پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

 

باید یقین کامل داشته باشی که با قرآن زنده ای و بدون قرآن مرده

با قرآن بینایی و بدون قرآن نابینا

با قرآن هدایت یافته ای و بدون قرآن گمراه

با قرآن دانشمندی و بدون قرآن نادان

اول الله، آخر الله ، ظاهر الله، باطن الله، فقط الله

بهترین یاد خدا ورد (لااله الا الله) است

آمار کلی سایت
  • کل مطالب 2330
  • کل نظرات 9698
  • کل اعضا 1695
  • جدیدترین عضو mohammad
خبرنامه
وااسلاماه
| بازدیدها: 37890

شکى نیست که نماز یک عبادت ریشه دار وعمیق مى باشد که در همه ادیان بوده وشاید کمتر دینى در این دنیا موجود باشد که نماز در آن موجود نباشد. اما نماز اسلامى در کتاب آسمانى خویش ( قران کریم) وگفتار و کردار حضرت محمد صلى الله علیه وسلم ( سنت مبارکه) به نماز که یک اصل با ارزش وعبادت مهم مى باشد تاکید فراوان نموده واز ترک آن مسلمین را به سختى بر حذر داشته است. نماز در حقیقت ستون وپایه دین مقدس اسلام مى باشد وهم چنین کلید بهشت محسوب مى گردد وازجمله شلیسته ترین اعمال در نزد پروردگار به حساب مى آید. در روز قیامت اولین پرسش از نماز بودخداوند پاک در قران کریم در ضمن دعاى حضرت ابراهیم علیه السلام چنین ارشاد مى فرماید: ( رب اجعلنی مقیم الصلاه ومن ذریتی ربنا وتقبل دعاء) هم چنین در سوره طه مى فرماید” من تورا بر گزیدم، پس به وحى گوش کن من خداوند هستم که معبودى جز من وجود ندارد پس مرا پرستش کن ونماز را براى ذکر من برپاى دار”. خداوند جلّ جلاله التزام به امر مهم را در همه حال چه درخانه وچه در سفر وچه در حالت صلح وچه در حالت جنگ وبالآخره در همه رخدادها زندگى مورد تاکید قرار داده است اسلام وظیفه هر مسلمان را تنها در این خلاصه نکرده که به صورت انفرادى در هر جایى وبدور از نماز اجتماع مسلمین یا محیطى که در آن زندگى مى کند به انجام نماز بپردازد، بلکه به طور جدى به انجام وظیفه الهى نماز به صورت جماعت بویژه در مساجد با دیگربرادران دینى فراخوانده است. از جناب رسول اکرم صلى الله علیه وسلم روایت است که فرمودند: دلم مى خواهد خانه کسانى را که صداى دلنشین اذان این سرود الهى را مى شنوند وبه مسجد براى اداى فریضه نماز نمى آیند آتش بزنم”.
اگرچه نماز جماعت از نظر اسلام واجب نگردیده است اما حضرت عبد الله ابن عمر رضى الله عنه راویت مى کند که رسول خدا صلى الله علیه وسلم فرموده اند: نمازى که به صورت جماعت خوانده شود ثوابش بیست وهفت برابر ثواب نمازى است که به صورت انفرادى خوانده شود”. بنا براین اسلام برگزارى نمازهاى پنجگانه را به صورت جماعت در مساجد به این دلیل لازم دانسته که مساجد علاوه بر این که پایگاه تجمع مسلمین مى باشد محلى است که مى توان دیگر مشکلات جامعه اسلامى از قبیل مسایل اجتماعى، اقتصادى، اخلاقى وغیره را مطرح ودرپیرامون آنها صحبت نمود وبراى حل آنها اقدامات لازم را بعمل آورد. باز مى بینیم که بر مسلمین لازم شده است که به طور وسیع ترى هفته اى یک بار در نماز جمعه شرکت کنند. خداوند پاک در این باره چنین فرموده است: اى کسانیکه ایمان آورده اید هر گاه براى نماز در روز جمعه فر خوانده شدید پس بسوى یاد خدا بشتابید وهر معامله اى را ترک کنید، این براى شما بهتر است اگر بدانید”. سرپیچى از این امر خدا بدون عذر روانیست واز رسول اکرم صلى الله علیه وسلم نیز روایت است که فرموده اند: هر کس سه نماز جمعه را بدون عذر واز روى سستى وسهل انگارى ترک نماید ، خداوند بر دلش مهر مى زند”.

