پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

کاربران گرامی؛ سوالات شرعی شما از روز پنجشنبه بررسی خواهند شد ان شاءالله، سوالات بسیار زیادی دریافت شده، تکراری ها حذف خواهند شد ×
آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2335
  • کل نظرات 9760
  • کل اعضا 1708
  • جدیدترین عضو Shahram
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 53342

الحمدلله وحده والصلوه والسلام علی من لا نبی بعد.

متعه یعنی ازدواج موقت و ازدواج غیردائمی است بگونه‌ای ‌که ‌کسی با زنی ازدواج ‌کند بمدت یک روز یا یک هفته یا  یک ماه و امثال  آن‌. آن را بدین جهت متعه نام نهاده‌اند چون مرد به وسیله آن‌، برای لذت و تمتع  موقت و مدت محدودی‌، به ازدواج  اقدام  می‌کند و هدف از آن  فقط  لذت و تمتع  است‌.

باتفاق  نظر پیشوایان  مذاهب  فقهی اهل  تسنن‌، ازدواج موقت  و متعه  حرام  است‌.ومی‌گویند: هرگاه ‌کسی بدینصورت‌، صیغه عقد را جاری ‌کرد، نکاح او باطل است و بدینگونه  بر  ابطال  آن  استدلال  کرده‌اند:
۱-احکامی که قرآن  برای  ازدواج ‌گفته  است‌، و بدان تعلق می‌گیرد، در ازدواج موقت نیست  مانند  طلاق‌، وعده‌، وارث‌، پس مانند دیگرنکاحهای باطل اینهم باطل می‌باشد.
۲-‌در  احادیث  نبوی‌،  به  حرمت  آن  تصریح  شده  است‌.  سَبُرَۀ  جهنی ‌گوید:  ما  در  فتح  مکه  همراه  پیامبر صلی الله علیه و سلم    بودیم  و  پیامبر صلی الله علیه و سلم   به  ما  اجازه  داد  تا  از متعه  زنان  استفاده  کنیم‌.  ولی  پیامبر صلی الله علیه و سلم    از  مکه  بیرون  نرفت  تا  اینکه  آن  را  مجددا  تحریم ‌کرد.  و  در  روایتی  ابن  ماجه‌ گوید:  پیامبر صلی الله علیه و سلم   متعه  را  تحریم  فرمود  وگفت‌:”  یا أیها الناس إنی کنت أذنت لکم فی الاستمتاع، ألا وان الله قد حرمها إلی یوم القیامه  [ای  مردم  من  ازدواج  موقت  و  متعه  را  برای  شما  اجازه  داده  بودم‌،  هان  آگاه  باشید،  بتحقیق  خداوند  آن  را  تا  روز  قیامت  و  برای  همیشه  تحریم  فرمود]”‌.  از  علی  بن  ابیطالب  روایت  شده  است‌ که گفت:  پیامبر صلی الله علیه و سلم  در روز جنگ  خیبر  از نکاح  متعه  و گوشت  خران  اهلی  نهی ‌کرد .

– “‌در تکمله  المجموع  شرح  مهذب  امام  ابواسحاق شیرازی در فقه  شافعی  ج ۱۶/۲۵۰  آمده است‌:  محمد  بن  الحنفیه  از  پدرش  علی  بن  ابیطالب  روایت  کرده  است ‌که  پیامبر صلی الله علیه و سلم  “نهی عن  نکاح  المتعه وعن  لحوم  الحمر  ا‌لاهلیه  زمن  ‌خیبر”  بروایت  احمد  و  بخاری و  مسلم‌.  عبدالله  بن  مسعود گفت‌:  ما  همراه  پیامبر صلی الله علیه و سلم بجنگ  رفته  بودیم  و  زنان  ما  همراه  ما  نبودند،‌ گفتیم‌:  آیا  خود  را اخته ‌کنیم‌؟  پیامبر ما  را  از آن  بازداشت  و  برای  ما  رخصت  داد که  برای  مدت  محدودی زنان را با  دادن جامه‌ای  بعنوان  مهریه  ازدواج ‌کنیم‌“‌.  بروایت  احمد  و  بخاری  و  مسلم‌.  قرطبی  در  تفسیر  بزرگ  خود گوید:  علما  اختلاف  دارند  در  اینکه  چند  بار  نکاح  متعه  مباح وحرام  شده است  از سخن عبدالله  مسعود که ‌گفت‌:ما به پیامبر صلی الله علیه و سلم گفتیم‌:  آیا  خود  را  اخته‌ کنیم‌؟  برمی‌آید که  متعه  حرام  بوده  است اگر  حرام  نمی‌بود  این  تقاضا  موردی  نداشت‌،  این  بود  که  پیامبر صلی الله علیه و سلم در  حین  جنگ  بدان  رخصت  دادند  سپس  روز خیبر از آن  نهی‌ کردند  و  بعداً  در جنگ  فتح  مکه‌،  دوباره  اجازه  دادند،  سپس  برای  همیشه  آن  را  حرام‌ کردند.  (تفسیر  قرطبی‌ج  ۳/‌۱۳۰  –  ۱۳۱ . ‌)”‌

