پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2330
  • کل نظرات 9698
  • کل اعضا 1695
  • جدیدترین عضو mohammad
خبرنامه
aveen
| بازدیدها: 36601

۱-از بین بردنِ چیزهایی که نمازگزار را به خود مشغول می‌کند
نمازگزار باید از اماکنی که در آن‌جا رفت و آمد هست و جاهای پر سر و صدا، یا کنار کسانی که صحبت می‌کنند، یا مجلسی که بسیار شلوغ است و هر آن‌چه که انسان را به خود مشغول می‌کند پرهیز کند و در چنین مکان‌هایی نباید نماز بخواند، همچنین در جاهای بسیار گرم و بسیار سرد از ادای نماز خودداری کند، و اگر برایش مقدور است نماز ظهر را در شدت گرمای تابستان به تأخیر بیندازد تا هوا کمی خنک شود و شدت گرما کاهش یابد. ابن القیم جوزی در کتاب الوابل الصیب می‌گوید: ادای نماز در شدت گرما نمازگزار را از خشوع و خضوع بازمی‌دارد زیرا عبادت را با سختی و اکراه انجام می‌دهد.
۲- لباس نمازگزار نباید دارای نقوش، رنگارنگ و یا نوشته‌ها و تصاویری باشد که او را از نماز غافل کند
عایشه روایت می‌کند که رسول‌الله(ص) بلند شد و در حالی که عبایی خط‌دار و حاشیه‌دار بر تن داشت نماز خواند. وقتی از نماز فارغ شد فرمود: «این عباء را به ابوجهم بن حذیفه بدهید و عبای خودم را که بدون حاشیه و خط است بیاورید زیرا هم اکنون مرا از نماز غافل کرد و بدان سرگرم شدم». و در روایت دیگری وارد شده است که فرمودند: «حاشیه‌های آن مرا مشغول کرد»، و در روایت دیگری آمده است که آن عبا دارای حاشیه و خطهای مربعی بود و او را به خود مشغول می‌کرد. تمام این روایات در کتاب صحیح امام مسلم/ وارد شده است و می‌توانید به آن مراجعه کنید.
بهتر آن است که نمازگزار هیچ‌گاه در لباس‌هایی که بر روی آن تصویر هست، خصوصاً تصاویر ذی روح – که در این زمان بسیار شایع است – نماز نخواند.
۳-وقتی که غذا حاضر است نماز نخواند
پیامبر(ص) فرمودند: «لَا صَلَاهَ بِحَضْرَهِ طَعَامٍ».(رواه مسلم)«در وقت حاضرشدن طعام نماز جایز نیست».
وقتی غذا حاضر شد و جلوی او گذاشتند شروع به خوردن کند چون اگر بلند شود و نماز بخواند در حال نماز به فکر غذا هست و نمازش بی‌خشوع خواهد بود پس عجله نکند تا [غذایش را بخورد و] نیازش را برطرف کند زیرا رسول‌الله(ص) فرمودند: «وقتی غذا آماده شد و وقتی نماز هم فرا رسید غذا را بخورید قبل از آن که مغرب را بخوانید و در خوردن غذا هم عجله نکنید». و در روایت دیگری آمده است: «إِذَا وُضِعَ عَشَاءُ أَحَدِکُمْ وَأُقِیمَتِ الصَّلاَهُ فَابْدَءُوا بِالْعَشَاءِ، وَلاَ یَعْجَلن حَتَّى یَفْرُغَ مِنْهُ».(متفق علیه)«وقتی غذا حاضر شد و وقت نماز هم فرا رسید غذا را بخورید و عجله نکنید تا از خوردن فارغ شوید».
۴-در حالتی که بول و غائط به او فشار می‌آورد نماز نخواند
بدون شک در حالی که بول و غائط به نمازگزار فشار می‌آورد نماز با خشوع ممکن نیست، و به همین دلیل است که رسول‌الله(ص) از نماز خواندن در چنین حالتی نهی کرده است.
در چنین حالاتی ضروری است اول قضاء حاجت کند گرچه نماز جماعت یا چند رکعت فوت شود زیرا پیامبر(ص) فرمودند: «إِذَا أَرَادَ أَحَدُکُمْ أَنْ یَذْهَبَ الْخَلاَءَ وَقَامَتِ الصَّلاَهُ فَلْیَبْدَأْ بِالْخَلاَءِ».اگر کسی قضای حاجت داشت و نماز اقامه شد، اول قضای حاجت کند، بعد نماز بخواند، و اگر در وسط نماز به چنین حالتی دچار شد باید نماز را قطع و قضای حاجت کند و وضو بگیرد و نماز بخواند، زیرا پیامبر فرموده‌اند:«لاَ صَلاَهَ بِحَضْرَهِ الطَّعَامِ وَلاَ وَهُوَ یُدَافِعُهُ الأَخْبَثَانِ».(رواه مسلم)
چنین حالاتی، خشوع نماز را از بین می‌برد و اثر روحی و معنوی نماز از دست می‌رود و حبسِ باد شکم هم همین حکم را دارد.
۵-در حالات چُرت نماز نخواند
أنس بن مالک گفت: رسول‌الله(ص) فرمودند:«إِذَا نَعَسَ أَحَدُکُمْ فِی الصَّلَاهِ فَلْیَنَمْ حَتَّى یَعْلَمَ مَا یَقُول».«اگر در نماز چرت زدید اول بخوابید بعد نماز بخوانید تا بدانید چه می‌گویید». و دلیل این، در حدیث دیگری که عایشهل روایت کرده آمده است: «اگر در نماز چرت زدید اول بخوابید تا خواب از شما دفع شود زیرا اگر یکی از شما در چنین احوالی نماز بخواند نمی‌داند که چه می‌گوید، شاید استغفار کند و یا به خودش ناسزا بگوید».
و گاهی این چنین حالتی در قیام اللیل بر انسان عارض می‌شود و شاید آن لحظه همان لحظه استجابت دعا باشد، بر خود دعا می‌کند و نمی‌‌داند چه می‌گوید و در نمازهای فرض هم‌چنین حالاتی بر انسان غالب می‌شود، پس باید اول بخوابد تا خواب از او دفع شود بعد نمازش را أدا کند بشرطی که وقت نماز نگزرد و یا ترک جماعت نشود.