این اجتماع بزرگ هفتگى در بردارنده نکات آموزشى فراوان بوده، در حقیقت تجدید پیمان واحیاى حس برادرى وبرابرى واستحکام بخشیدن وحدت میان مسلمین واظهار قدرت وقوت مى باشد تا به دشمنان اسلام نشان دهند که چگونه در صفوف مرصوص ودوشادوش یکدیگر آمادگى این را دارند تا از کیان وشأن وشوکت اسلام وآئین اسلام دفاع کنند ونگذارند که دست هاى کثیف اجانب وشیاطین خون آشام در میان جامعه اسلامى کار کند، وحتى از این هم بزرگتر اجتماعات مسلمین به مناست بر گزارى نماز عید فطر وعید قربان مى باشد که انجمنى فرا گیر و جشن بزرگ اسلامى ترتیب داده وهمه مسلمین را در کنگره اى واحد گرد هم آورند. اگر دقیق متوجه شویم در مى یابیم که عید قربان خاطره حضرت ابراهیم خلیل را در اذهان مسلمین جهان زنده مى کند که چگونه علیه کفر والحاد وبد عدالتى نمرود واعلاى کلمه حق مبارزه کرد وچگونه به خاطر آئین یکتا پرستى و اعلاى کلمه حق آتش خشم نمرودیان را بر خود تحمل نمود وآن را با جان پذیرف وچگونه به خاطر رضاى پروردگارش حاضر شد که فرزند دلبندش را به پیشگاه حضرت حق سبحانه وتعالى قربانى نماید تا رضایت او تعالى را بدست آورد .
بنا براین عید قربان وداستان مبارزات پیامبر جلیل القدر خدا حضرت ایراهیم درس توکل واتکا به پروردگار را براى مسلمین مى آموزد. همچنین عید فطر فرصت خوبى براى مسلمانان است تا موفقیت خودرا در راه به پایان رساندن یک ماه جهاد علیه نفس وشیطان جشن بگیرند، واین خود در حقیقت نشان دهنده اتحاد وهمبستگى مسلمین مى باشد وامثال این اجتماعات است که باعث بروزابهت وبزرگى واتحاد مسلمین شده وباعث تضعیف روحیه دشمنان ومخالفین اسلام مى گردد.جاى دارد که در این جا نکته قابل توجه دیگرى را مطرح کنیم که واقعا بسیار مهم مى باشد وآن این که اسلام اصول وقوانین خود را به صورت یک امر ذهنى یا حرف محض در سر یا زبان قرار نداده است ، بلکه آن اصول وقوانین را به صورتى ناگستنى به زندگى وبرنامه فرد یا انسان مسلمان پیوند داده است. بنا براین آزادى وبیان ومساوات وبرادرى را که جهان کفر وکشورهاى غربى دم از آن مى زنند، دوازده قرن پیش از انقلاب بزرگفرانسه در زمانى که حتى غربیان وسردمداران آزادى دروغین بویى از آزادى، مساوات وبرادرى نمى بردند وحماقت تا مغز استخوان شان ریشه دوانیده بود، اسلام به نحوى زیبا وعاقلاانه وبه صورت روشن این سه کلمه اساسى را در یک بخش .زندگى اجتماعى مسلمین تفسیر مى کند:
آزادى: واژه آزادى همیشه بر سر زبان هاى مردم دنیا بوده وکشور هاى غربى همیشه مسلمین را محکوم مى نمایند که مسایل آزادى در شئونات اسلامى مراعات نمى شود . ما نمى خواهیم در اینجا در رابطه با مفهوم آزادى بنویسیم زیرا که این از خود بحث جداگانه اى دارد ولى آنچه روشن وآشکار است فقط در یکى از برنامه هاى زندگى مسلمین که در حقیقت یک موضوع عبادى است، آزادى را بر رسى مى نماییم : مسلمان وقتى وارد مسجد مى شود از هر گونه بندگى غیر از بندگى خداوند متعال آزاد است وبه غیر از خداوند متعال به دیگر کسى وابستگى ندارد وفقط براى او رکوع وسجده مى نماید وفقط در مقابل او سر خم مى نماید ، هرچند انسان بزرگ وبا قدرتى باشد خداوند متعال مى فرماید: ” مساجد به خدا تعلق دارد پس با خدا هیچ کس دیگر را نخوانید” . در حقیقت این همان آزادى معنوى انسان است که از همه آزادى ها بالاتر مى باشد.واما در باره آزادى بیان وانتفاد به همین نکته اکتفاء مى نماییم که هر گاه در رفتار وگفتار ویا در ضمن خواندن نماز اشتباهى از امام سرزند نماز گزاران پشت سر او مؤظف اند که اشتباهش را اصلاح کنند وراهنمایى اش نمایند.در این امر پیر وجوان وفقیر وثروتمند همه یکسان مى باشند ومؤظف اند که اشتبهش را تصحیح کنند. مبین این گفته ها گفتار خلیفه اول مسلمین حضرت ابوبکر صدیق رضى الله عنه مى باشد که همانند آن در طول تاریخ از هیچ رئیس دولت وملک دیگرى دیده وشنیده نشده است . گفتار معروف جناب حضرت صدیق که در روز تصدى خلافت فرمودند” اى مردم من زمامدارى شما را بر عهده گرفتم در حالى که بهتیرن شما نیستم. هر گاه مرا در راه حق دیدید، یریم کنید وچون براه باطل مشاهد کردید به راه راستم بیاورید. بادنید که ناتوان هاى شما نزد من نیرومند اند تا زمانى که حق شان را بستانم ونیرومندان شما نزد من نا توانند تا حق را از آنها باز ستانم . تا وقتى که من مطیع خدا بودم ، اطاعتم کنید وچون از راه فرمانبرادارى خدا منحرف شدم مؤظف به فرمانبردارى من نیستید أی سخن را مى گویم واز خدا براى خود وشما آمرزش مى طلبم”. این گفتار حضرت ابوبکر صدیق رضى الله عنه مى باشد که در طول دوره خالفتش به این سخنان خود صادق باقى ماند ووعده هایى مى دهد اما هرگز وعده خلافى نمى کند. حضرت عمر فاروق رضى الله عنه: تصمیم گفتند که حدى براى مهریه قرار دهند واین موضوع را در مسجد اعلام نمودند. زنى در برابرى گفته حضرت عمر فاروق رضى الله عنه به مخالفت برخاست وگفت ” چگونه این عمل را انجام مى دهید در حالى که خداوند مى فرماید: هر گاه خواستید همسرى به جاى همسر قبلى انتخاب کنید وبه یکى از آن دو مبلغى دادید چیزى از آن پس نگیرید ، آیا مى خواهید با ارتکاب بهتان وگناه آشکار باز ستانید”. خلیفه دوم مسلمین حضرت عمر فاروق رضى الله عنه هیچ گونه عکس العملى نشان نداد به جز این که از عقیده