مقصود از متعه  تنها  قضای  شهوت و تمتع  جنسی است‌، در صورتی که  بزرگترین  هدفهای  ازدواج  تناسل  و کثرت ‌نسل  و  محافظت  بر  اولاد  و  حفظ  نسل  است‌.  بنابر این  متعه  از این  جهت ‌که  تنها  برای  رفع  نیاز جنسی  و  تمتع  جنسی  است‌،  شبیه  بزنا  می‌باشد.  بعلاوه  متعه  برای  زن‌،  زیان‌آور  است‌،  چون  او  را  بصورت‌ کالائی  درمی‌آورد که  دست  بدست  می‌گردد  و  برای  فرزندان‌،  نیز  زیان‌آور  است  چون  آنان  خانه‌ای  نمی‌یابند که  در  آن  آرامش  داشته  و  از  پرورش  و  تربیت  درست  برخوردار  گردند.

آیا متعه در صدر اسلام جایز بود ؟ چرا ؟

بله، متعه در ابتدای اسلام جایز بود؛ زیرا مسلمانان تازه به اسلام گرویده بودند، به منظور تألیف قلوب و جلب توجه آنان متعه حلال بود، سپس رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ در «یوم الفتح» متعه را برای همیشه و تا قیامت حرام اعلام نمود. (مسلم۱۴۰۶)

ازدواج موقت ابتدا در میان یهود، فارس و غیره وجود داشته است. و به جامعه جاهلی جزیره العرب سرایت کرده است. وقتی دین اسلام آمد در ابتدای دعوت دوبار با نزول این آیات تحریم شد: « وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (۵) إِلَّا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ (۶) فَمَنِ ابْتَغَی وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ »(المؤمنون: ۵-۷). «و آنها که دامان خویش را (از بی‌عفتی) حفظ می‌کنند. جز با همسران و کنیزانشان، چرا که بهره‌گیری از اینها مورد سرزنش نخواهند بود. و هر کس جز اینها را طلب کند، متجاوز است».

و عبارت: « هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ» محور اصلی حرمت است « إِلَّا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُمْ» استثناء حلال شامل دو نوع نکاح است یعنی غیر از آن دو همه حرامند. اما خداوند برای اینکه راه اشتباه و التباس را بر انسان ببندد با نص صریح غیر از آن دو نکاح را تحریم کرده است « فَمَنِ ابْتَغَی وَرَاءَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ هُمُ الْعَادُونَ» پس هر راه دیگری غیر از آن دو نکاح حرام است خواه با زنا، متعه یا نوع دیگر و … باشد.

هم‌چنین امام مسلم و امام احمد و ابن ماجه روایت نموده‌اند که رسول  خدا صلی الله علیه وسلم فرموده است:

«ای مردم من پیش‌تر به شما اجازه دادم که (به خاطر نزدیکی به عهد جاهلیت و شیوع پدیده زنا) که (به طور موقت) از زنان استمتاع نمائید، اما اینک خداوند آن را تا روز قیامت حرام نموده است. هرکس یکی از آنها نزد اوست او را رها کند و چیزی را که به آنان داده‌اید از ایشان پس نگیرید».( مسلم و احمد.)

