پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9754
  • کل اعضا 1707
  • جدیدترین عضو MEHDI7
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 9507

توجه: ترجمه فارسی این اسمها تنها برای توضیح و تبیین بیشتر معانی است، اما بسیاری از این اسمها فقط با لفظ عربی به درستی قابل فهم هستند و ترجمه آن در یک کلمه بسیار مشکل و نامفهوم است.

۱) اللَّهُ: الله
۲) اَلرَّحْمنُ: بخشایشگر-هستی بخش- بخشنده نعمت بدون چشم داشت همه موجودات.
۳) اَلرَّحِیْمُ: مهربان-پاداش و نعمت دهنده در مقابل اعمال نیکوی بندگان.

۴) اَلْمَلِکُ: صاحب و مالک مطلق و وابسته به خود (همه چیز و همه موجودات در اختیار و تصرف او و به او وابسته اند).
۵) اَلْقُدُّوسُ: پاک از هر عیب و نقص.
۶) اَلسَّلاَمُ: پاک و سلامتی بخش عالم.
۷) اَلْمُؤْمِنُ: یگانه امانتدار و امان دهنده مخلوقات از عذاب.
۸) اَلْمُهَیْمِنُ: نگهبان مسلط بر عالم.
۹) اَلْعَزِیْزُ: صاحب عزت و بزرگواری.
۱۰) اَلْجَبَّارُ: خود رأی و جبران کننده و اصلاحگر حال بندگان خویش.
۱۱) اَلْمُتَکَبِّرُ: یگانه وجودی که همه بزرگیها ازآن اوست.
۱۲) اَلْخَالِقُ: بوجود آورنده عالم از عدم و پدیدآورنده مخلوقات.
۱۳) اَلْبَارِیءُ: بوجود آورنده همه مخلوقاتی که دارای روح هستند، آفریننده موجودات ازهمدیگر.
۱۴) اَلْمُصَوِّرُ: صورت دهنده و طراح عالم و همه موجودات.
۱۵) اَلغَفَّارُ: بسیار آمرزنده.
۱۶) اَلْقَهَّارُ: غالب و چیره و بازگیرنده همه چیز.
۱۷) اَلْوَهَّابُ: بسیار بخشنده و نعمت دهنده.
۱۸) اَلرَّزَّاقُ: بوجود آورنده روزی و توشه حیات و خالق علتهای بدست آمدن روزی.
۱۹) اَلْفَتَّاحُ: باز کننده درهای خزائن رحمتش برای بندگان.
۲۰) اَلْعَلِیْمُ: آگاه و دانای برهمه چیز و درهمه احوال و درهمه جا.
۲۱) اَلْقَابِضُ: گیرنده روح و نعمت از هر که بخواهد.
۲۲) اَلْبَاسِطُ: وسعت دهنده توشه حیات برای هرکس که بخواهد.
۲۳) اَلْخَافِضُ: فرونشاننده و خوارکننده هرکس که مستحق ذلت و خواری باشد.
۲۴) اَلرَّافِعُ: برتری دهنده به هرکس که مستحق برتری است از متقین.
۲۵) اَلْمُعِزُّ: بزرگواری بخش و یاری دهنده کسی که به دین خود چنگ زده.
۲۶) اَلْمُذِلُّ: خوارکننده دشمنان خود.
۲۷) اَلسَّمِیْعُ: شنوای همه صداها.
۲۸) اَلْبَصِیْرُ: بینای پیدا و ناپیدا.
۲۹) اَلْحَکَمُ: یگانه داور و حاکمی که هیچ ردی در قضاوت و داوری او نیست.
۳۰) اَلْعَدْلُ: دادگر کامل در دادگری.
۳۱) اَللَّطِیْفُ: آگاه، بسیار دقیق درهمه امور و اشیاء پیدا و ناپیدا.
۳۲) اَلْخَبِیْرُ: اخبار باطن و پنهان بر او پوشیده نیست.
۳۳) اَلْحَلِیْمُ: صبور و شکیبا-کسی که خشم بر او غلبه نمی کند.
۳۴) اَلْعَظِیْمُ: صاحب عظمت و بزرگی که در عظمت بی همتاست.
۳۵) اَلْغَفُوْرُ: بسیار آمرزنده.
۳۶) اَلشَّکُوْرُ: کسی که پاداش بزرگی در مقابل نیکوی کم می دهد.
۳۷) اَلْعَلِی: وجودی که مراتب بزرگی او ذوق تصور است.
۳۸) اَلْکَبِیْرُ: وجودی که عقل و احساس از درک کامل او ناتوان است.
۳۹) اَلْحَفِیْظُ: نگهدار اعمال بندگان و هر چیزی که بخواهد.
۴۰) اَلْمُقِیْتُ: خالق قوت و نیروی حیات مادی و معنوی.
۴۱) اَلْحَسِیْبُ: وجودی که برای بندگانش کافی است، حسابگر اعمال بندگان درروز قیامت.
۴۲) اَلْجَلِیْلُ: وجودی که برترین کمالات از آن اوست.
۴۳) اَلْکَرِیْمُ: بخشنده ای که بدون سؤال و درخواست می بخشد.
۴۴) اَلرَّقِیْبُ: وجودی که مراقب و ناظر همه اشیاء و حرکات است.