خویش منصرف شد وبا صراحت گفت أین زن درست گفت وعمر اشتباه کرد. اینها نمونه هایى او آزادى بیان وعقیده مى باشد . برادرى: دین اسلام پیروان پاکیزه اش را روزى پنج بار دعوت مى نماید تا در محلى مخصوص گرد هم آیند وفریضه الهى را در جماعت اداء نمایند. وقتى که مسلمین به مسجد مى أیند با برادران دینى خود معرفى مى شوند واز احوال یکدیگر با خبر مى گردند ودر حقیقت مهر ومحبت در بین شان افزایش پیدا مى کند در وقت اداى نماز مسلمانان بدنبال یک شخص وروبه سوى قبله اى واحد وگوش دادن به قرائت وکارهاى یکسان دیگرى از قبیل رکوع، وسجود وقعده انجام مى دهند.این وحدت است که به طور گذارا نمى توان از آن گذشت، بلکه باید کمى اندیشید وفکر کرد وحدتى که ریشه در اعماق چشمه هاى قلب مسلمین واندیشه وفکرشان ریشه دوانیده وهدف مشخصى را تعقیب مى کند ودر حقیقت مظهر وروشن کننده آیه مبارکه ” إنما المؤمنون إخوه” مى باشد وحقاً که مومنون همه برادر یکدیگر مى باشند. اندکى به گذشته بر مى گردیم وبه یاد مى آوریم مسجد حضرت محمد صلى الله علیه وسلم را در مدینه منوره که نژادهاى گوناگون وقبیله هاى مختلف وافراد عرب وغیر عرب همچون صهیب رومى، وسلمان فارسى وبلال حبشى را در آغوش باز وپر برکت خود تربیت نمود.
مساوات : موضوع دیگر مورد بحث ما مسئله برابرى ومساوات مى باشد بلى وقتى که مسلمین در یک صف فشرده وبه هم پیوسته وبدون تبعیض طبقاتى ونژادى براى اداى نماز مى ایستند،کدام مساوات وبرابرى از این کامل تر وبالا تر است؟ همان طورى که پروردگار جهان مى فرماید: هیچکس بر دیگرى بر ترى ندارد فقط به تقوا مى باشد. واقعا در مساجد مسلمین نیز همین طور است وهیچ گونه بر ترى انحصارى براى افراد جامعه منظور نمى شود. حاکمان وفرمانروایان در کنار افراد بدون قرت وثروتمندان در پهلوى افراد تهى دست جامعه وعلماء در پهلوى افراد کارگر ودهقان بدون هیچ گونه امتیازى در یک صفبه نماز مى ایستند. ویا این که در هیچ یک از مساجد در دنیاى اسلام قا نونى وجود ندارد که صف اول مخصوص افراد بلند پایه دولت وصف دوم مربوط به افراد ثروتمند جامعه وصف سوم مخصوص افراد تحصیل کرده ومدیران جامعه باشد بلکه همه مسلمین برابر وبرادر یکدیگر مى باشند در حقیقت همین امر خود موجب تقویت حفظ وحدت ومساوات اجتماعى وتحکیم پیوندها بین افراد جامعه مى شود وخط بطلان را بر روى هر گونه بینش طبقاتى ویا تئورى هاى بر ترى قومى نسبت به قوم دیگر ونژادى دیگر مى کشد. وبه صورت کلى نماز جماعت در اسلام علاوه بر ارزش فکرى ومعنوى، باعث تحکیم پیوندها ووحدت جامعه بشرى شده وباعث برچیده شدن اختلافات طبقاتى ونژادى مى گردد.