آیا عمر رض متعه را تحریم کرد ؟

در کتب شیعه و سنی از محمّد بن حنیفه ، از پدرش حضرت علی ، و او از رسول خدا (ص) نقل می کند که :
حرم رسول الله یوم الخیبر نکاح متعه :  پیامبر خدا در جنگ خیبر نکاح متعه را حرام کرد{سند این حدیث در کتاب های ” استبصار“ برادران شیعه ، ” مسند زید“ زیدیه ، در کتاب” دعائم السلام قاضی نعمان “ از عزیزان شیعه، در کتاب ” الــموطاء مــالک ابن انس“ ( که معاصر با امام صادق بود ) از اهل سنت آمده است.}
در لبنان کتابی به نام ” المتعه فی السلام“ از عالمِ شیعه مذهب بنام ”حسین مکی“ به چاپ رسیده که از علی (علیه السلام ) و او از رسول خدا (صلی الله علیه وسلم ) نقل می کند :
کانت المتعه فی اول عهد رسول الله : متعه (صیغه ) در اول عهد رسول خدا بود
فلما نزل النکاح و لعده و الطلاق و المیراث نسخت : چون قوانین ازدواج و عده و میراث و طلاق نازل شد متعه نسخ شد .
پس تحریم متعه دستور خود رسول خدا ص بوده است و نه عمر رض .
اما حضرت عمر در زمان خلافتش جملات زیرا گفت :
ای مردم ، صیغه در اوّل عهد رسول خدا بود و پیامبر خدا آن را نسخ کرد و امروز من می بینم عده ای هنوز آن را انجام می دهند ، مگر نسخِ رسول خدا به آنها نرسیده است ؟ هر کس این کار را انجام دهد و گرفتار شود ، من او را عقاب می کنم .«تاریخ طبری»۴۶

آیا کسی که شرایط ازدواج برایش فراهم نباشد چطوری غریزه ی جنسی را کنترل کند ؟

برای اینکه میل و غریزه ی جنسی خود را کنترل نمایید توصیه می کنیم که کلیه اسباب و وسائلی که موجبات تهییج غریزه جنسی تان را فراهم می آورد از خود دور سازید از قبیل دیدن صحنه های مبتذل و خلوت کردن با نامحرم یا حتی خلوت کردن در مکانی که جز شما کسی نیست.

برای رهایی شما از رشد غریزه جنسی راهکارهای زیر را توصیه می کنیم:

۱- دعاء کردن از خداوند که او را از این بیماری نجات دهد، مخصوصا دعاء در اوقات اجابت مانند سجود، قبل از نماز مغرب در روز جمعه، بین اذان و اقامه در مسجد، ثلث اخیر شب و سحرگاه قبل از طلوع صبح و غیره، و خداوند متعال وعده داده است که کسی که از او چیزی را طلب کند خواسته او را بر آورده میکند، خداوند میفرماید: “ومن اصدق من الله قیلا” “و گفتار چه کسی از گفتار خداوند صادقتر است؟” و در سوره بقره میفرماید: “و اذا سألک عبادی عنی فانی قریب، اجیب دعوه الداع اذا دعان” یعنی: “و (ای بیامبر) اگر بندگانم از تو در مورد من سؤال کنند پس من نزدیک هستم، دعای دعاکنندگان را اجابت میکنم”.

۲- روزه گرفتن، زیرا اولا توصیه بیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم میباشد برای مهار شهوت، و ثانیا هنگام پر خوری شهوت تحریک میشود ولی کمتر خوردن و یا روزه گرفتن از شدت شهوت میکاهد.

۳- چشم پوشیدن از نظر به مناظر شهوت انگیز مانند زنان، نوجوانان خوش صورت، مجله و یا فیلمهای مبتذل و غیره، زیرا شهوت کم کم شروع میشود ولی اگر از همان اول مهار نشود برای تفریغ شهوت فرد را به استمناء و یا زنا میکشاند، و نا گفته نماند که شیطان یک شخص را پله پله استدراج میکند تا اینکه او را دچار استمناء و یا فاحشه کند.