۶-مشغول نشدن به صاف کردن زمین
امام بخاری از معیقیب روایت می‌کند پیامبر(ص) مردی را دید که در وقت سجده‌ مکان سجده‌اش را صاف می‌کرد به او گفت: «اگر این کار را می‌کنی یکبار بس است» و باز فرمود‌ه‌اند: «لاَ تَمْسَحْ وَأَنْتَ تُصَلِّى، فَإِنْ کُنْتَ لاَ بُدَّ فَاعِلاً فَوَاحِدَهً». «مکان سجده را در حال نماز صاف نکن و اگر به ناچار این کار را انجام می‌دهی یکبار بس است».
دلیلِ این نهی محافظت بر خشوع است تا در نماز حرکات زیاد انجام ندهد. و اگر مکان سجده نیاز به صاف کردن دارد بهتر آن است قبل از نماز این کار را انجام دهد.
۷-با قرائتش مزاحم دیگران نشود
پیامبر(ص) فرمودند: «إِنَّ کُلَّکُمْ مُنَاجٍ رَبَّهُ فَلَا یُؤْذِیَنَّ بَعْضُکُمْ بَعْضًا وَلَا یَرْفَعْ بَعْضُکُمْ عَلَى بَعْضٍ فِی الْقِرَاءَهِ أَوْ قَالَ فِی الصَّلَاهِ».«ان، بدانید که همه شما با خداوند مناجات می‌کنید، پس بعضی از شما بعضی دیگر را نیازاراند و عده‌ای از شما در «قرائت» یا «نماز» صدایش را بیش از حد بر دیگران بلند نکند. و در روایت دیگری هست که: «بعضی از شما با صدای بلند برای دیگران مشکل ایجاد نکند».
۸-در نماز به اطراف «توجه» نکند
«توجه» در نماز دو قسم است:
الف) توجه قلب به غیر خدا.    ب) توجه چشم.
از هر دو نهی شده است و پاداش نماز را کم می‌کنند، و در این مورد از رسول‌الله(ص) سؤال شد فرمودند:«اخْتِلاَسٌ یَخْتَلِسُهُ الشَّیْطَانُ مِنْ صَلاَهِ الْعَبْدِ».«دزدیی است که شیطان از نماز بنده می‌دزدد».