| ۳ دی ۱۳۹۱
۱۲ پاسخ به “فلسفه نماز جماعت”

  1. مهدی حسین زاده ورجوی says:

    توی کل تاریخ بشریت فقط و فقط یک امیرالمومنین وجود داشته و اونم مولی الموحدین حضرت علی علیه اسلام هست.اینو نوشتم که شفافسازی کرده باشم تا غیر از حضرت علی (ع) توی کل عالم امکان، از اولین روز آفرینش تا قیام قیامت هیچ بنی بشری لایق این لقب نیست جز علی (ع).


  2. عبد1 says:

    نماز مقرر الله به همه پیامبران به تعلیم الله طبق آیه بقره : ۲۳۹ است
    ابراهیم : قُلْ إِنَّنِی هَدَانِی رَبِّی إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ دِینًا قِیَمًا مِّلَّهَ إِبْرَاهِیمَ حَنِیفًا ۚ وَمَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ﴿۱۶۱﴾

    بگو! یقینًا منم. که پروردگارم مرا به راهی راست، ‌دینی پایدار، (همان) روشِ ابراهیم؛ مستقیم (بی واسطه)، هدایت کرده است و شایسته نبود (که ابراهیم) از مشرکین باشد.

    قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ﴿۱۶۲﴾ لَا شَرِیکَ لَهُ ۖ وَبِذَٰلِکَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ ﴿۱۶۳﴾

    بگو! یقینًا (حرکات، عبارات و اوقات ) نمازم و قربانیم و زندگیم و مرگم (فقط) از (تعلیم) الله، پروردگار انسان ها است. برای الله (مطلقًا،هیچ) شریکی نیست و به آن فرمان یافته ام و من اولین (پیشتاز) تسلیم شده ام. « کوثر : ۲، زمر : ۱۲ »
    اسماعیل : وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ ۚ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَّبِیًّا ﴿۵۴﴾ وَکَانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ وَکَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا ﴿۵۵﴾

    و در کتاب از (رحمت الله به) اسماعیل ذکر کن! یقینًا او راست وعده ( به نزول قرآن در مکه) بود و رسولی و نبی ئی بود و پیروانش را به نماز (به تعلیم الله ) و زکات (مقرر الله) امر می کرد و در نزد پروردگارش شایستهء رضایت بود.
    موسی : إِنَّنِی أَنَا اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاهَ لِذِکْرِی ﴿۱۴﴾

    یقینًا من الله هستم. هیچ الاهی (صاحب اختیار و صاحب سخن وگوینده سخن و فرمان ران در دین، همان معبودی) جز من، الله، (مطلقًا) نیست. پس، (فقط) مرا بندگی کن! و نماز (به تعلیم الله) را به یادِ من برپای دار!
    عیسی : قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّـهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا ﴿۳۰﴾ وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا ﴿۳۱﴾
    (به وحی الله به جبریل) گفت، یقینًا من بندهء الله هستم. به من کتاب داده است « مائده : ۴۶ » و مرا نبی مقرر کرده است و در هر کجا باشم مرا ( به آیاتش) مبارک گردانده است. و مادامی که زنده ام مرا به نمار ( به تعلیم الله) و زکات (مقرر الله) امر فرموده است

    زکریا : فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَىٰ إِلَیْهِمْ أَن سَبِّحُوا بُکْرَهً وَعَشِیًّا ﴿۱۱﴾

    پس، بر قومش از محراب خارج شد. پس، با ایما و اشاره به ایشان (وحی الله را) رساند. که صبحگاهان و شامگاهان (درشبانه روز،الله را) تسبیح کنید!
    فَنَادَتْهُ الْمَلَائِکَهُ وَهُوَ قَائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرَابِ أَنَّ اللَّـهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیَىٰ مُصَدِّقًا بِکَلِمَهٍ مِّنَ اللَّـهِ وَسَیِّدًا وَحَصُورًا وَنَبِیًّا مِّنَ الصَّالِحِینَ ﴿۳۹﴾

    پس، ملائکهء (وحی) او را خطاب کرد و او ایستاده در محراب نماز می گزارد.” یقینًا الله تو را به یحیی بشارت می دهد. تصدیق کننده ای به کلمه ای از الله و دانا و فاضل و شرم کننده (متقی از الله و پرهیزکار) و پیامبری از نیکوکاران.
    مریم : یَا مَرْیَمُ اقْنُتِی لِرَبِّکِ وَاسْجُدِی وَارْکَعِی مَعَ الرَّاکِعِینَ ﴿۴۳﴾
    ای مریم! به (فرمان) پروردگارت مطیع و خاضع باش! و سجده کن! و به همراه رکوع کنندگان، رکوع کن!