۴- دوری از انترنت و تلویزیون هنگام خلوت، و یا اینکه آنها را مهار و کنترل کند مثلا از برنامه های فیلتر در کمپیوتر استفاده کند.

۵- از دوست بد دوری کند زیرا بیشتر گناه ها و مصائب سببش دوستهای بد هستند. شاعر میگوید:

تا توانی میگریز از یار بد***یار بد بدتر بُوَد از مار بد

مار بد تنها تو را بر جان زند***یار بد بر جان و مال و بر ایمان زند

۶- تنهایی و بیکار ماندن از هر بلایی بدتر است، پس بهتر است که بیکار نماند و وقت فراغ خود را صرف اذکار و عبادت کند، زیرا اوقات فراغت و مخصوصا اگر قدرت مالی همراه آن باشد اساس مفسدات جوانان میباشد.

۷- خواندن هر چه بیشتر اذکار، قرآن، نماز های سنت و مشارکت در کارهای خیر دسته جمعی و غیره

 

آیا آیه ۲۴ سوره نساء دلالت بر مشروعیت متعه یا ازدواج موقت دارد؟

« فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً» (نساء ۲۴)

کسانی که معتقد به جایز بودن متعه هستند می گویند آیه فوق دلیلی بر مشروعیت ازدواج موقت است!، زیرا او ‏فرموده است: « فَمَا اسْتَمْتَعْتُم» و فرموده است « فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ» و نفرموده است: «مهورهن: یعنی ‏مهریه آن‌ها».

پاسخ :
اولا این استدلال صحیح نیست، زیرا اجور همان مهریه و برای ازدواج دائم بکاربرده شده است چنانچه آیه زیر با کلمه اجور ، مهریه را برای رسول خدا مشخص می کند.

« یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَکَ أَزْوَاجَکَ اللَّاتِی آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ » (احزاب / ۵۰)‏

‏ (منظور همان مهریه است) و ممکن نیست که غیر از این گفته شده باشد، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم  به این ازدواج ‏‏(یعنی به ازدواج موقت) اقدام نکرده است. ‏

و نیز قرآن کلمه‌ی «اجور» را در جاهای دیگر بجای مهریه بکار برده است و هرگز کلمه‌ی مهور (مهریه) را به کار نبرده است؛ ‏چنانچه خداوند سبحان فرمود: ‏

‏« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا جَاءکُمُ الْمُؤْمِنَاتُ مُهَاجِرَاتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمَانِهِنَّ فَإِنْ عَلِمْتُمُوهُنَّ مُؤْمِنَاتٍ ‏فَلَا تَرْجِعُوهُنَّ إِلَی الْکُفَّارِ لَا هُنَّ حِلٌّ لَّهُمْ وَلَا هُمْ یَحِلُّونَ لَهُنَّ وَآتُوهُم مَّا أَنفَقُوا وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ أَن تَنکِحُوهُنَّ ‏إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ »(ممتحنه / ۱۰)‏

‏« ای مؤمنان! هنگامی که زنان مؤمن به سوی شما مهاجرت کردند، ایشان را بیازمائید – خداوند از ‏ایمان آنان آگاه‌تر است (تا شما) – هرگاه ایشان را مؤمن یافتید، آنان را به سوی کافران برنگردانید. این ‏زنان برای آن مردان، و آن مردان برای این زنان حلال نیستند. آنچه را که همسران ایشان (به عنوان ‏مهریه) خرج کرده‌اند، بدانان مسترد دارید. گناهی بر شما نخواهد بود اگر چنین زنانی را به ازدواج خود ‏درآورید و مهریه ایشان را بپردازید».‏

و در جای دیگرگفته است :

« وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ ‏مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ » (مائده / ۵)‏

‏«و (ازدواج با) زنان پاکدامن مؤمن، و زنان پاکدامن اهل کتاب پیش از شما، حلال است، هرگاه که ‏مهریّه آنان را بپردازید و قصد ازدواج داشته باشید و منظورتان زناکاری یا انتخاب دوست نباشد».‏

 

