺖ و اﻳﻨﻜﻪ ﭘﺲ از آن اﻣﺖ اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ
      دﺳﺘﻮرات ﻋﻤﻞ ﻧﻜﻨﻨﺪ و ﺑﺨﻮاﻫﻨﺪ ﮔﻤﺮاه ﺷﻮﻧﺪ دﻳﮕﺮ رﺑﻄﻲ ﺑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ و ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﺳﻼم ﻧﺪارد و ﻫﺮﻛﺲ
      اﻳﻤﺎن آورد ﺑﻪ ﺳﻮد ﺧﻮدش ﺑﻮده و ﻫﺮﻛﺲ اﻳﻤﺎن ﻧﻴﺎورد ﺑﻪ ﺿﺮر ﺧﻮدش ﺑﻮده اﺳﺖ و در ﻗﺮآن ﻧﻴﺰ
      ذﻛﺮ ﺷﺪه ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﻼم آوردن ﺧﻮد، ﻣﻨﺖ ﻧﮕﺬارﻳﺪ.

    • وضعیت کاربر : مهمان
      مهدي says:

      سلام. باشد امت اسلامی سر پای خود به ایستد. اما چرا زمان پیامبر مستقل شد ایستاد اما زمان خلیفه اول و دوم دیگر مستقل نبود؟ چرا پیامبر جانشین و روش تعیین جانشین را مشخص نکرد اما خلیفه اول جانشین تاعیین کرد و خلیفه دوم روش تعیین خلیفه را مشخص کرد؟

  13. وضعیت کاربر : مهمان
    یاسین says:

    با سلام.
    خطبه کامل غدیر را همرا با ترجمه فارسی ان در سایت قرار دهید.
    با تشکر

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 16نفر
  • بازدید امروز 30527
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107629150

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com