۴۵) اَلْمُجِیْبُ: جواب دهنده به کسانی که او را فریاد کنند.
۴۶) اَلْوَاسِعُ: وجودی که علم و قدرت و رحمت او همه جا را فرا گرفته است.
۴۷) اَلْحَکِیْمُ: کاردان-آگاه به چگونگی و اهداف امور و اشیاء عالم.
۴۸) اَلوَدُوْدُ: خواستار نیکی برای همه بندگانش در همه احوال.
۴۹) اَلْمَجِیْدُ: بزرگواری که بزرگواری او بی نهایت است.
۵۰) اَلْبَاعِثُ: برانگیزاننده پیامبران علیهم السلام- برانگیزاننده مردگان از قبر.
۵۱) اَلشَّهِیْدُ: آگاه و نظاره گر و بیننده‌ ای همه اشیاء و حرکات و سکنات عالم.
۵۲) اَلْحَقُّ: وجود ثابت و یکنواختی که هرگز تحول و تغییر در راه ندارد.
۵۳) اَلْوَکِیْلُ: عهده دار همه امور بندگان و موجودات.
۵۴) اَلْقَوِی: صاحب قدرت و قوت بی نهایت.
۵۵) اَلْمَتِیْنُ: نیرومندی که محکم کاری او بی نهایت است.
۵۶) اَلْوَلِی: سرپرست و مدیر عالم هستی و همه موجودات.
۵۷) اَلْحَمِیْدُ: کسی که سزاوار همه گونه حمد و ثنا است.
۵۸) اَلْمُحْصِی: کسی که هیچ چیز درمقابل علمش پنهان نمی شود.
۵۹) اَلْمُبْدِیءُ: آغازی دهنده به همه کس و همه چیز.
۶۰) اَلْمُعِیْدُ: کسی که قدرت برگرداندن هرچیز را بعد از عدمش دارد.
۶۱) اَلْمُحیی: حیات دهنده-زندگی بخش.
۶۲) اَلْمُمِیْتُ: سلب کننده و گیرنده حیات از دیگران.
۶۳) اَلْحَی: همیشه زنده.
۶۴) اَلْقَیُّوْمُ: وابسته به خود و همه موجودات به او وابسته اند.
۶۵) اَلْوَاجِدُ: به وجود آورنده هرچیز که اراده کند.
۶۶) اَلْمَاجِدُ: بزرگی آفرین.
۶۷) اَلْوَاحِدُ: یگانه-یکتا.
۶۸) اَلصَّمَدُ: بی نیاز ازهر چیز.
۶۹) اَلْقَادِرُ: توانا-توانائی بخش.
۷۰) اَلْمُقْتَدِرُ: مسلط و قدرتمدار حقیقی.
۷۱) اَلْمُقَدِّمُ: پیشی دهنده و برتری دهنده بعضی از امور و اشیاء نسبت به همدیگر.
۷۲) اَلْمُؤَخِّرُ: عقب انداز هرچیز و هر امری که بخواهد.
۷۳) اَلأَوَّلُ: وجودی که بر هر چیز پیشی دارد.
۷۴) اَلآخِرُ: باقی-وجودی که بالاتر از همه موجودات باقیست.
۷۵) اَلظَّاهِرُ: وجودی که آثار قدرت و هستی او پیداست.
۷۶) اَلْبَاطِنُ: وجودی که احاطه بر ذات او غیر ممکن است.
۷۷) اَلْوَالِی: یگانه سر پرستی که همه ولایتها از اوست.
۷۸) اَلْمُتَعَالِی: دور از عیب و نقص.
۷۹) اَلْبِرُّ: وجودی که سرچشمه همه نیکی هاست.
۸۰) اَلتَّوَّابُ: توبه پذیر طغیانگران و سرکشان.
۸۱) اَلْمُنْتَقِمُ: انتقام گیر-عذاب دهنده کسانی که مستحق عذابند.
۸۲) اَلْعَفُوُّ: بخشنده گناهان و آمرزنده توبه کنندگان.
۸۳) اَلرَّؤُوفُ: وجودی که سرچشمه رحمت و مهربانی است.
۸۴) مَالِکَ الْمُلْکِ: وجودی که هستی و حرکات و سکنات عالم تابع خواست اوست.
۸۵) ذُوالْجَلاَلِ وَالإِکْرَامِ: صاحب بزرگواری و کمال.
۸۶) اَلْمُقْسِطُ: داد رس و دادستان مظلومین از ستمگران.
۸۷) اَلْجَامِعُ: در برگیرنده همه عالم هستی و جمع کننده در روز قیامت.
۸۸) اَلْغَنِی: بی نیاز از همه چیز و همه به او محتاجند.
۸۹) اَلْمُغْنِی: بی نیاز کننده.
۹۰) اَلْمَانِعُ: جلوگیری کننده از مصیبت و مشکلات اوست.
۹۱) اَلضَّارُ: ضرر رسان به اهل عصیان.
۹۲) اَلنَّافِعُ: منفعت دهنده به اهل ایمان.
۹۳) اَلنُّوْرُ: روشنائی مطلق و روشنائی بخش.
۹۴) اَلْهَادِی: راهنما و دستگیر.
۹۵) اَلْبَدِیْعُ: بی نظیر و بی شریک.
۹۶) اَلْبَاقِی: ماندنی.
۹۷) اَلْوَارِثُ: مالک نهائی تمام مخلوقات.
۹۸) اَلرَّشِیْدُ: کامل مطلق و تعالی دهنده.
۹۹) اَلصَّبُورُ: شکیبا و شکیبائی بخش.

