پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2331
  • کل نظرات 9702
  • کل اعضا 1697
  • جدیدترین عضو majidhami
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 40498

نمازهای سنت دارای اجر و پاداش بزرگی هستند، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند:

” إن أول ما یحاسب به العبد یوم القیامه من عمله صلاته، فإن صلحت فقد أفلح و أنجح، و إن فسدت فقد خاب و خسر، فإن انتقص من فریضه شیئا قال الرب تبارک و تعالی : أنظروا هل لعبدی من تطوع، فیکمل بها ما انتقص من الفریضه ثم یکون سائر عمله علی ذلک” (صحیح نسائی ۴۵۱ و ۴۵۲)
«اولین چیزی که در روز قیامت انسان از آن محاسبه می‌شود، نماز است، اگر نمازش صحیح باشد، رستگار شده و نجات می‌یابد و اگر خراب و ناقص باشد، زیانکار و خسارتمند می‌شود، و اگر در فرائض نقصی باشد خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید : ببینید آیا بنده‌ام نماز سنت دارد تا با آن کاستی‌های نمازهای فرضش کامل شود؛ سپس سایر اعمالش نیز به همین ترتیب مورد محاسبه قرار می‌گیرد».

و کسی که در هر روز ۱۲ رکعت نماز سنت بخواند خداوند متعال به ازای آن یک خانه در بهشت برایش میسازد، از ام حبیبه همسر پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد شده است که گفت:
” سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم یقول: ما من عبد مسلم یصلی لله کل یوم اثنتی عشره رکعه تطوعا غیر فریضه إلا بنی الله له بیتا فی الجنه “ (صحیح مسلم)
” از بیامبر صلی الله علیه وسلم شنیدم که میگفت: هیچ بنده مسلمانی نیست که برای خداوند در هر روز دوازده رکعت نماز سنت بغیر از فرض بخواند مگر اینکه خداوند برایش در بهشت یک خانه میسازد “

و مستحب است که نمازهای سنت را در خانه خواند، زیرا پیامبر صلی الله علیه و سلم معمولا نمازهای سنت را در خانه میخواندند، و همچنین فرمودند:

” إذا قضی أحدکم الصلاه فی مسجده فلیجعل لبیته نصیبا من صلاته، فإن الله جاعل فی بیته من صلاته نورا “ (صحیح مسلم)
«هرگاه کسی از شما نماز (فرض) را در مسجد خواند قسمتی از نمازها را برای خانه بگذارد؛ چون خداوند به واسطه نماز نوری را در خانه‌اش قرار می‌دهد».

و همچنین فرمودند:

” علیکم بالصلاه فی بیوتکم، فإن خیر صلاه المرء فی بیته إلا الصلاه المکتوبه “ (متفق علیه)
«در خانه‌هایتان نماز بخوانید؛ چون بهترین نماز شخص، نماز در خانه‌اش است غیر از نمازهای فرض (که باید در مسجد خوانده شوند)».

و نمازهای سنت به دو دسته تقسیم میشوند:

۱- مقید
سنت مقید همان سنتهای رواتب هستند که قبل و یا بعد از نماز فرض خوانده میشوند، و به دو دسته تقسیم میشوند: سنتهای مؤکده و غیر مؤکده.

سنتهای رواتب مؤکده ۱۲ رکعت می باشند و عبارتند از:

دو رکعت قبل از نماز صبح (که قبلیه صبح گفته می شود)
چهار رکعت قبل از نماز ظهر (که قبلیه ظهر گفته می شود)
دو رکعت بعد از نماز ظهر (که بعدیه ظهر گفته می شود)
دو رکعت بعد از نماز مغرب (که بعدیه مغرب گفته می شود)

دو رکعت بعد از نمازعشا (که بعدیه عشا گفته می شود)

بدلیل روایت ابن عمر رضی الله عنه که گفت:

” حفظت عن النبی صلی الله علیه و سلم عشر رکعات: رکعتین قبل الظهر و رکعتین بعدها، و رکعتین بعدالمغرب، و رکعتین بعد العشاء، و رکعتین قبل صلاه الصبح، و کانت ساعه لایدخل علی النبی صلی الله علیه و سلم فیها، فحدثتنی حفصه أنه کان إذا أذن المؤذن و طلع الفجر صلی رکعتین “ (صحیح بخاری)
«از پیامبر صلی الله علیه و سلم ده رکعت را به خاطر سپردم، دو رکعت قبل از ظهر، دو رکعت بعد از آن، دو رکعت بعد از مغرب، دو رکعت بعد از عشاء، دو رکعت قبل از نماز صبح، و آن وقتی بود که کسی بر پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد نمی‌شد، حفصه به من خبر داد که وقتی مؤذن اذان می‌گفت و فجر طلوع می‌کرد، پیامبر صلی الله علیه و سلم دو رکعت نماز می‌خواند».

از عایشه رضی الله عنه روایت است که:

” أن النبی صلی الله علیه و سلم کان لایدع أربعا قبل الظهر، و رکعتین قبل الغداه “ (صحیح بخاری)
«پیامبر صلی الله علیه و سلم چهار رکعت (سنت) قبل از ظهر و دو رکعت(سنت) قبل از نماز صبح را ترک نمی‌کرد».

اینها نمازهای مؤکده ای مرتبط به نمازهای فرض پنجگانه هستند، اما نمازهای مؤکده ی دیگر که مرتبط به نمازهای پنجگانه نیستند عبارتند از:

– نماز وتر که بین نماز عشاء وقبل از اذان صبح خوانده می شود
– نماز تراویح در رمضان

و سنتهای غیرمؤکده عبارتند از : چهار رکعت قبل از نمازهای عصر، و دو رکعت قبل از نماز مغرب و دو رکعت قبل از نماز عشاء بدلایل زیر:

از عبدالله بن مغفل رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:

” بین کل أذانین صلاه، بین کل أذانین صلاه، ثم قال فی الثالثه لمن شاء “ (متفق علیه)
«بین هر اذان و اقامه نماز است، بین هر اذان و اقامه نماز است و در سومین بار فرمود: برای کسی که بخواهد».

و از علی رضی الله عنه روایت است که:

” کان النبی صلی الله علیه و سلم یصلی قبل العصر أربع رکعات یفصل بینهن بالتسلیم علی الملائکه المقربین و من تبعهم من المسلمین و المؤمنین” (صحیح ترمذی ۳۵۳)
«پیامبر صلی الله علیه و سلم قبل از نماز عصر چهار رکعت نماز می‌خواند و بین هر (دو رکعت) با درود بر ملائکه مقربین و مسلمین و مؤمنین و پیروان آنان، فاصله می‌انداخت».

و از ابن عمر رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود:

” رحم الله امرا صلی قبل العصر أربعا “ (صحیح ترمذی ۳۵۳)
«رحمت خدا بر کسی باد که قبل از عصر چهار رکعت (نماز سنت) می‌خواند».

موضوع:, فقه و احکام
| ۳۰ تیر ۱۳۹۲
۲ پاسخ به “نمازهای سنت و فضائل آنها”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    نورالدین بلوچ پچر says:

    سلام ایا نماز عشاء سنت موکده ندارد یا بعد نماز ظهر چهار رکعت هست یا دو

    پاسخ :
    بعد از نماز عشا دو رکعت سنت مؤکده دارد، خطای متن اصلاح گردید. جزاءکم الله خیرا


  2. عبد1 says:

    حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاهِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّـهِ قَانِتِینَ ﴿۲۳۸﴾ فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُکْبَانًا ۖ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْکُرُوا اللَّـهَ کَمَا عَلَّمَکُم مَّا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ ﴿۲۳۹﴾

    بر نمازها و نماز میانه (قبل غروب) نگهبان باشید! و برای (پاسخ به آزمون نمازبه تعلیم) الله فروتن بایستید! پس، اگر می ترسید، پس، پیاده یا سواره. پس، زمانی که در امن شوید، پس، (نمازبه تعلیم) الله را به یاد آورید! آن طور که (الله) به شما تعلیم داده است. (طبق صفت مثانی( بر اطاعت کلام محکم الله و نفی هر سخن غیر الله در دین)
    آنچه (همان نمازی) را که (قبل از شب بعثت یا همان قدر، به سبب شرک) شایسته نبودید که بدانید.