پاسخ دوم آیه ۲۴ سوره نساء

استدلال از این آیه برای متعه جایز نیست، زیرا خداوند متعال ما را از دنباله‌ی متشابه در چنین مواردی نهی کرده است. پس فرمود: ‏
‏« فَأَمَّا الَّذِینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ»

 

ازدواج موقت نزد علی بن ابی طالب رضی الله عنه

علی بن ابی‌طالب رضی الله عنه  همانطور که از مصادر اهل سنت نقل شد و اما مصادر عزیزان مسلمان شیعه در مسند امام زید بن علی از زید بن علی از پدرش از جدش علی روایت کرده است که گفت: «نهی رسول الله صلی الله علیه وسلم عن نکاح المتعه عام خیبر». ترجمه : علی ابن ابی طالب فرمود : رسول خدا ص نهی کرد از ازدواج متعه در روز خیبر الروض النصیر شرح مجموع الفقه الکبیر (۴/۲۳)، تهذیب الأحکام طوسی (۷/۲۵۱) الاستبصار طوسی ۳/۱۴۲، وسائل الشیعه عاملی (۴/۴۴۱).

پاسخ به یک شبهه :
عده ای از عزیزان می گویند اگر شما متعه را حرام نمی کردید مردم مرتکب زنا نمی شدند .
در پاسخ باید عرض کنیم ، اگر مردم تحریم مارا ملاک قرار میدادند الان فحشایی وجود نداشت، متاسفانه مردم با نام متعه دست به فحشا میزنند .
جوانانی که دچار دوستی های خیابانی می شوند، دست به زنا می زنند و ادعا می کنند که ما صیغه محرمیت خوانده ایم . در این باره گزارشات فراوانی از جوانان به دست ما رسیده است . دختران باکره زیر ۱۸ سال دست به فحشا می زنند ، و اینطور سوال می پرسند که عمل مقاربت را با دوست خود انجام داده است و صیغه محرمیت خوانده بدون اذن ولی، آیا این کار گناه است ؟
یکی دیگر از خواهران در ایملش نوشته بود، من خداراشکر گناه نمی کنم و از خدا می ترسم اما کاسبی می کنم، به این صورت که با مردان متقاضی ابتدا صیغه محرمیت می خوانیم و سپس عمل مقاربت را انجام می دهیم، و یکبار تجاوز دستجمعی به من صورت گرفته است و من راضی نبودم آیا من گناه کردم ؟
اگر این کارها فحشاء نیستند پس فحشاء کدام است و روسپیگری کدام است !!
من به جرات می توانم اعلان کنم که درهیچ مذهبی از مسلمانان این اعمال شنیع جواز ندارند، هیچ یک از مراجع
عزیز و بزرگوار شیعه چنین اعمالی را جایز نمی دانند، لذا
تمنا داریم هیچ کس به نام مراجع محترم از اینگونه اعمال شنیع دفاع نکند، زیرا شنیع بودن آن در اسلام ثابت است وهمه بر این نظر اتفاق دارند .

| ۲۶ آبان ۱۳۹۲
۶۸ پاسخ به “متعه یا ازدواج موقت از دیدگاه اهل سنت”
  1. وضعیت کاربر : مهمان
    Masror says:

    اسما دختر ابوبکر متعه داده و طفلی هم از متعه داشته،

  2. وضعیت کاربر : مهمان
    وحید says:

    سلام و رحمت الله بر شما باد :حل این مشکل بسیار ساده هست اولا باید دید که آیا بعد از زمانی که پیامبر فوت کردند صحابه و اءمه به چنین کاری اقدام کردند ؟؟؟دوما اگر متعه حلال است در آن صورت چه فرقی بین زنا و متعه هست آیا چیزی را در اسلام داریم که تمام ویژگی های آن یکی باشد و فقط با تلفظ کلماتی آن را حلال کرد شاید خیلی زود گفتن کلمه شهادت و چیزهایی که بعد از آن حلال میشود به ذهنتان خطور میکند ولی باید دقت کنید که وقتی کسی کلمه شهادت میگوید اساس بر این گذاشته میشود که از قلب شهادتین گفته است به عبارتی زمینه را برای شناخت خدا و ویژگی ها و دستوراتش مهیا کرده تا از طریق کتاب و پیامبرش قدم به سوی عمل بر دارد چون هیچ کس از قلب کس دیگری با خبر نیس بدین ترتیب نمتوان درباره آن شخص قضاوت کرد ولی اگر خود آن شخص بداند که فقط این سخنان را تلفظ کرده به حقیقت که مسلمان نیست تازه اگر هم قلبا هم تصدیق کند و برای گام برداشتن به سوی افعال ایمانی اقدام برندارد یا جزو منافقین میشود یا جزو مسلمانانی میشود که برای کوتاهی از هر شریعت اسلامی عذاب خواهند شد چه بسا که فرق چندانی با کفار در مقدار عذاب نداشته باشد —-اگر هم که میبینیم در زمان پیامبر هم تا مدت زمانی بوده بخاطر این بود که اساس نظم خلقت هستی بر این است که هر چیزی برای خوب شدن و پیشرفت مرحله به مرحله پیش میرود و بالعکس برای بد شدن نیز مرحله به مرحله پیش میرود –نکته دیگر این که چرا اصرار داریم راههایی که خطر دارد استفاده کنیم خداوند راه آزاد و ازدواج دایم را قرار داده حتی تا ۴عدد جواز داده و راه طلاق را هم قرار داده چرا به خانه ها از درهایشان وارد نمیشوید اگر توانایی مالی را سد راه قرار داده اید !باید بدانید که هیچ کدام از ما فقیر تر از دوران پیامبر نیستیم و آنها با وجود اون همه فقر با اون همه زن به جامانده از جنگ ازدواج میکردند و نمیگذاشتند زن و یا مردی مجرد بماند و در جامعه سنت ازدواج را چنان رونق میدادند که راهی برای شیطان برای فساد قرار نداده بودند -اگر که میگویید سن و سالتان برای ازدواج کم است بایستی بدانید که انسان در نوجوانی مثل آبی میماند که در هر ظریفی ریخته شود بدان شکل در می آید و زوجین در سنین نوجوانی هردو مثل دو حلالی میشوند که به راحتی در یکدیگر حل شده و با تاثیر نهادن بر همدیگر در کنار هم آرام میشوند از طرفی از یک طرز بینش و منبع مشترک یعنی بینش اسلام تغذیه میشوند و منطقهای مشترکی برای استیضاح همدیگر خواهند داشت -برخی افراد میگویند بایستی به بلوغ اقتصادی و فکری برسند بعدا به ازدواج بپردازند باید گفت که انسان هیچ گاه به بلوغ اقتصادی و فکری نمیرسد و هر روز بیشتر از دیروز به نابالغ بودن خود پی میبرد ——این را نیز باید دانست که هر چقدر دیرتر خودمان را برای ازدواج آماده کنیم مسلما وسعت انبار ذهنمان را برای ریختن علفهای هرز توسط شیطان فراخ تر کرده ایم چه بسا که این علفهای هرزه عاملی برای نابود کردن محصولمان در آینده را به دنبال داشته باشد.

  3. وضعیت کاربر : مهمان
    مهدي says:

    ان شا الله که حدیث صحیح بخاری را درست آورده باشم. لطفا ترجمه آن با شما. حدیث ۴۵۱۸ اگر اشتباه نکنم. منتظر جواب شمائیم .
    – حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا یَحْیَى، عَنْ عِمْرَانَ أَبِی بَکْرٍ، حَدَّثَنَا أَبُو رَجَاءٍ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَیْنٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: ” أُنْزِلَتْ آیَهُ المُتْعَهِ فِی کِتَابِ اللَّهِ، فَفَعَلْنَاهَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، وَلَمْ یُنْزَلْ قُرْآنٌ یُحَرِّمُهُ، وَلَمْ یَنْهَ عَنْهَا حَتَّى مَاتَ، قَالَ: رَجُلٌ بِرَأْیِهِ مَا شَاءَ ”

    صحیح بخاری ج ۶ ص ۲۷المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاه (مصوره عن السلطانیه بإضافه ترقیم ترقیم محمد فؤاد عبد الباقی)، الطبعه: الأولى، ۱۴۲۲هـ ،عدد الأجزاء: ۹/ مسند أحمد بن حنبل ج۴ ص ۴۳۶ چاپ موسسه قرطبه مصر/ المحبر ص ۲۸۹ باب من کان یری المتعه من أصحاب النبی/ التفسیر الکبیر ج۱۰ ص۴۱ چاپ دار الکتب العلمیه بیروت سوره نساء ذیل آیه “فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَئَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً”/ تفسیر قرطبی ج۵ ص ۱۳۳چاپ دار الشعب قاهره.