| ۲۷ آبان ۱۳۹۱
۷ پاسخ به “معانى صفات و نام های الله تعالی”

  1. عبد1 says:

    الرَّحْمَـٰنُ ﴿۱﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾ خَلَقَ الْإِنسَانَ ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَیَانَ ﴿۴﴾

    « الرحمن » است (که) قرآن را تعلیم داد. (بعد از آنکه) انسان (پیامبر) را آفرید. به او بیان (واضح و آشکار شدن آیات قرآن) را آموزش داد.
    اسم الحسنی و صفت « الرَّحْمن » :
    ۱- گسترنده و عطاء کنندهء نعمات زیستی اختصاصی به جن و انس طبق آیات : « رحمن : ۱۰، اعراف : ۳۲، لقمان : ۲۷، اسراء : ۱۸، سبأ : ۲۴، حجر : ۲۰ »
    ۲- مالک الملک، پادشاه و رب المشارق و المغارب مطلق در دنیا و آخرت براعلام دائمی اسم « الله، رَبِّ الْعَالَمِینَ، لا الاه الا الله » و تثبیت قرآن در سراسر زمین. طبق آیات « آل عمران : ۲۶، سوره اخلاص، اسراء : ۱۱۱، فرقان : ۲ و ۲۶ و ۵۹، حج : ۴۰، بقره : ۲۵۱، مزمل : ۹، صافات : ۵، معارج : ۴۰، نور : ۵۵ »
    ۳- تقدم « عَلَّمَ الْقُرْآنَ » بر « خَلَقَ الْإِنسَانَ » اعلام برنامه تعلیم کلام الله مجید (به نام عمومی قرآن) به وحی « الرَّحْمَن » پس از خلق آدم به برنامهء « اعلی : ۲-۴، بقره : ۳۷ و ۳۸، تین : ۴ » است لذا، فرمان اولیه در آیات « ص : ۷۲، بقره : ۳۴ » سجده به شخص آدم نیست بلکه سجده یا اطاعت به وحی (قرآن) الله (به آدم و هرپیغمبری« حجر : ۹۱، اعلی : ۱۹، شعرا : ۱۹۶، طور : ۱-۳ »).مستند به آیات : « علق : ۱۹، مؤمنون : ۴۴، مائده : ۱۹، نجم : ۱۰ و ۲۶ و ۶۲ » است و نهایتا کتاب پیغمبر نیز مسمی به « الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ » شد « حجر : ۸۷»
    a) برنامهء « أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ ، اعراف : ۵۴ » بعد از خلق انسان، در آیات « نساء : ۵۸، احزاب : ۷۰-۷۲، ذاریات : ۵۶ » بازگرداندن امانت (کلامِ الله) به صاحب کلام (الله) با تعلیم « قرآن »، توسط « الرحمن » موصوف به « رَبِّ الْعَالَمِینَ » یا « رَبِّ النَّاسِ » (یگانه تعلیم دهنده و تبیین کننده قرآن به انسان،« نساء : ۱۰۵ و ۱۱۳ ») به توضیح آیه « هود : ۱ » است و « عَلَّمَهُ الْبَیَانَ » برنامه تعلیم تبین و آشکار و روشن شدن معنای آیات و کلمات با تأویل آیات محکم برفهم منظوری واحد و بی اختلاف در متن قرآن همسنگِ « شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ » در آیه « شوری : ۱۳ » مستقل از زمان و مکان تا ابد است « زمر : ۲۳، فصلت : ۴۲، شوری : ۱۴، نحل : ۴۴، نساء : ۸۲، مائده : ۱۰۲ » به تعهد « ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ ، قیامت : ۱۹، إِنَّ عَلَیْنَا لَلْهُدَى ، لیل : ۱۲، وَعَلَى اللّهِ قَصْدُ السَّبِیلِ ، نحل : ۹ » (و برالله بیان راه مستقیم است)، إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ ، انسان : ۳، وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَى عِلْمٍ هُدًى ، اعراف : ۵۲ (و یقینًا به ایشان کتابی (قرآن) را آورده ایم، که آن را بردانشی (فقط به وحی الله « هود : ۱۴ ») شرح و بیان نموده ایم)، « وَکُلًّا ضَرَبْنَا لَهُ الْأَمْثَالَ ، فرقان : ۳۹ »، همان « بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ »

    و مشتقات « بیان » در بیش از ۲۰۰ آیه ، دلیل روشنی است که تفسیر به رأی « عَلَّمَهُ الْبَیَانَ » به نظراتی، مانند :
    « تعلیم سخن گوئی و فصاحت و زبان آوری و تکلم انسان بر مبنای خرد بشری » و
    « درک اختلاف صفات اشیاء توسط بشر و توضیح آن برای دیگران با کلام بشری » و
    « آشکار شدن اندیشه و احساس بشر »
    و با اختلاف، برخلاف « وَلاَ مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِ اللّهِ » و برخلاف تذکر استقلال قرآن از فکر بشر در آیات « نور : ۳۵، شوری : ۲۱، انبیاء : ۲۷-۲۹، حجرات : ۱ » است


  2. محمد حسین says:

    ممنون از اطلاع رسانیتون

    خداوند به شما جزای خیر عنایت بفرماید

    جزاء کم االله خیرا


  3. معلولان و زندگی says:

    اِنّى سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ وَ وَلِىُّ لِمَنْ والاکُمْ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداکُمْ

    نامت، عشقت و عظمت حماسۀ کربلایت
    روان کننده اشکهایمان و شفابخش جان و روحمان است
    آنهایی که به ندای «هل من ناصر ینصرنی» کربلایت پاسخ دادند
    سزاوار بهترین و برترین رحمات و برکات الهی شدند
    و من چه کنم اگر پاسخگوی ندای «هل من ناصر ینصرنی» فرزندت مهدی(عج) نباشم؟!
    آیا روسیاهانی چو مرا نیز برای درک عشق حسین(ع) و مهدی(عج) راهی هست؟!
    یا ابا عبــــــــدالله..

    سلام
    ممنون
    شرمنده که خیلی دیر برای بازدید اومدم
    ایام سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یاران وفادارش را تسلیت عرض میکنم
    یا حسین شهید

    http://malolan-va-zendegi.blogfa.com


  4. پاییزمر says:

    سلام شینای عزیز

    ممنونم مطلبت عالی بود

    شرمنده دیر شد سرم شلوغه

    انشالله که موفق باشی

    اسمم رو ناقص وارد کردم سوتییییییییی ببخشید


  5. احمد says:

    محسن,
    انشاالله که همیشه باز بماند دیروز باز شده است


  6. محسن says:

    خوشحالم از اینکه سایت دوباره باز شد به کوری چشم حسودان


  7. nazir says:

    سلام اخوی جان.خدا قوت.دست شما درد نکنه بابت اطلاع رسانی از مطالب جدید سایت
    وا اسلاما

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 22نفر
  • بازدید امروز 39756
  • بازدید دیروز 112414
  • بازید کل 107638379

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com