پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
اسلام
| بازدیدها: 3697

اهل سنت معتقد است که شخصی بنام مهدی قبل از روز قیامت بدنیا خواهد آمد و زمام امور مسلمین را بدست خواهد گرفت و عدل و داد را در این دنیا میگستراند اما نزد اهل سنت چیزی بنام انتظار وجود ندارد .

در مورد مهدی باید بدانید که در برابر آن احادیث صحیح بسیاری وجود دارد که اسناد قسمت عمده آن‌ها صحیح است. هم اکنون مثال‌هایی از آن را مطرح و به دنبال آن به دفع شبهات کسانیکه بر آن ایراد نموده‌اند می‌پردازم:

حدیث اول: حدیث ابن مسعود رضی الله عنه که مرفوع است می‌فرماید: «لو لم یبق من الدنیا إلا یوم لطول الله ذلک الیوم، حتى یبعث فیه رجلاً منی أو من أهل بیتی، یواطیء اسمه اسمی، واسم أبیه اسم أبی، یملأ الأرض قسطاً وعدلا کما ملئت ظلماً وجوراً»[۱]. {اگر از عمر دنیا جز روزی نماند خداوند آن را آن اندازه طولانی می‌گرداند که در آن مردی از نسل من یا از نسل اهل بیت من در آن قیام کند اسمش موافق اسم من و اسم پدرش موافق اسم پدرم می‌باشد. زمین را پر از عدل و داد می‌کند همانگونه که پر از ظلم و ستم بود}.

حدیث دوم: از علی پسر ابوطالب – رضی الله عنه – بصورت مرفوع روایت شده است و برای آن دو طریق روایت موجود است، اولی را ابوداود و احمد استخراج کرده‌اند و سندش صحیح است و دیگری را ابن ماجه و احمد روایت کرده‌اند و اسنادش در مرتبه حسن قرار دارد.

حدیث سوم: از ابو سعید خدری به دو طریق روایت شده که اولی را ترمذی و ابن ماجه و حاکم و احمد استخراج کرده‌اند و ترمذی آن را حسن می‌داند و حاکم آن را به شرط مسلم صحیح می‌داند و ذهبی نیز با او موافق است و واقعیت نیز همانگونه است که فرموده‌اند، طریق دیگری را ابوداود و حاکم که آن را صحیح می‌دانند، استخراج کرده‌اند و سند آن حسن است.

حدیث چهارم: از ام سلمه – رضی الله عنها – روایت است که الفاظ آن و تخریجش را هنگام سخن از حدیث هشتاد از مقاله دهم از «احادیث الضعیفه» بیان داشته‌ام. و بقیه طریق‌ها را علماء در کتاب‌های مخصوص بیان داشته‌اند. کسی که خواهان اطلاع بیشتری است باید به آن‌ها مراجعه نماید.