به اسمان ننگرد
و در روایات دیگری نیز همین مضمون هست: «نباید کسانی که در نمازند به آسمان بنگرند.» باز رسول‌خدا(ص) فرموده‌اند:«لَیَنْتَهُنَّ عَنْ ذَلِکَ أَوْ لَتُخْطَفَنَّ أَبْصَارُهُمْ».
از این کار دست بر می دارند یا اینکه چشمهایشان برداشته می شود.
۹-در حال نماز به پیش روی خود آب دهان نیندازد
این کار با خشوع و ادب در حضور خدا بودن سازگار نیست و پیامبر(ص) فرمود: «إِذَا کَانَ أَحَدُکُمْ یُصَلِّى فَلاَ یَبْصُقْ قِبَلَ وَجْهِهِ ، فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قِبَلَ وَجْهِهِ إِذَا صَلَّى».«هرگاه یکی از شما نماز می‌خواند به پیشِ روی خود آب دهان نیندازد زیرا خداوند در هنگامِ نماز مقابل اوست». و باز هم امام بخاری روایت کرده‌اند: در حالِ نماز، به طرف جلو آب دهان نیندازید زیرا در نماز با خداوند مناجات می‌کنید و به طرف راست هم آب دهان نیندازید زیرا طرف راست فرشتگانند، به طرف چپ بیندازید و یا آن را زیر پایتان پنهان کنید.
اما وقتی که مسجد با سجاده یا همانندِ آن فرش شده باشد، چنان که رسمِ غالب امروز است، نباید چنین کاری انجام دهد، و اگر ممکن است یک دستمال بیرون آورد و آب دهانش را بر آن بریزد و بعد آن را پنهان کند.
۱۰-تا حد ممکن از خمیازه کشیدن خودداری کند
پیامبر(ص) فرمودند:«إِذَا تَثَاوَبَ أَحَدُکُمْ فِى الصَّلاَهِ فَلْیَکْظِمْ مَا اسْتَطَاعَ فَإِنَّ الشَّیْطَانَ یَدْخُلُ». «هرگاه یکی از شما در نماز خمیازه کشید تا می‌تواند دهانش را ببندد زیرا شیطان وارد می‌شود».
زیرا وقتی که شیطان داخل شد بهتر می‌تواند برای نمازگزار تشویش ایجاد کند و خشوع نماز را از بین ببرد، علاوه بر این در وقت خمیازه کشیدن به انسان می‌خندد.
………………………………………….
برگرفته از کتاب خشوع در نماز
تألیف:محمد صالح المنجد:مترجم:عبد الله دارابی
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه.

موضوع:, فقه و احکام
| ۲۰ آذر ۱۳۹۳
یک پاسخ به “موانعی که خشوع نماز را کم می‌کند”

  1. خواهرمسلمان says:

    الهی… روز خوش نگذرد مگر به طاعت تو وشب خوش نگذرد مگر به مناجات تو و دنیا
    خوش نگذرد مگر به ذکر تو و آخرت خوش نگذرد مگر به عفو تو و بهشت خوش نباشد
    مگر به دیدار تو.

    خدایا نعمت اخلاص را به ما عطا فرما”اللهم آمین”

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 40نفر
  • بازدید امروز 5847
  • بازدید دیروز 141237
  • بازید کل 104661200

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com