    پاسخ :
    امام بخاری این حدیث را در باب ۳۵ – باب ( فمن تمتع بالعمره إلى الحج : پس‌هر کس‌ با عمره‌ به‌ سوی‌ حج‌ بهره‌ بگیرد) / البقره ۱۹۶آورده است چون حدیث در مورد متعه الحج می باشد.
    ترجمه آن چنین است :عمران بن حصین میگوید آیه متعه در کتاب خدا نازل شد ( یعنی متعه حج) و پیامبر صلی الله علیه و سلم ما را به آن امر کرد سپس ایه ای هم نازل نشد تا ایه متعه ی حج را نسخ کند و پیامبر نیز از آن نهی نکرد تا زمانی که وفات کردند بعد از ان مردی با رای خودش آنچه را خواست گفت.
    متعه ی حج چیست؟
    تمتع آنست ‌که یک شخص حج و عمره را دریک سال در ماههای حج دریک سفر انجام دهد و عمره را برحج مقدم دارد.
    حضرت عمر رضی الله از متعه حج نهی کرد . چرا ؟
    برای اینکه کسی که حج تمتع را انجام دهد حج عمره را نیز انجام داده است یعنی تمتع شامل عمره نیز میباشد. و علت چه بود؟ علت این بود که سیدنا عمر دوست داشت همیشه در هر ماهی مردم در حج حضور داشته باشند و فقط ان را محدود به ماه های حج نکنند. دوست داشت همیشه کعبه رنگی و پر از زائران و حاجیان در حال طواف باشد. پس به این خاطر حج تمتع را ممنوع کرد تا مردم عمره را در ماه های دیگر نیز انجام دهند.
    حضرت عمر مجتهد بود و روش خلفای راشدین عمل به سنت پیامبر بود چنانچه آنحضرت صلی الله علیه وسلم به تمسک جستن به روش خلفا سفارش کردند :
    اقتدوا باللذین من بعدی من أصحابی أبی بکر و عمر . رسول الله فرمودند: بعد از من، از دو دوست من، ابوبکر و عمر پیروی کنید.

  4. وضعیت کاربر : مهمان
    حیدری says:

    قبلا تمامی اینبحثهای که شده بود را حذف کرده بودین و دلیل ان رو گفته بودین به دلیل اهانت حذف گرید و ip بنده رو برای ورود به این سایت بسته بودین در حالی که اولا اصلا اهانتی نشده بود اگه شما جوابی را دارید کاری به احسان و حق شناس و باهنرش نداشته باشین ثانیا جلو گیری از ورود به بحث از کسی که جواب قانع کننده برای او ندارین این خلاف قوانین بحث است و بدور از شان یک مسلمان است.
    این نکته رو باید عرض کرد بحث متعه یک بحث فقهی است و اهل بیت هستند که در ان باید نظر بدهند و داده اند و باید ان را جدای از دیدگاه عرف و عقل بحث و مطرح کرد.

  5. وضعیت کاربر : مهمان
    سارا says:

    من دختری شیعه هستم و کاملا با ازدواج موقت مخالفم و فکر میکنم هیچ شخصی وجود نداشته باشد که واقعا این نوع ازدواج را درست بداند حتی کسانی که این کار را انجام میدهند چون هیچ کس وجود ندارد که ازدواج دائم خود را بدون جشن انجام دهد چه رسد به اینکه بخواهد مخفیانه اینکار را انجام دهد ولی تمام کسانی که ازدواج موقت انجام میدهند به صورت مخفیانه اینکار را انجام میدهند.

1 2 3

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 33نفر
  • بازدید امروز 21160
  • بازدید دیروز 18366
  • بازید کل 107702160

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com