  3. Rahimy10 says:

    نماز جماعت فضیلت زیاد دارد و نماز جماعت سنت موکده است پس باید نماز با جماعت خوانده شود و نماز ستون دین و محراب مسلمین است


  4. جلال says:

    چیزی که الان تو جامعه ما کم شده نماز خوندن است چه برسه به جماعت خوندنش متاسفانه هیچ کس مردم را تشویق به این عمل مهم نمی کنن در حالیکه صحبت از هر موضوعی میشه بجز نماز بنظرم گناه مردم بر گردن علمای است .


  5. شینا says:

    Arezoo,
    سلام خواهر عزیزم
    ممنون آرزو جان؛آرزو میکنم استفاده ی کامل از همه ی مطالب ببرین و الله کنارتون باشه.
    ازته دل دعا کنید و همیشه این دعا رو بکنید؛که الله هیچ دعایی رو بی جواب نمیذاره؛هیچ دعایی…


  6. Arezoo says:

    با سلام
    ممنون از شینا خانم بخاطر مطالب زیبایی که نوشتن
    ان شاالله شاهد نمازهای جماعت باشکوه تر در سراسر دنیا به خصوص کشور خودمون باشیم


  7. eurusd.trader says:

    الهم صل علی محمد وعلی آل محمد


  8. جميله says:

    ممنون از دعای تون من همیشه و مرتب به سایت شما سر می زنم ولی اولین باره که نظر میدم


  9. شینا says:

    aveen,
    سلام خواهر عزیز
    ممنون شما خیلی لطف دارین
    اما درمورد منابع:
    اگه مطالب از یه نویسنده ی خاص باشه حتما زیرش مینویسم اسم مولف رو؛مگر اینکه نویسنده شخص خاصی نباشه و لزومی به معرفی مؤلفش نباشه.و اسم کتاب رو مگر اینکه پیدا نکنم وگرنه سهل انگاری نمیکنم
    اما درمورد باور هر حرف:اکثر مطالبی که هست اصولا با آیات و احادیث تفهیم میشه و ذکر منابع و شماره ی آیات هم میشه پس..
    و مقالات متفرقه رو هم با تطابقش با درکتون باور یا رد کنید.
    بازم ممنون از توجه و نظرتون

    جمیله,
    سلام خواهر عزیز
    ممنون از لطفت
    امیدوارم از "تمام" مطالب این سایت نهایت استفاده رو ببرین.
    و الله به شما علم نافع و عمل صالح و قدم ثابت بده
    آمین


  10. محسن says:

    به هر حال زیبا بود خداوند بهتون خیر بده و موفق تون کنه


  11. aveen says:

    سلام خانم شینا
    مطالبهایى که مینویسید مفیده.اما اى کاش اسم منبع رو هم بنویسید.از کدوم کتاب یا سایت یا هر چیز دیگرى باشه
    تا بعدا ما بتونیم دنبالش بگردیم.و به نظر من نمیشه هر کسى به هر حرفى باور کرد


  12. جميله says:

    مطلب خوبی بود ممنون از خواهر عزیزم شینا

یک دیدگاه بگذارید

جستجو
آخرین مطالب
پیوندهای محبوب
آمار سایت
  • کاربران آنلاین 41نفر
  • بازدید امروز 118616
  • بازدید دیروز 128139
  • بازید کل 104632732

این سایت در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است.

کلیه حقوق برای پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه محفوظ میباشد.

استفاده از محتوای وااسلاماه با ذکر منبع و آدرس سایت بلامانع است. | تگ ها

Powered By Vaislamah.com - Copyright © 2010-2015 Vaislamah.com