    ۱٫ عبارت « فَاذْکُرُواْ اللّهَ کَمَا عَلَّمَکُم » گواهی است که حرکات (ایستادن به حالت بنده ای فروتن و خاشع « مؤمنون : ۲ » و رکوع « واقعه : ۹۶ » و سجود « اعلی : ۱-۵، ق : ۴۰ » و نشستن در انتهای نماز و گفتن « الله اکبر » (قبل و بعد از هر حرکتی و ذکری از نماز) و ذکر متن کلمات نماز به راهنمائی آیات « اسراء : ۱۰۷-۱۱۱ » فقط به تعلیم الله (در شب قدر به پیغمبر و براجرای اولین نماز فجر بعثت و از پی آن در نماز پنجگانه شبانه روز « انسان : ۲۵ و ۲۶، ق : ۳۹، طه : ۱۳۰، اسراء : ۷۸ و ۷۹، هود : ۱۱۴، طور : ۴۹، روم : ۱۸ ») به محافظین بر نماز بوده است. « مؤمنون : ۹ و ۲۳ و ۳۲، انعام : ۹۲، حج : ۴۱، معارج : ۳۴ ، مریم : ۶۰، جمعه : ۳ »
    ۲٫ « مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ » تأییدی است که قبل از تعلیم به پیغمبر، متن نماز مقرر الله را نمی دانستند « انفال : ٣۵ » و با راهنمائی به پیغمبر، به همراه او تعلیم یافتند و در پیشگاه مبارک فرمان و تعلیم الله « علق : ۵، نساء : ۱۱۳ » هرگز احدی از مؤمنان زمان پیامبر به نظر و رأی خود هیچ عملی و کلامی را در نماز اضافه یا حذف ننموده است (که محل اختلاف کثیر بر آراء اشخاص شده باشد) لذا نماز (به جای تبعیت از تعلیم الله به پیغمبر، بر آراء اشخاص و با با تغیر متن و اوقات) مورد انتقاد الله است « ماعون : ۴-۶، مریم : ۵۹، مدثر : ۴۳، » . « وَمَا یؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِالله إِلاَّ وَهُم مُّشْرِکُونَ ، یوسف : ۱۰۶، کهف : ۱۰۴ » به همین جهت به فرمان « وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ ، مدثر : ۳، وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا ، اسراء : ۱۱۱ » با « الله اکبر » شروع می گردد (که نمازگزار متعهد می شود که به تعلیم بزرگترین تعلیم دهندهء نماز « الله باصفت اکبر» که به غیر او هیچ تعلیم دهنده ای نیست فقط آنچه الله به فرمانش در وحی غیر قرآنی در شب قدر بر پیغمبر مقرر فرموده می گوید و هیچ سخن دیگری از احدی به آن اضافه یا به فتوا و نظر احدی از آن کم و تغیر و تبدیل نمی گرداند)
    ۳٫ تاکید « الصَّلاَهِ الْوُسْطَى » هشدار بر مراقبت دقیق از متن نماز مقرر الله و عدم تغیر زمان نمازهای پنجگانه و علی الخصوص قبل غروب (به فاصله زمانی بین الطلوعین تا غروب)است. « ص : ۳۲، نساء : ۴۳ » که بر خلاف فرمان صریح الله بر آراء اشخاص بر حفظ آن کوتاهی شده و زمان مقرر و مصوب الله تغیر داده شده است « سبحان الله » بنابراین (به شرط ترس از الله) در هر شرایط اضطراری،به شرح آیات « نساء : ۱۰۲ و ۱۰۳ » سواره یا پیاده و حتی ادای نماز در درون و باطن است و بعد از رفع شرایط اضطرار مانند آیه « یونس : ۸۷ » طبق تعلیم الله به پیامبر است.

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 36نفر
  • بازدید امروز 80840
  • بازدید دیروز 141237
  • بازید کل 104736193

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com