صدیق خان در الاذاعه[۱] می‌گوید: احادیث در مورد مهدی به طرق مختلف قطعاً بسیار زیاد است که آن را به حد تواتر رسانده است در سنن‌ها و مسندها و معجم‌ها موجود است و ابن خلدون سخن را در آن بسیار طولانی کرده است. چنانکه در کتاب موسوم به «العبر و دیوان مبتدأ و الخبر» به آن پرداخته است، در آنجا می‌گوید: در این باب به احادیثی استناد می‌کنند که ائمه استخراج کرده‌اند و منکرین در آن سخن گفته‌اند که با بعضی اخبار متعارض است و منکرین در آن ایرادهایی وارد کرده‌اند، هنگامی که با ایرادی روبه رو شدیم که در آن بعضی از رجال اسناد به علت غفلت یا سوء حفظ یا ضعف و بد عقیده‌ای طرد و به وسیله آن حدیث صحیح مورد طعن قرار گرفته و آن را تضعیف می‌کنند باید دانست آنچه شایسته به تبعیت است و نظر واقعی محدثین است، اینست که آنچه در مورد راویان و رجال احادیث قابل اعتبار است دو چیز است که سومی ندارد: ۱- ضبط. ۲- صدق. و آنچه را که اهل اصول معتبر می‌دانند از عدل و غیر قابل اعتنا بودن نیست و به غیر از آن دو مورد، حدیث به چیز دیگر تضعیف نمی‌شود. پس صدیق خان می‌گوید: احادیث مهدی بعضی صحیح و بعضی از آن‌ها ضعیف می‌باشند و در طول زمان جریان آن بین عموم اهل اسلام مشهور شده است. و آن این که حتماً در آخر زمان مردی از اهل بیت نبی ظهور می‌کند که مؤید دین خواهد بود . عدل را حاکم و مسلمانان وی را اطاعت خواهند کرد و بر تمام ممالک اسلامی تسلط خواهد یافت واسم آن مهدی است. و همزمان با او خروج دجال و شرط‌های برپایی قیامت همانگونه که در صحیح آمده روی خواهد داد و عیسی بعد از آن نازل می‌شود ودجال را به قتل می‌رساند و در نماز به مهدی اقتدا می‌نماید احادیث دجال و عیسی نیز همچنین در حد تواتر می‌باشد و انکار آن جایز نیست، قاضی علامه شوکانی – رحمه الله – نیز آن را بیان داشته است چنانکه در توضیح احادیث متواتر در مورد مهدی و دجال و مسیح آورده و می‌گوید: احادیث وارده در مورد مهدی که امکان اطلاع از آن باشد به پنجاه حدیث می‌رسد که در آن احادیث صحیح، حسن و ضعیف قابل جبران موجود است و بدون شک در حد تواتر می‌باشد و هیچ شبهه‌ای در آن نیست و بر اساس تمام اصطلاحات وارده در اصول وصف تواتر بر چیزهایی که خیلی در مرتبه پایین‌تر از آن وجود دارد صادق می‌باشد. و آثار رسیده از اصحاب در مورد مهدی نیز بسیار صریح و زیادند و در مرتبه مرفوع بودن قرار دارند چون مجالی برای اجتهاد در آن‌ها نیست. پایان.

سید علامه محمد بن اسماعیل امیر یمانی احادیث قطعی در مورد خروج مهدی و این که از آل محمد صلی الله علیه وسلم است، و در آخر زمان خروج خواهد کرد را جمع‌آوری نموده و آنگاه می‌گوید: زمان خروج او معین نشده تنها معلوم شده که قیام ایشان قبل از خروج دجال خواهد بود. انتهی.

————-

[۱]– رواه أبو داود (۲/۲۰۷)، والترمذی، وأحمد، والطبرانی فی الکبیر والصغیر، وأبو نعیم فی «الحلیه»، والخطیب فی «تاریخ بغداد» من طرق عن زر بن حبیش عن ابن مسعود . وقال الترمذی: «حسن صحیح» والذهبی: «صحیح» وهو کما قالا و له طریق آخر عند ابن ماجه (۲/۵۱۷) عن علقمه عن ابن مسعود به نحوه، وسنده حسن.

[۱]– مثل «العرف الوردی فی أخبار المهدی» للسیوطی، و «الإذاعه لما کان وما یکون بین یدی الساعه» لصدیق خان، ونحوها.

نویسنده : شیخ آلبانی

در این باره :

امام عصر نزد اهل سنت چه کسی است ؟

آیا اهل سنت مرجع تقلید دارند ؟

منبع : پایگاه وااسلاماه

| ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
۱۰ پاسخ به “مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    کریم شهیاد says:

    با سلام ایااین مهدی صاحب الزمان که بفرموده رسول الله دراخرالزمان ظهورمیکند ودنیاراپرازعدل ودادمیکندکه ازاهل البیت پیامبر(ص) است چگونه انتخاب میشود؟مردم انتخاب میکنند یاخداوند؟اگرمردم انتخاب میکنند چرااکنون که جهان اسلام اینطور درهم وبرهم است انتخاب نکنیم؟ تازه چه کسی راباچه مشخصاتی راباید انتخاب کنیم ایامامیتوانیم یک فردی راکه منجی عالم است راپیداوانتخاب گنیم من که فکرنمیکنم بشر بتواند اینکاررابکند همانطوریکه نتوانست پیامبری راانتخاب کند.پس امام زمان منتخب الله قادرومتعال است وبشر هیچ اختیاری درانتخاب ایشان ندارد. حالا که انتخاب امام زمان بعهده خداوند است چرا انتخاب امامان پس ازپیامبرراافرادیکه درسقیفه جمع شدند انتخاب کردند؟ایااین انتخاب صحیح بوده؟که خودخلیفه دوم انراردمیکند ایاپیامبر(ص)درانتخاب نعوذبالله کوتاهی کرده اندکه این هم قابل قبول نیست پس میرسیم به قدیرخم واحادیث قبل ازان که پیامبروصی خودشانراکه منتخب خودخداونداست رامعرفی کرده وانهارادوازده نفر وبنام معرفی کرده است واخرین ایشان امام الزمان فرزندامام حسن العسکری (ع)میباشد ئالسلام

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    محمد says:

    سلام بر خراسانی عزیز :

    از دیدگاه اهل سنت مهدی موعود جز خلفای راشدین نیست و ادامه دهنده راه اونا هم نیست ایشان کلا فردی متفاوت با هدفی متفاوت هستند همانطوری که در احادیث بالا می بینید پیامبر خدا ص هیچگاه نفرمودند که این شخص جانشین من است لذا نکته شما که نوشتید انتخابش چرا شورایی نیست قیاس مع الفارق است . با این حال زمانی که در سرزمین حجاز ظهور می کند ابتدا مردم اونجا باهاش بیعت می کنند سپس مسلمانان دیار دورتر به بیعت با او می پردازند .
    همچنین از دیدگاه اهل سنت آمدن ایشان به دین ما چیزی اضافه نمی کند بلکه هدفش نابودی کفر و شرک است و ما که قبل از آمدنش میمیریم .
    اینکه چرا خلیفه اول یا خلفا از اهل بیت نیستند ، چون پیامبر نفرمود که خلفای من همه اهل بیت باشند و یا که اسم کسی رو هم نبردند، در حالیکه پیامبر میتوانستند مانند تصریح احادیث ظهور مهدی ، افرادی را برای خلافت خودش نام می بردند ولی این کار را نکردند و ترک عمل پیامبر نیز سنت پیامبر شمرده می شود .

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    خراسانی says:

    با سلام و احترام.
    عزیزان پایگاه وااسلاماه لطفاً پاسخ دهید:
    مگر در نظر اهل سنت انتخاب خلیفه از طریق شورا نیست؟
    پس چرا خلیفه آخرالزمان فردی موعود و از اهل بیت هست؟
    اینکه با انتخاب خلیفه براساس عقیده اهل سنت متعارض است.
    اگر خلیفه آخرالزمان از اهل بیت هست چرا اولین خلیفه نبی(صل الله علیه و آله) از اهل بیت نباشد؟
    تا حالا به این مهم اندیشیدید که چطور پیامبر آمدن خلیفه آخرالزمانش رو بشارت داده و فرموده مهدی از اهل بیت من هست
    اما درباره خلیفه پس از خودش هیچ بشارتی نداده و امر رو به مردم واگذار کرده؟
    سپاس از توجه شما عزیزان

  4. وضعیت کاربر : مهمان
    123 says:

    سلام. ممکنه لطفا انواع حدیث رو از حیث درجهء اعتبارشون برام نام ببرید و تعریف کنید؟
    مثلا اینکه حدیث صحیح با حدیث حسن چه فرقی داره و چندجور حدیث دیگه هم داریم.
    ممنون میشم اگر جواب رو به ایمیلم هم ارسال بفرمایید. سپاس

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    محمود says:

    تا قبل از دیدن این احادیث فکر میکردم امام مهدی مربوط به شیعه می شود .
    خدا رو شکر که با ظهور امام زمان سرانجام بعد از هزار و اندی سال جامعه مسلمین به وحدت می رسن ، به هر حال وقتی امام زمان ظهور کرد خود ایشون به ما میگن که تازه متولد شدن یا از قبل حضور داشتن و هرچی گفتن همه قبول می کنیم.

  6. وضعیت کاربر : مهمان
    محمود says:

    با سلام نظر شما در مورد روایت زیر چیست:
    امام صادق (ع) فرمودند:
    هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند، من ظهور قائم را برای او تضمین می کنم. سپس فرمود: وقتی عبدالله بمیرد، مردم برای حکومت با کسی توافق نکنند و این اختلاف و درگیری به خواست خدا تا ظهور صاحب الامر (عج) ادامه یابد. حکومت های چند ساله پایان یافته و تبدیل به حکومت چند ماهه و چند روزه شود. راوی می گوید: سئوال کردم: آیا این ماجرا به طول می انجامد؟ فرمود: هرگز.» (بحارالانوار، ج ۵۲، ص۲۴۰

    • وضعیت کاربر : مهمان
      علی says:

      با سلام
      در توضیح عبارت(اسم ابیه اسم ابی) در حیث اول باید بگویم :
      ۱-این حدیث با همین سند در سنن ترمذی آمده است ولی این عبارت را ندارد;وترمذی درذیل این عبارت مطرح می کند این حدیث حسن و صحیح است.(سنن ترمذی ج۳٫ح۲۲۳۰)
      ۲-حاکم نیشابوری نیز این حدیث را مطرح کرده ولی این عبارت اخیر در آن نیست.وحاکم اضافه می کند این حدیث طبق نظر و شرایط شیخین (بخاری و مسلم)صحیح است.(مستدرک الحاکم.ج۴٫ص۴۴۲).
      ۳-مقدسی شافعی از علمای بزرگ اهل سنت این حدیث را در کتاب خودش و از منابع گوناگون از جمله سنن ابوداود نقل می کند که باز هم این عبارت اخیر در آن نیست.(عقدالدرر.باب۲٫ص۵۱).
      ۴-ابونعیم اصفهانی در کتاب فی مناقب المهدی این روایت را به طرق فراوانی جمع کرده وفقط در یک طریق آن ای عبارت وجود دارد وآن طریق ابن عاصم الابری است که نشان می دهد وی این روایت را اضافه کرده است.
      بنابراین قسمت آخر این حدیث(اسم ابیه اسم ابی )تحریف شده وصحیح نمی باشد.لطفا در انتخاب احادیث و نشر آن دقت فرمایید.

    • وضعیت کاربر : مهمان
      امیر says:

      با سلام
      در اکثر سایتهای اهل سنت همه آنها این عبارت آخر را که اعتبار روایی ندارد به عمد وارد میکنند تا مبادا محمد بن الحسن العسگری (مهدی عج) مکنا به ابوالقاسم که به اعتقاد شیعه مهدی امت اوست و زاده شده و اکنون زنده وامام دوازدهم و غایب شیعه هست مورد توجه قرار گیرد واذهان از این مهدی حقیقی منحرف شود

  7. وضعیت کاربر : مهمان
    جواب مجتبی says:

    آقا مجتبی کجای این سایت به شما تهمت ناروا زده شده اینقدر بی تربیت تشریف آوردی ؟ شما حقانیتت همین بود که نشان دادید !

  8. وضعیت کاربر : مهمان
    مجتبی says:

    خدا رو شکر که خودتون حقانیت ما رو اثبات کردید پس چر از روی لجاجت به پیروان اهل بیت تهمت های ناروا میزنید مثل مشرکان که سخن پیامبر را بر حق میدانستند ولی از روی لجاجت عناد میکردند اگه مردی و شرف داری چاپ کن

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 48نفر
  • بازدید امروز 12518
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107611141

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com